Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Natuurlijk is het een combinatie van beiden, uiteindelijk zul je het op elkaar aan moeten sluiten. :D

Maar je kunt nu al zien waar de klimspiralen gaan eindigen en dat bepaalt het zichtdeel. Om maximale ruimte te hebben in het zichtdeel is het handiger de spiralen andersom te laten draaien.

Het lijkt dus alsof er niet nagedacht wordt maar het kan natuurlijk zijn dat ik me vergis.;)

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
@ Wim,

Dus jij gaat me vertellen dat je een schaduwstation belangrijker vind dan je zichtbare baan?
Juist met het maken van de benodigde helixen/klimspiralen, is het verstandig om eerst het zichtbare deel te ontwerpen.
Omdat je dan precies weet waar het zichtbare deel loopt, kun je daar keurig rekening mee houden hoe die moeten lopen.

@ Richard, zoals ik al eerder zei, een schaduwstation kan in zoveel vormen bestaan, die kan je altijd wel ergens plaatsen.

Maar een ieder is vrij, om op z'n eigen manier te ontwerpen, natuurlijk!
Meer ga ik er niet over zeggen. Anders moeten we hier maar een nieuw draadje over opstarten.
Ja, ik kan er nog veel meer over zeggen, maar ik zou een aantal voor het hoofd stoten en daar heb ik geen zin in.
Zeker niet in een ander mans draadje.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, om even een open deur in te trappen.

Er valt veel voor te zeggen om van boven naar beneden te werken. Misschien eens proberen en kijken of het mij bevalt. Baat het niet, schaadt het niet :D
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Citaat van: Pjedro op donderdag 27 november 2014, 11:23:32

Ja, ik kan er nog veel meer over zeggen, maar ik zou een aantal voor het hoofd stoten en daar heb ik geen zin in.


Niet van dat benauwde, je kunt hier gewoon je mening geven. Er is altijd volk wat dat niet pruimt maar dat is in de echte wereld ook zo. Je krijg alleen wat minder duimpjes, so what.

Ben benieuwd naar het vervolg, altijd leuk leuk nieuwe baantjes. :)

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Peter is alleen nog maar aan het ontwerpen, zoals Robin zei is met het tekenen van het schaduwstation een mooi begin punt om Wintrack onder de knie te krijgen, wanneer hij zover is dat hij de zichtbaan kan gaan ontwerpen kan hij nog altijd het schaduwstation en eventueel de helix(en) daarop aanpassen.
En de tafels pas maken wanneer het baanplan af is, het is makkelijker het houtwerk aan te passen aan het baanplan dan andersom.

mvg
Koos
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Ik ben bij het ontwerpen van mijn nieuwe baan uitgegaan van het schaduwdtation. Hierdoor Kon ik vrij eenvoudig verder ontwerpen omdat ik rekening Kon houden met stijgingen etc. Maar er zijn diverse manieren om te starten. Deze bevalt mij tot nog toe prima. Gr Henk
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Als men soms denkt dat Peter al druk aan het timmeren is dan heeft men het mis.
Eerst moet de zolder vrij komen en dat kan nog weleens even duren want zijn dochter heeft het thuis gelukkig heel erg naar haar zin.

Laat hem maar lekker tekenen en als iedereen een beetje helpt dan zal er over een paar jaar een schitterende baan gaan komen, desnoods ga ik hem dan t.z.t. helpen. met aanwijzingen geven.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Tom, Je moet altijd doen waar je het beste in bent  :P

mvg
Koos
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Citaat van: iTom op donderdag 27 november 2014, 16:04:39
Als men soms denkt dat Peter al druk aan het timmeren is dan heeft men het mis.
Eerst moet de zolder vrij komen en dat kan nog weleens even duren want zijn dochter heeft het thuis gelukkig heel erg naar haar zin.
Volgens mij wordt het tijd voor kostgeld >:-D
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Wat mij betreft maakt t weinig uit waar je begint.
Zodra je merkt dat je op 1 van beide (ofwel zichtgedeelte ofwel schaduwstation) niet uitkomt, kan je altijd wat aan de ander veranderen.
Die 2 plekken waar je boven komt is nu ook niet de wereld...


Succes Ben!
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Citaat van: Simon BR39 op donderdag 27 november 2014, 21:21:13

Succes Ben!


Ikke? Heb al een baantje.

