Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Meine en 9 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 04 december 2022, 09:47:52Ik zag draad van 28 Ohm. of 63 Ohm. de meter

Hoeveel "meter" draad denk je in zo een snijder te moeten verwerken? Denk dat 20cm al heel veel is. Als daar 12V op losgelaten wordt en er moet 1 tot 2 Amp (gemiddelde 1,5A) doorheen om er een beetje warmte in te krijgen dan heb je een weerstandswaarde nodig van 12 gedeeld door 1,5 is 8 Ohm. Dat betekent dan een lengte van 63/8 = 8cm.

Ik heb geen idee hoeveel stroom er voor zo'n snijdraad benodigd is, misschien staat dat ergens in de specificaties van die apparaten. Maar op een dergelijke manier kun je berekenen hoe lang en welke draad je nodig hebt.
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Luke Towan heeft hiervoor een filmpje van gemaakt.

Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Hoi Peter, Ik heb ooit een snijder van Conrad gekocht. Dat blijkt een ongelukkig ding maar het werkt wel en kost weinig. Door EPS gaat hij als een mes door de boter, met XPS moet je een beetje rustig aan doen. Ik heb even gemeten: voeding 5 Volt, draadlengte 17 cm, weerstand 5 Ohm (over 17 cm).

Groet, Arie
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Zet m op Peter  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Hi Peter,
Märklinofsweden heeft op zijn youtube ergens een mooi filmpje staan voor een piepschuimsnijder (zelfbouw). Hij spant een draadje op bijvoorbeeld 2cm boven zijn werkblad zodat hij heel precies de juiste dikte kan snijden. Wat stroom en weerstand betreft weet ik niet precies wat je moet kopen: ik heb zelf zo'n proxxon piepschuimsnijder, die bevalt prima. Maar ook bij zo'n kant en klaar ding ben je steeds bezig met de stroom bijstellen. Beetje warmer, beetje koeler, je blijft pielen. Dus het is wel een aanbeveling om het regelbaar te krijgen. Ik heb zelf wel eens een snijder gemaakt van een oude Märklin trafo (0-16V) en een wolfraam gloeidraad over een houten lat. Werkte prima. Alleen blijft het wat provisorisch en omdat ik hem toch wel veel gebruik heb ik die proxxon cutter gekocht. Die kan wat gemakkelijker in de kast.
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 04 december 2022, 09:47:52Na het lezen van jullie tips  :thumbup: ben ik me gaan verdiepen in het snijden van de XPS platen, ik wil graag zelf een snijder bouwen en hiervoor heb ik weerstanddraad nodig. Ik zag draad van 28 Ohm. of 63 Ohm. de meter, welke is hier het beste voor te gebruiken?

Neem een kijkje bij Proxxon en koop daar reservedraad voor hun eigen thermocutter. De trafo op ongeveer 10 volt is voor deze draad voldoende. Dan ben je op dat gebied klaar.
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Hallo allemaal,

Ik heb het filmpje om zelf een piepschuimsnijder bekeken en die man maakt er iets moois van, in dit filmpje wordt en gebruik gemaakt van een regelaar om de warmte in te stellen.
In mijn zoektocht kwam ik deze regelaar tegen maar schrok van de prijs, die ligt Rond de € 60.00
Dan is het zelf bouwen bijna geen optie, want voor een paar euro meer koop je kant er klare versies met regelbare warmte.
Een regelbare voeding was mijn volgende gedachten want die dingen kun je voor veel meer gebruiken natuurlijk, de prijzen beginnen rond de € 60.00 tot € 300 aan toe.

Tja wat is nu wijsheid, ik heb in ieder geval net de weerstanddraad van proxxon besteld, en daarmee ga ik eerst eens experimenteren.
Mocht het echt regelbaar moeten zijn dan overweeg ik om een regelbare voeding aan te schaffen.

De draad zal een aantal dagen onderweg zijn.



Citaat van: doevie op zondag 04 december 2022, 11:05:56Ha die Peter,

Ik ben hééél benieuwd! Ik denk dat je op dit forum inmiddels voldoende voorbeelden hebt kunnen zien om een beetje te bedenken hoe je het zou willen aanpakken dus tips heb je vast niet nodig. Ik wens je wel heel veel plezier want ik vind zelf scenery maken toch het leukste!
Hoi Doevie,
Ik heb het nodige op het forum kunnen vinden maar ook op het www zijn er mooie voorbeelden te vinden.
Dat plezier zit er wel aan te komen, ik ben er naartoe aan het groeien  :)



Citaat van: Lobomotion69 op zondag 04 december 2022, 14:23:48
Citaat van: Degeluidsman op zondag 04 december 2022, 09:47:52Ik zag draad van 28 Ohm. of 63 Ohm. de meter

Hoeveel "meter" draad denk je in zo een snijder te moeten verwerken? Denk dat 20cm al heel veel is. Als daar 12V op losgelaten wordt en er moet 1 tot 2 Amp (gemiddelde 1,5A) doorheen om er een beetje warmte in te krijgen dan heb je een weerstandswaarde nodig van 12 gedeeld door 1,5 is 8 Ohm. Dat betekent dan een lengte van 63/8 = 8cm.

Ik heb geen idee hoeveel stroom er voor zo'n snijdraad benodigd is, misschien staat dat ergens in de specificaties van die apparaten. Maar op een dergelijke manier kun je berekenen hoe lang en welke draad je nodig hebt.
Hoi Henk,
Het zal een beetje experimenteren worden, de draad is besteld en volgens mij zit er zo'n 30 meter op de rol dus als hij te veel voor zijn kiezen krijgt en de draad doorbrand dan weet ik dat het voltage naar beneden moet  :D



Citaat van: DB69 op zondag 04 december 2022, 14:34:31Luke Towan heeft hiervoor een filmpje van gemaakt.


