Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Janvis, KoosLeiderdorp en 12 gasten bekijken dit board.
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Citaat van: peterke33 op dinsdag 12 oktober 2010, 16:58:24
hallo peter/degeluidsman,

ik zie dat er bij jou ook al veel is veranderd,leuke filmpje's fijne update's seinhuisje dat zeer mooi geworden is.

groeten en succes verder;

peter(ke33)

Hallo Peterke,

Bedankt voor je fijne reactie, ook achter de schermen wordt iedere dag gesleuteld aan mijn baan  :D.

Het seinhuisje is TOP, die krijgt een mooi plekje op de baan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Citaat van: Hugy op dinsdag 12 oktober 2010, 18:02:29
Peter,

Ik had ook ooit een soortgelijk probleem met een BR03. Hij hoefde niet van de rails, want een duwtje hielp soms ook. Uiteindelijk waren het de koolborstels die niet altijd goed contact maakten.
Een beetje er mee jutteren en de veerdruk varieëren was bij mij de oplossing; daarna probleemloos ingereden en ik heb het probleem niet meer terug gehad.

Misschien heb je er wat aan. Succes!

Hugo

Alle tips zijn meer dan welkom Hugo.

Ik had de loc al een zetje gegeven maar daar is hij niet gevoelig voor, ik moet echt de spanning van de sleper halen en hierna rijd hij weer als de bekende trein.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Zoals belooft zou ik jullie nog even op de hoogte houden van mijn nieuwe stoomlocje.

Ik heb hem een reset gegeven, wel eerst alle instellingen op papier gezet  :D

Hierna alle instellingen weer goed ingesteld en gaan rijden, na een klein uurtje rijden is de fout niet opgetreden.

Het is nog te vroeg om te zeggen dat het is opgelost hiervoor moet nog langer gereden worden.

Vanavond wat kleine klusjes aan de baan gedaan, zoals bezetmeders een rails verplaatsen en het spoor onder de berg 2mm. omgelegd.

Ik had last van mijn ICR rijtuigen als ze het linker gedeelte van de berg verlieten liepen ze net tegen het portaal aan, het was zo weinig dat ze gewoon op de rails bleven staan alleen zag je dat ze iets opzij werden gedrukt.

Als het goed is is dit verleden tijd, morgen maar weer eens uitproberen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Soms kan een reset wonderen doen...SUCCES meneer Peter  :P

Groeten,

Hans ;)
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Citaat van: Hansje op woensdag 13 oktober 2010, 12:48:43
Soms kan een reset wonderen doen...SUCCES meneer Peter  :P

Groeten,

Hans ;)

Dat klopt Hans  :D :D.

Vanavond laat ik alles weer rijden en hoop ik de storing niet meer tegen te komen.

Geen bericht goed bericht zullen we maar zeggen  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Hoi Peter,

Laten we hopen dat de storing in de loc verleden tijd is, zou toch zonde zijn van zo'n mooie trein.

Gr. Henk
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Peter,

Fijn dat tot nu toe de storing zich niet meer voordoet. Ik hoop dat dit zo blijft.

Groet, Andre
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Vanavond heeft hij goed gereden, het spontaan stilstaan en niets meer willen doen is niet meer opgetreden.

Het lijkt goed te kopen, maar ik wacht het nog een tijdje af voordat ik zeg dat het verledentijd is.

Nu is er wel weer een andere loc die keuren vertoond de NS 1739 heeft iets met de tandwielen, vanavond hebben Sander en ik deze loc onderhanden genomen maar hij blijf horten en stooten.

Heeft iemand hier ervaring mee, het tandwielen gedeelte is in een bakje met wasbenzine schoongemaakt ( liep erg zwaar ) en hierna ging het een stuk beter, echter tijdens het rijden rijd het niet mooi.

Ik weet zo snel niet hoe ik het anders moet omschrijven, misschien dat Sander het beter kan uitleggen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Hoi Peter,

Ik lees dat je weer problemen heb met een loc, wat zonde zeg. Je kan je tijd wel beter gebruiken, maar soms heb je een periode waarin het één wel lukt en dan zit het andere weer tegen.

