Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van een geluidsman - Stef wagons ( foto's ).
Pagina's: 1 ... 75 76 [77] 78 79 ... 411   Omlaag

Auteur Topic: De baan van een geluidsman - Stef wagons ( foto's ).  (gelezen 3917604 keer)

Seinwezen

• Stamgast
  • A member of the Duurstede Group®
Re:De baan van een geluidsman / Mag het iets minder zijn
« Reactie #3800 Gepost op: dinsdag 31 augustus 2010, 22:02:19 »

Hoi,

vanavond getuigen geweest van een grote aanrijding :lol:.
Dat dit nog kan gebeuren met koploper 8).

Maar het was wel een lastige. Peter moest zijn halve baan afbreken om er bij te komen :shock:. Maar gelukkig geen gewonden of schade :D.

M.user

• Stamgast
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
« Reactie #3801 Gepost op: dinsdag 31 augustus 2010, 22:23:51 »

Wouw het zit ook weer eens niet mee Peter.

Blijft toch nog al eens een probleem geven dat koploper.

Hopelijk geen schade

Groet

Ronald

peterke33

• Vaste Inboedel
  • Non mi importa di me
« Reactie #3802 Gepost op: woensdag 01 september 2010, 07:21:26 »

hallo peter,

even weer wat foto's bekeken,en moet zeggen dat het mooi word op je baan.en saskia doet het fijne werk heb ik gelezen,dat kunnen vrouwen eenmaal beter dan mannen fijner werk.

veel succes verder peter,

ps;kom regelmatig wel eens langs hoor;

peter(ke33)

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3803 Gepost op: woensdag 01 september 2010, 19:46:06 »

Hoi,

vanavond getuigen geweest van een grote aanrijding :lol:.
Dat dit nog kan gebeuren met koploper 8).

Maar het was wel een lastige. Peter moest zijn halve baan afbreken om er bij te komen :shock:. Maar gelukkig geen gewonden of schade :D.

De schade is weer hersteld  :D :D en de baan zit weer in elkaar.

Het is al maanden niet meer voorgekomen dat er een botsing was ( of bijna was ) geen idee wat er nu mis ging.

We kwamen er wel achter dat op het moment er sluiting optreedt ( bv een sleper tegen de massa aan komt, maar kort genoeg om de boel door te laten rijden ) er een spookmelding kan komen???

Verder hebben we een leuke avond gehad die weer veel te snel voorbij ging.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Seinwezen

• Stamgast
« Reactie #3804 Gepost op: woensdag 01 september 2010, 19:59:05 »

Hoi Peter,

mooi dat de baan weer in elkaar zit.
Het is inderdaad wel raar dat er wat fout ging, maar waren natuurlijk ook met zoveel dingen bezig.

De avond ging inderdaad weer te snel,

Groetjes Sander.
Ps. Zondag kan ik toch niet. Verjaardag enzo.

AlbertJan

• Speciale Gast
« Reactie #3805 Gepost op: woensdag 01 september 2010, 20:14:43 »

Hoi Peter en Sander.
Dat was dan wel een bijzondere avond.
Gezellig is het natuurlijk altijd maar een botsing toch niet vaak!
Misschien een "opzetje" van Peter om eens te kijken wat Sander hiermee kan? :lol:

Met het opstarten van Koploper heb ik weleens een botsing gehad maar tijdens het rijden (klop, klop onder mijn houten bureaublad)
nog nooit! :shock:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3806 Gepost op: woensdag 01 september 2010, 20:46:23 »

Groet

Ronald

Hoi Ronald,

Het valt wel mee hoor, we waren in het programma aan het werkt toen het gebeurde.

Waarschijnlijk is rijden en werken aan het programma niet de beste keus, maar daar hebben we ook weer van geleerd.

Gelukkig geen schade maar de botsing gebeurde op de meest lastige plaats van de baan  :( :(

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3807 Gepost op: woensdag 01 september 2010, 20:49:34 »

hallo peter,

even weer wat foto's bekeken,en moet zeggen dat het mooi word op je baan.en saskia doet het fijne werk heb ik gelezen,dat kunnen vrouwen eenmaal beter dan mannen fijner werk.

veel succes verder peter,

ps;kom regelmatig wel eens langs hoor;

peter(ke33)

Hallo naamgenoot,

Ik begin ook steeds meer lol in scenery te krijgen en ga meestal gelijk als ik thuis kom aan de slag ( vanavond even niet ( was om 05.00 uur opgestaan )).

Saskia heeft in iedergeval meer gevoel voor details dan ik  :lol: :lol:.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3808 Gepost op: woensdag 01 september 2010, 20:56:33 »

Hoi Peter en Sander.
Dat was dan wel een bijzondere avond.
Gezellig is het natuurlijk altijd maar een botsing toch niet vaak!
Misschien een "opzetje" van Peter om eens te kijken wat Sander hiermee kan? :lol:

Met het opstarten van Koploper heb ik weleens een botsing gehad maar tijdens het rijden (klop, klop onder mijn houten bureaublad)
nog nooit! :shock:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hallo AlbertJan,

ik schreef het net al, we waren in het programma bezig en rijden tegelijk.

