Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Hallo Allemaal,

Ik heb net weer een Roco uit het vet gehaald en op de baan gezet.

Nu heb ik deze opnieuw in moeten voeren in koploper omdat ik de gegevens kwijt was.

Hij staat nu op motorola 27 ingesteld maar hij rijd niet echt lekker  :(.

Wie kan mij vertellen welke decoder erin zit, het is een bruine 2201.

Misschien kan ik het een en ander instellen, hij rijd nu warm maar hij rijd gewoon niet mooi.
Dat is wel eens anders geweest  :D


Ik hoop dat jullie het weten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Is er nu niemand die weet welke decoder er standaard in een Roco 2200 serie zit  :( :(

Ik had zelf al onderzoek gedaan, maar kom helaas niets vinden.


Wie heeft het verlossende antwoord  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Hoi Peter,

Ik weet het bijna zeker: Roco bouwt Esu decoders in zijn loks (Toch?). Ik weet niet, of jouw model een recent model is (artnr?) Bij recente loks is het geloof ik, een afgeslankte ESU decoder. Er kunnen bepaalde dingen niet veranderd worden.
Als er iemand is, die het kan bevestigen, dan wel corrigeren, is dat OK.

Groetjes

Harry
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
hallo peter

ik weet het niet zeker maar kan het een decoder zijn met roco nr 10746 

gr.  arno
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Citaat van: Kroko14253 op donderdag 20 mei 2010, 20:20:42
Hoi Peter,

Ik weet het bijna zeker: Roco bouwt Esu decoders in zijn loks (Toch?). Ik weet niet, of jouw model een recent model is (artnr?) Bij recente loks is het geloof ik, een afgeslankte ESU decoder. Er kunnen bepaalde dingen niet veranderd worden.
Als er iemand is, die het kan bevestigen, dan wel corrigeren, is dat OK.

Groetjes

Harry

Dag Harry,

Het klopt wat jij zegt, Er zit een ESU decoder in type locpilot V2

Ik kwam er net achter door de loc op het programeerspoor te zetten en de decoder uit te lezen, ik was vergeten dat die mogelijkheid erin zat  :oops: :oops: :oops:

bedankt voor je info  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Citaat van: arno op donderdag 20 mei 2010, 20:23:41
hallo peter

ik weet het niet zeker maar kan het een decoder zijn met roco nr 10746 

gr.  arno

Bedankt voor je berichtje Arno, zie bovenstaand bericht  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Ik ben bang dat mijn Roco 2200 te lang geslapen heeft  :(.

Hij rijd niet zo goed meer als eerst, dus misschien moet ik hem eens openmaken en de motor eens smeren.

Vanavond heeft mijn baan weer probleemloos gereden, geen spookmeldingen of andere rare dingen.

Het lijkt erop dat alles goed begint te komen, zelfs de NS 1144 die veel problemen had met de drieweg wissel rijd nu soepel door.

De volgende uitdaging wordt een trein laten vertrekken vanuit blok 9 ( opstel spoor ).

Hier zit nog iets niet helemaal lekker, hij rijd er wel in maar gaat nooit meer weg.

Hier moet ik me eens in gaan verdiepen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Citaat van: degeluidsman op donderdag 20 mei 2010, 21:19:49
geen spookmeldingen M

vg,

Peter / degeluidsman.

Ha die Peter, je hebt Caspertje dus aardig onder de duim  :wink: :lol: :mrgreen:
en nu zo houden hé  8)

Mvg, Johan
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 20 mei 2010, 21:24:40
Citaat van: degeluidsman op donderdag 20 mei 2010, 21:19:49
geen spookmeldingen M

vg,

Peter / degeluidsman.

Ha die Peter, je hebt Caspertje dus aardig onder de duim  :wink: :lol: :mrgreen:
en nu zo houden hé  8)

Mvg, Johan

Dat klopt helemaal Johan.

Ik rij met volledige detectie en dat werkt 100%.

Er moest wel een extra S88 aan te pas komen op de eerste plaats in de keten, deze werkt als een soort ontstoor filter  :D
Dus mijn eerste melders beginnen bij 2.01 enz.

Wat is het toch lekker als je de boel gewoon kunt laten rijden en zelfs weglopen terwijl er van alles gebeurd op de baan.

