Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)

Gestart door matthijs popken vrijdag 21 augustus 2009, 18:20:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
hallo

eindelijk is het zover .
ik ga voor de eerste keer een lok ombouwen ( de 37840 naar esu loksound).

heb 2 vraagjes:
- die 2 weerstanden creme van kleur , moeten die ook weg net zoals de ontstoorcondensators of moeten die aan de blauwe en groene draad blijfen zitten ?? (die weerstanden)
- nog tips waar ik nog meer op moet letten ??

(behalve dat ik mijn vingers niet moet verbranden tijdens het solderen :mrgreen: :mrgreen: )


Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Zo hé Matthijs!
Jij durft wel heel erg om gelijk met zo'n prachtige BR50 Kabinentender te beginnen, en dan ook nog gelijk een ESU loksound! 8)
Zelf ben ik nog steeds niet begonnen om de eerste loc naar digitaal om te bouwen. (heb al een Loksound Dekoder liggen! :oops:)
Heb al een paar keer gehoord dat je dit ombouwen wel héél nauwkeurig moet doen en zeker het soldeer niet vast moet gaan bakken. (soldeer ervaring heb ik (denk ik dan) nog wel maar wel van 40 jaar geleden! :?

Dus eerst alles (3 keer? :lol:) doorlezen, goed voorbereiden en netjes met de juiste temperatuur (niet te lang) solderen.
Het zou jammer zijn wanneer je allereerste ombouw niet goed gaat.

Succes met de ombouw van deze prachtige loc! 8)
(denk je ook aan de schakelbare rook generator?)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 21 augustus 2009, 19:14:46

(denk je ook aan de schakelbare rook generator?)


is imiddels al verbonden met het paarse (violet) draadje. dat is aux 2
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Citaat van: matthijs popken op vrijdag 21 augustus 2009, 18:20:28heb 2 vraagjes:
- die 2 weerstanden creme van kleur , moeten die ook weg net zoals de ontstoorcondensators of moeten die aan de blauwe en groene draad blijfen zitten ?? (die weerstanden)
- nog tips waar ik nog meer op moet letten ??
De cremekleurige dingen zijn ontstoorspoeltjes, die moet je laten zitten. Verder ook de condensator die tussen de koolborstelaansluitingen zit.
Zorg ook dat je het geluid hebt voor een BR50 en niet van b.v. een diesellok  :lol:

Mvg,
Peter
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Citaat van: Freak op vrijdag 21 augustus 2009, 20:06:20

De cremekleurige dingen zijn ontstoorspoeltjes, die moet je laten zitten. Verder ook de condensator die tussen de koolborstelaansluitingen zit.


moet ik die er nog weer even tussen solderen , en de condensator die tussen de koolborstelaansluitingen heb ik al laten zitten.
had ik ook al gelezen dat er 1 van de drie moest blijfen zitten (die middelste dus).

Citaat van: Freak op vrijdag 21 augustus 2009, 20:06:20

Zorg ook dat je het geluid hebt voor een BR50 en niet van b.v. een diesellok  :lol:


ik heb z'n programeerbare voor lokprogrammer , heb gisteren een lokprogrammer gekocht en gelijk een decoder voor loksound uiteraard esu
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Probleem is wel, dat als je de oude decoder verwijdert, je dan de fitting voor de tender verlichting ook kwijt bent.
Je kunt de oude decoder laten zitten, zonder spanning wel te verstaan en de kopersporen naar de fitting doorkrassen en de gele en blauwe draad op de "afgesneden" kopersporen solderen.
Ik weet dan niet of er nog genoeg ruimte is voor de speaker.

De ontstoorspoeltje kun je ook in de tender monteren, één in de oranje en één in de grijze draad.
Je hebt daar meer ruimte dan op het motorschild.
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Citaat van: Kappa op vrijdag 21 augustus 2009, 21:16:20Ik weet dan niet of er nog genoeg ruimte is voor de speaker.
Je kunt het lampje op een heel klein stukje print solderen en met dubbel zijdig tape monteren.
De oude decoder moet er geheel uit.

