Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Foutmelding in Koploper

Gestart door vonk dinsdag 08 september 2009, 11:17:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Foutmelding in Koploper
Goedemorgen
Ik ben nieuw aan gemeld bij het forum, ik ben Jan en heb een Marklin treinbaan.
Met een oude computer werk ik met veel plezier met Koplloper al een paar jaar, maar nu heb ik een probleem.
Ik start de computer en zet baan in werking. Als ik met het spiegelei Koploper start dan krijg ik een venster met de mededeling: ? De centrale eenheid is buiten koploper in de stopstand komen te staan, Je moet de centrale eenheid ook weer handmatig aan zetten (=op "Go" drukken) of resetten".
Dit hebben wij opgevolgd maar we komen weer op het zelfde uit?.
De baan werkt handmatig goed, koploper start op de computer ook normaal. Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen.

Treingroeten, Jan.
Re:Foutmelding in Koploper
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Foutmelding in Koploper
Meen me vaag te herinneren dat ik dit ook van doen had.
Volgorde van opstarten pc en centrale eens proberen te veranderen?
Meen dat het toen bij mij ineens wel werkte.
Niet geschoten altijd mis
Re:Foutmelding in Koploper
Ik denk dat Jan een interface 6050 van Marklin gebruikt van de allereerste generatie, en die ondersteunen het CTS signaal niet.
Re:Foutmelding in Koploper
Lid sinds: 2008

offline
Re:Foutmelding in Koploper
Denk erom dat koploper een waanzinnig knap geschreven stuk software is, waar Paul Haagsma de beste jaren van zijn leven in heeft zitten. Het is inderdaad voor leken en beginners lastig om het eenvoudig draaiend te krijgen, ben er zelf nu ook al enige weken mee aan het stoeien.

Het leuke hiervan is dat je er steeds meer van leert en er spelenderwijs achter komt dat de mogelijkheden oneindig zijn. Hoe meer ik er van snap, hoe meer lol ik er in krijg. De frustraties van bugs :shock: die door mijn eigen onwetendheid :? of onzorgvuldigheid bij het instellen van alle parameters regelmatig ontstaan, zijn altijd een leuke test voor je karakter.  8)

Jammer dat sommigen het verschil tussen software en hardware nauwelijks vatten en in hun reacties afgeven op iets wat ze niet begrijpen. Met een beetje meer tijd en geduld is er zoveel meer te beleven.

Wellicht wat tips voor Jan:
Laatste versie geinstalleerd? kabels nagelopen? andere pc of interface geprobeerd?

Het wordt vast gewaardeerd als je even laat weten als je eruit bent waar de oorzaak zat
Re:Foutmelding in Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Foutmelding in Koploper
Citaat van: Sprinter op dinsdag 08 september 2009, 20:55:00
Ik denk dat Jan een interface 6050 van Marklin gebruikt van de allereerste generatie, en die ondersteunen het CTS signaal niet.

Hallo Wim,

de 6050 van de 1e generatie met CTS bug hangt ook aan mijn treinbaan, en geeft geen foutmelding met koploper,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Foutmelding in Koploper
Als antwoord op de vraag of er van compoort of configuratie is gewisseld is nee. Het geheel werkte al geruimetijd. Natuurlijk wijzig ik regelmatig het programma omdat ik bijvoorbeeld de treinbaan wijzig (een wissel of bezetmelder) De laatste wijziging (geloof ik) was het invoeren van een vaste trein route. Toen heb ik de computer zonder enige foutmelding afgesloten en bij het opnieuw opstarten (een paar dagen later) gaf hij deze foutmelding.
Re:Foutmelding in Koploper
Hi Vonk, het kan natuurlijk altijd nog dat er iets na jarenlange trouwe dienst het loodje heeft gelegd, dat kan de Interface zijn, maar ook de compoort van de PC. Een andere compoort proberen, als je die hebt is de makkelijkste oplossing om dat te controleren. Werkt het dan weer, dan was het de compoort, werkt het dan nog niet de is de Interface de schuldige.
Re:Foutmelding in Koploper
Citaat van: Sprinter op woensdag 09 september 2009, 14:02:56
Hi Vonk, het kan natuurlijk altijd nog dat er iets na jarenlange trouwe dienst het loodje heeft gelegd, dat kan de Interface zijn, maar ook de compoort van de PC. Een andere compoort proberen, als je die hebt is de makkelijkste oplossing om dat te controleren. Werkt het dan weer, dan was het de compoort, werkt het dan nog niet de is de Interface de schuldige.


