Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Dirk-Jan en 9 gasten bekijken dit board.
Re:De baan van een geluidsman / Filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Filmpje
Citaat van: Seinwezen op zondag 20 december 2009, 11:13:17
Hoi Peter,

jullie zijn goed bezig!
Beter dan in je blote kont een beetje zweten in de sauna,haha.

Maar met de sneeuwstorm op het moment is het een leuke bezigheid 8).

Veel plezier,

groetjes Sander

Wat beter is weet ik niet Sander  :wink: :wink: :wink: in de sauna kun je ook veel ideeen opdoen  :D :D

Net mijn eerste gras gestrooit, gelijk even een vraag.

Stel je bij een rails wil je gras hebben en ballast gebruiken wat breng je dan als eerste aan????

ALLE TIPS ZIJN WEER WELKOM  :D :D

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Filmpje
Hallo Peter,

Mij lijkt het dat je eerst de ballast aanbrengt en daarna de polletjes gras, maar ja zelf heb ik dit ook nog nooit gedaan dus het is maar een voorstel daarbij zijn er meerdere wegen naar Rome.

Succes.

Gr.
Piwie.
Re:De baan van een geluidsman / Filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Filmpje
Citaat van: peterke33 op zondag 20 december 2009, 11:20:06
hallo peter,

even zeggen proficiat met het werkende sein,en je vrouw doet ook knap werk aan je baan.leuk dat zij jou helpt,ik word ook soms geholpen hier maar dan met kerst een fijne evenlope met centjes voor de baan.mss en hopelijk word het een loc een stomer wil ik er nog wel bij hebben. :P :P
ps;ik blijf je volgen peter en veel succes verder met je andere seinen. :P


groeten peter

Peter,

Doe mijn ook zo,n kerstvrouw  :D :)
Ga je voor de nieuwe BR23 Peter, erg mooie loc.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
peter,

euhmm nummers zeggen mij niet zo veel,maar ik denk dat ik weet wat je bedoeld.ik hoop de loc te kunnen kopen die met die zilverringen,hopelijk bedoel je die want dat vind ik een knappe loc.

groeten peter
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Je kunt maar druk zijn met dit weer.

Vanmorgen een plaatje hout van diversen kleuren voorzien.



Dit is verf van Anita decor, de kleuren die ik gebruikt heb staan er achter.
ik heb totaal geen ervaring met gras dit dit wordt echt een probeer stukje, van Jaap Vriend ( hier komt de gras legger vandaan )kreeg ik wat tips om verschillede kleuren ondergrond te gebruiken.

Het meest rechtse vlakje krijgt nog een kleur er doorheen gemengt, dit is de meest linker kleur.

Nadat de verf droog was heb ik onverdunde houtlijm gesmeerd.



En de schroef geplaatst waar de gras legger op aangesloten wordt.

En dan strooien maar  :D :D

De linkerkant.



Het midden.



En de rechterkant.



Het gras is nu in een laag aangebracht, is dit voldoende.

Graag hoor ik jullie reactie.

Mvg,

peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
hallo peter,

ziet er mooi uit,mss proberen de vijs wegtewerken met een stukje dubbelzijdige tape.en dat ook bestrooien met gras,zo kan je altijd aan je vijs aan indien noodig.is maar een iddee he,ik vind het geslaagd voor de rest.


groeten peter
Re:De baan van een geluidsman / Filmpje
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 19 december 2009, 19:34:07
Dag Einte,

Volgens mij kun je het gloeien niet apart instellen, maar ik het echt ziet het er mooi uit.

Ik denk dat mijn camera wat moeite had om het goed te filmen.

Groeten,

Peter / degeluidsman.

Het nagloeien wordt ongetwijfeld met PWM (pulse width modulation) gedaan. In normaal Nederlandsch betekent dit dat de ledjes heel snel knipperen, wat door onze ogen opgevangen wordt als zachter branden. Een camera is alleen sneller en afhankelijk van hoeveel overlap er is tussen het branden van de led tijdens het knipperen, en het openstaan van de sluiter van de camera, heeft de led op het beeld een bepaalde intensiteit. Aangezien die overlap maar ten dele wordt bepaald door de PWM, zal het nagloeien / infaden er op de camera niet zo best uit zien.

