Nieuws: Door het Corona virus zijn alle bijeenkomsten tot 1 juni uitgesteld. Onze kalender is hierop aangepast.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Pagina's: 1 ... 265 266 [267] 268 269 ... 426   Omlaag

Auteur Topic: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.  (gelezen 4160719 keer)

peterke33

• Vaste Inboedel
  • Non mi importa di me
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
« Reactie #13300 Gepost op: zaterdag 06 december 2014, 21:44:31 »

PeterDegeluidsman,

Ook even een reactie geven man 401 meter dat beloofd als je daar ergens een spookmelding krijgt, maar aan jou kunnen met wintrack kom je dat zeker niet tegen. echt Peter als je dat maakt en sporen liggen dan kom ik zeker eens kijken

Groeten en succes verder;

Peter

Jorg

• Gast
« Reactie #13301 Gepost op: zaterdag 06 december 2014, 21:45:53 »

Peter

Dat zijn dan zo een 2222 rails, wow.

eddyflame

• Stamgast
  • Marklin digitaal---m- en c rails/ Baan Schielo
« Reactie #13302 Gepost op: zaterdag 06 december 2014, 22:41:24 »

Peter,

ik wil graag eens komen kijken 2222 rails alleen in je schaduw station wow dan MOET jij wel ergens een gelddrukkerijtje of boompje hebben staan
ik kom daar graag aan plukken

wowo hoe gaaf is dat als hij zover is

gr Ed

Alex 0850

• Stamgast
« Reactie #13303 Gepost op: zaterdag 06 december 2014, 22:57:05 »

Peter  dat is zeker een droom baan vakwerk om zo iets te ontwerpen  :thumbup:

Gr Alex 0850

Fredi

• Gast
« Reactie #13304 Gepost op: zondag 07 december 2014, 07:03:38 »

Aan allen die dit zo fantastisch vinden, kan iemand mij misschien eens uitleggen hoe je aan de achterkant van de spiralen geraakt?
10 cm tussenruimte, meer dan een meter diep?
Slangenmensen?
Kaboutertje in elke spiraal?
Ik blijf dit een schoolvoorbeeld vinden van hoe het niet moet.
Met het kleinste greintje praktijkervaring en 3D inzicht voel je toch van de eerste aanblik dat dit niet bruikbaar is?
Fantastisch om naar te kijken, zeker en vast een leuke uitdaging om te bouwen, maar dan? Moet zo een grote investering uiteindelijk ook geen beetje bruikbaar zijn.
Ik denk dat Peter met zijn 2 voetjes op de grond moet blijven om later niet tegen een vreselijke teleurstelling aan te lopen.

En als Peter toch zo wil doorgaan heb ik wel een tip: zet onder elke spiraal een vangbak van een oude biljart, het naar beneden gevallen rollend materiaal komt er dan onderaan aan de voorkant uit.
En hopelijk blijft er dan in de spiraal zelf niks steken of hangen.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 december 2014, 07:13:48 door Fredi »

Spoorman

• Gast
« Reactie #13305 Gepost op: zondag 07 december 2014, 07:31:42 »

Los van het schaduwstation (ieder z'n ding), ik zou nog eens kijken naar hoe je uit komt met de bovenbouw. Ik heb het al eerder aangegeven: ik zou de spiralen andersom laten lopen voor maximale ruimtewinst. Nu kom je boven met twee kronkels en die moeten lijkt mij zoveel mogelijk de hoek in.

Peter wil graag met lange treinen rijden. Dat vraagt om lange stationsporen en paradebaan. Ik weet maar al te goed dat je op ruim 5 meter niet al te veel doet tenzij je genoegen neemt met aan beide zijden scherpe bogen wat er niet uit ziet.

Maar het is een mooie droom. :D

Gr, Ben.

AlbertJan

• Speciale Gast
« Reactie #13306 Gepost op: zondag 07 december 2014, 07:34:56 »

Ha die Peters.
Prachtig mooi ontwerp en ook in een prachtig ingedeelde ruimte! :thumbup:
Maar ik ben het ook eens met Fred die aangeeft dat juist de spiralen goed bereikbaar moeten blijven.
O.a. Edward (3rail) heeft zo'n zelfde soort schaduwstation, werkelijk prachtig om te zien en ook het rijden is helemaal geweldig maar je moet wel een goede oplossing vinden voor een goede bereikbaarheid, juist in dit soort constructies gebeurd wel eens wat en wil je toch graag alles weer op de rails krijgen.
Maar ook daarvoor is (of komt) er vast wel een goede oplossing! :D

@Pjedro.
Prachtig ontwerp en alvast veel (ontwerp)plezier voor jullie beiden toegewenst.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

i_m_johny

• Stamgast
  • Ik wens u hetgeen u mij wenst...
    • Spoorzicht
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
« Reactie #13307 Gepost op: zondag 07 december 2014, 08:15:34 »

..... Voor je DHCP probleem dat je me gisteren gevraagd hebt.

Als je in een dos venster in windows het volgende intikt.  'IPCONFIG /ALL"  dan zie je welk ip adres je gekregen hebt. Als er een 169.x.x.x  adres in staat is dit een fake adres van microsoft wat uitgegeven wordt als de dhcp server niet werkt. Ik vermoed dat je dit krijgt omdat je router zen dhcp server uitvalt. met het herstarten van de router is dit natuurlijk opgelost .... .