Dit moeten we dus niet meer doen.

Wij proberen iedere week een avond of te spreken om met de hobby bezig te zijn, maar deze avonden zijn altijd te kort  :( :(

Express een botsing maken is er niet bij, ik ben veel te zuinig op mijn materiaal :P :P.

Vandaag ben ik na mijn werk ( zat vandaag in Rijswijk ) naar Wapstad geweest, een mooie winkel met super aardig personeel.

Eindelijk de Faller ballast kunnen kopen en de juiste stroomvoerende koppeling, ook het nieuwe boek van Roco meegenomen.

Als je er een keer in de buurt bent zou ik zeker eens naar toe gaan  :D :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Degeluidsman

• 3rail Events team
Re:De baan van een geluidsman / De eerste mallen zijn leeg.
« Reactie #3809 Gepost op: woensdag 01 september 2010, 22:10:11 »

Afgelopen zaterdag een aantal mallen gekocht bij Anita decor.

Saskia heeft het een en ander gegoten

En dit kwam eruit.

De steunberen hebben we nog niet gegoten, het is de bedoeling om op deze plaats een muur te maken zodat je de achterliggende opstel sporen niet ziet.

Ik ben nog een beetje aan het dubben welke muur hier het mooiste is.

Dan nog even een foto van het portaal van klei, het gaat om de linkerkant, deze lieo rond mee met het hout maar is helaas rechter gaan staan.

We denken er over om:

1 het portaal door midden te zagen en een knik te maken en later met begroeiing onzichtbaar te maken.

2 het portaal door midden zagen en de nieuwe muur aan te laten sluiten enz.

Als jullie tips hebben hoor ik het graag.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
« Reactie #3810 Gepost op: woensdag 01 september 2010, 22:29:22 »

Dag Peter.

Waarom niet:

3 De muur intact laten en met een stukje
   MDF-plaat de bovenbouw aanpassen?

Mooie gietmallen zijn dat trouwens!  :wink:

Groeten,

Erik

Märklin - M-rail - Modelbaan     Topic     Website

Populier

• Gast
« Reactie #3811 Gepost op: woensdag 01 september 2010, 23:08:30 »

Hoi Peter,

Als er geen licht op valt dieper in de tunnel dan zie je toch helemaal niets van een derde stuk? Anders een stukje zwart doek of zo er tegen aan.  Prima werk, ben wel jaloers.

groet Hennie

bluey

• Gast
« Reactie #3812 Gepost op: donderdag 02 september 2010, 02:47:19 »

Hoi peter

met het risico om bijdehand te zijn als nieuweling, maar je bouwt de bergen net Zo als wij! Een klein stukje gaas van de mdf rand naar de bovenkant van van de tunnelmuur, vastzetten met hot lijm, gips erover en weg is het gat. Zo kun je ook de aansluiting op je gegoten gipsmuren maken. Verder zou ik in de hoek bij het bovenste tunnelportaal waar je nu het rechte stuk hout hebt ( dat is lastig af te werken of een aantal stukken gegoten rotswand plakken ( als je ze niet hebt kan ik ze je wel sturen) of nog beter gewoon nog 1 spantje recht naar voren zetten parallel aan de kamer muur, gaas erover en eventueel een steunwandje erbij en gipsen. Kijk even op ons banenplan, dan zie je een foto van een tunnelingang met ernaast Zo'n stukje wand aan de rand van de baan. De arcademuren links hadden net zoveel ruimte als bij jouw wijkende kleimuur en dat heb ik ool gewoon opgevuld met gips

over de afwerking van je berg: wij doen het zoals gezegd net zo en gebruiken gewoon knauf rotband ( 9,95 voor 20 kilo bij de praxis) en dat werkt uitstekend! Gewoon erop smeren met een plamuurmes en gladstrijken met een natte kwast waar je grasweides wilt en ruig laten waar het rots moet zijn. Je kunt er later met een tweede laag nog grotere en grovere rotsen opmaken en het is heel makkelijk om er details in te krassen . Wordt echt geweldig. Voordeel is ook dat het zo hard wordt als gewapend beton dus makkelijk als je toch je berg een keer weg wilt halen.

Het wordt erg mooi zoals je nu bezig bent. Wacht maar tot de berg echt klaar is en afgewerkt dan komen je treinen een stuk mooier uit!

