Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Citaat van: AndreS op maandag 13 september 2010, 11:43:46
Peter,

Je berg ziet er geweldig uit. En wat strak ligt dat grasveldje. Vakmanschap.
Ook ik lees hier over het grasapparaatje, en dat meerdere forumleden wel zo'n apparaat willen aanschaffen. Misschien dat Jaap een aktie kan starten?

Groet, Andre

Ik schreef het net al Andere, gewoon een pb naar Vriend sturen en jullie kunnen ook zo,n grasmat leggen  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Citaat van: BMW-Fan op zondag 12 september 2010, 23:25:38
Mooi, goed dat de schijnwerpers weg zijn gewerkt. De gespoten steentjes op de rand lijken heel mooi. Jouw ns treinen zullen genieten in zo'n mooie berg :D Knap kunstwerk :wink:

Gr Eddie

Ik vond de schijnwerpers iets te groot maar helaas had de winkel nog maar een in N spoor uitvoering liggen anders waren die erop gekomen.

De NS treinen weten niet wat ze zien een berg in Nederland  :lol: :lol:.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Peter,

ik ben het wel eens met Piet vwb de boomschors. Verder is het naar mijn mening nog veel te grof. Je preisertjes moeten een cursus boomschors jumpen volgen om heelhuids over het pad te komen. Als je het toch wilt houden kun je het makkelijk veel fijner maken door het in een oude koffiemolen of in een blender fijn te malen. (wel voorzichtig voorstellen aan Saskia :-) :-) :-) )

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Citaat van: degeluidsman op zondag 12 september 2010, 22:39:38
Klip geiten??? is dat een nieuw soort dieren, zo iets zal het wel worden a.s. zaterdag ga ik naar Goppingen en misschien kan ik daar wel een paar leuke dieren vinden.
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Een klipgeit is geen nieuw dier. 't Is een gems. Nationaal symbool van Zwitserland.
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Citaat van: Wasmi op maandag 13 september 2010, 17:18:39
Peter,

ik ben het wel eens met Piet vwb de boomschors. Verder is het naar mijn mening nog veel te grof. Je preisertjes moeten een cursus boomschors jumpen volgen om heelhuids over het pad te komen. Als je het toch wilt houden kun je het makkelijk veel fijner maken door het in een oude koffiemolen of in een blender fijn te malen. (wel voorzichtig voorstellen aan Saskia :-) :-) :-) )

Walter

Hallo Walter,

Saskia heeft net het slechte nieuws gehoord en is helemaal van slag  :? :?.

Zonder gekheid, bij nader inzien hebben jullie een punt.
Maar hoe kun je de boomschors weer netjes van de berg afhalen?? het is gelijmd met houtlijm.

De aanpassing zal niet 1 2 3 gebeuren want Saskia is blij dat we weer een eettafel hebben.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Citaat van: Nobody op maandag 13 september 2010, 18:03:33
Citaat van: degeluidsman op zondag 12 september 2010, 22:39:38
Klip geiten??? is dat een nieuw soort dieren, zo iets zal het wel worden a.s. zaterdag ga ik naar Goppingen en misschien kan ik daar wel een paar leuke dieren vinden.
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Een klipgeit is geen nieuw dier. 't Is een gems. Nationaal symbool van Zwitserland.

Weer wat geleerd, ik had echt geen idee wat voor dier dit was.

Welke dieren erop komen laat ik aan Saskia over  :D :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Hallo allemaal,

Ik had een vraag over koploper.

Loc's met geluid kun je aansturen als je een bepaald blok inrijd, dit werkt bij mij ook goed.

Maar ik wil iets verder en kan nergens vinden wat ik zoek, ik wil graag geluiden uit mijn loc's laten horen als ze bepaalde bezetmelders activeren.

Ik wil bijvoorbeeld een hoorn laten horen als de loc vlakbij de overweg is.

Mijn overweg zit in een vrij lang blok vandaar dat de optie bij het binnenrijden van dat blok niet wenselijk is.

