Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De bouw van een dag en nacht schakeling (20101204 Fotos toegevoegd)

Gestart door leendert zondag 06 september 2009, 14:53:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De bouw van een dag en nacht schakeling (20101204 Fotos toegevoegd)
Hi Allen,

Hier wil ik de komende tijd wat schrijf en uitwerk verrichten op de bouw van een fraaie dag en nacht schakeling.

Zie ook het eerdere topic hierover in modelbaanbouw.

In grote lijnen bestaat het uit 3 componenten: huisverlichtingschakeling, dimmer en centrale besturing. In dit topic een stukje uitleg over de verlichting(sprint) in de huizen.

Ik heb nog geen fatsoenlijke tekening van het schema, maar het is erg eenvoudig.

Uitgangspunten

In elk huisje komt onderstaande schakeling. De schakeling zorgt ervoor dat de verlichting in 1 minuut tijd willekeurig aanschakelt, als het ingangssignaal met de massa wordt doorverbonden. Elke keer is dat weer anders, een toevalsgenerator zorgt hiervoor. Zolang het ingangssignaal met massa blijft verbonden, blijft de verlichting aan.

Zodra het ingangssignaal wegvalt, wordt - ook weer willekeurig - de verlichting weer uitgeschakeld ook weer in 1 minuut. Zowel de volgorde als de tijd die er tussen zit, is dus steeds willekeurig.


Uitvoer
Op 1 print kunnen 5 groepen worden aangestuurd. Daar kan je toch heel wat levendigheid mee nabootsen, zou ik zo denken. Woonkamer, toillet, hal, slaapkamer, zolderkamer etc.

Voor deze schakeling is een heel klein printje ontworpen:


Later zal ik het schema ook nog even proberen te plaatsen:

Even de uitleg bij het print ontwerp. Links onder  zit een spanningsregelaar die van de aangeboden gelijkstroom prachtig 5 Volt maakt. Daarnaast zit een kleine condensator van 100nF die de PIC nog even extra afvlakt. De PIC, een programmeerbare Interface Controller is voorzien van een stukje software die dan doet wat hierboven beschreven is. Die moet dus geprogrameerd worden.

Deze PIC is via de software zodanig ingesteld dat er 5 uitgangen beschikbaar zijn en 1 ingang. De uitgangen zijn ´ontkoppeld´, zodat er niet alleen leds aangestuurd kunnen worden, maar ook niet al te veel stroom-vretende lampjes. (50mA).

Dat ontkoppelen gebeurt door een weerstand van 10K toe te voegen die op zijn beurt een transistor (BC547) opgestuurt.

Stuur je 1 led aan, dan wordt deze met serie weerstand van ca. 100 Ohm aangesloten op de 5V achter de spanningsregelaar.

Wil je meer dan 1 led per groep, dat kan. Stel dat de ingangsspanning 15 volt is, en je wil witte leds aansluiten dan kunnen er 3 LEDs (zijn ogeveer 4 Volt) die 20 mA gebruiken. De serie weerstand die dan nog toegevoegd moet worden is ca. 150 Ohm.

Lampjes kunnen, let even op de spanning, zonder voorschakeling van weerstanden aangesloten worden.

Elk huisje kan nu voorzien worden van deze schakeling en worden gekoppeld. Gemeenschappelijk wordt de ´ingang´ die centraal aangestuurd wordt om de dag en nacht in de huizen in gang te zetten.