Gefeliciteerd dat het nu werkt. :) En nu ga ik eens lezen hoe het met het gras staat. ;)
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Citaat van: peterke33 op zondag 20 december 2009, 12:18:53
hallo peter,

ziet er mooi uit,mss proberen de vijs wegtewerken met een stukje dubbelzijdige tape.en dat ook bestrooien met gras,zo kan je altijd aan je vijs aan indien noodig.is maar een iddee he,ik vind het geslaagd voor de rest.


groeten peter

Dag naamgenoot,

Misschien een rare vraag maar wat bedoel je met de vijs ???????????.

Ik hoor het graag van je.

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Filmpje
Citaat van: Henk K op zondag 20 december 2009, 12:23:07
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 19 december 2009, 19:34:07
Dag Einte,

Volgens mij kun je het gloeien niet apart instellen, maar ik het echt ziet het er mooi uit.

Ik denk dat mijn camera wat moeite had om het goed te filmen.

Groeten,

Peter / degeluidsman.

Het nagloeien wordt ongetwijfeld met PWM (pulse width modulation) gedaan. In normaal Nederlandsch betekent dit dat de ledjes heel snel knipperen, wat door onze ogen opgevangen wordt als zachter branden. Een camera is alleen sneller en afhankelijk van hoeveel overlap er is tussen het branden van de led tijdens het knipperen, en het openstaan van de sluiter van de camera, heeft de led op het beeld een bepaalde intensiteit. Aangezien die overlap maar ten dele wordt bepaald door de PWM, zal het nagloeien / infaden er op de camera niet zo best uit zien.

Gefeliciteerd dat het nu werkt. :) En nu ga ik eens lezen hoe het met het gras staat. ;)

Henk,

Ik had het niet beter kunnen omschrijven  :D :) :D

Het gras is bij mij nog steeds groen  :D :) ik ga zo weer even kijken hoe het eruit ziet als de houtlijm droog is.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Ik wist het ook niet, maar wikipedia wist me te vertellen dat,....

CiteerEen schroef (Belgisch-Nederlands: vijs) is een middel om voorwerpen met elkaar te verbinden. Een schroef bestaat uit een cilindervormig of conisch deel (de spil) waaromheen een schroefdraad is aangebracht, met aan één uiteinde een verbreding, de kop, waarin op het uiteinde een sleuf of een anders gevormde verdieping is aangebracht. Hierin past een schroevendraaier.

Oftewel een schroef.

Ik snap alleen niet wat er nu voorgesteld wordt. Na het bestrooien gaat die schroef er normaal gesproken uit, lijkt me. Ik zou de schroef zelf iig niet bestrooien. Ik zou hem ergens plaatsen waar hij niet in de weg staat... :)

Ik vind je gras er mooi bij liggen. Ik wil ook met gras aan de slag maar ik heb (nog) geen grasmepper ;). In dit seizoen is het alleen erg lastig om die elektronische vliegenmeppers bij de Wibra of zo te vinden, en degene die we thuis hebben mag ik niet gebruiken van de baas (hoe bedoel je onder de plak? :)).

Ik zie op de foto's alleen niets terug van de kleuren verf die je eronder hebt gesmeerd. Ik denk dat dat betekent dat je genoeg gestrooid hebt. :)
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Citaat van: Henk K op zondag 20 december 2009, 12:39:57
Ik wist het ook niet, maar wikipedia wist me te vertellen dat,....

CiteerEen schroef (Belgisch-Nederlands: vijs) is een middel om voorwerpen met elkaar te verbinden. Een schroef bestaat uit een cilindervormig of conisch deel (de spil) waaromheen een schroefdraad is aangebracht, met aan één uiteinde een verbreding, de kop, waarin op het uiteinde een sleuf of een anders gevormde verdieping is aangebracht. Hierin past een schroevendraaier.

Oftewel een schroef.

Ik snap alleen niet wat er nu voorgesteld wordt. Na het bestrooien gaat die schroef er normaal gesproken uit, lijkt me. Ik zou de schroef zelf iig niet bestrooien. Ik zou hem ergens plaatsen waar hij niet in de weg staat... :)

Ik vind je gras er mooi bij liggen. Ik wil ook met gras aan de slag maar ik heb (nog) geen grasmepper ;). In dit seizoen is het alleen erg lastig om die elektronische vliegenmeppers bij de Wibra of zo te vinden, en degene die we thuis hebben mag ik niet gebruiken van de baas (hoe bedoel je onder de plak? :)).

