Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

aarding

Gestart door h0ogovens zaterdag 22 augustus 2009, 19:45:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aarding
Lid sinds: 2008

GE45

offline
aarding
Beetje retorisch vraagje misschien, maar het viel me nu ineens op dat er geen aarde stekker aan de M* trafo's zit (?) Het zal niet lang meer duren voordat ik de zolder ga voorzien van de nodige stekkerbakken langs de plinten, maar ik was wel van plan dit te doen met randaarde. Is dit niet per se noodzakelijk dan?

Gr Michel
Re:aarding
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re:aarding
Beste Michel

Wat zou je willen aarden aan een trafo die aan de buitenzijde geheel in het kunststof zit?
Als het goed is zit er aan jouw trafo een stekker die in een contactdoos met randaarde (beschermingscontact) past.

Succes met de aanleg.
Re:aarding
Marten
gast

Re:aarding
Hoi Michel

Als je van plan ben je stekkerbakken permanent aan te brengen als vast deel van je huisinstallatie dan raad ik je aan om de randaarde aan te sluiten. Ik geloof dat tegenwoordig in nieuwe huisinstallaties alle wandcontactdozen verplicht met randaarde zijn.

mvg Marten
Re:aarding
Freak
gast

Re:aarding
Citaat van: h0ogovens op zaterdag 22 augustus 2009, 19:45:36
Beetje retorisch vraagje misschien, maar het viel me nu ineens op dat er geen aarde stekker aan de M* trafo's zit (?)
Wil je alleen de Marklin trafo's gebruiken of ook andere apparatuur ?. Een PC bijvoorbeeld moet je aansluiten op een wandcontactdoos met randaarde.

Mvg,
Peter
Re:aarding
Lid sinds: 2006

offline
Re:aarding
Ik heb een oud huis, dus geen aarde stopcontacten boven, echter heb ook PC en TV op de treinkamer, dus heb de aarde aangesloten op de cv/waterleiding.

Mvg Gert
Re:aarding
Guusjuhhh(zeg maar Guus)
gast

Re:aarding
huh?
al mijn marklin trafos zijn van die dunne stekkers waar dus standaard geen rand aarden opz it
het maakt dan toch niet uit of je stopcontact dat wel of neit heeft?
Re:aarding
marklinfan
gast

Re:aarding
oude huizen hebben geen ranaarde en dan hoef je ook geen ranaarde te gebruiken.maar dat geld pas voor installatie van 197x
Re:aarding
Freak
gast

Re:aarding
Ik denk dat de discussie hier niet moet gaan over wanneer er wel of niet randaarde op zolders verplicht is maar wanneer uit veiligheidsredenen deze wel aanwezig moet zijn of zou moeten zijn. Nogmaals denk hier aan gereedschappen of randapparatuur.


Mvg,
Peter
Re:aarding
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:aarding

@Peter
Er zal pittig wat randapparatuur aanw. zijn, PC o.a. maar ook geluidsapparatuur. Geen idee of dat weer ruis zal geven bij niet aarden, in dacht een grote elektrische installatie als een modelbaan wil je zoveel mogelijk aardlus/storingsvrij hebben, ook al is een trafo plat bestekkerd, maar goed ik zal evengoed alles aarden, waarom niet als het er aan het startpunt toch al zit.

gr michel
Re:aarding
Lid sinds: 2009

offline
Re:aarding
Citaat van: v200marklin op zaterdag 22 augustus 2009, 20:07:02
Ik heb een oud huis, dus geen aarde stopcontacten boven, echter heb ook PC en TV op de treinkamer, dus heb de aarde aangesloten op de cv/waterleiding.

