Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 10 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Hallo allemaal,

Gisteren om precies half elf ging de deurbel en stond Peter voor de deur, hij had gelijk een verassing ( voor Saskia  :) ) een mooie bos bloemen.
Dat is nog eens een binnenkomer  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Na een bakje thee zijn we achter de pc gaan zitten, Peter nam alle tijd om mij wegwijs te maken in wintrack.
Ik heb zelf alle handelingen gedaan zodat ik er ook echt iets van leerde, man man man wat kan dit programma veel.
Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer, toen hebben we mijn treinbaan aangezet en even lekker zitten kletsen en treinen kijken.

Daarna weer aan de slag, in het bestand dat Peter gemaakt had zaten de bogen in de spiralen niet boven elkaar dit gingen we aanpassen.
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan en het heeft vele uren gekocht voordat we tevreden waren.
Ook nam de omvang van de spiralen wat toe.

Ondanks de liften discussie die ik ook in het andere draadje van Jurrien volg houden wij op dit moment vast aan de spiralen.
Al pratende hebben we de oplossing gevonden er komt een deur in het spiraal  :)
Hoe deze precies eruit gaat zien is nog niet bekend maar ik heb wel wat ideeën in mijn hoofd de revue laten passeren en dit wil ik verder uitwerken.
Als jullie ideeën hebben of voorbeelden dan hoor ik dat graag. 

Het bestand zal ik weer bijvoegen, op het eerste gezicht is er niet zoveel veranderd.




Graag wil ik nogmaals Peter bedanken voor zijn geduld en duidelijke uitleg.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Hoi Peter,
Wintrack is idd een behoorlijk uitgebreid programma.... Ben er ook al regelmatig mee aan het stoeien geweest.
Ben erg benieuwd naar het vervolg....
Succes!
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Peter

Ziet er inderdaad al goed uit, misschien het bovenste spiraal aan de kant van de wasmachine op dezelfde manier maken zoals het andere, dat geeft wat extra ruimte.
Is maar een idee indien je er nog zelf niet aan gedacht hebt.
Verder nog veel Wintrack plezier, ik vind het een zalig programma om mee te werken, je kan zelf de electra aansluitingen maken en het programma voor jou laten uittesten of alles correct is aangesloten.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Hoi Peter,
Leuk om te zien hoe je al bezig bent met de planning van je zolderbaan.
En met bijzondere hulp.
Succes met je verdere planning.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedro komt mij wegwijs maken in wintrack.
Citaat van: Spoorman op maandag 08 december 2014, 19:54:14
Je ziet de beschikbare ruimte, er is een dakkapel en er zijn schuine daken en dus ook de onmogelijkheid voor een paternosterlift die alle opstelsporen kan vervangen.
Daarnaast doen je nogal hectisch over de klimspiralen. Het is een beproefd concept en wordt veel toegepast. Mits goed aangelegd heb je nauwelijks problemen te verwachten. En ja, je moet er natuurlijk bij kunnen maar dat geldt voor de hele baan.
Waarom toch altijd dat zwart-wit denken, de paternosterlift moet bij Peter toch niet perse alle sporen vervangen? Genoemde aantallen van treinen gaan toch over een andere baan?
Een paternosterlift sluit een schaduwstation toch niet uit, het vereenvoudigt de zaak toch enkel? Door bijvoorbeeld een laag of 2 te kunnen weglaten waardoor je wel onder de klimspiralen kunt geraken.
Een paternosterlift maak je toch zo hoog of laag als je wilt? En met zoveel sporen naast elkaar als je wilt? En zo lang als je wilt. Dat is toch het grote voordeel tov. een gewone lift. Wat hebben dakkapellen daar nu mee te maken?
En er mogen er toch ook meerdere zijn? Beter een paar kleine dan 1 hele grote.
Mogelijkheden zat toch?
En ik heb helemaal niks tegen klimspiralen op zich, waar lees je dat? Ik heb het het steeds over de bereikbaarheid, of beter dat die er nu totaal niet is en in het beste geval moeilijk zal blijven.
Er wordt hier toch heel veel gelezen dat er helemaal niet staat heb ik de indruk.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Heren, houden we de sfeer aangenaam in het draadje van Peter??

