Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

En toch (weer) vermogen te weinig

Gestart door v200marklin woensdag 22 augustus 2012, 00:36:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
dat zou ik niet weten maar je kan er een verdeelplaat van Esu tussen zetten.Ik ga dat ook doen naar mijn ecos2 toe omdat ik dan vanop de baan maar 1 snoertje voor de boosters moet doorverbinden.Ecoslink 50093.

Ps: esu heeft boosters van 8 Amp.Heb er hier 2 hangen.Ook een 4 amp die vroeger gebruikt werd voor de zijlijn.Die komt nu op de wissels en seinen en de ecos2 stuurt enkel nog het programmeerspoor aan.
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Citaat van: Freak op vrijdag 24 augustus 2012, 20:56:26

Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 24 augustus 2012, 19:55:07
De sleutel van het probleem van Gert zijn de stilstaande treinen op zijn baan, alleen daar heeft hij zo te lezen nog niet naar gekeken.
Al het andere is bijzaak.
Het meeste is ook bijzaak. Gert moet het stroomverbuik bij stilstaande treinen zo kunnen meten.

Mvg,
Peter

Mijn 6021 stopt er mee als er ongeveer 36 loks op de baan staan (stil staan!!!!!). Hiervan is een deel delta, deel hoogvermogen en een deel voorzien van ESU decoders.

Op mijn slotracebaan reden auto's van Ninco en oa Fly, een Ninco raceauto trekt ongeveer 0,5A bij volle kracht wegrijden, terwijl een vergelijkbaar model van Fly ruim 2A trekt. De Ninco voeding (max 1,5A) van de racebaan 'trok' de Fly raceauto's dus ook niet!

Re: En toch (weer) vermogen te weinig
ESU 8A booster ? 365 8o :?

Vraag voor de techneuten, is het mogelijk om de 4A ESU booster op te voeren naar 8A ?, de kastjes zijn hetzelfde en de voedingen ook!.

Mvg Gert
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Citaat van: v200marklin op zaterdag 25 augustus 2012, 14:22:40
2 x Bolneus 2 x M* *****sterren motoren
1 x BR 103 1 x M* *****sterren motor

Gert,

Een M* ***** motor trekt vrij veel stroom.
Als een collector van die motoren dan ook nog eens vervuild is loopt het nog meer op.
Trek die motoren eens los en lijk eens of de spleten tussen de lamellen vervuild zijn.
Zo ja schoonmaken.

Ik heb hier twee Marklins met ***** motoren in dubbeltractie rijden, die trekken samen de helling op 1,2 amp. Bij vervuiling zou dat zo tegen de 2 amp kunnen zijn.

Kijk daar eens naar.

Mvg, Johan.

P.s. die 8 amp booster is niet voor H0 bedoelt.
4 amp moet voor H0 genoeg zijn, ook voor jou lijstje in je oppenings post Gert.

Susses met zoeken  :thumbup:

Mvg, Johan
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
@Johan

mbt de 5***** motoren van M*, gek word ik van die dingen :D Met de locs waar ik dagelijks mee rij, zeg 1 uur per dag, moet ik altijd na ongeveer 3 weken, dus zeg na 21 uur, die motoren geheel schoonmaken, soms stoppen ze gewoon :thumbdown:, zitten de spleetjes v/d collector weer vol :(

Ik smeer heel zuinig met Faller 170489, ik weet dat jij diverse kogellager motoren hebt, heb je dan geen last meer van volgekoekte collector spleetjes ?, of duurt het dan langer ?, en kan je het zo wegblazen?, want het moet dan droog stof zijn !

Wellicht toch maar eens aan de ball bearings :D

By the way, ik kan toch ook gewoon een 3-polig anker in de hoogvermogen M* motoren zetten ?, die collector spleetjes zijn bij een 3-polig anker iets breder, en het zijn er maar 3 ipv 5 !.



Mvg Gert
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Gert,

Dan moet wel het anker er in passen. Als je namelijk de motor ombouwt plaats je ook een permanente magneet en die heeft iets andere dimensies. Overigens is er ooit door Märklin een loc met hoogvermogenmotor uitgebracht met een 3-polig anker namelijk de 3722 (E94). Hij rijdt prima, al zie je wel dat de regeling iets meer grof is en minder vloeiend. Maar ach, bij een zware trein merk je niet zoveel.  ;)
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
@Olav,

weet ik, die 5 polige ankertjes zijn kleiner in diameter, maar als het goed is heb ik nog een paar 3 polige met kleine diameter, gewoon eens even goed spitten tussen de 100 ankertjes :D

