Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 6 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Hallo allemaal,

Morgen kom Pjedere / Peter bij mij op bezoek en hij gaat mij proberen wegwijs te maken in wintrack.
Ik heb er super veel zin in, met een kladblok in de aanslag hoop ik verder te bouwen aan het schaduwstation.
Deze week helaas nog niets aan kunnen doen.

Het is de bedoeling dat straks iedere etage zijn eigen kleur krijgt zodat goed te zien is waar iets begint en eindigt.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Peter

Wanneer je de tutorial van Wintrack doorloopt kom je al een heel eind verder.
Veel suc6 morgen.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Daar was ik al mee bezig geweest Jorg, als ik iets zie op het scherm pik ik het veel sneller op dan uit een pdf file.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Hoi Peter,

Ik heb er ook zin in morgen.
Gaan we je schaduwstation helemaal invullen.
Als extraatje heb ik dan ook je complete schaduwstation bij me.
Hij is ietsje aan gepast zodat het in en uitrijden beter loopt.

Ik weet niet of je hem al wil hebben of dat je zegt doe morgen maar.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Peter (Pjedro)

Mij maak je nu wel nieuwsgierig

Mvg
koos
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Hoi Koos,

Waar maak ik je nieuwsgierig mee?
Meet een compleet schaduwstation zoals Peter wil hebben?

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
ja
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Hoi Peter.

Je krijgt een topper op bezoek, die je zeker een hoop kan leren.
En al je wensen zullen vervuld worden, ik speek uit ervaring.
Heel veel plezier morgen.

Mvg, Evert.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Hallo allemaal,

Ik ben er helemaal klaar voor  :)
Natuurlijk ben ik benieuwd wat je in elkaar gezet hebt Peter.
Alles staat al klaar om aan de slag te gaan.

Als je het leuk vind kunnen we mijn treinbaantje even opstarten en de boel laten rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
PeterDegeluidsman,

Wens je morgen heel veel plezier, en ik merk het al het gaat bij heel goed komen.  ben benieuwd wat er gaat komen, zal het wel zien als je de foto's op forum zet....

Groeten en veel plezier morgen,
Peter
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Okay Heren,

Ik zal er wel voor zwichten.
Als eerste het overzicht


Er liggen 5 etages boven elkaar, maar dat kun je hier niet zien. 401 meter rails totaal.


Dan is hier het maaiveld te zien ook niet echt veel bijzonder nog, maar dit is nog niet ontwikkeld


De transparant versie, hier is de spiraal aan de onderkant te zien.


En hier is de spiraal aan de bovenkant te zien met links op de achtergrond nog de andere spiraal.

Tenslotte nog het wintrack bestand voor versie 11 en hoger.

Kijk maar eens of dit was wat je bedoelde.
De etages bij de kruisingen lopen nog afwijkend, tov de rest van de spiraal, maar dat kun je natuurlijk nog gelijk trekken.

Met vriendelijke groet,
Peter.

edit  aantal meter rails er nog even bij gezet.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Hoi Peter,

Fijn als je zo'n goede hulp hebt. Het wordt morgen echt binnenblijfweer ☔️dus veel plezier morgen.

Groeten Ronald  :)
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Indrukwekkend. 8o
Daar zal heel wat meter rails voor nodig zijn.

Gr.
René
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Hallo Peter,

Dat word heel wat als je dat gaat maken, heb je heel wat sporen nodig ben benieuwd als je gaat beginnen. hoeveel meter spoor gaat er in als je dit bouwt.

Groeten
Peter
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Wow schitterend wat een opstelsporen zeg. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Heel fraai. Alleen (advocaat van de duivel) hoe ga je een "catastrofaal" problem oplossen in of achter de spiralen?

Immers Murphy zegt dat als het fout kan gaan, het ook fout zal gaan. Vooral op niet of moeilijk bereikbare plaatsen.  ;)
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Ik wil de pret hier niet bederven maar heb toch mijn bedenkingen bij dergelijk ontwerp: stel dat er iets mis gaat aan de achterkant van de spiralen, hoe geraak je daar nog bij?
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Hallo allemaal,

Peter hier heb ik van gedroomd  :thumbup: geweldig.