Zoveel vertrouwen heb ik er nu wel in  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Hallo Peter,

alle Esu decoders, zoals ingebouwd in Roco locs, reageren standaard op Motorola 28,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Citaat van: wissels op donderdag 20 mei 2010, 22:31:21
Hallo Peter,

alle Esu decoders, zoals ingebouwd in Roco locs, reageren standaard op Motorola 28,

met vriendelijke groet,

Walter

Dank je wel Walter,

Ik had motorola 27 ingesteld in koploper, die stuurt hem nu aan allen de loc heeft nog last van zijn winterslaap.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
@ Walter

M4 is 28 stappen, Motorola-II kent 27 stappen.

Mvg, Johan
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 21 mei 2010, 18:26:03
@ Walter

M4 is 28 stappen, Motorola-II kent 27 stappen.

Mvg, Johan

Ik zeg het onvolledig dus even een aanvulling.
M4 ofwel mfx is natuurlijk 128 stappen onder mfx.
Een mfx decoder op een centrale die geen mfx kent stuur je aan met 28 stappen.

Motorola-II is en blijft 27 stappen.

Mvg, Johan
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Het is mij helemaal duidelijk.

Jammer dat je die 128 stappen niet kunt gebruiken met koploper.

Dat zal er ook wel niet meer van komen ben ik bang.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Hoi Peter,

Inderdaad jammer dat het niet kan.
Maar aan de andere kant dan werd het ijken van een loc wel een hele langdurige kwestie. :shock:

Gr.
René
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil )
Citaat van: Lokkie op zaterdag 22 mei 2010, 13:22:01
Hoi Peter,

Inderdaad jammer dat het niet kan.
Maar aan de andere kant dan werd het ijken van een loc wel een hele langdurige kwestie. :shock:

Gr.
René

Daar heb je wel een punt  :(.

Ik heb trouwens iets aparts ( denk ik ).

Van de week heb ik mijn Roco loc geijkt en ik merk dat al mijn loc's tijdens het ijken voorruit sneller rijden dan achteruit.

Voor het ijken laat ik ze eerst een tijdje rijden zodat de motor lekker warm is.

Voorbeeld.

Decoderstap 10 = 75 km ( voorruit ).
Decoderstap 11 = 74 km ( achteruit ).

Enz. dit kom ik tegen bij al mijn loc's dat ze dus sneller voorruit dan achteruit rijden terwijl de ecos wel een hogere snelheid aangeeft.

Als de loc klaar is met ijken moet ik dus met de hand het nodige aanpassen, dit komt het rijgedrag niet ten goede denk ik.

Hebben jullie dit verschijnsel ook?????.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Hoi Peter,

Ik kan me wel herinderen dat ik bij mijn Roco BR103 ook wat moest aanpassen. Was volgens mij ook tussen voor- en achteruit snelheidsverschil.

Maikel
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Hallo Peter,

Persoonlijk werk ik met de Ecos in combinatie met Koploper van Paul Haagsma, ook bij mij zit er verschil in snelheid, vooruit gaat sneller dan achteruit. Moet wel zeggen dat het bij de ene lok minder is dan bij de andere. Bij mij merk je het verschil als je gaat keren, de ene keer rij je vooruit, de andere achteruit. Nu kan ik gelukkig in koploper de snelheid aanpassen van voor en achteruit. Je kan de decodersnalheid aanpassen of in kilometers per uur. Ik heb in de helft van mijn loks een machinist geplaatst, is wel raar als de machinist tegen de draad in rijd vanuit de cabine :)
Heb ook nog even getest met een c-sinus lok, soms zit er 1 decoderstap verschil tussen. Ik herken dus wat jij schrijft alleen ik vind het geen probleem persoonlijk.
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Citaat van: vanb op zondag 23 mei 2010, 00:05:54
Hoi Peter,

Ik kan me wel herinderen dat ik bij mijn Roco BR103 ook wat moest aanpassen. Was volgens mij ook tussen voor- en achteruit snelheidsverschil.

Maikel

Dat heb ik dus bij al mijn loc's.

Zowel Marklin als Roco hebben dit verschijnsel.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Citaat van: EKdesign op zondag 23 mei 2010, 09:04:35
Hallo Peter,

Persoonlijk werk ik met de Ecos in combinatie met Koploper van Paul Haagsma, ook bij mij zit er verschil in snelheid, vooruit gaat sneller dan achteruit. Moet wel zeggen dat het bij de ene lok minder is dan bij de andere. Bij mij merk je het verschil als je gaat keren, de ene keer rij je vooruit, de andere achteruit. Nu kan ik gelukkig in koploper de snelheid aanpassen van voor en achteruit. Je kan de decodersnalheid aanpassen of in kilometers per uur. Ik heb in de helft van mijn loks een machinist geplaatst, is wel raar als de machinist tegen de draad in rijd vanuit de cabine :)
Heb ook nog even getest met een c-sinus lok, soms zit er 1 decoderstap verschil tussen. Ik herken dus wat jij schrijft alleen ik vind het geen probleem persoonlijk.