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Ahum, ik bedoelde 'Peter'  :D :D
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hallo Peter,

Heerlijk werk waar jij nu mee bezig bent, een baan ontwerpen en omdat er nog geen haast is om te gaan timmeren aan een tafel (dochter woont nog lekker bij paps en mams) heb je alle tijd. Doe het lekker rustig aan dan komt het allemaal goed.

Veel succes en uiteraard blijf ik dit volgen. (lekkere discussie)

Groet Herman.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hallo allemaal,

Het is duidelijk dat er meer wegen naar Rome leiden, de een bouwd van boven naar onder en anders om.
Op dit moment is de zolder niet vrij, er slaapt nog een dochter.
Met Saskia heb ik het over kostgeld gehad, maar die wil daar niets van weten  :( :)

Van de week ben ik nog bezig geweest om de spiralen erin te tekenen, daar ben ik nog niet uit.
Door mijn drukke werkzaamheden heb ik ook weinig tijd gehad, dit weekend ga ik er zeker mee aan de slag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Als Saskia het kostgeld niet wilt hebben, kan je het natuurlijk altijd bij mij kwijt Peter.
Jij hebt toch geen tijd om het op te maken met dat tekenen in Wintrack. :P
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Leuk om deze voorbereidingen met tekenen te zien. Heb ik ruim een jaar aan besteed en daar heb je veel plezier van met bouwen. Het geeft veel voldoening als de theorie ook in de praktijk klopt. Het is haast nog leuker dan het bouwen zelf! Ik ben bezig met aansluiten en de draadjes komen mijn neus uit :)
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Je kinderen kostgeld laten betalen is zo 2013.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hallo allemaal,

Citaat van: De Dijk op zaterdag 29 november 2014, 08:13:17
Als Saskia het kostgeld niet wilt hebben, kan je het natuurlijk altijd bij mij kwijt Peter.
Jij hebt toch geen tijd om het op te maken met dat tekenen in Wintrack. :P

Hoi Wim,

Tijdens het tekenen kwam ik er al achter dat er erg veel rails in gaat zitten en meer dan de helft heb ik niet op voorraad.
Dus het geld kan ik zelf goed gebruiken  :)

Ik ga zo de pc aanzetten en proberen in mijn baanplan een helix te tekenen en de tweede laag te realiseren.


Citaat van: Jongslog op zaterdag 29 november 2014, 10:10:45
Leuk om deze voorbereidingen met tekenen te zien. Heb ik ruim een jaar aan besteed en daar heb je veel plezier van met bouwen. Het geeft veel voldoening als de theorie ook in de praktijk klopt. Het is haast nog leuker dan het bouwen zelf! Ik ben bezig met aansluiten en de draadjes komen mijn neus uit :)

Hallo Henk,

Het werken met wintrack is erg leuk, het geeft een goed overzicht van de mogelijkheden en je kunt straks al het een en ander uitwerken.
Ook in koploper kan ik straks alvast aan de slag en bezetmelders voorbereiden.


Citaat van: iTom op zaterdag 29 november 2014, 17:37:08
Je kinderen kostgeld laten betalen is zo 2013.
Dat Zei Saskia ook al Tom  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hallo Peter,

Ik volg je wel mee maar kan je helaas niet helpen met Wintrack, maar je komt er wel ben benieuwd hoe en wat het gaat worden.

Groeten
Peter
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hallo Peter.

Als je van een relatief kleine baan naar een oppervlakte gaat van een zolder dan zal je rails wel niet genoeg zijn.Als je de spiraal tekent probeer dan in ieder geval minimaal R2 te gebruiken en ook rechte stukken zodat je geleidelijk omhoog gaat.

We zijn benieuwd naar je vorderingen  ;)

Harald & Alex
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hallo allemaal,

Citaat van: peterke33 op zondag 30 november 2014, 08:49:11
Hallo Peter,

Ik volg je wel mee maar kan je helaas niet helpen met Wintrack, maar je komt er wel ben benieuwd hoe en wat het gaat worden.

Groeten
Peter

Hoi peterke,

Dat gaat wel goed komen ( denk ik  8o ) ik ben nu lekker aan het stoeien maar loop even vast met de helix.


Citaat van: harald en alex op zondag 30 november 2014, 09:20:16
Hallo Peter.