Over de spiralen heb ik ook mijn gedachten laten gaan, bij de gipswand kan ik een service Luik maken in de wand.
Bij de dakkapel waar de schuifdeur zit is ook een gips wand.

Tussen de etages in de spiraal zal ongeveer 10 cm. Ruimte zitten, niet echt veel maar misschien ik in het midden op de bodum een plaat hout maken die ik naar me toe kan trekken als er iets naar beneden gevallen is.
Hier ga ik nog eens mijn gedachten over laten gaan en lekker van dromen.

In het schaduwstation gaat 401 meter rails zitten  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Dan hoop ik dat je droom gaat uitkomen Peter,   8o pheei 402 meter, wat een lengte.
In mijn baanplanning staat 165 meter en ik dacht dat dat al veel was.
sucsez met die andere Peter morgen.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Peter dat word niet alleen een berg rails en opstel ruimte maar nog meeeeeeeeeer bedrading.....
daar gaat wel een paar kilometer inzitten

je kan altijd meneer marklin erop aanspreken dat het niet lukt met de twee draadjes volgens hun reclame


Gr Ed
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Je hebt hiervan gedroomd zeg je, maar dit lijkt mij dan toch eerder een nachtmerrie, sorry.
Ik denk dat hier een volledig foute piste gevolgd wordt.
Banen met degelijke opstelcapaciteit worden toch zo niet ontworpen?
Daar wordt toch steevast gebruik gemaakt van treinenliften (Müt bijvoorbeeld) of paternosterliften?
Dat kost iets ja, maar als je dit kunt volstouwen met treinen koop je er toch met de glimlach zo een liftje bij?
't Zal je veel ellende besparen.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Ik hou het bij de sporen, rails voor rails neerleggen en de bedrading draad voor draad vastzetten, ......  heerlijk rustgevend.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Daar kunnen ook maar een paar treintjes op zeg .. poehee :)
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Zo ik geloof dat er straks geen rails meer te koop is op de markt..
400 mtr, als je eff niet oplet, zie je , je trein de eerste dagen niet meer..

Mooi man.

Robert
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
PeterDegeluidsman,

Ook even een reactie geven man 401 meter dat beloofd als je daar ergens een spookmelding krijgt, maar aan jou kunnen met wintrack kom je dat zeker niet tegen. echt Peter als je dat maakt en sporen liggen dan kom ik zeker eens kijken

Groeten en succes verder;

Peter
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Peter

Dat zijn dan zo een 2222 rails, wow.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Peter,

ik wil graag eens komen kijken 2222 rails alleen in je schaduw station wow dan MOET jij wel ergens een gelddrukkerijtje of boompje hebben staan
ik kom daar graag aan plukken

wowo hoe gaaf is dat als hij zover is

gr Ed
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Peter  dat is zeker een droom baan vakwerk om zo iets te ontwerpen  :thumbup:

       Gr Alex 0850
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Aan allen die dit zo fantastisch vinden, kan iemand mij misschien eens uitleggen hoe je aan de achterkant van de spiralen geraakt?
10 cm tussenruimte, meer dan een meter diep?
Slangenmensen?
Kaboutertje in elke spiraal?
Ik blijf dit een schoolvoorbeeld vinden van hoe het niet moet.
Met het kleinste greintje praktijkervaring en 3D inzicht voel je toch van de eerste aanblik dat dit niet bruikbaar is?
Fantastisch om naar te kijken, zeker en vast een leuke uitdaging om te bouwen, maar dan? Moet zo een grote investering uiteindelijk ook geen beetje bruikbaar zijn.
Ik denk dat Peter met zijn 2 voetjes op de grond moet blijven om later niet tegen een vreselijke teleurstelling aan te lopen.

