Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Beste marklin startset?

Gestart door marklin23 donderdag 03 september 2009, 12:22:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beste marklin startset?
marklin23
gast

Beste marklin startset?
Hallo,

Ik ben nieuw hier om info in te winnen over startsets
van marklin.
Wil binnenkort wat aanschaffen maar weet niet helemaal goed
waar je nou het beste als leek mee kan beginnen, ik had begrepen
dat digitaal het beste is, of niet?

De bedoeling is om samen met mijn zoons wat leuks op te bouwen
incl. de koploper van marklin.

Dus alle tips en/of info over beginnen en waar het beste te kopen
zijn van harte welkom.

Alvast bedankt.
Re:Beste marklin startset?
digi-jacques
gast

Re:Beste marklin startset?
Hoi, en Welkom op het forum!!

in een startset heb je waarschijnlijk het voordeligst alles om te beginnen, rails, besturing, lokomotief en wagonnen.

een beetje afhankelijk van hoe groot je wilt beginnen, of wat je wilt doen, kun je ook de rails prijzen op mp eens goed vergelijken, en evt de losse aanschaf van bijv een mobile station, waar mee je simpel een begin maakt in de digitale wereld.

Of digitaal het beste is zullen de meningen over verdeeld zijn  :lol: er zijn nog genoeg analoge rijders op het forum.

digitaal is misschien wel het makkelijkst, met name als er in de toekomst een tweede of derde of misschien wel meer loks bijkomen. tot 10 loks kun je op een mobile station plaatsen, daarna zit hij vol, en voor nog meer zul je naar een ander besturings systeem moeten/ kunnen gaan. (welke??? dat zal je toekomst leren, ook hier zijn veel meningen over welke het meest geschikt is, maar dit is echt allemaal persoonlijk)


komt ook de vraag hoe groot je wilt beginnen, een klein rondje uit een startset zal gauw vervelen, althans dat denk ik. maar er is genoeg los te kopen op mp, en bij de diverse op het forum bekende handelaren die wij kennen en voor een leuke prijs verkopen.

wat betreft de startsets, je eigenlijke vraag kan ik je weinig helpen, heb er nooit eentje gehad, maar gewoon ingekocht op basis van losse rails etc.......

schroom niet door te vragen, er zijn meer meningen.

groet

jacques.

ps. stel je ook even voor op het voorstel hoekje?????
Re:Beste marklin startset?
Welke startset? Da's geen eenvoudige vraag!
Maar ik wil je wel wat vertellen over wat ik zou doen (en gedeeltelijk ook heb gedaan):

Begin met een startset waarvan je de loc & wagens mooi vindt, en waar een Mobile Station zit.
Dan heb je even de kans om eraan te snuffelen, en weet je of je er inderdaad geld aan uit wilt gaan (en blijven :)) geven!

Als dat bevalt, koop dan een 2e startset met een Central Station. Die kun je dan later ook op een PC aansluiten als je het verder wilt automatiseren. De trein uit de 1e startset werkt daar ook gewoon mee samen, en het Mobile Station uit de 1e startset kun je gewoon op het Central Station aansluiten. Dan heb je meteen 2 aanstuurapparaten, eentje voor vader en eentje voor zoon :)

Maar..... Ik zou nog even wachten met het kopen van startsets.
Persoonlijk verwacht ik dat nog voor de kerst een aantal nieuwe startsets zullen komen, zowel met de nieuwe versie van het Mobile Station als die van het Central Station. En dan is het toch wel jammer als je net de "oude" versies hebt gekocht.
Bedenk je wel dat ik dat puur op gevoel zeg: Officieel is er helemaal niet bekend of er nieuwe sets komen. Maar in dit jubileumjaar, en omdat er officieel ook helemaal geen "grote" startset meer is, verwacht ik van wel....
Re:Beste marklin startset?
Om een idee te krijgen met C en digitaal rijden, heb ik laatst de goederentreinset gekocht: 2 bochtenwissels, 1 rechterwissel voor een klein opstelspoor en best wel wat rails (om mee te beginnen). Daarnaast heeft de loc een Telex-koppeling, wat ook wel erg mooi werkt. Hier ben je zo een paar uur mee zoet, om te genieten van hoe het allemaal werkt, beweegt, rijdt, wissels, ontkoppelt, vastkoppelt, etc.