Ik hoop dat je wat aan mijn goedbedoelde maar misschien overbodige tips hebt

roland

Edit: Ik zie net de foto van je gietsels: Mooie mallen! ook daar misschien nog een tip: als je 5 minuten na het gieten (niet veel later want dan is het al te hard) even met een stalen regel of lineaal het overtollige gips van de mal afstrijkt krijg je een kaarsrechte gladde achterkant, die het je later veel makkelijker maakt om de boel strak ergens tegen aan te lijmen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 september 2010, 10:03:33 door bluey »

AndreS

• Vaste Gast
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
    • Modelspoor en Fotografie
« Reactie #3813 Gepost op: donderdag 02 september 2010, 12:55:21 »

Peter,

Mooie gietmallen. Ik vindt het meeste rechtse muurtje het best bij dit stukje baan passen.

Groet, Andre

Kroko14253

• Gast
« Reactie #3814 Gepost op: donderdag 02 september 2010, 18:34:20 »

Hoi Peter,

Mooie gietmallen, hoor! Trouwens, het resultaat van het gieten door Saskia mag er ook zijn. Zeer mooie gietstukken geworden.
Ik zou voor de middelste gaan. Heeft wel een kleine beperking: ZOrg ervoor, dat je geen halve boog hebt aan het einde van de muur. Je mag ze trouwens ook iets hellend neerzetten. Dat zie je in het echie ook regelmatig.
Die opening tussen portaalzijde en de bovenplaat zou ik ook zo dichten: gewoon een stukje (dun) hout aanbrengen en afdekken met begroeiïng of ballast. Ik zou niets aan het portaal zelf doen. Lekker laten zo. Je kunt een spleet weliswaar verhullen met begroeiïng, maar ik houd niet van zo'n oplossing.

Groetjes

Harry

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3815 Gepost op: donderdag 02 september 2010, 21:25:39 »

Dag Peter.

Waarom niet:

3 De muur intact laten en met een stukje
   MDF-plaat de bovenbouw aanpassen?

Mooie gietmallen zijn dat trouwens!  :wink:

Groeten,

Erik

Dag Erik,

Als ik voor optie 3 zou gaan moet ik over een lengte van ongeveer 2 meter dit gaan uitvullen en verderop heb ik deze ruimte niet.

Op de een of andere manier moet de muur strak langs de MDF plaat blijven lopen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3816 Gepost op: donderdag 02 september 2010, 21:35:59 »

Hoi Peter,

Als er geen licht op valt dieper in de tunnel dan zie je toch helemaal niets van een derde stuk? Anders een stukje zwart doek of zo er tegen aan.  Prima werk, ben wel jaloers.

groet Hennie

Dag Hennie,

Ik denk dat je het zwarte paaltje bedoeld die voor de steun zorgt van het plaatje hout bij het bovenste portaal????

Als je dit bedoeld?? kan ik je vertellen dat dit paaltje er niet meer zit, maar een dragende construktie zonder dat je iets ziet.

Mocht je iets anders bedoelen dan hoor ik het graag.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Varekamp

• Stamgast
  • Licht zien aan het eind van de tunnel
« Reactie #3817 Gepost op: donderdag 02 september 2010, 21:40:41 »

Hallo Peter,

Zo, ik heb je kunsten weer eens bewonderd. Ik heb via een clublid ook mallen mogen lenen van Anita. Ze werken perfect, vindt je ook niet? Als je eenmaal de slag te pakken heb, ga je achter elkaar door. Ik heb onderhand een schoenendoos vol met muren.
Je kan ze prima bewerken en kleuren.

Zoals boven beschreven, met een rechte voorwerp de achterkant afstrijken. Voor een bochtje, kan je de mal aan 1 kant iets oplichten hierdoor krijg je na het drogen ook een krom muurtje.

Raar dat je met Koploper zo'n enorme aanrijding had en dat je sluiting had. Ben benieuwd wat de oorzaak nou is. Hoop het snel te lezen.

Groeten Ronald  :D

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3818 Gepost op: donderdag 02 september 2010, 21:53:09 »

Hoi peter

met het risico om bijdehand te zijn als nieuweling, maar je bouwt de bergen net Zo als wij! Een klein stukje gaas van de mdf rand naar de bovenkant van van de tunnelmuur, vastzetten met hot lijm, gips erover en weg is het gat. Zo kun je ook de aansluiting op je gegoten gipsmuren maken. Verder zou ik in de hoek bij het bovenste tunnelportaal waar je nu het rechte stuk hout hebt ( dat is lastig af te werken of een aantal stukken gegoten rotswand plakken ( als je ze niet hebt kan ik ze je wel sturen) of nog beter gewoon nog 1 spantje recht naar voren zetten parallel aan de kamer muur, gaas erover en eventueel een steunwandje erbij en gipsen. Kijk even op ons banenplan, dan zie je een foto van een tunnelingang met ernaast Zo'n stukje wand aan de rand van de baan. De arcademuren links hadden net zoveel ruimte als bij jouw wijkende kleimuur en dat heb ik ool gewoon opgevuld met gips

over de afwerking van je berg: wij doen het zoals gezegd net zo en gebruiken gewoon knauf rotband ( 9,95 voor 20 kilo bij de praxis) en dat werkt uitstekend! Gewoon erop smeren met een plamuurmes en gladstrijken met een natte kwast waar je grasweides wilt en ruig laten waar het rots moet zijn. Je kunt er later met een tweede laag nog grotere en grovere rotsen opmaken en het is heel makkelijk om er details in te krassen . Wordt echt geweldig. Voordeel is ook dat het zo hard wordt als gewapend beton dus makkelijk als je toch je berg een keer weg wilt halen.