Al een oude opmerking, toch even nog een kleine aanvulling als ik mag.....

Zelf gebruik ik bij voorkeur bij vaste opstellingen (zoals de PC op zolder) een vast IP adres. Door als de verbinding werkend is, hetzelfde commando (IPCONFIG /ALL) te geven in de DOS-box en de hier opgegeven IP adres, Subnetmask, Default Gateway en DNS Servers handmatig in te stellen, merk ik in bepaalde gevallen een betere (en soms snellere) verbinding.

Met name iTrain en soortgelijke programma's die zwaar leunen op een netwerk-gedrag van veel kleine IP pakketjes, blijken hier nog wel gevoelig voor te zijn.

Nog even ten overvloede, bij laptops natuurlijk vanwege hun mobiele gedrag, niet van toepassing.

Groeten,

Jan
« Laatst bewerkt op: zondag 07 december 2014, 08:19:03 door i_m_johny »
Draadje: Larkerveen & Swischenboden
Youtube: Klik
Website: Klik

Fredi

• Gast
« Reactie #13308 Gepost op: zondag 07 december 2014, 08:56:38 »

Omdat ik graag meehelp aan ontwerpen, ook al geloof ik er zelf niet echt in, wil ik toch een oplossing laten zien die al bedacht is voor de toegankelijkheid van dergelijke klimspiralen die niet van opzij, niet van langs achter en niet van langs onder bereikbaar zijn.
Wolf-Rüdiger Gottsleben loste het op zijn Lindau im Bodensee baan op met een gat in het plafond, en een trapladdertje.
Boven de modelbaan, onder het gat het knutselkamertje.
Scan uit Super Anlagen 2/2011 van Eisenbahn Journal.

harald en alex

• Stamgast
« Reactie #13309 Gepost op: zondag 07 december 2014, 09:17:24 »

Hoi Peter.

Hoe hoog wordt het maaiveld eigenlijk?Wij kunnen onder de spiraal door en dan er in kruipen en dan kan je overal bij.Als we het zo zien gaat dat bij jou wel bepalend worden of je die optie nog hebt.Misschien moet je voor de bereikbaarheid een laag opofferen?

Wat het tekenen betreft zouden wij juist nu nog niet teveel laten zien.Probeer het goed uit te werken dat het echt naar 100% tevredenheid is en laat het aan een paar mensen zien die er echt verstand van hebben en dan daar feedback van weer verwerken.Er staan nu al wel wat goede commentaren maar ook heel wat Ohs en Ahs en als die de overhand krijgen en je neemt er dan genoegen mee kan het wel eens zo zijn dat je later in de knoei komt.

We zeggen niet dat diegene die het prachtig vinden het niet goed doen  ;) Als je het zo ziet dan ziet het er heel imposant uit en dan wordt het al gauw geweldig gevonden omdat een ander deze mogelijkheden en ruimte niet hebben.Wij kunnen ook geen 5 lagen op elkaar bouwen omwille van de bereikbaarheid.Daar hebben we ons bij neergelegd.Daar moet je goed over nadenken.........

Dus geen kwade bedoelingen tegenover niemand die in dit draadje commentaar geeft  :D

Harald & Alex

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #13310 Gepost op: zondag 07 december 2014, 09:54:26 »

Hallo allemaal,

Afgelopen nacht heb ( op de momenten dat ik wakker was ) liggen piekeren over de bereikbaarheid van de spiralen.
Fred heeft hier wel een punt, naar het lift systeem heb ik gekeken maar dat lijk mij niet in te passen in de ruimte.
Ik wil met een aantal goederen treinen van 4 meter gaan rijden en dan zou het wel een hele lange lift worden.

Ik denk een oplossing gevonden te hebben voor een spiraal, dit is de gene die aan de kant van de wasmachine zit.
Dit is een gipswand en ik zou deze gedeeltelijk kunnen verwijderen, vanaf de vloer tot bovenkant van het maaiveld, dan kan ik er vanaf twee kanten bij.
De opening die dan ontstaat zou ik met een lage schuifdeur af kunnen dekken.

De andere spiraal is lastiger, nu zag ik hier op het forum een voorbeeld wat ik toe zou kunnen passen maar dat gaat wel ten koste van de spiraal.
I.p.v. de spiraal komt er dan een bocht te zitten die de trein weer terug leid naar het begin van het spiraal.
Deze rails zou ook als opstelspoor kunnen dienen.

Als ik dit zou uitvoeren kom ik aan een kant op het maaiveld en zou ik aan het einde van de baan rond moeten gaan.
Het zijn allemaal gedachten  :)

Ben vroeg zich af waarom de rails aan deze kant van de baan boven komt, dit heeft te maken dat er een stuk schuin dak in de weg zit.

Even voor de duidelijkheid, ik ben erg blij met jullie reacties en mee denken  :thumbup:
Zoals Peter de baan nu getekend heeft is voor mij een droom, maar als het niet te realiseren is gaan we verder om een passende oplossing te vinden.
De baan kan pas gebouwd worden als mijn dochter er niet meer slaapt, wanneer dit is ?
Maar door er nu al mee bezig te zijn krijg ik een goed inzicht in de mogelijkheden.