Afgelopen week in Houten heb ik voor 100 euro in alleen maar rails geinvesteerd (terwijl er zo veel moois te koop was) om te zorgen dat ik nu een dubbele baan kan leggen, met bochtenwissels, 1 stationspoor en een opstelspoor. Hier laat ik het voorlopig bij, omdat nu de andere zaken aandacht verdienen:

-) Hoe maak ik een treintafel?
-) Hoe maak ik een modulesysteem?
-) Oude locs om laten bouwen bij de vakman (zijn me een beetje te kostbaar om dit zelf te proberen)
-) Hoe maak ik wissels electrisch?
-) Hoe werken seinen?
-) Hoe maak ik bloksystemen?

Dat soort dingen. Tussendoor koop ik nog wel het een en ander, maar mijn doel is om zo op kleine schaal te leren, wat ik later op grotere schaal kan toepassen. Doordat ik nu een grotere baan heb dan de startset, verwacht ik niet dat het snel zal gaan vervelen om te rijden tussen de bovengenoemde zaken door ;-).

Wat wellicht ook een optie is, is om bijvoorbeeld een kleine Delta/ digitale loc er meteen bij te kopen, zodat je gelijk met twee treinen kunt spelen.

Hopelijk heb je hier wat aan: succes met de keuze en alvast veel plezier ermee, en ook hier op het forum!
Re:Beste marklin startset?
Hallo Marklin23, en welkom!

Ik zou zeker voor digitaal gaan: er is enorme keuze aan modellen, en sommige hebben best aardige extra functies, ik denk bijvoorbeeld aan de digitaal bedienbare hijskraan.

Je zegt dat je het samen met je zoons op gaat pakken. Dat is leuk! Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar ik zou kiezen voor een startset met tenminste 1 goederentrein met een aantal open wagens, zodat je leuk kunt spelen. Natuurlijk kan je die open wagens ook los bijkopen. Je gaat niet van 0 naar een grote baan.
Goederentreinen met open wagens zijn leuk, daar kan je van alles (lego bijvoorbeeld) mee vervoeren. Reizigerswagens hebben veel minder speelwaarde voor (kleine) kinderen.

Tenslotte zou ik gaan voor een set met een model van een diesellocomotief of een elektrische locomotief. Die kan je veelal in het echt ook nog eens tegenkomen. Stoomlocomotieven zijn zeker mooi (maar dat is persoonlijk), echter een stuk minder "herkenbaar" voor de jeugd van tegenwoordig.

Veel succes en vooral: veel plezier !!

Groetjes,

Patrick
Re:Beste marklin startset?
Nou dat gaat snel hier, de tips vliegen mij al om de oren.
Allemaal heel erg bedankt hiervoor en ik ga eens kijken wat het
gaat worden.

Nog tips bij welke webshop cq winkels je het beste kunt kopen,
waar je eerlijk
word behandeld voor een aantrekkelijke prijs.

Ik hoor het wel weer.
Re:Beste marklin startset?
Hallo,

Allereerst welkom hier op dit gezellige forum!

Ik zou eens kijken bij bijv. Jim Knopf. Naar mijn mening is dat een eerlijke handelaar met redelijke prijzen. Hij staat ook op de beurs in Houten.
http://modellbahn-west.de/

Mvg, Martijn
Re:Beste marklin startset?
digi-jacques
gast

Re:Beste marklin startset?
Inderdaad de volgende beurs in houten, (wanneer deze is is mij even ontschoten  :oops:) maar wanneer je een beetje weet wat je wilt kun je daar aardig scoren!!
Re:Beste marklin startset?
Lacasa (www.lacasa-net.de) is meestal goedkoper dan Jim Knopf.
En ook zij (Marcus en Carola) staan elke keer in Houten en op andere beurzen...
Re:Beste marklin startset?
Marklin23, heb jij ook een naam? Ik zou eerst en vooral bepalen wat je wil stoom elektrisch of diesel. Dan kijken naar de startset waar een leuke loc naar jouw keuze inzit.
Re:Beste marklin startset?
Aliebengalie
gast

Re:Beste marklin startset?
Welkom,en ev je plaatsnaam waar je woont invullen bij je gegevens,wees niet bang dat we gelijk allemaal op visite komen,maar kan makkelijk zijn als je bv vraagt naar een goed adres (kijken de meeste waar/welke omgeving).
Kijk ook is op markplaats voor sets,doe er je voordeel mee.

