Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz

Gestart door Oscar dinsdag 01 september 2009, 08:05:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Freak op zondag 29 november 2009, 00:09:16
De processor die op de decoder zit komt uit de 8051F41x serie.

Mvg,
Peter

De wat voor serie ????? hmm sorry maar dit zegt mij niets...
Jammer dat marklin afscheid heeft genomen van ESU.
Er is geen ander merk dan ESU welke zijn geluids bibliotheek zo goed up to date houdt.
Ik vraag mij af of marklin net als ESU de orginele lok geluiden opneemt.
Ook vind ik het erg jammer dat ik de nieuwe Marklin loks nu niet meer kan programmeren met mijn Loksound programmer.
Voor mij weer een reden erbij om of zelf loks om te bouwen met geluid of toch een ander merk aan te schaffen o.a Roco en Brawa Gutzold ect welke wel met ESU zijn uitgevoerd.

Jammer en dat voor die paar euro's die marklin ermee bespaard, voor de consument is het model even duur dus marklin zal er netto meer aan over houden.......

Groet

erik
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Ik rijd volgens mijn Ecos op een spanning van 17,5V. Kan niet omhoog met de spanning omdat ik dan spookmeldingen krijg op de S88/5217.
Volgens een Duitse leverancier moet de BR23 18V hebben. (daar twijfel ik sterk aan, en met mij nog meer)
Ik heb nu een onregelmatig rijdende BR23 met haperend geluid.

Heeft iemand deze ervaring ook? (onregelmatig rijden en 'n sputterend geluid?)
Dan hoor ik het graag.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: 100%erik op zondag 29 november 2009, 12:07:04
De wat voor serie ????? hmm sorry maar dit zegt mij niets...
Lees deze datasheet dan eens.

Citaat van: 100%erik op zondag 29 november 2009, 12:07:04
Er is geen ander merk dan ESU welke zijn geluids bibliotheek zo goed up to date houdt.
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Dat Marklin de geluiden niet openbaar maakt, zegt niets over kwaliteit.
Ik kan me wel voorstellen dat ESU een grotere databank in sound heeft.

Citaat van: 100%erik op zondag 29 november 2009, 12:07:04
Ook vind ik het erg jammer dat ik de nieuwe Marklin loks nu niet meer kan programmeren met mijn Loksound programmer.
Dat kon met de "ESU" oem sound decoders van Marklin ook al niet.
[/quote]
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Rieske op zondag 29 november 2009, 16:55:35

Volgens een Duitse leverancier moet de BR23 18V hebben. (daar twijfel ik sterk aan, en met mij nog meer)
Ik heb nu een onregelmatig rijdende BR23 met haperend geluid.


Je bent er snel achter waar het probleem ligt. M.i. niet aan de spanning. Zet je Ecos even op 18V en rij een rondje, ik denk niet dat het veel uit maakt.

Zal wel een gevalletje Keuterman worden.

Gr, Ben.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 28 november 2009, 11:39:31
Frapant dat Märklin bij nieuwe ontwikkelde modellen het bekende bevestigings lipje handhaaft wat we nog kennen uit het mechanisch relais tijdperk. Typisch Märklin trekje  :lol:
Welk lipje bedoel je Johan?

Wat ik ook vreemd vind is de manier waarom Marklin de uitbouw op het machinstenhuis heeft vormgegeven, namelijk gewoon met vertikale zijkanten, terwijl deze bij het grote voorbeeld naar binnen toe aflopen.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Kappa op zondag 29 november 2009, 19:22:21
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 28 november 2009, 11:39:31
Frapant dat Märklin bij nieuwe ontwikkelde modellen het bekende bevestigings lipje handhaaft wat we nog kennen uit het mechanisch relais tijdperk. Typisch Märklin trekje  :lol:
Welk lipje bedoel je Johan?