Sterkte met het oplossen hiervan. Ik hoop niet dat je hierna nog meer storingen krijgt.

Groeten Ronald  :D
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Hoi Peter,

Je kan onderhand B100 na gaan doen van Bassie en Adriaan met: "ik heb ook altijd pech!"
Ik hoop dat het snel weer goed komt met je locs en dat alles weer soepeltjes rijd. Onvoorziene kosten die je daarmee krijgt lijken mij sowiesow niet leuk!
Veel succes!

Mvg. Falco
Re:De baan van een geluidsman / Mijn nieuwe stoomloc 37975 heeft een probleem
Wou dat ik het wist en je kon helpen, ben op dat gebied niet echt thuis...maar fijn dat je andere LOK geen problemen meer geeft !!

Succes  :)

Groeten,

Hans ;)
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Bedankt voor jullie reacties  :D :D,

Het probleem zit in het blokje waar zowel de wielen en tandwielen in gemonteerd zijn.

Dit loopt erg stroef, we hadden dit gedeelte gisteren al een bad gegeven met wasbenzine en hij leek soepeler te rijden ( alleen het blokje op de rails gezet ) maar het is niet zoals het zijn moet.

De tandwielen eruit halen gaat mij kennis te boven en daar durf ik me niet aan te wagen.

Wie herkend deze problemen en kan me tips geven.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Beste Peter,

Ik herken dit probleem.
Door het blokje in de motorolie te zetten en regelmatig aan het drijfwerk draaien komt de olie in de juiste smeer plekken te recht.
Goed laten uitlekken, schoonmaken en je loc suist weer geruisloos over de baan. :P

M.vr.gr,

GerbenK
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Citaat van: GerbenK op donderdag 14 oktober 2010, 11:42:28
Beste Peter,

Ik herken dit probleem.
Door het blokje in de motorolie te zetten en regelmatig aan het drijfwerk draaien komt de olie in de juiste smeer plekken te recht.
Goed laten uitlekken, schoonmaken en je loc suist weer geruisloos over de baan. :P

M.vr.gr,

GerbenK

Bedoel je de motorolie uit bv mijn auto ???

Ik hoor het graag van je.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Beste Peter,

Idd gewoon motorolie die ook in je auto zit.
Ik heb nog nooit last gehad van tandwieltjes die kleven aan elkaar, mits je maar goed en nauwkeurig schoonmaakt. :P

m.vr.gr,

GerbenK
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Citaat van: GerbenK op donderdag 14 oktober 2010, 12:00:38
Beste Peter,

Idd gewoon motorolie die ook in je auto zit.
Ik heb nog nooit last gehad van tandwieltjes die kleven aan elkaar, mits je maar goed en nauwkeurig schoonmaakt. :P

m.vr.gr,

GerbenK

Dat ga ik dan proberen, sorry maar er schiet mij nog een vraag te binnen.

De antislip banden, moet ik die er vanaf halen voor het olie bad, of kan dit geen kwaad.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Beste Peter,

Idd antislipbandjes, elektra verwijderen. Je kan beter een uurtje langer bezig zijn dan ff snel en dan achteraf spijt krijgen.

Succes
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Citaat van: GerbenK op donderdag 14 oktober 2010, 12:39:37
Beste Peter,

Idd antislipbandjes, elektra verwijderen. Je kan beter een uurtje langer bezig zijn dan ff snel en dan achteraf spijt krijgen.

Succes

Bedankt voor de duidelijke uitleg, misschien dat ik er vanavond aan toe kom ben nu druk met een brugdeel te plaatsen  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Hallo peter

het moet idd de smering zijn want die heb je met de wasbenzine compleet verwijderd. Ik zou niet teveel olie gebruiken want dan pakken de tandwielen veel vuil en stof op. Een paar kleine druppeltjes en goed ronddraaien is meestal voldoende. Ik heb zo' n klein flesje faller olie die is heel dik en blijft wat beter zitten dan standaard motorolie, maar dat gaat ook.

Kijk uit dat het niet op de wielen komt en kijk ook uit dat het niet op de baan lekt want dan komt er geen lok meer tegen een helling op!