Mvg: Alex
Re:Beste marklin startset?
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 03 september 2009, 16:27:29
Marklin23, heb jij ook een naam? Ik zou eerst en vooral bepalen wat je wil stoom elektrisch of diesel. Dan kijken naar de startset waar een leuke loc naar jouw keuze inzit.

oja, zeg maar Fons.

Mijn voorkeur gaat uit naar elektrisch.
Re:Beste marklin startset?
Hallo Fons,

Als ik jou was zou ik gewoon eens een keer rustig op een beurs in houten kijken. Wat ''digi-jacques'' ook al zei, daar kun je inderdaad leuke dingen scoren!
De eerst volgende beurs is volgens mij 10 oktober.

En heb je al een idee welk land en welk tijdperk je wilt?

Mvg, Martijn
Re:Beste marklin startset?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Beste marklin startset?
Hoi Fons,

Een andere tip die ik je kan geven, bezoek eens een paar "treinwinkels". Maak van te voren een vragenlijstje met dingen die je graag wil weten of zien. De winkels die ik ken zullen je graag te woord staan.

Neem overal wat catalogi mee zodat je thuis nog eens na kunt zien wat voor jullie interessant is.

Onderwerpen die voor mij een jaar of 5 geleden belangrijk waren:
- Welk land
- Welk tijdperk
- Welk digitaal systeem
- Afmetingen van de baan
- Landschapbouw ja of nee

Succes met het "starten"

Groet,

Wilbert
Re:Beste marklin startset?
marklinfan
gast

Re:Beste marklin startset?
met marklin beginnen stappenplan

het eerste wat k zou doen is een startset kopen van marklin met een ms
en je een beetje orienteren bij je treinenzaak om de hoek en koop daar je eerste set is immers heel verstandig en ze kunnen je goed helpen en ze zitten lekker dichtbij.

wat je dan kan doen is aan het concept houden wat ik altijd doe maar het staat je vrij om dat te doen ik heb altijd een paar standaard tregels

1 treinen en seinen enzo koop ik bij mijn dealer.
2 wagonnne en rails koop ik altijd op de beurs scheelt veel geld
3 koop alles in de ovp is wel zo handig en zo kan je alles netjes opbergen.
4 begin klein en breid langzaam uit
5 koop wat je leuk vind het is jou baan.
Re:Beste marklin startset?
hallo Marklin 23

welkom in de modelspoor, hoop dat je veel plezier er aan mag beleven.
goedkope marklin leverancier vind je ook op marktplaats , kijk maar eens bij c-rail maikel
is inmiddels mijn vaste leverancier geworden en heeft een leuk winkeltje inmiddels en hanteert dezelfde prijzen als in duitsland ong.

joop
Re:Beste marklin startset?
Citaat van: joop op donderdag 03 september 2009, 17:58:59
hallo Marklin 23

welkom in de modelspoor, hoop dat je veel plezier er aan mag beleven.
goedkope marklin leverancier vind je ook op marktplaats , kijk maar eens bij c-rail maikel
is inmiddels mijn vaste leverancier geworden en heeft een leuk winkeltje inmiddels en hanteert dezelfde prijzen als in duitsland ong.

joop

Hallo,

Ik heb even bij c-rail maikel rondgekeken, best wel leuke dingen voor weinig.

Ik denk dat ik van een startset afstap en zelf gewoon een baan ga samen
stellen.

We zoeken verder.

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips tot zover.
Re:Beste marklin startset?
digi-jacques
gast

Re:Beste marklin startset?
let wel even op dat wanneer je een bedienings systeem koopt, je bij een mobile station of een central station, ecos, intellibox oid je wel garantie krijgt......... 8)
Re:Beste marklin startset?
Marklin startset goederentrein 29177 delta.

