Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wissels bedienen

Gestart door arkowe donderdag 20 augustus 2009, 01:39:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissels bedienen
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Wissels bedienen
Beste spoorders,

Ik heb het forum afgezocht, maar er staat zoveel dat ik er maar op waag even een vraagje te stellen.
In het verleden heb ik in de vorige woning een begin gemaakt met een baan die door de PC, IB en koploper aangestuurd werd. Ben toen niet verder gekomen dan het automatiseren van een stukje rangeergebied. Als de tafel hopelijk over niet alle te lange tijd zal verrijzen (plan is 3 lagen U-vorm) zou ik om mijn knaapies tevreden te houden zsm willen rijden.
Met vloerbanen kunnen ze meerdere locs aan via de IB en heb een flink aantal schakelkastjes van Ma liggen.
De idee is nu dan ook deze aan te sluiten op de wissels zodat oud en vertrouwd met een druk op de knop de wissel omgezet kan worden.
Waar ik voorlopig niet achter kom is of als ik vervolgens de boel (ook) via decoders aan koploper hang eea ontregeld raakt als er via de schakelkast pulsjes worden gegeven. Maw kunnen beiden (voorlopig) naast elkaar bestaan of is het het een of het ander ? Ik heb wel wat berichtjes gevonden waarin melding werd gemaakt van handmatige bediening vd wissels en pc-control vd baan, maar werd er geen wijs uit hoe dit gedaan is.

Alvast bedankt voor de input,
Arnold
Re:Wissels bedienen
Freak
gast

Re:Wissels bedienen
Hallo Arnold,

Bedoeld je het schakelen via een K83 decoder en handmatig met moment schakelaars.



Mvg,
Peter
Re:Wissels bedienen
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Wissels bedienen
Aaahhh... zo dus te doen !  Dank, dank
Re:Wissels bedienen
Edwin
gast

Re:Wissels bedienen
In koploper kun je selecteren dat hij een wissel moet schakelen bij opstarten. Als je dit voor alle wissels instelt, dan kunnen ze gewoon spelen en als jij met koploper gaat daan schakelt deze alle wissels heen en weer en staan dus altijd weer in de stand die koploper denkt.

Edwin
Re:Wissels bedienen
Freak
gast

Re:Wissels bedienen
Hallo Paul,

Er wordt volgens mij hier bedoeld het omschakelen van een wissel met een momentschakelaar en niet via de centrale (en wisseldecoder).

Mvg,
Peter
Re:Wissels bedienen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Wissels bedienen
Beste Paul en Walter,

Lees even goed wat Peter schrijft en kijk even naar het schema, dat is alleen terug te melden van af de wissel zelf met een mechanische schakelaar op een S88, en daarvoor heeft de R* een optie voor, genaamd "echte" wisselstand terugmelder.

Groet, Anne W

Re:Wissels bedienen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Wissels bedienen
Hallo Heren,

Het klopt dat bepaalde opdrachten die via IB, Ecos, CS naar de baan gegeven worden weer teruggekoppeld worden naar Koploper. Dus het klopt dat de software weet in welke stand de handmatig geschakelde wissel staat.

Echter in het schema met momentschakelaars dan weet nog de centrale nog de software dat de wissel geschakeld wordt.

Dit kan zelfs opgelost worden in Koploper met een vinkje bij schakel wissel altijd, zodat de wissel ongeacht of deze al in de goede stand ligt, toch de schakel opdracht krijgt, dat dit ook nadelen kan hebben in bv. een grote baan, doordat er veel meer schakelopdrachten gegeven moeten worden.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Wissels bedienen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Wissels bedienen
Hallo Allen,

draadje geschoond, en diverse berichten gearchiveerd, svp back to topic,  :)

met vriendelijke groet,

Walter