Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Draad dikte

Gestart door michiel maandag 14 september 2009, 17:09:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draad dikte
Lid sinds: 2009

offline
Draad dikte
Hallo allemaal,mischien een rare vraag maar ik stel hem toch.

Voor electodraad wordt 0,14mm2 gebruikt is dit nog gangbaar?

Voor digitale aansturingen en verlichtingen.
Kan ik hier ook 0,5mm2 voor gebruiken en krijg ik dan problemen.

Alvast bedankt

Groeten Michiel
Re:Draad dikte
de Hoeve
gast

Re:Draad dikte
Hallo!

in de electro worden verschillende draaddikten gebruikt omdat dunne draadjes goedkoper zijn en in sommige gevallen handiger en handzamer.

Maar door een dikke draad kan weer meer stroom zonder dat ie smelt en je verliest minder Volt bij een dikkere draad.

Wat je het best kunt doen, is bepalen hoeveel stroom er maximaal door een draad moet. Daarna zoek je de goedkoopste draad die die stroom verdragen kan.

Je mag altijd dikkere draden gebruiken, maar voor de goedkoopte kies je zo dun mogelijk! het komt niet zo heel krek, hou het ruim.

tot 16A   -->  2,5mm2
tot 10A   -->  1,5mm2
tot   3A   -->  0,5mm2
tot 0,5A  -->  0,14mm2

groeten,
Hessel
Re:Draad dikte
Erik Baas
gast

Re:Draad dikte
Citaat van: michiel op maandag 14 september 2009, 17:09:39
Kan ik hier ook 0,5mm2 voor gebruiken en krijg ik dan problemen.

Absoluut geen probleem, bij lange leidingen heb je dan ook nog het voordeel van (iets) minder verlies.
Re:Draad dikte
KlaasZ
gast

Re:Draad dikte
Waar dan ook nog bij komt dat een wat dikkere draad, b.v. 0,5 of 0,75 mm2 bij de montage makkelijker werkt dan dat dunne apenhaar.
Re:Draad dikte
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Draad dikte
Hallo Michiel,

Ik heb voor mijn ringleiding massief blank strakgetrokken draad 2,5 mm.
Voor de rest gewoon allemaal 0,5 werkt gewoon makkelijker.
Voor wissels en seinen gebruik ik ook 0,5 mm, alleen voor seinen is moeiljker om alles om te solderen, dus die laat ik zitten, hoeft haast nooit verlengd te worden.

Kijk hier maar even http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16386.msg263036#msg263036 op mijn draadje

Gr Einte