Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?

Gestart door AnalogDriver zondag 30 augustus 2009, 07:52:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?

Op de Houten beurs bijna een Roco Wechselstrom NS 100 geel-grijs gekocht voor 179,- (gelijk nog voor de kaartjes controle). Toch niet gedaan.
Op de beurs ook de oude Märklin versei hiervan gezien, ziet er niet uit.

Ik heb al de Märklin blauwe 1100 met botsneus, maar de grijs-gele jaren 80 uitvoering zegt mij meer.
Beetje de zelfde vraag als voor de railbus, maar deze wil ik op korte termijn aan mijn collectie toevegen:

NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?

De blauwe Märklin versie heeft slechte rijeigenschappen, dat weet ik uit eigen ervaring; geen trekkracht.

Heeft Märklin wel een geel-grijze versie in zelfde detail als deze blauwe, of alleen die lompe lelijke oude exemplaren? Raampjes liggen diep in de dikke wand etc.

Is de Roco versie beter? Ik meen gezien te hebben dat het nummer te laag op de lok staat bij Roco.
Is die voor de rest gedetailleerder en overtuigender dan de Märklin? Of rijdt ie beter?

Heeft iemand al eens een vergelijking gemaakt?



Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Citaat van: AnalogDriver op zondag 30 augustus 2009, 07:52:16

Op de Houten beurs bijna een Roco Wechselstrom NS 100 geel-grijs gekocht voor 179,- (gelijk nog voor de kaartjes controle). Toch niet gedaan.
Op de beurs ook de oude Märklin versei hiervan gezien, ziet er niet uit.
Ik denk dat je het over de geel/grijze met botsneus hebt, de 68580?



De versie hierboven zonder botsneus 69656 is nu in de aanbieding bij MTE voor ?99 excl. ledenkorting.

Citaat van: AnalogDriver op zondag 30 augustus 2009, 07:52:16

Heeft iemand al eens een vergelijking gemaakt?

Vergelijken is lastig. Ik heb een M* 3424 blauw met gele neus (was Deltalok geloof ik). Met nieuwe 5P motor en kogellagers rijdt deze prima, goede trekkracht. Maar ook de Roco blauw 1110 (69655) rijdt hier zijn rondjes. De Roco 1100's vind ik in het algemeen mooier, vooral stiller en gedetailleerder maar de trekkracht is m.i. iets minder als mijn 3424.

Gr, Ben.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Vergeet niet te vermelden, dat de geelgrijze en blauwe versie alweer 20 jaar oud zijn! Dus vergelijken met een roco van nu is eigenlijk niet juist. Ik heb beide (1135 en 1139). De eerste is voorzien van kogellagers. Ik vind ze mooi rijden, en trekkracht is voldoende.

Roy
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
bij de geel/grijze staat het nr niet te laag. Dat is bij de 1103 blauw met botsneus zo.

Roco is stiller, gedetailleerder en ook nieuwer. Trekkracht kan ik niet vergelijken.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
De laatste botsneus 1100 van Märklin was de 1144 een jaar of 10 geleden. Die was al beter dan de oudere nummers met Sommerfeldt pantograven, hoogvermogen motoronderdelen en nog wat verfijningen. De spatiëring van de cijfers in 1144 klopte weer niet, maar zo is er altijd wel wat.

Maar goed , in de kern was het nog het oude model en zijn de rijeigenschappen en detaillering niet goed te vergelijken met het Roco-model. Het onderstel van de Roco is ook gebaseerd op de oorspronkelijke 1100 maar is wel een keer serieus geupgrade. De kap is nieuw.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
de laaste botsneus van marklin was van 2004 met nummer 1144 en welk nummer die had weet ik effe niet misschien moet je die vergelijken met elkaar
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Hallo Hajo

Ik heb de Roco botsneus staan,

Ik vind de trekkracht van de marklin wel beter.
Misschien heb je de analoge motor uitvoering en niet de 37241,
deze heeft hoogvermogen en trekkracht is prima.

