Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

POEL en 6 gasten bekijken dit board.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: Einte op zondag 21 maart 2010, 21:14:41
Hallo Peter,

Een aanrijding  :shock: :shock: :shock: :( :( :? :?  dat had ik niet gedacht bij jouw.

Ik hoop dat je niet veel schade hebt.

Succes verder met deze problemen.

Gr Einte

Volgens mij is er geen schade, maar de BR03 lag wel op zijn zij kant  :( :( :(

Ik begrijp ook niet niet hoe het heeft kunnen gebeuren, ga zo weer rijden en de hand bij de noodstop houden je weet maar nooit.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: degeluidsman op zondag 21 maart 2010, 21:19:11
Citaat van: Einte op zondag 21 maart 2010, 21:14:41
Hallo Peter,

Een aanrijding  :shock: :shock: :shock: :( :( :? :?  dat had ik niet gedacht bij jouw.

Ik hoop dat je niet veel schade hebt.

Succes verder met deze problemen.

Gr Einte

Volgens mij is er geen schade, maar de BR03 lag wel op zijn zij kant  :( :( :(

Ik begrijp ook niet niet hoe het heeft kunnen gebeuren, ga zo weer rijden en de hand bij de noodstop houden je weet maar nooit.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Vrijdag wou ik een duurproef doen 5 locs laten rijden, 3 op de binnenbaan en 2 op de buiten baan.

Een half uur toegekeken ging goed ben toen wat in huis gaan doen, toen ik terug kwam lag er een rij wagons op z'n kant en alles stond stil, de loc was door gereden  :shock: :shock:

Ga het nog wel een keer doen maar er dan bij zitten  8)

Gr Einte
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Hoi Peter,

Misschien heeft de machinist door de lage zon het sein niet gezien.  :shock: :shock:
Raar dat die het blok inrijdt. Zou niet mogen.
Gelukkig valt de schade mee.
Maikel
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Hoi Peter,

Lekker waardeloos dat je trein achterop een andere is geknald. Gelukkig heb je dus geen schade.
Blijft dus nog steeds moeilijk om alles volautomatisch te laten rijden. In ieder geval zoals je al zegt de noodknop bij de hand houden.

Het rotte lijkt mij dat zo'n aanrijding meest uit het zicht gebeurt in bijvoorbeeld het schaduwstation.

Succes verder met het probleem opsporen en oplossen.

Groet

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: vanb op zondag 21 maart 2010, 21:25:36
Hoi Peter,

Misschien heeft de machinist door de lage zon het sein niet gezien.  :shock: :shock:
Raar dat die het blok inrijdt. Zou niet mogen.
Gelukkig valt de schade mee.
Maikel


Dat zou niet kunnen de gordijnen zaten dicht  :mrgreen:.

Het zou zeker niet mogen dat er een trein een bezet blok inrijd maar het gebeurde wel.

Net alles opnieuw in een ander blok gezet en de boel weer gestart, geen botsingen gehad, alleen stond er weer veel stil omdat alles op elkaar stond te wachten.

Net de database weer iets aangepast en morgen ga ik kijken of dit beter werkt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: M.user op zondag 21 maart 2010, 22:30:09
Hoi Peter,

Lekker waardeloos dat je trein achterop een andere is geknald. Gelukkig heb je dus geen schade.
Blijft dus nog steeds moeilijk om alles volautomatisch te laten rijden. In ieder geval zoals je al zegt de noodknop bij de hand houden.

Het rotte lijkt mij dat zo'n aanrijding meest uit het zicht gebeurt in bijvoorbeeld het schaduwstation.

Succes verder met het probleem opsporen en oplossen.

Groet

Ronald

Het is wel een uitdaging Ronald om alles vlekkenloos te laten rijden.
Maar het gaat steeds beter en stukje bij beetje kom ik verder  :D.