Het wordt erg mooi zoals je nu bezig bent. Wacht maar tot de berg echt klaar is en afgewerkt dan komen je treinen een stuk mooier uit!

Ik hoop dat je wat aan mijn goedbedoelde maar misschien overbodige tips hebt

roland

Edit: Ik zie net de foto van je gietsels: Mooie mallen! ook daar misschien nog een tip: als je 5 minuten na het gieten (niet veel later want dan is het al te hard) even met een stalen regel of lineaal het overtollige gips van de mal afstrijkt krijg je een kaarsrechte gladde achterkant, die het je later veel makkelijker maakt om de boel strak ergens tegen aan te lijmen.

Dag Roland,

Je bent niet bijdehand hoor, je geeft prima tips die ik morgen nog eens op mijn gemak ga doorlezen.

Ik ben net terug uit mijn werk ( 16 uur uit en thuis  :( :( ) en mijn lampje is redelijk uit.

Bedankt voor het mee denken  :D :D

Hoi Peter,

groet Hennie

Dag Hennie,

Ik denk dat je het zwarte paaltje bedoeld die voor de steun zorgt van het plaatje hout bij het bovenste portaal????

Als je dit bedoeld?? kan ik je vertellen dat dit paaltje er niet meer zit, maar een dragende construktie zonder dat je iets ziet.

Mvg,

Peter / degeluidsman

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3819 Gepost op: donderdag 02 september 2010, 21:57:53 »

Peter,

Mooie gietmallen. Ik vindt het meeste rechtse muurtje het best bij dit stukje baan passen.

Groet, Andre

Het rechter muurtje staat genoteerd Andre  :D

Hoi Peter,

groet Hennie

Dag Hennie,

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3820 Gepost op: donderdag 02 september 2010, 22:09:24 »

Hoi Peter,

Mooie gietmallen, hoor! Trouwens, het resultaat van het gieten door Saskia mag er ook zijn. Zeer mooie gietstukken geworden.
Ik zou voor de middelste gaan. Heeft wel een kleine beperking: ZOrg ervoor, dat je geen halve boog hebt aan het einde van de muur. Je mag ze trouwens ook iets hellend neerzetten. Dat zie je in het echie ook regelmatig.
Die opening tussen portaalzijde en de bovenplaat zou ik ook zo dichten: gewoon een stukje (dun) hout aanbrengen en afdekken met begroeiïng of ballast. Ik zou niets aan het portaal zelf doen. Lekker laten zo. Je kunt een spleet weliswaar verhullen met begroeiïng, maar ik houd niet van zo'n oplossing.

Groetjes

Harry

Hallo Harrie,

Jij gaat voor het middelste muurtje  :D ik zat aan een combinatie te denken van dat muurtje met de linker muur.

bijvoorbeeld 2 x de rechter muur 1 x de linker enz.
Ook heb ik hier steun beren bij, ik zal Saskia eens vragen morgen nog wat te gieten om dit resultaat te zien.

Op de bovenstaande manier kan ik kijken of ik kan uitkomen bij de linker muur ( dus aan het einde.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3821 Gepost op: donderdag 02 september 2010, 22:16:05 »

Hallo Peter,

Zo, ik heb je kunsten weer eens bewonderd. Ik heb via een clublid ook mallen mogen lenen van Anita. Ze werken perfect, vindt je ook niet? Als je eenmaal de slag te pakken heb, ga je achter elkaar door. Ik heb onderhand een schoenendoos vol met muren.
Je kan ze prima bewerken en kleuren.

Zoals boven beschreven, met een rechte voorwerp de achterkant afstrijken. Voor een bochtje, kan je de mal aan 1 kant iets oplichten hierdoor krijg je na het drogen ook een krom muurtje.

Raar dat je met Koploper zo'n enorme aanrijding had en dat je sluiting had. Ben benieuwd wat de oorzaak nou is. Hoop het snel te lezen.

Groeten Ronald  :D

Hallo Ronald,

Die mallen zijn echt top, ik heb er nu een stuk of zes en mijn buurman denk er ook over om er een paar te kopen.

Dit zijn dan wel andere zodat we elkaar kunnen helpen hiermee  :D.

Het afstrijken is een goed idee, deze tip geef ik even door aan Saskia zij is tenslotte de gene die over gips afdeling gaat  :lol: :lol:.