Roland
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Citaat van: bluey op donderdag 14 oktober 2010, 16:31:21
Hallo peter

het moet idd de smering zijn want die heb je met de wasbenzine compleet verwijderd. Ik zou niet teveel olie gebruiken want dan pakken de tandwielen veel vuil en stof op. Een paar kleine druppeltjes en goed ronddraaien is meestal voldoende. Ik heb zo' n klein flesje faller olie die is heel dik en blijft wat beter zitten dan standaard motorolie, maar dat gaat ook.

Kijk uit dat het niet op de wielen komt en kijk ook uit dat het niet op de baan lekt want dan komt er geen lok meer tegen een helling op!

Roland

Hallo Roland,

Na de wasbezine beurt is hij gesmeerd met Faller olie  :? :? :?

Dit heeft nog niet voor jet juiste effect gezorgd, ik hoop er vanavond iets aan te kunnen doen maar ben op dit moment druk bezeg brugdelen te plaatsen op mijn baan.

Daar door  kan er niet gereden worden dus is dit het eerste wat ik wil afmaken daarna is de loc aan de beurt.

Bedankt voor je tips.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Het is wel belangrijk dat je voor het smeren zorgt dat de boel echt droog is, anders vermeng je de olie met je schoonmaakmiddel, en blijft er niet veel van de werking over. Twee manieren, de eerste is gewoon lang wachten (minimaal een dag) de andere is 'droogrijden', de gespoelde lok op halve snelheid ongeveer laten rijden (bv op je rollenbank ;-) ) totdat je het gepiep en gekreun van de overbrenging echt niet meer kunt aanhoren en je bang wordt dat de boel er mee ophoud. Dat kost ruim minder dan een dag! (niet mijn favoriete oplossing...)

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Daarom is het zo belangrijk na een weekbeurt van wasbenzine de draaiende delen in de olie te zetten. Zonder smeermedia krijg je alleen maar gekreun en gesteun met als eind resultaat een loc die je dan maar afschrijf!
Lekker in de olie zetten, goed uit laten lekken, met een niet pluizende doek, licht bevochtend met wasbenzine, lekker alles weer droog poetsen.
En waar je bij kan komen; lekker laten zitten!
Nadeel hiervan is wel dat je dit als een jaarlijks ritueel kan gaan beschouwen maar met als voordeel dat je wel zeker weet dat je goed gesmeerde loc's heb rond rijden en een goede smering is minder slijtage. :lol:

gr, GerbenK
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Peter,

Ik hoop dat je snel weer een goed geoliede loc zonder problemen hebt lopen op je baan.

Groet, Andre
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Hoi Peter,

Hoop dat je het voor elkaar krijgt met je lok.

Hoe gaat het met de veroudering van de brug met pigmentpoeders?
Zit je haar al in de haarlak of heb je het op je brugdelen gespoten?  :lol: :D
Suc6, hoop binnenkort wat resultaten te zien.

groetjes... 8)
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Hallo allemaal,

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de loc onderhanden te nemen, ik had vandaag mijn pijlen gericht op een brugdeel op mijn baan.

hiervan zal ik zo wat foto's plaatsen.

@Erik, ik heb alleen een klein stukje geprobeerd daar plaats ik ook een foto van en ik hoop te horen wat er aan verbeterd kan worden.

De loc moet dus nog even wachten maar ik kan toch niet rijden, het belangrijkste deel van mijn baanligt op dit moment open  :( :(


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
En je hebt nog wel 1 of twee loks toch ? ;-) heb zelf een probleem met een esu decoder vam roco. Heb een draadje geplaatst in digitale besturing overig. Heb jij daar verstand van ?

Roland
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Stroef lopend tandwielen blok TIPS ZIJN WELKOM
Citaat van: bluey op donderdag 14 oktober 2010, 21:26:36
En je hebt nog wel 1 of twee loks toch ? ;-) heb zelf een probleem met een esu decoder vam roco. Heb een draadje geplaatst in digitale besturing overig. Heb jij daar verstand van ?

Roland

Wel een beetje Roland, misschien kunnen Sander en ik iets voor je betekenen??? ( weet niet of Sander tijd heeft ).