In het huidige plan gaat veel rails zitten, en nee ik heb geen geld boom. Ik heb besloten om het toekomstige budget in rails en degelijke te stoppen en steeds een paar dozen erbij te kopen.
Er staat nog wat rollend materiaal in bestelling en daarna gaat er dus rails komen.

Zoals jullie weten komt Peter vandaag op bezoek en gaan we kijken en brainstormen, er kan wel een heel ander plan uit komen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Jurrien

• Forum Moderator
  • Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
    • Waar ben ik mee bezig.
« Reactie #13311 Gepost op: zondag 07 december 2014, 10:16:57 »

Je krijgt een vakman op bezoek, die ook heel realistisch is. Veel plezier samen. Ben zeer nieuwsgierig naar het resultaat. Laat dat maar snel zien.

vr.gr.
Jurrien

Treinofiel

• Vaste Gast
  • Märklin; what else?
« Reactie #13312 Gepost op: zondag 07 december 2014, 10:17:26 »

Peter,

Ik weet niet hoe hoog/laag je laagste/onderste spiraal van de grond staat, maar als je 5 spiralen bouwt met 10 cm ertussen, zou je toch min. 30-40 cm van de grond af moeten kunnen beginnen. Dat is genoeg om van onderuit in het mansgat van de spiraal te kruipen.
Misschien eerst wat rek en strek oefeningen doen maar het schijnt te kunnen. Leendert doet dit ook zo ;-)
M.vr.gr.,
Rolf.

Volg de bouw van mijn baan.
Märklin C-Rails, ECoS II, Koploper, Windows 10

Fredi

• Gast
« Reactie #13313 Gepost op: zondag 07 december 2014, 10:20:21 »

Peter,

Lengtes tot 4 meter zijn vast wel haalbaar met een lift.
Als een gewone lift (op en neer) in de hoogte niet past is een paternosterlift de oplossing, die past altijd, die kan zelfs volledig onder het maaiveld zitten.
Ik zou die optie toch nog maar eens goed bestuderen, het vereenvoudigt het ontwerp enorm.

Wat het toegankelijk maken aan de buitenkanten betreft denk ik dat dit als noodoplossing wel bruikbaar is, maar is dat dan nog wel praktisch?
Het zal je rap beu worden steeds achterom te moeten lopen als er eens iets hapert.

Het feit dat het nog jaren kan duren vooraleer je er aan begint en dan nog eens jaren vooraleer het af is moet je toch ook aan het denken zetten over je mobiliteit, die verbetert er toch ook nooit op met de jaren. Wat nu een makkie lijkt zal misschien ooit niet meer mogelijk zijn. Dat kan zelfs heel plots gebeuren. En dan zou het jammer zijn als je niet meer ten volle kunt genieten van de gedane investering.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #13314 Gepost op: zondag 07 december 2014, 10:27:28 »

Je krijgt een vakman op bezoek, die ook heel realistisch is. Veel plezier samen. Ben zeer nieuwsgierig naar het resultaat. Laat dat maar snel zien.

vr.gr.
Jurrien

We gaan ons best doen Jurrien.

Peter,

Ik weet niet hoe hoog/laag je laagste/onderste spiraal van de grond staat, maar als je 5 spiralen bouwt met 10 cm ertussen, zou je toch min. 30-40 cm van de grond af moeten kunnen beginnen. Dat is genoeg om van onderuit in het mansgat van de spiraal te kruipen.
Misschien eerst wat rek en strek oefeningen doen maar het schijnt te kunnen. Leendert doet dit ook zo ;-)

Tussen de etages zit op dit moment 20 cm. Rolf, er zijn 2 windingen nodig om een etage te bereiken.
De onderste etage ligt nu op de vloer getekend.

Peter,

Lengtes tot 4 meter zijn vast wel haalbaar met een lift.
Als een gewone lift (op en neer) in de hoogte niet past is een paternosterlift de oplossing, die past altijd, die kan zelfs volledig onder het maaiveld zitten.
Ik zou die optie toch nog maar eens goed bestuderen, het vereenvoudigt het ontwerp enorm.

Wat het toegankelijk maken aan de buitenkanten betreft denk ik dat dit als noodoplossing wel bruikbaar is, maar is dat dan nog wel praktisch?
Het zal je rap beu worden steeds achterom te moeten lopen als er eens iets hapert.

Het feit dat het nog jaren kan duren vooraleer je er aan begint en dan nog eens jaren vooraleer het af is moet je toch ook aan het denken zetten over je mobiliteit, die verbetert er toch ook nooit op met de jaren. Wat nu een makkie lijkt zal misschien ooit niet meer mogelijk zijn. Dat kan zelfs heel plots gebeuren. En dan zou het jammer zijn als je niet meer ten volle kunt genieten van de gedane investering.

Hoi Fred,

Het idee van dit schaduwstation is dat ik juist niets onder het maaiveld wil bouwen i.v.m. bereikbaarheid.
Natuurlijk gaan de jaren ( ooit ) tellen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Fredi

• Gast
« Reactie #13315 Gepost op: zondag 07 december 2014, 10:39:36 »

Het idee van dit schaduwstation is dat ik juist niets onder het maaiveld wil bouwen i.v.m. bereikbaarheid.
Deze begrijp ik niet, alles dat je nu laat zien ligt toch onder het maaiveld, 2200 rails over 400m, of begrijp ik het begrip maaiveld verkeerd?