Software
Die is erg eenvoudig. Het is in C geschreven en bestaat uit
een opstart lus (hier worden ook alle lampgroepen kort aangesloten kort aangestuurd, ter visuele controle)
Een routine voor het maken van een tabel met de willekeur aan lampgroepen en een tabel voor de willekeur in de tussenliggende tijden.
En als laatste een wachtlus om te checken of de ingang hoog of laag is.
That´s all.
Een stukje uit de code:
void vultabel() {
bit   bLeen;
char n, i;

  do {
    bLeen = FALSE;
    for (n=0; n<5; n++) {
      ntabel[n] = rand() % 5;
      wtabel[n] = rand() % 20; // wachttabel. 6 wachttijden van gem. 10 sec.
      }
   for (n=0; n<5; n++) {
      for (i=n+1; i<5; i++) {
         if (ntabel == ntabel[n]) {
            bLeen = TRUE; // he, een dubbele, doen we dus nog een keer
         }// einde if
      } // einde for i
      } // einde for n
   } while (bLeen == TRUE) ;

}

void main()
{
char n, i;
   

   ltabel[0] = 1; // 0
   ltabel[1] = 2; // 1
   ltabel[2] = 8; // 4
   ltabel[3] = 16; // 5
   ltabel[4] = 32; // 6

   for (i=0; i<2; i++) {
      for (n=0; n<5; n++) {
        portb = portb ^= ltabel[n];
        delay_ms(250); 
        }
      }     
    srand(100);   
   while( 1 ) {
 
       vultabel();

      while( !porta.3 )
         ; // wait until released
       for (n=0; n<5; n++) {
          portb = portb | ltabel[ntabel[n]]; // desbetreffend lamp aan
          for (i=0; i<wtabel[n]; i++) {
             delay_ms(250);    //
         } // next i
      } // next n
      // alle lampen zijn aan   
      vultabel();
     while( porta.3 )
        ; // wait until released
      for (n=0; n<5; n++) {
         portb = portb ^= ltabel[ntabel[n]]; // desbetreffend lamp uit
         for (i=0; i<wtabel[n]; i++) {
            delay_ms(250);    //
         } // next i
      } // next n
      // alle lampen zijn uit   
   
   } // eind while (1)
   
}


Nog even wat feitjes
Het printontwerp is in ´Sprint layout´ gemaakt. Met een gratis viewer is deze te bekijken. Ik heb hem op eurokaart gemaakt, alwaar een stuk of 15 printjes per keer gemaakt kunnen worden.
Mocht er nou heel veel belangstelling bestaan, dan kunnen ´we´ misschien via het Forum een keer iets laten maken. Nu is het nog allemaal gewone huisvlijt met belichten en etsen en zo.

De PIC´s moeten voorzien worden van het programma. Dat is een stukje HEX code, kan ook vast via het Forum beschikbaar gesteld worden.

Volgende keer meer over de dimmerschakeling.

Groet,
leendert
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
Citaat van: leendert op zondag 06 september 2009, 14:53:57

Software
Die is erg eenvoudig. Het is in C geschreven en bestaat uit
een opstart lus (hier worden ook alle lampgroepen kort aangesloten kort aangestuurd, ter visuele controle)
Een routine voor het maken van een tabel met de willekeur aan lampgroepen en een tabel voor de willekeur in de tussenliggende tijden.
En als laatste een wachtlus om te checken of de ingang hoog of laag is.
That´s all.



yep, klinkt logisch  :shock:
en dan heb ik nog wel electronica gehad op school ( heeeeeeeeeeeel lang geleden )

maar ik begrijp het wel ( een beetje )

ooit dus eens gelezen erover.


nou succes verder Leendert

hoop binnenkort toch iets van een filmpje te mogen zien hoe je zoiets nu allemaal gemaakt hebt.


gr Frans

Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
Hallo Leendert,

Ga je ook een dag en nacht simuleren in 24 minuten ( lees 1 modeluur  = 1 echt uur ) :lol:
Dus  een kunstmatige zon die ondergaat en dan de straat lantaarns die aangaan
met de huizen , in die trant.

Gr.Patrick
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
Hallo Leendert,

Mooi print layout dat je gemaakt hebt, met welk programma heb je dit gemaakt.

Groeten Piwie.
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
Citaat van: wisselstromer op zondag 06 september 2009, 20:26:53
1 modeluur  = 1 echt uur
Bedoel je misschien 1 modeletmaal = 1 echt uur ?
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
Citaat van: Piwie op zondag 06 september 2009, 20:57:28
Hallo Leendert,

Mooi print layout dat je gemaakt hebt, met welk programma heb je dit gemaakt.