We hebben dus dezelfde configuratie.

Ik begrijp dus dat ik niet de einge ben.

Nu kun je wel gaan aanpassen in koploper maar eigenlijk klopt dat niet, de ecos stuurd de loc wel sneller aan ( volgens de kilometer teller van de ecos ) maar de snelheid is minder???

Nu zag ik in de decoder settings wel een trim funktie staan zowel voor vooruit als achteruit staan.
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, jij misschien wel???

Op welke decoderstap beginen jullie met ijken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Hoi Peter,

Het is maar goed dat zoveel mensen heir Koploper gebruiken. Zijn allemaal handige weetjes voor als ik ook zover ben.
Succes met de verdere bouw.

Gr. Daan
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Peter,

die verschillen in snelheid heb ik ook met mijn Märklin loks. Heb ik ook geen probleem mee want mijn loks rijden maar één kant op :wink:

Ik start het ijken trouwens bij decoderstap 10(decoder met 28 stappen).

Groetjes, John
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Citaat van: Tilly op zondag 23 mei 2010, 09:57:00
Peter,

die verschillen in snelheid heb ik ook met mijn Märklin loks. Heb ik ook geen probleem mee want mijn loks rijden maar één kant op :wink:

Ik start het ijken trouwens bij decoderstap 10(decoder met 28 stappen).

Groetjes, John

Hallo John,

Ook bij mij rijden de loc's voornamelijk dezefde kant op, maar het is toch zo dat koploper de loc aanstuurd doormiddel van decoder stappen en dit gekoppeld is aan de snelheid in km ( in koploper ).

Dus eigenlijk gaat je loc langzamer rijden bij de volgende decoderstap???
Tenzij jij het ook handmatig aanpast.

Ook ik start bij decoderstap 10 en vul de stappen 1 t/m 9 handmatig in.
Ik zet dus in elke stap een waarde.

Doen jullie dit ook????


Mvg,

Peter / degeluidsman.


Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Hallo Peter,

draai de loc  is om op de baan (optillen/omdraaien/neerzetten) en ijk hem opnieuw opnieuw met dezelfde snelheid. Naar mijn mening als je bij alle locs een verschil hebt zal je het probleem op de baan moeten zoeken en niet in de decoder van de loc.

Bezet melder 1 en 2 dienen even te lang te zijn om een betrouwbare waarde te kunnen verkrijgen, neem anders gemiddelde waarde vooruit en achteruit.


met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Roco decoder vraag
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 21 mei 2010, 18:26:03
@ Walter

M4 is 28 stappen, Motorola-II kent 27 stappen.

Mvg, Johan

Hallo Johan,

kijk is onder de instellingen bij bv. wijzigen van de locs uit welke decoder typen je kan kiezen.
M4 met 28 stappen is wat anders dan Motorola 28.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Citaat van: Tilly op zondag 23 mei 2010, 09:57:00
Peter,

die verschillen in snelheid heb ik ook met mijn Märklin loks. Heb ik ook geen probleem mee want mijn loks rijden maar één kant op :wink:

Ik start het ijken trouwens bij decoderstap 10(decoder met 28 stappen).

Groetjes, John

Hallo John, Peter, allen,

Juist het ijken van lage decoderstappen is belangrijk, bv. als je de optie gebruikt doorrijden in cm. Dit wordt bepaald aan de hand van de snelheid, is deze niet bekend dan weet koploper niet wat de afstand is. Dus zomaar wat invullen kan tot ongewensde resultaten lijden. Bv. bij een te lage waarde zal de loc langer doorrijden om toch de gewensde afstand te berijken.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Citaat van: wissels op zondag 23 mei 2010, 12:36:04
Hallo Peter,

draai de loc  is om op de baan (optillen/omdraaien/neerzetten) en ijk hem opnieuw opnieuw met dezelfde snelheid. Naar mijn mening als je bij alle locs een verschil hebt zal je het probleem op de baan moeten zoeken en niet in de decoder van de loc.