Ik zie op de foto's alleen niets terug van de kleuren verf die je eronder hebt gesmeerd. Ik denk dat dat betekent dat je genoeg gestrooid hebt. :)

Hoi Henk,

Ik zal straks nog een foto maken van het geheel als het kompleet droog is.

De gras legger kun je kopen bij de Fam. Vriend.
Eventueel kunnen ze hem voor je meenemen naar de beurs in Houten, maar ik denk ook dat het geen probleem is om het per post te versturen.

Wim N, zijn brievenbus wordt regelmatig gevuld door hun.

Wat de schroef betreft ( vijs ) die gaat er na het strooien weer uit.
Ik begrijp ook niet wat Peter nu precies bedoeld maar dat horen we nogwel van hem  :D :)

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Hier nog wat nieuwe foto's van het gras.

Met flits.



Zonder flits.



Zij aanzicht.



Er is nog geen gras weggezogen, ik laat het nog even drogen.

En weer een update van het station waar Saskia nog druk mee in de weer is  :D :D



Groeten,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
hallo peter,

sorry ik bedoelde inderdaad,de schroef(vijs),sorry voor de uitspraak van mij.
komt goed hoor bij hoor,je station ziet er heel mooi uit complimenten aan je vrouw.


groeten peter
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Citaat van: peterke33 op zondag 20 december 2009, 13:36:01
hallo peter,

sorry ik bedoelde inderdaad,de schroef(vijs),sorry voor de uitspraak van mij.
komt goed hoor bij hoor,je station ziet er heel mooi uit complimenten aan je vrouw.


groeten peter

Dag Peter,

Dat het een schroef was wisten we inmiddels, maar ik begrijp niet wat jij nu bedoelde met het dubbelzijdige plakband en wat je hiermee wilde doen.

Ik hoor het wel.

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
peter,

en stukje dubbel zijdige tape over je schroef doen en dan kan je het makkelijk wegwerken zodat het niet opvalt.hopelijk snap je mij zo beter,of mag de schroef zichtbaar blijven? ik hoop dat ik en beetje heb kunne helpen.

groeten peter
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Hallo Peter,

Vanochtend nog uitgeprobeerd wat jij me verteld had, maar helaas zonder resultaat!
Ben nu toch wel overtuigd dat er iets mis is met de sein-decoders.
Ga contact opnemen met Jaap Kramer en kijken voor een oplossing.
Bedankt voor de info !!

mvr

Rene
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Citaat van: peterke33 op zondag 20 december 2009, 14:10:29
peter,

en stukje dubbel zijdige tape over je schroef doen en dan kan je het makkelijk wegwerken zodat het niet opvalt.hopelijk snap je mij zo beter,of mag de schroef zichtbaar blijven? ik hoop dat ik en beetje heb kunne helpen.

groeten peter

Nu begrijp ik wat je bedoeld Peter  :D

Nee hoor de schroef is alleen nodig als je het gras strooit, omdat het met een soort vliegenmepper gaat moet een draad in verbinding staan met de lijm zodat het gras mooi recht komt te staan.

Hierna kan de schroef verwijderd worden.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Citaat van: SEIN op zondag 20 december 2009, 14:26:49
Hallo Peter,

Vanochtend nog uitgeprobeerd wat jij me verteld had, maar helaas zonder resultaat!
Ben nu toch wel overtuigd dat er iets mis is met de sein-decoders.
Ga contact opnemen met Jaap Kramer en kijken voor een oplossing.
Bedankt voor de info !!

mvr

Rene


Ik had ook op jou andere draadje al gereageerd Rene, maar dit is echt balen.

Hou ons op de hoogte, als je met de nieuwe decoder aan de slag gaat.