En als Peter toch zo wil doorgaan heb ik wel een tip: zet onder elke spiraal een vangbak van een oude biljart, het naar beneden gevallen rollend materiaal komt er dan onderaan aan de voorkant uit.
En hopelijk blijft er dan in de spiraal zelf niks steken of hangen.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Los van het schaduwstation (ieder z'n ding), ik zou nog eens kijken naar hoe je uit komt met de bovenbouw. Ik heb het al eerder aangegeven: ik zou de spiralen andersom laten lopen voor maximale ruimtewinst. Nu kom je boven met twee kronkels en die moeten lijkt mij zoveel mogelijk de hoek in.

Peter wil graag met lange treinen rijden. Dat vraagt om lange stationsporen en paradebaan. Ik weet maar al te goed dat je op ruim 5 meter niet al te veel doet tenzij je genoegen neemt met aan beide zijden scherpe bogen wat er niet uit ziet.

Maar het is een mooie droom. :D

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Ha die Peters.
Prachtig mooi ontwerp en ook in een prachtig ingedeelde ruimte! :thumbup:
Maar ik ben het ook eens met Fred die aangeeft dat juist de spiralen goed bereikbaar moeten blijven.
O.a. Edward (3rail) heeft zo'n zelfde soort schaduwstation, werkelijk prachtig om te zien en ook het rijden is helemaal geweldig maar je moet wel een goede oplossing vinden voor een goede bereikbaarheid, juist in dit soort constructies gebeurd wel eens wat en wil je toch graag alles weer op de rails krijgen.
Maar ook daarvoor is (of komt) er vast wel een goede oplossing! :D

@Pjedro.
Prachtig ontwerp en alvast veel (ontwerp)plezier voor jullie beiden toegewenst.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Citaat van: zendesigner op zondag 30 november 2014, 11:20:02

..... Voor je DHCP probleem dat je me gisteren gevraagd hebt.


Als je in een dos venster in windows het volgende intikt.  'IPCONFIG /ALL"  dan zie je welk ip adres je gekregen hebt. Als er een 169.x.x.x  adres in staat is dit een fake adres van microsoft wat uitgegeven wordt als de dhcp server niet werkt. Ik vermoed dat je dit krijgt omdat je router zen dhcp server uitvalt. met het herstarten van de router is dit natuurlijk opgelost .... .


Al een oude opmerking, toch even nog een kleine aanvulling als ik mag.....

Zelf gebruik ik bij voorkeur bij vaste opstellingen (zoals de PC op zolder) een vast IP adres. Door als de verbinding werkend is, hetzelfde commando (IPCONFIG /ALL) te geven in de DOS-box en de hier opgegeven IP adres, Subnetmask, Default Gateway en DNS Servers handmatig in te stellen, merk ik in bepaalde gevallen een betere (en soms snellere) verbinding.

Met name iTrain en soortgelijke programma's die zwaar leunen op een netwerk-gedrag van veel kleine IP pakketjes, blijken hier nog wel gevoelig voor te zijn.

Nog even ten overvloede, bij laptops natuurlijk vanwege hun mobiele gedrag, niet van toepassing.

Groeten,

Jan
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Omdat ik graag meehelp aan ontwerpen, ook al geloof ik er zelf niet echt in, wil ik toch een oplossing laten zien die al bedacht is voor de toegankelijkheid van dergelijke klimspiralen die niet van opzij, niet van langs achter en niet van langs onder bereikbaar zijn.
Wolf-Rüdiger Gottsleben loste het op zijn Lindau im Bodensee baan op met een gat in het plafond, en een trapladdertje.
Boven de modelbaan, onder het gat het knutselkamertje.
Scan uit Super Anlagen 2/2011 van Eisenbahn Journal.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Hoi Peter.

Hoe hoog wordt het maaiveld eigenlijk?Wij kunnen onder de spiraal door en dan er in kruipen en dan kan je overal bij.Als we het zo zien gaat dat bij jou wel bepalend worden of je die optie nog hebt.Misschien moet je voor de bereikbaarheid een laag opofferen?