Scroll daar eens een beetje naar beneden, daar zie je hoe de Russen het gebouwd hebben:
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=95567
« Laatst bewerkt op: zondag 07 december 2014, 10:44:06 door Fredi »

harald en alex

• Stamgast
« Reactie #13316 Gepost op: zondag 07 december 2014, 10:43:47 »

Maaieveld ons hoogtemrand van de tafel en zit op 98 cm.....

Harald & Alex

Fredi

• Gast
« Reactie #13317 Gepost op: zondag 07 december 2014, 10:45:30 »

Zo begrijp ik het toch ook, maaiveld is scheiding schaduwstation/zichtbaar deel.
En daar zit nu toch ook heel wat onder lijkt mij.

Pjedro

• Gast
Re: De baan van een geluidsman- Pjedro komt mij wegwijs maken in wintrack.
« Reactie #13318 Gepost op: zondag 07 december 2014, 21:35:33 »

Fredi,

Je hebt gelijk dat dat schaduwstation onder het maaiveld ligt, absoluut, maar Peter's maaiveld komt niet boven het schaduwstation te liggen.
Langs de wanden komt het schaduwstation, maar aan de binnenkant op de tekening is het de bedoeling dat het zichtbare deel van de baan komt.

Peter kan niet onder zijn schaduwstations door omdat het laagste deel op grond niveau komt te liggen.

En voor alle duidelijkheid, er zijn maar een paar banen met een lift.
In Hamburg bij Wunderland, hebben ze ook geen liften, daar hebben ze hele grote schaduwstations, zo groot dat elke trein zijn eigen opstelspoor heeft.
En zo gemaakt dat elke trein opgeroepen kan worden zonder dat er eerst andere treinen verplaatst moeten worden.

Met vriendelijke groet,
Peter (Pjedro)

Einte

• Stamgast
  • De klei man.........
    • Modelspoorblog
« Reactie #13319 Gepost op: zondag 07 december 2014, 21:50:38 »

In Hamburg bij Wunderland, hebben ze ook geen liften, daar hebben ze hele grote schaduwstations, zo groot dat elke trein zijn eigen opstelspoor heeft.

Hallo, ik heb in Hamburg bij Wunderland wel degelijk een lift gezien, alleen heb er wel een poosje staan wachten maar er kwam niks  :? geen beweging in gezien jammer.
Ook geen foto van gemaakt, zat trouwens wel veel elektronica omheen gemaakt, en foto cellen etc.

Gr Einte

Fredi

• Gast
« Reactie #13320 Gepost op: maandag 08 december 2014, 08:07:41 »

Oei, gaan we dit nu al vergelijken met Miniatur Wunderland?
Ik dacht dat ze daar toch nog net iets meer plaats hadden om overal bij te kunnen.

Als ik lees dat er zijn die 162 treinen in 1 paternosterlift hebben op hun baantje thuis, lijkt het mij toch een gemiste kans dit niet nader te bekijken.
Paternosterliften worden niet gebruikt op hele grote banen, dat heb je blijkbaar fout begrepen, maar vooral op kleinere banen waar heel veel materiaal moet opgesteld worden en waar dat nagenoeg niet mogelijk is zonder verstrikt te geraken in allerlei klimspiralen. En net die situatie zie ik hier ook, een hele nest klimspiralen waar je nooit op een deftige manier bij kunt en die met een lift totaal niet nodig zijn.

Dat ik hier nogal hard in geïnteresseerd ben is omdat ik met hetzelfde bezig ben, bekijken hoe ik op zo weinig mogelijk plaats zoveel mogelijk materiaal kan opstellen, en nog belangrijker, hoe ik overal nog goed bij kan.
Maar ik ga mij zoals Peter zeker niet vastpinnen op de langste trein waarmee ik wil rijden, ik ga de zaak opsplitsen, een lift voor de gemiddelde lengte van treinen en al wat korter is, en verder een aantal lange vaste opstelsporen in het schaduwstation voor de lange treinen.
Een paternoster lijkt mij het ideaal, maar ik heb hier nu toevallig een nog nooit gebruikte TV lift die 100 kilo kan heffen en die zal bij mij de klus moeten klaren.
Er ligt hier ook nog een oude Märklin decoder van een 7286 draaischijf die overbodig geworden is bij een DSD2010 (Sven Brandt) ombouw en die zal gebruikt worden om met Koploper de TV/treinlift te besturen.
Maar dit is voer voor een apart draadje. 

Pjedro

• Gast
« Reactie #13321 Gepost op: maandag 08 december 2014, 12:37:01 »

Nee Fredi,

Ik ben niet aan het vergelijken met Miniarur Wunderland, Maar jij had het er over dat bij grote banen liften werden gebruikt voor de opslag van treinen.
Nou Hamburg is een hele grote baan en daar gebruiken ze tot op heden geen liften voor de opslag van treinen.

Voor zo'n lift met 162 treinen als capaciteit, dan heb je wel een paar centen nodig.

Het is wel een interessante oplossing, maar ook voor dat ding moet je ruimte hebben, zowel naar voren toe als in de hoogte.  Zeker als je dan tot 162 treinen wilt komen.
Als jij een draadje hebt Fred, komen we hier vast nog eens op terug.