Stuur mij even een pb hierover  :D

Ja ik heb nog wel een loc over om te rijden ( als ik daar aan toe kom )  :D

De foto,s zijn bijna geupload van mijn brugdeel.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Hallo,

Vandaag ben ik begonnen met een stukje voorbereiding om een brugdeel te plaatsen.

Hier zoals het was.





De railzen wil ik gaan ondersteunen met hout en een aantal brugdelen plaatsen.


Eerst moest er gesloopt worden  :( :(





Rechts bovenin kun je zien dat het hout al veranderd is, hier komen straks de brugdelen aan vast.

Ondertussen had ik al hout onder de rails gemaakt ( is nog niet klaar ) en hier aan komt de brug.





Het brug gedeelte bestaat uit 2 x 24130 bocht 1 x 24184 recht en weer 2 x 24130 bocht.

Omdat ik boven een andere rails hang met de brug moest er wel wat stevigheid gemaakt worden.

Van 4mm. hout heb ik de onderzijde van de brug uitgetekend op het hout en uitgezaagt.





De rails is net zo breed als de onderkant van de brug dus makelijk af te tekenen.





De kunstof brugdelen lijm ik met hete lijm op het hout.











De brug met onderhout wordt nu een geheel, even kijken hoe het eruit ziet  :D :D





Nu wil ik de brug gelijk verouderen, dit is weer een nieuwe uitdaging voor mij.
Gelukkig had ik de hulptroepen ( Erik EK en Ronald M- user ) aan de lijn gehad hoe ik dit moest aanpaken.

Hiervoor had ik haarlak en pigment poeders nodig, beiden waren in huis en op een klein stukje brug ( afval stukje ) ben ik aan de slag gegaan.

Hier zijn nog veel verbeter punten te halen, maar hoe.








Bij de echte brug zijn de roosters met verdunde zwarte verf ingewassen zodat de plastic look er vanaf is.

Het verouderen moet dus nog gebeuren ( even een nachtje over slapen  :lol: ).


Alle tips hoor ik graag  :P :P.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Hoi Peter,

Dat begint er al goed uit te zien, leuk die brug en slim bedacht om er een stukje hout onder te plaatsen. 8)
Wat betreft het verouderen van de brugdelen, niet teveel pigmentpoeder gebruiken, beetje voor beetje aanbrengen, vergeet de haarlak niet voor een goede hechting. De eerste keer heb ik het gebprobeerd op een stukje plastic dat ik over had uit een bouwdoos, daarna een huisje gedaan wat niet op mijn baan komt en was best tevreden. Oefening baart kunst.
Belangrijkste is dat de plastic look verdwijnt. Goed bezig maat, ben benieuwd naar het eind resultaat binnenkort.
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Hallo Peter, je bent lekker bezig man waar haal je de inspiratie vandaan?

Fijn dat je mooie klasieke stoomloc weer eens goed gereden heeft, van mij mag dat wel zo blijven.

Dan weer tandwielen die stroef lopen, schoonmaken en smeren zou je zeggen maar voor hetzelfde geld is een van de tandwieltjes niet helemaal fris.

Wat ik erg frappand vind om te zien is dat je precies dezelde soort brug op precies dezelde manier als ik aan het versevigen bent.

Het is een brilliant idee als je niet zoveel pilaren kwijt kunt en toch een stabiele brug wilt hebben.

Ik heb ook een faller brug en die heb ik op die manier ook eindelijk netjes recht gekregen.

Mijn marklinbrug kruist ook op een hele onhandige schuine manier meerdere sporen en dus kon ik weinig pilaren kwijt.

Op jou manier heb ik het helemaal op kunnen lossen.

Ik ben erg benieuwd hoe het er uit ziet als het klaar is met pilaren enzo.