Is dit misschien een goed begin?

kheb geen idee meer, zoveel aanbod.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Re:Beste marklin startset?
marklinfan
gast

Re:Beste marklin startset?
dat moet jezelf weten maar misschien moet je keuzes maken wat voor locs vind je mooi
Re:Beste marklin startset?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Beste marklin startset?
Ha Fons,

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor DELTA, dat is toch wat achterhaald met de nieuwe didgitale ontwikkelingen. I kzou iets kiezen met een mobile station. Verder is het erg afhankelijk van het te besteden budget, er zijn dozen met 1 complete trein erin, maar ook met twee complete treinen.
Verder zou ik ook gaa nvoor een doos met in ieder geval een paar wissels erin, geeft meer speelplezier. Ik onderschrijf het advies om voor goederen te gaan (geeft inderdaad meer speelplezier).
Succes met de keuze.

Groet,
Ad
Re:Beste marklin startset?
Hallo,

ik kan een mobile station kopen plus travo, nieuw in doos.

denk dat ik dat doe, en dan wat rail en een treinstel erbij
zoeken.

dit lijkt mij het beste, en dan maar uitbreiden.
Re:Beste marklin startset?
marklinfan
gast

Re:Beste marklin startset?
maar dat is duurder
Re:Beste marklin startset?
Waarom blijf je niet bij je eerste gedacht en zoek een mooie startset uit met een E loc. :?
Re:Beste marklin startset?
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 05 september 2009, 20:53:29
Waarom blijf je niet bij je eerste gedacht en zoek een mooie startset uit met een E loc. :?

heb je wat optie's voor mij dan?
Re:Beste marklin startset?
Koop wat Rails wissels etc.
1 of 2 diesellocs
en MS of iets anders
en koop 50 Lagebakwagons,,,, Waarom? denk je nu,,, nou omdat ik er ook 50 heb 8) oww en ik vind ze gewoon mooi
Re:Beste marklin startset?
Neen ik wil jou geen startset opdringen of aanbevelen dat is nu eenmaal de keuze die je best zelf maakt. 52000 , marklin23 gaf aan voorkeur te hebben voor E locs wat moet hij dan met een diesel of 2.  :?
Re:Beste marklin startset?
digi-jacques
gast

Re:Beste marklin startset?
Yacoub leest nue eenmaal wat slecht...... :)

Maar inderdaad Fons, Delta is een ietwat achterhaald, niet dat het niet zou werken of zo, maar er zijn nu eenmaal wat beperkingen met delta loks t.o.v. Digitale loks.

Beide rijden op het digitale systeem, alleen de delta loks hebben veelal geen schakelbare functies, en de rij-eigenschappen kun je ook niet instellen.

kleine conclusie

Bij de aanschaf van een startset heb je wel alles in een keer om te gaan rijden, en over het algemeen iets voordeliger.

Citaat van: marklin23 op zaterdag 05 september 2009, 19:08:51
Hallo,

ik kan een mobile station kopen plus travo, nieuw in doos.

denk dat ik dat doe, en dan wat rail en een treinstel erbij
zoeken.

dit lijkt mij het beste, en dan maar uitbreiden.
dit is een goede optie, zo houd je ook je budget in de gaten. Over het algemeen kun je aardig goedkoop inkopen zoals ook al eerder in het topic aangegeven.

Zo kun je je koploper kopen, een berg rails en een mobile station, en hoppa rijden!!!!
Re:Beste marklin startset?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Beste marklin startset?
fons
ik zou ook niet echt afstappen van een startset aanschaf  !!!
je koopt een startset als basis en niet om nooit meer uittebreiden !
wat al eerder gezegd wordt het besturings systeem zit erbij in je hebt een leuke loc met wat wagons en wat rails !!
ik ben zelf begonnen met een Mobile station uit de brandweerset en een kruitvat setje erbij voor de rails en het leuke geel/grijze locje
de rest van de rails (nadat ik een banenplan heb gemaakt ) heb ik op de beurs in houten via mijn vaste modelspoorwinkel en via mede forummers gekocht
zo koop ik ook mijn treinen en treinstellen of wagons maar dat is latere zorg !!!
ikzelf neig altijd meer naar de stabiele basis vind je het dan leuk en wil je verder stop je er meer geld in anders raak je de startset ook zo weer kwijt los of in zijn geheel !
zie dat je een koploper wil en dat is al een station lengte van bijna 1 meter dus je zult aan losse rails heel wat moeten besteden om een mooie rond te rijden
de aanschaf wordt dan met de koploper erbij zo hoog dat je dus naar mijn idee beter een startset kunt kopen
en eerst kunt testen of je het mooi vind (zoals al gezegd )  :lol:
ook een goede tip is eerst eens een banenplan te zoeken waar je weg kunt met je koploper
ik heb er nooit rekening mee gehouden met de aanbouw van mijn banenplan
de koploper kwam uit ik wilde hem en van mijn 7 sporige station zijn slechts 3 sporen lang genoeg  :?
vraag gerust dingen op het forum want je kunt beter goed beginnen dan slecht beginnen
heel veel succes met je keuze
groet robert
Re:Beste marklin startset?
digi-jacques
gast