Met vriendelijke groet,
Peter

Fredi

• Gast
« Reactie #13322 Gepost op: maandag 08 december 2014, 12:50:35 »

Ik had het bij mijn weten nergens over grote banen, wel over banen met een grote opslagcapaciteit, zoals die van Peter.
Ik zie juist voordelen van liften op kleine banen, want ik beschouw wat Peter daar heeft toch nog altijd als een kleine baan, zeker in vergelijking met de door jouw genoemde showbaan ('k durf niet zeggen modelbaan want daar heeft het niks mee te maken).
Maar daar komt vroeg of laat van mijn kant wel een apart draadje over, ik heb wel al begrepen dat liften hier niet zullen gebruikt worden.

WouterMarklin

• Zeer Toffe Gast
  • NS - Tijdperk V & VI
« Reactie #13323 Gepost op: maandag 08 december 2014, 15:33:54 »

Pfoe, 400 meter spoor in alleen maar het schaduwstation 8o
Ik blijf dit wel dven volgen! :D
Succes met bouwen.
Met vriendelijke groet,
Wouter

Jajekra

• Vaste Gast
« Reactie #13324 Gepost op: maandag 08 december 2014, 17:12:15 »

Hallo, ik heb in Hamburg bij Wunderland wel degelijk een lift gezien, alleen heb er wel een poosje staan wachten maar er kwam niks  :? geen beweging in gezien jammer.
Ook geen foto van gemaakt, zat trouwens wel veel elektronica omheen gemaakt, en foto cellen etc.

Gr Einte

Klopt, alleen is het geen paternoster en geen lift voor opslag van treinen.
Lift is bedoeld om een groot niveauverschil  te overbruggen op een smalle plaats.
Geen plaats voor een klimspiraal.
Met vriendelijke groet, Jaap

Spoorman

• Gast
« Reactie #13325 Gepost op: maandag 08 december 2014, 19:54:14 »

Als ik lees dat er zijn die 162 treinen in 1 paternosterlift hebben op hun baantje thuis, lijkt het mij toch een gemiste kans dit niet nader te bekijken.
Paternosterliften worden niet gebruikt op hele grote banen, dat heb je blijkbaar fout begrepen, maar vooral op kleinere banen waar heel veel materiaal moet opgesteld worden en waar dat nagenoeg niet mogelijk is zonder verstrikt te geraken in allerlei klimspiralen. En net die situatie zie ik hier ook, een hele nest klimspiralen waar je nooit op een deftige manier bij kunt en die met een lift totaal niet nodig zijn.

Je ziet de beschikbare ruimte, er is een dakkapel en er zijn schuine daken en dus ook de onmogelijkheid voor een paternosterlift die alle opstelsporen kan vervangen.

Daarnaast doen je nogal hectisch over de klimspiralen. Het is een beproefd concept en wordt veel toegepast. Mits goed aangelegd heb je nauwelijks problemen te verwachten. En ja, je moet er natuurlijk bij kunnen maar dat geldt voor de hele baan.

Gr, Ben.

Degeluidsman

• 3rail Events team
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal.
« Reactie #13326 Gepost op: maandag 08 december 2014, 20:03:32 »

Hallo allemaal,

Gisteren om precies half elf ging de deurbel en stond Peter voor de deur, hij had gelijk een verassing ( voor Saskia  :) ) een mooie bos bloemen.
Dat is nog eens een binnenkomer  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Na een bakje thee zijn we achter de pc gaan zitten, Peter nam alle tijd om mij wegwijs te maken in wintrack.
Ik heb zelf alle handelingen gedaan zodat ik er ook echt iets van leerde, man man man wat kan dit programma veel.
Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer, toen hebben we mijn treinbaan aangezet en even lekker zitten kletsen en treinen kijken.

Daarna weer aan de slag, in het bestand dat Peter gemaakt had zaten de bogen in de spiralen niet boven elkaar dit gingen we aanpassen.
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan en het heeft vele uren gekocht voordat we tevreden waren.
Ook nam de omvang van de spiralen wat toe.

Ondanks de liften discussie die ik ook in het andere draadje van Jurrien volg houden wij op dit moment vast aan de spiralen.
Al pratende hebben we de oplossing gevonden er komt een deur in het spiraal  :)
Hoe deze precies eruit gaat zien is nog niet bekend maar ik heb wel wat ideeën in mijn hoofd de revue laten passeren en dit wil ik verder uitwerken.
Als jullie ideeën hebben of voorbeelden dan hoor ik dat graag. 

Het bestand zal ik weer bijvoegen, op het eerste gezicht is er niet zoveel veranderd.

Graag wil ik nogmaals Peter bedanken voor zijn geduld en duidelijke uitleg.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Leeeke

• Stamgast
  • Waar zouden we zijn zonder de trein......
    • Marinushoven
« Reactie #13327 Gepost op: maandag 08 december 2014, 20:11:01 »

Hoi Peter,
Wintrack is idd een behoorlijk uitgebreid programma.... Ben er ook al regelmatig mee aan het stoeien geweest.
Ben erg benieuwd naar het vervolg....
Succes!
Grtz,

Leo

Marinushoven
Demobaan met CC-Schnitte & SRSEII

C-rail, ECoSII, MS2, CC-Schnitte, SRSEII, Zelfbouw DCC & loconet decoders & iTrain

Jorg

• Gast
« Reactie #13328 Gepost op: maandag 08 december 2014, 20:18:21 »