De interface heb ik laten controleren en deze is dus goed.
Ik weet niet hoe ik van compoort kan wisselen, achter op de computer zit een 9 polige aansluiting en die gebruik ik.
Re:Foutmelding in Koploper
Lid sinds: 2008

offline
Re:Foutmelding in Koploper
eventueel nog de instellingen in het operating system (windows) betreffende de compoort ?
of het O.S. zelf ?
Re:Foutmelding in Koploper
Ik neem aan dat de Interface en de kabel, zijn aangesloten op een andere computer, bij iemand anders? En daar werkt het zoals je aangeeft. Dan blijft er nog maar 1 ding over en dat is de comport op de computer zelf.

Als je denkt dat het door koploper veroorzaakt wordt, wat bijna onmogelijk is, probeer het dan eens met een ander besturingsprogramma, b.v. met TrainController.
Re:Foutmelding in Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Foutmelding in Koploper
Hallo Allen,

draadje geschoond, svp back to topic,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Foutmelding in Koploper
Citaat van: Freak op woensdag 09 september 2009, 16:14:12
Hallo Jan,

Controleer de Interfacekabel eens.


Mvg,
Peter


Als advies werd gegeven om de interfacekabel door te meten.
Ik heb geprobeerd de interfacekabel door te meten, maar kreeg wat vreemde resultaten en aangezien ik geen tekening van de bedrading heb wordt het lastig dit te controleren. Volgens mij is het geen kabel die alleen uit draadjes bestaat maar zit er ook iets van elektronica in (waarschijnlijk diodes). Ik heb geprobeerd de meeting te vertalen naar een tekening.
Helaas kan ik de tekening niet toevoegen aan dit bericht, maar mocht iemand deze willen bekijken kan ik deze als pdf-file naar die persoon toesturen.
Re:Foutmelding in Koploper
Citaat van: fnieste op dinsdag 08 september 2009, 21:07:20
Denk erom dat koploper een waanzinnig knap geschreven stuk software is, waar Paul Haagsma de beste jaren van zijn leven in heeft zitten. Het is inderdaad voor leken en beginners lastig om het eenvoudig draaiend te krijgen, ben er zelf nu ook al enige weken mee aan het stoeien.

Het leuke hiervan is dat je er steeds meer van leert en er spelenderwijs achter komt dat de mogelijkheden oneindig zijn. Hoe meer ik er van snap, hoe meer lol ik er in krijg. De frustraties van bugs :shock: die door mijn eigen onwetendheid :? of onzorgvuldigheid bij het instellen van alle parameters regelmatig ontstaan, zijn altijd een leuke test voor je karakter.  8)

Jammer dat sommigen het verschil tussen software en hardware nauwelijks vatten en in hun reacties afgeven op iets wat ze niet begrijpen. Met een beetje meer tijd en geduld is er zoveel meer te beleven.

Wellicht wat tips voor Jan:
Laatste versie geinstalleerd? kabels nagelopen? andere pc of interface geprobeerd?

Het wordt vast gewaardeerd als je even laat weten als je eruit bent waar de oorzaak zat

diverse antwoorden;
ik heb een interface type 6051;
OS: oude pc : win98 (met echte compoort)
ik heb op een nieuwe pc, met echte compoort, (OS win2k) met de nieuwste versie 6.6 geïnstalleerd, kabel doorgemeten. (is ok)
interface door dealer laten controleren, deze blijkt o.k.
Nog steeds exact de zelfde foutmelding, in koploper
en met de control unit (6021) kan ik 'met de hand' gewoon rijden.
Ik heb de volgorde van opstarten op alle mogelijke manieren gewisseld, maar geen verschil.
Ik ben geen beginner, ik rijd met koploper nu ongeveer 5 jaar.
buiten de ontdekkings reis in het begin, heb ik nooit echte problemen gehad.
ik kon er altijd lekker mee rijden.

