Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)

Gestart door Jan22 vrijdag 11 september 2009, 16:43:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)

Dit is een ontwerp van een wisselstraat in een bocht tussen
links op het plaatje (een deel van) een station
rechts op het plaatje een ondergronds station.

De twee bovenste (buitenste) sporen (links) rijden naar rechts (met de klok mee)
Het onderste spoor rijdt naar links.
Het bovenste (buitenste) spoor (rechts) is tweerichting verkeer (nevenspoor)
De twee onderste (biinnenste) sporen vormen het hoodspoor (eenrichting verkeer).

Aanvankelijk ging ik voor simpel, lijmde de kruk vast, schroefde de rails.
Daarna bedacht ik me....


Weer typisch zo'n M-rail oplossing in K. De gedachtegang luidt:
Dat extra spoor is voor goederen, dus krappere bochten kunnen, en de meegebogen wissel maakt meer combi's mogelijk.

Is hiervoor een betere oplossing?
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
wat bedoel je eigenlijk ? Je gebruikt grote radiussen dus van krappe bogen is echt geen sprake hoor. Misschien eens overal met pijltjes de rijrichtingen bijplaatsen.
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Die richtingpijltjes erin monteren is een goed idee. Onthoud ik voor de volgende keer.

Ik bedoel dat die meegebogen wissel niet zo'n goed idee is. Misschien. Dat is het enige stukje met Radius I en II.  Maar als totaal oogt het inderdaad best wel slank, ja. Omdat ik de wissels nog niet allemaal heb, denk ik het buitenste spoor aan de linkerkant wel vast te kurken, maar nog niet te leggen. Uiteindelijk verdwijnt de hele wisselstraat in een tunnel, omdat ik de bovenleiding dan goedkoper kan oplossen (met draad), dan in het zicht (met portaalmasten).  Een gebogen Radius I wissel onder een berg vind ik een beetje eng idee.

Overigens, ik heb een smalle vliering ter beschikking, en heb daarom gekozen  voor een baan langs de dakrand. Daarin komen grote radiussen beter tot hun recht.

Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Ik denk dat ik het inmiddels zie (even wat afstand nemen):
Als ik de meest linkse slanke wissel nog meer naar links de hoek om schuif, dan heb ik helemaal geen meegebogen wissel nodig ....
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
vervang die meegebogen wissel en zijn kompaan gewoon door 2 gewone wissels wat verderop in het rechte gedeelte (2205).Je beschouwd die wissels toch allemaal tesamen als 1 wisselstraat in je digitaal programma.Kijk anders eens hoe ik dat heb gedaan op mijn baanplan aan de rechterkant.
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Ik heb even rond geneusd op je site. Dat ziet er goed uit.
Is die zolder 4 x 4 of zoiets ?

De mijne heeft een vloeroppervlak van 4.5 m. bij 3 m, maar op stahoogte is hij nog maar 90 cm breed ....
De baan moet minimaal op 60 hoog vanwege de opslag eronder, en minimaal 70 cm hoog om over het compressievat van de verwarming heen te kunnen.
Op ongeveer een meter hoog zitten de spanten (toppen van de bergen, ooit).  Het vlizo trapgat ga ik overwinnen met een hoekstalen brug op circa 75 cm hoogte, met daarop een wisselstraat, op dat het geplande kopstation erachter tenminste nog een lengte heeft van 2 meter. Maar dat is nu nog  toekomstmuziek.
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
dan zit je erg krap.Zou je dan niet beter naar een kleinere schaal gaan ? Of een andere ruimte zoeken.PS : Ik had hier vroeger op de 1ste kamer 4 x 2.80 x 5 meter ter beschikking maar zat aan die kant van 5 meter met een bruikbare hoogte van 70 cm.Nu is de kamer 4 X 3 x 3 meter.Ik heb nu wel 2 volledige kanten waar ik een hoogte heb van 1.20 meter.Ik kan ook nog de muur wegbreken en dan heb ik een kamer van 4 x 5.85 x 5 meter.Ik ben nu weer vrijgezel en heb een aangenomen zoontje die komt slapen.Onder ons beiden hebben we genoeg slaapkamers om de zolder terug te verbouwen ,maar als ik dan een leuke dame zou ontmoeten moet ik misschien weer een kamer bijhebben.Heb nu alvast snel de grootste kamer in beslag genomen naar de toekomst toe.
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Ik beperk het ontwerp tot 3 wisselstraten, 3 stations (schaduw-, doorgang-, kop-), en probeer het zo te leggen dat het verhuisbaar is. Kom ik ooit groter te wonen, dan las ik rijlengte tussen de wisselstraten in, en plan extra lagen. Het schaduwstation bevat 4 sporen, doorgangsstation 5, kopstation weet ik nog niet, minimaal 3.
Maar opnieuw beginnen (andere schaal) zit er niet in:  teveel K- en M- rails, teveel wagons, teveel locs, teveel zwitserse seinen (schneider),  teveel troep. En toch nog te weinig. Het enig zinvol alternatief uitgangspunt is enkel spoor, oftewel aanpassen aan de ruimte.

Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:hoofdspoor-nevenspoor (k-rail)
Had ik ook : teveel materiaal in HO schaal die ik niet wou wegdoen.Ik had anders liever in N-schaal begonnen.Heb ik nagenoeg evenveel keuze in Luxemburgs materiaal.Heb ondertussen wel ongeveer om 3000 euro rails bijgekocht in Marklin K-rail.Gelukkig kon ik een deel nieuw/tweedehandskopen van een faissement.Ik had C-rails maar waren te moeilijk voor terugmelding via 1 spoorstaaf (S88).Heb ondertussen reeds 110 meter spoor en volgende week komen er nog eens 10 meter bij.
Je kan het best in modules bouwen dan.Ik werk met een vast onderstel en pas de verschillende delen (zoals locloods,dorp,stad enzo) in op aparte platen die erin vallen.Zo kan ik er ook gewoon in de living of keuken aan werken.