Peter

Ziet er inderdaad al goed uit, misschien het bovenste spiraal aan de kant van de wasmachine op dezelfde manier maken zoals het andere, dat geeft wat extra ruimte.
Is maar een idee indien je er nog zelf niet aan gedacht hebt.
Verder nog veel Wintrack plezier, ik vind het een zalig programma om mee te werken, je kan zelf de electra aansluitingen maken en het programma voor jou laten uittesten of alles correct is aangesloten.

ceess

• Stamgast
  • Railbusfan
« Reactie #13329 Gepost op: maandag 08 december 2014, 22:44:29 »

Hoi Peter,
Leuk om te zien hoe je al bezig bent met de planning van je zolderbaan.
En met bijzondere hulp.
Succes met je verdere planning.
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Fredi

• Gast
« Reactie #13330 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 09:40:24 »

Je ziet de beschikbare ruimte, er is een dakkapel en er zijn schuine daken en dus ook de onmogelijkheid voor een paternosterlift die alle opstelsporen kan vervangen.
Daarnaast doen je nogal hectisch over de klimspiralen. Het is een beproefd concept en wordt veel toegepast. Mits goed aangelegd heb je nauwelijks problemen te verwachten. En ja, je moet er natuurlijk bij kunnen maar dat geldt voor de hele baan.
Waarom toch altijd dat zwart-wit denken, de paternosterlift moet bij Peter toch niet perse alle sporen vervangen? Genoemde aantallen van treinen gaan toch over een andere baan?
Een paternosterlift sluit een schaduwstation toch niet uit, het vereenvoudigt de zaak toch enkel? Door bijvoorbeeld een laag of 2 te kunnen weglaten waardoor je wel onder de klimspiralen kunt geraken.
Een paternosterlift maak je toch zo hoog of laag als je wilt? En met zoveel sporen naast elkaar als je wilt? En zo lang als je wilt. Dat is toch het grote voordeel tov. een gewone lift. Wat hebben dakkapellen daar nu mee te maken?
En er mogen er toch ook meerdere zijn? Beter een paar kleine dan 1 hele grote.
Mogelijkheden zat toch?
En ik heb helemaal niks tegen klimspiralen op zich, waar lees je dat? Ik heb het het steeds over de bereikbaarheid, of beter dat die er nu totaal niet is en in het beste geval moeilijk zal blijven.
Er wordt hier toch heel veel gelezen dat er helemaal niet staat heb ik de indruk.

Jurrien

• Forum Moderator
  • Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
    • Waar ben ik mee bezig.
« Reactie #13331 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 10:06:49 »

Heren, houden we de sfeer aangenaam in het draadje van Peter??

vr.gr.
Jurrien

Jorg

• Gast
« Reactie #13332 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 10:08:19 »

Volledig akkoord.

Fredi

• Gast
« Reactie #13333 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 10:41:34 »

@Eric : ik pretendeer helemaal niet alles te weten, in tegendeel, ik probeer alleen wat goede raad te geven op basis van wat ik de laatste tijd gezien en gelezen heb bij anderen omdat ik zoals reeds gezegd op zoek ben naar hetzelfde als Peter, op zo weinig mogelijk plaats zoveel mogelijk opstellen. Ik vind het alleen vervelend al een paar keer woorden in de mond gelegd te worden die ik helemaal niet gezegd/geschreven heb.

En om het nog eens over klimspiralen te hebben, ik ben 100% akkoord dat dit een beproefd concept is dat al vele malen is toegepast, onder meer door mijzelf.
Maar hoeveel van die klimspiralen beginnen vanop de grond?
Ik weet er exact 1 staan. Maar er heeft nog nooit een trein op gereden en er zal er nooit 1 op rijden. Waarom? Wel je kunt het raden , de bouwer kon er achteraf niet meer bij.

Fouten maken is leerrijk, dat is zeker, maar er is toch geen wet die zegt dat je eerst de fouten zelf moet maken om er iets uit te leren? Ik leer met veel plezier van fouten die anderen maken of al gemaakt hebben.
En door mij in te lezen over klimspiralen en liften allerhande om de opstelcapaciteit zo groot mogelijk te maken heb ik een en ander geleerd dat ik graag wil delen.
Maar als dat totaal niet geapprecieerd wordt is dat voor mij OK en zal ik mij van verder commentaar onthouden. 
Volgens PB worden mijn commentaren juist wel gewaardeerd, ik had een en ander verkeerd begrepen, sorry.

« Laatst bewerkt op: donderdag 11 december 2014, 07:43:03 door Fredi »

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #13334 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 10:59:22 »

Hi Peter,

Gelukkig lees ik niet alles maar ik ben wel heel benieuwd wat je allemaal gaat bedenken en maken.
Uiteraard blijf ik het allemaal volgen want ook ik heb een zolder, dakkapellen, een trap en een CV ketel.
Zal dan toch wel iets moeten afvallen voor een eventueel klein luikje.
Onze zolder is nog lang niet "vrij" dus heb nog jaren de tijd om de kilootjes weg te werken.
Wat je niet allemaal moet doen voor deze hobby.

groet
Harald

Spoorman

• Gast
« Reactie #13335 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 12:01:11 »

Maar als dat totaal niet geapprecieerd wordt is dat voor mij OK en zal ik mij van verder commentaar onthouden.