Re:Beste marklin startset?
Probleem is ook dat er bijna, of eigenlijk geen, nederlandse startsets zijn, en als ik Fons begrijp, wil hij nederlands gaan rijden.

Koop je dan een startset, is je keus eigenlijk beperkt. Los is meer nederlands materiaal te verkrijgen namelijk.

Ik betwijfel of het zoveel duurder is om je rails los te kopen bij bijv een C-Rail maikel, en een ms, en een koploper zodat je kunt gaan rijden.................
Re:Beste marklin startset?
Hallo,

Nou, mijn mobile station plus een mooie ovaal
aan c-rail is besteld :D
Dit heb ik voor een zeer zacht prijsje kunnen kopen.

Nou zat ik te denken om er nog een goedkope startset
bij te nemen, kan ik beginnen voor relatief weinig.

En wat betreft de koploper, zover is het echt nog niet, maar eens
rijd hij bij mij rond :lol:


Re:Beste marklin startset?
Citaat van: marklin23 op zondag 06 september 2009, 10:23:57
Nou zat ik te denken om er nog een goedkope startset
bij te nemen, kan ik beginnen voor relatief weinig.
Dat wisten we al. :P Hou ons niet langer in spanning: wat wordt het, wat wordt het? Toch niet eentje met een MS erin? :wink:

Serieus: koop een leuke lok met wat wagens die je bevallen. Startsetjes zijn niks.

Bij Modeltreinexpres koop je een leuke 3-rail ACTS lok van Roco voor nog geen ?80 met decoder of een NS1100 idem voor nog geen ?100. Paar leuke rijtuigen of goederenwagons erbij en rijden maar.



Gr, Ben.
Re:Beste marklin startset?
hallo
Ik koop tot nu toe alleen maar startsets en uitbreidingsets.
Ben nu ongeveer een jaartje bezig en als je ziet wat er in de sets zit ben je met los kopen volgens mij duurder uit.
bv Startset 1loc 99,- div wagons 20,- rails 10,- trafo 80,-(te gebruiken voor het aansluiten van wissels en seinen)kocht ik voor 139,-
Groet Manus
Re:Beste marklin startset?
digi-jacques
gast

Re:Beste marklin startset?
@hermanus

vaak, als ik naar de verschillen in de loks kijk uit een startset en die ik los koop zit er vaak toch wel verschil in. niet altijd, maar soms aardig verschil (plastik/ metaal bijv.)

Re:Beste marklin startset?
Ok, kogel is door de kerk.............. :lol:

Dit moet het worden voor het begin,





Kheb dus een losse nieuwe mobile station compleet en een ovaal
c-rail plus een gelimiteerde treinset (deze zijn niet in de winkels te koop
geweest) gekocht voor een zeer zacht prijsje :lol:

Een leuk begin dacht ik.

specificatie's van de trein,

BeschrijvingMärklin 29438 digitale treinset ''LTE - Logistik'',

-- E-loc BR 185 met digitaal-decoder:

- automatische herkenning van het bedrijfssysteem
- instelbare adressen: 01 - 80 (vanaf fabriek: 24)
- instelbare optrek -/ afremvertraging
- instelbare maximumsnelheid
- driepuntsfrontsein aan/uit (rijrichtingafhankelijk)
- instellen van parameters d.m.v. Control Unit, Mobile Station of Central Station
- metalen chassis én opbouw
- 4 assen over cardan aangedreven
- 2 mechanisch functionele dakpantografen
- antislipbanden

-- 2 lageboordwagens
-- 1 ketelwagen
-- 6 metalen modelauto's van ''Schuco'' als accessoire en belading.
-- Alle goederenwagens met Relex-koppelingen.
-- Treinlengte: 66,5 cm.
Re:Beste marklin startset?
en nu 50 LagebakWagons
Re:Beste marklin startset?
Dat is inderdaad de moeite om mee te beginnen.  :lol:
Re:Beste marklin startset?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Beste marklin startset?
Hallo Fons,een leuke set om mee te starten,het begin is er.
Als je slim ben kijk je nu wat voor een baan je wilt gaan maken en wat voor een matreel je er op wil laten rijden,ik kan je de beurs in houten aanbevelen dan kan je zien wat te verkrijgen is.
Alvast veel plezier met je start set

Groeten Michiel
Re:Beste marklin startset?
Kwas nog even beniewd naar ervaringen met
dit soort locks.