Hoi DB69,
Dit filmpje van Luke Towan heb ik helemaal bekeken, hij pakt de zaken goed aan, maar om dit te bouwen lopen de kosten erg snel op en is een kant en klaar model aantrekkelijker.



Citaat van: ArieV op zondag 04 december 2022, 19:05:28Hoi Peter, Ik heb ooit een snijder van Conrad gekocht. Dat blijkt een ongelukkig ding maar het werkt wel en kost weinig. Door EPS gaat hij als een mes door de boter, met XPS moet je een beetje rustig aan doen. Ik heb even gemeten: voeding 5 Volt, draadlengte 17 cm, weerstand 5 Ohm (over 17 cm).

Groet, Arie
Hoi Arie,
Bij Conrad had ik ook gekeken en zag een zeer betaalbaar model staan, maar zoals jij al aangaf lijkt dit niet echt een goed ding, alle waar naar zijn geld nietwaar.
Ik ga experimenteren met de draad van Proxxon en kijken wat er gebeurd, mocht ik de warme beter moeten regelen dan komt er een regelbare voeding.



Citaat van: wimpietje op zondag 04 december 2022, 19:16:51Zet m op Peter  :thumbup:
Hoi Wim,
Gaan we doen  :)



Citaat van: doevie op maandag 05 december 2022, 09:38:15Hi Peter,
Märklinofsweden heeft op zijn youtube ergens een mooi filmpje staan voor een piepschuimsnijder (zelfbouw). Hij spant een draadje op bijvoorbeeld 2cm boven zijn werkblad zodat hij heel precies de juiste dikte kan snijden. Wat stroom en weerstand betreft weet ik niet precies wat je moet kopen: ik heb zelf zo'n proxxon piepschuimsnijder, die bevalt prima. Maar ook bij zo'n kant en klaar ding ben je steeds bezig met de stroom bijstellen. Beetje warmer, beetje koeler, je blijft pielen. Dus het is wel een aanbeveling om het regelbaar te krijgen. Ik heb zelf wel eens een snijder gemaakt van een oude Märklin trafo (0-16V) en een wolfraam gloeidraad over een houten lat. Werkte prima. Alleen blijft het wat provisorisch en omdat ik hem toch wel veel gebruik heb ik die proxxon cutter gekocht. Die kan wat gemakkelijker in de kast.
Hi Doevie,
Dat filmpje had ik ook bekeken en dit is een mooie manier om er 2mm. Gelijkmatig vanaf te halen, de platen zijn 20mm. Dik en als ik het juist gelezen had dien je bij het gebruik van C rails 18mm hoogte te gebruiken.
Als ik jou ervaringen zo leest dan ontkom ik bijna niet aan een regelbare voeding, zo het www maar eens eens op om te zien wat er te koop is voor een redelijke prijs.



Citaat van: ronaldk op maandag 05 december 2022, 10:59:33
Citaat van: Degeluidsman op zondag 04 december 2022, 09:47:52Na het lezen van jullie tips  :thumbup: ben ik me gaan verdiepen in het snijden van de XPS platen, ik wil graag zelf een snijder bouwen en hiervoor heb ik weerstanddraad nodig. Ik zag draad van 28 Ohm. of 63 Ohm. de meter, welke is hier het beste voor te gebruiken?

Neem een kijkje bij Proxxon en koop daar reservedraad voor hun eigen thermocutter. De trafo op ongeveer 10 volt is voor deze draad voldoende. Dan ben je op dat gebied klaar.

Hoi Ronald,
Ik heb de door jou aanbevolen draad besteld, wel bij een andere leverancier want dan wordt het gratis verzonden.
Het zal een paar dagen duren voordat het binnen is, rond de kerstdagen ben ik lekker vrij en kan ik me volledig storten in dit avontuur.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Een goede avond,

Heel, heel lang geleden heb ik nog piepschuim moeten snijden voor mij rondvlucht modellen (combat F2D).
Ik gebruikte voor de voeding een .... gewone Märklin .. transfo !!!!
Als draad de zgn. lijnen voor de rondvlucht modellen.
Af en toe knapte de draad wel eens door maar ik heb er toch vele vleugels zo weten snijden.
Mvg
Olivier 77 
 
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Zelf heb ik kanthaldraad 0,5 mm besteld via Ali-ex.
Die wil ik opspannen ala Marklinofsweden en ook voeden met een oude marklintrafo.
En dan gaan snijden.
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Hallo allemaal,


Citaat van: Olivier77 op maandag 05 december 2022, 20:39:35Een goede avond,

Heel, heel lang geleden heb ik nog piepschuim moeten snijden voor mij rondvlucht modellen (combat F2D).
Ik gebruikte voor de voeding een .... gewone Märklin .. transfo !!!!
Als draad de zgn. lijnen voor de rondvlucht modellen.
Af en toe knapte de draad wel eens door maar ik heb er toch vele vleugels zo weten snijden.
Mvg
Olivier 77 
 
Hoi Olivier,
Een gewone Marklin transformator heb ik niet in huis, ik ja een regelbare voeding aanschaffen en ben er zo goed als zeker uit.
De draad die ik nu besteld heb zit op rol en heeft een lengte van 30 meter daar moet ik toch wel even mee vooruit kunnen  :)



Citaat van: robkop op dinsdag 06 december 2022, 22:14:22Zelf heb ik kanthaldraad 0,5 mm besteld via Ali-ex.
Die wil ik opspannen ala Marklinofsweden en ook voeden met een oude marklintrafo.
En dan gaan snijden.
Hoi Rob,
Ik wil graag een model maken waarbij ik zowel horizontaal als verticaal kan snijden, materiaal is onderweg en ik hoop straks lekker aan de gang te kunnen.
Met de kerst ben ik vrij en kan alle aandacht aan de perrons geven ( natuurlijk ook de familie niet vergeten aandacht te geven  :D ).