Fred of Fredi of Franky of hoe je ook heet: nergens staat dat dat niet wordt geapprecieerd. Dus gewoon blijven posten. :thumbup:

Gr, Ben.

PietB

• Stamgast
  • Forum member sinds 2006
« Reactie #13336 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 12:43:16 »

Hi Peter,
Een deur in je spiraal, hoe moet ik me dat voorstellen?
Wil je uitneembare delen van je spiraal hebben, zodat je een acherliggende deur kunt bereiken.
Of wil je een deur in je baan hebben om de spiraal (bij ontsporingen e.d.) volledig te kunnen benaderen.

grt Piet.
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
  • als er maar een "v" voor op staat
« Reactie #13337 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 13:34:00 »

Hoi Peter,

Als ik zoveel ruimte had, dan dacht ik niet eens meer na over railspiralen :D
Op een 5 meter lengte kan je stijgen en dalen natuurlijk, zonder dat je hellingspercentage te groot wordt ;)

Wat ik een groot nadeel vindt van railspiralen is dat ze veel ruimte in nemen, en dat wordt alleen maar erger als je ook nog een grotere radius wil.
Nog een nadeel is dat je meestal een slinger terug moet maken voor het spoor op het hogere niveau, en dat scheelt je in jouw geval iets meer dan 1,22 meter in rijlengte.
Tenminste als ik de maten goed lees :-)

Ook zie ik een groot schaduwstation met een lengte van ongeveer 10 meter, en maar vijf sporen die de rijrichtingen nog moeten delen.
Met koploper kan je er wel voor zorgen dat er twee treinen op 1 spoor komen te staan, maar dat vergt wel enige programmering.

M.v.g.

Hans V200.0

rscosworth

• Stamgast
  • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
    • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
« Reactie #13338 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 19:13:38 »

Helemaal met Hans eens! Als je ook naar mijn baanplan kijkt dan zie je dat ik ook met lange hellingen naar het schaduwstation werk.
Een deel van de lange helling is zelfs in het zicht, zodat ik de helling langer kan maken en dus ook meer hoogte kan overbruggen.

Maak het schaduwstation ook breder, dan kan je meer treinen kwijt per niveau, waardoor je minder niveaus nodig hebt. 10 sporen kan makkelijk, en dat is nog goed te doen qua bereikbaarheid

Einte

• Stamgast
  • De klei man.........
    • Modelspoorblog
« Reactie #13339 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 20:06:27 »

Hallo Peter,

Spiralen, zijn niet altijd handig, bij mijn baan was er geen plek voor.
Ik heb een helling gemaakt met een percentage van 2.2 %  :)

Je hebt lengte zat om achter je schaduw station een helling te maken, dubbel spoors  :)
Komt alleen je schaduw station een stukje naar voren.

Maar dit plan heb je me al 5 jaar geleden al verteld.
Nu wordt het blijkbaar dus tocht werkelijkheid, de zolder komt leeg  :)

Ben benieuwd, hoe dit gaat worden.

Gr Einte

peterke33

• Vaste Inboedel
  • Non mi importa di me
« Reactie #13340 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 20:17:22 »

peterdegeluidsman,

Ben gewoon benieuwd wat je gaat doen, volgens mij ben je zelf goed op de hoogte wat je zelf wil maken. kijk er wel naar uit als je aan deze baan begint, en gewoon je idee volgen peter wat je denkt het beste is voor jou en bereikbaarheid, wens je wel heel succes toe langs mijn kant.

Groeten
Peter

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #13341 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 20:30:30 »

Hallo allemaal,

Ik wil graag nog even toelichten wat ik in gedachten heb.

Het uitgangspunt van mijn schaduwstation is dat hij NIET onder de baan zit maar langs de kant loopt zodat ik makkelijk onder mijn baan kan komen.
Vandaar dat ik maximaal 5 sporen breed ga, dit is ongeveer 45 cm.
Deze sporen komen op 5 etage's te liggen en per spoor komen er meerder blokken.
Op 3 van de 5 etage's wordt er van links naar rechts gereden en op de andere 2 etage's wordt er van rechts naar links gereden.

De deur.

Als je de spiraal bekijkt zie je dat er een aantal rechte railzen in zitten, hier bouw ik een constructie omheen met een stevig scharnier.
Door middel van locatie strips op het hout sluit alles passend op elkaar, locatie strips worden gebruikt in de flightcase industrie en zijn beresterk.
Het hout wordt onder een hoek van 45 graden gezaagd net als de rails, op deze manier is het mogelijk om als het ware een deur in de spiraal te maken.
De rechte railzen kunnen dus opengedraaid worden, op deze manier kan ik volledig in de spiraal komen.
ik zal eens proberen een tekening in elkaar te zetten om het verder toe te lichten.

Met een lange helling kom ik er niet, in totaal moet ik 1 meter hoogte overbruggen.
Op dit moment is het stijg en daal percentage iets meer dan 2% en ruim onder de 2,5% dat zijn toch mooie waardes.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid schept over mijn plan  .
Iedereen bedankt voor de reacties  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 december 2014, 20:33:30 door degeluidsman »

ceess

• Stamgast
  • Railbusfan
« Reactie #13342 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 21:16:42 »

Peter, je weet blijkbaar (al een hele poos) heel duidelijk wat je wilt, dus ga ervoor.
Ben wel blij dat je het hier deelt (en blijft delen, hoop ik) want het heeft wel het een en ander losgemaakt aan voor- en tegenargumenten.
Heel veel sucsez gewenst met de verdere planning, en later met de bouw.
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

peterke33

• Vaste Inboedel
  • Non mi importa di me
« Reactie #13343 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 21:27:08 »

Peter Degeluidsman,

Als het uitkomt kan je bv op dezelfde wijze zoals ik je rails laten slijpen bij een schoenmaker, dan zijn ze mooi recht dan kan je dat mooi in en uit je spiraal rijden, dat deel is maar een idee mss ben je er wat mee.

