In 1952 was 120DM practisch een maandsalaris,nu E2000.
Het gaat erom dat er teveel waarde gehecht wordt aan de prijzen in de koll. Waarom zou een G800 met praktisch dezelfde techniek als een 3047 het 6 voudige moeten kosten?
Waarom is een CCS zoveel duurder dan een 3015? Omdat de koll dit zegt? Zeldzaamheid? Ik betwijfel dit alles.
Ren een dagje over de beurs in houten en je komt meer CCS-en tegen dan een gewone lok zoals een 3035.
Ik vind het typisch dat de oh zo gevraagde "zeldzame" loks in zulke grote getale in houten en op ebay te vinden zijn. Blijkbaar zijn ze niet zo zeldzaam als wordt beweert en dus worden de prijzen o.a door de koll kunstmatig hoog gehouden.
Begrijp me niet verkeerd,ik vind het oude marklin spul ook geweldig,ik heb zelf o.a de genoemde CCS maar ook een SK groen een GS en een RE. Maar ik vertik het om meer dan 500 euro voor een dergelijke lok neer te tellen. Het blijft in principe toch "oude troep"
wat eigenlijk geen enkele andere functie heeft dan mooi staan te wezen. En hierin schuilt in mijn ogen ook het gevaar van de waarde van dergelijke items. Ik ben bang dat er met het uitsterven van de modelspoorder ook geen markt is voor dergelijke items. Tegenwoordig is men niet meer zo merkbewust,dus zal het tamelijk onbelangrijk zijn of er marklin op de onderzijde staat, het ding moet mooi lopen en het liefst ook nog geluid maken.
Erik en ik zijn nog van een generatie die met een marklin opgroeide dat echt "een naam" had. Tegenwoordig is dit niet meer zo. Bovendien hebben we de hele koll hype vanaf begin af aan meegemaakt (ik weet tenminste nog goed dat de eerste koll uitkwam),volgens mij zijn de meeste verzamelaars hierdoor ook een beetje blind geworden over de werkelijke waarde van de modellen, maar laten ze zich teveel leiden door dit "heilige" boekje.
Bart