Hallo allemaal,
Afgelopen zaterdag was de halfjaarlijkse donateursrit van de Mat54, oftewel de hondekop, met treinstelnummer 766, van Stichting Mat'54 Hondekop-vier. Fred (Marklindak) is ook donateur en reed mee met deze rit. Hij zou net als in 2003 dit keer Simpelveld aandoen. Wat eigenlijk wel verrassend is, daar het Miljoenenlijntje (Kerkrade-Simpeld-Schin op Geul) geen bovenleiding heeft!
Hier zien jullie de 766 de spoorweg-overgang bij het Stammerderbos nabij Sweikhuizen passeren :

Wat jullie direct zal opvallen (en mij GELUKKIG op het allerlaatste moment door Fred aan de telefoon werd doorgegeven) is dat ie nu in de gele kleurstelling rond rijdt. Normaal is deze groen, met een gele 'snor'. De 766 is speciaal in het geel overgespoten voor een verfilming van de treinkaping in de 70'er jaren.
Wat ik al stiekum sinds vrijdag-avond wist (ik zag ze toevalling langs rijden op traject Sittard-Maastricht tijdens de honden uitlaten), maar wat de donateurs op zaterdag pas te horen kregen, was dat de Hondekop op het bovenleidingloze deel getrokken zouden worden door 2 plan-U's (Mat 64, 3 delig, diesel-uitv.) !! Hieronder ze je de werkplaats van de ZLSM passeren in Simpelveld :

Hier een plaatje tijdens de stop op station Simpelveld :

Wat Thomas, Michel en ik heel leuk vonden, was dat Fred geregeld had, dat wij een stukkie mochten meerijden. Het zou even op en neer naar Schin op Geul worden, en Desiree bleef met de inmiddels slapende Kevin, en filmende Davy (7700serie) achter :

Wat we nog niet wisten, was dat de twee plan-U's moesten omlopen om weer terug te kunnen komen. En dat gaat niet in Schin op Geul, en gebeurde derhalve in Wijlre.. Daar werd de 766 dus afgekoppeld, en mochten we plaats nemen in de twee plan-U's, die zonder de 766 doorreden naar Schin op Geul. Hieronder zie je de twee plan-U's zojuist aangekomen in Schin op Geul, en dus zonder de 766 erachter :

Thomas (die natuurlijk gewend is om door te rijden naar Valkenburg) wilde natuurlijk meteen even het heft in eigen handen nemen om te regelen dat we door konden. Helaas heeft het niet gebaat, en reden we hierna toch weer terug naar Wijlre

:

Hmmm zit best lekker zo'n "moderne-oude" diesel

:

Als laatste natuurlijk een uniek plaatje, waar de plan-U de 766 omloopt, om weer kop te maken (zo heet dat toch??

). De treinstellen werden even naast elkaar stil gezet, om zo de toch wel ruim 100 fotografen de kans te geven onderstaand plaatje te schieten :

Ik hoop dat jullie genoten hebben van dit foto-verslag, van de donateursrit van de 766 over het zuid-Limburgse deel