Mvg,
Peter
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Of twee penbusjes van een IC voetje op een stukje print solderen.
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Citaat van: Kappa op vrijdag 21 augustus 2009, 21:16:20

Probleem is wel, dat als je de oude decoder verwijdert, je dan de fitting voor de tender verlichting ook kwijt bent.


dat probleem is opgelost door de fitting eruit te solderen , geele en blauwe er weer aan de fitting gesoldeert en met een drupje seconden lijm weer in de inkeping gelijmt (waar de fitting alstware in vielt/valt.

ook zal ik sommige draadjes nog weer even los moeten solderen en inkorten of beter ordenen. omdat de dradenmassa nou iets te log en wat onhanteerbaar is. michien tips ??
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Citaat van: matthijs popken op vrijdag 21 augustus 2009, 22:29:38ook zal ik sommige draadjes nog weer even los moeten solderen en inkorten of beter ordenen. omdat de dradenmassa nou iets te log en wat onhanteerbaar is. michien tips ??
Inkorten en bij elkaar binden.

Mvg,
Peter
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
hallo

de volgende stap is lokprogrammer , als je ergens kriegel  :|  :roll: :?: van word is dat wel van dat programa.

- ik kan geen technies duits :shock:
- cv ?? hhuuh wat bedoelt die daarmee een hij kan de lok op het programeerspoor ook al niet vinden. :( (heb de stekkers er wel in hoor  :mrgreen: :mrgreen:)

weten jullie michien wat de eerste stappen zijn voor dat programma ?? :?:

instaleren heb ik al gedaan hoor !!!! :lol:
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Hallo Matthijs,

Heb je dan geen Nederlanse gebruiksaanwijzing??

Staat op de doos!!

Groet,
Jan
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Matthijs,

is het een MFX decoder ? , MFX is n.l. een drama met de Locprogrammer, leest niet uit.

Bij een ESU Fx decoder moet hij wel alles kunnen uitlezen en desgewenst veranderen.

Mvg Gert
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
ESU mfx doe ik altijd met een 6021 8)

Locprogrammer voor ESU Fx , Uhlenbrock of Kuehn 8)

Mvg Gert
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
hallo

mfx is toch altijd marklin  :?:
of heeft esu ook een soort mfx  :?:

Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Yep, alleen ESU noemt het M4  8)

Maar op de doosjes staat gewoon : Locpilot/sound MFX Decoder :?

Mvg Gert
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
het is z'n zelfprogrameerbare decoder , dat weet ik tenminste nog wel  :mrgreen:  :lol:

maar op het doosje staat tenminste niet mfx marklin

owja , schiet me net tebinnen , het kan ook helemaal geen mfx zijn want toen ik de lok op de "gewone" baan zette voor testrijden melde hij zich niet zelfsandig aan.
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Je zegt : staat geen MFX Marklin op !, maar je hebt toch een ESU ????

Volgens mij heb je gewoon een ESU Locsound Fx decoder, en daar moet je alle CV's via de Locprogrammer kunnen uitlezen/veranderen.

Mvg Gert
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
ja
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Citaat van: matthijs popken op zaterdag 22 augustus 2009, 12:49:02
ja

Ok, dan kan er dus nooit MFX Marklin op staan 8) :wink:

Staat dus geen M* en geen MFX op de verpakking, m.a.w. je zou hem met de ESU Locprogrammer moeten kunnen uitlezen/veranderen.

Mvg Gert
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Matthijs,

nog even een tip ! uit eigen ervaring , omdat je je stukje programmeerspoor wat aan je Locprogrammer hangt niet zo vaak gebruikt, maakt dit vaak slecht contact ! , even goed de railgum er over , ook over de puko's !.

Bij slecht of geen volledig contact herkent de Locprogrammer niks 8)

Mvg Gert
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Citaat van: Freak op vrijdag 21 augustus 2009, 20:06:20
Citaat van: matthijs popken op vrijdag 21 augustus 2009, 18:20:28heb 2 vraagjes:
- die 2 weerstanden creme van kleur , moeten die ook weg net zoals de ontstoorcondensators of moeten die aan de blauwe en groene draad blijfen zitten ?? (die weerstanden)
- nog tips waar ik nog meer op moet letten ??
De cremekleurige dingen zijn ontstoorspoeltjes, die moet je laten zitten. Verder ook de condensator die tussen de koolborstelaansluitingen zit.
Zorg ook dat je het geluid hebt voor een BR50 en niet van b.v. een diesellok  :lol:

Mvg,
Peter



Ik heb al meerdere loks omgebouwd met Loksound decoders maar die ontstoorspoeltjes (cremekleur) moet je er toch echt afhalen !!!
Dit staat ook in de handleiding vermeld van ESU dus eerst goed lezen


erik
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Hoi,

Waar staat dat dan??
Ook ik ben van mening, dat de ontstoorspoeltjes moet laten zitten. Ik heb diverse loks omgebouwd, met deze spoeltjes erin en geen problemen. Bij de Märklin-loks zijn deze overigens groen van kleur.
Die levert ze ook bij de eigen ombouwsetjes. En in de handleiding staat, dat je ze erin moet bouwen.