Succes.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Peter,
Ik zie dat je de graslegger al gebruikt heb en het ziet er niet verkeerd uit moet ik zeggen.
Maar je vraagt nog wat tips nou daar gaan we dan.
Strooi niet te veel vezels, ze gaan dan over elkaar heen leggen en bereiken dan de houtlijm niet en zitten dan ook niet vast.
Zorg voor een wat ruwe ondergrond zodat het niet gaat lijken op een golfveld, plak dus gerust wat grove vlokken zo hier en daar in de houtlijm en ga dan grasleggen.
Vervolgens neem ik een zeefje met een weinig helefijne groene stof en strooi dit heeeeel voorzichtig over het pas aangelegde gras.
Hierdoor wordt het grasveld ietsje voller en dichter wat een goed effect geeft.
Als alles dan goed is gedroogd spuit ik er een waas blankelak overheen en klaar is PETER, dus geen stofzuiger gebruiken.
De ondergrond kleur is belangrijk voor de bodem gesteldheid, (grijs/zwart) geeft een kleigrond weer, (geel/bruin) zandgrond, (bruin) een vochtigeplek in het grasland.
Dan nog even een Tip voor de graspollen.
Neem een plaatje printplaat en druppel er druppeltjes houtlijm op en neem de graslegger , doe de krokodillenklem op het printplaatje en strooi je gras over de druppels.
Zie hier de graspollen zet ze tussen het grind in je bedding en ook dit is weer klaar.
Hopende je hier mee van dienst te zijn geweest.
Groeten Jaap
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Citaat van: vriend op zondag 20 december 2009, 15:33:48
Peter,
Ik zie dat je de graslegger al gebruikt heb en het ziet er niet verkeerd uit moet ik zeggen.
Maar je vraagt nog wat tips nou daar gaan we dan.
Strooi niet te veel vezels, ze gaan dan over elkaar heen leggen en bereiken dan de houtlijm niet en zitten dan ook niet vast.
Zorg voor een wat ruwe ondergrond zodat het niet gaat lijken op een golfveld, plak dus gerust wat grove vlokken zo hier en daar in de houtlijm en ga dan grasleggen.
Vervolgens neem ik een zeefje met een weinig helefijne groene stof en strooi dit heeeeel voorzichtig over het pas aangelegde gras.
Hierdoor wordt het grasveld ietsje voller en dichter wat een goed effect geeft.
Als alles dan goed is gedroogd spuit ik er een waas blankelak overheen en klaar is PETER, dus geen stofzuiger gebruiken.
De ondergrond kleur is belangrijk voor de bodem gesteldheid, (grijs/zwart) geeft een kleigrond weer, (geel/bruin) zandgrond, (bruin) een vochtigeplek in het grasland.
Dan nog even een Tip voor de graspollen.
Neem een plaatje printplaat en druppel er druppeltjes houtlijm op en neem de graslegger , doe de krokodillenklem op het printplaatje en strooi je gras over de druppels.
Zie hier de graspollen zet ze tussen het grind in je bedding en ook dit is weer klaar.
Hopende je hier mee van dienst te zijn geweest.
Groeten Jaap


Dag Jaap,

Ik ben blij te lezen dat jij de eerste resultaten er niet verkeerd uit vind zien  :D :D

Ik heb dit test stukje gedaan met de vezels die erbij zaten, maar ik begrijp wat je bedoeld met de zeer fijne vezels die vullen de gaten mooi op.

De graspollen tussen de ballast is een goede tip, ik moet eens een stukje print gaan kopen om dit te doen.

Ik vind dit wel erg leuk om te doen, hebben jullie geen eendags cursus in de planning staan met een kleine groep mensen???.

Ik zou hier dan graag aan deelnemen.

Bedankt voor je tips.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Hoi Peter.
Mooi, dat jij en je vrouw Saskia er behoorlijk de gang in hebben! 8)
En nog gezellig ook, samen een stukje van de baan en scenery maken, is op dit soort dagen toch prachtig om te doen.
Het sein werkt nu ook heel mooi, goed te zien op het filmpje! :lol:
Het gras project is ook mooi om te volgen, kan ik mooi de kunst afkijken!

Succes met de bouw, af en toe even buiten genieten en daarna weer gauw verder! :roll: :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gras leggen
Citaat van: AlbertJan op zondag 20 december 2009, 16:10:09
Hoi Peter.
Mooi, dat jij en je vrouw Saskia er behoorlijk de gang in hebben! 8)
En nog gezellig ook, samen een stukje van de baan en scenery maken, is op dit soort dagen toch prachtig om te doen.
Het sein werkt nu ook heel mooi, goed te zien op het filmpje! :lol:
Het gras project is ook mooi om te volgen, kan ik mooi de kunst afkijken!