Bezet melder 1 en 2 dienen even te lang te zijn om een betrouwbare waarde te kunnen verkrijgen, neem anders gemiddelde waarde vooruit en achteruit.


met vriendelijke groet,

Walter

Hallo Walter,

Ik heb net even gemeten en het stuk rails waarop ik ijk is precies gelijk aan elkaar.

Dat wil zeggen dat melder 1 en 2 dezelfde afstand hebben ( 2 x 24188 ) per meldpunt.

Het lijkt mij dus onwaarschijnlijk dat het in de baan zit.

Maar als ik in dit draadje kijk zijn er meerdere mensen met het zelfde verschijnsel.

Het is jammer dat je de loc niet op een ovaal kunk ijken waarbij de loc gewoon rondjes rijd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Citaat van: wissels op zondag 23 mei 2010, 12:41:23
Citaat van: Tilly op zondag 23 mei 2010, 09:57:00
Peter,

die verschillen in snelheid heb ik ook met mijn Märklin loks. Heb ik ook geen probleem mee want mijn loks rijden maar één kant op :wink:

Ik start het ijken trouwens bij decoderstap 10(decoder met 28 stappen).

Groetjes, John

Hallo John, Peter, allen,

Juist het ijken van lage decoderstappen is belangrijk, bv. als je de optie gebruikt doorrijden in cm. Dit wordt bepaald aan de hand van de snelheid, is deze niet bekend dan weet koploper niet wat de afstand is. Dus zomaar wat invullen kan tot ongewensde resultaten lijden. Bv. bij een te lage waarde zal de loc langer doorrijden om toch de gewensde afstand te berijken.

met vriendelijke groet,

Walter

Hallo Walter,

Hoe ga jij te werk als je een loc ijkt???


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Citaat van: degeluidsman op maandag 24 mei 2010, 21:06:11

Hallo Walter,

Hoe ga jij te werk als je een loc ijkt???


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Hallo Peter, allen,

Lastregeling in de decoder op minimale waarde.
Gemiddelde vooruit/achteruit,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Citaat van: degeluidsman op maandag 24 mei 2010, 21:04:07


Maar als ik in dit draadje kijk zijn er meerdere mensen met het zelfde verschijnsel.
Toeval? Je kan mij niet wijsmaken dat alle locs (zeker met lastregeling aan) snelheidsverschillen hebben in vooruit/achteruit.

Citeer
Het is jammer dat je de loc niet op een ovaal kunk ijken waarbij de loc gewoon rondjes rijd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Je kan toch in 1 richting ijken, of vooruit of achteruit. Zie opties in Koploper.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Citaat van: wissels op maandag 24 mei 2010, 21:29:40
Citaat van: degeluidsman op maandag 24 mei 2010, 21:04:07


Maar als ik in dit draadje kijk zijn er meerdere mensen met het zelfde verschijnsel.
Toeval? Je kan mij niet wijsmaken dat alle locs (zeker met lastregeling aan) snelheidsverschillen hebben in vooruit/achteruit.

Citeer
Het is jammer dat je de loc niet op een ovaal kunk ijken waarbij de loc gewoon rondjes rijd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Je kan toch in 1 richting ijken, of vooruit of achteruit. Zie opties in Koploper.

met vriendelijke groet,

Walter

Hallo Walter,

Je bent van harte welkom om het eens met eigen ogen te zien  :D

Ik zal morgen eens kijken in koploper om de boel in een richting te ijken.
Ga me hier eens in verdiepen.

Bedankt weer voor de tips.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Hallo allemaal,

Vanavond was Sander ( mijn buurman ) weer op bezoek en zijn we weer een beetje aan het stoeien met koploper geweest.

We wilde een overweg via een K84 laten schakelen maar kregen dit nog niet voor elkaar.

Van de week maar weer eens verder mee stoeien.

Van het ijken is dus niets terecht gekomen, dus mijn to do lijstje wordt weer langer   :( :(.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Hallo Peter, allen,

een speciale actie die afhankelijk is van een terugmelder aanmaken, als je hierin aangeeft adres afbuigend waar of afbuigend niet waar en je koppelt hieraan het adres van je overweg op de K84 decoder zou het moeten werken.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Citaat van: wissels op dinsdag 25 mei 2010, 23:34:53
Hallo Peter, allen,

een speciale actie die afhankelijk is van een terugmelder aanmaken, als je hierin aangeeft adres afbuigend waar of afbuigend niet waar en je koppelt hieraan het adres van je overweg op de K84 decoder zou het moeten werken.

met vriendelijke groet,

Walter

Bedankt voor de informatie Walter, hier kan ik weer wat verder mee.