Als je van een relatief kleine baan naar een oppervlakte gaat van een zolder dan zal je rails wel niet genoeg zijn.Als je de spiraal tekent probeer dan in ieder geval minimaal R2 te gebruiken en ook rechte stukken zodat je geleidelijk omhoog gaat.

We zijn benieuwd naar je vorderingen  ;)

Harald & Alex

Hoi Harald en Alex,

zoals het er nu uitziet wordt het R2 en R3 met een stijging van maximaal 2,5%


Zoals ik net al schreef ben ik aan het stoeien er een helix in te tekenen, ik kan wel de berekening maken maar krijg de rails niet omhoog. 





Wat doe ik fout.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Moet je het eens door Saskia laten tekenen, hahahahahaha.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Ja die stond hier net te kijken wat ik allemaal aan het doen was, ze dacht dat het achterste gedeelte van de zolder voor haar was  >:-D >:-D niet dus.
De wasmachine en droger staan al op zolder en dat is meer dan genoeg  :D
Nu maar hopen dat ze niet meeleest.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Als ze dit leest , komt Peter enkele weekjes niet meer online.....we gaan het zien en beleven.

Mvg: Alex
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Citaat van: degeluidsman op zondag 30 november 2014, 10:29:02
De wasmachine en droger staan al op zolder en dat is meer dan genoeg  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman.

Zo is mijn sorry onze zolder ook ingericht een hokje met haar wasmachine en droger de rest van de zolder is voor mijn hobby. :P
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Dat had ik ook, maar de kinderen willen meer ruimte dus moet ik mijn treinbaan ruimte opgeven.

Ben nu aan het kijken voor een uitbreiding aan het huis.

Gr.
Piwie.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
CiteerZoals ik net al schreef ben ik aan het stoeien er een helix in te tekenen, ik kan wel de berekening maken maar krijg de rails niet omhoog.


Hoy Peter,

Je moet de rails aan het begin van de helix afkoppelen. Dan het gehele spoor selecteren. Dan klik je rechts en krijg je een venster te zien. daar ga je naar 3d display tab.

nu kun je met de stijgingswaarde of hoogte gaan spelen. Je slecteert de sporen in dit venster door ze met een ingedrukte muisknop over te slepen.

Voor je DHCP probleem dat je me gisteren gevraagd hebt.

Als je in een dos venster in windows het volgende intikt.  'IPCONFIG /ALL"  dan zie je welk ip adres je gekregen hebt. Als er een 169.x.x.x  adres in staat is dit een fake adres van microsoft wat uitgegeven wordt als de dhcp server niet werkt. Ik vermoed dat je dit krijgt omdat je router zen dhcp server uitvalt. met het herstarten van de router is dit natuurlijk opgelost.

Twas een leuk dagje gisteren  :D
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Ha die Peter.
Geweldig om te lezen (en te zien) dat de eerste plannen voor de herinrichting zolder al gemaakt worden! :thumbup:
Natuurlijk moet de zolder wel eerst vrij komen maar dat gaat vanzelf, hoewel dat ook nog jaren kan gaan duren.
Hoe leuker de kinderen het thuis hebben des te langer blijven ze bij Paps en Mams wonen, met het vragen van "kostgeld" wordt deze stap vaak wel erg versneld! 8o
Maar dat is volgens mij al in de 20e eeuw uitgestorven! (en gelukkig maar! :-*)

Citaat van: degeluidsman op zondag 30 november 2014, 10:29:02
Nu maar hopen dat ze niet meeleest.

Is dat een tip of een dreigement!? :D

Peter, héél veel plezier met de voorbereidingen van je toekomstige droombaan! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hoi Peter,

Om hoogte goed in de baan aan te geven maakt je inderdaad de sporen die moeten stijgen of dalen los van de rest van de baan.
als het geheel tussen 2 wissels ligt dan hoef je de sporen niet los te maken. ("Ctrl"en "E" als je de verbinding die los moet hebt geselecteerd)

Dan selecteer je 1 rail, niet het gehele traject dat werkt niet, en klik je met je rechter muis knop op die rail.
Dan kies je in het verschenen venster "eigenschappen/weergave" en in dat venster kies je voor "3D-profiel".