Wie o Wie kan mij helpen?

Jan.
Re:Foutmelding in Koploper
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Foutmelding in Koploper
Dag Jan.
Spijtig om te horen dat er nog steeds geen oplossing voor jouw probleem is.
Heel vervelend als je al jaren tevreden met Koploper en je baan rijdt, en dit is dan plotseling voorbij! :shock:

Bij dit soort problemen weet ikzelf maar één goede oplossing (gewoon bij gebrek aan meer kennis! :oops:), en dat is het uitsluiten van fouten of defecte onderdelen. 
Je geeft zelf al aan dat de besturing van jouw baan met de 6021 handmatig goed gaat, maar dat heeft natuurlijk niets met het besturen d.m.v. Koploper te maken, dus het probleem is het aansturen (of verwerken) van deze commando's.

Het lijkt mij dan ook het eenvoudigste om alle componenten die hiervoor nodig zijn, stuk voor stuk uit te wisselen met die van iemand anders, die dan wel moet werken natuurlijk!

Nu weet ik niet of jij in de gelegenheid bent om dit uit te kunnen wisselen, maar zelf heb ik veel componenten dubbel dus........ PB


Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Foutmelding in Koploper
Citaat van: AlbertJan op zondag 27 september 2009, 11:50:28
Dag Jan.
Spijtig om te horen dat er nog steeds geen oplossing voor jouw probleem is.
Heel vervelend als je al jaren tevreden met Koploper en je baan rijdt, en dit is dan plotseling voorbij! :shock:

Bij dit soort problemen weet ikzelf maar één goede oplossing (gewoon bij gebrek aan meer kennis! :oops:), en dat is het uitsluiten van fouten of defecte onderdelen. 
Je geeft zelf al aan dat de besturing van jouw baan met de 6021 handmatig goed gaat, maar dat heeft natuurlijk niets met het besturen d.m.v. Koploper te maken, dus het probleem is het aansturen (of verwerken) van deze commando's.

Het lijkt mij dan ook het eenvoudigste om alle componenten die hiervoor nodig zijn, stuk voor stuk uit te wisselen met die van iemand anders, die dan wel moet werken natuurlijk!

Nu weet ik niet of jij in de gelegenheid bent om dit uit te kunnen wisselen, maar zelf heb ik veel componenten dubbel dus........ PB


Hallo Albertjan;
Hartelijk dank voor advies, en hulp.
Het wordt alleen een beetje erg moeilijk nu;
jij meld; vervang/verwissel alles wat met deze communicatie te maken heeft;
Goed idee; maar dat heb ik eigenlijk al gedaan;
andere pc, met ander OS, andere compoort, andere koploper (6.6)
kabel door gemeten; rs232 tester tussen de kabel;
interface 6051 door dealer laten testen, dipswitches op 6051 gechecked, (en in de uitstand) een paar keer heen en weer gewisseld....
kortom, alles wat er kwa besturing tussen zit is al eens vervangen of verwisseld.

nog steeds de exacte dezelfde melding "de centrale eenheid is buiten koploper om in de stopstand komen te staan. je moet de centrale eenheid ook weer handmatig weer aan zetten, of resetten..."

kwa uitwisselen;
ik ga nu even overleggen met mijn leverancier, of hij een ruil apparaat voor mij heeft, om zo te debuggen. lukt dit niet, dan heb ik weinig mogelijkheden.
ik wil nu de 6051 en de 6021 proberen uit te wisselen....
dan weet ik het even niet meer....

Jan.


Re:Foutmelding in Koploper
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Foutmelding in Koploper
Hallo Jan.
Net nog even uit "bevriende modelspoorkringen" de tip gekregen dat dit ook nog aan de uitgangspoort van de 6021, via connector gekoppeld aan de interface 6051 kan liggen.

Heb je de control unit 6021 ook al eens uitgewisseld?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Foutmelding in Koploper
Hallo  Jan,

Als je van mij prive ondersteuning wilt hebben, mail mij dan even prive. Misschien kunnen we dan iets afspreken.

Mvg
Paul.