Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin kraan 7051 op 2 plaatsen besturen

Gestart door PeterBrz woensdag 19 augustus 2009, 19:28:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin kraan 7051 op 2 plaatsen besturen
Hallo allemaal,

Ik zou graag mijn kraan (art nummer 7051) op 2 verschillende plaatsen willen aansturen. Voor mensen die mijn topic kennen weten ongetwijfeld waarom :D

Nu zit ik met een vraag;
Kan je zonder het blauwe bakje de kraan ook op een andere manier besturen, het ronddraaien van de kraan en het op en neer bewegen van het koord mag geen probleem zijn om dit te doen met een bakje om wissels te besturen (of vergis ik me?)
Het probleem zit echter in de magneet; Wanneer ik deze aanschakel met het blauwe bakje blijft de magneet ingeschakeld, wanneer ik een wisselbakje neem niet (tenzij ik de knop steeds moet blijven inhouden, en dat is niet de bedoeling).
Is het mogelijk om dit via een andere bakje van marklin aan te sturen, of moet ik hievoor gewoon een uit/aan schakelaar voor gebruiken?

De meest voor de hand liggende oplossing is natuurlijk om nog zo'n 2de blauwe bakje te vinden, maar de vraag is maar of deze afzonderlijk te verkrijgen zijn :)

Ik hoor het graag van jullie,

Groeten, Peter

Edit; oei ik zie dat het beter bij elektronica had gestaan  :? sorry
Re:Marklin kraan 7051 op 2 plaatsen besturen
Citaat van: PeterBrz op woensdag 19 augustus 2009, 19:28:51
Edit; oei ik zie dat het beter bij elektronica had gestaan  :? sorry
En daar staat het nu.
Re:Marklin kraan 7051 op 2 plaatsen besturen
thnx Gerard :D

Ik wacht spoedig op een oplossing :D of meerdere :p
Re:Marklin kraan 7051 op 2 plaatsen besturen
Citaat van: PeterBrz op woensdag 19 augustus 2009, 19:28:51
Het probleem zit echter in de magneet; Wanneer ik deze aanschakel met het blauwe bakje blijft de magneet ingeschakeld, wanneer ik een wisselbakje neem niet (tenzij ik de knop steeds moet blijven inhouden, en dat is niet de bedoeling).
Is het mogelijk om dit via een andere bakje van marklin aan te sturen, of moet ik hievoor gewoon een uit/aan schakelaar voor gebruiken?
Als je de magneet van het bakje ingeschakeld wilt houden neem je een aan/uit schakelaar. Moet het vanaf twee plaatsen zet je twee gelijke schakelaars parallel.

Mvg,
Peter
Re:Marklin kraan 7051 op 2 plaatsen besturen
Peter, die magneet moet je niet te lang ingeschakeld houden , kan doorbranden !

Willem-jan
Re:Marklin kraan 7051 op 2 plaatsen besturen
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re:Marklin kraan 7051 op 2 plaatsen besturen
gewoon wat drukknopjes en een schakelaar en klaar is kees
(wel juist: de magneet kan doorbranden ! )
Re:Marklin kraan 7051 op 2 plaatsen besturen
sluit de magneet aan op een relais en schakel het relais via 2 blauwe wissel-kastjes.
je kunt dan bij beide plaatsen een lampje (of LED) plaatsen die aangeeft dat de magneet geactiveerd is.

groetjes
Henk
Re:Marklin kraan 7051 op 2 plaatsen besturen
Is het misschien een idee om voor het bekrachtigen van de hefmagneet een z.g. hotelschakeling te maken ?



Zo kun je 'm op twee plaatsen altijd aan- en uitschakelen.

P.S.: De lamp in het schema stelt de magneet voor, ik kon zo gauw geen betere tekening vinden... ;)
Re:Marklin kraan 7051 op 2 plaatsen besturen
Veel beter is om op 2 plekken een joystickbediening te maken! Weg met die blauwe kastjes! Bovendien heb je daar helemaal geen aanvullende electronica voor nodig, je sluit ze gewoon parallel (dubbel) aan. Echt zo veel fijner, met joysticks.

Probleem met magneten lost dan vanzelf op, want magneet of knijper is alleen geactiveerd als de vuurknop op een van de joysticks wordt ingedrukt. Oh ja, neem een joystick met de vuurknop op de stick, dan leg je je duim er op als de magmeet aan moet. Ik adviseer de Wico Command Control. Oerdegelijk en zeer comfortabel en vuurknop op de stick

succes!