Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

oude loc's ombouwen?

Gestart door Harleykees dinsdag 14 november 2006, 11:58:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
oude loc's ombouwen?
Harleykees
gast

oude loc's ombouwen?
Hoi allemaal,

Is er een Märklin database waarin staat in welke oude(re) loc's welke decoders kunnen worden gebouwd?

Wat ik bedoel is dus waar het artikelnummer van de loc staat, met daarachter welke decoder er ingebouwd zou kunnen worden met eventueel het extra werk.

Ik kan nl. nergens terug vinden, ook niet op de NL en DLD site van Märklin zelf.
Misschien kijk ik wel overheen, zou zomaar kunnen.... :oops:

Vast bedankt,

Kees.
Re: oude loc's ombouwen?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: oude loc's ombouwen?
Zover ik weet heeft marklin dit niet.

Bij Esu www.loksound.de vindt je wel bruikbare informatie voor het ombouwen van Marklin-locs met hun decoders. Kijk onder service.

John
Re: oude loc's ombouwen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: oude loc's ombouwen?
Overzicht van ombouw van loks met Marklin materiaal staat toch in de Marklin Jaarboek? Zal vanavond thuis ff kijken welke blz.
Re: oude loc's ombouwen?
Citaat van: Harleykees op dinsdag 14 november 2006, 11:58:26
Is er een Märklin database waarin staat in welke oude(re) loc's welke decoders kunnen worden gebouwd?

Ja die heb ik liggen en ook als bestand.
Dit betreft uitsluitend Märklin locs en Märklindecoders.

Als er een emailadres in je profiel had gestaan had je hem al gehad.

Stuur even via PB je mailadres, dan zend ik je hem  toe.

Re: oude loc's ombouwen?
Kees,

In de oude loks van Marklin waar het oude mechanische omschakelrelais in zit, past elke decoder van Marklin zonder probleem.
Ook kan iedere oude universeel motor worden aangepast zodat het een gelijkstroommotor wordt, kwestie van een permanent magneet plaatsen op de plaats van de veldspoel.
ESU heeft daar een lijst voor.

Plaats je andere decoders dan die van Marklin dan is plaats al helemaal geen probleem, deze zijn niet alleen kleiner, maar ook goedkoper en beter.
Re: oude loc's ombouwen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: oude loc's ombouwen?
Bedankt Riny, hoef ik niet meer te zoeken en te scannen  8)
Re: oude loc's ombouwen?
Voor al diegene die de lijst graag willen hebben.

NOTE: deze is dus uitsluitend voor Märklinlocs en Märklindecoders.

Kijk even op mijn site onder de knop "Downloads" -Decoderlijst-
Voor iedereen binnen te halen, sucses ermee en graag gedaan.
Re: oude loc's ombouwen?
Harleykees
gast

Re: oude loc's ombouwen?
Mensen, mensen, wat zijn jullie snel!!

Hartstikke bedankt voor alle hulp!

@ Riny,
Ik zag even te laat dat ik het zo kon downloaden van je , ik had je al een mailtje gestuurd :?

@ Peter,

Ik de site in mijn favorieten gezet, nu kan ik alles even naast elkaar leggen en zo een goede keuze maken (hoop ik).

Ik was ook bezig met een Roco te digitaliseren , maar kreeg daar het antwoord ook dat je niet met een Mobile Station alles kon programmeren,
   dit sloeg op ESU en Kheun.

Werkt dit hetzelfde bij de Märklin loc's?
Dat is natuurlijk wel iets om over na te denken dan...

Ik moet er vanuit gaan dat ik alleen met het M.S. ga programmeren.
Zij er dan nog decoders waar ik niet naar hoef te kijken?

Vast bedankt!!

Kees.
Re: oude loc's ombouwen?
Citaat van: Harleykees op dinsdag 14 november 2006, 21:50:48
Ik moet er vanuit gaan dat ik alleen met het M.S. ga programmeren.
Zijn er dan nog decoders waar ik niet naar hoef te kijken?

Bedoel je decoders die je kunt gebruiken (dus waar je geen omkijken naar hebt) of die je juist niet kunt gebruiken (waar je dus niet naar hoeft te kijken )? :P :P :)
Re: oude loc's ombouwen?
Harleykees
gast

Re: oude loc's ombouwen?
@ Fonzo,

Ik bedoelde de decoders die ik zelf niet thuis kon programmeren.