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Voordelig trafootje nodig Peter?
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=89921.0
:thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
@citaat
Hoi Hans,

Ik heb gisteravond een regelbare voeding besteld met digitale uitlezing, ik kan straks tot 30V gaan met een vermogen van 150W.
Een prima ding voor meerdere toepassingen lijkt mij.

Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Hallo allemaal,

Vandaag een mailtje ontvangen dat de Proxxon weerstanddraad niet leverbaar is bij de fabrikant, ze kijken het nog 3 dagen aan en als het dan nog niet geleverd is annuleren ze mijn bestelling  :( :( :(


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Peter, je maakt het afsnijden van een stuk hard piepschuim voor je zelf wel heel ingewikkeld vind ik ☺️

Als je bang bent om een mesje te gebruiken, kun je ook handschoenen aandoen, €1,15 bij de aC
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Hoi Barry,

Misschien ga ik niet voor de makkelijkste weg, maar als ik iets doe wil ik graag het puntje op de i zetten.

Naast de perrons heb ik nog andere ideeen voor dit materiaal.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Beste Peter,

ik ben het wel eens met Barry1972.
Lijkt wel een beetje op het wiel weer opnieuw uit te vinden.

Misschien kan je het XPS plaat wat jij hebt gekocht niet eens met een hete draad snijden, er zijn verschillende soorten dus ik zou je adviseren om eens met een eenvoudig setje te beginnen.
Dan weet je gelijk hoe het werkt en wat de valkuilen zijn.

Probeer hier maar mee een puntje op en een i te snijden dan merk je wel dat het best nog wel wat vaardigheid vraagt.
PUNT OP i


Draad kan je hier bestellen is gewoon op voorraad KLIK

Voor een perron lijkt mij overigens XPS plaat niet de beste oplossing.
Je krijgt er snel putten in en das nie mooi voor een strak perron.
Je kan beter MDF gebruiken, op maat laten zagen of zelf met je mooie lintzaag op maat afzagen.
Zijkanten dan netjes afwerken kan op verschillende manieren.
Laat je creativiteit er eens op los of kijk hoe andere het doen en/of hebben gedaan.
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Haha jongens...

Ik denk dat Peter heel goed weet wattie doet. He's a man with a plan. Ik begrijp dat plannetje wel... Go Peter! :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
 @citaat

Even kijken wat Peter heeft geschreven.

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 03 december 2022, 11:52:58Hallo allemaal,

De wonderen zijn de wereld nog niet uit,

Omdat ik nog geen ervaring met dit spul heb maar altijd goede berichten lees heb ik 4 platen in ons kleine autootje geladen met het gevoel dat het wel goed komt.

Vraagje aan de XPS gebruikers, zagen jullie deze platen of wordt er een andere methode gebruikt?

Tip zijn zeer welkom.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Hallo allemaal,


Citaat van: iTom op vrijdag 09 december 2022, 09:41:16Beste Peter,

ik ben het wel eens met Barry1972.
Lijkt wel een beetje op het wiel weer opnieuw uit te vinden.

Misschien kan je het XPS plaat wat jij hebt gekocht niet eens met een hete draad snijden, er zijn verschillende soorten dus ik zou je adviseren om eens met een eenvoudig setje te beginnen.
Dan weet je gelijk hoe het werkt en wat de valkuilen zijn.

Probeer hier maar mee een puntje op en een i te snijden dan merk je wel dat het best nog wel wat vaardigheid vraagt.
PUNT OP i


Draad kan je hier bestellen is gewoon op voorraad KLIK

Voor een perron lijkt mij overigens XPS plaat niet de beste oplossing.
Je krijgt er snel putten in en das nie mooi voor een strak perron.
Je kan beter MDF gebruiken, op maat laten zagen of zelf met je mooie lintzaag op maat afzagen.
Zijkanten dan netjes afwerken kan op verschillende manieren.
Laat je creativiteit er eens op los of kijk hoe andere het doen en/of hebben gedaan.
Hoi Tom,
Ik ga geen kant en klare piepschuimsnijder kopen maar zelf wat bouwen.
Jij schrijft nu ik zou geen XPS plaat nemen, terwijl het door anderen weer geadviseerd is, ja zo zie je door de bomen het bos niet meer.
De XPS platen zijn in huis en daar ga ik het nu eerst mee proberen, mocht dat op niets uitlopen dan kan ik altijd nog aan de slag met hout.

Ik heb al vele voorbeelden gezien en ben bezig mijn creativiteit hierin te verwerken.

Op dit moment sta ik in de tuin het XPS te zagen ( mag niet binnen van moeders  :D ) en ben lekker aan het prutsen om er iets van te maken.



Citaat van: doevie op vrijdag 09 december 2022, 11:17:56Haha jongens...

Ik denk dat Peter heel goed weet wattie doet. He's a man with a plan. Ik begrijp dat plannetje wel... Go Peter! :thumbup:
Hoi Doevie,
Wat ik uiteindelijk wil weet ik wel, maar ervaring op dit gebied ben ik aan het ontwikkelen  :)
Ik ben er in ieder geval lekker mee bezig en in de tuin is het op dit moment goed te doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
 @citaat Peter, ik schrijf dat niet alle XPS geschikt is voor de snijdraad.
Zelf gebruik ik heel veel XPS in 20 en 30mm dik vooral als ik een diorama maak.

Voor perrons lijkt mij XPS niet de beste oplossing.
De kans op putten in het oppervlak is groot en daarom lijkt mij MDF o.i.d. beter geschikt om strakke perrons van te maken als ze 20mm hoog moeten worden.



