We kunnen
Voor vandaag hadden Rieske en ik afgesproken om naar Binkie te gaan.
Omdat Binkie ook Peter heet zal ik de naam Binkie verder gebruiken om verwarring te voorkomen.
Ries was vanmorgen om 08.30 uur vertrokken uit Den Bosch om via besneeuwde wegen naar Wijk bij Duurstede te rijden.
Om 09.15 uur stond hij dan ook bij mij op de stoep, ik nog aan het ontbijt met een kopje thee en Ries aan de koffie.
Ries had nog een trailertje meegenomen voor Seinwezen ( mijn buurman ) van Jo van Beek de lokale transporteur.
Even voor half 10 gingen we op pad, in het midden van het land waren de wegen goed begaanbaar maar het werd steeds slechter.
Onderweg vanuit een rijdende auto wat foto,s gemaakt van het witte landschap.
Na al dit moois gezien te hebben moest er nog even getankt worden want de tank was bijna leeg.
Toen Ries zijn sleutel in het brandstof klepje wilde duwen stuite hij op verzet het slot was bevroren.
Gelukkig verkochten ze in de shop speciaal spul om het slot weer open te krijgen
Toen nog een stunt, Ries dacht dat zijn watertank kapot was gegaan door de kou maar er bleek een slangetje los te zitten net onder de motorkap.
De hele heenweg met vieze ramen gereden
Nadat de tank vol was konden we weer op weg.
Even voor 11 uur belde we aan bij Binkie die speciaal voor ons het pad sneeuw vrij had gemaakt.
Nadat ik de Bosche bollen had overhandigd voor Binkie en zijn vrouw hebben we een kopje koffie gedronken en zijn naar zolder gegaan.
Binkie zij van te voren stel je niet te veel voor van mijn baan, maar Ries en ik zouden een gat in de lucht springen als we al zover waren.
De oorspronkelijke reden voor deze afspraak ( maanden geleden ) was de aankoop van de IRM.
Er waren veel problemen met de sleper maar Binkie zei koop hem maar dan help ik jou met het verbouwen van de IRM.
Ook Ries had zijn IRM meegenomen en die ging als eerste de baan op.
De sleper van Ries zat niet helemaal lekker onder het treinstel en Binkie gaf hem diversen tips om hem stiller te krijgen.
Hierna is mijn IRM uit de doos gehaald, dit treinstel had bij mijzelf nog nooit gereden alleen op de baan van Aart ( die was mee geweest bij het kopen ) en bij Sander ( Seinwezen ) toen ik op vakantie was.
Nadat hij op de baan stond werd het stil
Hoe het kan weet niemand maar hij reed zeer stil en zonder problemen over de wissels.
Bij de aanschaf had ik gelijk 2 slepers gekocht maar die konden in de doos blijven want met deze IRM was niets mis.
Van de week had ik zelf mijn Roco 2418 omgebouwd met een setje van Digirails, hier moesten alleen de licht geleiders nog van aangepast worden en Binkie zei hier een mooie oplossing voor te hebben.
Ik had de loc en de kap los van elkaar meegenomen zodat deze laatste handeling gedaan kon worden.
Binkie had het in een paar tellen voor elkaar, de kap er op en op de baan gezet om te kijken of alles nog werkte.
Het werkte
Binkie had ik via het forum leren kennen door de SIK ( een klein locje waar ik in het spoorweg museum nog een exemplaar van had gezien ).
De sik van Roco die ik gekocht had was gelijkstroom en moest op wisselstroom gaan rijden.
Hiervoor had ik een sleper gekocht en was aan de slag gegaan zoals Binkie mij verteld had.
Ik had hem rijden maar over wissels ging hij niet.
Binkie heeft hem onderhanden genomen en hij rijd nu als een zonnetje.
Dit is de sik van Binkie met werkend zwaailicht.
Dit zelfde model heb ik dus ook.
Tot slot hebben we nog even naar de BR41 gekeken, de verlichting was er mee gestopt en ik dacht dat het lampje kapot was.
Er blijkt iets in de decoder kapot te zijn gegaan waardoor het niet meer werkte.
Omdat er nog een andere aux aansluiting op de decoder zit wordt dit straks mijn licht aanstuurring.
Hier nog een paar foto's
Al met al hebben we een leuke en leerzame dag gehad.
Ik bedank Binkie voor zijn gastvrijheid en hulp bij onze treinen.
We hebben een erg leuke dag gehad.
Mvg,
Peter / degeluidsman.