Ken je toch wel, het lipje waar de elektronica met een M2 schroefje vast zit aan de lok  8)

Mvg, Johan
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Oh je bedoelt die zwarte opstaande nok aan de linkerkant?
Misschien kan er dan altijd nog een rijrichtingschakelaar in...... :lol:
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Kwartje valt  :lol:

Mvg, Johan
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Niemand gevallen over het feit dat de 39230 geleverd wordt met slechts 1 indusie en wel aan machinistenzijde te verstaan? Aan stokerszijde vallen de twee gaten gigantisch op waar met het grootste gemak ook een indusie ingestoken kan worden. Voor een euro is een indusie via Keuterman te bestellen. Dus als je een echte liefhebber bent, ben je nog niet uit de kosten na aanschaf van een 23'er... :P

Maar kom op, een lok op de markt brengen met één indusie is wel mager... :(
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 29 november 2009, 19:38:52
Kwartje valt  :lol:
ja zeg eens Johan, voor mij is een lipje nog altijd iets anders dan een dikke gegoten metalen nok!!!! :wink:

Vincent, ik snap ook niet waarom die tweede indusi er niet op zit.
Er zitten wel twee flaporen aan, daar heeft Marklin toch niet op durven bezuinigen.
En twee cilinders, twee lampen, twee wielen aan elk wielstel etc. :?
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: VincentKloeg op zondag 29 november 2009, 20:08:45
Niemand gevallen over het feit dat de 39230 geleverd wordt met slechts 1 indusie en wel aan machinistenzijde te verstaan? Aan stokerszijde vallen de twee gaten gigantisch op waar met het grootste gemak ook een indusie ingestoken kan worden. Voor een euro is een indusie via Keuterman te bestellen. Dus als je een echte liefhebber bent, ben je nog niet uit de kosten na aanschaf van een 23'er... :P

Maar kom op, een lok op de markt brengen met één indusie is wel mager... :(

Wat is een indusie :?:
Ik kan me er werkelijk niets bij voorstellen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Indusi-magneet (voor de treinbeïnvloeding). Hangt rechts onder het machinistenhuis. Kan zijn dat de loc in het echt ook maar met eén magneet rondreed in de beginjaren hoor.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Peter,

De indusi opnemers zijn die grote metalen strijkbouten die je tussen de wielen ziet zitten.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Bij de 023 uit de nieuwe trekduwtrein heeft de loc aan stokerszijde wel een magneet.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Nu weet ik wat jullie bedoelen, maar waar dient dit voor???.

Het enige wat ik me kan bedenken is het opwekken van stroom maar dat zal het wel niet zijn.

Gr,

Peter / degeluidsman.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
De indusi is een onderdeel van het Duitse treinbeinvloedingssysteem.
De indusi opnemer neemt informatie op van zenders die langs de rail zijn aangebracht.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Kappa op zondag 29 november 2009, 21:15:50
De indusi is een onderdeel van het Duitse treinbeinvloedingssysteem.
De indusi opnemer neemt informatie op van zenders die langs de rail zijn aangebracht.


Ik begrijp het.

Dit is de voorloper van RFID :D

Bedankt voor het antwoord.

Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
RFID is mij niet bekend bij de DBAG en wordt volgens mij gebruikt om producten via radiografische wijze te identificeren, zoals boodschappen in de supermarkt.

Indusi staat voor Inductieve Signalsicherung.
Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Indusi en http://www.sh1.org/eisenbahn/rindusi.htm
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
En bij 23'ers horen er twee stuks op te zitten. Niet één...

Hetzelfde grapje flikt Marklin ook bij de 01.10's, 41'ers, 03's. Van dat type indusie heb ik er een aantal liggen, zodat ik dat soort loks van twee indusies kan voorzien zoals het ook in het grootbedrijf hoort.

Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Heb vermoedelijk een defecte decoder in m'n BR23.
Hij rijdt super op 'n 6021 en 'n IB en ook op mijn Ecos maar dan moet ik wel M4 (MFX) uitschakelen.
Als ik de loc laat rijden op de Ecos met M4 rijdt hij zeer onregelmatig.
De handelaar die me deze loc verkocht heeft, heeft me telefonisch toegezegd de loc in Houten om te wisselen.
Nu is het nog geen 12dec, maar dat noem ik op voorhand al 'n nette service.
Na Houten hoor je of de service inderdaad zo mooi was. ( heb totaal geen redene om daar nu aan te twijfelen)
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Rieske, hoe schakel jij dan mfx uit?
Voor zover ik weet regelt de decoder dat zelf, afhankelijk welk protocol hij detecteert.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Kappa op woensdag 02 december 2009, 14:28:31
Rieske, hoe schakel jij dan mfx uit?
Voor zover ik weet regelt de decoder dat zelf, afhankelijk welk protocol hij detecteert.