Groeten,
Gijs
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Citaat van: EKdesign op donderdag 14 oktober 2010, 22:22:05
Hoi Peter,

Dat begint er al goed uit te zien, leuk die brug en slim bedacht om er een stukje hout onder te plaatsen. 8)
Wat betreft het verouderen van de brugdelen, niet teveel pigmentpoeder gebruiken, beetje voor beetje aanbrengen, vergeet de haarlak niet voor een goede hechting. De eerste keer heb ik het gebprobeerd op een stukje plastic dat ik over had uit een bouwdoos, daarna een huisje gedaan wat niet op mijn baan komt en was best tevreden. Oefening baart kunst.
Belangrijkste is dat de plastic look verdwijnt. Goed bezig maat, ben benieuwd naar het eind resultaat binnenkort.

Hoi Erik,

Je schreef beetje voor beetje de poeders aanbrengen??? maar hoe doe ik dat als ik met de haarlak er maar een keer overheen kan???.

Saskia was nog boos, ik had de duurste bus haarlak gepakt ( daar heb ik ook geen verstand van  :mrgreen: :mrgreen: ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Hoi Peter,

Ik bedoel ermee dat je niet hoopjes poeder overal krijgt, zelf breng ik het met 3 verschillende kwastjes op het te behanden stuk, ook niet te grote oppervlaktes in 1 keer doen, daar droogd je haarlak te snel voor. Ook heb ik een doekje om wat uit te wrijven klaar liggen. Soms even afblazen werkt ook goed, haal je in ieder geval het overtollge poeder mee weg. 8), oja, doe dat niet in de huiskamer dat blazen, geeft zo een rommel. :mrgreen:

Wat betreft die haarlak van je vrouw  :lol:, geef mij maar de schuld........

Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Citaat van: Gijs op donderdag 14 oktober 2010, 22:28:31
Hallo Peter, je bent lekker bezig man waar haal je de inspiratie vandaan?

Fijn dat je mooie klasieke stoomloc weer eens goed gereden heeft, van mij mag dat wel zo blijven.

Dan weer tandwielen die stroef lopen, schoonmaken en smeren zou je zeggen maar voor hetzelfde geld is een van de tandwieltjes niet helemaal fris.

Wat ik erg frappand vind om te zien is dat je precies dezelde soort brug op precies dezelde manier als ik aan het versevigen bent.

Het is een brilliant idee als je niet zoveel pilaren kwijt kunt en toch een stabiele brug wilt hebben.

Ik heb ook een faller brug en die heb ik op die manier ook eindelijk netjes recht gekregen.

Mijn marklinbrug kruist ook op een hele onhandige schuine manier meerdere sporen en dus kon ik weinig pilaren kwijt.

Op jou manier heb ik het helemaal op kunnen lossen.

Ik ben erg benieuwd hoe het er uit ziet als het klaar is met pilaren enzo.

Groeten,
Gijs

Hallo Gijs,

Ik had al eerder op die manier een brug in elkaar gezet ( deze lag los op de baan en stond op veel foto's ).

Leuk dat jij op dezelfde manier aan je brug aan het bouwen bent, ook ik heb weinig ruimte om pilaren te plaatsen.

Het stoomlocje rijd super, nu de andere loc weer onderhanden nemen.
Dit is ook een redelijk nieuwe loc en heeft nog geen 10 uur gereden.

Zo eerst maar eens naar bed, morgen weer vroeg uit de veren.
Het weekend kan ik lekker verder bouwen  :D :D


Citaat van: EKdesign op donderdag 14 oktober 2010, 22:22:05
Hoi Peter,

Dat begint er al goed uit te zien, leuk die brug en slim bedacht om er een stukje hout onder te plaatsen. 8)
Wat betreft het verouderen van de brugdelen, niet teveel pigmentpoeder gebruiken, beetje voor beetje aanbrengen, vergeet de haarlak niet voor een goede hechting. De eerste keer heb ik het gebprobeerd op een stukje plastic dat ik over had uit een bouwdoos, daarna een huisje gedaan wat niet op mijn baan komt en was best tevreden. Oefening baart kunst.
Belangrijkste is dat de plastic look verdwijnt. Goed bezig maat, ben benieuwd naar het eind resultaat binnenkort.

Hoi Erik,

Je schreef beetje voor beetje de poeders aanbrengen??? maar hoe doe ik dat als ik met de haarlak er maar een keer overheen kan???.