Muurtjes krom maken hebben we al eens gedaan voor de een proef, in het midden legde we bv een potloot.

Wat er met koploper aan de hand was zal nooit bovenwater komen, maar zoals ik al schreef zaten we tegelijke tijd in het programma te stoeien en dat is waarschijnlijk de oorzaak.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

TimTie

• Toffe Gast
« Reactie #3822 Gepost op: donderdag 02 september 2010, 22:40:28 »

Hoi Peter,

Ik zou voor het middelste of het rechts muurtje gaan. Vind persoonlijk dat het mooiste. Van die portalen / deuren wat er in zitten zou je grot / muur woningen kunnen maken. In het zuiden des lands zie je dit.
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 september 2010, 22:42:02 door TimTie »
Groeten,

TimTie

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3823 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 17:58:37 »

Hoi Peter,

Ik zou voor het middelste of het rechts muurtje gaan. Vind persoonlijk dat het mooiste. Van die portalen / deuren wat er in zitten zou je grot / muur woningen kunnen maken. In het zuiden des lands zie je dit.

Saskia is er nog een aantal aan het gieten om een beter idee te krijgen hoe het eruit zou kunnen gaan zien.

Die muurwoningen heb ik nog nooit gezien???

Mvg,

Peter / degeluidsman.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 september 2010, 19:01:45 door degeluidsman »

AlbertJan

• Speciale Gast
« Reactie #3824 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 19:07:46 »

Hoi Peter en Saskia.
Tjongejonge Peter, die Saskia van jou is toch echt wel een gouden greep geweest!
Nu ook al bezig met die gipsen muurtjes en gelijk al prachtig gelukt.
Bij de meesten gaan de eerste probeerselen vaak gelijk de prullenmand in maar deze zien er uitstekend uit.
Wat zal deze samenwerking straks een prachtige baan gaan opleveren! 8)

Wat er met koploper aan de hand was zal nooit bovenwater komen, maar zoals ik al schreef zaten we tegelijke tijd in het programma te stoeien en dat is waarschijnlijk de oorzaak.

Zelf zit ik ook weleens te stoeien in Koploper terwijl de baan in bedrijf is, maar dan met geluid of licht.
Ik kan mij voorstellen dat je met veranderingen in baan of rijden, tijdens het in bedrijf zijn van deze baan, er conflict situaties op kunnen treden, dus? :idea: :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Degeluidsman

• 3rail Events team
Re:De baan van een geluidsman / Schade
« Reactie #3825 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 19:08:32 »

Het weekend begint goed  :( :(

Ik wilde met de berg aan de slag maar er is schade ontstaan tijden het terug zetten van het geraamte.

Een binnenmuur is door midden gebroken  :( :(

Snel even twee stukjes hout op maat gemaakt die als spalk moeten dienen.
Dit staat nu te drogen en hierna kan het bovenstuk weer terug geplaats worden.

Ik hoop dat het bij deze schade blijft, ik baal er goed van  :? :?.

De rails heb ik afgeplakt met gaffa tape, Saskia wil het gips aanbrengen terwijl het geraamte op de baan staat voor de juiste maatvoering.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

AndreS

• Vaste Gast
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
    • Modelspoor en Fotografie
« Reactie #3826 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 19:53:00 »

Hoi Peter,
Nu al gips-moeheid?
Dat is balen van die doormidden gebroken muur. Gelukkig is dat snel te repareren.

Groet, Andre

Populier

• Gast
« Reactie #3827 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 19:56:28 »

Hoi Peter,

Da's balen zo'n breuk. Zou je bij het gieten niet een versteviging in de mal kunnen maken. Een strookje gaas of zo? :idea:
Maar als het eenmaal weer gelijmd is zie je waarschijnlijk toch niets meer van(hopelijk).

Groet en succes,
Hennie

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3828 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 20:17:22 »

Hoi Peter,
Nu al gips-moeheid?
Dat is balen van die doormidden gebroken muur. Gelukkig is dat snel te repareren.

Groet, Andre

De reparatie is in volle gang, ik hoop dat het voor elkaar komt  :D.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3829 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 20:19:17 »

Hoi Peter,

Da's balen zo'n breuk. Zou je bij het gieten niet een versteviging in de mal kunnen maken. Een strookje gaas of zo? :idea:
Maar als het eenmaal weer gelijmd is zie je waarschijnlijk toch niets meer van(hopelijk).

Groet en succes,
Hennie

Ik heb wel eens gelezen dat sommige zoiets doen, ik denk dat ik het frame erop heb laten rusten.