We kunnen bij mij wel een testje houden en beide loks uitproberen,
welke het sterkst is, ik denk dat de roco het niet zal redden.

De detailering is iets beter van de Roco, maar ik vind het niet schokkend meer.

Bovendien is het verwijderen van de kap Bij Roco een hele onderneming,
en de onderdelen vallen er volgens mij snel af.

Tijd voor een V.W.O Test..

Groet,
Jan
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Zoals al eerder gezegd is de Märklin 1144 een hele mooie loc en ook qua rij eigenschappen ben ik er heel erg tevreden over. Je moet deze zeker niet vergelijken met de oudere Märklin geel/grijze 1100's.

Koen
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
 :shock: kap naar buiten trekken met je vingers en hij gaat er zo af (roco
)
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Ik ben erg tevreden over de 1144. Maar goed, ik val niet over een loc die iets meer geluid maakt dan tweerail locs, dus ik ben geen goede indicatie ;)
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Citaat van: Jan 1212 op maandag 31 augustus 2009, 10:45:04
Hallo Hajo

Ik heb de Roco botsneus staan,

Ik vind de trekkracht van de marklin wel beter.
Misschien heb je de analoge motor uitvoering en niet de 37241,
deze heeft hoogvermogen en trekkracht is prima.

We kunnen bij mij wel een testje houden en beide loks uitproberen,
welke het sterkst is, ik denk dat de roco het niet zal redden.

De detailering is iets beter van de Roco, maar ik vind het niet schokkend meer.

Bovendien is het verwijderen van de kap Bij Roco een hele onderneming,
en de onderdelen vallen er volgens mij snel af.

Tijd voor een V.W.O Test..

Groet,
Jan


Dank voor de vele reakties!!

Ik heb inderdaad niet die 37241, maar de 3327 blauwe botsneus versie, dat is de 1139 analoog met electrische omschakeling.

Op zich mist die traktie, want druk je hem een beetje op de baan, dan trekti ie wel.


Op basis van deze reakties neig ik persoonlijk meer naar de Roco, maar zal ze eens in het echt zien, beide modellen. Wellicht dat Harlaar ze heeft staan.


Ik heb een collectie jaren 80-90 geel-grijs NS, en deze blauwe botsneus past daar niet echt bij, ik heb gewoon meer met de grijs-gele.
En dan die matige traktie, hoewel ik wat gewicht zal toevoegen, anders is ie helemaal onverkoopbaar vrees ik.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Citaat van: Jan 1212 op maandag 31 augustus 2009, 10:45:04
We kunnen bij mij wel een testje houden en beide loks uitproberen,
welke het sterkst is, ik denk dat de roco het niet zal redden.

De detailering is iets beter van de Roco, maar ik vind het niet schokkend meer.

Bovendien is het verwijderen van de kap Bij Roco een hele onderneming,
en de onderdelen vallen er volgens mij snel af.

Tijd voor een V.W.O Test..
Ik heb het lichte vermoeden dat de trekkracht hier niet meer puur afhankelijk is van het werkelijke vermogen van de locs, maar van het koppel (Newton meter, je weet wel, Nm) en asdruk. Daar Marklin voornamelijk gebruik maakt van spuitgieten krijg je wat minder details, maar een hogere asdruk. Als je een Roco of ander merk erbij neemt dan is het altijd duidelijk dat deze locs beduidend minder wegen.  Met zware treinen slippen deze locs veel eerder, door de lagere asdruk dus het lagere koppel.

Volledig offtopic maar wel leuk: Dat is trouwens ook een reden dat de Br 189 met de kolentreinen praktisch altijd in dubbeltractie rijden, vanwege de te lage koppel van 1 loc. Ook is het een reden dat men totdat de volledige Br (dus ook Havenlijn!) onder spanning staat gebruik blijft maken van 6400's in het ertsvervoer. Als volgend jaar de volledige Br onder spanning staat is het afgelopen met de 6400's in het erts en kolenvervoer vanuit Rotterdam, maar dat is tever OT hier...
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Citaat van: AnalogDriver op maandag 31 augustus 2009, 23:05:10

Op basis van deze reakties neig ik persoonlijk meer naar de Roco, maar zal ze eens in het echt zien, beide modellen. Wellicht dat Harlaar ze heeft staan.