 
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Ik gebruik al jaren een zelk gemaakte piepschuimsnijder. Vroeger voor het snijden van vleugels voor mijn modelvliegtuigen. Wat ik hen lijkt een beetje op een boog(zoals bij pijl en boog). Als snijdraad gebruik weerstandsdraad, verkrijgbaar bij zaken als Conrad. Ik heb een 5 A regelbare voeding. Werkt uitstekens. Heb het onlangs weer gebruikt om tunnelwandel te maken. Je kan er een mooie ronde boog mee snijden
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
@citaat
Gaat hier niet over piepschuim.

Snijden van xps geeft ook een niet echt gezonde damp af, zou ik altijd buiten doen.
En wat Tom zegt er zijn meerdere soorten en niet alles smelt lekker weg.
Zagen,snijden,raspen,schuren lijken mij de beste opties .

Maar zal vast weer goed komen..

Ik vind het wel lastig zo, eerst een vraag stellen en dan zeggen , ik heb alle tips al gelezen..
Je hebt dan kans op het gevaar van "reageer moeheid" ik zit daar niet op te wachten omdat ik niets in de buurt heb waar ik met vragen terecht kan 😌
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Citaat van: iTom op vrijdag 09 december 2022, 14:30:25Peter, ik schrijf dat niet alle XPS geschikt is voor de snijdraad.
??
Het zijn polymeerketens: het is een thermoplast: het smelt: het is geschikt om met een gloeidraad te snijden. Dus ik heb nog nooit gehoord dat er XPS bestaat dat niet te snijden is met een gloeidraad.  Heb jij misschien een ervaring dat je per ongeluk PUR in handen had in plaats van polystyreenschuim? Want PUR (polyurethaan) kun je inderdaad niet goed snijden met een gloeidraad.

EPS is expanded polystyrene. XPS is extruded polystyrene. Chemisch is dat precies hetzelfde, alleen heeft het ene een open (EPS) en het andere een gesloten (XPS) celstructuur wat het drukvaster maakt en minder gevoelig voor wateropname. En je hebt een veel homogener product, wat het handiger maakt voor bepaalde modelbouwtoepassingen. Op die balletjes zit tenslotte niet iedereen te wachten.

EPS noemen we wel piempschuim of tempex, dat is die shit met die balletjes.
XPS is bij de profi bouwmarkt o.a. te koop als roofmate of wallmate.

Ik heb jaaaaaaaaaaaaaaaaren in de krochten van diverse architectenbureaus maquettes geproduceerd van XPS met een proxxon thermocutter. Het werkt snel, precies, het is licht, vormvast, geen vochtinvloeden, trekt niet krom. je kunt het heel goed schilderen, je kunt er een structuur in snijden (baksteentjes of straattegels).
Wat @iTom zegt over krasjes en deukjes klopt wel een beetje. Het is kwetsbaar. Maar na schilderen niet meer. Ik heb bijvoorbeeld de achtergrondrotsen https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1342934 in #89 van mijn draadje uit schuim gesneden en na schilderen kon ik het bij wijze van spreken gewoon door de kamer gooien: daar gebeurde niks meer mee. Alleen ben ik later overgestapt op rotswanden van gips. In schuim blijf je toch de naden zien en gips modelleert toch iets natuurgetrouwer vind ik qua oppervlaktetextuur.

Met de methode van märklinofsweden kun je heel precies de juiste dikte snijden voor een perron. Als je grotere platen wilt snijden kan een eigengemaakt staketsel zoals @jappoe omschrijft ook erg handig zijn. Het is idd geen rocketscience. Ik had vroeger op zolder tijdens mijn architectuurstudie ook een zelfgemaakt ding: gewoon een gloeidraad over een houten lat op een oude Märklin trafo. Belangrijk is wel dat je een soort geleider maakt, je kunt dan heel precies snijden. Je kunt de gloeidraad ook heel gemakkelijk scheef monteren, dan kun je dus berghellingen snijden of andere schuine vlakken. Als je een malletje maakt kun je ook goed cirkels snijden. Voor vrije vormen pak ikzelf een mes, dat werkt vind ik preciezer, maar die handgereedschappen die @iTom liet zien werken volgens mij ook heel goed, al heb ik wel een beetje mijn twijfels bij de precisie. Maar om een berglandschap in ruwe vorm uit te snijden kan het heel goed als je daarna toch van plan bent er een gipslaag of sculptamold overheen te smeren.

@Barry1972 : ik vind zelf zagen, raspen en schuren wat minder smakelijk omdat je het zaagsel overal uit je tuin moet vissen: die shit vergaat nooit meer, dat vindt je anders over 10 jaar nog terug. Bovendien kom je met een mes niet ver het materiaal in. Een dikte van 2cm snijden is met een mes echt al heel moeilijk als je een wat langere snede nodig hebt die ook nog recht moet zijn. Je kunt het bijvoorbeeld halverwege doorsnijden en dan breken. Maargoed, dan heb je niet zo'n mooi glad afgewerkte snede als met een gloeidraad.
Er komen bij het snijden inderdaad dampen af die niet zo gezond ruiken. Daar heb je echt een punt. Alleen tja: ik heb maanden doorgebracht in slecht geventileerde ruimtes met het maken van maquettes en ik leef nog. Enne, als we dat ongezond vinden: sommige verfjes, oplosmiddelen, lijmen en soldeerspulletjes die we gebruiken zijn ook niet helemaal fris denk ik dan.

Nouja, that's about all I know about XPS zou Bubba zeggen. Ik hoop dat je er wat aan hebt Peter!
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Die Shit vergaat nooit meer , dat is inderdaad juist het probleem 😎
Hoe je het dan bewerkt maakt niks uit..
Verbranden met een gloeidraad of netjes opvangen in je tuin of schuurtje dan zie je het liggen.
Je gooit het dan in de prullenbak en vervolgens komt het in de verbrandingsoven ergens in de Botlek of bij Antwerpen 👍🏻🤔🫣

Het blijft polystyreen , en de een maakt hem wat compacter dan de ander.... Dow Terneuzen heeft het jaren gemaakt, en ik was daarbij , en niet op een zolderkamer 🤫

Ik zeg liever niet maar goed 👍🏻
Wat dan?
Papier en gips?
Gips is misschien ook heel slecht dat weet ik dan weer niet 😅
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Citaat van: doevie op vrijdag 09 december 2022, 18:23:15Het zijn polymeerketens: het is een thermoplast: het smelt: het is geschikt om met een gloeidraad te snijden. Dus ik heb nog nooit gehoord dat er XPS bestaat dat niet te snijden is met een gloeidraad.

In het verleden kwam eens iemand in Werkendam om wat volgens hem XPS was te snijden op mijn Proxxon snijtafel maar iedere keer brak de draad.
Het idee was toen dat er soorten zijn die niet te snijden zijn, wat het dan is geweest weet ik ook niet.

Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.
Citaat van: doevie op vrijdag 09 december 2022, 18:23:15
Citaat van: iTom op vrijdag 09 december 2022, 14:30:25Peter, ik schrijf dat niet alle XPS geschikt is voor de snijdraad.
??
Het zijn polymeerketens: het is een thermoplast: het smelt: het is geschikt om met een gloeidraad te snijden. Dus ik heb nog nooit gehoord dat er XPS bestaat dat niet te snijden is met een gloeidraad.  Heb jij misschien een ervaring dat je per ongeluk PUR in handen had in plaats van polystyreenschuim? Want PUR (polyurethaan) kun je inderdaad niet goed snijden met een gloeidraad.

EPS is expanded polystyrene. XPS is extruded polystyrene. Chemisch is dat precies hetzelfde, alleen heeft het ene een open (EPS) en het andere een gesloten (XPS) celstructuur wat het drukvaster maakt en minder gevoelig voor wateropname. En je hebt een veel homogener product, wat het handiger maakt voor bepaalde modelbouwtoepassingen. Op die balletjes zit tenslotte niet iedereen te wachten.

EPS noemen we wel piempschuim of tempex, dat is die shit met die balletjes.
XPS is bij de profi bouwmarkt o.a. te koop als roofmate of wallmate.

Ik heb jaaaaaaaaaaaaaaaaren in de krochten van diverse architectenbureaus maquettes geproduceerd van XPS met een proxxon thermocutter. Het werkt snel, precies, het is licht, vormvast, geen vochtinvloeden, trekt niet krom. je kunt het heel goed schilderen, je kunt er een structuur in snijden (baksteentjes of straattegels).
Wat @iTom zegt over krasjes en deukjes klopt wel een beetje. Het is kwetsbaar. Maar na schilderen niet meer. Ik heb bijvoorbeeld de achtergrondrotsen https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1342934 in #89 van mijn draadje uit schuim gesneden en na schilderen kon ik het bij wijze van spreken gewoon door de kamer gooien: daar gebeurde niks meer mee. Alleen ben ik later overgestapt op rotswanden van gips. In schuim blijf je toch de naden zien en gips modelleert toch iets natuurgetrouwer vind ik qua oppervlaktetextuur.

Met de methode van märklinofsweden kun je heel precies de juiste dikte snijden voor een perron. Als je grotere platen wilt snijden kan een eigengemaakt staketsel zoals @jappoe omschrijft ook erg handig zijn. Het is idd geen rocketscience. Ik had vroeger op zolder tijdens mijn architectuurstudie ook een zelfgemaakt ding: gewoon een gloeidraad over een houten lat op een oude Märklin trafo. Belangrijk is wel dat je een soort geleider maakt, je kunt dan heel precies snijden. Je kunt de gloeidraad ook heel gemakkelijk scheef monteren, dan kun je dus berghellingen snijden of andere schuine vlakken. Als je een malletje maakt kun je ook goed cirkels snijden. Voor vrije vormen pak ikzelf een mes, dat werkt vind ik preciezer, maar die handgereedschappen die @iTom liet zien werken volgens mij ook heel goed, al heb ik wel een beetje mijn twijfels bij de precisie. Maar om een berglandschap in ruwe vorm uit te snijden kan het heel goed als je daarna toch van plan bent er een gipslaag of sculptamold overheen te smeren.

@Barry1972 : ik vind zelf zagen, raspen en schuren wat minder smakelijk omdat je het zaagsel overal uit je tuin moet vissen: die shit vergaat nooit meer, dat vindt je anders over 10 jaar nog terug. Bovendien kom je met een mes niet ver het materiaal in. Een dikte van 2cm snijden is met een mes echt al heel moeilijk als je een wat langere snede nodig hebt die ook nog recht moet zijn. Je kunt het bijvoorbeeld halverwege doorsnijden en dan breken. Maargoed, dan heb je niet zo'n mooi glad afgewerkte snede als met een gloeidraad.
Er komen bij het snijden inderdaad dampen af die niet zo gezond ruiken. Daar heb je echt een punt. Alleen tja: ik heb maanden doorgebracht in slecht geventileerde ruimtes met het maken van maquettes en ik leef nog. Enne, als we dat ongezond vinden: sommige verfjes, oplosmiddelen, lijmen en soldeerspulletjes die we gebruiken zijn ook niet helemaal fris denk ik dan.