Gelukkig kan ik overal ( nog ) bij als er iets fout gaat, maar Saskia wil aan de scenery beginnen :( :D :( :D alles wat er aan bergen en zo op komt maak ik demontabel want je zou je maar gebeuren.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Peter, ik heb zoiets in het begin ook gehad, en toen bleek dat de wissel niet meer schakelde, alle eindafslagen uit de spoelen verwijderd en afgesteld op 75 ms. Ik ben er ook achtergekomen dat koploper bijna nooit de oorzaak is, maar altijd de loc ( bijv. blijven stilstaan) of een wisselspoel, vr gr Arie
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: dolphin op zondag 21 maart 2010, 22:44:10
Peter, ik heb zoiets in het begin ook gehad, en toen bleek dat de wissel niet meer schakelde, alle eindafslagen uit de spoelen verwijderd en afgesteld op 75 ms. Ik ben er ook achtergekomen dat koploper bijna nooit de oorzaak is, maar altijd de loc ( bijv. blijven stilstaan) of een wisselspoel, vr gr Arie

Dag Arie,

De wissels zijn allemaal al aangepast net als bij jou.
Volgens mij schakel ik ook op 75 ms.

Morgen gewoon weer laten rijden en kijken of ik iets kan ondekken.

Bedankt voor je tips  :D :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Hoi Peter,

Beter een aanrijding met een loc als me je andere aanwinst :shock:
Maar volgens mij gebeurd dit doordat er een bezetmelder niet gezien wordt, ik heb dit ook wel eens gehad
maar je komt er bijna niet achter welke het is, of het moet steeds op het zelfde punt gebeuren.
Maar ook hier geld ook weer, net als voor het mooi rijden, schone rails :!: :!:
Als een loc stil blijft staan houdt hij het blok bezet, en gaat er ook veel stilstaan.

Mvg Aart
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
De oplossing kun je doorgaans vinden in de communicatie logging. Zet deze eens aan en laat het meelopen. Eventueel naar een bestandje laten schrijven. Op het moment dat het fout gaat kun je terug redeneren. Zet ook spookdetectie aan. Zodra een niet verwachte melder getriggerd wordt gaat de boel plat. Ook dat helpt je in het zoeken naar de oplossing.

Gr, Ben.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: degeluidsman op zondag 21 maart 2010, 21:19:11
Ik begrijp ook niet niet hoe het heeft kunnen gebeuren, ga zo weer rijden en de hand bij de noodstop houden je weet maar nooit.

Peter, altijd vervelend wanneer dit soort onverwachte "calamiteiten" plaatsvinden!
Maar ja, daar is dan ook het testen op een testbaan voor, problemen oplossen en bij een definitieve baan zien te voorkomen.
Hoewel, wanneer Saskia met de scenery begint moet de boel wel heel blijven natuurlijk! :roll: :wink:
De logging (Ben merkt dit al op) ontrafelt ook vele "mysteries".

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Hoi Peter,

Een aanrijding is nooit leuk, maar gelukkig heb je geen schade. :)

Een echte aanrijding heb ik gelukkig nog niet gehad met Koploper.
Wel één keer dat een loc iets te ver was doorgereden zodat een andere hem net schampte.
Heeft het nog voordelen om de wissels met 75ms te schakelen :?:
bij mij staat het hoger ik meen 200ms.

Gr.
René
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: Lokkie op maandag 22 maart 2010, 12:07:20
Heeft het nog voordelen om de wissels met 75ms te schakelen :?:
bij mij staat het hoger ik meen 200ms.

René,

Als ik even voor mijn beurt mag praten......

Gisteren heb ik nog wat aandrijvingen aangepast en bij het testen hiervan met een schakeltijd van 250ms (standaard op cs1r) werden ze behoorlijk warm na een aantal keer schakelen. Dit was mij nog niet eerder opgevallen. :shock: Maar dat is dus het gevolg van het verwijderen van de eindafschakeling. Nu heb ik ze allemaal op 75ms staan.