Het enige wat ik nooit echt begrijp is de tekst rechdoor of afbuigend ( dit vond ik bij de seinen ook verwarrend.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Ijken voor en achteruit ( verschil in snelheid )
Hallo Peter,

is ook een lekker verwarrend iets,

Recht (Gerade),  Groen maar zal de groene bus.
Gebogen,afbuigend, Rood komt overeen met de rode bus ,
van de K83/K84 decoder,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Man wat weet jij toch veel  :D :D

Weer bedankt Walter.

Ik ga het proberen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Ik ben een klein stukje verder gekomen.

Als de trein nu blok 18 binnen rijd schakeld de K84 decoder in ( de bekrachtegings tijd had ik op 3 seconden staan ).

Echter schakeld hij niet meer uit als de trein het blok al heeft verlaten ???

Ook kan ik niet bij de extra gegevens komen voor een overweg.

Ik zie dus duidelijk nog iets over het hoofd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Hoi Peter.
Leuk dat je weer met de overweg bezig bent! 8)
De K84 is een continue schakelaar, dus inschakelen d.m.v. een opdrachtgever betekent ook weer uitschakelen d.m.v. een andere opdrachtgever.
De bekrachtigingstijd op 3 sec. betekent volgens mij (correct me if i'm wrong) alleen maar dat het commando 3 sec lang gegeven wordt. (lijkt mij trouwens erg lang!? :shock:)

Ik moet nodig hier ook eens verder mee gaan experimenteren, want het beetje kennis dat ik opgedaan had is grotendeels alweer vervlogen! :oops:

Veel succes met je verdere experimenten!  :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Hoi Peter,

Heb je het aansluitschema aangehouden dat ik je gestuurd heb. Deze aansluiting van de K84 is er op gebaseerd om een knipperautomaat op je waarschuwings verlichting van je overweg aan te sturen.

Kan het wezen dat koploper niet met deze schakeling overweg kan?

Heb je het schema al aan Walter en Johan voorgelegd ze weten er misschien wel raad mee.

Groet

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Citaat van: AlbertJan op woensdag 26 mei 2010, 20:33:06
Hoi Peter.
Leuk dat je weer met de overweg bezig bent! 8)
De K84 is een continue schakelaar, dus inschakelen d.m.v. een opdrachtgever betekent ook weer uitschakelen d.m.v. een andere opdrachtgever.
De bekrachtigingstijd op 3 sec. betekent volgens mij (correct me if i'm wrong) alleen maar dat het commando 3 sec lang gegeven wordt. (lijkt mij trouwens erg lang!? :shock:)

Ik moet nodig hier ook eens verder mee gaan experimenteren, want het beetje kennis dat ik opgedaan had is grotendeels alweer vervlogen! :oops:

Veel succes met je verdere experimenten!  :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Daar had ik ook al aan gedacht om een opdracht te geven zodat het relay weer de andere kant op staat.

Er staan nog een aantal in te vullen blokken grijs, hier kan ik dus ( nog )  niets in doen.

Die 3 seconden is in dit geval erg lang en ik zal dit aanpassen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Citaat van: M.user op woensdag 26 mei 2010, 20:55:03
Hoi Peter,

Heb je het aansluitschema aangehouden dat ik je gestuurd heb. Deze aansluiting van de K84 is er op gebaseerd om een knipperautomaat op je waarschuwings verlichting van je overweg aan te sturen.

Kan het wezen dat koploper niet met deze schakeling overweg kan?

Heb je het schema al aan Walter en Johan voorgelegd ze weten er misschien wel raad mee.

Groet

Ronald

Hallo Ronald,

Dat schema heb ik nu niet gebruikt.
Ben op de manier van Walter Wissels begonnen.

Maar we geven niet op, het gaat vast wel lukken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Hallo Allen,

Koploper heeft een speciale aktie voor de overweg, met deze optie kan je alles instellen wat je voor de overweg nodig hebt.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Citaat van: wissels op woensdag 26 mei 2010, 23:02:49
Hallo Allen,

Koploper heeft een speciale aktie voor de overweg, met deze optie kan je alles instellen wat je voor de overweg nodig hebt.

met vriendelijke groet,

Walter

Hallo Walter,

Bedankt voor de info voor het aansturen van mijn overweg.
Dit weekend eindelijk weer eens tijd voor de modelbaan.