vr.gr.
Jurrien
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Volledig akkoord.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
@Eric : ik pretendeer helemaal niet alles te weten, in tegendeel, ik probeer alleen wat goede raad te geven op basis van wat ik de laatste tijd gezien en gelezen heb bij anderen omdat ik zoals reeds gezegd op zoek ben naar hetzelfde als Peter, op zo weinig mogelijk plaats zoveel mogelijk opstellen. Ik vind het alleen vervelend al een paar keer woorden in de mond gelegd te worden die ik helemaal niet gezegd/geschreven heb.

En om het nog eens over klimspiralen te hebben, ik ben 100% akkoord dat dit een beproefd concept is dat al vele malen is toegepast, onder meer door mijzelf.
Maar hoeveel van die klimspiralen beginnen vanop de grond?
Ik weet er exact 1 staan. Maar er heeft nog nooit een trein op gereden en er zal er nooit 1 op rijden. Waarom? Wel je kunt het raden , de bouwer kon er achteraf niet meer bij.

Fouten maken is leerrijk, dat is zeker, maar er is toch geen wet die zegt dat je eerst de fouten zelf moet maken om er iets uit te leren? Ik leer met veel plezier van fouten die anderen maken of al gemaakt hebben.
En door mij in te lezen over klimspiralen en liften allerhande om de opstelcapaciteit zo groot mogelijk te maken heb ik een en ander geleerd dat ik graag wil delen.
Maar als dat totaal niet geapprecieerd wordt is dat voor mij OK en zal ik mij van verder commentaar onthouden. 
Volgens PB worden mijn commentaren juist wel gewaardeerd, ik had een en ander verkeerd begrepen, sorry.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Hi Peter,

Gelukkig lees ik niet alles maar ik ben wel heel benieuwd wat je allemaal gaat bedenken en maken.
Uiteraard blijf ik het allemaal volgen want ook ik heb een zolder, dakkapellen, een trap en een CV ketel.
Zal dan toch wel iets moeten afvallen voor een eventueel klein luikje.
Onze zolder is nog lang niet "vrij" dus heb nog jaren de tijd om de kilootjes weg te werken.
Wat je niet allemaal moet doen voor deze hobby.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Citaat van: Fredi op dinsdag 09 december 2014, 10:41:34

Maar als dat totaal niet geapprecieerd wordt is dat voor mij OK en zal ik mij van verder commentaar onthouden.


Fred of Fredi of Franky of hoe je ook heet: nergens staat dat dat niet wordt geapprecieerd. Dus gewoon blijven posten. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Hi Peter,
Een deur in je spiraal, hoe moet ik me dat voorstellen?
Wil je uitneembare delen van je spiraal hebben, zodat je een acherliggende deur kunt bereiken.
Of wil je een deur in je baan hebben om de spiraal (bij ontsporingen e.d.) volledig te kunnen benaderen.

grt Piet.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Hoi Peter,

Als ik zoveel ruimte had, dan dacht ik niet eens meer na over railspiralen :D
Op een 5 meter lengte kan je stijgen en dalen natuurlijk, zonder dat je hellingspercentage te groot wordt ;)

Wat ik een groot nadeel vindt van railspiralen is dat ze veel ruimte in nemen, en dat wordt alleen maar erger als je ook nog een grotere radius wil.
Nog een nadeel is dat je meestal een slinger terug moet maken voor het spoor op het hogere niveau, en dat scheelt je in jouw geval iets meer dan 1,22 meter in rijlengte.
Tenminste als ik de maten goed lees :-)

Ook zie ik een groot schaduwstation met een lengte van ongeveer 10 meter, en maar vijf sporen die de rijrichtingen nog moeten delen.
Met koploper kan je er wel voor zorgen dat er twee treinen op 1 spoor komen te staan, maar dat vergt wel enige programmering.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Helemaal met Hans eens! Als je ook naar mijn baanplan kijkt dan zie je dat ik ook met lange hellingen naar het schaduwstation werk.
Een deel van de lange helling is zelfs in het zicht, zodat ik de helling langer kan maken en dus ook meer hoogte kan overbruggen.

