Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

gietmallen

Gestart door Intens zondag 16 augustus 2009, 20:04:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gietmallen
Intens
gast

gietmallen
Beste collega modelbouwers,

Ik heb van het weekend mijn eigen gietmallen gemaakt voor giethars.

Mochten jullie het verslag willen lezen kan dat op http://www.modelspoor-trein.nl/
En kies dan gietmallen maken.

Groeten,
Ilja
Re:gietmallen
Wim N
gast

Re:gietmallen
Hallo Ilja,

is het niet leuker om daar een topic van hier op het forum te plaatsen en dan krijg je ook nog reacties en misschien wel tips waar we allemaal van kunnen leren, op een vast gelopen computer zit ik niet te wachten velen met mij.

Groet Wim.
Re:gietmallen
Intens
gast

Re:gietmallen
@H0ogovens en Wim N,

Er zijn al meerder mensen met reactie's geweest. Zij hadden geen last van een virus. Heel raar.

Zelf heb ik ook nergens last van.

Ik kreeg wel de tip om te zorgen dat de foto grote iets kleiner kon omdat het laden van de pagina te lang duurde.

Ik zal er in ieder geval gelijk naar kijken.

In ieder geval excuses voor het ongemak.

Met alle respect H0ogovens het was niet bedoelt als reclame voor mijn eigen website, jammer dat je het op die manier brengt.

Mede door dit soort reacties ben ik normaal een lezer en niet iemand die reageert op het forum.

groeten,
Ilja
Re:gietmallen
Gerard
gast

Re:gietmallen
Naar aanleiding van de opmerking van Michel heb ik ook even de site aangeklikt, maar ik heb nergens last van gehad en kon deze zonder problemen bekijken.
Re:gietmallen
Intens
gast

Re:gietmallen
@h0ogovens,

Al goed :),

Zal 1 dezer dagen topic aanvullen met foto's.

Foto's van het topic gietmallen maken zijn in ieder geval al verkleind zodat het laden sneller gaat.

Groeten,
Ilja
Re:gietmallen
Intens
gast

Re:gietmallen
Oke hier komt tie dan,

Triplex 4 mm.
Depron 5 mm.
Lineaal.
Snijmesjes
Potlood.
Plasticard plaatjes


Uitsnijden.

Als je de ruimte van de plasticard gaat uisnijden in het Depron moet je rekenening houden dat je dit ongeveer een halve centimeter breder doet dan de plasticard.
Dit is om te zorgen dat de gietmal straks een opstaand randje heeft.
Zoals je bij de vorige foto zag plak je de depron op de triplex. Dit kan gedaan worden met hobbylijm.
Re:gietmallen
Intens
gast

Re:gietmallen

Uitsnijden.

Als je de ruimte van de plasticard gaat uisnijden in het Depron moet je rekenening houden dat je dit ongeveer een halve centimeter breder doet dan de plasticard.
Dit is om te zorgen dat de gietmal straks een opstaand randje heeft.
Zoals je bij de vorige foto zag plak je de depron op de triplex. Dit kan gedaan worden met hobbylijm.


Basis

Hiernaast zie je de basis mal. De plasticard is vastgelijmd tussen de depron en op de triplex. Zorg dat de plasticard goed aan de zijkant is vastgelijmd anders loopt het vloeibare rubber er onder, dan wordt de gietmal niet goed.


Rubber.

De rubber die wij gebruiken kan je bij een hobbywinkel kopen. Zorg, als je meerdere mallen op 1 plaat maak, dat je bij alle delen het vloeibare rubber giet. Daarna pak je de plaat en beweeg je het een beetje heen en weer zodat overal evenveel rubber zit.

Re:gietmallen
Intens
gast

Re:gietmallen
De gietmal

Na ongeveer 24 uur is het vloeibare rubber gedroogd en kan je het voorzichtig er uittrekken. Zorg dta je steeds aan kleine stukjes trekt, als je namelijk met lange stukken trekt kan het rubber iets uitrekken. Hieronder zie je het resultaat van de drie gegoten mallen.



