Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin

Gestart door marklinfanaat donderdag 27 augustus 2009, 23:37:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
ik ben met project bezig om een IRM tussenrijtuig om te bouwen naar een VIRM tussenrijtuig.

- patograaf zit iets te ver naar voren, maar het is mijn eerste, dus neem ik dit voor lief.

- ik heb hem afgelakt met humbrol satin 135, maar het resultaat kon beter, is niet zo glad als de rest van het dak

- ik heb de rijtuig op basis van de stichting doorreis voorbeeld die in de railhobby stond.

- Er volgen nog meer, als de nieuwe IRM uit is, maar dan moet het iets perfecter dan deze.

* je kan comentaar geven op dit model, wat in de toekomst verbeterd kan worden.


Re:HSAAAAAAAWWWTTFBH
YC52000
gast

Re:HSAAAAAAAWWWTTFBH
WaT is t verschil tussen een IRM en VIRM???
Re:van IRM naar VIRM
kenny1647
gast

Re:van IRM naar VIRM
YC520000 : Waarom verander je altijd topic namen enz??
Trug ontopic.
Mooi model ;) kwil zo wel een hele trein zien
gr kenny
Re:van IRM naar VIRM
WillemV
gast

Re:van IRM naar VIRM
Ziet er netjes uit!
Niet compleet overgespoten?
Dus dan heb je hem ook niet verlengd?

Gr,

Willem
Re:van IRM naar VIRM
Citaat van: marklinfanaat
- ik heb de rijtuig op basis van de stichting doorreis voorbeeld die in de railhobby stond.

Als hij helemaal volgens artikel gemaakt is, dan is hij waarschijnlijk niet verlengd.
Want dat hadden ze in dat artikel ook niet gedaan, dacht ik.

Trouwens wel een leuk projectje. Ik zou ook nog wel een VIRM op de baan willen hebben. Maar dan een zesje of zo.  8)
Maar, dat is een project voor later.

Mvg,

Romar
Re:van IRM naar VIRM
marklinfanaat
gast

Re:van IRM naar VIRM
ik hem niet verlengt, ik heb alleen de dakgedeelte gespoten en plekken waar enkele beschadigingen waren. Ben zelf niet helemaal tevreden over lak, ik 135 satin gespoten met de hoop dat het net zo glad zo worden, maar dat is niet helemaal gebeurt. Dit punt wil ik bij vervolg project verbeteren bij de juiste lak.
Re:van IRM naar VIRM
marklinfanaat
gast

Re:van IRM naar VIRM
ik wil even lichte beschadiging van een andere tussenrijtuig, het geel moet bijgewerkt worden, maar het lukt me niet om een goed gele kleur te vinden die overeen komt met de lima irm gele kleur. Als je goed kijkt lijkt het wel op kanariegeel of lemon geel. Ik weet het niet zeker.
Re:van IRM naar VIRM
AnalogDriver
gast

Re:van IRM naar VIRM
Ik meng vaak verf op zicht, zeer goede ervaringen mee, maar niet met NS geel, wel met bijv. BR103 beige.

KleiNSpoor voert dacht ik de juiste NS geel verf.
Re:van IRM naar VIRM
marklinfanaat
gast

Re:van IRM naar VIRM
ik heb vandaag transfers van kleinspoor erop gedaan, en ontdekt wat geks, gaat om setje 221, heb je blauwe treinstelnummers, maar als je afwrijft worden ze zwart, zijn er meeerder personen met deze ervaring?
Re:van IRM naar VIRM
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:van IRM naar VIRM
ziet er goed uit
ik ben benieuwd naar meer foto's en naar hoe het wordt !!
succes
groet robert
Re:van IRM naar VIRM
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:van IRM naar VIRM
Citaat van: marklinfanaat op zaterdag 05 september 2009, 02:10:09
ik heb vandaag transfers van kleinspoor erop gedaan, en ontdekt wat geks, gaat om setje 221, heb je blauwe treinstelnummers, maar als je afwrijft worden ze zwart, zijn er meeerder personen met deze ervaring?
De nummers zijn normaliter zwart en zitten op een tussenbak. Er rijdt echter 1 stel rond waarvan ik zeker weet (een 8600) dat er een blauw nummer op een van de kopbakken zit. Dat is een overblijfsel uit de IRM tijd.
Re:van IRM naar VIRM
marklinfanaat
gast