Groeten

Ron
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: aart op maandag 22 maart 2010, 08:34:59
Hoi Peter,

Beter een aanrijding met een loc als me je andere aanwinst :shock:
Maar volgens mij gebeurd dit doordat er een bezetmelder niet gezien wordt, ik heb dit ook wel eens gehad
maar je komt er bijna niet achter welke het is, of het moet steeds op het zelfde punt gebeuren.
Maar ook hier geld ook weer, net als voor het mooi rijden, schone rails :!: :!:
Als een loc stil blijft staan houdt hij het blok bezet, en gaat er ook veel stilstaan.

Mvg Aart

Hey Aart,

Het is de eerste keer dat dit gebeurde dus dat valt mee.
Wat er aan de hand geweest is weet ik echt niet maar ik hou de boel nu weer strak in de gaten.

Het ging zo goed dat ik wel eens mat andere dingen bezig was terwijl de treinen hun rondjes reden.

Ik heb weer wat kleine aanpassingen gedaan en wil straks weer gaan rijden ( om de boel schoon te houden  :mrgreen: :mrgreen: ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Hallo Peter,

zet evt. de spookmeldingen aan in Koploper, de baan wordt automatisch afgeschakeld bij het passeren van een onverwachtse melder,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: spoorman op maandag 22 maart 2010, 08:51:10
De oplossing kun je doorgaans vinden in de communicatie logging. Zet deze eens aan en laat het meelopen. Eventueel naar een bestandje laten schrijven. Op het moment dat het fout gaat kun je terug redeneren. Zet ook spookdetectie aan. Zodra een niet verwachte melder getriggerd wordt gaat de boel plat. Ook dat helpt je in het zoeken naar de oplossing.

Gr, Ben.

Ben, ik had deze communicatie logging wel een aangezet maar hij gaat vanzelf weer uit?? blijkbaar moet je hem iedere keer opnieuw aanzetten.

Ik hoop erop te letten.

De spook detectie was ik nog niet tegen gekomen, waar moet ik dat zoeken.
Lijkt mij een super goede functie, je weet dan precies wanneer er dingen fout gaan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: AlbertJan op maandag 22 maart 2010, 08:54:28
Citaat van: degeluidsman op zondag 21 maart 2010, 21:19:11
Ik begrijp ook niet niet hoe het heeft kunnen gebeuren, ga zo weer rijden en de hand bij de noodstop houden je weet maar nooit.

Peter, altijd vervelend wanneer dit soort onverwachte "calamiteiten" plaatsvinden!
Maar ja, daar is dan ook het testen op een testbaan voor, problemen oplossen en bij een definitieve baan zien te voorkomen.
Hoewel, wanneer Saskia met de scenery begint moet de boel wel heel blijven natuurlijk! :roll: :wink:
De logging (Ben merkt dit al op) ontrafelt ook vele "mysteries".

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Saskia mag wel aan de slag met scenery maar achter op de baan zodat ik overal nog bij kan.

Wil je in iedergeval demontabel houden voor het geval  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: Lokkie op maandag 22 maart 2010, 12:07:20
Hoi Peter,

Heeft het nog voordelen om de wissels met 75ms te schakelen :?:
bij mij staat het hoger ik meen 200ms.

Gr.
René

Dag Rene,

De wissels schakelen goed met een tijd van 75 ms. omdat de eindafschakeling eruit is en deze tijd voldoende blijkt te zijn zie ik geen voordelen bij een langere tijd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: Ron21 op maandag 22 maart 2010, 12:25:50
Citaat van: Lokkie op maandag 22 maart 2010, 12:07:20
Heeft het nog voordelen om de wissels met 75ms te schakelen :?:
bij mij staat het hoger ik meen 200ms.

René,

Als ik even voor mijn beurt mag praten......

Gisteren heb ik nog wat aandrijvingen aangepast en bij het testen hiervan met een schakeltijd van 250ms (standaard op cs1r) werden ze behoorlijk warm na een aantal keer schakelen. Dit was mij nog niet eerder opgevallen. :shock: Maar dat is dus het gevolg van het verwijderen van de eindafschakeling. Nu heb ik ze allemaal op 75ms staan.

Groeten

Ron

En wordt de boel nu ook nog warm Ron???