Mvg Gert
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Ik heb trouwens ook de TEE 3071 omgebouwd. Een hamo magneer erin met originele anker en een 60902 decoder. Gaat prima.
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Mijn TEE 3071 is ook omgebouwd 5***** M, met kogellagers ! , maar maakt nog steeds een @%& :thumbdown: herrie :D, gelukkig overheerst de Sound  B)

Daar wil ik tzt een maxon motor in gaan zetten, als ik tijd heb.......... :roll:

Mvg Gert
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Citaat van: v200marklin op zaterdag 25 augustus 2012, 18:40:58
Mijn TEE 3071 is ook omgebouwd 5***** M, met kogellagers ! , maar maakt nog steeds een @%& :thumbdown: herrie :D, gelukkig overheerst de Sound  B)

Daar wil ik tzt een maxon motor in gaan zetten, als ik tijd heb.......... :roll:

Mvg Gert

Hoi Gert

Als de ombouw gereed is met de Maxon motor, stuur dan die [rigj q]e[tibj[b 5****** motors maar naar mij op. Ik weet ze nog wel te waarderen als de beste motortypen ooit gebruikt door Marklin

mvg teunis

Die Maxon motortjes zijn ook maar een hype, waren ze inmiddels niet 2 a 3 keer duurder geworden toen ze in gaten kregen dat die motortjes lekker verkochten??
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
@ Teunis

hoe krijg jij ze dan stil ?, of i.i.g. een acceptabel geluid ?, sommige doen het ook goed bij mij, maar er zijn er bij......................... :?

Mvg Gert
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Gert, als je de ***** motor reinigt en schoonmaakt zet je er toch wel nieuwe koolborsteltjes in i.p.v. de oude met olie verzadigde koolltjes? Als je dat niet doet smeren de lammelspleten binnen de kortste keren weer dicht.

Inderdaad als je met kogellagertjes gaat werken heb je droge koolstofpoeder i.p.v. koek bij de kollector.
Stof is een veel minder probleem.

Ik pas kogellagertjes toe, niet om de herrie te verminderen maar om het smeer probleem bij Märklin modellen.
Die dubbeltractie waar ik het over had rijdt inmiddels 3 jaar zonder open geweest te zijn. Nu moet in een rijtrap meer geven om de zelfde snelheid te halen tijd om beide loks eens open te halen.
Ze rijden 1 kant op dus éénzijdige slijtage kan de oorzaak zijn van het een tantje bij geven.
Ik ben benieuwd wat ik aantref als ik ze open haal.

Mvg, Johan.

P.sp, voor dat je de motoren open haalt ga eens met 1 lok rijden en kijkt eens wat die aan amp trekt.
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Even getest op het programmeerspoor v/d CS1R, de Bol Tractie (2xM* 5*****motor) trekken tesamen op 3/4 speed met 1 x sound 1800 Ma, 1 x Bol 900 Ma.
De V300 tractie  (2xSDS motor + 2x Sound) trekken 1400 Ma, 1 x V300 700 Ma.

Mvg Gert
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Gert, ben wel nieuwsgierig, zet alle geluid eens af, wat trekt het dan?

Mvg, Johan
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Citaat van: v200marklin op zaterdag 25 augustus 2012, 15:36:00
@Johan

mbt de 5***** motoren van M*, gek word ik van die dingen :D Met de locs waar ik dagelijks mee rij, zeg 1 uur per dag, moet ik altijd na ongeveer 3 weken, dus zeg na 21 uur, die motoren geheel schoonmaken,Ik smeer heel zuinig met Faller 170489,
By the way, ik kan toch ook gewoon een 3-polig anker in de hoogvermogen M* motoren zetten ?,

Dag Gert,

Bij mijn vele Märklin locomotieven heb ik nog nooit de driepolige ankers vervangen door vijfpolige. Ik zou ook niet weten waarom, de motoren in hun oorspronkelijke configuratie trekken drie meter trein zondermeer de vele meters lange 30? hellingen van mijn baan op. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de neiging om iedere lok (zelfs de allerkleinste uit de "start set"!) van meet af aan van  hun oorspronkelijke anker te ontdoen net zoiets is als de autoliefhebber die onder zijn piepkleine auto meteen twee dubbele zilverkleurige uitlaten laat monteren, omdat ie dan de rijeigenschappen (en ieder geval het geluid) van een Maserati krijgt. Ik geloof er namelijk geen bal van dat het begrip "hoogvermogen" betekent dat die motoren door het plaatsen van een vijfpolig anker méér "vermogen" krijgen, misschien rijden de locs iets soepeler. De enige die er meer "vermogen" door krijgt is de winkelier.