Wie weet of dit in te stellen is in koploper.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Peter,
De boomschors is een foute beslissing geweest hoor ik begrijp je drive het verder aftemaken maar het geheel is veel te grof.
De mensen kunnen op dit grove plaveisel niet normaal lopen,
Het eraf halen en met fijne steenslag op nieuw bekleden is een veel betere optie, denk er dan aan dat er ook kale plekken in je pad zitten waar het is weggespoeld.
Wat al eerder is opgemerkt zorg voor water sporen in je pad en fijne begroeing naast het pad.
De houtsnippers weghalen hoeft geen probleem te zijn hoor een nacht een natte doek er op leggen en het houtlijm wordt zacht en dan haal je het zo weg.
Wees niet boos op deze reactie maar je weet hoe ik het bedoel opbouwend dus.
Groeten Jaap

Voor een ieder de grasleggers zijn in voorraad en wie er een wil ze zijn 12,50 Euro kompleet we kunnen ze meenemen naar de eerst volgende HOUTEN anders verzenden maar kost dan wel 7,00 Euro meer.
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Citaat van: vriend op maandag 13 september 2010, 19:21:23
Peter,
De boomschors is een foute beslissing geweest hoor ik begrijp je drive het verder aftemaken maar het geheel is veel te grof.
De mensen kunnen op dit grove plaveisel niet normaal lopen,
Het eraf halen en met fijne steenslag op nieuw bekleden is een veel betere optie, denk er dan aan dat er ook kale plekken in je pad zitten waar het is weggespoeld.
Wat al eerder is opgemerkt zorg voor water sporen in je pad en fijne begroeing naast het pad.
De houtsnippers weghalen hoeft geen probleem te zijn hoor een nacht een natte doek er op leggen en het houtlijm wordt zacht en dan haal je het zo weg.
Wees niet boos op deze reactie maar je weet hoe ik het bedoel opbouwend dus.
Groeten Jaap

Voor een ieder de grasleggers zijn in voorraad en wie er een wil ze zijn 12,50 Euro kompleet we kunnen ze meenemen naar de eerst volgende HOUTEN anders verzenden maar kost dan wel 7,00 Euro meer.


Hallo Jaap,

Natuurlijk ben ik niet boos, het is gewoon een stomme zet van ons geweest om boomschors te gebruiken we sloegen even door  :D.

Hoe maak je watersporen in je pad???

Ik heb nog een zakje erg fijne steentjes liggen in de kleur grijs, lijkt op ballast misschien is dit wel iets.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Peter,
Had ook niet verwacht dat je boos zou zijn hoor we kennen mekaar.
Het grind is een betere optie voor je pad, watersporen doe als volgt.
Als het pad wat schuinafloopt en het water komt van de berg dan moet het ergens naar toe en dat is altijd naar het lager gelegen deel.
Hier maak je het pad wat smerig met aarde en wat hele kleine takjes die van de berg afspoelen en als daar bomen staan bijv dennen dan kunnen dat dennen naalden zijn.
Alles wat water mee neemt is te gebruiken.
Succes met de verdere bouw ook voor je vrouw natuurlijk.
Groeten Jaap
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: vriend op maandag 13 september 2010, 19:57:01
Peter,
Had ook niet verwacht dat je boos zou zijn hoor we kennen mekaar.
Het grind is een betere optie voor je pad, watersporen doe als volgt.
Als het pad wat schuinafloopt en het water komt van de berg dan moet het ergens naar toe en dat is altijd naar het lager gelegen deel.
Hier maak je het pad wat smerig met aarde en wat hele kleine takjes die van de berg afspoelen en als daar bomen staan bijv dennen dan kunnen dat dennen naalden zijn.
Alles wat water mee neemt is te gebruiken.
Succes met de verdere bouw ook voor je vrouw natuurlijk.
Groeten Jaap


Hallo Jaap,

Ik geef deze tips door aan Saskia, ik zal van de weer eerst eens het pad vegen.

Bedankt voor je tips.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Citaat van: degeluidsman op maandag 13 september 2010, 19:09:27
Citaat van: Wasmi op maandag 13 september 2010, 17:18:39
Peter,

ik ben het wel eens met Piet vwb de boomschors. Verder is het naar mijn mening nog veel te grof. Je preisertjes moeten een cursus boomschors jumpen volgen om heelhuids over het pad te komen. Als je het toch wilt houden kun je het makkelijk veel fijner maken door het in een oude koffiemolen of in een blender fijn te malen. (wel voorzichtig voorstellen aan Saskia :-) :-) :-) )

Walter

Hallo Walter,

Saskia heeft net het slechte nieuws gehoord en is helemaal van slag  :? :?.

Zonder gekheid, bij nader inzien hebben jullie een punt.
Maar hoe kun je de boomschors weer netjes van de berg afhalen?? het is gelijmd met houtlijm.

