Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 6 gasten bekijken dit board.
Re:De baan van een geluidsman / Leds talk about sluitverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Leds talk about sluitverlichting
Citaat van: Binkie op vrijdag 29 januari 2010, 16:29:36
Peter, even uit nieuwschierigheid;

Wat was het probleem met de strip ( Digirails toch ? ) spanning er op, adresje geven en klaar.....toch ? :o

Grt peter

Probleem is een groot woord Peter, wij noemen het een uitdaging  :D :)

We zijn er wel even zoet mee geweest en dus van de straat  :D.

Nu moet ik straks nog kijken op welke manier ik de sluitverlichting bedien, de aansluitingen op de print zijn duidelijk.

Als ik de strip goed begrijp kun je maximaal voor een effect kiezen????
Ik dacht dat je onder meerdere functie toetsen verschillende programma,s kon zetten.

Jij weet vast het antwoord  :D :D :D :D


Groeten van,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Leds talk about sluitverlichting
Even lekker met de CV-tjes stoeien, en je komt er dus wel uit.

Over verschillende effecten op de verschillende uitgangen moet ik even opzoeken....

Er zijn overigens wel 2 handleidingen in omloop, de eerste (oer) versie was niet echt te begrijpen, ik heb eventueel de laatste versie wel voor je.

Succes ermee.

Peter
Re:De baan van een geluidsman / Leds talk about sluitverlichting
Peter,

Ik heb het even opgezocht, maar het moet per uitgang en zelfs per LED groep op de strip, te configureren zijn. Zou ook vreemd zijn om sluitverlichting met TL-effect te hebben  :shock:

Peter
Re:De baan van een geluidsman / Leds talk about sluitverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Leds talk about sluitverlichting
Citaat van: Binkie op vrijdag 29 januari 2010, 17:29:44
Peter,

Ik heb het even opgezocht, maar het moet per uitgang en zelfs per LED groep op de strip, te configureren zijn. Zou ook vreemd zijn om sluitverlichting met TL-effect te hebben  :shock:

Peter

Dat bedoelde ik eigenlijk niet Peter  :D

Er zitten 4 soort effecten in.

1 TL verlichting.
2 Gas verlichting.
3 Disco verlichting.
4 Gloeilamp verlichting.

Op dit moment heb ik de TL verlichting onder een functie knop zitten, stel ik wil er een disco trein van maken dan zou het handig zijn als deze preset via een functie toets op te roepen is.

De sluitverlichting heb ik ook aan de praat en de wagon zit ( even ) dicht.

Foto,s en een filmpje komen eraan.

Bedankt voor het uitzoeken.


Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Eindelijk is het dan zover, na mijn eerste wagon met een gele ledstrip te hebben uitgevoerd en 3mm. leds als sluitverlichting was ik niet tevreden met het resultaat.

Ik wilde wel eens zien hoe de zelfde wagon eruit zag met warm-witte leds en 2mm. leds als sluitverlichting.

Ik heb een Digirail locomotive strip gekocht, deze heeft gelijk een functie decoder aan boord.

De 2mm. sluitverlichting had ik al eerder gemonteerd maar er moest nog wel een weerstand tussen.



Hierna is de ledstrip ingekort, er moesten 2 leds vanaf en hier heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van mijn ( Gamma ) Dremel setje.



Na dit klusje heb ik de sleper en massa veer onder de wagon gemonteerd en de standaard draden vervangen door langere.

Hier is goed te zien dat ook de anti-knipper condensator op de print is aangebracht.

Let niet op de banken, deze wagon heb ik 2e hands gekocht en waarschijnlijk hadden er al poppetjes in gezeten.
Die moet ik er nog wel in maken  :o :o.



Nadat dit allemaal gebeurd was is de wagon op de rails geplaatst.
Ik heb beide wagons naar elkaar op de baan gezet en zie de verschillen ( ik hoop dat jullie het zien ).



En vanaf de zijkant.



Ik ben benieuwd welke uitvoering jullie mooier vinden en waarom  :D.
De achterzijde van de wagon ga ik nog dicht maken want als er licht in brand zie je de draden lopen.

Tot slot een Filmpje.