Groetjes

Harry
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Beste Erik,

Citaat van: 100%erik op dinsdag 25 augustus 2009, 19:35:37
Ik heb al meerdere loks omgebouwd met Loksound decoders maar die ontstoorspoeltjes (cremekleur) moet je er toch echt afhalen !!!
Dit staat ook in de handleiding vermeld van ESU dus eerst goed lezen

Op het soundgedeelte na is de LokSound gelijk aan de LokPilot.

Zie als voorbeeld op de site van ESU en kijk eens naar de onderste foto.
http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/hamo-umbau/

Zomaar een advertentie van een LokPilot (52630):
52630 LokPilot Digital-Set 1, met LokPilot V3.0 52610, veldmagneet 51960, ontsstoringsspoel


Mvg,
Peter
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Ik denk dat 100%erik de twee ontstoorcondensatoren bedoeld, die ook vaak op het motorschild zaten, tussen lokmassa en koolborstelhouders.
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Hallo Ad,

Citaat van: Kappa op dinsdag 25 augustus 2009, 20:15:58
Ik denk dat 100%erik de twee ontstoorcondensatoren bedoeld, die ook vaak op het motorschild zaten, tussen lokmassa en koolborstelhouders.
Ik denk ook dat hij hiermee de condensatoren bedoeld die tussen de koolborstelaansluitingen en lokbehuizing zitten.

Mvg,
Peter
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
klopt die bedoel ik ook!

mvg

erik
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Citaat van: 100%erik op dinsdag 25 augustus 2009, 21:07:47
klopt die bedoel ik ook!

Maar dat is wat anders dan de ontstoorspoeltjes die je bij inbouw van een ESU of Marklin decoder moet aanbrengen.

Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Citaat van: Freak op vrijdag 21 augustus 2009, 20:06:20
Citaat van: matthijs popken op vrijdag 21 augustus 2009, 18:20:28heb 2 vraagjes:
- die 2 weerstanden creme van kleur , moeten die ook weg net zoals de ontstoorcondensators of moeten die aan de blauwe en groene draad blijfen zitten ?? (die weerstanden)
- nog tips waar ik nog meer op moet letten ??
De cremekleurige dingen zijn ontstoorspoeltjes, die moet je laten zitten. Verder ook de condensator die tussen de koolborstelaansluitingen zit.
Zorg ook dat je het geluid hebt voor een BR50 en niet van b.v. een diesellok  :lol:

Mvg,
Peter

Bovenstaande is niet juist.....
Wel de ontstoorspoeltjes laten zitten maar niet de condensator die tussen de koolborstelaansluiting zit.
Dat bedoelde ik

mvg


erik

Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
hallo

de op het motorschild aanwezig zijnde condensator's heb ik erafgeknipt ( beetje  eng )
en de cremekleurige ontstoorspoeltjes heb ik laten zitten met het resultaat dat de trein rijd  :mrgreen: :mrgreen:

de afgelopen dagen ben ik steeds op de computer bezig geweest met lokprogrammer.
het is even wennen maar het werkt wel mooi , je kunt echt (bijna) alles precies zo instellen zoals je wilt.
het geluid is best nog wel ingewikkeld maar wel een leuke uitdaging.

sommige geluidjes staat er in 3 delen op , zoals de locfluit.
hoe je dat er goed op zet moet ik nog even uit zien te vinden.
(het GOED doorlezen van de handleiding moet ik ook nog even doen. :lol:)

ik zal jullie wel even op de hoogte houden van de vorderingen. 8)
groet matthijs
Re:ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Citaat van: Electronica Freak op woensdag 26 augustus 2009, 22:17:07
ik zal jullie wel even op de hoogte houden van de vorderingen. 8)
groet matthijs
En, ben je al gevorderd?
Re: ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
 :D :thumbup:
Re: ombouwen BR 50 naar esu loksound , eindelijk !!!! (paar vraagjes)
Matthijs, heb je de gelegenheid te baat genomen
om meteen de tenderwielen en het voorloopwielstel aan lokmassa te verbinden?