De aanpassing zal niet 1 2 3 gebeuren want Saskia is blij dat we weer een eettafel hebben.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Als je het boomschors weer wilt verwijderen dan kun je met een kwastje water voorzichtig deppen. De houtlijm wordt weer zacht en je kunt voorzichtig het schors weghalen.  Dit is het voordeel van verdunde houtlijm.

Succes en groetjes Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: degeluidsman op maandag 13 september 2010, 19:18:19
Hallo allemaal,

Ik had een vraag over koploper.

Loc's met geluid kun je aansturen als je een bepaald blok inrijd, dit werkt bij mij ook goed.

Maar ik wil iets verder en kan nergens vinden wat ik zoek, ik wil graag geluiden uit mijn loc's laten horen als ze bepaalde bezetmelders activeren.

Ik wil bijvoorbeeld een hoorn laten horen als de loc vlakbij de overweg is.

Mijn overweg zit in een vrij lang blok vandaar dat de optie bij het binnenrijden van dat blok niet wenselijk is.

Wie weet of dit in te stellen is in koploper.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter,

als uitgebreide mogelijkheden geinstalleerd is, kan je in het pull-down menu onderhouden Soorten functies locomotief vinden, dit kan je weer koppelen aan een bloknummer in combinatie met logische akties.

Een andere mogelijkheid is functies uitgebreid selecteren, hier kan je ook geluiden aan de hand van blokken aansturen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Beste Peter en Saskia,

Al doende leert men, ik heb als scheepswerktuigkundige ook nooit gedacht dat ik creatief genoeg zou zijn, maar ik ben een aantal keren in de Alpen geweest en kan me die beelden nog steeds voor de geest halen en het dan (een beetje)  nabouwen, dus ....... volgend jaar naar Zwitserland of Oostenrijk op vakantie.

Ik ben er heilig van overtuigd dat Koploper je wensen kan vervullen, omdat het een kwestie is van rekenen en tijd (de reden van het bestaan van een computer), met mijn "centrale" gaat bijvoorbeeld het geluid van de diesellok uit als hij de tunnel in is gereden, is "zoveel" seconden na vertrek uit het station voor de stoptreinen, voor de sneltreinen is het '"zoveel" seconden na de melding "rijweg (het station in) is uitgevoerd" (de sneltreinen hebben een stopverbod in dit station, stationsspoor is te kort)

Groet, Anne W
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
hallo peter/degeluidsman,

ik hoopte jou te kunnen helpen,maar helaas kan ik geen antwoord geven op je vraag.hopelijk krijg je het antwoord hier op forum,maar daar twijfel ik niet aan.


groeten en succes verder:

peter(ke33)
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Peter,

Ja, zo loop je weer tegen bepaalde zaken aan of is het niet goed. Fijn dat er zo'n forum bestaat  :D

Nou schrijft iedereen wel over Oostenrijk ed. het zoubjivoorbeeld een idee of handig zijn als er ergens wat foto's geplaatst kunnen worden, waarbij je de kunst kan afkijken. Foto's vanuit de natuur. Laaste zag ik op een draadje een foto van een berg met een flinke stroom en veel groen aan de oevers, daar haal je inspiratie vandaan.

Ik heb me laatst ook rot ge-googled over vakwerkhuizen in Duitsland, om maar wat voorbeelden te krijgen voor het verouderen van die huizen. Tot mijn verbazing bleek dat de huizen er zeer netjes en schoon bij staan.

Misschien kunnen wij elkaar hiermee weer helpen.

Groeten Ronald  :D
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: Varekamp op dinsdag 14 september 2010, 08:04:29
Tot mijn verbazing bleek dat de huizen er zeer netjes en schoon bij staan.

Verwacht je iets anders dan?? Zijn nette mensen die Duitsers :mrgreen: :mrgreen:
@Peter
Stel je vraag eens op het Koploperforum. Misschien dat daar een antwoord komt.

Groet Hennie
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: Populier op dinsdag 14 september 2010, 13:21:46
Stel je vraag eens op het Koploperforum. Misschien dat daar een antwoord komt.

Hennie er is al een antwoord van Wissels op zijn koploper vraag  :wink:

gr

Ron
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Hoi peter,

Ziet er al goed uit die berg!

CiteerHallo Jaap,

Natuurlijk ben ik niet boos, het is gewoon een stomme zet van ons geweest om boomschors te gebruiken we sloegen even door  .

Hoe maak je watersporen in je pad???