Graag jullie reactie's.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
hoi peter,

persoonlijk vind ik eigenlijk de binnenverlichting van de voorste het leukst en de sluitverlichting van de achterste  :D

de binnenverlichting in de achterste vind ik net een tikkeltje te fel, die in de voorste lijkt mij precies goed.
en de sluitverlichting van de voorste vind ik te groot, die 2mm ledjes zijn echt het mooist.

tja ik doe wel ff moeilijk maarja je vroeg er zelf om  :P

gr, Ron  :)
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: erasion op vrijdag 29 januari 2010, 19:47:02
hoi peter,

persoonlijk vind ik eigenlijk de binnenverlichting van de voorste het leukst en de sluitverlichting van de achterste  :D

de binnenverlichting in de achterste vind ik net een tikkeltje te fel, die in de voorste lijkt mij precies goed.
en de sluitverlichting van de voorste vind ik te groot, die 2mm ledjes zijn echt het mooist.

tja ik doe wel ff moeilijk maarja je vroeg er zelf om  :P

gr, Ron  :)

Ja Ron,

Ik vroeg er zelf om  :D :D :D.

Het is wel zo dat de ( witte ) verlichting per led te dimmen is via de decoder en ik weet niet op welke waarde ze nu staan.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Peter!

De 3 mm leds zijn wat bol, ikzelf heb ze "gewoon" vlak gevijlt!
Even daarna een waterproof schuurpapiertje erover en het is perfect!
p.s vijl natuurlijk niet te ver door want dan is de led naar de eeuwige jachtvelden.
Maar je kunt gerust een flink stukje veilen hoor.
Als de 3mm vlak is dan vindt ik persoonlijk de 3 mm dichter bij het voorbeeld komen dan in mijn ogen net iets te kleine 2mm leds.( ik weet het weer zo'n bemoeizuchtige beterweter....)

Met vriendelijke groet,

Erik
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Peter.
Dat zijn weer hele mooie uitprobeersels! 8)
Net als Ron, vind ik de 2 mm sluitlichten bijzonder fraai! (wat 1 mm verschil kan maken hè?)
En de binnenverlichting van de voorste komt erg natuurlijk over, dus helaas moet je nu van deze twee rijtuigen 2 gelijke zien te maken!

Veel succes met de ombouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: 100%erik op vrijdag 29 januari 2010, 19:53:11
Hoi Peter!

De 3 mm leds zijn wat bol, ikzelf heb ze "gewoon" vlak gevijlt!
Even daarna een waterproof schuurpapiertje erover en het is perfect!
p.s vijl natuurlijk niet te ver door want dan is de led naar de eeuwige jachtvelden.
Maar je kunt gerust een flink stukje veilen hoor.
Als de 3mm vlak is dan vindt ik persoonlijk de 3 mm dichter bij het voorbeeld komen dan in mijn ogen net iets te kleine 2mm leds.( ik weet het weer zo'n bemoeizuchtige beterweter....)

Met vriendelijke groet,

Erik

Dat is een goede tip Erik.

Ik had van die 3mm. leds 50 stuks besteld dus kan ik daar eens een testje mee doen, anders blijven ze toch maar liggen.

Ik dacht ooit wel eens leds gezien te hebben met een platte voorkant.

Nu is het wel zo dat de 2mm. difuus zijn en de 3mm. helder.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 29 januari 2010, 19:57:22
Hoi Peter.
Dat zijn weer hele mooie uitprobeersels! 8)
Net als Ron, vind ik de 2 mm sluitlichten bijzonder fraai! (wat 1 mm verschil kan maken hè?)
En de binnenverlichting van de voorste komt erg natuurlijk over, dus helaas moet je nu van deze twee rijtuigen 2 gelijke zien te maken!

Veel succes met de ombouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Ik weet niet of het erg is om van beide het beste samen te voegen.

Van de gele strips heb ik er 20 liggen en die koste in de aanbieding ? 6 per stuk, dan heb je nog geen decoder natuurlijk maar ik zou met een decoder 6 wagons van verlichting kunnen voorzien.
Een decoder hier voor kost ? 17 per stuk.

De Locomotive strip kost ? 23 per stuk.

Het enige wat ik vaak hoorde is dat de gele kleur niet past in moderne wagons, dat hoort wit te zijn ?????.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hallo Peter,

De kleine led's vind ik net iets meer geslaagd. Van de binnenverlichting vind ik de achterste wagon het dichts bij de werkelijkheid komen qua kleur alleen zou ik als het mogelijk is die iets dimmen.
De voorste heeft wel een mooie warme kleur maar dat zie je in het echt ook niet.