Maak het schaduwstation ook breder, dan kan je meer treinen kwijt per niveau, waardoor je minder niveaus nodig hebt. 10 sporen kan makkelijk, en dat is nog goed te doen qua bereikbaarheid
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Hallo Peter,

Spiralen, zijn niet altijd handig, bij mijn baan was er geen plek voor.
Ik heb een helling gemaakt met een percentage van 2.2 %  :)

Je hebt lengte zat om achter je schaduw station een helling te maken, dubbel spoors  :)
Komt alleen je schaduw station een stukje naar voren.

Maar dit plan heb je me al 5 jaar geleden al verteld.
Nu wordt het blijkbaar dus tocht werkelijkheid, de zolder komt leeg  :)

Ben benieuwd, hoe dit gaat worden.

Gr Einte
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
peterdegeluidsman,

Ben gewoon benieuwd wat je gaat doen, volgens mij ben je zelf goed op de hoogte wat je zelf wil maken. kijk er wel naar uit als je aan deze baan begint, en gewoon je idee volgen peter wat je denkt het beste is voor jou en bereikbaarheid, wens je wel heel succes toe langs mijn kant.

Groeten
Peter
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Hallo allemaal,

Ik wil graag nog even toelichten wat ik in gedachten heb.

Het uitgangspunt van mijn schaduwstation is dat hij NIET onder de baan zit maar langs de kant loopt zodat ik makkelijk onder mijn baan kan komen.
Vandaar dat ik maximaal 5 sporen breed ga, dit is ongeveer 45 cm.
Deze sporen komen op 5 etage's te liggen en per spoor komen er meerder blokken.
Op 3 van de 5 etage's wordt er van links naar rechts gereden en op de andere 2 etage's wordt er van rechts naar links gereden.

De deur.

Als je de spiraal bekijkt zie je dat er een aantal rechte railzen in zitten, hier bouw ik een constructie omheen met een stevig scharnier.
Door middel van locatie strips op het hout sluit alles passend op elkaar, locatie strips worden gebruikt in de flightcase industrie en zijn beresterk.
Het hout wordt onder een hoek van 45 graden gezaagd net als de rails, op deze manier is het mogelijk om als het ware een deur in de spiraal te maken.
De rechte railzen kunnen dus opengedraaid worden, op deze manier kan ik volledig in de spiraal komen.
ik zal eens proberen een tekening in elkaar te zetten om het verder toe te lichten.

Met een lange helling kom ik er niet, in totaal moet ik 1 meter hoogte overbruggen.
Op dit moment is het stijg en daal percentage iets meer dan 2% en ruim onder de 2,5% dat zijn toch mooie waardes.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid schept over mijn plan  .
Iedereen bedankt voor de reacties  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Peter, je weet blijkbaar (al een hele poos) heel duidelijk wat je wilt, dus ga ervoor.
Ben wel blij dat je het hier deelt (en blijft delen, hoop ik) want het heeft wel het een en ander losgemaakt aan voor- en tegenargumenten.
Heel veel sucsez gewenst met de verdere planning, en later met de bouw.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Peter Degeluidsman,

Als het uitkomt kan je bv op dezelfde wijze zoals ik je rails laten slijpen bij een schoenmaker, dan zijn ze mooi recht dan kan je dat mooi in en uit je spiraal rijden, dat deel is maar een idee mss ben je er wat mee.

Groeten en succes Peter

Peter
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Peter.

Het is wel een origineel idee maar als je een trein van 4 meter in een spiraal zet is de kans groot dat ie 2 slagen (verdiiepingen) in beslag neemt dus eigenlijk de loc op 1 en de laatste wagon in de tweede laag staat dus boven de loc als je naar beneden zou rijden.Krijg je dan een ontsporing of anders iets blokkeert de stilstaande trein je deur..........