Ik heb nog een zakje erg fijne steentjes liggen in de kleur grijs, lijkt op ballast misschien is dit wel iets.

Een mooi strooisel is kwarts zand (eigenlijk overal wel te koop in diverse kleuren) en wat ook mooi is is het "turf" van woodlands. De ene ziet er echt uit als fijne gele zandpaadjes, de andere wat meer als droge aarde. Ik kan vanavond wel even kijken welk nummer van woodlands ik gebruik als je wilt. Als je bij de fotootjes van onze baan kijkt, dan zie je bij de foto van het weiland de turf in de kale plekken zitten, en bij de foto van de berg zie je het gele kwartszand naast de spoorbedding liggen. Meestal geldt: hoe fijner het is hoe natuurlijker het overkomt.

Hoe je watersporen in de paadjes maakt ben ik ook benieuwd naar (wellicht heeft Jaap een tip?) je zou kunnen proberen om als het paadje gelegd en droog is, wat kleine sporen te maken met een pipet met verdunde houtlijm. Dat droogt wat donkerder op. Het ismaar een idee! In werkelijkheid denk ik dat je beter een aantal verschillende strooisels door elkaar kunt gebruiken (hier en daar wat hele kleine grijze4 of witte steentjes erdoor) waardoor het pad net zo onregelmatig wordt als in het echt. Wat fijne groen turf om onkruid na te bootsen doet het ook altijd leuk!


Succes!

Roland

Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Watersporen langs wanden maak ik met gekleurd en geraspt krijt, op paden is een waterspoor glad denk ik, behalve als er een plas ontstaat, daar zal het, als het weer droog is, wat korrelig zijn en wat donkerder van kleur.

Groet, Anne W
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Hij staat als een berg veel foto's
Citaat van: M.user op maandag 13 september 2010, 22:38:44
Citaat van: degeluidsman op maandag 13 september 2010, 19:09:27
Citaat van: Wasmi op maandag 13 september 2010, 17:18:39
Peter,

ik ben het wel eens met Piet vwb de boomschors. Verder is het naar mijn mening nog veel te grof. Je preisertjes moeten een cursus boomschors jumpen volgen om heelhuids over het pad te komen. Als je het toch wilt houden kun je het makkelijk veel fijner maken door het in een oude koffiemolen of in een blender fijn te malen. (wel voorzichtig voorstellen aan Saskia :-) :-) :-) )

Walter

Hallo Walter,

Saskia heeft net het slechte nieuws gehoord en is helemaal van slag  :? :?.

Zonder gekheid, bij nader inzien hebben jullie een punt.
Maar hoe kun je de boomschors weer netjes van de berg afhalen?? het is gelijmd met houtlijm.

De aanpassing zal niet 1 2 3 gebeuren want Saskia is blij dat we weer een eettafel hebben.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Als je het boomschors weer wilt verwijderen dan kun je met een kwastje water voorzichtig deppen. De houtlijm wordt weer zacht en je kunt voorzichtig het schors weghalen.  Dit is het voordeel van verdunde houtlijm.

Succes en groetjes Ronald

Hoi Ronald,

Ik heb pure houtlijm gebruikt  :( :( :(

Aan de berg moet nog iets gezaagt worden want hij staat niet precies op de juiste plek.

Ik ga gelijk kijken of ik al een gedeelte kan verwijderen.


Mvg,

peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: wissels op maandag 13 september 2010, 22:58:15
Citaat van: degeluidsman op maandag 13 september 2010, 19:18:19
Hallo allemaal,

Ik had een vraag over koploper.

Loc's met geluid kun je aansturen als je een bepaald blok inrijd, dit werkt bij mij ook goed.

Maar ik wil iets verder en kan nergens vinden wat ik zoek, ik wil graag geluiden uit mijn loc's laten horen als ze bepaalde bezetmelders activeren.

Ik wil bijvoorbeeld een hoorn laten horen als de loc vlakbij de overweg is.

Mijn overweg zit in een vrij lang blok vandaar dat de optie bij het binnenrijden van dat blok niet wenselijk is.

Wie weet of dit in te stellen is in koploper.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter,

als uitgebreide mogelijkheden geinstalleerd is, kan je in het pull-down menu onderhouden Soorten functies locomotief vinden, dit kan je weer koppelen aan een bloknummer in combinatie met logische akties.


met vriendelijke groet,

Walter

Dag Walter,

Hoe instaleer ik de uitgebreide mogelijkheden???