Wat het tekenen betreft zouden wij juist nu nog niet teveel laten zien.Probeer het goed uit te werken dat het echt naar 100% tevredenheid is en laat het aan een paar mensen zien die er echt verstand van hebben en dan daar feedback van weer verwerken.Er staan nu al wel wat goede commentaren maar ook heel wat Ohs en Ahs en als die de overhand krijgen en je neemt er dan genoegen mee kan het wel eens zo zijn dat je later in de knoei komt.

We zeggen niet dat diegene die het prachtig vinden het niet goed doen  ;) Als je het zo ziet dan ziet het er heel imposant uit en dan wordt het al gauw geweldig gevonden omdat een ander deze mogelijkheden en ruimte niet hebben.Wij kunnen ook geen 5 lagen op elkaar bouwen omwille van de bereikbaarheid.Daar hebben we ons bij neergelegd.Daar moet je goed over nadenken.........

Dus geen kwade bedoelingen tegenover niemand die in dit draadje commentaar geeft  :D

Harald & Alex
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Hallo allemaal,

Afgelopen nacht heb ( op de momenten dat ik wakker was ) liggen piekeren over de bereikbaarheid van de spiralen.
Fred heeft hier wel een punt, naar het lift systeem heb ik gekeken maar dat lijk mij niet in te passen in de ruimte.
Ik wil met een aantal goederen treinen van 4 meter gaan rijden en dan zou het wel een hele lange lift worden.

Ik denk een oplossing gevonden te hebben voor een spiraal, dit is de gene die aan de kant van de wasmachine zit.
Dit is een gipswand en ik zou deze gedeeltelijk kunnen verwijderen, vanaf de vloer tot bovenkant van het maaiveld, dan kan ik er vanaf twee kanten bij.
De opening die dan ontstaat zou ik met een lage schuifdeur af kunnen dekken.

De andere spiraal is lastiger, nu zag ik hier op het forum een voorbeeld wat ik toe zou kunnen passen maar dat gaat wel ten koste van de spiraal.
I.p.v. de spiraal komt er dan een bocht te zitten die de trein weer terug leid naar het begin van het spiraal.
Deze rails zou ook als opstelspoor kunnen dienen.

Als ik dit zou uitvoeren kom ik aan een kant op het maaiveld en zou ik aan het einde van de baan rond moeten gaan.
Het zijn allemaal gedachten  :)

Ben vroeg zich af waarom de rails aan deze kant van de baan boven komt, dit heeft te maken dat er een stuk schuin dak in de weg zit.

Even voor de duidelijkheid, ik ben erg blij met jullie reacties en mee denken  :thumbup:
Zoals Peter de baan nu getekend heeft is voor mij een droom, maar als het niet te realiseren is gaan we verder om een passende oplossing te vinden.
De baan kan pas gebouwd worden als mijn dochter er niet meer slaapt, wanneer dit is ?
Maar door er nu al mee bezig te zijn krijg ik een goed inzicht in de mogelijkheden.

In het huidige plan gaat veel rails zitten, en nee ik heb geen geld boom. Ik heb besloten om het toekomstige budget in rails en degelijke te stoppen en steeds een paar dozen erbij te kopen.
Er staat nog wat rollend materiaal in bestelling en daarna gaat er dus rails komen.

Zoals jullie weten komt Peter vandaag op bezoek en gaan we kijken en brainstormen, er kan wel een heel ander plan uit komen.

Ik hou jullie op de hoogte.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Je krijgt een vakman op bezoek, die ook heel realistisch is. Veel plezier samen. Ben zeer nieuwsgierig naar het resultaat. Laat dat maar snel zien.

vr.gr.
Jurrien
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Peter,

Ik weet niet hoe hoog/laag je laagste/onderste spiraal van de grond staat, maar als je 5 spiralen bouwt met 10 cm ertussen, zou je toch min. 30-40 cm van de grond af moeten kunnen beginnen. Dat is genoeg om van onderuit in het mansgat van de spiraal te kruipen.
Misschien eerst wat rek en strek oefeningen doen maar het schijnt te kunnen. Leendert doet dit ook zo ;-)
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Peter,

Lengtes tot 4 meter zijn vast wel haalbaar met een lift.
Als een gewone lift (op en neer) in de hoogte niet past is een paternosterlift de oplossing, die past altijd, die kan zelfs volledig onder het maaiveld zitten.
Ik zou die optie toch nog maar eens goed bestuderen, het vereenvoudigt het ontwerp enorm.