Wat ik altijd het belangrijkste vind is wat jij er zelf van vindt het is en blijft natuurlijk jouw baan.

Leuk te horen dat je Gamma Dremel het goed doet.

Groet

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: M.user op vrijdag 29 januari 2010, 20:27:59
Hallo Peter,

De kleine led's vind ik net iets meer geslaagd. Van de binnenverlichting vind ik de achterste wagon het dichts bij de werkelijkheid komen qua kleur alleen zou ik als het mogelijk is die iets dimmen.
De voorste heeft wel een mooie warme kleur maar dat zie je in het echt ook niet.

Wat ik altijd het belangrijkste vind is wat jij er zelf van vindt het is en blijft natuurlijk jouw baan.

Leuk te horen dat je Gamma Dremel het goed doet.

Groet

Ronald

Hoi Ronald,

Ik heb net beide wagons laten rijden en ik ben het met iedereen eens dat de witte leds op dit moment te vel branden.

Ik zit al een tijdje te stoeien met de decoder om de leds te dimmen maar dat wil nog niet lukken.

CV 113 zou aangepast moeten worden, hierin zou een bit waarde aan te passen zijn maar ik krijg het niet voor elkaar.

Gisteren met Seinwezen erbij is het wel gelukt om te dimmen dus het moet kunnen.
Waarschijnlijk kijk ik ergens over heen???.

Op dit moment vind ik zelf de gele strip het mooiste over komen, ben wel benieuwd als de witte leds gedimt zijn of ik er dan nog zo over denk.

De sluitverlichting met de 2mm. leds hebben mijn voorkeur.

Ja de Gamma Dremel is top, je kan zelfs de snelheid regelen en dat allemaal voor ? 13.75  :lol: :lol: :lol:

Wie kan me op weg helpen met het dimmen.

Ik hoor het graag.


Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hallo Peertje,

Sluit me helemaal bij Ron, Albert-Jan aan vindt het er mooier uitzien.

Succes verder.

Groet Wim.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Peter,

Leuk om te zien hoe het licht knippert als je het aan doet!!
De 2mm led's zijn net iets subtieler!!

Succes verder,
Groet,
Rutger
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Peter,

Ziet er weer goed uit.
Vind op deze wagons de 2mm LEDs mooier.
Bij mij op mijn oudere TEEwagons juist de 3mmers weer.
Ben benieuwd hoe de witte LEDs er uitzien nadat je ze wat gedimpt hebt.
Gaat je vast lukken :wink:


Maikel
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 26 januari 2010, 22:35:47
Citaat van: M.user op dinsdag 26 januari 2010, 20:11:03
Hallo Peter,

Als ik het goed begrijp heb je in ieder rijtuig een LED strip met een decoder die je allemaal op hetzelfde adres insteld. Tevens onder iedere wagon een sleper.
Is het ook mogelijk om bij slechts één wagon een sleper voor de stroomaanvoer te plaatsen en via de connectors de stroom naar de andere wagons door te voeren. Kun je ook op slechts één wagon een LED strip met functiedecoder inbouwen en die weer doorverbinden aan LED strips zonder functiedecoder zodat die ene decoder de rest ook schakeld?

Groet

Ronald

Dag Ronald,

Stel ik rij met een stam van 6 rijtuigen, dan bouw in in elk rijtuig een ledstrip met decoder.

Deze 6 ledstrips geef ik allemaal het zelfde adres, hier door doet elke strip het zelfde.

In de achterste wagon bouw ik sluitverlichting in en voorzie deze wagon van een sleper en een massa veer.

De andere 5 wagons krijgen via een mini connector ook de gewone baanspanning aangeboden.

Op deze manier voed ik dus alle wagons.

Als ik andere ledstrips in wagon 1 t/m 5 plaats doen deze strips niet het zelfde als in wagon 6.

De strip met funkite decoder kan veel meer dat aan en uit schakelen.

Als het werkt zal ik er een filmpje van maken :D :D :D.

Ps. deze ledstrip heeft wel 4 extra uitgangen van max. 300Ma. per uitgang ( 1A ) maximaal totaal.

Alleen schakelen deze uitgangen.


Ik hoop dat het je duidelijk is anders hoor ik het wel.


