Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Revisie DD-AR

Gestart door marklinfanaat zondag 06 september 2009, 01:20:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Revisie DD-AR
marklinfanaat
gast

Revisie DD-AR
ik had gelezen dat de DD-AR op revisie gaan, ze worden net zoals de v-irm geel-blauw, is er ergens al een foto hoe hij gaat worden van buiten? ik hoop geen grijze voorkant zoals v-irm.

las dat de combinaties 4 delig en 6 delig gaan worden, beiden met motorrijtuig?

wat gaat er met de 1700 locs gebeuren, die nu nog aan de dd-ar vast zitten?
Re:Revisie DD-AR
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Revisie DD-AR
Is niet eerst het DDM uit de jaren 80 aan de beurt?
Re:Revisie DD-AR
marklinfanaat
gast

Re:Revisie DD-AR
ik geloof dat ddm-1 terzijde gaan, een de vraag is wat gebeurt met de 1700 loc nu na de revisie de 6 en 4 delig een motorrijtuig krijgen
Re:Revisie DD-AR
Danielrailer
gast

Re:Revisie DD-AR
Nou dat is niet helemaal zo :?

Het ziet er naar uit dat de 1800 aan de kant gaan en de rijtuigen bij DD-AR worden gezet en of de viertjes een motorrijtuig krijgen of de zesjes.

Het is niet helemaal duidelijk, maar wat marklinfanaat zegt klopt zeker niet.
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re:Revisie DD-AR
Plan zoals het er nu ligt:
-50 mDDM + 250 rijtuigen DD-AR vormen viertjes en zesjes
-alle 1700'en gaan de getrokken dienst in
-restant DD-AR voorlopig terzijde
-MOGELIJK volgt nog een ombouw van dit restant + deel DDM-1 tot iets nieuws (met 1700'en)
-1800'en gaan in principe allemaal aan de kant (behalve de locs die nog even voor DDM-1 rijden)
Re:Revisie DD-AR
Danielrailer
gast

Re:Revisie DD-AR
en wat is je bron?

Door wat wilde je het overige deel DD-AR en DDM laten vervangen? Ns kan moeilijk zonder.
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re:Revisie DD-AR
In ieder geval is het stuurstand rijtuig DDM-1 "otter" in Enkhuizen in de brand gestoken afgelopen donderdag.

Zie hiervoor:
http://www.webregio.nl/west-friesland/regionaal-nieuws/artikel/498795/brand-richt-behoorlijke-schade-aan-in-trein.aspx

Ben je 67, waar zit je verstand dan... :?

Groeten van Jarno
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re:Revisie DD-AR
Citaat van: Danielrailer op zondag 06 september 2009, 21:16:35
en wat is je bron?
Somda-forum, zie aldaar. Die paar bakjes die afvallen (75 DDM-1 en 58 DD-AR) kan NS makkelijk missen als de bestellingen SLT-2 t/m 5 besteld en afgeleverd worden
Re:Revisie DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Revisie DD-AR
Citaat van: timtrein op maandag 14 september 2009, 18:30:46
Citaat van: Danielrailer op zondag 06 september 2009, 21:16:35
en wat is je bron?
Somda-forum, zie aldaar. Die paar bakjes die afvallen (75 DDM-1 en 58 DD-AR) kan NS makkelijk missen als de bestellingen SLT-2 t/m 5 besteld en afgeleverd worden

Ik vind dat niet een "paar bakjes" hoor, 133 stuks.... Het zijn bovendien dubbeldekkers, die tellen minimaal voor anderhalve gewone bak en voor wel twéé SLT-bakken. Ik vraag me af of dat echt allemaal, naast al het mat '64, opgevangen kan worden door SLT.
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Revisie DD-AR
daar heb ik ook een hard hoofd in
maar de NS zal zelf wel beter weten gaan we maar van uit  :?
groet robert
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re:Revisie DD-AR
Er zijn nog pakweg 270 bakken mat'64 in dienst, die evenals de 133 bakken DD-mat vervangen zouden moeten worden. Reken dat je dan 650 bakken SLT nodig hebt, even ruim gerekend (mat'64 telt voor 1,5 en DD-mat voor 2). Op dit moment rijdt er nog niets aan SLT, besteld zijn 50x4 + 49x6, dat zijn dus al 494 bakken. En dan zijn er nog drie series optioneel, dacht ik, ter grootte van elk 64 stellen zo uit mijn hoofd...
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re:Revisie DD-AR
NS heeft nu al problemen om het boeltje draaiende te houden, als daar Mat 64 uit wordt gehaald voor sloop, de Koplopers voor revisie, Dubbeldekkers voor revisie rijdt er straks helemaal niets meer, mat 64 is voor een deel de ruggegraat van NS geweest en is dat tot op heden nu nog, SLT heeft alleen maar problemen, in de laatste Rail Magazine wordt daar melding van gemaakt, NS overziet niet dat de aantallen van reizigers steeds meer toenemen, jammer nog kortere treinen :(
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2008

offline
Re:Revisie DD-AR
4 bakken SLT komen overeen met niet veel meer dan 2,5 bak normaal enkeldeks.
Re:Revisie DD-AR
markje
gast