Wat het toegankelijk maken aan de buitenkanten betreft denk ik dat dit als noodoplossing wel bruikbaar is, maar is dat dan nog wel praktisch?
Het zal je rap beu worden steeds achterom te moeten lopen als er eens iets hapert.

Het feit dat het nog jaren kan duren vooraleer je er aan begint en dan nog eens jaren vooraleer het af is moet je toch ook aan het denken zetten over je mobiliteit, die verbetert er toch ook nooit op met de jaren. Wat nu een makkie lijkt zal misschien ooit niet meer mogelijk zijn. Dat kan zelfs heel plots gebeuren. En dan zou het jammer zijn als je niet meer ten volle kunt genieten van de gedane investering.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Citaat van: Jurrien op zondag 07 december 2014, 10:16:57
Je krijgt een vakman op bezoek, die ook heel realistisch is. Veel plezier samen. Ben zeer nieuwsgierig naar het resultaat. Laat dat maar snel zien.

vr.gr.
Jurrien

We gaan ons best doen Jurrien.


Citaat van: Treinofiel op zondag 07 december 2014, 10:17:26
Peter,

Ik weet niet hoe hoog/laag je laagste/onderste spiraal van de grond staat, maar als je 5 spiralen bouwt met 10 cm ertussen, zou je toch min. 30-40 cm van de grond af moeten kunnen beginnen. Dat is genoeg om van onderuit in het mansgat van de spiraal te kruipen.
Misschien eerst wat rek en strek oefeningen doen maar het schijnt te kunnen. Leendert doet dit ook zo ;-)

Tussen de etages zit op dit moment 20 cm. Rolf, er zijn 2 windingen nodig om een etage te bereiken.
De onderste etage ligt nu op de vloer getekend.


Citaat van: Fredi op zondag 07 december 2014, 10:20:21
Peter,

Lengtes tot 4 meter zijn vast wel haalbaar met een lift.
Als een gewone lift (op en neer) in de hoogte niet past is een paternosterlift de oplossing, die past altijd, die kan zelfs volledig onder het maaiveld zitten.
Ik zou die optie toch nog maar eens goed bestuderen, het vereenvoudigt het ontwerp enorm.

Wat het toegankelijk maken aan de buitenkanten betreft denk ik dat dit als noodoplossing wel bruikbaar is, maar is dat dan nog wel praktisch?
Het zal je rap beu worden steeds achterom te moeten lopen als er eens iets hapert.

Het feit dat het nog jaren kan duren vooraleer je er aan begint en dan nog eens jaren vooraleer het af is moet je toch ook aan het denken zetten over je mobiliteit, die verbetert er toch ook nooit op met de jaren. Wat nu een makkie lijkt zal misschien ooit niet meer mogelijk zijn. Dat kan zelfs heel plots gebeuren. En dan zou het jammer zijn als je niet meer ten volle kunt genieten van de gedane investering.


Hoi Fred,

Het idee van dit schaduwstation is dat ik juist niets onder het maaiveld wil bouwen i.v.m. bereikbaarheid.
Natuurlijk gaan de jaren ( ooit ) tellen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Citaat van: degeluidsman op zondag 07 december 2014, 10:27:28
Het idee van dit schaduwstation is dat ik juist niets onder het maaiveld wil bouwen i.v.m. bereikbaarheid.
Deze begrijp ik niet, alles dat je nu laat zien ligt toch onder het maaiveld, 2200 rails over 400m, of begrijp ik het begrip maaiveld verkeerd?