Groet,

Peter / degeluidsman.

ik heb recent de Hofzug gekocht, met 6 rijtuigen, en deze stam maakt gebruik van 2 decoders, dus eigenlijk elke keer een stam van 3, dmv stroomgeleidende koppeling.

de decoder zit steeds in het middelste rijtuig en schakelt ze alle drie.......

weet niet wat voor decoder dit is, maar het lijkt mij te schelen als je kijkt dat je of 6 of twee decoders moet kopen.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: digi-jacques op vrijdag 29 januari 2010, 22:11:52
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 26 januari 2010, 22:35:47
Citaat van: M.user op dinsdag 26 januari 2010, 20:11:03
Hallo Peter,

Als ik het goed begrijp heb je in ieder rijtuig een LED strip met een decoder die je allemaal op hetzelfde adres insteld. Tevens onder iedere wagon een sleper.
Is het ook mogelijk om bij slechts één wagon een sleper voor de stroomaanvoer te plaatsen en via de connectors de stroom naar de andere wagons door te voeren. Kun je ook op slechts één wagon een LED strip met functiedecoder inbouwen en die weer doorverbinden aan LED strips zonder functiedecoder zodat die ene decoder de rest ook schakeld?

Groet

Ronald

Dag Ronald,

Stel ik rij met een stam van 6 rijtuigen, dan bouw in in elk rijtuig een ledstrip met decoder.

Deze 6 ledstrips geef ik allemaal het zelfde adres, hier door doet elke strip het zelfde.

In de achterste wagon bouw ik sluitverlichting in en voorzie deze wagon van een sleper en een massa veer.

De andere 5 wagons krijgen via een mini connector ook de gewone baanspanning aangeboden.

Op deze manier voed ik dus alle wagons.

Als ik andere ledstrips in wagon 1 t/m 5 plaats doen deze strips niet het zelfde als in wagon 6.

De strip met funkite decoder kan veel meer dat aan en uit schakelen.

Als het werkt zal ik er een filmpje van maken :D :D :D.

Ps. deze ledstrip heeft wel 4 extra uitgangen van max. 300Ma. per uitgang ( 1A ) maximaal totaal.

Alleen schakelen deze uitgangen.


Ik hoop dat het je duidelijk is anders hoor ik het wel.


Groet,

Peter / degeluidsman.

ik heb recent de Hofzug gekocht, met 6 rijtuigen, en deze stam maakt gebruik van 2 decoders, dus eigenlijk elke keer een stam van 3, dmv stroomgeleidende koppeling.

de decoder zit steeds in het middelste rijtuig en schakelt ze alle drie.......

weet niet wat voor decoder dit is, maar het lijkt mij te schelen als je kijkt dat je of 6 of twee decoders moet kopen.

Deze decoder zit op de strip zelf.

Ik kan ook een losse decoder inbouwen en hiermee kan ik ook 6 wagons schakelen, alleen de effecten zitten er niet in.

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Wim, Rutger en Maikel.

Het is mij nog niet gelukt om het geheel te dimmen.

Morgen maar weer eens proberen.

Als ik het voor elkaar heb, maak ik er wel een foto van.

Groeten,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 29 januari 2010, 21:02:40
Citaat van: M.user op vrijdag 29 januari 2010, 20:27:59
Hallo Peter,

De kleine led's vind ik net iets meer geslaagd. Van de binnenverlichting vind ik de achterste wagon het dichts bij de werkelijkheid komen qua kleur alleen zou ik als het mogelijk is die iets dimmen.
De voorste heeft wel een mooie warme kleur maar dat zie je in het echt ook niet.

Wat ik altijd het belangrijkste vind is wat jij er zelf van vindt het is en blijft natuurlijk jouw baan.

Leuk te horen dat je Gamma Dremel het goed doet.

Groet

Ronald

Hoi Ronald,

Ik heb net beide wagons laten rijden en ik ben het met iedereen eens dat de witte leds op dit moment te vel branden.

Ik zit al een tijdje te stoeien met de decoder om de leds te dimmen maar dat wil nog niet lukken.

CV 113 zou aangepast moeten worden, hierin zou een bit waarde aan te passen zijn maar ik krijg het niet voor elkaar.

Gisteren met Seinwezen erbij is het wel gelukt om te dimmen dus het moet kunnen.
Waarschijnlijk kijk ik ergens over heen???.

Op dit moment vind ik zelf de gele strip het mooiste over komen, ben wel benieuwd als de witte leds gedimt zijn of ik er dan nog zo over denk.