Ik kom er niet makelijk bij om hem / haar te temperaturen  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: wissels op maandag 22 maart 2010, 19:33:53
Hallo Peter,

zet evt. de spookmeldingen aan in Koploper, de baan wordt automatisch afgeschakeld bij het passeren van een onverwachtse melder,

met vriendelijke groet,

Walter

Hallo Walter,

Deze tip heb ik net hierboven gelezen, ga even zoeken waar ik dit aan kan zetten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Hallo Peer,

Allereerst waar zijn de foto´s van de aanrijding op je modelbaan want hier is een apart topic over ongevallen op de modelbaan.
Dit topic kan wel ergens onder het stof liggen.

Ten tweede,

Zal met Saskia eens de scenery doornemen want je pakket is binnen.

Oja stuur je even een pbtje voor alles weer gaat spoken bij je. :D :D

Groet Wim .
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Hoi Peter,

ONdanks de aanrijding, ben je een prachtige baan aant maken.

Groeten Daan
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: Wim N op maandag 22 maart 2010, 19:46:18
Hallo Peer,

Allereerst waar zijn de foto´s van de aanrijding op je modelbaan want hier is een apart topic over ongevallen op de modelbaan.
Dit topic kan wel ergens onder het stof liggen.

Ten tweede,

Zal met Saskia eens de scenery doornemen want je pakket is binnen.

Oja stuur je even een pbtje voor alles weer gaat spoken bij je. :D :D

Groet Wim .

Hoi Wim,

Ik was zo geschrokken dat ik de boel snel weer overeind gezet heb, helaas geen foto,s gemaakt.

Neem jij de boel met Saskia maar eens door  :mrgreen: :mrgreen:.

Aankomend weekend gaan we ook ideeen opdoen bij Aart, en hierna hoop ik dat we een start gaan maken.

Het zachtboord is vandaag gekocht en morgen nog een verfmenger kopen, kan ik lekker kliederen  :D

Groeten van,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: daanknoben op maandag 22 maart 2010, 19:58:41
Hoi Peter,

ONdanks de aanrijding, ben je een prachtige baan aant maken.

Groeten Daan

Dank je voor de complimenten Daan.

Ik doe mijn best  :D ga nu lekker de boel even laten rijden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Hoi Peter,

Blijkbaar staat de standaard tijd op 250ms.
Ik ga deze tijd ook maar eens wijzigen naar 75ms.

Gr.
René
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Aanrijding op mijn baan
Citaat van: Lokkie op maandag 22 maart 2010, 20:55:14
Hoi Peter,

Blijkbaar staat de standaard tijd op 250ms.
Ik ga deze tijd ook maar eens wijzigen naar 75ms.

Gr.
René

Lijkt mij een goed idee.

Als alles goed blijft schakelen is er niets aan de hand  :D.

Laat maar even weten of het goed werkt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Na de tips over spookmeldingen heb ik de functie gevonden.

En ja hoor de eerste melding is een feit  :( :(

Er blijken weer 2 bezetmelders doormidden van de railstaven tegen elkaar te zitten.

Dit ga ik gelijk verhelpen met de Dremel en dan weer rijden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Citaat van: degeluidsman op maandag 22 maart 2010, 21:10:59
Er blijken weer 2 bezetmelders doormidden van de railstaven tegen elkaar te zitten.

Peter, dit is inderdaad één van de meest vookomende problemen die simpel opgelost kan worden.
Je snapt alleen niet, dat dit soms na jaren (bij mij dus) ineens voorkomt! :?
Hetzelfde als het afschuiven van een aansluiting, jaren geen problemen en dan............... :(