Wordt vervolgt  :D.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

bluey

• Gast
« Reactie #3830 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 20:25:34 »

Hoi peter gewoon lijmen met houtlijm. Geen punt

ps als gitarist kan ik je vertellen: nooit afplakken met gaffer (gaffa) tape! Dit laat ontzettend veel lijmsporen achter. Gewoon kranten erover en die met schilderstape vastplakken . Als je klaar bent echt goed je rails met wasbenzine sxhoonmaken

succes
roland

TimTie

• Toffe Gast
« Reactie #3831 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 20:54:05 »

Citaat
Saskia is er nog een aantal aan het gieten om een beter idee te krijgen hoe het eruit zou kunnen gaan zien.

Die muurwoningen heb ik nog nooit gezien???

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Als ik mijn niet vergis hebben we in Maastricht in de laatste grote stadsmuur een woning zitten.
Groeten,

TimTie

M.user

• Stamgast
    • Rosenbahn
« Reactie #3832 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 21:00:10 »

Hoi Peter,

In een kromming kun je eenvoudig met hetzelfde modelbouwgips werken. Alleen niet vloeibaar maken. Het moet wel snel verwerkt worden. Ondergrond insmeren met iets verdunde houtlijm en dan plamuren met dit gips, goed glad strijken en laten drogen. Vervolgens kun je perfect de voegen inkrassen.

Dit werkt beter dan met roodband gips.

Als voorbeeld kun je kijken op Erik EKDesign zijn topic of bij mij hoe ik mijn viaduct heb gemaakt.

Voor de bergen kun je beter Geelband gebruiken is ook een soort gips, verwerkt goed en is eventueel goed te verwijderen. Zie ook Erik zijn topic.

De tip over het gieten in de mallen was ook een goede. Altijd na het gieten goed afstrijken dan heb je allemaal mooie gladde achterkanten die je allemaal goed strak op een houten achtergrond kunt lijmen, omdat ze allemaal even dik zijn.

Succes

Groeten

Ronald

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3833 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 21:24:06 »

Hoi peter gewoon lijmen met houtlijm. Geen punt

ps als gitarist kan ik je vertellen: nooit afplakken met gaffer (gaffa) tape! Dit laat ontzettend veel lijmsporen achter. Gewoon kranten erover en die met schilderstape vastplakken . Als je klaar bent echt goed je rails met wasbenzine sxhoonmaken

succes
roland

Hallo Roland,

Hij staat in de houtlijm en het lijkt erop dat het goed gaat komen.

Ik heb nog nooit problemen gehad met deze tape ( gebruik ik al 30 jaar op het podium ) maar als straks de boel droog is haal ik het er gelijk vanaf.

Er staat nu iets in de houtlijm dus kan het geheel niet verplaatsen.

De rails zal ik extra aandacht geven.

Vanavond 20 kilo rotband gekocht, hier ga ik morgen ochtend mee aan de slag  :D.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3834 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 21:29:33 »

Hoi Peter,

In een kromming kun je eenvoudig met hetzelfde modelbouwgips werken. Alleen niet vloeibaar maken. Het moet wel snel verwerkt worden. Ondergrond insmeren met iets verdunde houtlijm en dan plamuren met dit gips, goed glad strijken en laten drogen. Vervolgens kun je perfect de voegen inkrassen.

Dit werkt beter dan met roodband gips.

Als voorbeeld kun je kijken op Erik EKDesign zijn topic of bij mij hoe ik mijn viaduct heb gemaakt.

Voor de bergen kun je beter Geelband gebruiken is ook een soort gips, verwerkt goed en is eventueel goed te verwijderen. Zie ook Erik zijn topic.

De tip over het gieten in de mallen was ook een goede. Altijd na het gieten goed afstrijken dan heb je allemaal mooie gladde achterkanten die je allemaal goed strak op een houten achtergrond kunt lijmen, omdat ze allemaal even dik zijn.

Succes

Groeten

Ronald

Hoi Ronald,

Ik wordt gek, de ene zegt bergen maken met rotband de andere modelgips en nu een variatie met geelband  :? :shock: :shock: :?

Nu kan ik straks niet meer slapen  :cry: :cry:

Het binnenmuurtje staat te drogen en iets op de berg, zal straks de foto's plaatsen.

Op dit moment ben ik bezig met een Roco loc te voorzien van een stroomvoerende koppeling, wel een gepriegel  :D.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Einte

• Stamgast
  • De klei man.........
    • Modelspoorblog
« Reactie #3835 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 21:33:34 »

Hallo Peter,

Mijn bergen zijn van roodband, die is vrij grof, je hebt ook goudband die is fijner  :shock:

Het is maar wat je wilt, kom anders even zondag naar mijn baan en bergen kijken  :shock:

Gr Einte

M.user

• Stamgast
    • Rosenbahn
« Reactie #3836 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 21:50:49 »

Hoi Peter,

De bergen van modelgips is niet zo'n goede oplossing, omdat dit te snel hard wordt.

Ik ben met geelband begonnen door Erik die had dit als tip gegeven en ik heb inmiddels ervaren dat het veel voordeel heeft t.o.v. rotband.