De onderstaande mogelijkheid heb ik in gebruik op dit moment .

( Een andere mogelijkheid is functies uitgebreid selecteren, hier kan je ook geluiden aan de hand van blokken aansturen. ).

Ik wil dus graag per bezetmelder de mogelijkheid hebben om een geluid van een loc te sturen.

Alvast bedankt voor je antwoord.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: Anne W op maandag 13 september 2010, 23:25:43
Beste Peter en Saskia,

Al doende leert men, ik heb als scheepswerktuigkundige ook nooit gedacht dat ik creatief genoeg zou zijn, maar ik ben een aantal keren in de Alpen geweest en kan me die beelden nog steeds voor de geest halen en het dan (een beetje)  nabouwen, dus ....... volgend jaar naar Zwitserland of Oostenrijk op vakantie.

Ik ben er heilig van overtuigd dat Koploper je wensen kan vervullen, omdat het een kwestie is van rekenen en tijd (de reden van het bestaan van een computer), met mijn "centrale" gaat bijvoorbeeld het geluid van de diesellok uit als hij de tunnel in is gereden, is "zoveel" seconden na vertrek uit het station voor de stoptreinen, voor de sneltreinen is het '"zoveel" seconden na de melding "rijweg (het station in) is uitgevoerd" (de sneltreinen hebben een stopverbod in dit station, stationsspoor is te kort)

Groet, Anne W

Hallo Anne,

We zijn redelijk blanco dit project begonnen en zeker niet ontevreden.
De boomschors was gewoon een stom idee, velen schreven er al over dus dan begint het te kriebelen om het gelijk te verwijderen.

Ook ik denk dat koploper dit kan uitvoeren ( Walter schreef er net al over ) dus ik moet nog even zijn reactie afwachten en kan ik daar ook eens mee aan de slag.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: peterke33 op dinsdag 14 september 2010, 06:30:38
hallo peter/degeluidsman,

ik hoopte jou te kunnen helpen,maar helaas kan ik geen antwoord geven op je vraag.hopelijk krijg je het antwoord hier op forum,maar daar twijfel ik niet aan.


groeten en succes verder:

peter(ke33)
Hallo Peter,

Er komt een dag dat jij mij ook kunt helpen ( was al een paar keer gebeurd volgens mij ).

In de afgelopen jaren ben ik tegen diversen dingen aangelopen en steeds waren  er oplossingen voor.


Zo nu eerst aan slag met mijn berg  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Pad is al gedeeltelijk leeg
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Pad is al gedeeltelijk leeg
De berg is weer wat korter geworden  :) :) dit moest gebeuren omdat de ICR wagons steeds tegen een houten spand reden.

Het is in de bocht redelijk krap, nu staat hij op zijn juiste plaats.

Het stopkontakt heeft geen afdekplaat meer  :shock: :shock: dit scheelde 4 mm. en die had ik echt nodig.

Doormiddel van tape is het toch veilig en niemand kan erbij ( zit toch achter de berg  :P :P ).

Het pad heeft al minder boomschors, de rest gaat er binnenkort vanaf als ik weer een dagje aan de eettafel mag werken  :wink: :wink:.

Zo ziet het pad er nu uit.





Nu ga ik eerst proefrijden en kijken hoe de treinen uit de berg komen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Peter,

Je berg ziet er goed uit. En ja inderdaad de boomschors is iets te grof :-)

Groet, Andre
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 14 september 2010, 19:23:37
Hoe instaleer ik de uitgebreide mogelijkheden???

De onderstaande mogelijkheid heb ik in gebruik op dit moment .

( Een andere mogelijkheid is functies uitgebreid selecteren, hier kan je ook geluiden aan de hand van blokken aansturen. ).

Ik wil dus graag per bezetmelder de mogelijkheid hebben om een geluid van een loc te sturen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.


Hallo Peter,

ga naar instellingen per database, in het tabblad Algemeen 1, kan je rechts onder een vinkje zetten bij uitgebreide mogelijkheden.

Onder onderhouden vindt je dan 2e van boven "soorten functies locomotief"

Maak deze afhankelijk van een logische aktie met een bepaalde bezetmelder.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: wissels op dinsdag 14 september 2010, 20:55:07
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 14 september 2010, 19:23:37
Hoe instaleer ik de uitgebreide mogelijkheden???

De onderstaande mogelijkheid heb ik in gebruik op dit moment .

( Een andere mogelijkheid is functies uitgebreid selecteren, hier kan je ook geluiden aan de hand van blokken aansturen. ).