Gelukkig zijn er dan altijd weer van die forumleden die al een oplossing hebben, nog voor er een probleem is!? :mrgreen: 
En dan kunnen wij weer gewoon verder!  :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Citaat van: degeluidsman op maandag 22 maart 2010, 19:41:37
Citaat van: Ron21 op maandag 22 maart 2010, 12:25:50
Citaat van: Lokkie op maandag 22 maart 2010, 12:07:20
Heeft het nog voordelen om de wissels met 75ms te schakelen :?:
bij mij staat het hoger ik meen 200ms.
René,
Als ik even voor mijn beurt mag praten......
Gisteren heb ik nog wat aandrijvingen aangepast en bij het testen hiervan met een schakeltijd van 250ms (standaard op cs1r) werden ze behoorlijk warm na een aantal keer schakelen. Dit was mij nog niet eerder opgevallen. :shock: Maar dat is dus het gevolg van het verwijderen van de eindafschakeling. Nu heb ik ze allemaal op 75ms staan.
Groeten

Ron
En wordt de boel nu ook nog warm Ron???
Ik kom er niet makelijk bij om hem / haar te temperaturen  :D :D
Mvg,

Peter / degeluidsman.

Ik heb geen idee, ik had een wisseldecoder aan het programeerspoor aangesloten om te testen en ook gelijk 2 wissel aandrijvingen die ik had aangepast.
Met schakelen voelde je dat er een te lange puls was en dat hij warm werd. (ik had de aandrijving in mijn hand)
Ik zal als ik tijd heb wel eens even met een infrarood thermometer wat proberen te meten.

Maar eerst morgen mijn hernia wegbrengen.....dan zien we wel weer  8)

Groeten

Ron
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Citaat van: AlbertJan op maandag 22 maart 2010, 21:30:36
Citaat van: degeluidsman op maandag 22 maart 2010, 21:10:59
Er blijken weer 2 bezetmelders doormidden van de railstaven tegen elkaar te zitten.

Peter, dit is inderdaad één van de meest vookomende problemen die simpel opgelost kan worden.
Je snapt alleen niet, dat dit soms na jaren (bij mij dus) ineens voorkomt! :?
Hetzelfde als het afschuiven van een aansluiting, jaren geen problemen en dan............... :(

Gelukkig zijn er dan altijd weer van die forumleden die al een oplossing hebben, nog voor er een probleem is!? :mrgreen: 
En dan kunnen wij weer gewoon verder!  :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Dit is een mooie tool om problemen op te sporen ( weer wat geleerd vandaag  :D ).

Er zitten nog een paar railstaven aan elkaar vast op een plek waar ik moeilijk bij kan   :( :( :( maar die komen morgen aan de beurd.

Ik zal zo even 2 foto,s plaatsen van de railzen die tegen elkaar zitten.

Al mijn aansluitingen op de rails zijn gesoldeerd, dit komt echt niet los.
Ik kan het je aanraden om ook te doen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Citaat van: Ron21 op maandag 22 maart 2010, 21:40:03
Citaat van: degeluidsman op maandag 22 maart 2010, 19:41:37
Citaat van: Ron21 op maandag 22 maart 2010, 12:25:50
Citaat van: Lokkie op maandag 22 maart 2010, 12:07:20
Heeft het nog voordelen om de wissels met 75ms te schakelen :?:
bij mij staat het hoger ik meen 200ms.
René,
Als ik even voor mijn beurt mag praten......
Gisteren heb ik nog wat aandrijvingen aangepast en bij het testen hiervan met een schakeltijd van 250ms (standaard op cs1r) werden ze behoorlijk warm na een aantal keer schakelen. Dit was mij nog niet eerder opgevallen. :shock: Maar dat is dus het gevolg van het verwijderen van de eindafschakeling. Nu heb ik ze allemaal op 75ms staan.
Groeten

Ron
En wordt de boel nu ook nog warm Ron???
Ik kom er niet makelijk bij om hem / haar te temperaturen  :D :D
Mvg,

Peter / degeluidsman.

Ik heb geen idee, ik had een wisseldecoder aan het programeerspoor aangesloten om te testen en ook gelijk 2 wissel aandrijvingen die ik had aangepast.
Met schakelen voelde je dat er een te lange puls was en dat hij warm werd. (ik had de aandrijving in mijn hand)
Ik zal als ik tijd heb wel eens even met een infrarood thermometer wat proberen te meten.

