Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?

Gestart door marklinfanaat zaterdag 12 september 2009, 16:29:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
ik wil graag een trix koploper ombouwen naar een wisselstroom versie, de trix heeft al een multiprotocol decorder, kan er bijvoorbeeld een MFX decorder ingebouwd worden, of kan dit allemaal niet?
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
ik wil me nergens mee bemoeien ,maar waarom koop je niet gewoon een marklin koploper.die zijn ernog wel gewoon.de shops hebben ze nog in voorraad en in houten lagen ernog koplopers van marklin
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Misschien om dat hij deze al in het bezit heeft en dus niet de centen wil uitgeven voor een M-versie???

Kan je voor die centen toch weer iets anders kopen he  :D

Groeten

Mark
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
oh sorry dan heb ik het verkeerd gelezen
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Citaat van: marklinfanaat op zaterdag 12 september 2009, 16:29:51
ik wil graag een trix koploper ombouwen naar een wisselstroom versie, de trix heeft al een multiprotocol decorder, kan er bijvoorbeeld een MFX decorder ingebouwd worden, of kan dit allemaal niet?
Ja dat kan heel goed. Wielen bestellen, sleper eronder, stroomafname van de wielen veranderen en gaan. En een MFX decoder kun je er zo inprikken.

Wat je moet bestellen kun je opzoeken in de exploded-view van de M* versie Koploper.

Gr, Ben.
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Of je verpatst de trix en koopt de marklin. Vast voordeliger en in ieder geval gemakkelijker.....
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
[quoteOf je verpatst de trix en koopt de marklin. Vast voordeliger en in ieder geval gemakkelijker.....][/quote]

is niet voordeliger, je krijgt nooit de winkelwaarde.

CiteerJa dat kan heel goed. Wielen bestellen, sleper eronder, stroomafname van de wielen veranderen en gaan. En een MFX decoder kun je er zo inprikken.

Wat je moet bestellen kun je opzoeken in de exploded-view van de M* versie Koploper.

Gr, Ben.

wat moet je precies veranderen aan de stroomafname? is dit allemaal makkelijk te veranderen?
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Citaat van: marklinfanaat op zaterdag 12 september 2009, 18:23:23
wat moet je precies veranderen aan de stroomafname? is dit allemaal makkelijk te veranderen?
De Trix neemt stroom af van het linker en rechterwiel. Een van de twee moet naar de sleper. Het linker en rechterwiel moet je doorlussen. Hoe dat moet zie je snel genoeg als je het stel open maakt, ik heb geen Koploper en kan het niet voor je uitzoeken.

Gr, Ben.
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Citaat van: marklinfanaat op zaterdag 12 september 2009, 18:23:23
[quoteOf je verpatst de trix en koopt de marklin. Vast voordeliger en in ieder geval gemakkelijker.....]

is niet voordeliger, je krijgt nooit de winkelwaarde.

Precies, dus je koopt een 2e hands marklin!
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
ik zou er rekening mee houden dat er de originele M*wielen onder moeten.
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
De aandrijfassen zijn tientje per stuk, alle assen vervangen zal ruim ?40 kosten + een paar euro voor de sleper.
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Citaat van: woutje op zaterdag 12 september 2009, 21:26:02
De aandrijfassen zijn tientje per stuk, alle assen vervangen zal ruim ?40 kosten + een paar euro voor de sleper.

Tja, ik zou ook zeggen: waar begin je aan ?
Omdat het model zowel in Trix- en Märklinuitvoering bestaat, is ombouw mogelijk omdat je aan de ontbrekende onderdelen kan komen (hoop ik ?).
Dat geluk had ik niet bij mijn Trix TEE  :(

grv Huub
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Citaat van: huub op maandag 14 september 2009, 00:49:47Omdat het model zowel in Trix- en Märklinuitvoering bestaat, is ombouw mogelijk omdat je aan de ontbrekende onderdelen kan komen (hoop ik ?).
Dat geluk had ik niet bij mijn Trix TEE  :(
De Trix TEE kun je op dezelfde wijze ombouwen. De loopwielen vervang door M* of R* wielen waarvan je de puntlagers afslijpt. Voor de aandrijfwielen gebruikt je de wielen van de Koploper en deze zet je over op de bestaand assen.

Gr, Ben.
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Wat bedoel je met "R*" ?
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Roco wielen.
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Aha, dank je. Vanwege de afkorting verwachtte ik een moeilijk te typen woord, zoals b.v. Märklin... ;)
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Roko kort ik altijd af in R*. :P
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Citaat van: woutje op maandag 14 september 2009, 18:34:32
Roko kort ik altijd af in R*. :P

Hmm,

dan zie ook de tikfoud niet, als je hem zo afkort,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Walter: jij hebt het door. :wink:
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Ben nog steeds benieuwd of het een ombouwactie of omwisselactie(Marklin voor Trix) wordt.....

In ieder geval succes!
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Citaat van: woutje op maandag 14 september 2009, 11:17:42
Voor de aandrijfwielen gebruikt je de wielen van de Koploper en deze zet je over op de bestaand assen.
Gr, Ben.

Ben,

Jouw verhaal is misschien wel de tip die ik zoek !

Helemaal duidelijk is het nog niet; ik heb gekeken in de exploded view van de koploper:
die heeft 2 aangedreven assen met de wielen er op EN het zelfde bestelnummer.
Het betreft onderdelen 27 en 28, met bestelnummer 123411, genaamd Radsatz.
Geen losse wielen.......
Je schrijft namelijk dat je de assen in de TEE moet laten zitten.
Kunnen trouwens de wielen van de assen af bij de TEE?

Als de tandwielen op de assen identiek zijn is er natuurlijk geen probleem, maar dat is mij niet bekend.

Verder heeft de TEE motorwagen 6 assen (worden die allemaal aangedreven ?)
Dat is een te duur experiment om zomaar een gok te wagen met zoveel onbekende factoren.

Weet jij misschien uit ervaring hoe het precies zit ?

grv Huub
Re:Trix koploper wisselstroom maken, kan dit?
Ik wens je vooral veel succes met het bestellen van de Koploper wielstellen Huub. Vooralsnog levert Märklin geen specifieke Koploperonderdelen. Ook bij Keuterman zijn ze nog in afwachting.

En wat betreft de ombouw van de Koploper. De Trix Koploper is schaarser dan de Märklin Koploper. Trix verkopen en Märklin kopen is waarschijnlijk nauwelijks duurder dan verbouwen. Nog los van het feit dat de noodzakelijke onderdelen dus nog niet verkrijgbaar zijn.