Nu krijg je een schermpje voor je waarin je hoogtes of helling kan aanpassen.
Kijk uit! Het is afhankelijk van de geselecteerde rail of je positief of negatief getal moet invullen voor de helling.
Het beste kan je kiezen voor de rail die het laagste moet komen te liggen, dan hoef je alleen maar een positief getal in te voeren.
In jouw geval dus kiezen voor de eerste rail van je helix dus de eerste 24530 bocht. Dan kun je 2,5 als getal invoeren bij het hellingspercentage.
Dan kom je uit op ongeveer 10 cm of 100 mm.

Veel plezier bij het verder ontwikkelen van je baan.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties en tips dit wordt erg gewaardeerd  :thumbup: :thumbup:

Het is gelukt de helix te maken maar ik kun nu geen aansluiting maken op de volgende etage, ik ga de boog met R5 weghalen en na het wissel eerst een recht stukje toepassen zodat ik daarboven wel een wissel kan plaatsen.

Zo is het nu.





In de bijlage het actuele bestand.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Peter begint er al aardig op te trekken.
Veel suc6 bij het verder puzzelen.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hallo Jorg en alle anderen,

Beetje bij beetje kom ik steeds een stukje verder, ik ben net terug van een verjaardag en ga zo samen met de buurman nog even tekenen.

Ik zal straks het resultaat hier plaatsen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hallo allemaal,

Zoals belooft hier de file, we hebben de helix aan een kant nu 2 windingen gegeven met een stijging van 2,5%.
iedere winding heeft een lengte van ongeveer 4 meter, we klimmen dus zo,n 20 cm. op dit moment.

Op deze hoogte zou de tweede etage moeten starten, het is de bedoeling dat deze etage de andere kant op rijd en via R2 bochten de helix in gaat enz.





Ook plaats in de actuele file er weer bij.


Mvg,

Peter degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hoi Peter

Waarschijnlijk overbodig maar hou je in gedachte dat het bovenste spiraal het stijgende is.

Mvg
Koos
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hoi koos en alle anderen,

Er komen twee spiralen in elkaar te lopen zowel met R3 en R2, dit moet ik nog wel uitzoeken om het passend te krijgen.

Wat bedoelde je precies met het bovenste spiraal stijgend is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Omdat het bovenste spiraal een kleiner stijgings percentage heeft dan het onderste spiraal.
R3 en R2
Wil je dan je schaduwstation van 2 kanten binnen kunnen rijden??? en vertrekken.

Zoals het nu getekend is kan je met Koploper perfect dynamische blokken maken (zelfs met verschillende lengte) maar dan vanuit 1 kant als binnenkomst, dus onderste spiraal.

Mvg
Koos
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Drie etages rijden bv linksom en de andere twee etages rijden rechtsom.

Hoe de blokken gebruikt gaan worden is nog niet bekend, in gedachten had ik wel twee melders per blok bedacht en misschien kleinere blokken zodat er meer  treinen kunnen staan.

Bij dynamische blokken rijd de trein op de stopmelder keert dan rijd achteruit totdat de melder weer vrij is?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Je keert alleen met een gezamenlijke stopmelder. (om de melder weer vrij te maken)
Als je per plok een eigen stopmelder gebruikt is die noodzaak er niet.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Peter.

Dat klopt.Je hebt dan ook maar 2 melderpunten nodig om alles aan te sturen.Je verbind domweg alle kabels van de rails aan elkaar van de binnenkomende en alle van de uitgaande sporen.Een nadeel maar daar moet je volgens mij niet te veel aan tillen is dat als er een loc stilvalt op een melder gaat er niks meer weg omdat dan alle melders bezet zijn.Ook als er dus een 1 spoor massa maakt dan licht alles op wat er op die aansluiting zit en dan is het even zoeken geblazen..........

Harald & Alex
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hallo allemaal,


Citaat van: Hero op maandag 01 december 2014, 19:19:27
Je keert alleen met een gezamenlijke stopmelder. (om de melder weer vrij te maken)
Als je per plok een eigen stopmelder gebruikt is die noodzaak er niet.


Hoi Robin,

Helder, ik wil twee melders per blok gebruiken er komen dus diverse blokken achter elkaar te liggen.
Mijn kortste spoor heeft een lengte van 922 cm. en de langste is 1026 cm.
Op het kortste spoor kan ik 5 blokken van 184 cm. maken en op de langste 6 blokken van 171 cm. maken.
Voor het gemak zou je kunnen zeggen 25 blokken per etage maal 5 etage's kom je uit op 125 blokken maal 2 bezet melders is 250 aansluitingen op 16 S88 printen.