Nouja, that's about all I know about XPS zou Bubba zeggen. Ik hoop dat je er wat aan hebt Peter!
Hoi Doevie,
Als ik het zo lees zijn er vele wegen die naar....................
Ik ben al bezig geweest dit laat ik vanmiddag na mijn beurs bezoek zien.
Om de rotzooi niet in de tuin en het milieu te hebben zal ik dit in de schuur doen.



Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik de eerste voorbereidingen gemaakt voor de perrons, op dit moment zijn het er twee en misschien worden het 3 helemaal aan de achterkant tegen de muur aan.

Met papier heb ik een mal afgetekend.




Ik moet nog even met de schaar in de weer om het overtollige eraf te knippen.








Dan de mal op het XPS leggen en aftekenen, ik gebruik een plaat, de tweede ligt er alleen om de mal vlak te houden.




Daarna ben ik buiten in de tuin aan het zagen gegaan en daarna het perron op de baan gelegd.












Omdat het tweede perron dieper op de baan zit maak ik het grote service luik open, ook de elektronica is weg te klappen zodat ik hier kan gaan staan en zo makkelijker aan de achterzijde van de baan kom.
Voor de nieuwe lezers plaats ik wat meer foto's van deze constructie.




















Tijd om het tweede perron af te tekenen, papier wordt onderling met gaffa tape geplakt.




De werkwijze van het tweede perron is natuurlijk gelijk aan de eerste, na het zaagwerk wordt ook deze op de baan gelegd.











Na het plaatsen heb ik de treinen laten rijden en natuurlijk moet er op sommige plekken aanpassingen gedaan worden, dat staat voor morgen op het programma.
De hoogte van de perrons is nu 20mm. er gaan nog perronranden en bestrating op komen.

Zo voor de eerste keer ben ik niet ontevreden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
hoi peter

ook flink bezig

mvgr. gerard
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Goed begin! En wat een lengte. Mooi hoor.
Ik verwacht dat je bij de bochten het perron smaller moet maken. De lange personenrijtuigen raken anders de rand van het perron. Ook even checken met stoomlocs en oude rijtuigen, die hebben vaak van uitstekende treeplanken.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Dit werkt zo niet Peter, je xps ligt veel te strak langs de rails..
Hoe ga je het dan verder aankleden?
Maak het smaller, kies de juiste hoogte zodat zowel de zijkant als de bovenkant klopt om het verder af te werken.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Ik zeg niets meer
  :D
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Je moet even op een lange wagon in het midden en aan één van de uiteinden en potlood plakken.

Die wagon zet je dan op het spoor en je zorgt dat het papier van de mal er weer ligt. Dan rijdt je de wagon over je stationsspoor en je zorgt dat de potloden goed op het papier drukken.

Dan zie je vanzelf welke breedte je perron kan hebben, handig en zeker voor in de bochtige gedeeltes.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Om je te helpen Peter, je pakt het helemaal verkeerd aan.

De ruimte tussen beide sporen dien je eerst op te vullen tot gelijke hoogte met het plastic van het ballastbed. Dat zal een kleine centimeter zijn denk ik? Daarop kun je dan je perron bouwen.

De hoogte van een NL perron varieert met het tijdperk maar in jouw geval zou ik 8 tot 10mm aanhouden van bovenkant spoorstaaf. Kijk eens hier:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Het_Perron

Waar het perron recht is kan je dat prima meten, de afgewerkte perronrand ligt 20mm uit het hart van het spoor dus vanuit de pukkeltjes. Daar waar het spoor afbuigt moet je aan de slag met een potlood zoals Martin zegt. Langere wagons en rijtuigen zwenken uit aan de kop en hangen over in het midden. En dan nog moet je veel proefrijden. Kijk maar eens in mijn bouwtopic hoe ik het heb aangepakt, hier en  bij de buren van m'n baantje Frotterdam en Vijfhuis.

Over XPS: je kunt beter werken met dunner materiaal, aan dat 2cm spul heb je niets voor wat jij aan het doen bent. Koop een pak XPS vloerisolatie plaat bij de laminaatboer, die zijn 5mm dik en je kunt er van alles mee bouwen. Snijden doe je gewoon met en scherp mes langs een stalen liniaal en je hebt die hetedraadspullen helemaal niet nodig.
Verlijmen van die rommel op elkaar kan het best met heel dun laagje PU constructielijm (bruislijm). Dat vult en zet een heel klein beetje uit.

XPS is helemaal niet zo kwetsbaar als hier wordt gezegd, lees het verhaal van Doevie want die heeft ook de nodige ervaring zo te lezen.

Ik voeg me nog af waarom je twee eiland perrons maakt, waar je station komt te liggen is doorgaans je 1e perron toch? Maar daar zul je wel een reden voor hebben.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Citaat van: NS_Gerard op zaterdag 10 december 2022, 19:11:12hoi peter

ook flink bezig

mvgr. gerard
Dankjewel Gerard.



Citaat van: Jongslog op zaterdag 10 december 2022, 19:29:16Goed begin! En wat een lengte. Mooi hoor.
Ik verwacht dat je bij de bochten het perron smaller moet maken. De lange personenrijtuigen raken anders de rand van het perron. Ook even checken met stoomlocs en oude rijtuigen, die hebben vaak van uitstekende treeplanken.
De bochten zijn de aandachtspunten Henk, bij de rechte stukken is er niets aan de hand.
Echt oud materiaal heb ik niet, gisteren tijdens het rijden kon ik al zien waar de knelpunten lagen.