Re:van IRM naar VIRM
CiteerDe nummers zijn normaliter zwart en zitten op een tussenbak. Er rijdt echter 1 stel rond waarvan ik zeker weet (een 8600) dat er een blauw nummer op een van de kopbakken zit. Dat is een overblijfsel uit de IRM tijd.

klopt niet de nieuwe 9500 heeft ook blauwe cijfers

Re:van IRM naar VIRM UPDATE
marklinfanaat
gast

Re:van IRM naar VIRM UPDATE
De kans bestaat dat ik de 4 delig irm/virm compleet ga overspuiten, tot nu toe heb ik de voorbeeld uit de railhobby 2007, maar het resultaat is niet zo denderd.

Voor ik het hele stel ga overspuiten wil ik graag wat advies, o.a. omtrend het afplakken van de ramen, ik had laatst een middel gevonden, dat kan je erop smeren en dan kan je erover heen spuiten, wie heeft hier ervaring mee?

ik wil de irm/virm zijdeglans spuiten, is kleinspoor de beste optie?
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
marklinfanaat
gast

Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Ik heb nu bij de 4 treinstellen de verf eraf gehaald, de kap is nu transparant.
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
AnalogDriver
gast

Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
heftige operatie, maar met Cees en Lokpaint hier op het forum genoeg advies paraat.

Afplakken hat lokpaint elders al eens verslag gedaan.
Ruitjes demonteren??
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
marklinfanaat
gast

Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
IRM is een volledig transparante kap, ramen zitten vast, maar er bestaat een middel wat erop kan smeren zodat er geen verf op de ramen komen.
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Citaat van: marklinfanaat op woensdag 09 september 2009, 20:32:29
IRM is een volledig transparante kap, ramen zitten vast, maar er bestaat een middel wat erop kan smeren zodat er geen verf op de ramen komen.

ja schilderstape, gerwoon erop plakken, daarna verven en de tape weer verwijderen (makkelijk he)
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
marklinfanaat
gast

Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Ik wil de volgende IRM stel wel gaan verlengen en op basis van de 9500 serie, ik wil met deze serie ook ander plamuur gebruiken, ik zag op de ander forum een foto van een virm met groene plamuur, welke plamuur is dit? en zag dat de achterkant van de verlengde tussenstuk ook verlengt is met plamuur, op welke manier kan je dit het beste doen? en hoeveel cm moet de rijtuig verleng worden? per kant.

Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Bedoel je het verlengen om van een baklengte schaal 1:100 naar 1:87 te gaan? In dat geval ben ik bang dat de verhoudingen volkomen zoek raken. In de meeste gevallen zijn rijtuigen 1:100 niet ingekort door er een stuk af te halen die je er dan weer aan kunt plakken.
Ik meen me van heel lang geleden te herinneren dat rijtuigen werden verkort dor bijvoorbeeld één raampartij te verwijderen, in dergelijke gevallen zou het wel werken.

Groet,
Ronald
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Het is niet toegestaan om foto's van BNLSfotoserver te lenen en hier te plaatsen....
De optie staat open na een update van het forum, maar gaat weer aan, en veranderen deze foto's in mededelingen.
Het zou op zijn minst prettig zijn als je de bron plaatst......of gewoon kijken op de site van Manuel die deze VIRM voor mij aan het bouwen is...


Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Stukje verlengd omdat anders de panto's niet op de bak passen... Ook omdat de tussenbak met panto's in het echt langer is. Als je hem dus verlengd blijft 'ie keurig 1:100...
Foto komt zo te zien van Manuel zijn site af...
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Nee, van Beneluxspoor. (maar ze zijn van Manuel)
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Oké :)
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
marklinfanaat
gast

Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
CiteerHet is niet toegestaan om foto's van BNLSfotoserver te lenen en hier te plaatsen....
De optie staat open na een update van het forum, maar gaat weer aan, en veranderen deze foto's in mededelingen.
Het zou op zijn minst prettig zijn als je de bron plaatst......of gewoon kijken op de site van Manuel die deze VIRM voor mij aan het bouwen is...


aha, dat wist ik niet, de foto's zijn van manuels site verdwenen. ik zal de foto verwijderen

ik zoek alleen de plamuur middel die met deze v-irm is gebruikt.
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Green Stuff, van Game's workshop zo uit mijn hoofd. Ik ben er niet zo kapot van, ik gebruik meestal Putty van Tamiya.. Ben ik heel tevreden over. Over het Greenstuff, ik vind het te grof en niet zo mooi bewerkbaar....

Succes!
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Citaat van: YC52000 op vrijdag 28 augustus 2009, 00:17:01
WaT is t verschil tussen een IRM en VIRM???
Virm is gerenoveert, zie ook de 3railforum afkortings lijst 8)

mooie poging, en ja --> altijd streven naar beter ;)

Dennis
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
VIRM is niet gerenoveerd of gereviseerd, VIRM is verlengt t.o.v. IRM
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Ze zijn verlengt en ook geupgrade, want voor zover ik weet zijn de stellen ook geschikt gemaakt voor latere ombouw naar 25kV.
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
Geschikt gemaakt...
Die extra bak, met stroomafnemers, heeft een extra ruimte voor de transformator van 25 kV naar 1.5 kV. Verder is de vering van die bak zwaarder uitgerust, vanwege de mogelijke komst van die trafo.
Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
marklinfanaat
gast

Re:van IRM naar VIRM - UPDATE
we wijken af van de onderwerp, het gaat om de tussenrijtuig in HO en niet de 1:1 versie. Verschillende hebben de rijtuig al verlengt en die weten met hoeveel cm, aan bijde zijde
Rivarossi IRM naar VIRM - een nieuw begin
Ik ben tussen de kerstdiner door de nieuwe Rivarossi IRM tussenrijtuig aan het verbouwen. De eerste stap is gezet, deel van het dak is eraf. Ik ga morgen of zondag weer verder.
Re:Rivarossi IRM naar VIRM - een nieuw begin
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Rivarossi IRM naar VIRM - een nieuw begin
Citaat van: marklinfanaat op vrijdag 25 december 2009, 21:31:04
Ik ben tussen de kerstdiner door de nieuwe Rivarossi IRM tussenrijtuig aan het verbouwen. De eerste stap is gezet, deel van het dak is eraf. Ik ga morgen of zondag weer verder.
Ik ben benieuwd, kun je er wel foto's van maken?
Zou top zijn, succes
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
Ga je het treinstel dan ook van binnen verbeteren. Ik bedoel dat als hij in het ligt is dat hij niet zo verkleurt? In de riva.
Ben benieuwd naar foto's.

Ziet er mooi uit. Wat ga je dan met de Lima v-Irm doen?

Als je hem kwijt wilt kan je mij vinden  :lol: ;)
Grt Remie
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
CiteerGa je het treinstel dan ook van binnen verbeteren

welke verbetering bedoel je? extra inrichting?

weet iemand de kleur van het dak?
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
Kijk,
Als het treinstel in het licht komt dan wordt het helemaal verlicht. Ook de muren en het dak. Dus dat hoort niet.
Ga je daar nog wat aan doen?
En de boven verdieping?
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
MarklinFanaat, heb je al wat foto's van je Rivarossi verbouwing? Zelf ben ik nog niet aan een Rivarossi toegekomen maar ik heb wel al een aantal Lima's verbouwd tot V-IRM.... Ik neem aan dat de Rivarossi hetzelfde is?
Een tip: Verf de binnenkant van de trein zwart. Doe dit heel voorzichtig en doe het met dunne verf. Dan schijnt de trein niet meer door en kun je gerust binnenverlichting erin bouwen! (let wel op, dat je boven de binnenverlichting, dus in het dak, met een karton (Liefst zilverfolie, dat reflecteert) oid boven de binnenverlichtingstrip het dak even beschermt, omdat de lichtjes warm kunnen worden (heeft Digirails eigenlijk geen last van) en omdat de ledjes anders heel direct naar het dak schijnen en dan misschien toch voor iets van doorschijning kunnen zorgen.
Boveninterieur kun je vinden bij www.manuelspot.nl, Manuel maakt deze.