Groeten Piwie.

Hi Piwie,

Het is gemaakt met Sprint Layout van ABCOM. Erg handig, erg gebruiksvriendelijk. En niet erg duur. Op hun site is een demoversie te laden.

Groet,
leendert
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
Citaat van: Erik Baas op zondag 06 september 2009, 23:19:58
Citaat van: wisselstromer op zondag 06 september 2009, 20:26:53
1 modeluur  = 1 echt uur
Bedoel je misschien 1 modeletmaal = 1 echt uur ?

Wie kan me uitleggen wat modeltijd of schaaltijd is? Ik weet wel dat bij 1:87 het zo is dat van van iedere echte 87 cm maar 1 cm overblijft, maar hoe dat zit met (model)tijd, daar heb ik even geen beeld en geluid bij.
Overigens werk ik nu steeds met veelvouden van 30 seconden, maar dat is volledig willekeurig gekozen. De norm nu is een beetje: als er maar wat gebeurt. Maar sta open voor ideeen.

Groet,
leendert
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
Hallo Leendert,

De modeltijd is een fictieve tijd die in principe gelijk loopt aan de werkelijke tijd, echter de modeltijd kun je langzamer of sneller laten lopen dan de werkelijke tijd.


Mvg,
Peter
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
je zou de modeltijd kunnen afstellen op de rijtijd tussen twee stations. als je modeltrein er 45 seconden over doet, is dat in het 'echt' bijvoorbeeld een half uur of drie kwartier.

groeten,
Hessel
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
Hallo Eric,
Voor  model etmaal ( 24 uur ) bedoel ik 24 min in het echt.
Zie Railzminiworld.

Gr.Patrick
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
Citaat van: Piwie op zondag 06 september 2009, 20:57:28Mooi print layout dat je gemaakt hebt, met welk programma heb je dit gemaakt.
Als je een printontwerp programma zoekt.
http://www.circuitsonline.net/download/cat/4

Mvg,
Peter
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
Dank je wel Peter en Leendert voor de info, ga er direct werk van maken.

Groeten Piwie.
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
Hi Allen,

We gaan verder. Gister druk bezig geweest met het maken van een aantal printen. Omdat ik meestal 1 eurokaart in 1 keer maak, heb ik een aantal huisverlichtingsprinten geplaatst en ook de schakeling van de dimmer.

Daarnaast was er nog wat opvulwerk met de stroombronnen. In het topic over led´s heb ik daar een keer iets over geschreven.

Volgende week zal ik iets schrijven over het schema en de bouw van de dimmerprint. Langzaam maar zeker gaat het hele project concrete vormen aannemen. Ook inmiddels de Gamma onveilig gemaakt en de complete voorraad fittingen opgekocht (dat zijn er 6, dus zo groot is de voorraad nu ook weer niet...). Nu nog even een paar rode schijnwerpergloeilampen zien te scoren, voordat de verkoop daarvan ook nog verboden wordt...

Oh, ja: het eerste Item in dit onderwerp ook nog even aangepast. Schema geplaatst en dat soort zaken.

Hierbij alvast de print. Enne... wordt vervolgd!



Groet,
leendert
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
Hallo Leendert,


ik zie dat je je niet hebt verveeld het weekend.


mooie print zeg
je kan zo te zien er al een paarmaken aan de print te zien

ik begrijp dus dat jij de printen thuis maakt ?
dat is toch in zo'n zuurbadje ( als ik me goed herinner nog  :? )

nou kijk uit naar de volgende update. 8)


mvg Frans



Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
@ Leendert: vergis ik me nou, of zit er een foutje in je grote print ?



Ik denk dat de koperbanen onder de rode lijnen doorverbonden zouden moeten zijn. Ter vergelijking je andere tekening:

Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
Citaat van: Erik Baas op maandag 14 september 2009, 17:02:17
@ Leendert: vergis ik me nou, of zit er een foutje in je grote print ?