Harald & Alex
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
Hallo allemaal,


Citaat van: ceess op dinsdag 09 december 2014, 21:16:42
Peter, je weet blijkbaar (al een hele poos) heel duidelijk wat je wilt, dus ga ervoor.
Ben wel blij dat je het hier deelt (en blijft delen, hoop ik) want het heeft wel het een en ander losgemaakt aan voor- en tegenargumenten.
Heel veel sucsez gewenst met de verdere planning, en later met de bouw.

Hoi Cees,

Ik heb dit plan al jaren in mijn hoofd zitten  :) en zal het zeker blijven delen daar is dit geweldige forum toch voor.

Citaat van: peterke33 op dinsdag 09 december 2014, 21:27:08
Peter Degeluidsman,

Als het uitkomt kan je bv op dezelfde wijze zoals ik je rails laten slijpen bij een schoenmaker, dan zijn ze mooi recht dan kan je dat mooi in en uit je spiraal rijden, dat deel is maar een idee mss ben je er wat mee.

Groeten en succes Peter

Peter

Hoi Peterke,

Ik heb een speciaal zaagje van Roco om railzen mee door te zagen.
Op mijn huidige baan heb ik hier al een aantal keren gebruik van gemaakt  :)


Citaat van: harald en alex op dinsdag 09 december 2014, 22:21:40
Peter.

Het is wel een origineel idee maar als je een trein van 4 meter in een spiraal zet is de kans groot dat ie 2 slagen (verdiiepingen) in beslag neemt dus eigenlijk de loc op 1 en de laatste wagon in de tweede laag staat dus boven de loc als je naar beneden zou rijden.Krijg je dan een ontsporing of anders iets blokkeert de stilstaande trein je deur..........

Harald & Alex

Hoi Harald en Alex,

Een slag van de spiraal is 4 meter lang, als er iets blijft staan terhoogte van de deur kan ik dat zonder problemen weghalen en daarna de deur openen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Hallo allemaal,

Ik heb met het programma paint een schets gemaakt van een plankje hout met hierop rails die onder een hoek gezaagd is zodat dit via een scharnier open en dicht te maken is.
Op de rode lijn komt de zaagsnede en de locatie strip.
( ik zie net dat scharnier verkeerd geschreven in de tekening staat, maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel  :D )





De sluitprofielen die ik hiervoor wil gebruiken ( ook wel locatie strip genoemd ) zien er zo uit.











Ik ben niet zo,n ervaren tekenaar, maar ik hoop dat dit duidelijk is  :)


Mvg,

peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Ik snap het in ieder geval Peter.
Ik denk alleen dat je een erg stevige constructie moet hebben omdat eea anders gaat torderen of afhangen.
Ik denk wel dat dit gaat werken, desnoods een frame van kokerprofiel oid in elkaar gelast....
Om dit uit te werken/denken heb je echter nog tijd genoegd.
Succes!
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Nou dat wordt een mega project. Ben erg benieuwd wat het gaat worden. Goed dat je nu al nadenk over iets wat je ooit wilt bouwen.

Veel succes.

Gr henk
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Vervelend als je een ontsporing en of sluiting hebt trek je de trein die in je deur staat in stukken.
Overigens hoef je maar een kant schuin te maken dus /___\ kan ook /____| zijn.
Het scharnierpunt moet dan wel aan de rechte kant zitten.

Grt Rieske
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Hallo allemaal,

Gisteren tijden de beurs in Houten diverse gesprekken gehad over mijn idee om een deur in het spiraal te maken, de één vond het een super goed idee en de andere gaf het een kans.
Na wat denkwerk denk ik dat het helemaal geen deur hoeft te zijn, dus geen scharnierende constructie maar losse planken die er per stuk uitgehaald kunnen worden.
De constructie heeft dan minder te lijden omdat er plaatjes een voor een eruit kunnen.


Citaat van: Leeeke op vrijdag 12 december 2014, 19:57:50
Ik snap het in ieder geval Peter.
Ik denk alleen dat je een erg stevige constructie moet hebben omdat eea anders gaat torderen of afhangen.
Ik denk wel dat dit gaat werken, desnoods een frame van kokerprofiel oid in elkaar gelast....
Om dit uit te werken/denken heb je echter nog tijd genoegd.
Succes!