Mvg Gert

hallo Gert


pas hier mee op hoor
tegen woordig ,als er iets is kwa onderhoud word vaak pvc gebruikt ( ook buiten ) en kan je niet meer uitgaan van een goede aarde
zeker met die rubber ringen tussen de verbindingen  van tegenwoordig



gr Frans
Re:aarding
Freak
gast

Re:aarding
Hallo michel,

Citaat van: h0ogovens op zaterdag 22 augustus 2009, 22:15:24Er zal pittig wat randapparatuur aanw. zijn, PC o.a. maar ook
Waarom denk je dat een PC een stekker met randaarde heeft ?. Heb je wel eens tintellingen gevoeld indien je de metalen kast van een PC aanraakt. In het voedingsgedeelte zitten net-ontstoorcondensatoren, de zogeheten X- en Y-condensatoren. De (zelfherstellende) Y-condensatoren zitten tussen fase (F) en veiligheidsaarde (VA) en nul (N) en veiligheidsaarde (VA).

Wat info:
http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html
http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm
http://www.bigbenclub.nl/bbc/astarchive/1999/17-08/pakket/aarde.htm

Mvg,
Peter
Re:aarding
Lid sinds: 2006

offline
Re:aarding
@Frans

tks fr the warning :wink:, echter alles is van metaal met koperen ringen/koppelingen, dus prima geleiding 8)

Alleen PC heeft randaarde, rest v/d trafo's niet.

Mvg Gert
Re:aarding
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:aarding
@ Peter

dank voor de links. duidelijke zaak.

Gr Michel
Re:aarding
marklinfan
gast

Re:aarding
alles moet achter de aardlek wat door leken aangeraakt kan worden.
is een nieuwe norm van de nen
Re:aarding
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re:aarding
Citaat van: v200marklin op zaterdag 22 augustus 2009, 20:07:02
Ik heb een oud huis, dus geen aarde stopcontacten boven, echter heb ook PC en TV op de treinkamer, dus heb de aarde aangesloten op de cv/waterleiding.

Mvg Gert

Beste Gert en alle anderen.

Kijk uit wat je hier doet.
Het voorschrift luidt kort gezegd dat de cv en waterleiding geaard moet worden.
Dit betekent niet dat je deze leidingen als aardleiding mag gebruiken.
Dit komt erchter te vaak voor, maar ik zal een praktijkvoorbeeld geven waarom deze besparing niet is toegestaan.

Wanneer voor werkzaamheden door een loodgieter de waterleiding wordt doorgezaagd en er loopt een stroom door die leiding, dan zal op het moment dat de leiding is doorgezaagd geen aarde meer aanwezig zijn op jouw aansluitpunten.
Erger is nog wanneer de loodgieter de twee leidingeinden vastpakt om weer met elkaar te verbinden. Dan zoekt de stroom de weg van de minste weerstand en dat is dwars door de loodgieter met mogelijk alle gevolgen vandien.
Wees zuinig op dit soort vakmensen ze worden al zo schaars.
Natuurlijk krijg ik nu te horen dat er een aardlekschakelaar aanwezig moet zijn, maar wat al eerder is aangegeven dat is verplicht voor installaties aangelegd of gereviseerd na 1975 als ik me niet vergis.
Laat in dit soort situaties een goede aarde naar je aansluitpunten brengen door een installateur, er wordt al zoveel gerommeld in de elektrische installaties.

Ik zeg dat altijd het is niet moeilijk om de installatie brandend te krijgen in welke vorm dan ook.
Re:aarding
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:aarding
Citaat van: v200marklin op zaterdag 22 augustus 2009, 20:07:02
Ik heb een oud huis, dus geen aarde stopcontacten boven, echter heb ook PC en TV op de treinkamer, dus heb de aarde aangesloten op de cv/waterleiding.

Mvg Gert

Ik vind dit geen goede oplossing zo, als elektromonteur zou ik een aparte aarde trekken vanaf je meterkast naar de plek die wil hebben.

Kun je aardedraad er nog bij trekken?