Ja, inderdaad, een foutje. Scherp gezien. Ging iets mis met kopieren. Baal baal. Maar met een klein draadje, zoiets als jouw rode streepje  :D, is het toch nog goed gekomen. Het getoonde plaatje hier in dit onderwerp is wel OK, dus voor wie wil...

Groet,
leendert
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling
De dimmerschakeling

De dimmerschakeling zorgt voor het opkomen van de dagverlichting, het opkomen van het ´avondgoud´ en het opkomen van de blauwe nachtverlichting. En uiteraard ook weer het op tijd dimmen.

De schakeling is gebaseerd op een speciaal voor dimmen ontwikkeld IC´tje, de U2008B. Erg handig, erg simpel.
Hieronder het schema van de dimmer.

De schakeling komt eigenlijk 1:1 uit de datasheet, alleen de optocoupler is erbij gemaakt.

* Aangepaste versie. Met dank aan Erik, die zag dat er een tekenfout in zat. Print is wel OK
Ook hiervoor is een printje ontwikkeld


Hier de component opstelling


Even het principe
De dimmer wordt aangestuurd door een optocoupler: hoe meer licht de diode in de opto coupler uitzendt naar de transistor, hoe minder de dimmer het licht dimt.
De dimmer zelf hangt aan het lichtnet. Oppassen dus. Vooral oppassen dat je een goede scheiding hebt tussen dat wat 230V is en dat wat stuursignaal rondom de modelbaan is. Dus daarvoor de opto coupler. Dat brengt een galvanische scheiding aan tussen dat wat 230V is en de rest.
De aansturing van het led gedeelte wordt door PIC gedaan, die dan ook zorgt dat er precies genoeg licht voor dat moment wordt doorgegeven. Meer over deze aanstuuring in een volgende aflevering.
Kortom: eigenlijk is dit printje niks meer of minder dan de vertaling hoeveel licht van de LED, naar de hoeveelheid licht door de wit, rood of blauwe lampen.

Veiligheid
Ik schreef het al: de schakeling is rechstreeks verbonden met het lichtnet. Dus pas op en weet wat je doet. Weet je dat niet, doe het dan ook niet!
Maar de print is zodanig opgebouwd dat er een strikte scheiding is en het 230V gedeelte ook met deugdelijke klemmen wordt aangesloten.

Volgende keer weer meer over de stuurschakeling die dus en de dimmer(s) en de nachtschakeling van de benodigde stuurinformatie voorziet.

Is er belangstelling?
Het verkeert allemaal nog in opbouw, maar mocht belangstelling zijn om deze print, de stuurprint van de huiisverlichting of de nog te beschrijven stuurprint zijn, dan zou ik willen overwegen om er een bouwpakketje van samen te stellen. Er zijn vast wel wat leden die daarmee willen helpen. Of de bronbestanden van de printen en de code voor de PIC´s ergens opslaan, zodat ieder ze kan downloaden.

Groet,
Leendert
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (dimmer schakeling toegevoegd)
Hallo Leendert,

Dat is weer een mooi printje dat je ontwikkelt hebt.

Zelf ga ik  het proberen met light@night zoals ik al eens melde, de print platen heb ik inmiddels binnen en samengesteld.
Nu een proef opstelling maken ( de lampen voor de dag en nacht cycles hangen al) en dan is het testen geblazen.

Gr.
Piwie.
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (dimmer schakeling toegevoegd)
Volgens het datasheet van de 4N25 mag de VCEO max. 7 volt bedragen, dus in deze opzet kon die wel eens gauw stuk gaan. Het lijkt me slimmer om de polariteit van de uitgangstransistor om te draaien, dus met de plus aan de collector...
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (dimmer schakeling toegevoegd)
@Leendert,

Heb je ook al eens gekeken naar een SSR ?.