De sluitverlichting met de 2mm. leds hebben mijn voorkeur.

Ja de Gamma Dremel is top, je kan zelfs de snelheid regelen en dat allemaal voor € 13.75  :lol: :lol: :lol:

Wie kan me op weg helpen met het dimmen.

Ik hoor het graag.


Groet,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

volgens de handleiding zou je bij CV113 de verlichting kunnen dimmen.
Dit moet dan op onderstaande manier.

Bit Function Value     Licht intensiteit / dimmer
0 - 3                          Waarde 0 is complete gedimd. Waarde 15 is
                                 maximale lichtsterkte.

Hij staat standaard op 15(max.)

Misschien is deze tabel handig ervoor

Bit waarde * Decimaal waarde
0                =               1
1                =               2
2                =               4
3                =               8
4                =               16
5                =               32
6                =               64
7                =               128

Ik denk dat 10 wel een mooie waarde is. 8)

Laat maar weten of het gelukt is.

Groetjes Sander


Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Ik ga het proberen Sander.

Dit had ik ook gelezen alleen zie ik bij het aanpassen van de CV113 ben zie ik wel waarde staan en deze had ik al meerdere keren aangepast maar zonder resultaat.

Ik ga de ECoS weer even aanslingeren.

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Persoonlijk vind ik de achterste wagon met de kleine sluitledjes mooier, ik zie het probleem van die witte ledjes niet helemaal in de koploper bijv. zijn ze ook wit past juist mooi bij elkaar  :lol:

Mvg, snoffer
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Peter,

als het niet lukt in DCC mode, kan je het ook proberen in Motorola mode.
En als het lukt in Motorola, kan je het weer proberen in DCC. Wel het programmeerspoor gebruiken.

Zodra de ledjes knipperen in DCC, kan je DCC programmeren.

Je moet dan bij CV113 waarde 10 invullen. En dan op schrijven drukken.

Succes,

Groetjes Sander
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 30 januari 2010, 14:19:04
Hoi Peter,

als het niet lukt in DCC mode, kan je het ook proberen in Motorola mode.
En als het lukt in Motorola, kan je het weer proberen in DCC. Wel het programmeerspoor gebruiken.

Zodra de ledjes knipperen in DCC, kan je DCC programmeren.

Je moet dan bij CV113 waarde 10 invullen. En dan op schrijven drukken.

Succes,

Groetjes Sander

Hoi Sander,

Als je even tijd hebt  :D :)

Volgens mij is er wel wat gedimt maar alles blijft knipperen.

Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 30 januari 2010, 14:19:04
Hoi Peter,

als het niet lukt in DCC mode, kan je het ook proberen in Motorola mode.
En als het lukt in Motorola, kan je het weer proberen in DCC. Wel het programmeerspoor gebruiken.

Zodra de ledjes knipperen in DCC, kan je DCC programmeren.

Je moet dan bij CV113 waarde 10 invullen. En dan op schrijven drukken.

Succes,

Groetjes Sander

Het wil niet lukken met deze CV113.

Ik kan hem wel aanpassen en uitlezen maar er veranderd niets aan de licht sterkte.

Heb al veel waardes geprobeerd helaas zonder het juiste effect.

Waar gaat het nu fout ( bij mij natuurlijk ).

Wie heeft het verlossende antwoord  :( :( :( :(

Gr,

Peter / degeluidsman.

Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Peter.
Mooi dat je al met de CV's bezig bent!
Je geeft aan dat de CV aanpassing wel gebeurt maar (blijkbaar!) niet opgeslagen wordt.
Heb je wel (zoals Sander al aangaf) het wegschrijven bevestigd?
En wat geeft de ECoS dan voor melding?

Zo hoort het wel goed te gaan.
Succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 30 januari 2010, 15:32:09
Hoi Peter.
Mooi dat je al met de CV's bezig bent!
Je geeft aan dat de CV aanpassing wel gebeurt maar (blijkbaar!) niet opgeslagen wordt.
Heb je wel (zoals Sander al aangaf) het wegschrijven bevestigd?
En wat geeft de ECoS dan voor melding?

Zo hoort het wel goed te gaan.
Succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Het geke is dat ik de waardes in de CV kan weg schrijven en ook uitlezen.

Als ik bv. 1 weg schrijf en hierna de CV uitlees geeft hij 1 aan.
Natuurlijk het ik dit met meerdere waardes geprobeerd, dus wat ik programmeer zit er ook echt in.