Hoi Leo,

Zoals je misschien net gelezen hebt, wil ik in de plaats van een deur met losse planken gaan werken, torderen of afhangen doet het dan niet meer  :)
Of ik tijd genoeg heb weet ik niet, misschien is het sneller dan verwacht en dan wil ik er wel klaar voor zijn.


Citaat van: 3rail op vrijdag 12 december 2014, 21:32:49
Als ik zo naar de foto kijk is het een rechte spiraal ???
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 12 december 2014, 19:40:14
Hallo allemaal,



Edward.

Je hebt niet goed gelezen Edward  :D een spiraal hoeft geen ovaal te zijn daar kunnen prima een aantal rechte railzen in zitten.


Citaat van: Rieske op vrijdag 12 december 2014, 21:44:32
Vervelend als je een ontsporing en of sluiting hebt trek je de trein die in je deur staat in stukken.
Overigens hoef je maar een kant schuin te maken dus /___ kan ook /____| zijn.
Het scharnierpunt moet dan wel aan de rechte kant zitten.

Grt Rieske

Hey Rieske,

De trein die in de deur staat kan ik zo van de rails afpakken, dit zit immers aan de zichtkant.
Je hebt gelijk dat er maar een schuine kant nodig is, als ik ga voor de planken uitvoering zoals hierboven beschreven staat kunnen beiden zaagsnede's zelfs recht zijn.


Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 13 december 2014, 00:12:02
Dag Peter.

Het zal de stevigheid en constructie van de helix ook niet ten goede komen, lijkt mij.
Je hoeft trouwens niet diagonaal over de rails de snede te maken:
de bochtstukken van de spiraal staan al onder een hoek onderling :wink:
Neemt niet weg dat de opmerking van Rieske wel van groot belang is:
calamiteiten zijn grotendeels met een train in de helix en niet in op lege
sporen en aangezien je aangaf met lange treinen willen te rijden zullen
deze wel meerdere cycli van de helix bezetten, die je dan geheel aan gort helpt.
Waarom overweeg je niet een lang oplopend traject achter je schaduwstations,
zoals al is eerder aangegeven? Je hebt immers die ruimte wel.

Groeten,

Erik.

Hoi Erik,

Ik denk dat de constructie best stevig te maken is als er één hap uit is, de onderste en bovenste plaat kan en mag vast blijven zitten.
De cycli in het spiraal zijn 4 meter lang, daar past bijna de langste trein op, ook is het de bedoeling dat lange treinen de bovenste etage gebruiken zodat ze het minste hoeven te klimmen en dalen.
Een lang oplopend traject heb al meerdere keren aangegeven, ik wil geen schaduwstation onder mijn baan en zodoende heb ik hier ook de ruimte niet voor.
Dit zou de bereikbaarheid onder mijn baan alleen maar verkleinen.


Gisteren in Houten mijn nieuwe loc opgehaald, het wordt tijd dat ik deze eens uit de doos haal en mee laat doen met de dienstregeling van vandaag  :)
Ik hoop dat hij net zo mooi rijd als de exemplaren die ik tot nu toe van deze loc heb zien en horen rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Ik denk dat je met losse uitneembare delen de juiste keuze hebt gemaakt.
Planken aan kopsekanten afschuinen zodat deze klemmend er in zakken.


Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Hi Peter,

Tja da's een betere en eenvoudiger manier.
Misschien ook omdat er dan ook gebogen rails op je uitneembare stukken kunnen want je "deurtje" zit nu ook niet overal bij de "rechte" stukken in je helix.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Hallo allemaal,

Citaat van: iTom op zondag 14 december 2014, 12:35:45
Ik denk dat je met losse uitneembare delen de juiste keuze hebt gemaakt.
Planken aan kopsekanten afschuinen zodat deze klemmend er in zakken.


Hoi Tom,
Bedankt voor het meedenken, op de manier zoals jij voorstelt moet het hout wel erg dik zijn om dit goed in elkaar te laten vallen.
Zouden de planken op deze manier op hun plaats blijven liggen.