Maar eerst morgen mijn hernia wegbrengen.....dan zien we wel weer  8)

Groeten

Ron

Ik had begrepen dat het voltage van het programeer spoor lager is dan de normale baanspanning.

Als dit zo is gaat er meer stroom lopen en zouden ze dus iets warmer kunnen worden.

Succes met het wegbrengen van Hernia.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Hier 2 foto,s van kortgesloten railstaven.





Hier is goed op te zien dat de linker staven tegen elkaar aan zitten, ondanks de isolator wordt er toch een verbinding gemaakt.

Bij deze rails is het nu opgelost, morgen weer verder rijden en de problemen stuk voor stuk oplossen.

Langzaam maar zeker kom ik er wel  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Hoi Peter, ik heb om die reden preventief bij alle isolaties de rails doorgeslepen, vr gr Arie
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Citaat van: dolphin op maandag 22 maart 2010, 22:18:37
Hoi Peter, ik heb om die reden preventief bij alle isolaties de rails doorgeslepen, vr gr Arie

Als ik dit had geweten was het bij mij ook gebeurd, en had ik het gelijk met het knippen van de rails gedaan.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Hoi Peter,

Dat nieuwe Gamma Dremeltje komt zo toch goed van pas.  :P

Handig tooltje brengt zo snel zijn geld op.

Succes verder met verhelpen van de storingen. Goed te zien dat je in ieder geval de problemen snel hebt gevonden.

Groet

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Citaat van: M.user op maandag 22 maart 2010, 22:55:55
Hoi Peter,

Dat nieuwe Gamma Dremeltje komt zo toch goed van pas.  :P

Handig tooltje brengt zo snel zijn geld op.

Succes verder met verhelpen van de storingen. Goed te zien dat je in ieder geval de problemen snel hebt gevonden.

Groet

Ronald

Hallo Ronald,

Dat Dremel setje ( van de Gamma ) heeft zijn geld al opgebracht.
Nu moet ik eigenlijk gaan slijpen tussen 2 railzen die nog aan elkaar zitten  :( onder een houten plaat.

Ik hoop dat ik er een beetje bij kan komen.

De spookmelding functie werkt erg fijn je weet gelijk wanneer er een fout optreed en kan er gelijk wat aan gaan doen.

Straks na het eten weer eens kijken of er nog meer verdachte meldingen binnen komen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Hoi Peter,

Dat doorslijpen in een kleine ruimte gaat best goed. Alleen een tip een veiligheidsbril opzetten want als er iets fout gaat kunnen die dunne slijpschijfjes makkelijk uit elkaar spatten.

Succes ermee

Groet

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Citaat van: M.user op dinsdag 23 maart 2010, 19:07:55
Hoi Peter,

Dat doorslijpen in een kleine ruimte gaat best goed. Alleen een tip een veiligheidsbril opzetten want als er iets fout gaat kunnen die dunne slijpschijfjes makkelijk uit elkaar spatten.

Succes ermee

Groet

Ronald

Goede tip.

Er kwam iets tussendoor dus nog niets aan de baan gedaan zelfs niet gereden.

Ach morgen weer een dag.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Peter,

De Koplopercursus is weer online: http://www.koploperforum.nl/maliebaan/koploper/

Gr, Ben.
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Citaat van: spoorman op dinsdag 23 maart 2010, 21:50:41
Peter,

De Koplopercursus is weer online: http://www.koploperforum.nl/maliebaan/koploper/

Gr, Ben.

Dat is zeer goed nieuws, ik ga gelijk een oom van mij een mailtje sturen, die was ook erg benieuwd naar deze site.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Hoi Peter,

Ja die site met een spoedcursus Koploper heb ik ook eens bezocht. Moet hem alleen nog eens afmaken. Fijn voor je dat je het euvel ontdekt heb en opgelost. Soms zijn het van die kleine dingen....... :(

Succes verder.

groet Ronald  :D
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Citaat van: Varekamp op dinsdag 23 maart 2010, 22:47:15
Hoi Peter,

Ja die site met een spoedcursus Koploper heb ik ook eens bezocht. Moet hem alleen nog eens afmaken. Fijn voor je dat je het euvel ontdekt heb en opgelost. Soms zijn het van die kleine dingen....... :(

Succes verder.

groet Ronald  :D

Vaak zijn het kleine dingen die je over het hoofd ziet.