Gr Einte

Re:aarding
Lid sinds: 2007

offline
Re:aarding
bij ons in de sporthal komen de aardingsdraden de grond uit en zijn ze daar rond de cv gewikkelt.
sporthal staat nu 2 jaar :shock:

Dennis (die ook een geaarde stekkerdoos heeft hangen onder zn tafel ;))
Re:aarding
Guusjuhhh(zeg maar Guus)
gast

Re:aarding
ik heb ook een geaarde stekkerdoos
aleen ik snap het probleem niet
alle stekers van marklin trafos zijn toch van die platte die in beide kunnen
als je dan dus gewoon met aarde doet kun je je comp er veilg op aansluiten en je trein past er ook in
Re:aarding
de Hoeve
gast

Re:aarding
Hallo Allemaal!

als een trafo geen steker heeft met randaarde (dat is meestal zo) dan hoeft het ook niet geaard te worden. alleen trafo's met een metalen omkasting (en ook de beroemde burolampen bijv.) kunnen worden geaard. in het algemeen geldt dat dubbel geisoleerde apparatuur NIET geaard moet worden. "Het blokje in een groot blokje"-teken geeft dit aan.

randaarde is trouwens een beveiliging (het heet eigenlijk "veiligheidsaarde") en is heel wat anders dan storingsonderdrukking. audio apparatuur is meestal ongeaard (geeft nog minder storing!), let op: veiligheidsaarde haalt juist veel storingen binnen!

computerapparatuur is jammer genoeg geaard. hierdoor kan je bijv. je printer opblazen. aarding is nodig omdat metalen kasten worden gebruikt. dus eerst stekkers loshalen en dan pas de printer aansluiten. eigenlijk moet je computer een geaard stopcontact gebruiken (en een laptop weer niet).

huisinstallaties hebben tegenwoordig alleen geaarde stopcontacten. dus het apparaat dat je aansluit, bepaalt door de steker of het geaard is of juist niet. Met stopcontacten met randaarde gaat het dus automatisch goed.

oude installaties aanpassen heeft alleen zin als je metalen apparaten aansluit op het 230V net. NOOIT op de waterleiding aarden (de waterleiding en verwarming zijn zelf WEL geaard op de aarde van de meterkast). Laat de installatie alleen aanpassen door een erkend installateur. Verkeerd gebruikte aarde kan juist levensgevaarlijk zijn!!

groeten,
Hessel
Re:aarding
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re:aarding
Beste Hessel

Ik had eerder ook al zo'n verhaal met dezelfde strekking neergezet.
We kunnen alle hobbyisten niet genoeg waarschuwen dat men voorzichtig moet zijn met dit soort hobbyistisch geknutsel.
Helaas is het nog steeds zo dat men bespaart op dit soort dingen, een flink bedrag uitgeven voor een loc o.i.d. vind men geen probleem maar de veiligheid van de elektrische installatie vind men blijkbaar niet belangrijk.
Ik hoop dat men dit soort raadgevingen serieus neemt en er iets mee doet.
Dit hobbyistische geknutsel is ook niet verzekerd als er iets gebeurd, of persoonlijk letsel ontstaat.
Re:aarding
Lid sinds: 2009

offline
Re:aarding
Citaat van: minirailz op zondag 23 augustus 2009, 15:43:35
bij ons in de sporthal komen de aardingsdraden de grond uit en zijn ze daar rond de cv gewikkelt.
sporthal staat nu 2 jaar :shock:



Hallo Dennis


dat kan kloppen
maar dat is niet de aarde die jij denkt
deze aarde draden zijn dan waarschijnlijk helemaal blank
deze lopen in de vloer richting de groepenkast
en daar zullen ze waarschijnlijk allen bij elkaar op een aardrail zitten
deze aardrail is dan weer verbonden met een andere aarde ( waarschijnlijk ook dikker ) naar de aarde in de groepenkast

dit is voor de veiligheid
alle delen in een gemeenschappelijkeruimte moeten geaard zijn ivm met het kunnen aanraken van het ijzerendeel


toevallig laatst moeten doen in een nieuwe keuken in een hotel
allemaal aarde draden de hoeken in en een naar de vaatwasmachine
als dan de aparatuur en de tafels geplaatst worden
deze zijn van rvs / staal
dan word door de keukenboer deze aarde aan de poten van de tafels vast gemaakt en zo aard je het geheel


gr Frans


ach weer eens wat info  :P



PS. Koos dat had ik ook al voor jou gedaan  :lol: :lol: :lol: :lol: