Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin nr. 3315/BR 50.3143

Gestart door Populier maandag 24 augustus 2009, 13:16:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin nr. 3315/BR 50.3143
In de tender die ik zojuist heb aangeschaft zit een stukje electronica waarvan ik niet weet wat het is. Ik denk een "modern" omschakelrelais. Gegevens: Code SDS ag 22134404 Relais DS 1E-ML2 DC 12V 80304 Bottom View Aansluitdraden: Groen en Blauw(spoel); Rood en Bruin(sleper en massa) en Grijs( licht denk ik) en twee maal zwart. Lijkt sterk op de oude kleuren bij de mechanische omschakeling.  Vraagje 1: kan ik dit geheel vervangen door een lokpilot 3.0 ? Zo te zien is de motor(trommel denk ik) al voorzien van een permanentmagneet. Vraagje 2: Tender is niet voorzien van licht achter. Kan ik daar ledjes inbouwen? Zo ja heeft iemand nog tips voor een handige inbouw?
groet
Hennie

aanvulling: lees net het draadje van Matthijs over de ombouw van een br50(37840) met loksound waarin peter het heeft over cremekleurige ontstoorspoeltjes. die zitten er bij mij niet bij. Moeten die er bij mij ook tussen of kan ik die gewoon weglaten??
Re:Märklin nr. 3315/BR 50.3143
Hallo Hennie,

Citaat van: Populier op maandag 24 augustus 2009, 13:16:06
In de tender die ik zojuist heb aangeschaft zit een stukje electronica waarvan ik niet weet wat het is. Ik denk een "modern" omschakelrelais.
Het is een elektronische omschakelaar. Het relais is een 12V DC type.

CiteerVraagje 1: kan ik dit geheel vervangen door een lokpilot 3.0 ? Zo te zien is de motor(trommel denk ik) al voorzien van een permanentmagneet.
Kort antwoord, ja. Permanent magneet 51962 (DCM).

CiteerVraagje 2: Tender is niet voorzien van licht achter. Kan ik daar ledjes inbouwen? Zo ja heeft iemand nog tips voor een handige inbouw?
Gewoon SMD leds gebruiken. Plaats de leds in serie tezamen men een voorschakelweerstand.

Citeeraanvulling: lees net het draadje van Matthijs over de ombouw van een br50(37840) met loksound waarin peter het heeft over cremekleurige ontstoorspoeltjes. die zitten er bij mij niet bij. Moeten die er bij mij ook tussen of kan ik die gewoon weglaten??
Je mag ze weglaten maar als je ze gebruikt neem dan spoeltjes van 3,9μH.

Mvg,
Peter
Re:Märklin nr. 3315/BR 50.3143
Hallo Peter
Krijg net als reactie op mijn bestelling van pilotsetjes met magneten en spoeltjes bij hobbytreinen.nl door dat de spoeltjes niet meer nodig zijn. Kan het zijn dat bij de oude locs die ik heb en waar ik constant ruzie heb bij het dichtmaken van de loc met die grote ontstoringsspoel, ik deze gewoon er uit kan laten?? Graag
groet
Hennie
Re:Märklin nr. 3315/BR 50.3143
Hallo Hennie,

Bij de “losse” decoders worden geen spoeltjes geleverd. Bij de complete setjes wel.
Ik pas ze zelf wel toe en heb hiermee nog nooit problemen gehad met het dichtmaken van de loc.

Mvg,
Peter
Re:Märklin nr. 3315/BR 50.3143
Bestelling is setjes; die zijn  niet meer op voorraad vandaar de vraag van hobbytreinen om losse onderdelen te mogen leveren. Kan ik bij de antieke locs die oude spoelen weg laten of brandt er dan iets door of zo of komt mijn buurvrouw klagen over een gestoorde ontvangst????
groet
hennie

Re:Märklin nr. 3315/BR 50.3143
Hallo Hennie,

Er zal niets doorbranden als je ze weglaat.

Citeerof komt mijn buurvrouw klagen over een gestoorde ontvangst????
In het ergste geval komt je buurvrouw even langs met de deegrol of een koekenpan in haar hand  :mrgreen:.

Mvg,
Peter
Re:Märklin nr. 3315/BR 50.3143
nog even een reactie op de spoeltjes van de technische man van de leverancier; zegt voldoende:

citaat
Hartelijk dank voor uw mail. De bestelling wordt vandaag klaar gemaakt en morgen aan u verzonden, ik hou u via e-mail op de hoogte van de verzendstatus.

Van onze technische man het volgende nog even over de spoeltjes:

Deze waren bedoeld voor ontstoring in de tijd dat men nog met antennes werkte voor Tv en Radio ontvangst. Sinds de komst van de kabel en met daarin een digitaal signaal en de satellietsystemen is deze vorm van ontstoren overbodig geworden. Voor een goede werking en rijgedrag van locs heeft dit geen toegevoegde waarde.

Dus alleen als u nog gebruikt maakt van een antenne op het dak voor uw radio -en TV ontvangst, zijn de spoeltjes aan te raden.
Anders kunt u gewoon de decoders zonder inbouwen

einde citaat