Erik heeft wat voorbeelden op zijn topic.

Kijk anders maar eens hier. Ik bewonder deze site al langere tijd ook tijdens de bouw van zijn vorige baan.

http://www.erik-krommenhoek.nl/

Groet

Ronald

wissels

• Forum Moderator
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
« Reactie #3837 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 21:55:58 »

Groet

Ronald

Hoi Ronald,

Het valt wel mee hoor, we waren in het programma aan het werkt toen het gebeurde.

Waarschijnlijk is rijden en werken aan het programma niet de beste keus, maar daar hebben we ook weer van geleerd.

Gelukkig geen schade maar de botsing gebeurde op de meest lastige plaats van de baan  :( :(

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter, allen,

Voor essentiele wijzigingen in Koploper zoals onderhouden blokken, terugmelders en wisselstraten moet het rijden stopgezet worden. Dit zijn toch de dingen die botsingen voorkomen.  ja ik heb ook wel eens aanrijdingen gehad door niet schakelende wissels of  een staart van een trein die zich nog op de wisselstraat bevindt , maar heb nog nooit het programma de schuld kunnen geven.

met vriendelijke groet,

Walter
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

NS-Daniel

• Stamgast
  • Koploper en DDAR te Steenberg
    • Mijn Flickr photostream
« Reactie #3838 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 22:58:11 »

Hallo Peter,

Jammer van de schade aan de muur :(
Gelukkig heb je het slim opgelost!

Alleen zie ik op de laatste foto misschien nog wel een schade gevalletje, of hoort dit zo?:o:

Ik hoop dat dit makkelijk te herstellen is? (ik denk het wel :wink:)

Veel succes verder!

Groetjes Daniël

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3839 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 23:06:53 »

Hallo Peter,

Mijn bergen zijn van roodband, die is vrij grof, je hebt ook goudband die is fijner  :shock:

Het is maar wat je wilt, kom anders even zondag naar mijn baan en bergen kijken  :shock:

Gr Einte

Hallo einte,

Ik ga eerst maar voor rotband, dit heb ik immers vandaag gekocht.

Zondag gaat niet lukken, ik ga op bezoek bij ook een forumlid  :D :D maar ik kom zeker kijken.

Zo nog even een kleine update.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3840 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 23:17:37 »

Hoi Peter,

De bergen van modelgips is niet zo'n goede oplossing, omdat dit te snel hard wordt.

Ik ben met geelband begonnen door Erik die had dit als tip gegeven en ik heb inmiddels ervaren dat het veel voordeel heeft t.o.v. rotband.

Erik heeft wat voorbeelden op zijn topic.

Kijk anders maar eens hier. Ik bewonder deze site al langere tijd ook tijdens de bouw van zijn vorige baan.

http://www.erik-krommenhoek.nl/

Groet

Ronald

Hoi Ronald,

Ik heb al eerder bij Erik gekeken, dit is een van mijn grote voorbeelden  :D

Morgen ga ik de rotband ruilen voor geelband  :).

Ik ben er klaar voor, ben zelf erg benieuwd naar de eerste resultaat.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3841 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 23:21:59 »

Groet

Ronald

Hoi Ronald,

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter, allen,

Voor essentiele wijzigingen in Koploper zoals onderhouden blokken, terugmelders en wisselstraten moet het rijden stopgezet worden. Dit zijn toch de dingen die botsingen voorkomen.  ja ik heb ook wel eens aanrijdingen gehad door niet schakelende wissels of  een staart van een trein die zich nog op de wisselstraat bevindt , maar heb nog nooit het programma de schuld kunnen geven.

met vriendelijke groet,

Walter

Hallo Walter,

De schuld is niet zo belangrijk, ik stop voortaan met rijden als we even iets in het programma willen doen ( wat dan ook ).

Voor de rest gaat het de goede kant op met ( mijn ) koploper file  :D we komen steeds een stukje verder.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3842 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 23:25:18 »

Hallo Peter,

Alleen zie ik op de laatste foto misschien nog wel een schade gevalletje, of hoort dit zo?:o:

Veel succes verder!

Groetjes Daniël

Man ik schrok me kapot, ben net gelijk naar de kamer gelopen maar gelukkig is er niets aan de hand.

Het zal de hoek zijn waaronder de foto gemaakt is.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 september 2010, 23:27:01 door degeluidsman »

Degeluidsman

• 3rail Events team
Re:De baan van een geluidsman / Roco NS 1103 onderhanden genomen en meer
« Reactie #3843 Gepost op: vrijdag 03 september 2010, 23:54:08 »

Na een vervelende start toch fijn geknutseld aan de berg en een loc met rijtuigen.

Eerst de berg, in de bovenhoek wilde we het gaas omhoog laten lopen.

We dachten erover om het gips op de baan aan te brengen maar dat kost je je rug.

We hebben besloten om met papier en houtlijm het gaas in de juiste hoek te lijmen.

