Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ijslands mos

Gestart door Eddie E69 dinsdag 22 december 2009, 20:24:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ijslands mos
Eddie E69
gast

ijslands mos
Wie weet hoe je ijslands mos (weer) mooi zacht krijgt en houdt. :shock:
Ik heb genoeg van dat (Intratuin) spul, maar dat is allemaal hard geworden. :(
Als je het beetpakt dan verpulvert het, terwijl het mos van Noch of zo, mooi zacht blijft.
Graag ideeën...............
Re:ijslands mos
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:ijslands mos
Hey,

gewoon in een bak water leggen. (kreeg de tip van mijn vriendin, die dat spul gebruikt voor kerstkransen)

Roy
Re:ijslands mos
Eddie E69
gast

Re:ijslands mos
Oke, maar als het droogt, wordt het weer hard............ :?
Ik zou graag willen weten hoe ik het zacht houdt. :shock:
Re:ijslands mos
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:ijslands mos
Volgens mij duurt het heel lang, voor het weer hard wordt.

Roy
Re:ijslands mos
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:ijslands mos
Citaat van: Big-Roy op woensdag 23 december 2009, 12:20:29
Volgens mij duurt het heel lang, voor het weer hard wordt.

Roy

Klopt, heeeeeeeeeeeeeeeel lang, weet ik uit mijn eigen ervaring als hulp bij een bloemist.

Gr. Fred
Re:ijslands mos
Eddie E69
gast

Re:ijslands mos
Hmmmm. :?
Je schijnt het ook te kunnen kleuren, mischien met textiel verf?
Iemand ervaring?
Re:ijslands mos
Lid sinds: 2008

offline
Re:ijslands mos
Eddie,
probeer het eens in glycerine te dopen. Glycerine kun je bij de drogist kopen; event. klein
beetje met water verdunnen, vervolgens het mos zich goed laten volzuigen, en daarna
goed drogen.
Daardoor blijft het vrijwel zeker, ook na droging, toch nog buigbaar; in elk geval niet meer
breekbaar, zoals nu.
Misschien kun je kleuren met wateroplosbare verf? Ik heb er geen ervaring mee, maar
bedenk dat zomaar. Textielverf lijkt ook aannemelijk.
Uitproberen, en hier je resultaat melden.
Succes.
Wim
Re:ijslands mos
tummy
gast

Re:ijslands mos
Hallo Eddy,

Liep toevallig tegen dit draadje aan en misschien eb je al een goede oplossing maar toch even mijn ervaringen m.b.t. mos!

Uitdrogen van mos heeft natuurlijk te maken met de luchtvochtigheidsgraad in de "bewaar" omgeving. In een gesloten plastic zakje blijft het natuurlijk langer goed.
Zelf had ik aanvankelijk soortgelijke problemen als jij dus heb ik adviezen links en rechts ingewonnen zonder eigenlijk tot een goed resultaat te komen. Of het droogde weer uit of het werd te slap of verkleurde.

'n Jaar gelden meen ik de oplossing gevonden te hebben en dacht probeer het vocht IN het mos te houden door het mos luchtdicht af te sluiten! Met transparante lak bewerken dus.

Min of meer vers mos in een tuincentrum gekocht en met een bus blanke spuitlak (toegepast ter afwerking van metallic-autolak) wat proefstruiken en bomen gemaakt.
Voor de bomen gebruikte ik gedroogde liguster takken omdat deze nogal grillig vertakt zijn en na droging lekker taai blijven en niet zo snel afbreken.
De boomkruin bespoot ik met de spuitlak en stopte daar onmiddelijk een 1e laag mos tussen de takken. Even nog een nieuwe spuitlaag er over heen en dan drogen in de buurt van een cv-verwarmingsplaat . Na een nachtje drogen opnieuw licht bespoten en ter ter afwerking nog wat mos toegevoegd en wederom bespoten.
Goed laten drogen en het resultaat was goed.
De kruin v.d.boom voelde flexibel aan en de kleur was "natuurlijk". Na wat val- en stootproeven de boom en tevens wat zo behandelde struiken op mijn baan gezet in afwachting van hoe ziet dit er over een tijdje uit. Nu een jaar verder zijn die proefstukken nog steeds in prima conditie. Boom en struiken nog steeds flexible en doen "vochtig"aan.
Inmiddels een aantal bijgemaakt en heb nu hiervoor Bison lijmspray gebruikt, wat m.i. dezelfde resultaten geeft als die autolak.
Hoop dat je iets aan dit lange verhaal hebt.
Zonodig maak ik wat fotootjes.
m.vr.gr.
Jos
Re:ijslands mos
Eddie E69
gast

Re:ijslands mos
Heej Jos,
goede tip! 8)
Ik ben er verder nog niet mee bezig geweest. :?
Zet er maar wat foto's op, ik ben benieuwd................. :D
Re:ijslands mos
tummy
gast

Re:ijslands mos
Hallo Eddy,

Onderstaand boompje bedekt met Ijsland-mos op liguster stam en takken idem. Staat nu alweer een jaartje in "duurproef" inmiddels een aantal bijgemaakt die tot dusver een goed resultaat geven.


m.vr.gr.
Jos

edit Edwin: afbeelding verwijderd, omdat tinypic niet meer de juiste toonde
Re:ijslands mos
tummy
gast

Re:ijslands mos
Hier nog 1 'tje van hetzelfde materiaal;


nog vragen...laat maar horen

m.vr.gr.
Jos

edit Edwin: afbeelding verwijderd, omdat tinypic niet meer de juiste toonde