Saskia was nog boos, ik had de duurste bus haarlak gepakt ( daar heb ik ook geen verstand van  :mrgreen: :mrgreen: ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
   


Dat wordt alweer erg mooi Peter :D !!! Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Hallo Peter,

Je nevelt met de haarlak gewoon van redelijke afstand (30 a40 cm) de hele brug in. Daarna kun je de poeders aanbrengen. De haarlak mag zelfs wel opdrogen voor je de poeders aanbrengt. Het gaat er alleen om, dat het ongeschilderde plastic te glad is. Door er wat haarlak op te spuiten wordt het plastic beetje ruw. Waardoor de poeders blijven hechten. Je zou eventueel de brug kunnen nabehandelen met matte blanke lak (airbrush).

groetjes
Henk
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Hallo Peter,

Leuk weer even een up-date te zien van je. Na de ellende met de locs is het nu weer tijd voor wat leuks: Bouwen.

Je brug ziet er top uit. Zoals Henk en Erik al beschreven met een kwastje de poeder aanbregen, dat doe ik ook. Ik wrijf altijd eerst de ergste poeder van de kwast af, ander krijg je meteen een klodder op je bouwwerk en dan is het te dik.

Om vrede met je vrouw te sluiten: Ik koop de haarlak bij de Action, ja daar verkopen ze veel zaken die wij als modelbouwers ook kunnen gebruiken. Lekker goedkoop.

Succes met je brug.

groet Ronald  :D
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Action is inderdaad lekker goedkoop, daar ben ik ook wel achter  8)

Zou eerst maar een bosje bloemen kopen voor Saskia dit weekend  :lol:

Ik zou niet te fel oranje/rood gebruiken, eerder wat roest-bruin...wat ik ook wel eens doe is de poeder met mijn vinger aanbrengen, en dan met veegjes aanbrengen.

Maar er zijn heel wat wegen naar Rome hoor  :P

Succes !!

Groeten,

Hans ;)
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Prachtig al!

groeten minitreintje/Dylan
Re:De baan van een geluidsman / Update 15 okt. brugdeel voorbereiden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 15 okt. brugdeel voorbereiden
Hallo allemaal,

Wat een hoop fijne reacties, ik ben net pas thuis uit mijn werk dus vanavond doe ik niet veel meer.

Misschien straks ( na the voice ) nog even online en vroeg naar bed, morgen wil ik met de tips aan de slag.

Ik reageer dus later op jullie berichten, eerst even op de bank liggen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Update 15 okt. brugdeel voorbereiden
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 15 okt. brugdeel voorbereiden
Peter,

Je brugbouw ziet er prima uit. Ook het weatheren gaat je goed af. Veel goede leermeesters hier op het forum.
Zou wel een bus haarlak bij de Action halen, want onenigheid met Saskia over haar haarlak lijkt me niet prettig.
Immers ze helpt je al zo geweldig met je baan.

Groet, Andre
Re:De baan van een geluidsman / Update 15 okt. brugdeel voorbereiden
Peter,

Als je je brug mooi met poeder behandeld, doe dan ook gelijk je rails. Lijkt mij wel zo mooi. Is maar een idee hoor  :mrgreen: :mrgreen:

Groet Ronald  :D
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Citaat van: RMW op donderdag 14 oktober 2010, 22:37:42
   


Dat wordt alweer erg mooi Peter :D !!! Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

M.v.g.

Maikel (RMW)

Dat ben ik ook Maikel, ik heb dit weekend veel tijd en za er zo mee verder.

Ik hoop dat het verouderen gaat lukken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Citaat van: Hendrik_marklin op donderdag 14 oktober 2010, 22:43:20
Hallo Peter,

Je nevelt met de haarlak gewoon van redelijke afstand (30 a40 cm) de hele brug in. Daarna kun je de poeders aanbrengen. De haarlak mag zelfs wel opdrogen voor je de poeders aanbrengt. Het gaat er alleen om, dat het ongeschilderde plastic te glad is. Door er wat haarlak op te spuiten wordt het plastic beetje ruw. Waardoor de poeders blijven hechten. Je zou eventueel de brug kunnen nabehandelen met matte blanke lak (airbrush).

groetjes
Henk

Hallo Henk,

Bedankt voor deze tip, ik dacht namelijk dat de haarlak juist nat moest zijn.