Ik hoop het snel aan de praat te krijgen  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
wordt weer 2 dagen regen Peter dus het zal je vast wel lukken om de overweg aan de praat te krijgen.

Groet

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Citaat van: M.user op vrijdag 28 mei 2010, 22:46:55
wordt weer 2 dagen regen Peter dus het zal je vast wel lukken om de overweg aan de praat te krijgen.

Groet

Ronald

Daar ga ik ook vanuit Ronald  :D.

Mijn dochter moet morgenochtend vroeg werken dus kan ik op tijd beginnen.

Ik moet nog wel iets kopen om als rijbaan te dienen, zodat het ook wel op een overweg lijkt.

Misschien met de motor morgen even het water oversteken en een bezoekje brengen aan een van mijn leveransiers.

Dus als het mee zit heb ik morgen mijn eerste scenery op de baan  :lol: :lol:.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Succes dan. Helaas zit het er voor mij niet in ben nog volop bezig aan mijn nieuwe schuur.

Alleen bij teveel regen kan ik binnen aan de treinbaan werken.

Groet

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Citaat van: M.user op vrijdag 28 mei 2010, 23:00:16
Succes dan. Helaas zit het er voor mij niet in ben nog volop bezig aan mijn nieuwe schuur.

Alleen bij teveel regen kan ik binnen aan de treinbaan werken.

Groet

Ronald

Dan denk ik dat jij vandaag in de schuur bezig bent  :( :(
Morgen schijnt het slecht weer te worden met onweer  :D :D

Ik ga proberen de overweg aan te sturen en hopelijk ook te plaatsen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Op dit moment ben ik aan het stoeien met de overweg schakeling.

In mijn baanplan heb ik in blok 18 ( hier komt de overweg te zitten ) een schakelaar aangemaakt met adres 45.

Als ik op mijn baanplan deze schakelaar bedien schakeld de K84, dit is dus de bedoeling.

Met speciale akties heb ik ingesteld dat hij op meldpunt 5.01 adres 45 in stand recht moet zetten.

Nu zou het moeten werken volgens mij, alleen werkt het ( nog ) niet.

Als ik de schakelaar in het baanplan aanklik veranderd hij van kleur ( geel naar blauw en anders om ).

Wie kan mij vertellen wat ik fout doe :? :?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen
Ik heb net ondekt dat ik een keer doormidel van het meldpunt de K84 kan schakelen.

Bij speciale akties gaat het denk ik fout.
Hierin staat dat ( als meldpunt 5.01 ) binnenkomt decoder adres 45 naar recht schakeld.

Dit werkt dus, alleen als de trein weer van het meldpunt af is moet de K84 het relay weer afschakelen en dat gebeurd dus niet.

Mijn gevoel zegt dat ik bij de speciale aktie's iets moet veranderen alleen heb ik nog geen idee wat.

ALLE TIPS ZIJN ZEER WELKOM.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen ( het werkt )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Met de K84 een overweg aansturen ( het werkt )
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 29 mei 2010, 11:25:54
Ik heb net ondekt dat ik een keer doormidel van het meldpunt de K84 kan schakelen.

Bij speciale akties gaat het denk ik fout.
Hierin staat dat ( als meldpunt 5.01 ) binnenkomt decoder adres 45 naar recht schakeld.

Dit werkt dus, alleen als de trein weer van het meldpunt af is moet de K84 het relay weer afschakelen en dat gebeurd dus niet.

Mijn gevoel zegt dat ik bij de speciale aktie's iets moet veranderen alleen heb ik nog geen idee wat.

ALLE TIPS ZIJN ZEER WELKOM.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Het werkt  :D :D :D :D :D :D :D

Het ging fout bij de speciale akties, hier had ik staan dat adres 45 naar recht moet schakelen, dis is dus een eenmalige aktie.

Er moet staan, adres recht ( waar ) of afbuigend ( niet waar ).

Als nu meldpunt 5.01 binnen komt schakeld het relay in, en als meldpunt 5.01 weer vrijgegeven wordt schakeld het relay weer om.

Zo nu kan ik de motor pakken en eens naar een van mijn leveransiers rijden op iets te kopen om een rijweg ( bij de rails ) van te maken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.