Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Grote brand in loods stoomtrein STAR

Gestart door kiezel donderdag 27 augustus 2009, 20:09:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Grote brand in loods stoomtrein STAR
Grote brand in loods stoomtrein STAR

In een loods van de stoomspoortrein STAR woedt donderdagavond een grote brand. De eerste melding kwam om 19.20 binnen.

Dat meldt RTV Noord. De brandweerkorpsen van Stadskanaal en Veendam zijn bezig met de bestrijding van de brand.

De Museumspoorlijn STAR rijdt sinds 1994 met een historische stoomtrein tussen Veendam en Musselkanaal.

© NU.nl

Groetjes,
Kiezel :(
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Stond bij ons ook al op teletekst.

het zou branden aan de achterzijde van de loods, waar de werkplaats is.

zie http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/nieuws-detail?NewsID=39252

Meine
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
hoop dat alles wat ze hebben nog gered is !!!
groet robert
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Hallo,

Update op RTV Noord melding van de brand

brand Star

melding DvhN

                                                                                             Mvg. Bernard
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Kl*ten zech hee, ik woon in Veendam ik ga altijd bij de T3 kijke!

Gr BMW-Fan
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Citaat van: Marklinzolder op donderdag 27 augustus 2009, 21:34:46
Hallo,

Update op RTV Noord melding van de brand

brand Star

                                                                                             Mvg. Bernard

Ik heb het filmpje gezien, dit ziet er niet leuk uit.

Alvast Sterke gewenst voor de STAR medewerkers.

  :shock:  :cry:  :(

Jan

Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Slik dat is even kl*te zeg!! :(
Hopelijk is er weinig tot niets verloren gegaan aan het rijdend materiaal en passagier als goederenmateriaal.

Groetjes,

Antal
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
het zou gaan om 2 stoomloc's , 3 diesels ( dus hoogstwaarschijnlijk zit een MAK bij ) en 3 rijtuigen
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
is dit  ff k*t.
ik hoop maar dat de schade aan de stoomlocs en diesels meevalt.

groeten ruben.
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Citaat van: ruben2.tk op donderdag 27 augustus 2009, 23:25:53
is dit  ff k*t.
ik hoop maar dat de schade aan de stoomlocs en diesels meevalt.

groeten ruben.
Ik ook, maar bovenal hoop ik dat er niemand gewond raakt (ook geen brandweerlieden of andere hulpverleners....)
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
helemaal gelijk, maar als er mensen nog in of bij het gebouw waren was daar allang iemand over begonnen, en ik heb nog niks vernomen dat er menselijk letsel is.

maar  volgens  bnls staan de TE, de 8060 en de V53 in de loods.

ik hoop maar dat dit nog (een beetje) goed komt! maar voor de stoomlocs is nog hoop, van de brand in neurenberg, wordt ook weer het een en ander herstelt, maar dit gaat uiteraard heel veel geld kosten :(:(:(

groeten ruben.

groeten ruben.
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Brand in spoormuseum Stadskanaal  28-08-09    
     
In een loods van Museumspoorlijn STAR in het Groningse Stadskanaal heeft donderdagavond een grote brand gewoed. In de loods staan onder meer historische voertuigen, waaronder stoom- en  diesellocomotieven.

In het museum lag een onbekende hoeveelheid acetyleen, dat gebruikt wordt bij laswerkzaamheden. De vrees bestond dat het gas door de hitte tot ontploffing zou komen. De brandweer durfde de loods daarom niet binnen te komen.

"We moesten het vuur van buiten bestrijden en dat viel niet mee", zegt brandweercommadant Eric van den Bosch, die er ernstig rekening mee heeft gehouden dat het gebouw tot op de grond zou afbranden.

Nieuwwaarde
Hoewel de loods zwaar is beschadigd, ziet het er naar uit dat het gebouw en in grote lijnen behouden is gebleven. De vrijwilligers van de STAR en schade-experts nemen in de loop van de ochtend de schade op.

Dat de historische inventaris van het museum is verzekerd, is volgens voorzitter Sietse Jonker maar een betrekkelijke meevaller. "De spullen zijn verzekerd tegen nieuwwaarde, maar wat is de nieuwwaarde van een verbrande stoomlocomotief?"

Het museum heeft een moeilijk jaar. Eerder waren er financiële moeilijkheden en vorig week botste een stoomtrein op een bestelbus.

Bron: nos.nl
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
@ruben2.tk :

Je moet geen 2 museums met elkaar gaan vergelijken : Nurnberg heet ook niet voor niets DB museum nurnberg . De rekeningen van herstel voor de Adler in BW meineigen waren al betaald voor dat de verzekering op de plek des onheils was . DB holding heeft de beschikking over vele miljarden , zal zijn prive museum waarnodig helpen . Dit kan goedkopere expostitiestukken kopen ( een bedrijfsvaardige loc verkopen voor schrootprijs of zo ) Onderhoud tegen apart tarief , gratis transport tussen Bw's .

