Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

waardes Marklinitems

Gestart door ERIK SALDEN donderdag 02 maart 2006, 23:44:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
waardes Marklinitems
ERIK SALDEN
gast

waardes Marklinitems
Zoals we allen weten wordt de prijs bepaalt door de VRAAG. Momenteel zie ik dat een redelijk mooie G800 weer rond de 700 euro brengt hetgeen twee jaar geleden ondenkbaar was. Een F800 heb ik 3 jaar geleden voor 400 euro gekocht welke momenteel voor 275 euro worden verhandeld. Zoals mijn vorige schrijvers reeds stelden is de Koll een richtprijs. Verzamelaars betalen echter graag meer dan de gestelde prijs als het om een in hun ogen zeldzaam exemplaar gaat.
Echter, sommige loks ( bv. de zeer speciale in 1997 uitgegeven Finanzpresentationsloc.) waarvan er ECHT maar 350 exemplaren zijn vervaardigd is momenteel slecht te verkopen.
Zo zien we maar. Wat het ene jaar qua verzamelprijs nihil is kan het andere jaar zeer gevraagd zijn.
Daarom......... we proberen ze allemaal te krijgen !!!!!
Re: waardes Marklinitems
De prijzen in de Koll zijn de laatste jaren fors gedaald.
Re: waardes Marklinitems
Citaat van: Davy op donderdag 26 oktober 2006, 00:09:37
De prijzen in de Koll zijn de laatste jaren fors gedaald.

En reken er maar op dat dit nog even doorgaat.

De markt voor het echt oude spul stort in als de huidige generatie verzamelaars ermee ophoudt. De jeugd interesseerd zich niet voor een oude lok die met moeite z'n rondjes rijdt en absoluut niet meer modelgetrouw is.
Je merkt nu al op ebay dat relatief jonge loks populairder zijn dan de oudjes.
Kijk bijvoorbeeld eens naar een SK800. Een goed exemplaar levert nog maar een 350 euro op,dit was een paar jaar geleden wel anders.

Helaas voor de verzamelaars,maar ze gooien het geld in principe zo het raam uit.

Bart
Re: waardes Marklinitems
ERIK SALDEN
gast

Re: waardes Marklinitems
Hoi,
met deze stelling ben ik het NIET eens. Wat klopt is dat bepaalde modellen in waarde zijn gezakt. Daarentegen zie ik ook vaak oudjes die meer opbrengen als de prijs in de Koll. Ik verzamel momenteel oudjes en die golfbeweging in prijzen is al jaren aan de gang.FEIT  is dat een oudje al geschat is op een bepaalde waarde en dat dit deze prijs  er voor voor betaald is geworden in het verleden. De "nieuwelingen"moeten dit nog waar gaan maken.
Of het zakken van de prijs iets te maken heeft met de leeftijd van de verzamelaar of de interesse van de jeugd weet ik niet.Ikzelf ben 44 en behoor eigenlijk niet tot de "oude garde"terwijl mijn interesse uitgaat naar de oude locomotieven. Er zijn gegarandeerd meer mensen zoals ik. Op Ebay.de hou ik vaker veilingen in de gaten en ik zie dat bijv een G 800, F 800, SEW 800 akelig dicht in de buurt komen van de vermelde Koll prijs.
ZELF denk ik dat de modellen die alleen door Marklin zijn gemaakt   ( en niet in samenwerking met Trix) in de toekomst verzamelwaarde zullen hebben. Niet omdat deze beter, mooier o.i.d. zijn doch enkel uit oogpunt van firmatraditie ( lees sentiment). Zeker nu Marklin overgegaan is in Britse handen vermoed ik dat in de toekomst deze modellen "verzamelwaardig"gaan worden. Voorts denk ik dat men deze hobby niet als een of andere belegging dient te doen. Men moet kopen wat men leuk vindt en niet om er op een of andere manier geld aan te verdienen.
Als slot wil ik stellen dat ik gedurende de jaren die ik verzamel nog geen loc heb aangekocht die ik momenteel voor dezelfde ( of duurder) zou kunnen verkopen.DAT kan men niet van ALLE producten beweren !!