Ik denk dat CV113 ( staat aangegeven voor zowel front als binnen verlichting ) niet klopt.

Deze strip heeft 4 zone's en dit is CV 117 t/m CV 120
Hier ben ik ook al aan het stoeien geweest maar helaas.

Ik zie iets over het hoofd maar wat  :( :(

Wordt er een beetje gek van  :D :D.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Peter,

jammer dat het niet wilt lukken.
Ik kwam dit nog tegen in de handleiding:
CV 109. Deze CV bepaalt hoeveel stapjes de effectengenerator neemt om z’n interne werk te doen. Hiermee wordt
o.a. ingesteld hoeveel de algemene dimming over alle uitgangen is. De standaardwaarde van 23 geeft geen
dimming als de betreffende uitgangen bits 0-3 op de waarde 15 hebben staan. Een verstandige maximale waarde
is ca. 38 Dit dimt alle (!) uitgangen met een factor 0.6. Een hogere waarde zal de uitgangen merkbaar voor het oog
laten flikkeren.
Voor het verkrijgen van van b.v. het TL effect wordt deze waarde verkleint naar b.v. 15.


En als ik goed deze handleiding doorlees, doe je het goed.

groetjes Sander
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 30 januari 2010, 18:29:27
Hoi Peter,

jammer dat het niet wilt lukken.
Ik kwam dit nog tegen in de handleiding:
CV 109. Deze CV bepaalt hoeveel stapjes de effectengenerator neemt om z?n interne werk te doen. Hiermee wordt
o.a. ingesteld hoeveel de algemene dimming over alle uitgangen is. De standaardwaarde van 23 geeft geen
dimming als de betreffende uitgangen bits 0-3 op de waarde 15 hebben staan. Een verstandige maximale waarde
is ca. 38 Dit dimt alle (!) uitgangen met een factor 0.6. Een hogere waarde zal de uitgangen merkbaar voor het oog
laten flikkeren.
Voor het verkrijgen van van b.v. het TL effect wordt deze waarde verkleint naar b.v. 15.


En als ik goed deze handleiding doorlees, doe je het goed.

groetjes Sander

Hoi Sander,

Met CV109 lukt het :lol: :lol: :lol:

De waarde staat nu op 25 en de velheid is een stuk minder geworden.

Ik zal er zo even een plaatje van schieten.

Bedankt voor de info  :D


Groeten van,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Peter,

mooi dat het gelukt is :lol:. Ben benieuwd naar het filmpje. 8)

Wel jammer dat het allemaal niet wat makkelijker gaat.

Groetjes Sander
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Snel even 2 foto's gemaakt.

De eerste in een donkere kamer.



De tweede met de verlichting in de kamer aan.



Ik hoop dat het duidelijk te zien is, helaas ben ik geen top fotograaf :D

Graag jullie reactie,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Niks mis mee, ziet er goed uit.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: pab op zaterdag 30 januari 2010, 19:06:24
Niks mis mee, ziet er goed uit.

Dat zijn mooie woorden van een top fotograaf  :D :D
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 30 januari 2010, 18:59:02
Hoi Peter,

mooi dat het gelukt is :lol:. Ben benieuwd naar het filmpje. 8)

Wel jammer dat het allemaal niet wat makkelijker gaat.

Groetjes Sander

Helaas zijn het even foto,s geworden Sander.

Ik ben wel een stukje wijzer geworden hoe ik CV's kan aanpassen.

Kom het maar gauw eens bekijken :).

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Peter,

foto's zijn ook mooi hoor 8).

Vandaag was ik ook weer eens aan het rijden, maar ik denk dat de 12volt voeding weer kapot is :(.
Dus na een paar minuten rijden, deed niks het meer :(.
Wordt tijd dat ik alles ga slopen en weer opnieuw ga beginnen.
Misschien ga ik er morgen al aan beginnen.

Kom graag volgende week langs om het allemaal weer te bekijken.
Ik denk dat de woensdag weer het beste uitkomt.

Groetjes Sander
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 30 januari 2010, 19:29:09
Hoi Peter,

foto's zijn ook mooi hoor 8).

Vandaag was ik ook weer eens aan het rijden, maar ik denk dat de 12volt voeding weer kapot is :(.
Dus na een paar minuten rijden, deed niks het meer :(.
Wordt tijd dat ik alles ga slopen en weer opnieuw ga beginnen.
Misschien ga ik er morgen al aan beginnen.

Kom graag volgende week langs om het allemaal weer te bekijken.
Ik denk dat de woensdag weer het beste uitkomt.

Groetjes Sander

Hey Sander,

Dat is balen zeg, hoe kan die voeding nu al stuk zijn, zit er niet ergens sluiting in???

Je gaat toch niet je baan slopen  :( :( heb je er wel foto's van voor dat je de bijl in je baan zet.

Op zich ook wel weer lekker om je baan te veranderen, kun je gelijk je railzen door knippen en de eerste voorbereiding treffen om via de pc te gaan rijden.

Bij mij hebben vandaag ook weer wat treinen gereden, ook de strukton loc, alleen zit hier weer zo,n decoder in die de loc gelijk laat stoppen als hij even zonder stroom zit en moet dan weer langzaam optrekken.

Woensdag is prima.

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Peter.
Fijn dat het met CV109 wel gelukt is, het valt nog helemaal niet mee om met de juiste CV's te kunnen werken.
Maar gelukkig zijn er altijd weer mensen die kunnen (en willen!) helpen! 8)

Alleen nu de keuze, ja toch wel moeilijk, zelf vind ik het geel mooier maar het witte TL licht is veel reëler, en wanneer je dit in een stammetje op de baan hebt staan, natuurlijk prachtig om te zien!

Maar heel mooi dat je dit nu ook voor elkaar hebt.
Succes verder.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
CiteerBij mij hebben vandaag ook weer wat treinen gereden, ook de strukton loc, alleen zit hier weer zo,n decoder in die de loc gelijk laat stoppen als hij even zonder stroom zit en moet dan weer langzaam optrekken.

Hoi Peter,

als het goed is kan je er een anti-alzheimer schakeling inbouwen. Hierdoor moet de decoder iets langer zijn spanning houden, waardoor de decoder niet steeds opnieuw begint. Op x-train.de kan je de decoder vinden en waar je de schakeling kan plaatsen.
Kunnen we woensdag misschien naar kijken. Je hebt er alleen en condensator en weerstandje voor nodig.

Tot woensdag,

Sander
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 30 januari 2010, 19:44:56
Hoi Peter.
Fijn dat het met CV109 wel gelukt is, het valt nog helemaal niet mee om met de juiste CV's te kunnen werken.
Maar gelukkig zijn er altijd weer mensen die kunnen (en willen!) helpen! 8)

Alleen nu de keuze, ja toch wel moeilijk, zelf vind ik het geel mooier maar het witte TL licht is veel reëler, en wanneer je dit in een stammetje op de baan hebt staan, natuurlijk prachtig om te zien!

Maar heel mooi dat je dit nu ook voor elkaar hebt.
Succes verder.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik mooier vind.

Zoals jij al schreef is wit de juiste kleur maar geel geeft wel een leuke sfeer.

Ik ben blij met de antwoorden op dit forum en natuurlijk van mijn steun van de buurman  :D :D.

Ik moet de wagon nog wel vullen met poppetje, dan krijg ik misschien een beter idee wat de beste / mooiste kleur is.

Wordt vervolgt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 30 januari 2010, 19:55:59
CiteerBij mij hebben vandaag ook weer wat treinen gereden, ook de strukton loc, alleen zit hier weer zo,n decoder in die de loc gelijk laat stoppen als hij even zonder stroom zit en moet dan weer langzaam optrekken.

Hoi Peter,

als het goed is kan je er een anti-alzheimer schakeling inbouwen. Hierdoor moet de decoder iets langer zijn spanning houden, waardoor de decoder niet steeds opnieuw begint. Op x-train.de kan je de decoder vinden en waar je de schakeling kan plaatsen.
Kunnen we woensdag misschien naar kijken. Je hebt er alleen en condensator en weerstandje voor nodig.

Tot woensdag,

Sander

Hey Sander,

Goed idee om woensdag eens naar deze loc te kijken.

Ik heb nu op voorraad:

Weerstanden 1k  1,5k  22K
Kleine gelijk richters
Kleine diodes

Maar geen condensator  :oops: :oops:

Groeten vanuit de sneeuw,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Peter,

Wordt mooi met die verlichting, persoonlijk ga ik voor het gele licht.
Vind ik rustiger, zeker als er meerdere wagons met verlichting gaan rijden.Maar wie ben ik :shock:

Mvg Aart
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Peter,

ben het helemaal met Aart eens, het ietwat gelere licht heeft ook mijn voorkeur.