Scroll daar eens een beetje naar beneden, daar zie je hoe de Russen het gebouwd hebben:
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=95567
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Maaieveld ons hoogtemrand van de tafel en zit op 98 cm.....

Harald & Alex
Re: De baan van een geluidsman- Pjedero komt mij wegwijs maken in wintrack.
Zo begrijp ik het toch ook, maaiveld is scheiding schaduwstation/zichtbaar deel.
En daar zit nu toch ook heel wat onder lijkt mij.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedro komt mij wegwijs maken in wintrack.
Fredi,

Je hebt gelijk dat dat schaduwstation onder het maaiveld ligt, absoluut, maar Peter's maaiveld komt niet boven het schaduwstation te liggen.
Langs de wanden komt het schaduwstation, maar aan de binnenkant op de tekening is het de bedoeling dat het zichtbare deel van de baan komt.

Peter kan niet onder zijn schaduwstations door omdat het laagste deel op grond niveau komt te liggen.

En voor alle duidelijkheid, er zijn maar een paar banen met een lift.
In Hamburg bij Wunderland, hebben ze ook geen liften, daar hebben ze hele grote schaduwstations, zo groot dat elke trein zijn eigen opstelspoor heeft.
En zo gemaakt dat elke trein opgeroepen kan worden zonder dat er eerst andere treinen verplaatst moeten worden.

Met vriendelijke groet,
Peter (Pjedro)
Re: De baan van een geluidsman- Pjedro komt mij wegwijs maken in wintrack.
Citaat van: Pjedro op zondag 07 december 2014, 21:35:33

En voor alle duidelijkheid, er zijn maar een paar banen met een lift.
In Hamburg bij Wunderland, hebben ze ook geen liften, daar hebben ze hele grote schaduwstations, zo groot dat elke trein zijn eigen opstelspoor heeft.


Hallo, ik heb in Hamburg bij Wunderland wel degelijk een lift gezien, alleen heb er wel een poosje staan wachten maar er kwam niks  :? geen beweging in gezien jammer.
Ook geen foto van gemaakt, zat trouwens wel veel elektronica omheen gemaakt, en foto cellen etc.

Gr Einte
Re: De baan van een geluidsman- Pjedro komt mij wegwijs maken in wintrack.
Oei, gaan we dit nu al vergelijken met Miniatur Wunderland?
Ik dacht dat ze daar toch nog net iets meer plaats hadden om overal bij te kunnen.

Als ik lees dat er zijn die 162 treinen in 1 paternosterlift hebben op hun baantje thuis, lijkt het mij toch een gemiste kans dit niet nader te bekijken.
Paternosterliften worden niet gebruikt op hele grote banen, dat heb je blijkbaar fout begrepen, maar vooral op kleinere banen waar heel veel materiaal moet opgesteld worden en waar dat nagenoeg niet mogelijk is zonder verstrikt te geraken in allerlei klimspiralen. En net die situatie zie ik hier ook, een hele nest klimspiralen waar je nooit op een deftige manier bij kunt en die met een lift totaal niet nodig zijn.

Dat ik hier nogal hard in geïnteresseerd ben is omdat ik met hetzelfde bezig ben, bekijken hoe ik op zo weinig mogelijk plaats zoveel mogelijk materiaal kan opstellen, en nog belangrijker, hoe ik overal nog goed bij kan.
Maar ik ga mij zoals Peter zeker niet vastpinnen op de langste trein waarmee ik wil rijden, ik ga de zaak opsplitsen, een lift voor de gemiddelde lengte van treinen en al wat korter is, en verder een aantal lange vaste opstelsporen in het schaduwstation voor de lange treinen.
Een paternoster lijkt mij het ideaal, maar ik heb hier nu toevallig een nog nooit gebruikte TV lift die 100 kilo kan heffen en die zal bij mij de klus moeten klaren.
Er ligt hier ook nog een oude Märklin decoder van een 7286 draaischijf die overbodig geworden is bij een DSD2010 (Sven Brandt) ombouw en die zal gebruikt worden om met Koploper de TV/treinlift te besturen.
Maar dit is voer voor een apart draadje. 
Re: De baan van een geluidsman- Pjedro komt mij wegwijs maken in wintrack.
Nee Fredi,

Ik ben niet aan het vergelijken met Miniarur Wunderland, Maar jij had het er over dat bij grote banen liften werden gebruikt voor de opslag van treinen.
Nou Hamburg is een hele grote baan en daar gebruiken ze tot op heden geen liften voor de opslag van treinen.