Mvg,
Peter
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (dimmer schakeling toegevoegd)
Citaat van: Erik Baas op vrijdag 18 september 2009, 23:21:48
Volgens het datasheet van de 4N25 mag de VCEO max. 7 volt bedragen, dus in deze opzet kon die wel eens gauw stuk gaan. Het lijkt me slimmer om de polariteit van de uitgangstransistor om te draaien, dus met de plus aan de collector...

Dank dat je het zag! Mijn les: teken niet het schema over na een drukke werkweek. Normaal gesproken staat de Plus altijd boven.. vandaar. Aangepast en opnieuw geplaatst. De print is wel goed.

Groet,
leendert
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (dimmer schakeling toegevoegd)
 
Hello.
     
    Wil me nergens mee bemoeien maar kan het even niet laten . Ziet er allemaal indrukkend uit , maar is het niet eenvoudiger om een Electronische dimmer van vellemans te gebruiken ? Als je dan het lichtorgel gebruikt van de heer Perlo welke geschakeld wordt met een lichtcel en klaar .
In het Lichtorgel kunnen willekeurige tijden en effecten voor je huisjes geprogrammeerd worden , Zelfs motortjes kunnen hiermee geschakeld worden .  Het is maar een oplossing hoor , anders veel succes met het ontwerpen .
   

       M.v.g. Ruud .
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (dimmer schakeling toegevoegd)
 Hoop niet dat het draadje gesloten is door mij . :?
   

     M.v.g Ruud .
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (dimmer schakeling toegevoegd)
ga het geloof ik allemaal nog eens aandachtig lezen .....

-)

Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (dimmer schakeling toegevoegd)
Ha die Leendert.
Geweldig dat jij weer zo'n interessant topic opent voor iets dat wij modelspoorders allemaal erg graag zouden willen realiseren!
Natuurlijk snap ik met mijn volkomen electronica leken verstand, helemaal niets van de eletronica uitleg maar ik begrijp wel dat jij een hoop moeite doet om dit voor ons te plaatsen en uit te leggen! 8)
Daarbij is het principe betrekkelijk eenvoudig (  :wink:) en biedt deze schakeling datgene wat wij graag op de baan zouden willen zien.

Nu zal ikzelf wel aan een koop uitvoering moeten maar voor de zelfbouwers is dit weer een prachtig voorbeeld! (zou willen dat ik dit ook kon! :roll: :oops:)

Heel veel succes met de verdere ontwikkelingen en (ondanks dat ik er weinig van snap) leer ik iedere keer weer iets meer van al de electronische mogelijkheden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Heb nu eenmaal meer verstand van paarden hè? :mrgreen:

Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (dimmer schakeling toegevoegd)
Hallo,

Zijn deze printjes al in omloop?
Heb dit al vaker zitten lezen maar zie nu al even geen vorderingen meer.
Is de sturing van de dag / nachtdimmer er ook al, of staat
deze in een ander topic?

Gr.
Willie
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (dimmer schakeling toegevoegd)
Citaat van: Willie W op zaterdag 31 oktober 2009, 20:17:11
Hallo,

Zijn deze printjes al in omloop?
Heb dit al vaker zitten lezen maar zie nu al even geen vorderingen meer.
Is de sturing van de dag / nachtdimmer er ook al, of staat
deze in een ander topic?

Gr.
Willie

Hallo Willie,

Er zijn er een paar in omloop en wel op mijn baan.. Met name de besturing van de huisjes en die van de dimmers. Is net even een drukke/lastige tijd in prive situatie, dus er gebeurt nu even niet heel veel, maar het is wel nog steeds actueel. Ik moet ook nog even de witte en rode lampen ophangen en dan kan het beginnen. Zal wel ergens eind van het jaar worden.
Uit de reacties bleek trouwens niet dat er belangstelling was voor de seriematige productie van printen, dus het blijft op het niveau waar het nu is.