Citaat van: harald en alex op maandag 01 december 2014, 19:21:14
Peter.

Dat klopt.Je hebt dan ook maar 2 melderpunten nodig om alles aan te sturen.Je verbind domweg alle kabels van de rails aan elkaar van de binnenkomende en alle van de uitgaande sporen.Een nadeel maar daar moet je volgens mij niet te veel aan tillen is dat als er een loc stilvalt op een melder gaat er niks meer weg omdat dan alle melders bezet zijn.Ook als er dus een 1 spoor massa maakt dan licht alles op wat er op die aansluiting zit en dan is het even zoeken geblazen..........

Harald & Alex

Hoi Harald en Alex,

op die manier lijkt het mij niet 100% betrouwbaar werken, ook heb je dan geen detectie als er iets blijft staan toch.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hoi Peter

125 blokken dan ben je wel op de toekomst voorbereidt.
Ik weet niet wat je langste treinen worden maar met zo'n ruimte is wel machtig mooi voor lange goederentreinen > 4mtr.
Daarvoor kan je ook een combinatie maken bv 1 etage gebruiken voor lange goederen treinen met 2 dynamische blokken per spoor. 1 gezamenlijke binnenkomst- en 1 aparte stopmelder + veiligheidsmarge 65cm dan kan je op ket kortste spoor 2 treinen kwijt met een gezamenlijke maximale lengte van 857cm, en met een aparte stopmelder rijden de treinen niet terug.
Zelf heb ik een gezamenlijke stopmelder en zo rijdt het bij mij al meer dan 1 jaar en betrouwbaar.

Mvg
Koos
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Peter.

Het werkt vlekkeloos.Er blijft in ons schaduwstation geen wagons achter terwijl de loc dan omhoog rijdt.Gebeurd dat wel dan zien we dat ook direct.Ik denk zoals jij het wil doen je beperkt in de mogelijkheden met variable lengte van je verschhillende treinen.Met een dynamisch schaduwstation en alles goed opgemeten en zoals Koos zegt de goede veiligheidsmarge berekent koploper zelf wat waar kan staan.Mooier kan het niet.En je hebt niet zoveel S88 nodig ook.

Wij hebben voor het hele schaduwstation wat 12 sporen telt maar 4 aansluitingen nodig naar de S88.

Harald & Alex
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hoi Koos, Harald en Alex,

In dynamische blokken moet ik me nog gaan verdiepen, jullie hebben het over een inrijd melder voor meerdere sporen ( toch ).
Maken jullie dan bv twee railzen als inrij melder het tussenstuk zonder detectie en aan het eind weer twee railzen als stopmelder?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Koos heeft het allemaal al eens opgeschreven: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46096.0  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Bedankt voor de link Ben, ik ga dit eens op mijn gemak lezen  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Kijk dan ook naar http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46114.msg825361#msg825361
Een voorbeeld van 4 blokken per spoor met 2 melders per blok.

Mvg
Koos
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Ik ga het bestuderen Koos  :thumbup:

Vanavond eerst bij Sander zijn baan kijken of we de storing uit de S88 string kunnen halen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Hallo allemaal,

Ik heb het baanplan van Koos gedownload.
4 blokken met 2 melders per blok.
In de testmode van koploper werkt dit mooi, verschillende lengte's blokken achter elkaar en koploper kijkt waar hij de trein kan parkeren.

Natuurlijk moet koploper wel de lengte van de trein en het blok weten.

Dit was ook zo,n beetje mijn idee voor het schaduwstation.

Je hebt wel veel melders nodig maar volledige detectie  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Peter

Gelukkig kosten die Rosoft S88 decoders niet meer zoveel als die van Marklin of Viessmann :)
In Koploper kan je op strategische plaatsen lengtemeting doen hoef je er niet naar om te kijken.

Mvg
Koos

Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- de zolder als plattegrond in wintrack.
Klopt als een bus Koos, de prijzen van S88 encoders zijn veel goedkoper geworden de laatste jaren  :thumbup:

Met de lengte meeting in koploper heb ik wel eens geëxperimenteerd maar vond dat geen succes, ik meet mijn treinen liever met een rolmaat.
De treinen  zullen kwa samenstelling niet zo vaak wijzigen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman