Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!
Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48
A member of the Duurstede Group®
Geplaatst Op: zondag 21 maart 2010, 21:19:11
Citaat van: Einte op zondag 21 maart 2010, 21:14:41Hallo Peter,Een aanrijding dat had ik niet gedacht bij jouw.Ik hoop dat je niet veel schade hebt.Succes verder met deze problemen.Gr Einte
De klei man.........
Geplaatst Op: zondag 21 maart 2010, 21:22:14
Citaat van: degeluidsman op zondag 21 maart 2010, 21:19:11Citaat van: Einte op zondag 21 maart 2010, 21:14:41Hallo Peter,Een aanrijding dat had ik niet gedacht bij jouw.Ik hoop dat je niet veel schade hebt.Succes verder met deze problemen.Gr EinteVolgens mij is er geen schade, maar de BR03 lag wel op zijn zij kant Ik begrijp ook niet niet hoe het heeft kunnen gebeuren, ga zo weer rijden en de hand bij de noodstop houden je weet maar nooit.Mvg,Peter / degeluidsman.
Geplaatst Op: zondag 21 maart 2010, 21:25:36
150 jaar station Roosendaal
Geplaatst Op: zondag 21 maart 2010, 22:30:09
Geplaatst Op: zondag 21 maart 2010, 22:35:22
Citaat van: vanb op zondag 21 maart 2010, 21:25:36Hoi Peter,Misschien heeft de machinist door de lage zon het sein niet gezien. Raar dat die het blok inrijdt. Zou niet mogen.Gelukkig valt de schade mee.Maikel
Geplaatst Op: zondag 21 maart 2010, 22:38:40
Citaat van: M.user op zondag 21 maart 2010, 22:30:09Hoi Peter,Lekker waardeloos dat je trein achterop een andere is geknald. Gelukkig heb je dus geen schade.Blijft dus nog steeds moeilijk om alles volautomatisch te laten rijden. In ieder geval zoals je al zegt de noodknop bij de hand houden.Het rotte lijkt mij dat zo'n aanrijding meest uit het zicht gebeurt in bijvoorbeeld het schaduwstation.Succes verder met het probleem opsporen en oplossen.GroetRonald
Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2
Geplaatst Op: zondag 21 maart 2010, 22:44:10
Geplaatst Op: zondag 21 maart 2010, 22:53:34
Citaat van: dolphin op zondag 21 maart 2010, 22:44:10Peter, ik heb zoiets in het begin ook gehad, en toen bleek dat de wissel niet meer schakelde, alle eindafslagen uit de spoelen verwijderd en afgesteld op 75 ms. Ik ben er ook achtergekomen dat koploper bijna nooit de oorzaak is, maar altijd de loc ( bijv. blijven stilstaan) of een wisselspoel, vr gr Arie
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 08:34:59
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 08:51:10
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 08:54:28
Citaat van: degeluidsman op zondag 21 maart 2010, 21:19:11Ik begrijp ook niet niet hoe het heeft kunnen gebeuren, ga zo weer rijden en de hand bij de noodstop houden je weet maar nooit.
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 12:07:20
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 12:25:50
Citaat van: Lokkie op maandag 22 maart 2010, 12:07:20Heeft het nog voordelen om de wissels met 75ms te schakelen bij mij staat het hoger ik meen 200ms.
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 19:32:29
Citaat van: aart op maandag 22 maart 2010, 08:34:59Hoi Peter,Beter een aanrijding met een loc als me je andere aanwinst Maar volgens mij gebeurd dit doordat er een bezetmelder niet gezien wordt, ik heb dit ook wel eens gehad maar je komt er bijna niet achter welke het is, of het moet steeds op het zelfde punt gebeuren.Maar ook hier geld ook weer, net als voor het mooi rijden, schone rails Als een loc stil blijft staan houdt hij het blok bezet, en gaat er ook veel stilstaan.Mvg Aart
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 19:33:53
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 19:36:04
Citaat van: spoorman op maandag 22 maart 2010, 08:51:10De oplossing kun je doorgaans vinden in de communicatie logging. Zet deze eens aan en laat het meelopen. Eventueel naar een bestandje laten schrijven. Op het moment dat het fout gaat kun je terug redeneren. Zet ook spookdetectie aan. Zodra een niet verwachte melder getriggerd wordt gaat de boel plat. Ook dat helpt je in het zoeken naar de oplossing.Gr, Ben.
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 19:38:16
Citaat van: AlbertJan op maandag 22 maart 2010, 08:54:28Citaat van: degeluidsman op zondag 21 maart 2010, 21:19:11Ik begrijp ook niet niet hoe het heeft kunnen gebeuren, ga zo weer rijden en de hand bij de noodstop houden je weet maar nooit.Peter, altijd vervelend wanneer dit soort onverwachte "calamiteiten" plaatsvinden!Maar ja, daar is dan ook het testen op een testbaan voor, problemen oplossen en bij een definitieve baan zien te voorkomen.Hoewel, wanneer Saskia met de scenery begint moet de boel wel heel blijven natuurlijk! De logging (Ben merkt dit al op) ontrafelt ook vele "mysteries".Vriendelijke groeten,AlbertJan.
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 19:40:18
Citaat van: Lokkie op maandag 22 maart 2010, 12:07:20Hoi Peter,Heeft het nog voordelen om de wissels met 75ms te schakelen bij mij staat het hoger ik meen 200ms.Gr.René
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 19:41:37
Citaat van: Ron21 op maandag 22 maart 2010, 12:25:50Citaat van: Lokkie op maandag 22 maart 2010, 12:07:20Heeft het nog voordelen om de wissels met 75ms te schakelen bij mij staat het hoger ik meen 200ms.René,Als ik even voor mijn beurt mag praten......Gisteren heb ik nog wat aandrijvingen aangepast en bij het testen hiervan met een schakeltijd van 250ms (standaard op cs1r) werden ze behoorlijk warm na een aantal keer schakelen. Dit was mij nog niet eerder opgevallen. Maar dat is dus het gevolg van het verwijderen van de eindafschakeling. Nu heb ik ze allemaal op 75ms staan.GroetenRon
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 19:42:51
Citaat van: wissels op maandag 22 maart 2010, 19:33:53Hallo Peter,zet evt. de spookmeldingen aan in Koploper, de baan wordt automatisch afgeschakeld bij het passeren van een onverwachtse melder,met vriendelijke groet,Walter
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 19:46:18
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 19:58:41
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 20:34:50
Citaat van: Wim N op maandag 22 maart 2010, 19:46:18Hallo Peer,Allereerst waar zijn de foto´s van de aanrijding op je modelbaan want hier is een apart topic over ongevallen op de modelbaan.Dit topic kan wel ergens onder het stof liggen.Ten tweede,Zal met Saskia eens de scenery doornemen want je pakket is binnen.Oja stuur je even een pbtje voor alles weer gaat spoken bij je. Groet Wim .
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 20:36:07
Citaat van: daanknoben op maandag 22 maart 2010, 19:58:41Hoi Peter,ONdanks de aanrijding, ben je een prachtige baan aant maken.Groeten Daan
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 20:55:14
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 21:07:38
Citaat van: Lokkie op maandag 22 maart 2010, 20:55:14Hoi Peter,Blijkbaar staat de standaard tijd op 250ms.Ik ga deze tijd ook maar eens wijzigen naar 75ms.Gr.René
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 21:10:59
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 21:30:36
Citaat van: degeluidsman op maandag 22 maart 2010, 21:10:59Er blijken weer 2 bezetmelders doormidden van de railstaven tegen elkaar te zitten.
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 21:40:03
Citaat van: degeluidsman op maandag 22 maart 2010, 19:41:37Citaat van: Ron21 op maandag 22 maart 2010, 12:25:50Citaat van: Lokkie op maandag 22 maart 2010, 12:07:20Heeft het nog voordelen om de wissels met 75ms te schakelen bij mij staat het hoger ik meen 200ms.René,Als ik even voor mijn beurt mag praten......Gisteren heb ik nog wat aandrijvingen aangepast en bij het testen hiervan met een schakeltijd van 250ms (standaard op cs1r) werden ze behoorlijk warm na een aantal keer schakelen. Dit was mij nog niet eerder opgevallen. Maar dat is dus het gevolg van het verwijderen van de eindafschakeling. Nu heb ik ze allemaal op 75ms staan.GroetenRonEn wordt de boel nu ook nog warm Ron???Ik kom er niet makelijk bij om hem / haar te temperaturen Mvg,Peter / degeluidsman.
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 21:44:48
Citaat van: AlbertJan op maandag 22 maart 2010, 21:30:36Citaat van: degeluidsman op maandag 22 maart 2010, 21:10:59Er blijken weer 2 bezetmelders doormidden van de railstaven tegen elkaar te zitten.Peter, dit is inderdaad één van de meest vookomende problemen die simpel opgelost kan worden.Je snapt alleen niet, dat dit soms na jaren (bij mij dus) ineens voorkomt! Hetzelfde als het afschuiven van een aansluiting, jaren geen problemen en dan............... Gelukkig zijn er dan altijd weer van die forumleden die al een oplossing hebben, nog voor er een probleem is!? En dan kunnen wij weer gewoon verder! Vriendelijke groeten,AlbertJan.
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 21:47:54
Citaat van: Ron21 op maandag 22 maart 2010, 21:40:03Citaat van: degeluidsman op maandag 22 maart 2010, 19:41:37Citaat van: Ron21 op maandag 22 maart 2010, 12:25:50Citaat van: Lokkie op maandag 22 maart 2010, 12:07:20Heeft het nog voordelen om de wissels met 75ms te schakelen bij mij staat het hoger ik meen 200ms.René,Als ik even voor mijn beurt mag praten......Gisteren heb ik nog wat aandrijvingen aangepast en bij het testen hiervan met een schakeltijd van 250ms (standaard op cs1r) werden ze behoorlijk warm na een aantal keer schakelen. Dit was mij nog niet eerder opgevallen. Maar dat is dus het gevolg van het verwijderen van de eindafschakeling. Nu heb ik ze allemaal op 75ms staan.GroetenRonEn wordt de boel nu ook nog warm Ron???Ik kom er niet makelijk bij om hem / haar te temperaturen Mvg,Peter / degeluidsman.Ik heb geen idee, ik had een wisseldecoder aan het programeerspoor aangesloten om te testen en ook gelijk 2 wissel aandrijvingen die ik had aangepast.Met schakelen voelde je dat er een te lange puls was en dat hij warm werd. (ik had de aandrijving in mijn hand)Ik zal als ik tijd heb wel eens even met een infrarood thermometer wat proberen te meten.Maar eerst morgen mijn hernia wegbrengen.....dan zien we wel weer GroetenRon
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 21:52:45
Laatste wijziging: maandag 22 maart 2010, 22:09:23 door degeluidsman
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 22:18:37
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 22:24:10
Citaat van: dolphin op maandag 22 maart 2010, 22:18:37Hoi Peter, ik heb om die reden preventief bij alle isolaties de rails doorgeslepen, vr gr Arie
Geplaatst Op: maandag 22 maart 2010, 22:55:55
Geplaatst Op: dinsdag 23 maart 2010, 19:04:17
Citaat van: M.user op maandag 22 maart 2010, 22:55:55Hoi Peter,Dat nieuwe Gamma Dremeltje komt zo toch goed van pas. Handig tooltje brengt zo snel zijn geld op.Succes verder met verhelpen van de storingen. Goed te zien dat je in ieder geval de problemen snel hebt gevonden.GroetRonald
Geplaatst Op: dinsdag 23 maart 2010, 19:07:55
Geplaatst Op: dinsdag 23 maart 2010, 21:20:01
Citaat van: M.user op dinsdag 23 maart 2010, 19:07:55Hoi Peter,Dat doorslijpen in een kleine ruimte gaat best goed. Alleen een tip een veiligheidsbril opzetten want als er iets fout gaat kunnen die dunne slijpschijfjes makkelijk uit elkaar spatten. Succes ermeeGroetRonald
Geplaatst Op: dinsdag 23 maart 2010, 21:50:41
Geplaatst Op: dinsdag 23 maart 2010, 21:53:38
Citaat van: spoorman op dinsdag 23 maart 2010, 21:50:41Peter,De Koplopercursus is weer online: http://www.koploperforum.nl/maliebaan/koploper/Gr, Ben.
Geplaatst Op: dinsdag 23 maart 2010, 22:47:15
Geplaatst Op: woensdag 24 maart 2010, 07:09:31
Citaat van: Varekamp op dinsdag 23 maart 2010, 22:47:15Hoi Peter,Ja die site met een spoedcursus Koploper heb ik ook eens bezocht. Moet hem alleen nog eens afmaken. Fijn voor je dat je het euvel ontdekt heb en opgelost. Soms zijn het van die kleine dingen....... Succes verder.groet Ronald
Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Geplaatst Op: woensdag 24 maart 2010, 17:42:38
Geplaatst Op: woensdag 24 maart 2010, 19:00:18
Citaat van: Anne W op woensdag 24 maart 2010, 17:42:38Het spreekwoord is gewijzigd in "al doende blijf men leren", zelfs ik met mijn veel meer dan dan 10 jarige ervaring met treinbaanautomatisering, leer nog steeds bij, nu doordat ik de Silberberg Strecke van de MSG in Den Bosch helemaal opnieuw "geautomatiseerd" heb.Dus niet wanhopen als het anders loopt als dat je het gedacht hebt, er is altijd een logische verklaring en daar leer je van.Groet, Anne W
Geplaatst Op: woensdag 24 maart 2010, 19:03:59
Geplaatst Op: woensdag 24 maart 2010, 19:25:00
Citaat van: degeluidsman op woensdag 24 maart 2010, 19:03:59Hoewel ik een aantal spookmeldingen had opgelost valt het me op dat de meldingen die nu binnen komen allemaal vanaf de eerste S88 decoder zijn.Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de eerste decoder vaker problemen geven bij een ECoS.Probleem zo op te lossen zijn om een extra decoder er tussen te plaatsen???Wie kan mij verder helpen, want ik denk dat deze problemen echt uit de decoder komen en niet uit de baan.Ik laat de boel nog een tijdje rijden en kijken of er ook nog andere decoders in de stress gaan.Mvg,Peter / degeluidsman.
Geplaatst Op: woensdag 24 maart 2010, 19:37:25
Citaat van: wissels op woensdag 24 maart 2010, 19:25:00Citaat van: degeluidsman op woensdag 24 maart 2010, 19:03:59Hoewel ik een aantal spookmeldingen had opgelost valt het me op dat de meldingen die nu binnen komen allemaal vanaf de eerste S88 decoder zijn.Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de eerste decoder vaker problemen geven bij een ECoS.Probleem zo op te lossen zijn om een extra decoder er tussen te plaatsen???Wie kan mij verder helpen, want ik denk dat deze problemen echt uit de decoder komen en niet uit de baan.Ik laat de boel nog een tijdje rijden en kijken of er ook nog andere decoders in de stress gaan.Mvg,Peter / degeluidsman.Hallo Peter,ik heb hetzelfde zo nu en dan bij de 1e S88 unitmet Cs1R, vaak kan ik lang rijden zonder problemen, maar komt ook voor dat ik het wat vaker bij de hand heb. Echt een vinger op de zere plek (van mijn baan dan want ik ben gister geopereeerd) kan ik nog niet leggen, helaas heb ik in 1 stroomkring nog niet alles op de juiste manier aangesloten met te weinig aansluitrails, waarbij ik misschien een kleine lekstroom via de massa vermoed, wordt vervolgd.met vriendelijke groet,Walter
Wie is hier spoorloos ??
Geplaatst Op: woensdag 24 maart 2010, 19:48:05
Laatste wijziging: woensdag 24 maart 2010, 20:02:10 door Rieske
Geplaatst Op: woensdag 24 maart 2010, 19:51:17
Geplaatst Op: woensdag 24 maart 2010, 20:09:02
Citaat van: Rieske op woensdag 24 maart 2010, 19:48:05Er wordt vaak geadviseerd om de eerste S88 niet te gebruiken. Het zou een veel voorkomende storing zijn bij een ECoS. Via 'n mail welke ik van ESU heb mogen ontvangen ( long time ago) wordt er zelfs aangeraden om de eerste "S88" zeker niet de 5217 te gebruiken. Wat het advies verder is staat er niet bij, dus wel bij.maar ik denk dat men een originele S88 graag op die plaats ziet.Welkom in de spookwereld van de S88.Zie hun anwoordCitaat:"Hallo,das 5217 Modul darf nicht als einzelnes oder letztes S88 verwendet werden, da es zu störanfällig ist.Schließen Sie deshalb noch ein anderes S88 Modul z.B von LDT an auch wenn sie die Ports gerade nicht gebrauchen.mfg ESU Support"