Groet,
leendert
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (dimmer schakeling toegevoegd)
Hoi Leendert,

Als je de broncode of de hexcode wilt hebben om het PWM signaal op de 4n25
te zetten en daarmee de dimmer aan te sturen wil ik je die wel geven.
Deze code's zijn geschreven voor een 16F628A

Het leuke van dit schema is dat ik dit in 2004 ook al eens voor iemand heb
gebouwd, alleen dan in drievoud omdat er 3 verschillende lichtzones waren.

Weet niet of ik hier een foto van die print mag plaatsen?

Echter heb ik wel wat componenten aan moeten passen om het geheel naar
wens te laten functioneren waaronder de weerstand in de voeding omdat
deze veel te heet werd.

Gr. Willie
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (dimmer schakeling toegevoegd)
Citaat van: Willie W op maandag 02 november 2009, 21:41:31
Hoi Leendert,

Als je de broncode of de hexcode wilt hebben om het PWM signaal op de 4n25
te zetten en daarmee de dimmer aan te sturen wil ik je die wel geven.
Deze code's zijn geschreven voor een 16F628A

Het leuke van dit schema is dat ik dit in 2004 ook al eens voor iemand heb
gebouwd, alleen dan in drievoud omdat er 3 verschillende lichtzones waren.

Weet niet of ik hier een foto van die print mag plaatsen?

Echter heb ik wel wat componenten aan moeten passen om het geheel naar
wens te laten functioneren waaronder de weerstand in de voeding omdat
deze veel te heet werd.

Gr. Willie

Hallo Willie,

Dat is nou leuk, dat meedenken met elkaar. Wat mij betreft: plaats graag je afbeelding van de print hier hoor. Dat is leerzaam voor iedereen. Ook de aanpassingen op de componenten, laat maar weten, want dat voorkomt rookschade hier in mijn kelder..
Groet,
leendert
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (dimmer schakeling toegevoegd)
Ben een paar dagen weg geweest voor mijn werk maar morgen
na de gastendag plaats ik die foto en mail ik je de code.

Groet,
Willie W
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (fotos van de produktie)
Vandaag weer eens wat tijd gehad om aan de verlichtingprint voor de huizen te werken. En dus ook even een paar foto´s en, jawel, een filmpje.

Hoe was het ook al weer
De verlichting in de huizen gaat tijdens de schemer langzaam maar zeker aan. Het ´dag´ of ´nacht´ schakelen gebeurt door een hoog-laag overgang of hoog-laag overgang. Willekeurig wordt 1 van de 5 uitgangen aan of uitgeschakeld. Ook is de wachttijd tussen het schakelen willekeurig. Hierdoor ontstaat een zeer realistisch beeld.

De print
Stelde niet heel veel voor, hadden we al eerder vastgesteld. Ik heb eerst een proto type gemaakt en daarop (kerst)ledverlichting aangesloten. Het geheel wordt hier op onderstaande afbeelding met een 9v batterij gevoed.


Opstarten
Ik heb het zo gemaakt dat als er spanning op de print komt, er eerst een aantal testpatronen voorbij komen. Dan kan ik meteen zien of alle lichtgroepen goed werken. Ziet er wel een beetje ´knight rider´ uit, maar da´s toch ook wel weer aardig.

Filmpje
Nou, een mini projectje, maar dan in familieverband. Wat je hier ziet is het proto type, waar vervolgens de spanning op wordt geschakeld. Je ziet dan de patronen. Daarna is alle verlichting gedoofd en verschjnt er een hand in beeld, die even een ´laag´ doorgeeft aan de print, het wordt dus nacht? Je ziet dan willekeurig leds aangaan met een willekeurige wachttijd ertussen.
Omdat ik maar even de poort laag maak en deze ´van nature´ weer ´hoog´ wordt, gaat de nacht automatisch over in de dag. Voor de echte opletters: die poort werd ´van nature´ helemaal niet hoog, hij stond soms zelfs te klapperen. Daarom even de ´buiten boord´ weerstand, die het geheel alsnog keurig omhoog trekt..