Groetjes, John
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Peter,

Ik ga in dit geval ook voor de gele verlichting.

Gr.
René
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Peter,

wat een gestoei met die verlichting. De gele is inderdaad sfeervoller maar de witte benaderd meer de werkelijkheid. Wellicht kun je de witte nog iets verder dimmen zodat die qua helderheid meer in de buurt van de gele komt. Je zou zeggen dat je ze beide de zelfde helderheid zou kunnen geven en dat dan allen het verschil in kleur bepalend wordt voor je uiteindelijke keuze.

Succes verder blijft moeilijk kiezen.

Groet
Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Peter,

Vind ten eerste de test die je gedaan hebt erg leerzaam. De 2 mm sluitverlichting vind ik het beste passen. Zoals door anderen ook al is opgemerkt is de witte het meest realistiche. Ik zelf zou echter voor de gele gaan. Vind ik persoonlijk meer sfeer uit ademen. Blijft echter jouw keuze. Doen wat je zelf het mooiste vindt!!

groet Jos
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hoi Aart, John en Rene.

Ik ben het helemaal met jullie eens  :D.
De gele verlichting geeft meer sfeer maar klopt niet met de werkelijkheid.

Omdat ik 20 gele ledstrips heb liggen ben ik blij te lezen dat jullie er ook zo over denken.

Ook scheeld het veel geld als ik het met de gele strips uitvoer, dit had ik hierboven al geschreven.

Wel wil ik dan gebruik gaan maken van een funktie decoder die zowel de strips ( maximaal 6 stuks ) en sluitverlichting gaat schakelen.

Ik ga een nieuw baasje zoeken voor de locomotive strip van digirals  :D.

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: M.user op zondag 31 januari 2010, 17:16:46
Hoi Peter,

wat een gestoei met die verlichting. De gele is inderdaad sfeervoller maar de witte benaderd meer de werkelijkheid. Wellicht kun je de witte nog iets verder dimmen zodat die qua helderheid meer in de buurt van de gele komt. Je zou zeggen dat je ze beide de zelfde helderheid zou kunnen geven en dat dan allen het verschil in kleur bepalend wordt voor je uiteindelijke keuze.

Succes verder blijft moeilijk kiezen.

Groet
Ronald

Dag Ronald,

Het is zeker een gestoei met de verlichting, maar ik heb er weer een hoop van geleerd.

Ook als ik witte leds gedimt zijn blijft het een koude bedoeling in de wagon, de gele geven meer sfeer en dat is ook veel waard ook al klopt het niet met de werkelijkheid.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: MarklinSBB op zondag 31 januari 2010, 18:24:28
Hoi Peter,

Vind ten eerste de test die je gedaan hebt erg leerzaam. De 2 mm sluitverlichting vind ik het beste passen. Zoals door anderen ook al is opgemerkt is de witte het meest realistiche. Ik zelf zou echter voor de gele gaan. Vind ik persoonlijk meer sfeer uit ademen. Blijft echter jouw keuze. Doen wat je zelf het mooiste vindt!!

groet Jos

Dag Jos,

Leuk om te lezen dat het leerzaam is, maar dat is voor mij ook zo.
Zoals je hierboven al gelezen hebt ben ik er wel uit.

Geel heeft de toekomst, misschien wel een leuke tip voor de NS om de rijtuigen wat gezelliger te maken  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Hallo Peter,

Je bent nogal in de weer met verlichting, hoe gaat het met je baan  :?: :?:

Gr Einte
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Showtime en filmpje
Citaat van: Einte op maandag 01 februari 2010, 17:30:11
Hallo Peter,

Je bent nogal in de weer met verlichting, hoe gaat het met je baan  :?: :?:

Gr Einte

Hoi Einte,

De baan staat op een 2e plaats op dit moment.

Als het weer meezit komt Aart over 14 dagen op bezoek en hoop ik wat meer duidelijkheid te krijgen over koploper.

Van de week heb ik wel wat treinen laten rijden om de boel een beetje schoon te houden.

Ik ben met van alles en nog wat bezig en heb niet echt een planning.

Doe gewoon waar ik zin in heb.

Groeten,

Peter / degeluidsman.