Citaat van: Haradigi op zondag 14 december 2014, 12:58:45
Hi Peter,

Tja da's een betere en eenvoudiger manier.
Misschien ook omdat er dan ook gebogen rails op je uitneembare stukken kunnen want je "deurtje" zit nu ook niet overal bij de "rechte" stukken in je helix.

groet
Harald

Hoi Harald,

Het deurtje / opening zit alleen op het rechte stuk van de spiraal, dus niet in de bocht zelf.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Losse plankjes gaan niet werken. Krimpen en uitzetten a.g.v. vochtigheidsgraad en temperatuur schommeling en je moet je spiraal wel heel stijf maken.

Als je toch vast houdt aan dit concept: maak het plankje aan één zijde scharnierend waardoor het omhoog kan klappen. De andere zijde valt op een stuit (plaatje alu of zoiets) en het blijft liggen door het eigen gewicht.

Leg er C-rails op, zorg dat deze in z-richting niet kan verschuiven door het op te sluiten met stukje foam of zoiets. Maak het zo dat de C-rail overgangen niet op de twee overgangen van "vast naar plank" vallen. Zaag voorts ergens in het midden van het plankje één C-rail doormidden.

Heb je een ontsporing of moet je erbij kun je de trein uitnemen (indien nodig), de C-rails uitnemen, de plankjes omhoog zetten enz. En maak tijdens dit alles natuurlijk een filmpje voor ons. :D

Op deze manier heb je geen gedoe met bedrading plus het voordeel van maar één scheiding die ook nog eens in een vast vlak ligt. Zo maar een idee. ;)

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Citaat van: Spoorman op zondag 14 december 2014, 20:50:38
Losse plankjes gaan niet werken. Krimpen en uitzetten a.g.v. vochtigheidsgraad en temperatuur schommeling en je moet je spiraal wel heel stijf maken.

Gr, Ben.

Onzin, dit zou betekenen dat al het hout wat we gebruiken onze baan laat krimpen en uitzetten.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Hout werkt altijd, dat behoeft geen verder betoog. De kunst is het zo toe te passen dat je er geen last van hebt. Dat is jou gelukt zo te lezen. :thumbup:

Mij niet want mijn uitneembare sectie op mijn baantje wringt afhankelijk van omstandigheden.

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Ik gebruik Berk multiplex.
De eigenschap van dit materiaal is dat bij invloeden van luchtvochtigheid en temperatuur de dikte iets kan toenemen maar dan hebben we het wel over extreme verschillen in luchtvochtigheid en temperatuur.
Het enige waar dit materiaal last van kan hebben is het z.g.n. kruip.
Een plaat in een boekenkast kan door gewichtsbelasting gaan doorbuigen (kruip) maar zal zeker als de belasting wordt weggenomen weer in zijn oude vorm terugkeren.

Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Duidelijk. Raar eigenlijk dat ik op die manier nooit naar hout gekeken heb. :)

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Ach Ben, jij hebt weer andere kwaliteiten  :) :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Nog wat info over kruip.

Voorbeelden van kruip[bewerken]
Een waslijn zal na verloop van tijd uitrekken en niet meer gespannen staan.
Een boekenkastplank van MDF of spaanplaat zal onder het gewicht van de boeken blijvend doorbuigen. Boekenplanken van massief hout of van multiplex hebben veel minder last van kruip, en zullen gewoon terugveren wanneer de boeken worden weggehaald. Pas na langere tijd bij hogere belastingen zal een zichtbare blijvende doorbuiging zijn opgetreden. Hoe lager de elastische (terugverende) doorbuiging, hoe kleiner ook de blijvende doorbuiging (kruip) zal zijn; dikkere planken zijn dus beter.
Na de Tweede Wereldoorlog was er een tekort aan koper, waardoor het erg duur was. Elektrische bedrading in huizen werd daarom wel gemaakt van aluminium, dat ook een goede geleider is, zij het niet zo goed als koper. Omdat aluminium meer onderhevig is aan kruip dan koper, veroorzaakten de schroeven waarmee de Al-bedrading was vastgemaakt zoveel kruip dat het contact tussen draad en schroef onbetrouwbaar werd.
Kruip is ook de reden dat het beter is de uiteinden van soepele koperen draden die uit meer draden zijn samengesteld, niet samen te solderen. Door de kruip die in het tin bij vastklemming ontstaat, gaat na enige tijd het goede contact verloren.