Als dit uitgehard is gaat het frame naar de huiskamer voor de eerste gipslaag.

Hier het gedeelte waar het allemaal om draaid.

Omdat de berg staat te drogen ben ik begonnen aan het inbouwen van een stroom voerende koppeling.

De loc ( een Roco 1103 ) had een aantal rijtuigen achter zich aan waarvan de verlichting doormiddel van dezelfde koppelingen gevoed werd.

Helaas staat de loc nog wel eens stil op wissels en zo, daarom heb ik besloten om de loc ook van zo'n koppeling te voorzien.

De hele trein wordt straks dus gevoed door 2 slepers en 2 massa aansluitingen.

Deze Viesmann koppeling is gemonteerd.

De draden geef ik een druppeltje lijm zodat ze netjes op hun plaats blijven zitten.

Ook de rijtuigen heb ik gelijk even gelijmd, en getest op gelijke aansluiting zodat het niet uitmaakt welk rijtuig waar zit.

Alles zit weer in elkaar en morgen moet deze stam maar eens rond gaan rijden, ben benieuwd of hij nu probleemloos rijd.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hansje

• Gast
« Reactie #3844 Gepost op: zaterdag 04 september 2010, 08:59:56 »

Altijd vervelend als iets niet loopt zoals je wilt...beter een breuk bij je tunnel dan bij jezelf zeg ik altijd maar  :)

Er zijn ergere dingen in het leven hoor Peter.

Maar goed hersteld zie ik wel...komt allemaal goed ;)

Je gaat wel als een wervelwind zeg, vergeet niet te slapen  :lol:

SUCCES !! met alles !!

Groeten,

Hans.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #3845 Gepost op: zaterdag 04 september 2010, 10:08:07 »

Altijd vervelend als iets niet loopt zoals je wilt...beter een breuk bij je tunnel dan bij jezelf zeg ik altijd maar  :)

Er zijn ergere dingen in het leven hoor Peter.

Maar goed hersteld zie ik wel...komt allemaal goed ;)

Je gaat wel als een wervelwind zeg, vergeet niet te slapen  :lol:

SUCCES !! met alles !!

Groeten,

Hans.

Hoi Hans,

Ondanks alles heb ik super geslapen  :D :D

Ik kom net terug van de bouwmarkt en heb geelband gekocht, dus we gaan beginnen  :D.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

NS-Daniel

• Stamgast
  • Koploper en DDAR te Steenberg
    • Mijn Flickr photostream
« Reactie #3846 Gepost op: zaterdag 04 september 2010, 11:00:06 »

Hallo Peter,

Veel succes verder!

Groetjes Daniël

Man ik schrok me kapot, ben net gelijk naar de kamer gelopen maar gelukkig is er niets aan de hand.

Het zal de hoek zijn waaronder de foto gemaakt is.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Sorry :oops:

Gelukkig was er niks aan de hand :wink:

Groetjes Daniël

Degeluidsman

• 3rail Events team
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
« Reactie #3847 Gepost op: zaterdag 04 september 2010, 14:20:56 »

Het kan snel gaan  :D :D.

Ik zat vanmorgen met Erik aan de telefoon te praten over seinen, decoders en het aanbrengen van gips op de berg.

Met de informatie ging ik naar beneden om dit te delen met Saskia, ik was te laat  :D.

Ze was al begonnen en gelukkig zoals Erik het uitgelegd had.

Boven de portalen gelijk wat rotsjes gelijmd.

Deze eerste laag is aangebracht op papier ( keukenrol ) en staat nu te drogen.
Straks komt hier een dikkere laag gips overheen en zullen we rotsen verwerken aan de boven zijde.

Nog een plaatje van de achterkant.

Het begin is er, ik hoop dat we vandaag de dikkere laag aan kunnen brengen.

De eerste laag is wat verdunt aangebracht zodat het papier en het gaas makelijk met elkaar te lijmen was.

Wat denken jullie ervan  :? :?.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

peterke33

• Vaste Inboedel
  • Non mi importa di me
« Reactie #3848 Gepost op: zaterdag 04 september 2010, 16:07:19 »

hallo peter&saskia,

das al een goed begin,ik heb geleerd van mijn vader.het beste is eerst het laken intesmeren met knauf(plamuur), en daarna aanbrengen op je model.zo heb je minder knauf nodig,roodband geelband zoals jullie zeggen.maar het gaat de goede kant uit heb ik de indruk.

groeten peter(ke33)

Antal

• Forum Moderator
  • Nederlands begin jaren 90
« Reactie #3849 Gepost op: zaterdag 04 september 2010, 16:10:11 »

Heey Peter,

Fraaie update en dat ziet er tof uit zeg! :D
Ben enorm benieuwd hoe het gaat worden en je krijgt echt een enorm leuke baan zo!! :D

Groetjes,

Antal