Misschien is er wel iemand hier die een soort gelijke
heeft rijden.

Laat het mij maar horen.
Re:Beste marklin startset?
marklinfan
gast

Re:Beste marklin startset?
leuke set wat is het nummer eigen lijk van die startset.
volgen mij is dit een speciale startset voor een winkelketen zoal het spiel idee in duitsland.
Re:Beste marklin startset?
Lok is ook los uitgebracht onder #36831. Modellen met de bekende middenmotor + 2x cardan.
Re:Beste marklin startset?
Citaat van: marklinfan op zondag 06 september 2009, 19:14:43
leuke set wat is het nummer eigen lijk van die startset.
volgen mij is dit een speciale startset voor een winkelketen zoal het spiel idee in duitsland.


Ik heb de spullen los van elkaar gekocht
dus heb ik geen set nr. ervan (foto van het net gehaald)

Als het goed is krijg ik hem morgen binnen :lol: :lol:
Re:Beste marklin startset?
Nou, hij is er :lol:

Eerste rondes gemaakt, helemaal super :lol:

Nu een baanplan en uitbreiden maar.
Re:Beste marklin startset?
marklinfan
gast

Re:Beste marklin startset?
je heb toch wel die loc in ovp gekocht zo ja altijd ovp bewaren
Re:Beste marklin startset?
Citaat van: marklinfan op woensdag 09 september 2009, 20:55:13
je heb toch wel die loc in ovp gekocht zo ja altijd ovp bewaren

Wat bedoel je precies, ovp: originele verpakking?

Ja , hij zat in een doos :lol:
Re:Beste marklin startset?
Lid sinds: 2018

offline
Re:Beste marklin startset?
Citaat van: marklin23 op donderdag 10 september 2009, 13:22:07
Citaat van: marklinfan op woensdag 09 september 2009, 20:55:13
je heb toch wel die loc in ovp gekocht zo ja altijd ovp bewaren

Wat bedoel je precies, ovp: originele verpakking?

Ja , hij zat in een doos :lol:

Hou 'm goed en netjes.
Die dingen blijken (volgens sommigen) goud waard!  :mrgreen:
Alle gekheid.. mocht je ooit eens besluiten de loc weg te willen doen dan verkoopt het gewoon beter als je alles er netjes bij kan leveren.
Re:Beste marklin startset?
Hallo,

Inmiddels rijd de trein, zeer tevreden over.

Nou heb ik voor de kinderen ook een startset gekocht,
Het is de diesel startset nr. 29466.
Het is met een draai regelaar en loc. met decoder , de v60 611.

Is het mogelijk dat je deze loc. ook sneller kan laten lopen?

Ik hoor het wel.
Re:Beste marklin startset?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:Beste marklin startset?
ik heb een iedergeval een afrader (wel jammer natuurlijk)
de brandweerset van marklin.
de bijbehorende loc is ronduit slecht, hij is al vaak terug geweest.

wat ik wel een topper vindt voor het beginnen is een goederenset met een stoomloc met telex koppelingen.
erg leuk voor rangeren e.d. en hoef je ook nog geen schakelrails aan te leggen of te lopen ;)
Re:Beste marklin startset?
Ben net nieuw hier  :P

Maar heb een vraagje: weet iemand de waarde van deze startset: Klik hier! ?

Ik heb 'm opgezocht maar het art.nr. is vervangen door een franse treinset..

Herkent iemand 'm?

Edit Herman05: Link ingekort. Graag in het vervolg onderstaande code gebruiken :)

[url=www.3rail.nl]Klik hier[/url]
Re:Beste marklin startset?
mm hij is analoog

de dus niet digitaal je hebt er dus niks aan helaas

mvg oetbeem