Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

bezetmelding maken

Gestart door gietja vrijdag 28 augustus 2009, 15:35:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bezetmelding maken
gietja
gast

bezetmelding maken
hallo allen!

ik ben op m'n baan bezig met het maken van bezetmelding. dit wil ik alleen niet doen met een S88.
maar juist heel simpel!! (denk ik)
ik heb deze link gebruikt:
http://www.treinenclub.nl/foto/aansluitschema/pages/led%20bezetmelding_jpg.htm
ik weet dat ik een spoorstaaf moet isoleren en de buitenste aansluiting moet doorknippen, maar mijn lampje blijft branden... :? ik weet niet wat ik precies fout doe! :(
hieronder een paar foto's voor de duidelijkheid. (ze zijn niet heel scherp)


dit is een stukje van mij analoge testbaantje. het locje staat nog net niet op de geisoleerde rail.


de aansluitingen, de rode draad gaat van de ene rail voor de geisoleerde rail naar die erachter, anders krijgt die geen stroom.


het totale stuk.

WIE HELPT MIJ UIT DIT PROBLEEM??! :shock:

iemand misschien een duidelijker schema?

alvast bedankt, Gert Jan

Re:bezetmelding maken
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:bezetmelding maken
Hallo,

Volgens mij heb je de isolatiesokjes niet in 1 lijn zitten

Deze moeten wel aan de zelfde staafzijde zitten.

De Foto is niet helemaal scherp, zo te zien zitten de sokjes diagonaal.

deze moet in 1 rechte lijn zitten, aan 1 zijde.

Benieuwd,

Groet,
Jan

Re:bezetmelding maken
de Hoeve
gast

Re:bezetmelding maken
even aangepast: er klopt niet veel van wat ik eerst schreef:


ik denk dat de gele draad met de bruine rode moet worden verbonden.

rijdt een lok naar het geisoleerde deel, dan gaat de led aan en stopt de lok.

doe je de schakelaar weer dicht, dan rijdt de lok weg en gaat de led branden uit.

ik zie bij jou geen schakelaar, dus daar kan het van komen. dit schema wordt gebruikt om te zien of op een stukje spoor een trein staat geparkeerd.

groeten,
Hessel.
Re:bezetmelding maken
de Hoeve
gast

Re:bezetmelding maken
PS. op het schema staat trouwens ook nog dat je niet een buitenrail, maar een middenrail moet isoleren.

het kan echter ook zoals jij het wilt, maar dan moet je een ander schema gebruiken.

Hessel
Re:bezetmelding maken
gietja
gast

Re:bezetmelding maken
allemaal alvast bedankt voor de reacties!!
ga nu gelijk even kijken wat ik kan doen...

Citaat van: de Hoeve op vrijdag 28 augustus 2009, 17:02:42

ik zie bij jou geen schakelaar, dus daar kan het van komen. dit schema wordt gebruikt om te zien of op een stukje spoor een trein staat geparkeerd.

dat is ook mijn bedoeling! :)
Re:bezetmelding maken
gietja
gast

Re:bezetmelding maken
ik heb de rode isolators veranderd.
ik heb van mijn testbaantje een ovaal gemaakt, nu is de rode draad dus weg.

nu moet ik alleen nog uitvissen waar ik die schakelaar aan moet sluiten, want er staat gewoon stroom op het geisoleerde deel... :? iemand???

hier nog wat foto's voor de duidelijkheid:

hier zie je de draden van de spanning, en van het lampje.



hopelijk helpen jullie me uit dit probleem!! :wink:
Re:bezetmelding maken
de Hoeve
gast

Re:bezetmelding maken
Hallo!

ik denk dat je vanaf de verkeerde kant denkt. je moet niet met de led beginnen maar met de schakelaar en de middenleider isoleren en niet de buitenrails. daarom is het een beetje moeilijk.

als je het principe van het schema wilt volgen:
1) isolaties in jouw situatie verwijderen
2) de middenleider van 1 rails isoleren ten opzichte van de andere middenleiders
3) een schakelaartje aansluiten op de geisoleerde middenleider en op de rode draad bij de trafo
4) trafo aansluiten op de baan (rode draad aan de middenleider, bruine draad op de buitenrails), trein plaatsen

het moet nu (dus zonder leds enzo) mogelijk zijn een rondje te rijden, als je de schakelaar omzet zal de trein stoppen op het geisoleerde stuk.

als dit werkt, wordt het interessant om de LED met weerstand aan te sluiten op de schakelaar. het werkt dan nog steeds zoals tevoren, alleen heb je nu een LED die aangaat als de trein op het geisoleerde stuk stopt.

succes,
Hessel
Re:bezetmelding maken
Lid sinds: 2006

offline
Re:bezetmelding maken
Hessel, waarom heb jij het nu over een schakelaartje en over het isoleren van de middengeleider? Volgens mij is dat helemaal niet de vraag, en heeft het ook niets met dit probleem te maken.

Om het terugmeld lampje te laten branden, moet je netjes werken. Dat wil zeggen de doorverbinding aan de onderzijde van de rails verbreken (door knippen) aan beide zijden van de aansluitpunten links en rechts dus.