Citaat van: Barry1972 op zaterdag 10 december 2022, 19:35:15Dit werkt zo niet Peter, je xps ligt veel te strak langs de rails..
Hoe ga je het dan verder aankleden?
Maak het smaller, kies de juiste hoogte zodat zowel de zijkant als de bovenkant klopt om het verder af te werken.
Dit was ook mijn eerste probeersel Barry, het moet zeker smaller worden en dat is makkelijker dan er weer iets aanplakken.
De perron randen hebben een dikte van 2mm. hier moet ik dus rekening mee houden, na de aanleiding van Ben zijn reactie ben ik vanmorgen aan het meten geslagen en de hoogte is precies goed.



Citaat van: iTom op zaterdag 10 december 2022, 20:01:06Ik zeg niets meer
  :D
Dat zal Riet waarderen Tom  :D



Citaat van: flyerman op zondag 11 december 2022, 00:13:45Je moet even op een lange wagon in het midden en aan één van de uiteinden en potlood plakken.

Die wagon zet je dan op het spoor en je zorgt dat het papier van de mal er weer ligt. Dan rijdt je de wagon over je stationsspoor en je zorgt dat de potloden goed op het papier drukken.

Dan zie je vanzelf welke breedte je perron kan hebben, handig en zeker voor in de bochtige gedeeltes.
Dat is een handige tip Martin, daar ga ik mee aan de slag.



Citaat van: Spoors op zondag 11 december 2022, 08:22:20Om je te helpen.
Dat wordt gewaardeerd Ben net als alle andere reacties natuurlijk  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: Spoors op zondag 11 december 2022, 08:22:20De ruimte tussen beide sporen dien je eerst op te vullen tot gelijke hoogte met het plastic van het ballastbed. Dat zal een kleine centimeter zijn denk ik? Daarop kun je dan je perron bouwen.

De hoogte van een NL perron varieert met het tijdperk maar in jouw geval zou ik 8 tot 10mm aanhouden van bovenkant spoorstaaf. Kijk eens hier:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Het_Perron

Waar het perron recht is kan je dat prima meten, de afgewerkte perronrand ligt 20mm uit het hart van het spoor dus vanuit de pukkeltjes. Daar waar het spoor afbuigt moet je aan de slag met een potlood zoals Martin zegt. Langere wagons en rijtuigen zwenken uit aan de kop en hangen over in het midden. En dan nog moet je veel proefrijden. Kijk maar eens in mijn bouwtopic hoe ik het heb aangepakt, hier en  bij de buren van m'n baantje Frotterdam en Vijfhuis.

Over XPS: je kunt beter werken met dunner materiaal, aan dat 2cm spul heb je niets voor wat jij aan het doen bent. Koop een pak XPS vloerisolatie plaat bij de laminaatboer, die zijn 5mm dik en je kunt er van alles mee bouwen. Snijden doe je gewoon met en scherp mes langs een stalen liniaal en je hebt die hetedraadspullen helemaal niet nodig.
Verlijmen van die rommel op elkaar kan het best met heel dun laagje PU constructielijm (bruislijm). Dat vult en zet een heel klein beetje uit.

XPS is helemaal niet zo kwetsbaar als hier wordt gezegd, lees het verhaal van Doevie want die heeft ook de nodige ervaring zo te lezen.

Ik voeg me nog af waarom je twee eiland perrons maakt, waar je station komt te liggen is doorgaans je 1e perron toch? Maar daar zul je wel een reden voor hebben.
Naar aanleiding van jou reactie heb ik jou topic doorgespit Ben en ben ik gaan meten met de voorbeelden.
Jou werkwijde is anders dan de mijne, maar als ik meet kom ik op hetzelfde uit.

Als ik vanaf de puko's 20mm. meet kom ik precies gelijk uit met het begin van mijn ballastbed.
Wat is dan het voordeel om het uit meerdere lagen XPS op te bouwen?
De perronranden wordt door Ronald gemaakt en die hebben een dikte van 2mm. daar moet ik met de XPS nog rekening mee houden.
De kier tussen het XPS en het schuine ballastbed van de C rail wil ik opvullen met ballast.



Bij de perrons op mijn oude baan had ik eerst met hout opgehoogd en daar het perron op geplaatst zoals jij voorstelt.
Dan ziet het er zo uit.








Door het opvullen met ballast krijg ik volgens mij het zelfde resultaat.
De maatvoering die ik terug vind in de encyclopedie kwa perron hoogte van 840mm. vanaf de bovenkant spoorstaaf zou 9,6mm. moeten zijn.
Dit komt dus overeen met de 8 a 10mm. die jij aangeeft.
Als ik nu meet tussen de huidige XPS plaat en de spoorstaaf kom ik uit op 9,3mm. dan moet nog wel de toplaag op het perron komen wat de dikte hiervan is weet ik nog niet.
Als het uit de printer komt is misschien 1mm. dik karton, maar er zijn vast nog andere mogelijkheden.








Als ik het zo allemaal eens na meet kom ik toch wel goed uit, natuurlijk moet er in de bochten aanpassingen gedaan worden en rekening gehouden worden met de perronranden.

De werkwijze is anders, kun / wil jij eens onderbouwen waar de uiteindelijke verschillen in zitten en waarom ik het verkeerd aanpak.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Je hebt het XPS stijf tegen de rail. Je zegt dat er niks aan de hand is maar er moet nog een afwerkrand op schrijf je. Da's tenminste 2x2mm wat er weer af en dat over een dikte van 20mm. En in de bogen heb je veel meer ruimte tussen spoor en perron wat je helemaal moet vullen met ballast tot spoorbedhoogte. Daarom is het handiger bij zo'n perron met C-rail om vanuit 2 lagen te werken. Maar niks moet hé maar je vroeg om tips. ;)
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
@citaat
Die tips worden zeer gewaardeerd Ben, dat er nog materiaal vanaf moest was mij duidelijk.