Succes met de bouw, af en toe even buiten genieten en daarna weer gauw verder! :roll: :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Dag AlbertJan,

Ja we hadden andere plannen maar dit is ook erg leuk om te doen.

Saskia is bijna klaar met het station en dan willen we hem nog wat ouder maken.

Kijk wel uit met het gras want als jij de kunst wil afkijken krijg je kunstgras :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:.

De 3 seinen hebben nu allemaal langere kabel en staan op de baan, dit staat erg leuk.

Ik zal er zo nog even een foto van plaatsen.

Mijn pc staat voor het raam dus ik geniet van het uitzicht terwijl ik op het forum bezig ben.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Hier de beloofde foto's

Het eerste sein staat nu nog alleen op de baan, ik heb houtlijm gebruikt om het kunstof van het sein op het hout te kunnen lijmen.



De draden liggen nu los onder de baan, ik laat de seinen eerst goed drogen.
Alders ben ik bang dat de draden de seinen van hun plekje trekken.





En ten slot alle drie  :D



Morgen hoop ik te beginnen met aansluiten, als het weer het een beetje toelaat.

Dit wordt dus mijn station, ik heb er voor gekozen dat deze sporen maar in een richting bereden kunnen worden.

Hierdoor krijg ik een speels effect bij de perrons.

Wordt vervolgt  :wink: :wink:

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Hallo!

zeg Peter, ik zie de plaatjes niet. het duurt te lang om te downloaden, en ik ben wel erg benieuwd. zou je niet een andere manier weten voor je plaatjes?
tinypic levert wel vaker problemen op bij mij (ook bij anderen?)

Hessel
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Citaat van: de Hoeve op zondag 20 december 2009, 17:01:34
Hallo!

zeg Peter, ik zie de plaatjes niet. het duurt te lang om te downloaden, en ik ben wel erg benieuwd. zou je niet een andere manier weten voor je plaatjes?
tinypic levert wel vaker problemen op bij mij (ook bij anderen?)

Hessel

Hessel,

Ik zie de foto's gewoon staan??? ik begrijp er niets van waarom jij je niet kunt zien.

Wel balen zeg want het zijn mooie plaatjes :cry: :cry: :cry:.

probeer het later nog eens, tot nu toe heb ik geen klachten gehoord dat de foto's niet zichtbaar waren.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Ik zie de plaatjes wel. Ziet er netjes uit. Succes met het aansluiten.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
hallo naamgenoot,
ziet er weer mooi uit die seinen,telkens weer leuk een update te zien van jou baan.


groeten peter
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Hallo Peter,

Dat staat leuk die seinen zo, voorzichtig er mee doen ze breken nog al snel  :mrgreen:

Het is een goede beslissing om de treinen maar op een manier het station binnen te laten rijden.

Anders wordt je helemaal gek van die treinen die van alle kanten aankomen  :D :D

Gr Einte
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Citaat van: Einte op zondag 20 december 2009, 18:07:45
Hallo Peter,

Dat staat leuk die seinen zo, voorzichtig er mee doen ze breken nog al snel  :mrgreen:

Het is een goede beslissing om de treinen maar op een manier het station binnen te laten rijden.

Anders wordt je helemaal gek van die treinen die van alle kanten aankomen  :D :D

Gr Einte

Hoi Einte,

Ja het wordt steeds moeilijker om een plaat mee naar de huiskamer te nemen, hier heb ik namelijk meer ruimte om te knutselen.

Omdat ik de treinen op deze manier binnen laat komen kon ik het met 3 seinen doen anders had ik er 6 nodig.

Citaat van: peterke33 op zondag 20 december 2009, 17:47:19
hallo naamgenoot,
ziet er weer mooi uit die seinen,telkens weer leuk een update te zien van jou baan.


groeten peter

Bedankt voor de complimenten, morgen weer aan de slag met aansluiten als ik op tijd binnen ben.