Volgens mij bedoelt hij dat hij het op de centrale (bij de gegevens van de loc) uitschakelt..
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
In het menu van de Ecos kun je bij instellingen M4 aan of uitvinken.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Hoi Ries,

Vervelend dat hij terug moet, maar een mooie service dat je een nieuwe krijgt.

Moet je toch weer naar Houten :D :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: degeluidsman op woensdag 02 december 2009, 18:42:30
Hoi Ries,
Vervelend dat hij terug moet, maar een mooie service dat je een nieuwe krijgt.
Moet je toch weer naar Houten :D :D
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Het is ook altijd wat, weer de nodige euro's uit mijn portemonnee de 12de.
Hij en ik krijgen geen tijd om het bij te vullen.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Rieske op woensdag 02 december 2009, 20:00:16
Citaat van: degeluidsman op woensdag 02 december 2009, 18:42:30
Hoi Ries,
Vervelend dat hij terug moet, maar een mooie service dat je een nieuwe krijgt.
Moet je toch weer naar Houten :D :D
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Het is ook altijd wat, weer de nodige euro's uit mijn portemonnee de 12de.
Hij en ik krijgen geen tijd om het bij te vullen.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Rieske op woensdag 02 december 2009, 14:37:15
In het menu van de Ecos kun je bij instellingen M4 aan of uitvinken.
OK dat wist ik niet, wel makkelijk als je wilt testen etc.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Kappa op woensdag 02 december 2009, 22:53:12
Citaat van: Rieske op woensdag 02 december 2009, 14:37:15
In het menu van de Ecos kun je bij instellingen M4 aan of uitvinken.
OK dat wist ik niet, wel makkelijk als je wilt testen etc.
Ik werd ook getipt om het zo eens te proberen, door 'n vakman op dit gebied.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Rieske op donderdag 03 december 2009, 15:20:08
Citaat van: Kappa op woensdag 02 december 2009, 22:53:12
Citaat van: Rieske op woensdag 02 december 2009, 14:37:15
In het menu van de Ecos kun je bij instellingen M4 aan of uitvinken.
OK dat wist ik niet, wel makkelijk als je wilt testen etc.
Ik werd ook getipt om het zo eens te proberen, door 'n vakman op dit gebied.


Dank je Ries :D
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: degeluidsman op donderdag 03 december 2009, 15:36:20
Citaat van: Rieske op donderdag 03 december 2009, 15:20:08
Citaat van: Kappa op woensdag 02 december 2009, 22:53:12
Citaat van: Rieske op woensdag 02 december 2009, 14:37:15
In het menu van de Ecos kun je bij instellingen M4 aan of uitvinken.
OK dat wist ik niet, wel makkelijk als je wilt testen etc.
Ik werd ook getipt om het zo eens te proberen, door 'n vakman op dit gebied.
Dank je Ries :D
Doelde op iemand anders vriend.
Maar je mag me altijd bedanken.lol
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Wil me deze prachtige lok ook gaan bestellen maar ik vond op het net dat de kleinste bocht dat deze kan nemen minimum een radius van 360mm moet hebben. Kan ik deze dus laten rond rijden op een cirkel van 24130 sporen?
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Hallo Niels

24130 heeft een radius van 360mm, dus ja dit is mogelijk :D
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Geweldig Steamy.

wat een een schiterende loc is dit toch.

Peter / degeluidsman.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Ben tot nu toe heel tevreden met de mijne  :D . Net als alle hedendaagse Märklin modellen is 'ie erg gevoelig voor vuile rails, maar daar is wel overheen te komen. Verder vind ik het echt een topmodel: ik ben er blij mee als 'ie in de vitrine staan en ook als 'ie op de baan staat. De rij-eigenschappen zijn geweldig.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Heb sinds gisteren ook een 23er. Bij Conrad besteld voor 339 Euri en had 'm
twee dagen later in huis. Prima loc met goede rij-eigenschappen.
Het geluidvolume enigermate verminderd, want was wat erg luid.
Jammer van de ontbrekende Indusi aan stokerzijde!