En nu productie
Inmiddels een stuk of 15 printjes gemaakt en deze worden van componenten voorzien. Ook alsnog het pull up weerstandje aangebracht in dit ontwerp (links naast het IC voetje waar straks de PIC in komt. Je kijkt hier tegen 3 euro aan componenten aan.



En verder
Later inbouwen in de huizen. Uiteindelijk wil ik in (bijna) alle huizen zo´n schakeling om het geheel heel levendig te maken. Da´s nog een boel werk en ga ik bij lange na niet redden met de bestaande 15 printen. Maar dat geeft niet, het is nog geen 2014, want dan moet de baan zo?n beetje af zijn.

Waarom ieder huis zijn eigen controller en niet centraal iets
Is me vaker gevraagd, maar ik vind het prettig dat er zo weinig mogelijk kabelbomen de huizen ingaan. Nu gaat er een Plus, een Min en de Schakeldraad het huisje in en hij kan verder zijn eigen huisbroek ophouden.

Groet,
Leendert

Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (20091121 Fotos toegevoegd)
Hallo Leendert,


Dat ziet er erg mooi uit.
mooi filmpje dus.

En dat voor nog geen 3 euro
tja, dat is te doen dan. ok je moet dan niet nog eens een stuk of 50 huizen hebben staan.

Maar een hele leuke oplossing om het "in" de huizen ook levendiger te maken.

Ben benieuwd als je het in een huis / gebouw hebt ingebouwd, hoe dat dan eruit zal zien


succes met de verdere bouw ervan



mvg Frans
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (20091121 Fotos toegevoegd)
Dag Leendert.
Dat ziet er bijzonder leuk en realistisch uit! 8)
Zelfs in mijn ogen lijkt dit printje eenvoudig en zeker goedkoop te maken.
Na mijn elektronica "opleiding" op Elektronicadag zou ik dit misschien ook zelf kunnen maken!? :lol:

Is het trouwens mogelijk om op deze schakeling, i.p.v. iedere keer één lampje, meerdere groepen lampjes (b.v. straat met lantaarnpalen) aan of uit te schakelen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (20091121 Fotos toegevoegd)
Hallo Leendert,

Leuk filmpje, de kosten van je printjes zijn lekker laag dan is massa produktie natuurlijk te doen.

Ben benieuwd als je deze printjes in je huizen hebt gebouwd hoe het geheel er uit ziet.

Gr.
Piwie.
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (20091121 Fotos toegevoegd)
De dag en nachtschakeling gaat verder...

Wat is er ondertussen gebeurd: het ontwerp opgestuurd naar China en enige weken later kwamen er vijf keurige printen terug. Duurde iets langer dan gedacht, want voor een Chinees een europese postcode overschrijven is nog niet zo simpel



Vervolgens met de guiotine schaar eea netjes knippen.



Hier de print voor de U2008B dimmer.

En vervolgens heel veel printjes voor de huisverlichting. Hier al van componenten voorzien:


Ook de achterkant mag er wezen:

Let vooral op het soldeermasker

En dan het inbouwen inde huizen. Hier een halfhuis.


Hier met wat hulpconstructie, in de vorm van ijslepels het geheel op zijn plek.

Tot zover weer. Volgende keer meer over de verlichting in blauw rood en wit.

Groet,
leendert
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (20100208 Fotos toegevoegd)
Hallo Leendert,

Dat zijn mooie printjes geworden, de inbouw gaat ook al gestaag verder.
Wacht met spanning op het eind resultaat.

Gr.
Piwie.
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (20100208 Fotos toegevoegd)
Hoi Leendert,

Je filmpje bekeken en dat is echt een leuk idee!!

Ga je nog massa produktie doen of kunnen we printjes bij je bestellen en het zelf verder in elkaar zetten?

Groet,
Rutger
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (20100208 Fotos toegevoegd)
Citaat van: TRUKO op maandag 08 februari 2010, 21:26:20

Ga je nog massa produktie doen of kunnen we printjes bij je bestellen en het zelf verder in elkaar zetten?