Zoals een vinkje of storing in massa detectie, het leuke is dat je iedere keer weer een stukje dichter bij de oplossing komt.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Het spreekwoord is gewijzigd in "al doende blijf men leren", zelfs ik met mijn veel meer dan dan 10 jarige ervaring met treinbaanautomatisering, leer nog steeds bij, nu doordat ik de Silberberg Strecke van de MSG in Den Bosch helemaal opnieuw "geautomatiseerd" heb.

Dus niet wanhopen als het anders loopt als dat je het gedacht hebt, er is altijd een logische verklaring en daar leer je van.

Groet, Anne W
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Spook melding
Citaat van: Anne W op woensdag 24 maart 2010, 17:42:38
Het spreekwoord is gewijzigd in "al doende blijf men leren", zelfs ik met mijn veel meer dan dan 10 jarige ervaring met treinbaanautomatisering, leer nog steeds bij, nu doordat ik de Silberberg Strecke van de MSG in Den Bosch helemaal opnieuw "geautomatiseerd" heb.

Dus niet wanhopen als het anders loopt als dat je het gedacht hebt, er is altijd een logische verklaring en daar leer je van.

Groet, Anne W

Het is altijd weer leuk als je een probleem hebt opgelost, maar ik hoop er toch iets minder lang over te doen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Eerste S88 in de stress
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Eerste S88 in de stress
Hoewel ik een aantal spookmeldingen had opgelost valt het me op dat de meldingen die nu binnen komen allemaal vanaf de eerste S88 decoder zijn.

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de eerste decoder vaker problemen geven bij een ECoS.

Probleem zo op te lossen zijn om een extra decoder er tussen te plaatsen???

Wie kan mij verder helpen, want ik denk dat deze problemen echt uit de decoder komen en niet uit de baan.

Ik laat de boel nog een tijdje rijden en kijken of er ook nog andere decoders in de stress gaan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Eerste S88 in de stress
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Eerste S88 in de stress
Citaat van: degeluidsman op woensdag 24 maart 2010, 19:03:59
Hoewel ik een aantal spookmeldingen had opgelost valt het me op dat de meldingen die nu binnen komen allemaal vanaf de eerste S88 decoder zijn.

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de eerste decoder vaker problemen geven bij een ECoS.

Probleem zo op te lossen zijn om een extra decoder er tussen te plaatsen???

Wie kan mij verder helpen, want ik denk dat deze problemen echt uit de decoder komen en niet uit de baan.

Ik laat de boel nog een tijdje rijden en kijken of er ook nog andere decoders in de stress gaan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter,

ik heb hetzelfde zo nu en dan bij de 1e S88 unitmet Cs1R, vaak kan ik lang rijden zonder problemen, maar komt ook voor dat ik het wat vaker bij de hand heb. Echt een vinger op de zere plek (van mijn baan dan want ik ben gister geopereeerd) kan ik nog niet leggen, helaas heb ik in 1 stroomkring nog niet alles op de juiste manier aangesloten met te weinig aansluitrails, waarbij ik misschien een kleine lekstroom via de massa vermoed, wordt vervolgd.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Eerste S88 in de stress
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Eerste S88 in de stress
Citaat van: wissels op woensdag 24 maart 2010, 19:25:00
Citaat van: degeluidsman op woensdag 24 maart 2010, 19:03:59
Hoewel ik een aantal spookmeldingen had opgelost valt het me op dat de meldingen die nu binnen komen allemaal vanaf de eerste S88 decoder zijn.

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de eerste decoder vaker problemen geven bij een ECoS.

Probleem zo op te lossen zijn om een extra decoder er tussen te plaatsen???

Wie kan mij verder helpen, want ik denk dat deze problemen echt uit de decoder komen en niet uit de baan.