  Zaterdag 12 december: Heb in het Duitse blad Bahn Extra van juni/juli 2001 interessante
info omtrent de 23 001 gevonden. Blijkt dat de 23 001 bij aflevering door Henschel in 1950 in
het geheel geen Indusi's bezat.
Had ook nog geen rollagers. Noch een mensvriendelijke cabine
inrichting.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Rieske op woensdag 02 december 2009, 09:37:26
Heb vermoedelijk een defecte decoder in m'n BR23.
Hij rijdt super op 'n 6021 en 'n IB en ook op mijn Ecos maar dan moet ik wel M4 (MFX) uitschakelen.
Als ik de loc laat rijden op de Ecos met M4 rijdt hij zeer onregelmatig.
De handelaar die me deze loc verkocht heeft, heeft me telefonisch toegezegd de loc in Houten om te wisselen.
Nu is het nog geen 12dec, maar dat noem ik op voorhand al 'n nette service.
Na Houten hoor je of de service inderdaad zo mooi was. ( heb totaal geen redene om daar nu aan te twijfelen)

Zoals ik al eerder meldde zou de handelaar mijn defecte BR23 loc omwisselen.
Tot zijn grote spijt had hij geen loc op voorraad, dus had hij deze ook niet bij zich in Houten
Ik heb ter goede trouw mijn loc bij hem achtergelaten, voor de kerstdagen heb je een nieuwe loc in huis beloofde hij.
We gaan het meemaken. Heb er nog steeds vertrouwen in dat het goed gaat komen. Ik houd jullie op de hoogte.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Rieske op zaterdag 12 december 2009, 22:08:39
Citaat van: Rieske op woensdag 02 december 2009, 09:37:26
Heb vermoedelijk een defecte decoder in m'n BR23.
Hij rijdt super op 'n 6021 en 'n IB en ook op mijn Ecos maar dan moet ik wel M4 (MFX) uitschakelen.
Als ik de loc laat rijden op de Ecos met M4 rijdt hij zeer onregelmatig.
De handelaar die me deze loc verkocht heeft, heeft me telefonisch toegezegd de loc in Houten om te wisselen.
Nu is het nog geen 12dec, maar dat noem ik op voorhand al 'n nette service.
Na Houten hoor je of de service inderdaad zo mooi was. ( heb totaal geen redene om daar nu aan te twijfelen)

Zoals ik al eerder meldde zou de handelaar mijn defecte BR23 loc omwisselen.
Tot zijn grote spijt had hij geen loc op voorraad, dus had hij deze ook niet bij zich in Houten
Ik heb ter goede trouw mijn loc bij hem achtergelaten, voor de kerstdagen heb je een nieuwe loc in huis beloofde hij.
We gaan het meemaken. Heb er nog steeds vertrouwen in dat het goed gaat komen. Ik houd jullie op de hoogte.

Dat is een tegen valler Ries,

Nu maar hopen dat hij zich aan zijn woord houd  :D :D
Het is maar goed dat jij nog een kast vol andere stoomers hebt staan.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: degeluidsman op zondag 13 december 2009, 16:46:37
Citaat van: Rieske op zaterdag 12 december 2009, 22:08:39
Citaat van: Rieske op woensdag 02 december 2009, 09:37:26
Heb vermoedelijk een defecte decoder in m'n BR23.
Hij rijdt super op 'n 6021 en 'n IB en ook op mijn Ecos maar dan moet ik wel M4 (MFX) uitschakelen.
Als ik de loc laat rijden op de Ecos met M4 rijdt hij zeer onregelmatig.
De handelaar die me deze loc verkocht heeft, heeft me telefonisch toegezegd de loc in Houten om te wisselen.
Nu is het nog geen 12dec, maar dat noem ik op voorhand al 'n nette service.
Na Houten hoor je of de service inderdaad zo mooi was. ( heb totaal geen redene om daar nu aan te twijfelen)
Zoals ik al eerder meldde zou de handelaar mijn defecte BR23 loc omwisselen.
Tot zijn grote spijt had hij geen loc op voorraad, dus had hij deze ook niet bij zich in Houten
Ik heb ter goede trouw mijn loc bij hem achtergelaten, voor de kerstdagen heb je een nieuwe loc in huis beloofde hij.
We gaan het meemaken. Heb er nog steeds vertrouwen in dat het goed gaat komen. Ik houd jullie op de hoogte.
Dat is een tegen valler Ries,
Nu maar hopen dat hij zich aan zijn woord houd  :D :D
Het is maar goed dat jij nog een kast vol andere stoomers hebt staan.
Mvg,
Peter / degeluidsman.