Ik wil dus graag per bezetmelder de mogelijkheid hebben om een geluid van een loc te sturen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.


Hallo Peter,

ga naar instellingen per database, in het tabblad Algemeen 1, kan je rechts onder een vinkje zetten bij uitgebreide mogelijkheden.

Onder onderhouden vindt je dan 2e van boven "soorten functies locomotief"

Maak deze afhankelijk van een logische aktie met een bepaalde bezetmelder.

met vriendelijke groet,

Walter

Dag Walter,

Ik heb net gekeken bij instellingen per database tabblad 1 en hier zie ik wel uitgebreide mogelijkheden staan, echter staat hier al een vinkje maar is alles grijs??

Ik kan het vinkje ook niet aan of uit zetten.

Verder heb ik hier grote problemen, ineens krijg ik allemaal spookmeldingen binnen als ik op de ecos kijk lijkt het wel een lichtorgel.

Als een soort looplicht komen er meldingen binnen die er niet horen te zijn.

Dit belooft niet veel goed ben ik bang.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Oei dat is niet best. :(

Mvg, Chopper
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Peter,

dat is inderdaad vervelend.

Wordt het trouwens ook geen tijd voor een inhoudsopgave?

83 pagina's is niet echt makkelijk zoeken :shock:

Groetjes, John
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: Tilly op dinsdag 14 september 2010, 22:05:31
Peter,

dat is inderdaad vervelend.

Wordt het trouwens ook geen tijd voor een inhoudsopgave?

83 pagina's is niet echt makkelijk zoeken :shock:

Groetjes, John

Hoi John,

Daar heb ik wel aan zitten denken, ik weet dat jij dit hebt gemaakt en is erg handig.

Ik heb alleen geen idee hoe je dit kunt doen.

Ik baal goed van deze storing, maanden lang heeft het goed gewerkt.
morgen opnieuw de boel aanzetten en hopenlijk kan ik vinden wat er aan de hand is.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 14 september 2010, 21:40:50
Ik heb net gekeken bij instellingen per database tabblad 1 en hier zie ik wel uitgebreide mogelijkheden staan, echter staat hier al een vinkje maar is alles grijs
Ik kan het vinkje ook niet aan of uit zetten. ??
Eenmaal aangevinkt wordt deze grijs en is dan niet meer te resetten.

CiteerVerder heb ik hier grote problemen, ineens krijg ik allemaal spookmeldingen binnen als ik op de ecos kijk lijkt het wel een lichtorgel.
Geen draadje wat los geschoten is ?.

Mvg,
Peter
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: Freak op dinsdag 14 september 2010, 22:11:18
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 14 september 2010, 21:40:50
Ik heb net gekeken bij instellingen per database tabblad 1 en hier zie ik wel uitgebreide mogelijkheden staan, echter staat hier al een vinkje maar is alles grijs
Ik kan het vinkje ook niet aan of uit zetten. ??
Eenmaal aangevinkt wordt deze grijs en is dan niet meer te resetten.

CiteerVerder heb ik hier grote problemen, ineens krijg ik allemaal spookmeldingen binnen als ik op de ecos kijk lijkt het wel een lichtorgel.
Geen draadje wat los geschoten is ?.

Mvg,
Peter

Ik weet het echt niet Peter, morgenavond ga ik zoeken naar de oorzaak.

In koploper staat het dus goed ingesteld ( uitgebreide mogelijkheden ) en als ik de storing opgelost heb kan ik weer verder met het aansturen van geluid via mijn loc's.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Beste Peter,

Weet waar je aan begint met het geluid, ik heb vanavond op de Silberbergstrecke van de MSG/Den Bosch mijn lok BR221, voorzien van een ESU Sounddecoder, tentoonstellingsgereed gemaakt, d.w.z. het dieselgeluid gaat uit in elke tunnel, dus ook uit achter de baan, en weer aan zodra hij een tunneluitgang nadert, hij fluit vlak voor een tunnel en als hij een tunnel uitkomt, daarnaast klinkt op het station de omroep, de fluit van de conducteur en de lokfluit.

Alles bij elkaar waren het 49 lokfunctie-actie instructie regels, de doppellok V36 heeft er 8 minder omdat hij geen stationsboodschap en geen conducteurs fluit kan produceren.

Nu moet ik nog twee stoomloks en dan heb ik net gehoord dat een ander lid een wagon mee gaat brengen waarvan de deuren open en dicht gaan.....