Dus de decoders die NIET met  de M.S. zijn te programeren, ik was voorlopig niet van plan om een ESU-Locprogrammer aan te schaffen :|

Dan vallen er al een paar af, denk ik?

Groeten,

Kees.
Re: oude loc's ombouwen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: oude loc's ombouwen?
Kees,

Dan kun je bijna alle decoders niet gebruiken, mobile station heeft eigenlijk geen programmeerfunctie, wel kunnen van sommige decoders een paar instellingen gewijzigd worden, welke weet ik helaas niet.
Re: oude loc's ombouwen?
Kees, gewoon geen MS kopen, maar een echt digitaal systeem, dus ook geen CS.
Want anders zit je met handen en voeten gebonden aan de firma Märklin.
Re: oude loc's ombouwen?
Harleykees
gast

Re: oude loc's ombouwen?
Citaat van: Freak op woensdag 15 november 2006, 17:58:06
Volgens mij heeft Kees al een CS.

CiteerMärklin Systems met M-, C- en K-rail, , rest analoog (houd je scherp!!).
In opbouw.........

Mvg,
Peter

Nee, geen CS maar een MS.

@Sprinter:
     Wat is dan een "echt"digitaal systeem??

Een MS zit in een startset en als ik dan met mijn zoontje een startset koop, er was in die tijd nog geen CS, maar dat terzijde, hebben we toch een mooie opstap naar digitaal.

Wij willen trouwens niet alles digitaal, alleen de treinen.
Wissels worden allemaal analoog geschakeld en dat gaat prima zo!
We hebben niet allemaal geld over, en waarom een CS als wij toch de helft van zijn functies niet gebruiken.
Wij zijn blij met een MS, we zijn ook net gestart, moeten alles nog uitvinden en ga voorlopig niet honderden euro's uitgeven...
Misschien komt er in de toekomst inderdaad iets anders hier in huis, maar eerst gaan we dit allemaal uitvinden.
Zo, dat wilde ik even gezegd hebben.

Tevens wilde ik ook even zeggen dat al mijn vragen hier op dit forum
-en trouwens de ander fora ook-  gewoon en zeer begrijpelijk beantwoordt worden.
Het is en blijft een leuke hobby voor ons!

Groetjes,

Kees.
Re: oude loc's ombouwen?
Kees,

Een goed digital systeem noem ik een systeem, waar jij als gebruiker alle vrijheid hebt om te kiezen voor producten van derden. Dus een systeem waarbij je niet met handen en voeten gebonden bent aan één enkele fabrikant.

Dus bijvoorbeeld Tams, ECoS, Uhlenbrock, Piko, Fleischmann

Wil je een instap systeem maar dan puur voor DCC dan is de  Multi-Maus van Roco een compleet en zeer goedkoop alternatief.
Re: oude loc's ombouwen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: oude loc's ombouwen?
Kees, ik schat in dat we ongeveer het zelfde baantje hebben met MS bestuurd. Als ik jou was zou ik eerst bepalen welke lok je als eerste probeersel wilt gaan ombouwen. Zoals ik begrijp heb je hier nog geen enkele ervaring mee.

Wij hebben een aantal oudere loks omgebouwd met het marklin setje 60760 dat kost ca. 35 euro en lukt inprincipe altijd. Let op controleer eerst of je de correcte motor hebt. Je kunt deze decoder zelf met je eigen MS programmeren. Zoek even op 60760 en er verschijnen verschillende draadjes op dit forum om door te lezen en te kijken of het wat voor je is.

Als het lukt, krijgt een mens daar vertrouwen van en kun je langzaam uitbreiden en kennis opdoen van andere decoders en hun werking. Helaas door alleen MS nog even alleen aan Marklin gebonden  :wink:



Re: oude loc's ombouwen?
Harleykees
gast

Re: oude loc's ombouwen?
Dank je Brigitte,

Dat is een antwoord waar ik wat mee kan :D

Ik ga wel even alles doorspitten.

Groeten,

Kees.
Re: oude loc's ombouwen?
Kees,

Ik heb voor mijn 3070 (TEE uit 1965) een decoder van Ulhenbrock gekocht ? 29,95 en het werkt prima.

Groet Kees