Badhoevendorp of Huizen maakt niet zo heel veel uit.
Je mag ook bij mij komen kijken, rijdend incl. hellingproef.

Groet,
Jan
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
CiteerVolledig offtopic maar wel leuk: Dat is trouwens ook een reden dat de Br 189 met de kolentreinen praktisch altijd in dubbeltractie rijden, vanwege de te lage koppel van 1 loc. Ook is het een reden dat men totdat de volledige Br (dus ook Havenlijn!) onder spanning staat gebruik blijft maken van 6400's in het ertsvervoer. Als volgend jaar de volledige Br onder spanning staat is het afgelopen met de 6400's in het erts en kolenvervoer vanuit Rotterdam, maar dat is tever OT hier...

én net daarom was een 1600 vroeger nooit echt de geschikte loc, voor zwaardere goederentreinen. Vermogen had hij genoeg, maar niet genoeg gewicht om grip te houden bij het wegtrekken.

Roy
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Tja, 6 assers he :)  Waar zijn de 1200-1300? Duitse spoorwegen hadden ook een 6 assige goederentreinlok.

Asdruk zal ik eens meten voor de 1139 die ik heb. Heb dat ook al eens gedaan bij BR 53 stomer, lag ook veel lager dan andere lange stoomloks. Jammer alleen dat daar na het verzwaren er kortsluiting ontstond in de bochten en de decoder affikte. Ik zal met deze 1100 wat voorzichtiger zijn met plaatsen metaal. Veel ruimte is er niet had ik eerder al eens gezien.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Tsja, duitsers hebben nog steeds de BR151 voor de zware treinen. Jammer dat idd de 1200 en 1300 er nietmeer is.

Roy
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco? - Asdruk discussie
Chris,

dank hiervoor! Ik heb, na enig zoeken, ook je stukjes gelezen over het pimpen van je 1100's. Erg mooi in beeld gebracht en inspirerend. Ik neig nog meer naar de Roco, om niet te zeggen: besloten voor de Roco.


Citaat van: Laurent op maandag 31 augustus 2009, 23:10:30

Ik heb het lichte vermoeden dat de trekkracht hier niet meer puur afhankelijk is van het werkelijke vermogen van de locs, maar van het koppel (Newton meter, je weet wel, Nm) en asdruk. Daar Marklin voornamelijk gebruik maakt van spuitgieten krijg je wat minder details, maar een hogere asdruk. Als je een Roco of ander merk erbij neemt dan is het altijd duidelijk dat deze locs beduidend minder wegen.  Met zware treinen slippen deze locs veel eerder, door de lagere asdruk dus het lagere koppel.


Grappig dat jij nu ook over asdruk begint. Ik heb dat ook al eens opgebracht, toen in relatie tot BR 53 stomer.
Daarom heb ik nu eens wat e-loks uit de vitrine gehaald en heb ik mijn eerdere tabel flink aangevuld:

                          lokgewicht       "dragende"    
                            (gram)         assen excl.        asdruk (gram)
                          excl. tender     meeloopwielen      dragende assen
                 
BR 41 analoog                426              4                  107
BR 53 verzwaard              656              7                   94
Märklin NS 1135 analoog      232              4                   58
Märklin NS 1205 analoog      479              6                   80
Electrotren NS 1309          415              6                   69
Märklin NS 6400              373              4                   93
Roco   NS 2400               284              4                   71
Roco   NS 2200               289              4                   72
Märklin BR103 (analoog)      537              6                   90

   
Duidelijk is te zien dat de oude Märklin 1100 flink achterblijft
met een asdruk van minder dan 60 gram per as,
terwijl zo'n 80-90 gram per as normaal lijkt, zeker voor Märklin loks.

Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Mooi in beeld gebracht zo zeg! Misschien dat ik dat straks ook wel eens doe. (voor het vergelijk. Heb wel een paar dezelfde locs als jou).

Wel moet je de meetmethode een beetje aanpassen. Je kunt wel de asdruk netjes verdelen over alle assen, maar aan de aandrijfkant is bijna iedere loc zwaarder door het motorblok(je). Daarnaast hebben de meeste locs maar 2 of 3 aangedreven assen. Je moet dus eigenlijk het gewicht van de loc aan die kant meten.

Roy
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco? - Asdruk discussie
Mee eens dat dat een nog zuiverder manier van meten zou zijn.

Dan moet je een ssellage maken naast je digi keukenweegschaal van gelijke hoogte, en daar de andere kant van de lok opzetten.
Probleem is dan dat het gewicht erg a-centrisch op de (grote) weegschaal staat. Ik moet eerst even kijken of dat bij mijn weegschaal meetfouten oplevert.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
In aanvulling wat ik eerder schreef over trekkracht M* versus R*: mijn M* botsneus trekt met gemak 6 IC+ rijtuigen omhoog vanuit m'n schaduwstation (helling ongeveer 2,5%). De R* 1100 lukt dit niet! Deze trekt net 4 plan W rijtuigen van Roco of 4 plan D's.

Ik denk dat dit alles te maken heeft met het gewicht (asdruk) waardoor de M* versie gewoon sterker is.

Gr, Ben.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Hey,

ik heb even snel een meetopstelling gemaakt.



Hieruit blijken de volgende waardes:

1100 177g per 2 assen
1200 296g per 3 assen (2 assen met bandjes)
1600 308g per 2 assen

Hieruit blijkt idd dat de asdruk van de 1100 het minste is. De 1200 blijft niet ver achter, en de 1600 is de zwaargewicht. Ook heb ik de vos/acts 6705 even gewogen. Deze weegt in zijn geheel maar 394 gram (wel mooi verdeeld aan 2 kanten)

Roy
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Boeiend, maar de vraag is natuurlijk hoeveel trekkracht je nodig hebt. Als je een baan zonder 5 procent in R1 gelegde klimmuren hebt, dan is de trekkracht van de Roco ruim voldoende.
Er zit 25 jaar tussen de basis van beide modellen en dat poets met een paar nieuwe pantograven niet weg. Zelf vond ik de Roco zo charmant dat ik heb gekocht, terwijl ik niet eens tijdperk IV meer rij.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Citaat van: woutje op woensdag 02 september 2009, 08:37:12
In aanvulling wat ik eerder schreef over trekkracht M* versus R*: mijn M* botsneus trekt met gemak 6 IC+ rijtuigen omhoog vanuit m'n schaduwstation (helling ongeveer 2,5%). De R* 1100 lukt dit niet! Deze trekt net 4 plan W rijtuigen van Roco of 4 plan D's.

Ik denk dat dit alles te maken heeft met het gewicht (asdruk) waardoor de M* versie gewoon sterker is.

Gr, Ben.

Of dat te maken heeft met asdruk: wat gebeurd er als je een 5-6 plan W/D's er achter hangt en hij gaat slippen en je drukt lichtjes op de lok?  Trekt de trein dan wel op?
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Even ter info. Ik het grootbedrijf wordt de sterkte van een loc ook mede bepaald door de asdruk. In de nieuwe rail-magazine las ik, dat ze bij een moderne loc (opbouw van alu) frameplaten van 7(!!!) cm staalplaat toepassen, om de loc genoeg asdruk te geven.

Roy
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 02 september 2009, 20:16:34
Of dat te maken heeft met asdruk: wat gebeurd er als je een 5-6 plan W/D's er achter hangt en hij gaat slippen en je drukt lichtjes op de lok?  Trekt de trein dan wel op?
Ja, de motor is sterk genoeg. Lok is m.i. te licht waardoor de wielen geen grip meer hebben bij deze sleep.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?