Muur van giethars

2 componenten giethars
Huishoud handschoenen
Kartonnen bekers
Roerstaafjes
Mondkapje
Veiligheidsbril



Muur na verf en pigment

We hebben de muur van giethars eerst geverfd met grijze acrylverf (waterbasis) en daarna nog met baksteenrood. Als laatste hebben we pigment gebruikt voor de voegen. Hiernaast het resultaat van een klein stukje muur.


Dit was het mensen.

Groeten,
Ilja
Re:gietmallen
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:gietmallen
Mooi gedaan.  :D

Depron ken ik niet. Wat is dat en waar kun je dat krijgen? (ik heb een stuk of 10 Sporle mallen, ook van dat witte spul, zal dat ook depron zijn? )

Kun je met de jouw gemaakte mallen ook gietgips gebruiken?

Groetjes Michel
Re:gietmallen
Lid sinds: 2009

offline
Re:gietmallen
Hallo


Dat is mooi gedaan
en zo te zien niet erg moeilijk
Maar inderdaad, zou je dit ook kunnen doen met gips erin te gieten?



gr Frans
Re:gietmallen
Intens
gast

Re:gietmallen
@h0ogovens,

Depron is architectenkarton maar dan zonder het papierlaagje er op.
Ik koop het bij Harolds in Rotterdam.

De gietmallen zijn door hun flexibiliteit ook heel goed te gebruiken voor gips.

Met giethars maak ik plaatjes net zo dik als de plasticard. Als je de plasticard iets hoger lijmt door iets tussen de triplex en de plasticard te plakken worden de mallen iets dieper. Dan zijn ze beter geschikt voor gips.

Groeten,
Ilja
Re:gietmallen
Lid sinds: 2009

offline
Re:gietmallen
Hallo Ilja,



bedankt voor het antwoord
als ik weer eens er aan verder kan gaan is dit een mooie oplossing


gr Frans
Re:gietmallen
Intens
gast

Re:gietmallen
@Frans

Laat maar horen of het gelukt is.

succes

groeten,
Ilja
Re:gietmallen
Kees-Jan
gast

Re:gietmallen
Ja Harolds is een okay winkel!

Website loopt nu veel beter Ilja  :wink:

In je gietsels zitten best wat luchtbellen. Die kun je er uit krijgen door te trillen...................

Kees-Jan
Re:gietmallen
Intens
gast

Re:gietmallen
@ Kees-jan,

Nogmaals bedankt voor de tip en ja veeeeeeeeeel beter. Ik kan hem nu ook via mijn mobiel rustig bekijken en aan andere laten zien :lol:. Het is wel een vak apart een website maken.

Er zitten idd wat luchtbellen maar gelukkig voor het doel geen probleem.
Maar als ik echter nog ergens goedkoop een trilplaatje op de kop kan tikken dan lijkt me dat een goede oplossing dan kunnen we de gietmallen ook nog eens echt mooi af maken.

groeten,
Ilja
Re:gietmallen
Kees-Jan
gast

Re:gietmallen
Citaat van: Intens op dinsdag 18 augustus 2009, 16:49:19....................Maar als ik echter nog ergens goedkoop een trilplaatje op de kop kan tikken dan.......................

Das een "eitje" in de 18+ winkel en die zijn dan multifunctioneel inzetbaar  :shock: :lol:

Kees-Jan
Re:gietmallen
Intens
gast

Re:gietmallen
 :lol: :lol: :lol:

geweldig
Re:gietmallen
Kees-Jan
gast

Re:gietmallen
Citaat van: Intens op dinsdag 18 augustus 2009, 18:04:55
:lol: :lol: :lol:

geweldig

Zeker met zo'n nickname..............................

Kees-Jan
Re:gietmallen
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:gietmallen
Hey Ilja, ik heb het aangedurfd je link te klikken en je site kan ik prima bezoeken nu! Tipje: Die reclame pop-ups worden trouwens veroorzaakt door je statistieken teller. Ook gratis maar zonder reclame is bijv. belstat.nl.

Michel
Re:gietmallen
Intens
gast

Re:gietmallen
@ h0ogovens,

We zullen eens kijken bedankt voor de tip.

Groeten,
Ilja
Re:gietmallen
Intens
gast

Re:gietmallen
Na het maken van de gietmallen, een foto van het eerste resultaat van een eigen gemaakt huisje.



Oke oke nog niet helemaal af maar de rest volgt binnenkort

Groeten,
Ilja