Ik heb ook blankelak in huis om de boel te beschermen  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Citaat van: Varekamp op donderdag 14 oktober 2010, 23:14:15
Hallo Peter,

Leuk weer even een up-date te zien van je. Na de ellende met de locs is het nu weer tijd voor wat leuks: Bouwen.

Je brug ziet er top uit. Zoals Henk en Erik al beschreven met een kwastje de poeder aanbregen, dat doe ik ook. Ik wrijf altijd eerst de ergste poeder van de kwast af, ander krijg je meteen een klodder op je bouwwerk en dan is het te dik.

Om vrede met je vrouw te sluiten: Ik koop de haarlak bij de Action, ja daar verkopen ze veel zaken die wij als modelbouwers ook kunnen gebruiken. Lekker goedkoop.

Succes met je brug.

groet Ronald  :D

Hoi Ronald,

Helaas hebben wij geen action in de buurt, maar met drie vrouwen in huis is er voldoende haarlak te vinden alleen ik had de duurste gepakt  :lol: :lol:

Met de tips ga ik aan de slag  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Citaat van: Hansje op vrijdag 15 oktober 2010, 13:33:50
Action is inderdaad lekker goedkoop, daar ben ik ook wel achter  8)

Zou eerst maar een bosje bloemen kopen voor Saskia dit weekend  :lol:

Ik zou niet te fel oranje/rood gebruiken, eerder wat roest-bruin...wat ik ook wel eens doe is de poeder met mijn vinger aanbrengen, en dan met veegjes aanbrengen.

Maar er zijn heel wat wegen naar Rome hoor  :P

Succes !!

Groeten,

Hans ;)

Er zijn zeker vele wegen die naar Rome lijden, met je vinger aanbrengen had ik nog nergens gelezen maar ga ik uiteraard proberen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 14 okt. brugdeel voorbereiden
Re:De baan van een geluidsman / Update 15 okt. brugdeel voorbereiden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 15 okt. brugdeel voorbereiden
Citaat van: AndreS op vrijdag 15 oktober 2010, 20:21:22
Peter,

Je brugbouw ziet er prima uit. Ook het weatheren gaat je goed af. Veel goede leermeesters hier op het forum.
Zou wel een bus haarlak bij de Action halen, want onenigheid met Saskia over haar haarlak lijkt me niet prettig.
Immers ze helpt je al zo geweldig met je baan.

Groet, Andre

Ik ben ook erg blij met alle tips die ik krijg Andre, anders gaat het niet goed komen hier  :o

Wat een beetje ( dure ) haarlak al niet te weeg kan brengen  :lol: :lol:.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Update 15 okt. brugdeel voorbereiden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 15 okt. brugdeel voorbereiden
Citaat van: Varekamp op vrijdag 15 oktober 2010, 22:20:51
Peter,

Als je je brug mooi met poeder behandeld, doe dan ook gelijk je rails. Lijkt mij wel zo mooi. Is maar een idee hoor  :mrgreen: :mrgreen:

Groet Ronald  :D

Ik wil eerst de brug proberen, als ik dat een beetje in de vingers heb doe ik de rails misschien ook wel.


Zo, het fototoestel is weer geladen dus zal ik jullie de foto's straks laten zijn van het proef stukje.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Update 16 okt. brugdeel verouderen test foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 16 okt. brugdeel verouderen test foto's
Ik heb net een test stukje gedaan, een gedeelte heb ik met de kwast aangebracht en een gedeelte mijn mijn vinger.

Er zijn 2 verschillende kleuren roest gebruikt.











Ik ben benieuwd of ik op de goedeweg ben  :? :? :?

Ik hoor graag jullie op of aanmerkingen, dan kan ik straks met de grote brug gaan beginnen.

Ik ben er klaar voor.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Update 16 okt. brugdeel verouderen test foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Update 16 okt. brugdeel verouderen test foto's
Geen bericht goed bericht denk ik maar  :D :D.

Ik ga aan de grote brug beginnen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.