Voor zo'n lift met 162 treinen als capaciteit, dan heb je wel een paar centen nodig.

Het is wel een interessante oplossing, maar ook voor dat ding moet je ruimte hebben, zowel naar voren toe als in de hoogte.  Zeker als je dan tot 162 treinen wilt komen.
Als jij een draadje hebt Fred, komen we hier vast nog eens op terug.

Met vriendelijke groet,
Peter

Re: De baan van een geluidsman- Pjedro komt mij wegwijs maken in wintrack.
Ik had het bij mijn weten nergens over grote banen, wel over banen met een grote opslagcapaciteit, zoals die van Peter.
Ik zie juist voordelen van liften op kleine banen, want ik beschouw wat Peter daar heeft toch nog altijd als een kleine baan, zeker in vergelijking met de door jouw genoemde showbaan ('k durf niet zeggen modelbaan want daar heeft het niks mee te maken).
Maar daar komt vroeg of laat van mijn kant wel een apart draadje over, ik heb wel al begrepen dat liften hier niet zullen gebruikt worden.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedro komt mij wegwijs maken in wintrack.
Pfoe, 400 meter spoor in alleen maar het schaduwstation 8o
Ik blijf dit wel dven volgen! :D
Succes met bouwen.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedro komt mij wegwijs maken in wintrack.
Citaat van: Einte op zondag 07 december 2014, 21:50:38
Citaat van: Pjedro op zondag 07 december 2014, 21:35:33

En voor alle duidelijkheid, er zijn maar een paar banen met een lift.
In Hamburg bij Wunderland, hebben ze ook geen liften, daar hebben ze hele grote schaduwstations, zo groot dat elke trein zijn eigen opstelspoor heeft.


Hallo, ik heb in Hamburg bij Wunderland wel degelijk een lift gezien, alleen heb er wel een poosje staan wachten maar er kwam niks  :? geen beweging in gezien jammer.
Ook geen foto van gemaakt, zat trouwens wel veel elektronica omheen gemaakt, en foto cellen etc.

Gr Einte


Klopt, alleen is het geen paternoster en geen lift voor opslag van treinen.
Lift is bedoeld om een groot niveauverschil  te overbruggen op een smalle plaats.
Geen plaats voor een klimspiraal.
Re: De baan van een geluidsman- Pjedro komt mij wegwijs maken in wintrack.
Citaat van: Fredi op maandag 08 december 2014, 08:07:41

Als ik lees dat er zijn die 162 treinen in 1 paternosterlift hebben op hun baantje thuis, lijkt het mij toch een gemiste kans dit niet nader te bekijken.
Paternosterliften worden niet gebruikt op hele grote banen, dat heb je blijkbaar fout begrepen, maar vooral op kleinere banen waar heel veel materiaal moet opgesteld worden en waar dat nagenoeg niet mogelijk is zonder verstrikt te geraken in allerlei klimspiralen. En net die situatie zie ik hier ook, een hele nest klimspiralen waar je nooit op een deftige manier bij kunt en die met een lift totaal niet nodig zijn.


Je ziet de beschikbare ruimte, er is een dakkapel en er zijn schuine daken en dus ook de onmogelijkheid voor een paternosterlift die alle opstelsporen kan vervangen.

Daarnaast doen je nogal hectisch over de klimspiralen. Het is een beproefd concept en wordt veel toegepast. Mits goed aangelegd heb je nauwelijks problemen te verwachten. En ja, je moet er natuurlijk bij kunnen maar dat geldt voor de hele baan.

Gr, Ben.