Dan de isolatie aan dezelfde kant monteren op de buitenste aansluitstiftjes.

Dan de draad van de lamp vast maken aan de geisoleerde spoorstaaf en de andere kan van de lamp op de gele bus van de trafo.
De bruine zit aan de andere spoorstaaf. Rood zit op de middengeleider. Als het zo aangesloten wordt zal het lampje alleen branden als er een lok of wagon op het stukje spoor aanwezig is.
Re:bezetmelding maken
Lid sinds: 2008

offline
Re:bezetmelding maken
Als ik het schema bekijk is de led alleen om aan te tonen dat de middengeleider voorzien is van stroom, En niet om te zien dat het spoor bezet is.

afbeelding van www.treinenclub.nl

Led aan trein zal rijden
Led uit trein zal stoppen
Re:bezetmelding maken
gietja
gast

Re:bezetmelding maken
Citaat van: Sprinter op zaterdag 29 augustus 2009, 20:30:11
Hessel, waarom heb jij het nu over een schakelaartje en over het isoleren van de middengeleider? Volgens mij is dat helemaal niet de vraag, en heeft het ook niets met dit probleem te maken.

Om het terugmeld lampje te laten branden, moet je netjes werken. Dat wil zeggen de doorverbinding aan de onderzijde van de rails verbreken (door knippen) aan beide zijden van de aansluitpunten links en rechts dus.

Dan de isolatie aan dezelfde kant monteren op de buitenste aansluitstiftjes.

Dan de draad van de lamp vast maken aan de geisoleerde spoorstaaf en de andere kan van de lamp op de gele bus van de trafo.
De bruine zit aan de andere spoorstaaf. Rood zit op de middengeleider. Als het zo aangesloten wordt zal het lampje alleen branden als er een lok of wagon op het stukje spoor aanwezig is.

dit is een duidijke uitleg!! super mooi! ga zo nog ff weer proberen.
ik krijg morgen een pakketje binnen met wisselaandrijvingen zodat ik mijn schaduwstation af kan maken! :D
en Freak (peter) is bezig een tekening te maken, dus ik ben benieuwd!! :D
Re:bezetmelding maken
Hallo,

Het antwoord en uitleg van Hessel is correct volgens het schema waar Gietja naar verwijst, als voorbeeld, dat hij gebruikt heeft.
In zijn vraagstelling vermeldt hij wel het doorknippen en daarmee het isoleren van een van de spoorstaven.
Dit geeft dus onduidelijkheid.
Ik hoop dat met de hulp van Freak het voor Gietja opgelost is.

Regards
Leslie
Re:bezetmelding maken
gietja
gast

Re:bezetmelding maken
ik ben er net weer mee aan het prutsen geweest, en hij doet het ongv.
als de trein er namelijk nu overheen rijd gaat het lampje branden. precies wat ik wou hebben! :D
alleen op dat stuk gaat hij stoteren en het lampje knippert een beetje.
ik heb er een travo van 16V op staan, maar ik rijd zelf digitaal. moet het lampje dan op mijn digitale baan op een apparte travo worden aangesloten? zodat ik geen stroom verlies meer heb...  :?

gr. Gert Jan
ps. foto's kan ik wel voor zorgen als dat makkelijk is... :wink:
Re:bezetmelding maken
Lid sinds: 2006

offline
Re:bezetmelding maken
Waarom niet Alex, wel eens van een common-ground systeem gehoord?

Trafo's, stroomkringen mogen met 1 pool allemaal aan elkaar. Sterker nog dat is de basis van het systeem.

Re:bezetmelding maken
Aliebengalie
gast

Re:bezetmelding maken
Citaat van: Sprinter op maandag 31 augustus 2009, 10:40:34
Waarom niet Alex, wel eens van een common-ground systeem gehoord?

Trafo's, stroomkringen mogen met 1 pool allemaal aan elkaar. Sterker nog dat is de basis van het systeem.



Klopt als een bus..Staat ook regelmatig zo getekend. Uitschieter...bericht verwijderd.
Mvg: Alex
Re:bezetmelding maken
gietja
gast

Re:bezetmelding maken
ik ben een heel eindje, heb het toegepast op een testbaantje daar werkt het. (cirkel)
maar nu wil ik het op een spoor toepassen met aan het eind een stootblok, en daar werkt het niet! :(
komt het omdat ik geen kring heb??
Re:bezetmelding maken
gietja
gast

Re:bezetmelding maken
Citaat van: Freak op donderdag 10 september 2009, 17:54:34
Het heeft niets te maken met een kring, je moet het aansluiten zoals op je testbaantje.
Staat er wel stroom op het op dat stuk ?, en heb je het op de juiste manier geïsoleerd ?.

Mvg,
Peter

ja dat heb ik ook gedaan! en er staat gewoon op het stuk, en heb geisoleerd, en het lampje op de zelfde manier aangesloten.
maar het lampje gaat niet branden, en die is ook niet stuk...
maar het is wel digitaal, maar dat moet toch niks uitmaken, en ik werk met 2 travo's.