Groeten en succes, Willem
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
Citaat van: WillemV op dinsdag 29 december 2009, 20:00:11
Doe dit heel voorzichtig en doe het met dunne verf.
Waarom zo voorzichtig?
Om geen zwarte ramen te krijgen?
Of kan je deze gewoon mee verfen?
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
ik heb een foto gemaakt, ik heb helaas bij het schuren een beetje te veel afschuurd bij de rooster, hoe kan je dit het beste herstellen? is boven de rooster een hoekje uit

Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
Ik weet niet hoe jij het gat dicht maakt.
Ik heb er niet veel verstand van.
Maar met dat materiaal waarmee j het dak dicht maakt kan je misschien ook het rooster weer heel maken. Met een hobby mesje kan de dan ribbels maken als dit lukt.
Leuk dat je foto's maakt!
Ik blijf je volgen als V-IRM-modeltrein-fan :lol:
Grt Remie
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
Citaat van: Remie op woensdag 30 december 2009, 10:58:36
Waarom zo voorzichtig?
Om geen zwarte ramen te krijgen?
Of kan je deze gewoon mee verfen?
Omdat je anders Zwarte ramen krijgt....
Met plamuur kun je geen rooster nabootsen, Remy. Is nooit helemaal perfect voor een rooster, kun je beter styreen voor gebruiken.

@Marklinfanaat, Kun je duidelijk uitleggen wat je bedoelt? Ik kan zo even niet begrijpen wat je bedoelt...

Groeten,

Willem
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
Na al die tijd weer wat leven hier.
Ik zou ook even afwachten tot februari. Ze zeggen dat er een V-IRM komt... Van Riva
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
Citaat van: Remie op vrijdag 15 januari 2010, 21:03:22
Na al die tijd weer wat leven hier.
Ik zou ook even afwachten tot februari. Ze zeggen dat er een V-IRM komt... Van Riva

Bron?

Grtz,

Willem
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
MCH (ergens onderaan)
www.arnaudvaartjes.nl - h0 nieuws.
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
V-IRM komt niet in 2010

bron: Overbeek
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
Citaat van: marklinfanaat op vrijdag 15 januari 2010, 21:36:48
V-IRM komt niet in 2010

bron: Overbeek
:shock: :shock: Heb je daar ook een link van? Dan kunnen we weer on-topic ;)
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
Waarschijnlijk een belletje naar Overbeek oid. Niet alles hoeft online te staan..
We kunnen ook ontopic zonder een link hoor... ;-)
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
Kan wel ja.
Gr, Remie
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
Dat de VIRM in 2010 niet komt is logischer wijze geen link van! Overbeek heeft nimmer hier een aankondiging van gedaan. Alleen Jan Barnier heeft iets lopen blaten zonder bron. Overbeek heeft MCH verzocht zijn berichtgeving van zijn site te halen, maar helaas staat het er nog steeds op.

Overbeek is zachtjes gezegd not amused door deze actie van MCH.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is de tekst van de catalogus in oktober 2010 samengesteld. Het woord VIRM komt daarin niet voor. Er zijn ook geen plannen in die richting. In 2010 wordt voorrang gegeven om de in 2009 aangekondigde producten uit te leveren.

Over 3 weken wordt bekend gemaakt welke additionele producten Rivarossi voor de Nederlandse markt nog uitbrengt in 2010.

Grtz,

Willem
Re:van Rivarossi IRM naar VIRM - Een nieuw begin
precies, overbeek had tegen mij gezegt dat het wel in toekomst uit gebacht word maar zeker geen 2010 en zelfs geen 2011. Je moet rekening mee houden dat bij het maken van een VIRM, 3 verschillende mallen gemaakt moeten worden en deze kost al gauw ? 110.000 per mal.