Of zou ik morgen ijsvrij hebben :wink: :wink:

Groeten,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
peter,

ik weet niet wat voor werk je doet,maar ze geven hier helaas in belgié nog vorst weer :? :?
morgen zoals altijd met het openbaarvervoer gaan werken,weet niet hoe het gaat verlopen. :shock:

groeten peter
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Citaat van: peterke33 op zondag 20 december 2009, 19:00:59
peter,

ik weet niet wat voor werk je doet,maar ze geven hier helaas in belgié nog vorst weer :? :?
morgen zoals altijd met het openbaarvervoer gaan werken,weet niet hoe het gaat verlopen. :shock:

groeten peter

ik werk als installatie technicus en ga het hele land door, morgen ochtend maar eens kijken of er te rijden valt, er wordt wel gewaarschuwd voor gladheid.

Zo even naar het nieuws kijken wat we allemaal nog kunnen verwachten.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Citaat van: degeluidsman op zondag 20 december 2009, 19:05:19
Citaat van: peterke33 op zondag 20 december 2009, 19:00:59
peter,

ik weet niet wat voor werk je doet,maar ze geven hier helaas in belgié nog vorst weer :? :?
morgen zoals altijd met het openbaarvervoer gaan werken,weet niet hoe het gaat verlopen. :shock:

groeten peter

ik werk als installatie technicus en ga het hele land door, morgen ochtend maar eens kijken of er te rijden valt, er wordt wel gewaarschuwd voor gladheid.

Zo even naar het nieuws kijken wat we allemaal nog kunnen verwachten.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter,

Bij mij voor de deur ligt 20 cm sneeuw, in Culemborg is moeilijk te rijden  :shock: :shock:

Succes morgen

Morgen lekker vrij........

Gr Einte
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Helaas vandaag niets aan de baan kunnen doen.

Door het weer zijn mijn werkzaamheden uitgelopen en ik was pas laat thuis :( :(

Ik had de jas net uit toen Jaap Kramer ( van Littfinski ) belde over de seindecoder.

Zoals jullie nu wel weten moet je goed opletten op welk adres je de decoder laat beginnen.

In de ECoS wordt steeds gewerkt met stappen van 4.
Als je adres 49 gebruikt staat hij dus op decoder 13:1.

Dit is erg belangrijk anders werkt het niet goed.

Jaap gaat het nog verder onderzoeken en zal de handleiding aanpassen.

Ook is er veel geschreven over de spanning, de een zegt dat de spanning van het programeer spoor moet komen en de andere zegt de baanspanning.

Het moet de BAANSPANNING zijn, in iedergeval waar het digitale signaal over gaat.

Je kunt de decoder wel met een andere transformator van spanning voorzien zodat je meer stroom overhoud om te rijden.

Ik hoop morgen eerder thuis te zijn, want ik ben wel benieuwd hoe de seinen staan op mijn baan.

Wordt vervolgt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Hoi Peter,

branden de seinen al 8)? Of is de lampolie op :lol:.

Ik ben benieuwd hoe het staat en werkt natuurlijk.

Snel weer een keertje kijken. :D.

Groetjes Sander
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Citaat van: Seinwezen op dinsdag 22 december 2009, 18:47:02
Hoi Peter,

branden de seinen al 8)? Of is de lampolie op :lol:.

Ik ben benieuwd hoe het staat en werkt natuurlijk.

Snel weer een keertje kijken. :D.

Groetjes Sander

Hoi Sander,

Ja er werkt het een en ander  :D :D :D

Ik ben nu foto's en een filmpje aan het uploaden, dus er komt zo een update.

Kom maar kijken ( als je durft ) haha.


Peter / je buurman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
peter,

ik durf met een gerust hart naar je filmpje en foto's kijken want het is altijd fijn een update van jou te zien.


groeten peter
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Citaat van: peterke33 op dinsdag 22 december 2009, 20:12:54
peter,

ik durf met een gerust hart naar je filmpje en foto's kijken want het is altijd fijn een update van jou te zien.


groeten peter

Nog even geduld Peter, het uploaden duurt even.

Ik denk dat het met 15 a 20 minuten wel online zal staan.

Wordt vervolgt.


Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Vanmiddag was ik op tijd thuis en ben lekker aan mijn baan gaan werken.