FIJNE DAGEN TOEGEWENST,

Mvrgr:
Erik
Re: waardes Marklinitems
Citaat van: ERIK SALDEN op dinsdag 26 december 2006, 10:14:26

Als slot wil ik stellen dat ik gedurende de jaren die ik verzamel nog geen loc heb aangekocht die ik momenteel voor dezelfde ( of duurder) zou kunnen verkopen.DAT kan men niet van ALLE producten beweren !!


Hallo Erik.
De laatste regel van je  berichtje roept bij mij toch enige verwarring op.
Beweer je nou dat je modellen in waarde gedaald zijn? Dit bevestigd toch mijn stelling?

Dat nieuwere modellen verzamelaarswaarde gaan krijgen geloof ik niet,de oplagen zijn veel te groot.
Let op,ik heb het over verzamelaarswaarde,niet over sentimentele waarde. Dit betekend dat een model zeldzaam dient te zijn en niet dat iemand een bepaald model perse wil hebben.

De F800/G800, RET,SE 3024 etc. zijn in mijn ogen alle overgewaardeerd. Ik vermoed dat de prijzen van deze items binnen enkele jaren naar een normaal niveau zullen zakken. Dit betekend een prijs afgemeten naar aantal en modeltrouwheid. De G zal dus iets meer dan een 3047 kosten en een 3024 ongeveer een 100 euro. (De G heeft zowieso altijd een jojo-effect gekend. Momenteel is het een hype om de machine te hebben,over een paar jaar stort de prijs weer in .)

Zelfs een CCS is maar een labiele investering. Deze kostte in 1952 maar liefs DM120. Als je er nu dan met moeite E2000 voor haalt heeft het toch maar weinig opgeleverd,ook al wil de Koll's ons anders laten geloven.

Bart
Re: waardes Marklinitems
ERIK SALDEN
gast

Re: waardes Marklinitems
Dag Bart,

Neen, ik beweer niet dat ze in waarde zijn gedaald. Een CCS die toendertijd 120 euro kostte brengt nu 2000 eur of meer. Hoe er dan beweerd kan worden dat dit niet de moeite waard is begrijp IK niet. 2000 euro waren nog altijd 4400 ouderwetse guldens. Dus ongeveer 36 keer over de kop !!!
Een SEF, SEH, SEW, G 800 en F 800 zullen DUURDER  worden en geen prijsdaling laten zien. DIT  hebben ze de afgelopen jaren laten zienen mooie exemplaren brengen wel degelijk de Koll prijs op. Op het moment dat een 3023 en 3024 in nieuwstaat en in originele doos 100 euro kosten bel me dan even.
NOGMAALS, zijn aan het praten over een hobby die volgens mij niet gebezigd dient te worden als geldinvestering.
Groeten:

Erik
Re: waardes Marklinitems
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: waardes Marklinitems
Hallo,

Naturlijk word alles meer waard. Alleen denk ik dat die meneer het volgende bedoelt:
"vroegah" betaalde bij de patat boer 1 gulden voor een bakje patat. tegen woordig is dat al gauw 2 euro voor een bakje? ( is misschien raar voorbeeld maar deze vond ik het makkelijkst ;) ). Als er iets ander mee wordt bedoelt lezen we dat gauw genoeg.

En wat is er slecht aan om in je treinen te investeren?? Ik kijk daar ook niet naar maar als het later van pas zou komen mocht ik mijn loc(s) / treinstel(len) weg doen waarom niet ??

Groetjes,

Marcel
Re: waardes Marklinitems
ERIK SALDEN
gast

Re: waardes Marklinitems
Dag Marcel,

ik heb gereageerd omdat er gesteld werd dat verzamelaars geld pompen in iets wat minder waard gaat worden dan ze er voor betaald hebben.
HIER was iik het niet mee eens.
Ik investeer ook veel geld in onze hobby doch mijn stelling is dat men dit niet moet doen als geldbelegging. Meer bedoelde ik niet.


Gegroet,

Erik
Re: waardes Marklinitems
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: waardes Marklinitems
Citaat van: ERIK SALDEN op dinsdag 26 december 2006, 19:53:29geld pompen in iets wat minder waard gaat worden dan ze er voor betaald hebben.
Heey,

Moet zeggen dat als je voor een loc ? 2000,- neer telt dat toch wel een hele berg is en ik denk als je die dan wilt verkopen het nog maar de vraag is of je dan ook weer die ? 2000 er voor terug krijg.
Maar dit zal ook wel te maken hebben met welke loc het is / de staat van de loc en de verpakking en natuurlijk wat de "gek" er voor betaald ;).