Maar nou, die snelle vervuiling van de motoren: Naast stof en ander baanvuil dat tijdens het rijden onvermijdelijk in de motoren terecht komt, is een bekende bron van vuilophoping nieuwe koolborstels, die namelijk eerst wat moeten "inslijten" alvorens ze "goed" tegen de collector aanlopen. En als die collector lamellen dan ook nog eens hier en daar een minuscuul "braampje" op het raakvlak met de koolborstels hebben, nou dan gaat het snel hoor. Overigens speelt ook de gebruikte olie een rol. Ik begrijp van de "deskundigen" dat die het liefst Fleischmann- of Labelle olie nemen om te smeren. En dan altijd maar één drupje!

Nog een vraagje: worden jouw locomotiefmotoren - naar je gevoelen - opvallend warm als ze een tijdje hebben gedraaid? Dan rijst al gauw de vraag: maak jij de binnenkant van de ankerlagers en ook de kanaaltjes waarlangs de koolborstels naar de collector worden geleid ook goed schoon? Als die niet "schoon" zijn kan het anker soms wat "zwaar" in zijn lagers ronddraaien en de stroomtoevoer naar het anker niet optimaal zijn. Door zulke omstandigheden wordt de olie door sterkere verwarming al gauw te dun; nou en dan weet je het wel. Je ziet dan ook dat meestal  de koolborstels al gauw kleddervet zijn geworden. Weet je wat een goed "signaal" is dat die olie te dun is (of te dun wordt)? Zit er regelmatig olie tussen het pertinaxplaatje van de sleper en de ondergrond waarop hij is vastgeschroefd? Of zelfs tussen de koppelingen die met een schroefje aan de locomotief (en soms aan het motorblok)  zijn vastgezet? Je zult je wellicht afvragen: "komt dáár dan motrolie terecht"? Nou reken maar! De vele locomotieven van anderen die ik in de loop der jaren onder ogen heb gekregen spraken boekdelen!

Gegroet,

Rob   
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
@Rob

ik smeer of met Faller 170489 of met lagervet.
Dit tipje lagervet doe ik dan aan de buitenkant schildje op het aspuntje.
Aan de andere kant drupje Faller olie.

Dat van de koolborstelkanalen is een goeie tip :thumbup:, kom je met een wattenstaafje niet doorheen :(, dus even lossolderen en dompelen in de wasbenzine ;)

Ga ik eens proberen.

@Johan

mbt nieuwe koolborstels, vaak maak ik ze schoon/droog met wc papier en gebruik ze weer, indien lengte ok :roll: Zal volgende loc eens nieuwe nemen.

Mvg Gert
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Citaat van: v200marklin op zondag 26 augustus 2012, 00:51:59
Dat van de koolborstelkanalen is een goeie tip :thumbup:, kom je met een wattenstaafje niet doorheen :(, dus even lossolderen en dompelen in de wasbenzine ;)

Dag Gert,

Dat lossolderen is niet nodig hoor. Ik heb een oud niet al te dun penseeltje dat net mooi in die koolborstelkanalen past. Penseel dopen in de wasbenzine (of iets dat daar op lijkt) en dan die penseel lekker laten "walsen" in het kanaaltje. Dat is voldoende.

Maar let ook eens goed op de andere aspecten die ik noemde zoals onwenselijke olie tussen sleper (c.q. koppeling) en de ondergrond waarop ze vastgeschroefd zijn. Dat duidt veelal op twee zaken: te veel geolied en/of de olie wordt te warm. Veelal zie ik ook dat op de wielassen veel te veel olie wordt gedruppeld. Dat kan in de loop der tijden zelfs daartoe leiden dat oude olie tussen de lagers en de wielassen een koek gaat vormen waardoor ook de geleiding van elektriciteit vermindert. En aangezien de wielen met hun wielassen via de rails als massa dienen......enfin je begrijpt me wel.

Gegroet,

Rob

P.S. Zoals je weet raadt Märklin af het ankerlager aan de andere zijde van de motor (dus waar de koolborstels niet zitten)  te olieën. Eerlijk gezegd geef ik daar af en toe toch een heel klein drupje olie.....(maar dat heb je niet van mij!) 
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Citaat van: v200marklin op zaterdag 25 augustus 2012, 21:30:04
Even getest op het programmeerspoor v/d CS1R, de Bol Tractie (2xM* 5*****motor) trekken tesamen op 3/4 speed met 1 x sound 1800 Ma, 1 x Bol 900 Ma.
De V300 tractie  (2xSDS motor + 2x Sound) trekken 1400 Ma, 1 x V300 700 Ma.
Gert,

Ik vind het gemeten stroomverbruik vrij hoog.
Volgens mij meet de CS1R altijd het gezamelijke stroomverbruik van het hoofd- en prog.spoor.
Als je één lok meet kijk je dan wel naar het actuele stroomverbruik?

