Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

kapotte engelsman

Gestart door DutchAlien zaterdag 05 september 2009, 17:19:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kapotte engelsman
DutchAlien
gast

kapotte engelsman
Hallo allemaal,

Vanmiddag heb ik een kruiswissel uit mijn handen laten vallen!! :oops: :oops: De wissel zelf is nog heel maar de onderplaat is losgeschoten en nu zit ik met onderdelen, die ik niet in elkaar gepuzzeld krijg. De onderdelen zijn niet stuk en compleet. Wie heeft deze puzzel al eens opgelost en zo nee, waar vind ik wel een eventuele oplossing?
Graag jullie hulp.
met wisselend humeur en spoorse groeten,
Jan :evil:
Re:kapotte engelsman
Erik Baas
gast

Re:kapotte engelsman
M, K of C-rails ?
Re:kapotte engelsman
DutchAlien
gast

Re:kapotte engelsman
stom van me om dat er niet bij te zetten: C- rails
Jan
Re:kapotte engelsman
Erik Baas
gast

Re:kapotte engelsman
Dan zal ik vanavond eens even proberen of ik een duidelijke foto kan maken van het mechaniek van zo'n ding, misschien kun je de puzzel dan oplossen... ;)
Re:kapotte engelsman
Erik Baas
gast

Re:kapotte engelsman


De grote witte stukken zijn genummerd "1" en "2", die staan ook op de bodem van het wissel. Een van de kleine witte staafjes is al gemonteerd, dat is die ene met een knik er in.



Hier ligt het tweede kleine witte onderdeel ook op z'n plaats.



En de afdekplaat er overheen.

Ik hoop dat dit helpt...
Re:kapotte engelsman
DutchAlien
gast

Re:kapotte engelsman
Dit was precies wat ik nodig had! Bedankt voor je snelle reactie, Erik. Geweldig zo'n forum.... :D
Re:kapotte engelsman
Lid sinds: 2008

offline
Re:kapotte engelsman
Tussen twee haakjes: een engels wissel is niet hetzelfde als een kruiswissel.  Een kruiswissel bestaal uit een kruising en vier wissels. Het zijn eigenlijk twee paar overloopwissels die elkaar kruisen.
zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel
Re:kapotte engelsman
Lid sinds: 2008

offline
Re:kapotte engelsman
zijn er dan misschien ook verschillende benamingen voor de gewone en de slanke engelse wissels ?
de (K-rails) gewone engelse wissel heeft 1 bedieningspunt en alle tongen gaan tegelijk om.
de slanke versie heeft echter 2 bedieningspunten en kan dus gedeeltelijk 'rond' gezet worden.

kan iemand meer vertellen over dit verschil ?

grv Huub
Re:kapotte engelsman
KlaasZ
gast

Re:kapotte engelsman
Huub, het gaat dus over het verschil tussen de 2260 en de 2275.

De 2260 is strikt genomen geen Engels wissel, maar een Baeseler wissel. Zo genoemd naar de man die deze wisselvorm heeft uitgevonden. Kenmerk van een Baeseler wissel is dat de twee gebogen sporen tegen elkaar aanliggen, dus niet door elkaar heen lopen. De tongen liggen buiten de ruit die gevormd wordt door de kruising. Daarom wordt dit ook wel een Engels wissel met buitenliggende tongen genoemd.

De 2275 is wel een echt Engels wissel. De bogen lopen door elkaar heen, en de gebogen tongen liggen binnen de ruit van de kruising. Dus, een Engels wissel met binnenliggende tongen.

De beweging van de tongen staat hier los van.
De 2260 heeft 8 tongen die tegelijk bewegen. En binnen een groep van 4 zijn er 2 die de ene kant op gaan, en 2 die de andere kant op gaan. Door deze constructie stel je dus óf de beide doorgaande rijwegen in, óf de beide bogen.
Deze tongbeweging heet de kruisbeweging of schaarbeweging.

De 2275 heeft tongen die per groep van 4 apart worden bewogen, en binnen elke groep gaan ze allemaal dezelfde kant op. Daardoor kun je van de 4 mogelijke rijwegen er altijd maar 1 tegelijk instellen.
Deze beweging heet de parallelbeweging.

Maar zoals gezegd, dit staat los van het wisseltype. Een Baeseler kan ook uitgerust worden met een parallelbeweging, en een echte Engelsman kan ook een schaarbeweging hebben.
In het grootbedrijf komt de schaarbeweging praktisch niet meer voor. Daarvoor zijn twee redenen: het omleggen van 8 tongen tegelijk is bij een handwissel veel te zwaar. En voor de beveiliging is het niet handig dat er 2 rijwegen tegelijk mogelijk zijn.

PS: toen ik nog eens goed keek zag ik dat de 2260 maar 4 tongen heeft. Dat is een vereenvoudiging van Märklin, want een Baeseler in het grootbedrijf heeft toch echt 8 tongen.


Re:kapotte engelsman
Hallo Huub,

Citaat van: huub op maandag 07 september 2009, 13:14:55
zijn er dan misschien ook verschillende benamingen voor de gewone en de slanke engelse wissels ?
de (K-rails) gewone engelse wissel heeft 1 bedieningspunt en alle tongen gaan tegelijk om.
de slanke versie heeft echter 2 bedieningspunten en kan dus gedeeltelijk 'rond' gezet worden.

kan iemand meer vertellen over dit verschil ?
grv Huub
Tegenwoordig heb je wikipedia.

Engelse wissel en Baeseler wissel zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Engels_wissel

Baeseler wissel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:2001-07-19.0004.DKW-Baeseler.jpg

Kr..........Kreuzung
BKr........Bogenkreuzung
EKW......Einfache Kreuzungsweiche
DKW.....Doppelte Kreuzungsweiche
EIBKW..Einfache Innenbogen-Kreuzungsweiche
EABKW.Einfache Aussenbogen-Kreuzungsweiche
DBKW...Doppelte Bogenkreuzungsweiche
DIBKW..Doppelte Innenbogen-Kreuzungsweiche


Mvg,
Peter
Re:kapotte engelsman
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:kapotte engelsman
Klaas.
Prachtig en duidelijk uitgelegd! 8)
Geweldig ook de aanvulling van de verschillen tussen groot- en modelspoor.

@Peter.
In Wikipedia is de uitleg duidelijk maar ook summier. (wel logisch natuurlijk)
In de uitleg van Klaas zit ook een stukje lees plezier!

En beide weer bedankt.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:kapotte engelsman
Lid sinds: 2008

offline
Re:kapotte engelsman
Ik sluit me aan bij AlbertJan: allebei bedankt voor de uitleg !