Het is maar goed dat ik op de Club niet met het landschap bezig hoef te zijn.

Spookmeldingen: klinkt als ergens een belangrijk draadje met een slecht contact, meldeenheden loshalen en één voor één weer aansluiten?

Groet, Anne W
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: Anne W op woensdag 15 september 2010, 00:10:45
Beste Peter,

Weet waar je aan begint met het geluid, ik heb vanavond op de Silberbergstrecke van de MSG/Den Bosch mijn lok BR221, voorzien van een ESU Sounddecoder, tentoonstellingsgereed gemaakt, d.w.z. het dieselgeluid gaat uit in elke tunnel, dus ook uit achter de baan, en weer aan zodra hij een tunneluitgang nadert, hij fluit vlak voor een tunnel en als hij een tunnel uitkomt, daarnaast klinkt op het station de omroep, de fluit van de conducteur en de lokfluit.

Alles bij elkaar waren het 49 lokfunctie-actie instructie regels, de doppellok V36 heeft er 8 minder omdat hij geen stationsboodschap en geen conducteurs fluit kan produceren.

Nu moet ik nog twee stoomloks en dan heb ik net gehoord dat een ander lid een wagon mee gaat brengen waarvan de deuren open en dicht gaan.....

Het is maar goed dat ik op de Club niet met het landschap bezig hoef te zijn.

Spookmeldingen: klinkt als ergens een belangrijk draadje met een slecht contact, meldeenheden loshalen en één voor één weer aansluiten?

Groet, Anne W

Dus dat word nog even lekker bikkelen Anne.

Mvg, Chopper

Edit: schreef het verkeerd
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Beste Peter en Saskia,

Een referentie voor berglandschap kunnen zijn de webcams, ik heb twee voorbeelden voor je omdat ik daar geregeld op kijk (wintersport):

http://www.krimml.at/de/arena/sommer/live_cams.html?menuresort=aktuelles

http://www.serfaus-fiss-ladis.at/de/service/webcams/

Er zijn er natuurlijk nog veel meer.

Beste Chopper,

Ik word wat minder jong (ben een positieve denker), maar ik denk dat "bikkenen" iets van werken betekent, nou hoef ik niet meer te werken voor de centen, dit werk is erg leuk, vooral als er straks in Keulen (en ook op de 3-Rail Gastendag) veel "bewondering" is.

Groet, Anne W
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Je berg is echt mooi geworden Peter :D !!!

M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag
Citaat van: Anne W op woensdag 15 september 2010, 00:10:45
Beste Peter,

Weet waar je aan begint met het geluid, ik heb vanavond op de Silberbergstrecke van de MSG/Den Bosch mijn lok BR221, voorzien van een ESU Sounddecoder, tentoonstellingsgereed gemaakt, d.w.z. het dieselgeluid gaat uit in elke tunnel, dus ook uit achter de baan, en weer aan zodra hij een tunneluitgang nadert, hij fluit vlak voor een tunnel en als hij een tunnel uitkomt, daarnaast klinkt op het station de omroep, de fluit van de conducteur en de lokfluit.

Alles bij elkaar waren het 49 lokfunctie-actie instructie regels, de doppellok V36 heeft er 8 minder omdat hij geen stationsboodschap en geen conducteurs fluit kan produceren.

Nu moet ik nog twee stoomloks en dan heb ik net gehoord dat een ander lid een wagon mee gaat brengen waarvan de deuren open en dicht gaan.....

Het is maar goed dat ik op de Club niet met het landschap bezig hoef te zijn.

Spookmeldingen: klinkt als ergens een belangrijk draadje met een slecht contact, meldeenheden loshalen en één voor één weer aansluiten?

Groet, Anne W

Hallo Anne,

Geluid is wel mijn ding :lol: :lol:.

Eerst ga ik zo kijken wat er mis is met mijn S88 spookmeldingen.

Ik heb een vermoeden  :o :o.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Koploper vraag

Eerst ga ik zo kijken wat er mis is met mijn S88 spookmeldingen.

Ik heb een vermoeden  :o :o.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
[/quote]
Heb je met de berg plaatsen een kabel over getrokken?
Re:De baan van een geluidsman / Storing gevonden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Storing gevonden
Na maanden probleemloos rijden kreeg ik gisteren de ene spookmelding na de andere  :( :(

Op mijn ecos was een komplete kermis van vlikkerende vlakjes, daar wordt je niet blij van.