Groeten en succes Peter

Peter

harald en alex

• Stamgast
« Reactie #13344 Gepost op: dinsdag 09 december 2014, 22:21:40 »

Peter.

Het is wel een origineel idee maar als je een trein van 4 meter in een spiraal zet is de kans groot dat ie 2 slagen (verdiiepingen) in beslag neemt dus eigenlijk de loc op 1 en de laatste wagon in de tweede laag staat dus boven de loc als je naar beneden zou rijden.Krijg je dan een ontsporing of anders iets blokkeert de stilstaande trein je deur..........

Harald & Alex

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #13345 Gepost op: woensdag 10 december 2014, 17:24:31 »

Hallo allemaal,

Peter, je weet blijkbaar (al een hele poos) heel duidelijk wat je wilt, dus ga ervoor.
Ben wel blij dat je het hier deelt (en blijft delen, hoop ik) want het heeft wel het een en ander losgemaakt aan voor- en tegenargumenten.
Heel veel sucsez gewenst met de verdere planning, en later met de bouw.

Hoi Cees,

Ik heb dit plan al jaren in mijn hoofd zitten  :) en zal het zeker blijven delen daar is dit geweldige forum toch voor.

Peter Degeluidsman,

Als het uitkomt kan je bv op dezelfde wijze zoals ik je rails laten slijpen bij een schoenmaker, dan zijn ze mooi recht dan kan je dat mooi in en uit je spiraal rijden, dat deel is maar een idee mss ben je er wat mee.

Groeten en succes Peter

Peter

Hoi Peterke,

Ik heb een speciaal zaagje van Roco om railzen mee door te zagen.
Op mijn huidige baan heb ik hier al een aantal keren gebruik van gemaakt  :)

Peter.

Het is wel een origineel idee maar als je een trein van 4 meter in een spiraal zet is de kans groot dat ie 2 slagen (verdiiepingen) in beslag neemt dus eigenlijk de loc op 1 en de laatste wagon in de tweede laag staat dus boven de loc als je naar beneden zou rijden.Krijg je dan een ontsporing of anders iets blokkeert de stilstaande trein je deur..........

Harald & Alex

Hoi Harald en Alex,

Een slag van de spiraal is 4 meter lang, als er iets blijft staan terhoogte van de deur kan ik dat zonder problemen weghalen en daarna de deur openen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 december 2014, 20:38:17 door degeluidsman »

Degeluidsman

• 3rail Events team
Re: De baan van een geluidsman- Deur in mijn spiraal / eerste schets.
« Reactie #13346 Gepost op: vrijdag 12 december 2014, 19:40:14 »

Hallo allemaal,

Ik heb met het programma paint een schets gemaakt van een plankje hout met hierop rails die onder een hoek gezaagd is zodat dit via een scharnier open en dicht te maken is.
Op de rode lijn komt de zaagsnede en de locatie strip.
( ik zie net dat scharnier verkeerd geschreven in de tekening staat, maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel  :D )

De sluitprofielen die ik hiervoor wil gebruiken ( ook wel locatie strip genoemd ) zien er zo uit.

Ik ben niet zo,n ervaren tekenaar, maar ik hoop dat dit duidelijk is  :)

Mvg,

peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 december 2014, 19:42:21 door degeluidsman »

Leeeke

• Stamgast
  • Waar zouden we zijn zonder de trein......
    • Marinushoven
« Reactie #13347 Gepost op: vrijdag 12 december 2014, 19:57:50 »

Ik snap het in ieder geval Peter.
Ik denk alleen dat je een erg stevige constructie moet hebben omdat eea anders gaat torderen of afhangen.
Ik denk wel dat dit gaat werken, desnoods een frame van kokerprofiel oid in elkaar gelast....
Om dit uit te werken/denken heb je echter nog tijd genoegd.
Succes!
Grtz,

Leo

Marinushoven
Demobaan met CC-Schnitte & SRSEII

C-rail, ECoSII, MS2, CC-Schnitte, SRSEII, Zelfbouw DCC & loconet decoders & iTrain

ÖBB

• Stamgast
« Reactie #13348 Gepost op: vrijdag 12 december 2014, 20:44:52 »

Nou dat wordt een mega project. Ben erg benieuwd wat het gaat worden. Goed dat je nu al nadenk over iets wat je ooit wilt bouwen.

Veel succes.

Gr henk

Rieske

• Stamgast
  • Wie is hier spoorloos ??
« Reactie #13349 Gepost op: vrijdag 12 december 2014, 21:44:32 »

Vervelend als je een ontsporing en of sluiting hebt trek je de trein die in je deur staat in stukken.
Overigens hoef je maar een kant schuin te maken dus /___\ kan ook /____| zijn.
Het scharnierpunt moet dan wel aan de rechte kant zitten.

Grt Rieske