Dus niet allen van toepassing op hout maar ook op onze stroomdraadjes wel of niet vertinnen
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Nu weet ik opeens waarom mijn treinen s'zomers langer onderweg zijn dan s'winters.....   :idea:

Groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
@Harald, dat komt omdat ze dan over de baan kruipen  :)

@Jajekra, nuttige info, maar misschien is het beter om er even de bron bij te vermelden. ;)

Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Meten is weten Harald, ook in je dromen. ;)

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Citaat van: iTom op maandag 15 december 2014, 13:37:03


@Jajekra, nuttige info, maar misschien is het beter om er even de bron bij te vermelden. ;)


Tom (iTom)
Sorry  :? Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruip

Jaap (jajekra)
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Hallo allemaal,

Bedankt weer voor jullie reacties  :thumbup:
Vandaag heb ik een vriend van mij gesproken en die is flightcase bouwer van beroep.
Ze gebruiken 9mm. Berken multiplex met een toplaag van 1mm. daardoor past de locatie strip / sluitprofiel strak op het hout.
Gezien de geringe overspanning en het kleine gewicht verwacht hij geen kruip / doorbuiging.

Mijn nieuwe loc heeft de eerste kilometers goed afgelegd, het viel mij op dat je de motor amper hoort lopen en het rijgedrag is super.
Ik zal er eens een mooie foto van maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Hoi Peter,

ik ben toch wel erg benieuwd naar de zwarte lok.

Een paar foto's en één filmpje zou wel op zijn plaats zijn >:-D.

Groeten Sander
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Wat is dat nu Sander, mocht je nog niet bij de buurman naar de nieuwe lok komen kijken? >:-D >:-D >:-D
Maar je hebt volkomen gelijk, dit roept duidelijk naar foto's en een filmpje.
Dus Peter hup met de geit ehh lokomotief.
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Hallo allemaal,

Ik zal deze loc op de foto zetten, de afgelopen tijd was het erg druk op mijn werk waardoor de hobby er even niet inzat.
Alleen maandag nog aan de bak en daarna lekker een aantal dagen vrij.

Als ik zin/tijd heb maak ik ook een filmpje  8o


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
 :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :favorite:
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Hi

Ik lees iets over een zwarte loc ..............  met schoorsteen ?

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
Hallo Harald,

misschien na brand?   >:-D

ik zag vorige week wat in Peter zijn tas zitten, zwart en erg fraai overigens,  8)

met vriendelijke groet,

Walter
Re: De baan van een geluidsman- plaatjes op verzoek.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- plaatjes op verzoek.
Hallo allemaal,

Op verzoek hier 2 foto's van mijn laatste aanwinst, het is de Marklin 37128.
Het model rijd erg mooi en de motor hoor je niet draaien, ook kan hij zeer langzaam rijden.








Het is een geweldige loc, ik kan hem iedereen aanraden, ik ben er erg blij mee  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- plaatjes op verzoek.
Peter

Mooie aanwinsten.
Weer een knap stukje bij de collectie.
Veel suc6 ermee.
Groeten vanuit het regenachtige Antwerpen.
Re: De baan van een geluidsman- plaatjes op verzoek.
Peter Degeluidsman,

Zeer knappe loc heb je daar gekocht, als ik hem tegen kom in de winkel ga ik hem ook wel kopen ziet er mooi uit.


Groeten
Peter
Re: De baan van een geluidsman- plaatjes op verzoek.
Citaat van: degeluidsman op zondag 21 december 2014, 16:00:23
Het is een geweldige loc, ik kan hem iedereen aanraden, ik ben er erg blij mee  :)
Mooie line-up Peter. Het is jammer dat het geen TPIII lok is ;)