Ach we lezen wel wat mensen van onze opmerkingen vinden Erik, komt goed ;).

Marcel
Re: waardes Marklinitems
In 1952 was 120DM practisch een maandsalaris,nu E2000.

Het gaat erom dat er teveel waarde gehecht wordt aan de prijzen in de koll. Waarom zou een G800 met praktisch dezelfde techniek als een 3047 het 6 voudige moeten kosten?
Waarom is een CCS zoveel duurder dan een 3015? Omdat de koll dit zegt? Zeldzaamheid? Ik betwijfel dit alles.
Ren een dagje over de beurs in houten en je komt meer CCS-en tegen dan een gewone lok zoals een 3035.
Ik vind het typisch dat de oh zo gevraagde "zeldzame" loks in zulke grote getale in houten en op ebay te vinden zijn. Blijkbaar zijn ze niet zo zeldzaam als wordt beweert en dus worden de prijzen o.a door de koll kunstmatig hoog gehouden.
Begrijp me niet verkeerd,ik vind het oude marklin spul ook geweldig,ik heb zelf o.a de genoemde CCS maar ook een SK groen een GS en een RE. Maar ik vertik het om meer dan 500 euro voor een dergelijke lok neer te tellen. Het blijft in principe toch "oude troep" :shock: wat eigenlijk geen enkele andere functie heeft dan mooi staan te wezen. En hierin schuilt in mijn ogen ook het gevaar van de waarde van dergelijke items. Ik ben bang dat er met het uitsterven van de modelspoorder ook geen markt is voor dergelijke items. Tegenwoordig is men niet meer zo merkbewust,dus zal het tamelijk onbelangrijk zijn of er marklin op de onderzijde staat, het ding moet mooi lopen en het liefst ook nog geluid maken.

Erik en ik zijn nog van een generatie die met een marklin opgroeide dat echt "een naam" had. Tegenwoordig is dit niet meer zo. Bovendien hebben we de hele koll hype vanaf begin af aan meegemaakt (ik weet tenminste nog goed dat de eerste koll uitkwam),volgens mij zijn de meeste verzamelaars hierdoor ook een beetje blind geworden over de werkelijke waarde van de modellen, maar laten ze zich teveel leiden door dit "heilige" boekje.

Bart
Re: waardes Marklinitems
ERIK SALDEN
gast

Re: waardes Marklinitems
Dag Bart,
en met je laatste opmerking ben ik het volledig eens. De meesten laten zich teveel leiden door Koll.
Dat men veel CCS en ziet op een beurs is omdat dit een gewild verzamelobject is. RELATIEF zijn hier niet zo veel exemplaren van gemaakt omdat, zoals je zelf reeds schreef, er toendertijd een maandsalaris voor moest worden neergelegd. Een 3015 is tot 1975 geproduceerd en toen lag de economische sitiuatie voor een ieder geheel anders ( lees beter ).
Een SEW heeft zijn zeldaamheid niet te danken aan de aanschafprijs in 1953 ( 60 gulden) doch uit het feit dat bijna niemand hem heeft gekocht.
Je schrijft dat je niet meer uitgeeft dn 500 euro voor een oudje en wat dat betreft hebben we een gelijke mening. Ook ik ga meestal niet hoger dan 500 tot 600 euro bieden .
Ondanks alles bekoren mij de oudjes meer dan de nieuwelingen doch ik denk dat het komt omdat ik in de 60er jaren,als kind, eindeloos veel gebladerd heb in de catalogussen en hierdoor "verliefd"werd op deze stukken. Kennelijk werkt dit op latere leeftijd door en wil men zoveel mogelijk 50er en 60er jaren spul hebben.
Ondanks alles is en blijft het MOOI.

GEGROET:
Erik.
Re: waardes Marklinitems
Citaat van: ERIK SALDEN op dinsdag 26 december 2006, 22:39:54

Ondanks alles is en blijft het MOOI.

GEGROET:
Erik.

En het rijdt nog beter ook dan het nieuwe spul! :lol:

Bart