Ik laat de boel nog een tijdje rijden en kijken of er ook nog andere decoders in de stress gaan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter,

ik heb hetzelfde zo nu en dan bij de 1e S88 unitmet Cs1R, vaak kan ik lang rijden zonder problemen, maar komt ook voor dat ik het wat vaker bij de hand heb. Echt een vinger op de zere plek (van mijn baan dan want ik ben gister geopereeerd) kan ik nog niet leggen, helaas heb ik in 1 stroomkring nog niet alles op de juiste manier aangesloten met te weinig aansluitrails, waarbij ik misschien een kleine lekstroom via de massa vermoed, wordt vervolgd.

met vriendelijke groet,

Walter

Hallo Walter, en alle anderen  :D

Net geopereeerd en nu al weer actief  :D ik hoop dat alles goed is verlopen.

Ik heb wel een ringleiding onder de baan en deze wordt op meer dan 12 plekken gevoed.

Ik heb een massa draad aangesloten op een decoder, de rest loopt volgens mij via de bandkabel.

Nu weet ik niet op welke decoder ik deze draad heb aangeloten, zal zo eens even onder de baan kruipen.

Is het een idee om de massa op meerdere decoders aan te bieden of werkt dit juist
averrechts.

Beterschap.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Eerste S88 in de stress
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De baan van een geluidsman / Eerste S88 in de stress
Er wordt vaak geadviseerd om de eerste S88 niet te gebruiken. Het zou een veel voorkomende storing zijn bij een ECoS. Via 'n mail welke ik van ESU heb mogen ontvangen ( long time ago) wordt er zelfs aangeraden om de eerste "S88" zeker niet de 5217 te gebruiken. Wat het advies verder is staat er niet bij, dus wel bij.maar ik denk dat men een originele S88 graag op die plaats ziet.
Welkom in de spookwereld van de S88.

Zie hun anwoord
Citaat:
"Hallo,

das 5217 Modul darf nicht als einzelnes oder letztes S88 verwendet werden, da es zu störanfällig ist.

Schließen Sie deshalb noch ein anderes S88 Modul z.B von LDT an auch wenn sie die Ports gerade nicht gebrauchen.

mfg ESU Support"
Re:De baan van een geluidsman / Eerste S88 in de stress
Ik heb de terugmelding op mijn baan nog niet actief maar dat gaat zo wie zo via een Hi88 en niet de ECoS HI88 had ik al voordat ik de ECoS had

Mvg, Johan
Re:De baan van een geluidsman / Eerste S88 in de stress
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Eerste S88 in de stress
Citaat van: Rieske op woensdag 24 maart 2010, 19:48:05
Er wordt vaak geadviseerd om de eerste S88 niet te gebruiken. Het zou een veel voorkomende storing zijn bij een ECoS. Via 'n mail welke ik van ESU heb mogen ontvangen ( long time ago) wordt er zelfs aangeraden om de eerste "S88" zeker niet de 5217 te gebruiken. Wat het advies verder is staat er niet bij, dus wel bij.maar ik denk dat men een originele S88 graag op die plaats ziet.
Welkom in de spookwereld van de S88.

Zie hun anwoord
Citaat:
"Hallo,

das 5217 Modul darf nicht als einzelnes oder letztes S88 verwendet werden, da es zu störanfällig ist.

Schließen Sie deshalb noch ein anderes S88 Modul z.B von LDT an auch wenn sie die Ports gerade nicht gebrauchen.

mfg ESU Support"

Hoi Ries,

Ik denk dat ik deze info dan ooit van jou gehoord heb.

De baan staat al weer een uurtje aan en ik heb alleen spookmeldingen vanaf de eerste decoder.

Net even onder de baan gelegen en de massa draad is aangesloten op de eerste decoder.

Ik ga even een extra massa aansluiten en kijken wat er gebeurd.

Hoe is het met jou?? ik hoorde dat je ziek was / bent.
Morgen zit ik in DBS misschien als de tijd het toelaat kom ik even op de koffie  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.