Groet,
Rutger

Wie belangstellng heeft, stuur maar een PB'tje. Printjes zijn ex. onderdelen ongeveer 1 euro per stuk. Geprogrammeerde PIC wordt eventueel tegen kostprijs meegeleverd.

Groet,
leendert
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (20100208 Fotos toegevoegd)
Inmiddels begint het concrete vormen aan te nemen.

Allereerst zijn er fittingen gemaakt, zodat er rood, wit en blauw op de baan geprojecteerd wordt±



Hier een detail op het korte gedeelte van de kelder



En hier een detail op de lange muur in de kelder



Nu bezig met het goed programmmeren van de PIC en het verder afbouwen van de schakeling met de U2008B. Ja, ja, het wordt allemaal wat....
De pic stuurt dan op basis van een verbeterd PWM idee (bit amplitude modulatie) de opto couplers aan. Op het experimenteerboard ziet het er erg goed uit...

Groet,
leendert

Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (20100329 Fotos toegevoegd)
Volgende project is de datum van mijn camera goed zetten ... :lol:
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (20100329 Fotos toegevoegd)
Citaat van: leendert op maandag 29 maart 2010, 22:58:37
Volgende project is de datum van mijn camera goed zetten ... :lol:


Hallo Leendert,

Ach als de dag / nacht schakeling je lukt, zal de datum van een camera geen probleem voor je moeten zijn.  :mrgreen:


Maar even over je project natuurlijk.
Ik zie al aardig wat lampen tegen je plafond.
Hoeveel gaan er komen trouwens of is dat al eens vermeld.

Het ziet er zeker al goed uit.
Ben erg benieuwd naar het geheel zeg maar.


succes verder



gr Frans
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (20101204 Fotos toegevoegd)
Hier dan eindelijk de update. Het is af!

Het geheel bestaat nu uit 2 soorten printen. Op foto 1 de standaard print die ik gebruik voor van alles en nog wat. Voor de flitser (zie een van de topics hier) en voor de huisverlichting. Maar nu dus ook voor het aansturen van de vermogensdimmers.

Er wordt nu iets anders gebruik gemaakt van de print. Ik gebruik 3 uitgangen, alwaar een sturing door middel van bit amplitude modulatie naar de opto couplers op de dimmers gaan. Omdat snelheid hier geboden is, maak ik gebruik van een extern kristal en nu dus niet de interne klok van de 12F629. Hij loopt nu op 20 MHz. Deze is eenvoudig op de print aan de sluiten, omdat de afstand van de pootjes van het kristal precies overenkomt met de afstand van de 2 weerstanden. Daarnaast is er ok standaard plek voor de 2 condenstatoren die daarbij ook nodig zijn.

Foto 1

Op foto 2 de printen met de schakeling rondom de U2008B. Deze stuurt per kleurgroep het geheel aan. De cyclus is: wit daglicht, vervolgens schemer, waarbij ook het avondrood inkomt en vervolgens dit samend dimt, terwijl het blauw dan opkomt. Blauw? Ja, want dat geeft de suggestie van maanlicht. En vervolgens, als de nacht ten einde loopt, dan dimt het blauw en komt het wit langzaam weer op. Ik post later nog wel een filmpje.

Foto 2 laat de 3 printen zien, Foto 3 d lampen die aangestuurd worden.

Groet,
Leendert
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (20101204 Fotos toegevoegd)
En omdat een beeld meer zeg dan duizend plaatjes, hier het filmpje..

http://www.youtube.com/watch?v=pL2wRM5I6xk


Groet,
Leendert
Re:De bouw van een dag en nacht schakeling (20101204 Fotos toegevoegd)
Ha die Leendert.
Fijn om te zien dat er "licht gloort in de duisternis"! 8)
Was al bang dat de stilte in de updates een rustpauze was, maar je bent gewoon nog aan het bouwen.

De dag/nacht schakeling ziet er goed uit en zal zeker jouw prachtige baan hiermee verder afmaken.

Succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.