Ik vond het ook wel een tegenvaller maar je kunt nu eenmaal geen ijzer met handen breken.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Met de kerstdagen rijdt er hier een BR23 op de baan. Let maar op.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Rieske op zondag 13 december 2009, 17:09:17
Citaat van: degeluidsman op zondag 13 december 2009, 16:46:37
Citaat van: Rieske op zaterdag 12 december 2009, 22:08:39
Citaat van: Rieske op woensdag 02 december 2009, 09:37:26
Heb vermoedelijk een defecte decoder in m'n BR23.
Hij rijdt super op 'n 6021 en 'n IB en ook op mijn Ecos maar dan moet ik wel M4 (MFX) uitschakelen.
Als ik de loc laat rijden op de Ecos met M4 rijdt hij zeer onregelmatig.
De handelaar die me deze loc verkocht heeft, heeft me telefonisch toegezegd de loc in Houten om te wisselen.
Nu is het nog geen 12dec, maar dat noem ik op voorhand al 'n nette service.
Na Houten hoor je of de service inderdaad zo mooi was. ( heb totaal geen redene om daar nu aan te twijfelen)
Zoals ik al eerder meldde zou de handelaar mijn defecte BR23 loc omwisselen.
Tot zijn grote spijt had hij geen loc op voorraad, dus had hij deze ook niet bij zich in Houten
Ik heb ter goede trouw mijn loc bij hem achtergelaten, voor de kerstdagen heb je een nieuwe loc in huis beloofde hij.
We gaan het meemaken. Heb er nog steeds vertrouwen in dat het goed gaat komen. Ik houd jullie op de hoogte.
Dat is een tegen valler Ries,
Nu maar hopen dat hij zich aan zijn woord houd  :D :D
Het is maar goed dat jij nog een kast vol andere stoomers hebt staan.
Mvg,
Peter / degeluidsman.

Ik vond het ook wel een tegenvaller maar je kunt nu eenmaal geen ijzer met handen breken.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Met de kerstdagen rijdt er hier een BR23 op de baan. Let maar op.

We houden het in de gaten Ries.

Welke baan trouwens :D :D :D :D

Groeten,

Peter / degeluidsman.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Testbaan die dan mogelijk verhuisd is naar de vloer omdat ik tegen die tijd de frames aan de muur ga bevestigen
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Nobody op vrijdag 11 december 2009, 14:07:18

Zaterdag 12 december: Heb in het Duitse blad Bahn Extra van juni/juli 2001 interessante info omtrent de 23 001 gevonden. Blijkt dat de 23 001 bij aflevering door Henschel in 1950 in het geheel geen Indusi's bezat. 
Had ook nog geen rollagers. Noch een mensvriendelijke cabine inrichting.

Daar ik de loc ook met tender vóór wil rijden, haar enige virtuele updates laten ondergaan en geplaatst in de zestiger jaren van de vorige eeuw. Dus MET indusi's aan beide zijden.
De ontbrekende indusi besteld bij Heer Keuterman.

De Indusi heden, maandag 28 december, ontvangen. Monteren en de loc
decent van gebruikssporen voorzien. Tevens echte anthraciet in de kolenbak plakken...

Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Citaat van: Rieske op zondag 13 december 2009, 17:09:17
Citaat van: degeluidsman op zondag 13 december 2009, 16:46:37
Citaat van: Rieske op zaterdag 12 december 2009, 22:08:39
Citaat van: Rieske op woensdag 02 december 2009, 09:37:26
Heb vermoedelijk een defecte decoder in m'n BR23.
Hij rijdt super op 'n 6021 en 'n IB en ook op mijn Ecos maar dan moet ik wel M4 (MFX) uitschakelen.
Als ik de loc laat rijden op de Ecos met M4 rijdt hij zeer onregelmatig.
De handelaar die me deze loc verkocht heeft, heeft me telefonisch toegezegd de loc in Houten om te wisselen.
Nu is het nog geen 12dec, maar dat noem ik op voorhand al 'n nette service.
Na Houten hoor je of de service inderdaad zo mooi was. ( heb totaal geen redene om daar nu aan te twijfelen)
Zoals ik al eerder meldde zou de handelaar mijn defecte BR23 loc omwisselen.
Tot zijn grote spijt had hij geen loc op voorraad, dus had hij deze ook niet bij zich in Houten
Ik heb ter goede trouw mijn loc bij hem achtergelaten, voor de kerstdagen heb je een nieuwe loc in huis beloofde hij.
We gaan het meemaken. Heb er nog steeds vertrouwen in dat het goed gaat komen. Ik houd jullie op de hoogte.
Dat is een tegen valler Ries,
Nu maar hopen dat hij zich aan zijn woord houd  :D :D
Het is maar goed dat jij nog een kast vol andere stoomers hebt staan.
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Ik vond het ook wel een tegenvaller maar je kunt nu eenmaal geen ijzer met handen breken.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Met de kerstdagen rijdt er hier een BR23 op de baan. Let maar op.
Vandaag dan eindelijk mijn nieuwe BR23 van mijn Duitse leverancier ontvangen.
Die heb ik bij m'n Duitse leverancier omgeruild gekregen want bij mijn vorige BR23 was de MFX decoder kapot gegaan.
Prima service van de man. Had niet anders verwacht. Zijn klant is koning.
Hij wist me trouwens te vertellen dat bij gebruik van een rookgenerator de zilvere ringen van de stoomketel de verf daarvan los zou kunnen laten. (iemand hier al ervaring mee?)
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Hoe rijd deze loc nu Ries.

Werkt alles nu goed  :D

Mooi dat je hem weer terug hebt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Om eerlijk te zijn heb ik het nog niet getest.
Hij heeft de halve dag in de auto gelegen. Toen ik gisteren thuis kwam heb ik hem op 'n veilige plek gelegd en moest ik ook gelijk weer weg.
Wie weet komt hij vandaag nog uit zijn doosje, wat later op de avond?
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Beste Rieske,

Kun je hem dinsdagavond eens mee brengen, kan ik hem eens horen, hij staat op mijn prospectlijstje.

Groet, Anne W
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Vandaag deze loc (39230) voor het eerst echt ingezet. Een super loc in alle opzichten, ook qua geluid. Ga zo door Märklin.
Mijn eerste loc 45 jaar geleden was ook een BR23 (artikel nummer 3005).
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Vandaag bezig geweest om de 23 van een MSG collega op de Silberberg Strecke van de nodige in- en uitschakelende geluiden te voorzien (stoomgeluiden uit de berg is een rare zaak), maar dat viel niet helemaal mee, het is net of de decoder soms zijn ontvanger heeft uitgeschakeld.

Maar wat ik erger vind is dat ik het idee krijg dat deze nieuwe decoders de taal MM28 stappen niet meer verstaat, iemand die daar ervaring mee heeft?

Groet, Anne W
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Beste Peter,

Omdat het de verkoopmogelijkheden van Märklin beperkt, een vergelijking:

ik heb 20 jaar in de verkoop gewerkt bij de importeur van Caterpillar, wij verkochten complete generatorsets van Caterpillar en losse generatorset dieselmotoren van Caterpillar, die de klanten zelf konden (laten) samenbouwen met een door hen te kiezen merk generator.

eens in de 2 à 3 jaar kregen we van Caterpillar de vraag hoe we het zouden vinden als we alleen de complete Cat generatorsets mochten verkopen, dan was er weer een nieuwe inkoopmanager die probeerde zijn inkooppositie bij zijn generatorleverancier sterker te maken.

ons antwoord was simpel: we gaan daar niet accoord mee, er is een groep klanten die een voorkeur heeft voor een generator die Caterpillar niet levert en die groep gaat dan ook een ander merk diesel kopen.

een vergelijk met mij: als ik toe ben aan de koop van een BR 23 staan Roco, Fleischmann, Piko en Lilliput nu ook op mijn lijst en dat is iets wat Märklin aan zichzelf te wijten heeft door één eigenschap van de "oude Esu" OEM decoders al dan niet moedwillig uit de nieuwe decoder te werken.

Groet, Anne W
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De nieuwe BR23 39230/39235: indrukken, ervaringen, enz
Beste Peter,

De Märklin/Esu decoders rijden allemaal perfect op M28, trouwens ook een 4 jaar oude BR 55 waarvan op de doos MFX niet vermeld wordt.

Denk je dat de nieuwe decoder wel 27 stappen "verstaat"?

Groet, Anne W