Gelukkig geen schade gereden maar dit had makelijk gekunt want koploper wist echt niet meer waar welke loc zich bevond.

De storing zat in een van de connectors onder de baan, deze was 2mm. los komen te zitten en dit veroorzaakte al het leed.

Net een tijdje gereden zonder problemen.

De connectors zijn niet echt goed en als je niet uitkijkt kun je ze omgedraaid aansluiten.

Ik heb besloten om al deze connectors vast te lijmen.

Ik ben blij dat ik het snel gevonden had, nu kan ik weer verder gaan met de berg.

Vanavond wordt het niets want mijn lampje is aan het dimmen  :? :?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Storing gevonden
Peter,

Goed om te lezen dat je vrij snel de probleemveroorzaker gevonden heb. Maar wat voor connector bedoel je eigenlijk? (ik ben geen elektrotechneut, zoals je misschien weet) En hoezo lijm je ze nu vast?

Groet Ronald  :D
Re:De baan van een geluidsman / Storing gevonden
hallo peter/degeluidsman,

blij te lezen dat het opgelost is bij jou,hier gaat het ook goedkomen volgende week.


groeten en succes;

peter(ke33)
Re:De baan van een geluidsman / Storing gevonden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Storing gevonden
Ik heb maar even een foto gemaakt van de connector.




Deze druk je zo op 6 pinnetjes en kan er makelijk weer vanaf vallen.

Omdat er geen nokje of zoiets zit kun je hem ook nog eens omdraaien met alle gevolgen.

De nieuwe LTD decoders gebruiken nu AJ45 connectors en die borgen zich zelf.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

@ Peter, het moet wel een mooie baan gaan worden bij jou met al die hulp :D :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Storing gevonden
Peter,

het is me helemaal duidelijk, zeker met de foto erbij. Bedankt.

Ronald  :D
Re:De baan van een geluidsman / Storing gevonden
Citaat van: degeluidsman op woensdag 15 september 2010, 21:08:46
De nieuwe LTD decoders gebruiken nu AJ45 connectors en die borgen zich zelf.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Je bedoelt RJ45, denk ik.  :wink:
Re:De baan van een geluidsman / Storing gevonden
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De baan van een geluidsman / Storing gevonden
Peter,

AJ45 is denk ik iets te veel eer voor Albert-Jan. :-)
Het zijn inderdaad RJ45 stekkertjes. Ik ben blij dat jij de veroorzaker van het probleem geconden hebt en dat je geen schade gereden hebt.

Groet, Andre
Re:De baan van een geluidsman / Storing gevonden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Storing gevonden
AlbertJan zou willen dat deze connectors op zijn naam stonden  :mrgreen: :mrgreen:

Jullie hebben gelijk het is RJ.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Storing gevonden
Citaat van: degeluidsman op donderdag 16 september 2010, 18:08:28
AlbertJan zou willen dat deze connectors op zijn naam stonden  :mrgreen: :mrgreen:

Jullie hebben gelijk het is RJ.

AJ45 staat ook wel goed, maar in mijn geval zou dit dan AJ61 worden! :?
En de RJ staat natuurlijk voor RonaldJan!?

Ach, what's in a name? :mrgreen:

Vriendelijke groeten,
de enige echte AJ.
Re:De baan van een geluidsman / Goppingen bereid zich voor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Goppingen bereid zich voor
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is vandaag en morgen de deur weer open gezet om de fabriek te komen bekijken.

Ik zit al te wachten op de eerste reacties hoe het was en misschien zijn er ook nog leuke spullen te koop.

Morgen ( zaterdag ) gaan we met 4 man richting Marklin.
Wij zijn er allemaal nog nooit geweest en erg benieuwd hoe het er daar aan toe gaat.

Dus dat wordt vanavond op tijd naar bed en morgen vroeg weer op.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Goppingen bereid zich voor
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 17 september 2010, 18:40:01
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is vandaag en morgen de deur weer open gezet om de fabriek te komen bekijken.

Ik zit al te wachten op de eerste reacties hoe het was en misschien zijn er ook nog leuke spullen te koop.

Morgen ( zaterdag ) gaan we met 4 man richting Marklin.
Wij zijn er allemaal nog nooit geweest en erg benieuwd hoe het er daar aan toe gaat.

Dus dat wordt vanavond op tijd naar bed en morgen vroeg weer op.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Heel erg veel plezier Peter :D !!!

M.v.g.

Maikel (RMW)