De seinen had ik al eerder geplaatst en gelijmd.

Hier zie je hoe dun de draden zijn als ze uit het sein komen, het kwam net goed uit anders had ik door de print moeten boren :)



De kabels netjes gevlochten en door de boekbinders geleid.



De draden moesten via de al aanwezige connector, naar de decoder die onder de plaat is gemonteerd.



Hier kun je goed zien dat een sein niet op de module staat maar net op het vaste gedeelte van de baan.

De decoder krijgt hier zijn vaste plekje, deze heb ik vastgezet met de Marklin schroeven waar je normaal C-rails mee vastzet.



De draden van dit sein worden via een schroef van de baan afgehouden.

De decoder is nu aangesloten op 2 seinen, het derde sein staat op de andere module dus gaan de kabels onder de baan door naar de andere kant en via een connector maar de rechter module.

Dit moet dus nog gaan gebeuren.



Van Einte heb ik afgelopen beurs in Houten 3 mooie 4040 wagons gekregen die worden getrokken door de BR41 die ik van de week samen met Sander heb omgebouwd.

De loc klinkt nog wat rouw, dus daar moet nog even naar gekeken worden, misschien staan de cv waarde's nog niet goed ingesteld staan.



Hier nog een foto genomen toen ik boven op de baan stond.



Tot zover, ALLE TIPS OP OF AANMERKINGEN ZIJN WELKOM  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
hallo peter,

een aanmerking heb ik niet, :oops:alleen dat het er weer goed uitziet.en ook weer telkens zoals bij iedereen een deftige uitleg hoe en wat je doet,fijn om zo medeforum lezers te helpen die ook digitaal gaan schakelen.doe zo voort goed beezig,knappe baan ben je aant maken.


groeten peter
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Hallo Peter,

Citaat van: degeluidsman op maandag 21 december 2009, 22:05:27
Het moet de BAANSPANNING zijn, in iedergeval waar het digitale signaal over gaat.

Je kunt de decoder wel met een andere transformator van spanning voorzien zodat je meer stroom overhoud om te rijden.
Ik neem aan dat je het hier over het normaal aansturen van de decoders.
Programmeren en aansturen zijn twee verschillende dingen.


Mvg,
Peter
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Citaat van: peterke33 op dinsdag 22 december 2009, 21:09:12
hallo peter,

een aanmerking heb ik niet, :oops:alleen dat het er weer goed uitziet.en ook weer telkens zoals bij iedereen een deftige uitleg hoe en wat je doet,fijn om zo medeforum lezers te helpen die ook digitaal gaan schakelen.doe zo voort goed beezig,knappe baan ben je aant maken.


groeten peter

Hoi Peter,

Ik doe mijn best om uit te leggen hoe ik het een en ander bouw.
Het is altijd leuk om te lezen dat iemand er iets aan heeft of nog een betere oplossing aandraagd.

Daarom is dit forum zo leuk en leerzaam.

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Hallo Peter,

Dit is een mooie update met die seinen, en die boekbinders maak jij ook goed gebruik van.

Ik hoef er niet veel meer te plakken mijn elektra is bijna klaar zie mijn draadje.

Kom binnenkort wel even langs als mijn zoon er is  :D  even kijken hoe dit rijd  :mrgreen:

Gr Einte
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen staan op de baan
Citaat van: Freak op dinsdag 22 december 2009, 21:15:49
Hallo Peter,

Citaat van: degeluidsman op maandag 21 december 2009, 22:05:27
Het moet de BAANSPANNING zijn, in iedergeval waar het digitale signaal over gaat.

Je kunt de decoder wel met een andere transformator van spanning voorzien zodat je meer stroom overhoud om te rijden.
Ik neem aan dat je het hier over het normaal aansturen van de decoders.
Programmeren en aansturen zijn twee verschillende dingen.


Mvg,
Peter

Dag Peter ( veel voorkomende naam  :D ).

Ik heb het zowel over programeren en normaal aansturen van Littfinski sein decoders.

Gisteren een heel geprek gehad met Jaap Kramer de importeur van deze decoder.

De decoder kun je op inlezen zetten, het eerste adres wat hij dan binnenkrijgt is zijn start adres.