Ik geloof niet dat de STAR een suikeroom heeft , die een paar miljarden over heeft .
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
dat bedoelde ik daar niet mee, ik bedoelde de staat van het materieel na  de brand. in neurenberg was de brand na mijn inzien in dezelfde maten is nu, ik bedoel daar mee te zeggen dat de locs niet opgegeven hoeven te worden, over geld spreek ik totaal niet.

groeten ruben derks

back to ontopic.
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
STAR sterkte.

op de website staat dat oa. de Rus, 52 8060, de Britta, V53, 609 en de 320 schade opgelopen hebben.
Nu maar hopen dat het meevalt en de Rus snel weer rijvaardig is (hoewel, zonder werkplaats), zodat je in elk geval door kan gaan
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Hoi Allemaal

ik lees zojuist op nieuws-site's dat de politie denkt aan brandstichting. Ook wordt er gemeld dat de 6 locomotieven en aanwezige rijtuigen zwaar beschadigd zijn.  :(

mvg Marten
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Klopt, ik hoorde vanochtend op de radio dat er al eerder brand was gesticht bij de STAR :(.
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Al eerder? Nou, niet dat ik weet...
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Jij misschien niet, maar het nieuws (via de politie) wel...
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
bedoelen jullie dit soms,

Deze brand was op 29 augustus 2009

http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/6778/autobrand-naast-star-loods-in-veendam.html

Meine
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Ik kan me herrinneren dat Veendam al vaker in het nieuws is geweest. Een supermarkt een Cafe, etc.  Volgens die site al ruim 13 grote branden waarvan een groot deel verdacht. Niet leuk voor die mensen van Veendam en omgeving. Ik zou er niet aan moeten denken dat er zo'n gek bij mij in de buurt loopt.

mvg Marten

Citaat van: Meine op donderdag 03 september 2009, 00:24:31
bedoelen jullie dit soms,

Deze brand was op 29 augustus 2009

http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/6778/autobrand-naast-star-loods-in-veendam.html

Meine
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Het schijnt dat de brand minder verwoestend is geweest dan men had verwacht.
http://rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=84484
Dit neemt natuurlijk niet weg dat er weer veel (vrijwilligers) werk nodig is om al het materieel weer op te knappen.
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Die v59 was net gerestoreerd en afgetankt :(

Gr BMW-Fan
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Om de STAR weer 'op de rails' te krijgen, of beter gezegd 'onder stoom', hebben we binnen de STAR een actie opgezet getiteld 'Help de STAR aan stoom!'

Voor deze actie hebben we een logo gemaakt:



Tijdens de STAR-dagen op 19/20 september zullen er op diverse plekken bij het station Stadskanaal donatiebussen staan.

Voor de hyves-leden onder ons: We hebben eveneens een speciale hyves-pagina opgezet: http://helpdestaraanstoom.hyves.nl/

Acties zullen worden aangekondigd via o.a. deze hyves-pagina, via http://www.stadskanaalrail.nl en uiteraard hier ook op het forum!
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Zijn er nu ook foto's van het beschadigde materieel online of heeft iemand ze met eigen ogen gezien. Ik ben vorig jaar in Stadskanaal en Veendam geweest met de kids tijdens de vakantie. Die rus was/is een zeer mooie lok.

Ik hoorde toen ook van iemand die daar werkte een verhaal over oude spoorbielsen die afgevoerd moesten worden. Dat koste een vermogen omdat ze werden beschouwd als chemisch afval. Ik hoop dat het vanaf nu beter voor de STAR gaat.

mvg Marten
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Ik heb het wel met eigen ogen gezien ja...
Dit weekend zijn er in Stadskanaal wel foto's te "bewonderen"
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
de te 5933 moet in 2010 weer rijden om  precies te zijn bij de star dagen ook britta de 52 8060 en diesels 609 v53 019 en de 320 moeten weer worden opgeknapt
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Bedankt voor de opdracht, we zullen kijken wat we voor je kunnen doen...  :?
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR (nu goed nieuws)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR (nu goed nieuws)
Ja, hier even een KLIKKIE doen
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Gelukkig dat het goed lijkt te komen.

Jammer dat de brandstichters (nog) niet zijn gepakt.

In mijn ogen een misdaad om een aanslag als deze op dergelijk cultuurerfgoed te plegen...
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Inderdaad, wat een stelletje k.o..zakken, zullen we maar zeggen.
Alle sterkte aan de mannen die dit in hun vrije tijd weer in orde proberen te maken: chapeau!
Mocht het tuig nog gepakt worden, dan kunnen ze als buffer gebruikt worden tijdens het aankoppelen.
Re:Grote brand in loods stoomtrein STAR
Laat ze maar de rest van hun leven afbetalen om de schade te dekken, daar hebben we meer aan...