Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

sein verkeerd om

Gestart door DEBORA0517 zondag 23 augustus 2009, 20:27:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sein verkeerd om
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
sein verkeerd om
Hallo spoorders IK heb een sein die in spiegelbeeld is gemaakt.Dit sein heb ik ook al eens in mijn eigen topic laten zien,maar hier kwamen niet zoveel reacties op.Ik Had op een beurs een paar seinen gekocht voor reserve,maar toen ik ze wilde gebruiken werkte het ene sein averechts n.l stoppen werd doorrijden en doorrijden was stoppen.wat bleek het geval,het sein was een spiegelbeeld met een origineel sein.de voetplaat en ook de kap,ik kon hem dus ook niet omdraaien.Mijn vraag is ,heeft iemand dit eerder meegemaakt.Ik laat hier de voorbeelden even zien.





Ik hoor nog van jullie.

Groet Harrie

Re:sein verkeerd om
rorail
gast

Re:sein verkeerd om
Bij het linker sein zie je op de bodemplaat twee gaatjes zitten, alsof de mast ooit aan die zijde heeft gestaan doch later is verplaatst.

Hoe ziet de kap van het betreffende sein er uit? Zit hier aan beide zijden een spleet in om de seinmast door te voeren? Dat zou bevestigen dat er door iemand aan het sein is gesleuteld om wat voor reden dan ook.

Groet,
Ronald
Re:sein verkeerd om
rorail
gast

Re:sein verkeerd om
De foto bevestigt mijn vermoeden niet, integendeel.  :? Bovendien klopt mijn gedachte niet; het is juist op de onderste foto het linkersein dat correct is. Wellicht dat één van beide kappen (rechts op de foto) van een voorsein 7036/7037/7038 is geweest (die staan namelijk precies andersom t.o.v. de grondplaat). Omdat de sparing in beide kappen ongelijk is (in de rechterkap zit een extra "uitsteeksel" naar achteren gericht) zou het kunnen zijn dat de kap (en misschien zelfs het relais) afkomstig is van afsluitsein 7042.
Blijft vooralsnog een puzzeltje. :(

Groet,
Ronald
Re:sein verkeerd om
Lid sinds: 2008

offline
Re:sein verkeerd om
Harrie en Ronald,

Ronald, volgens mij heb je gelijk.
De bodemplaat, het relais en de kap (met extra keepje) zijn van een afsluitsein 7042.
Het sein is eenvoudig te verwijderen en te vervangen door een armsein.
Voor mij is het raadsel opgelost, maar ontstaat er een nieuwe vraag:

Wie heeft er een gespiegeld afsluitsein?  :D
Of zit ie ook bij jouw spullen, Harrie?

Overigens zou de werking correct moeten zijn: omhoog is doorrijden.

Rob
Re:sein verkeerd om
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:sein verkeerd om
Hallo Rob.
Ik heb geen voorsein.Ik heb het sein zo gekocht.Het sein werkte andersom .Omhoog was stoppen en naar beneden doorrijden.
Harrie