Dus verzwaren! 'Operatie (Vis?)Lood'
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
'Tis te proberen. Veel ruimte is er niet.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Misschien heb ik dan een andere 1100 maar mijn loc heeft geen problemen met een helling van 3% en 8 rijtuigen plan E :o
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Roco dus? Catalogusnummer, weet je die?
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 02 september 2009, 20:16:34Of dat te maken heeft met asdruk: wat gebeurd er als je een 5-6 plan W/D's er achter hangt en hij gaat slippen en je drukt lichtjes op de lok?  Trekt de trein dan wel op?

Effe een aanvulling: realiseer me nu dat de D's en W's alle voorzien zijn van een massa veer op één draaistel voor stroomafname ledverlichting. Geeft dus ook wat meer extra wrijving.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
ik heb artnr. 62580 (2-rail)
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
En wij hebben het over de marklin oude variant! :)
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
maar analogdriver geen van beide en daar gaat het hier om :wink:
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Vervang ook eens de oude, glad geworden, antislip bandjes.
Het zal je verbazen hoeveel extra grip je lok weer heeft, met verse "zolen".
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Citaat van: Kappa op donderdag 03 september 2009, 09:12:43
Vervang ook eens de oude, glad geworden, antislip bandjes.
Het zal je verbazen hoeveel extra grip je lok weer heeft, met verse "zolen".

Da's een goeie. Maakt dat zoveel uit?
Zal het eens proberen, wellicht ook de reden dat mijn Roco BR 23  7 4-asser umbauwegen waarvan 3 met sleper niet trok.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Als de bandjes glanzen, dan zijn ze wat ouder. Meestal kruipt er wat vuil in, wat op de rails zit Ook olie is funest voor bandjes.

Roy
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Citaat van: woutje op woensdag 02 september 2009, 08:37:12
In aanvulling wat ik eerder schreef over trekkracht M* versus R*: mijn M* botsneus trekt met gemak 6 IC+ rijtuigen omhoog vanuit m'n schaduwstation (helling ongeveer 2,5%). De R* 1100 lukt dit niet! Deze trekt net 4 plan W rijtuigen van Roco of 4 plan D's.

Ik denk dat dit alles te maken heeft met het gewicht (asdruk) waardoor de M* versie gewoon sterker is.

Als ik mezelf mag citeren.

Sinds deze week een nieuwe aanwinst voor dumpprijs ?119, nu overal te koop. :P


Roco.

Ik kan nu weer de vergelijking maken tussen de R* 1103 en de M* 1135. De 1103 doet het wat beter als m'n oude Roco 1100. Maar hij haalt het wat trekkracht betreft nog niet bij de M* 1135.

Als ik kijk naar details wint uiteraard de Roco lok het maar deze is nieuw terwijl de 1135 in concept natuurlijk jaren achter ligt. De lok is voorzien van de ESU OEM decoder welke voldoet. Rijdt soepel met weinig bijgeluid. De fluistersleper is wat lastig af te stellen sinds de constructie is gewijzigd. Ik heb dat ook met andere recente Roco loks. Mooi frontsein, beetje te wit (?). Het afgezakte nummerschildje waarover al van alles geroepen is stoort me nauwelijks.

Korte goed: blij met m'n 1103 (zeker voor die prijs) en de 1135 gaat t.z.t. in de verkoop ten gunste van de M* 1117 met geheel gele neus (waar ik nog naar op zoek moet).



Gr, Ben.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
mag ik weten hoe je de trekkracht hebt gemeten?
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
Citaat van: Danielrailer op vrijdag 09 oktober 2009, 20:16:32
mag ik weten hoe je de trekkracht hebt gemeten?
Ik heb het zeer wetenschappelijk benaderd en ga er een proefschrift over schrijven. :mrgreen:

Net zolang rijtuigen achter loks hangen totdat de wielen gaan slippen in de railspiraal. Wie de meeste rijtuigen trekt heeft de beste trekkracht.:wink:

Gr, Ben.
Re:NS 1100 botsneus grijs/geel: Märklin of Roco?
En tot hoeveel rijtuigen kwam je?