Vandaar dat hij gewoon op de baanspanning ( voor het digitale signaal ) aangesloten moet worden.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Dat heb je netjes gemonteerd met die dunne draadjes Peter!!

Succes verder,
Groet,
Rutger
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Citaat van: Einte op dinsdag 22 december 2009, 21:47:17
Hallo Peter,

Dit is een mooie update met die seinen, en die boekbinders maak jij ook goed gebruik van.

Ik hoef er niet veel meer te plakken mijn elektra is bijna klaar zie mijn draadje.

Kom binnenkort wel even langs als mijn zoon er is  :D  even kijken hoe dit rijd  :mrgreen:

Gr Einte

Hallo Einte,

Ook bij mij zitten de meeste draden ( hoop ik ) onder de baan.
De boekbinders zijn op dus ik ga er nog een paar kopen, want ik wil het wel afmaken met deze strips.

De onderste regel begrijp in niet helemaal  :? :?

Spreek je weer,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 22 december 2009, 21:52:40
Citaat van: Einte op dinsdag 22 december 2009, 21:47:17
Hallo Peter,

Dit is een mooie update met die seinen, en die boekbinders maak jij ook goed gebruik van.

Ik hoef er niet veel meer te plakken mijn elektra is bijna klaar zie mijn draadje.

Kom binnenkort wel even langs als mijn zoon er is  :D  even kijken hoe dit rijd  :mrgreen:

Gr Einte

Hallo Einte,

Ook bij mij zitten de meeste draden ( hoop ik ) onder de baan.
De boekbinders zijn op dus ik ga er nog een paar kopen, want ik wil het wel afmaken met deze strips.

De onderste regel begrijp in niet helemaal  :? :?

Spreek je weer,

Peter / degeluidsman.

Die locomotieven en met die seinen en de ecos, dit heb ik nog nooit reallive gezien.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Citaat van: TRUKO op dinsdag 22 december 2009, 21:49:56
Dat heb je netjes gemonteerd met die dunne draadjes Peter!!

Succes verder,
Groet,
Rutger

Dank je voor het compliment.

Ik moet er wel de bril voor opzetten  :shock: ja je wordt ouder papa  :D

Het is echt super dun draad, ik was steeds bang dat het af zou breken.

groet,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Citaat van: Einte op dinsdag 22 december 2009, 21:54:22
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 22 december 2009, 21:52:40
Citaat van: Einte op dinsdag 22 december 2009, 21:47:17
Hallo Peter,

Dit is een mooie update met die seinen, en die boekbinders maak jij ook goed gebruik van.

Ik hoef er niet veel meer te plakken mijn elektra is bijna klaar zie mijn draadje.

Kom binnenkort wel even langs als mijn zoon er is  :D  even kijken hoe dit rijd  :mrgreen:

Gr Einte

Hallo Einte,

Ook bij mij zitten de meeste draden ( hoop ik ) onder de baan.
De boekbinders zijn op dus ik ga er nog een paar kopen, want ik wil het wel afmaken met deze strips.

De onderste regel begrijp in niet helemaal  :? :?

Spreek je weer,

Peter / degeluidsman.

Die locomotieven en met die seinen en de ecos, dit heb ik nog nooit reallive gezien.

Zou je dat wel doen??? als je eenmaal de ECoS aan het werk gezien hebt krijg je de kriebels om geld uit te geven  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

We spreken wel weer een keer af :P

Groeten,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
peter,

ikzelf ben ook wel heel blij met mijn cs2 hoor,ik echt supper want sommige locs kunnen meer doen met een cs2 dan een mobielstation.helaas heb ik nooit een ecos zien werken, :( maar ben wel blij met het gene ik heb hoor.


groeten peter
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De seinen werken en een filmpje
Citaat van: peterke33 op dinsdag 22 december 2009, 22:13:54
peter,

ikzelf ben ook wel heel blij met mijn cs2 hoor,ik echt supper want sommige locs kunnen meer doen met een cs2 dan een mobielstation.helaas heb ik nooit een ecos zien werken, :( maar ben wel blij met het gene ik heb hoor.


groeten peter

Zo bedoelde ik het niet Peter haha.

Het was een hint voor Einte.

Wel ik ga slapen morgen weer vroeg op.

Peter / degeluidsman.