Hoe heb je overigens de ledverlichting in je rijruigen aangesloten?
Zet zoveel mogelijk led's in serie, om het verlies in de voorschakelweerstanden te beperken.
De ledstrip hebben meestal groepjes van 3 leds met een weerstand, daar kun je weinig aan wijzigen.
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
@Ad

mijn CS1R is alleen op het prog.spoor aangesloten, niet op de baan, dus meet ik alleen de loc of locs die op het prog.spoor staan.

Ledstrips in rijtuigen gewoon elk rijtuig een massaveer en de plus doorverbonden en 1ste rijtuig een sleper.

Mvg Gert
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Hallo Gert,

Citaat van: v200marklin op zondag 26 augustus 2012, 11:07:14
mijn CS1R is alleen op het prog.spoor aangesloten, niet op de baan, dus meet ik alleen de loc of locs die op het prog.spoor staan.
Dan meet je het van iedere loc, zowel met als zonder geluid het vermogen.

Weet je mischien ook wat voor type speaker(s) er in de loc(s) gemonteerd is/zijn ?.
Op de speaker staat gewoonlijk het vermogen en impedantie vermeld. Hiermee kun je al aardig het extra vermogen schatten indien het geluid aan staat.

Mvg,
Peter
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Citaat van: rovanko op zaterdag 25 augustus 2012, 22:46:43
Citaat van: v200marklin op zaterdag 25 augustus 2012, 15:36:00
@Johan

mbt de 5***** motoren van M*, gek word ik van die dingen :D Met de locs waar ik dagelijks mee rij, zeg 1 uur per dag, moet ik altijd na ongeveer 3 weken, dus zeg na 21 uur, die motoren geheel schoonmaken,Ik smeer heel zuinig met Faller 170489,
By the way, ik kan toch ook gewoon een 3-polig anker in de hoogvermogen M* motoren zetten ?,

Dag Gert,

Bij mijn vele Märklin locomotieven heb ik nog nooit de driepolige ankers vervangen door vijfpolige. Ik zou ook niet weten waarom, de motoren in hun oorspronkelijke configuratie trekken drie meter trein zondermeer de vele meters lange 30? hellingen van mijn baan op. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de neiging om iedere lok (zelfs de allerkleinste uit de "start set"!) van meet af aan van  hun oorspronkelijke anker te ontdoen net zoiets is als de autoliefhebber die onder zijn piepkleine auto meteen twee dubbele zilverkleurige uitlaten laat monteren, omdat ie dan de rijeigenschappen (en ieder geval het geluid) van een Maserati krijgt. Ik geloof er namelijk geen bal van dat het begrip "hoogvermogen" betekent dat die motoren door het plaatsen van een vijfpolig anker méér "vermogen" krijgen, misschien rijden de locs iets soepeler.

Nee, de term hoogvermogen sloeg bij mijn weten op de specifieke combinatie van vijfpolig anker, nieuwe permanent magneet (sterker dan de oude Hamomagneet) en bijbehorend schild, zoals ze in de hoogvermogen ombouwsetjes werden geleverd. Dat zijn op elkaar afgestemde onderdelen. Of het meer vermogen opleverde weet ik niet, boeit me ook niet, maar wel veel betere rijeigenschappen.
Voor alleen het vervangen van het anker had Märklin de term vijfsterrenaandrijving bedacht.  :D
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Zijn we weer :| ;)

Ik heb de Bolneus op het prog.spoor gezet en op volle snelheid meet ik verschillende waarden, motor loopt ook niet mooi, onrustig en geen constant toerental, die gaat dus eens goed schoongemaakt worden ;)
Waarden gemeten 850 Ma en 435 Ma, verschil met/zonder sound +/- 50 Ma.

Ik ga nu een M* 5***** Eloc motor grondig cleanen (BR 151 ESU Sound) en die ga ik dan weer eens even meten.

Mvg Gert
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Nu zijn we goed bezig Gert  B)

We wachten het resultaat af.

Succes  :thumbup:

Mvg, Johan
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Spannend....
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
Testresultaat BR151 M* 5***** hoogvermogen motor met ESU M4 Locsound.

Op programmeerspoor CS1R.

Loc stilstand = 9 Ma
Loc stilstand+licht = 27 Ma
Loc op halve snelheid = 227 Ma
Loc op halve snelheid+sound = 274 Ma

Volle snelheid niet gemeten, rij ik toch nooit , en ik moet de meesten van mijn locs nog ijken mbt de max. snelheid in ut echie.

Heb alle apparatuur ervoor, maar de tijd................................. :(

Mvg Gert
Re: En toch (weer) vermogen te weinig
De BR 151 is netjes geijkt :|, zie nieuw topic :roll:

Mvg Gert