Re:Revisie DD-AR
No revisie is pas in 2011 volgens de planning, locs blijven maar er gaan een aantal stuurstand rijtuigen de diesnt uit tegen die tijd,de stammen word alleen langer gemaakt, en nee er zijn nog geen fotos hoe dat eruit ziet in de nieuwe kleur.
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re:Revisie DD-AR
Citaat van: mDDM op maandag 14 september 2009, 20:56:43
4 bakken SLT komen overeen met niet veel meer dan 2,5 bak normaal enkeldeks.
Precies, en hoeveel is (ruim) 2,5 x 1,5? Juist, 4 :)
Mat'64 is al zowat voor de helft afgevoerd, SLT komt volgend jaar echt wel definitief in dienst, en dan gaat het hard met de andere helft. Onderbuikgevoelens prima, maar ze kloppen niet met de feiten. En het schamele beetje mat'64 is allang niet meer de ruggengraat van het NS-materieelpark, dat zijn nu vooral de 871 bakken VIRM...
Re:Revisie DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Revisie DD-AR
Hahaha, ik moet toch even kwijt dat je af en toe een wat merkwaardig gevoel voor verhoudingen hebt... :-P

Dat "schamele beetje" mat '64 en die "paar bakjes" DDM, zijn volgens jouw eigen berekening goed voor niet minder dan 650 bakken (of bakjes ;-)) SLT. Dat zijn er zelfs nog eens dik 150 méér dan wat er nu besteld is... :mrgreen:

Het gaat dan misschien niet meer om de 'ruggengraat', maar toch zeker wel om een belangrijk deel van het materieelpark. Uiteraard zal uiteindelijk alles wat niet gereviseerd wordt (let wel, dat soort plannen hebben de neiging om meer dan eens te wijzigen), vervangen worden door nieuw materieel.
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2008

offline
Re:Revisie DD-AR
NS gaat vast ook door de crisis getroffen worden. Benieuwd of ze dan nog genoeg geld hebben voor al die sletten.
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re:Revisie DD-AR
Met die crisis kan het twee kanten op: meer reizigers of juist minder reizigers. Het is daarom een beetje moeilijk te voorspellen.

Enne, 270 bakken enkeldeks mat'64 is toch echt een 'schamel beetje' vergeleken met 871 bakken IRM, want daar ging het over.

Inderdaad zijn de plannen rondom DDM / DD-AR uitermate wispelturig, het heeft een paar jaar geduurd totdat het uiteindelijke besluit voor de revisie / verbouwing tot IC-mat van die 250 bakken genomen is. En de rest? Dat wachten we maar af.
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2008

offline
Re:Revisie DD-AR
Het is mij uit de verhalen nog steeds niet duidelijk wat de precieze plannen met DD-AR zijn.  Een ding is zeker: als dit leidt tot het aan de kant zetten van nog relatief jonge bakken, dan moeten ze bij NS financieel te ruim in hun jasje zitten. Dus als het financieel krap wordt, zullen de DDM bakken blijven rijden en worden er geen nieuwe sletten besteld. Om een tekort aan stoptreinmaterieel te voorkomen zal DDM dan gewoon stoptrein materieel moeten blijven, eventueel in te zetten als sneltrein. Verlengen van stammen is dan niet aan de orde.
Een oud-NS-directeur verklapte mij een paar jaar geleden al dat NS het heel moeilijk zou krijgen om zijn treinen te financieren. En toen was er nog geen (krediet)crisis...
Re:Revisie DD-AR
markje
gast

Re:Revisie DD-AR
DDAr kijk een A/C andere  interieur en wat andere technische  veranderingen,SLt loopt ook gewoon door
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2008

offline
Re:Revisie DD-AR
Citaat van: markje op dinsdag 15 september 2009, 21:34:51
DDAr kijk een A/C andere  interieur en wat andere technische  veranderingen,SLt loopt ook gewoon door

vertaling?
Re:Revisie DD-AR
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Revisie DD-AR
Citaat van: mDDM op dinsdag 15 september 2009, 20:56:38
Benieuwd of ze dan nog genoeg geld hebben voor al die sletten.

Dat geldt zeker alleen voor het topmanagement?  :lol:
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re:Revisie DD-AR
Zoals ik al schreef:
- 50 mDDM + 250 rijtuigen DD-AR worden gereviseerd en vormen viertjes en zesjes. Dit worden IC-treinstellen.

Over de rest van het DD-AR en de bakken DDM is in principe nog geen besluit genomen.
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2008

offline
Re:Revisie DD-AR
Van 50 mDDM + 250 DDM = 300 bakken kan je wiskundig gezien alleen maar 50 zesjes maken. Er blijft dan niks over voor viertjes.
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2006

offline
Re:Revisie DD-AR
Wat ik gehoord had, maar dat is al meer dan een jaar oud, is dat de ddar verdwijnt. En men alles ombouwt als mddm. De stuurrijtuigen worden in gedeeld zoals een virm. Het tractiewiel gaat eruit en we krijgen pookjes om tractie te geven.
Heb wel eens op internet een foto gezien. Tot nu toe alleen deze kunnen vinden:
http://www.nedtrain.nl/public/DDAR_VO%201e%20klas%20comp%20beneden2.JPG

De ddm wordt voor sommige standplaatsen lastig omdat die er niet meer mee mogen rijden.
Ik zit zelf in Utrecht en wij mogen er niet meer mee rijden omdat we geen her-instructie hebben gekregen. Je moet elke drie jaar her-instruktie krijgen om er mee te mogen rijden.

Dan nog de slt, dat is voor mij gevoel een gebed zonder einde. Het is nu al bijna een jaar geleden dat ik instructie heb gekregen. En er maar 1x mee gereden hebt (in een nachtdienst om hem uit te wisselen).

Raymond.
Re:Revisie DD-AR
markje
gast

Re:Revisie DD-AR
A/C zoals ook op vele auto knopkes staat betekent airco
Re:Revisie DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re:Revisie DD-AR
Foutje van mij, 250 is incl. mDDM. Het zijn dus 200 rijtuigen en 50 motorwagens = 250.