Dan nog even over de perrons zelf, ik was uitgegaan van 2 eilandperrons omdat de spoten nu eenmaal zo liggen.
Het idee om aan de voorzijde ook een perron te maken en hier ook het stationsgebouw op te maken spreekt ons erg aan ( ja vanmorgen met Saskia van alles doorgenomen  :) ).

Dan zou er op het eerste eilandperron aan een kant een hekwerk moeten komen volgens mij.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
 @citaat Je maakt dezelfde fout als op je oude baantje. Ik zou de sporen verleggen, nu kan het nog en het wordt zo veel beter dan.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Peter je wil de gaten langs de perronranden opvullen met ballast. Heb je enig idee hoeveel ballast daar in gaat zitten? En dat spul is nou niet echt goedkoop dacht ik. Je moet het helemaal zelf weten natuurlijk, ik hoef het niet te betalen. Maar je kent het gezegde, je telt nu voor twee.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Citaat van: Spoors op zondag 11 december 2022, 14:10:39@citaat Je maakt dezelfde fout als op je oude baantje. Ik zou de sporen verleggen, nu kan het nog en het wordt zo veel beter dan.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan Ben, spoor 1-2-5-6 en 7 zijn bedoeld voor personen vervoer.
Spoor 3 en 4 zijn alleen voor het goederen vervoer, op de sporen 6 en 7 mogen ook goederen treinen komen.

Ik zie niet zo 1 2 3 een andere opzet.



Citaat van: Lobomotion69 op zondag 11 december 2022, 14:20:51Peter je wil de gaten langs de perronranden opvullen met ballast. Heb je enig idee hoeveel ballast daar in gaat zitten? En dat spul is nou niet echt goedkoop dacht ik. Je moet het helemaal zelf weten natuurlijk, ik hoef het niet te betalen. Maar je kent het gezegde, je telt nu voor twee.
De hoeveelheid ballast valt wel mee Henk, onderin kan ik eventueel nog wel iets van opvul materiaal plaatsen.
Ik ga het ook alleen toepassen aan de zichtkant.
Jammer dat jij het niet wil betalen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Kun je het dan veranderen naar 1 - 3 - 4 - 6 en 7 voor personentreinen, en 2 en 5 voor goederen. Daarbij kunnen 6 en 7 nog steeds ook voor goederen gebruikt worden. Daarmee krijg je een, naar mijn smaak, veel betere indeling.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
@citaat
Hoi Henk,

Ik heb op de sporen 2 en 5 even een strookje XPS neergelegd, en een foto geschoten.
Vanuit de linkerkant van het station kan ik op alle sporen komen, maar vanuit de rechterkant helaas niet.
Vanaf spoor 2 zou ik dan alleen het spoor kunnen kiezen  wat onder het viaduct doorloopt en kan ik nooit naar het schaduwstation.
Vanaf spoor 5 kan ik alleen over het viaduct heen uit het schaduwstation komen.

De huidige goederen sporen 3 en 4 worden in een richting bereden spoor 3 van links naar rechts en spoor 4 van rechts naar links.
En kan ik zowel over als onder het viaduct door gereden worden in beiden richtingen.

Ook zijn de sporen nu zo gelegd dat er eilandperrons tussen passen.

Als Marklin met hun slanke Engelse wissel komt wil ik nog wel kijken of ik op de twee sporen van van het viaduct afkomen met 2 sporen in het stations gebied kan komen dat zal een betere doorstroming geven.

Omdat een foto meer zegt................................



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Het is in de echte wereld niet ongewoon dat goederentreinen langs het perron rijden Peter. Er wordt zelfs gestopt als er geen rijweg ligt. En als je bijvoorbeeld naar het huidige Arnhem kijkt is er nog maar één spoor (spoor 2) speciaal voor goederentreinen wat ook nog eens van twee kanten wordt bereden.

Er zijn dus meer mogelijkheden.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

De bestelde regelbare voeding is vandaag binnen gekomen, die gaat o.a. Dienst doen voor de piepschuim snijder ( niet voor de perrons maar voor een ander projectje ) en zo'n voeding is altijd handig om dingen even snel te kunnen testen.

Ook is er gemeld dat de weerstand-draad toch verzonden is dus ik heb de komende tijd voldoende te knutselen.


@citaat 

De perrons ga ik uitbreiden, misschien 100% zoals als hoort maar voor ons een prima compromis.


Mvg,

Peter Degeluidsman  
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Alleen spoor 2 verleggen is ook nog een optie.
Zo was het oorspronkelijk ook bedacht zag ik.Een dubbelspoor in de voorgrond.
Dan schuift t eiland perron een spoor door naar achteren.
Kun je in de rustige goederen uren eventueel ook aan die kant van het perron stoppen.  >:-D

Mvg Robin
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
@citaat
Daar had ik ook naar gekeken Robin, dat zou de mooiste oplossing zijn alleen krijg ik het voor mezelf niet gevisualiseerd hoe dat te realiseren.
Spoor twee komt aan de rechterzijde van het station uit op een Engels kruiswissel en dat spoor loopt dan over in een R9 bocht.

Ik zie even niet hoe ik dit zou kunnen veranderen, vanavond als ik uit mijn werk ben zal ik nog even een foto maken van de huidige situatie.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Kun je een beroep doen op Peter van Oosterom die je baantje heeft bedacht?
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Gewoon wat stroken karton/papier snijden en dan even uitleggen. Dan zie je heel snel of het wat is. Of je nog wat aanpassingen mag doen. Je kan het zelfs luxe doen door de rails gewoon 1:1 te printen en die uit knippen.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
 @citaat Ja, zo doe ik dat.......

Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Bedankt voor de reacties mannen  :thumbup:

Ik ben net thuis en na het eten ren ik naar boven.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Voor ik de foto's plaats wil ik graag reageren op de reacties.


Citaat van: Hero op dinsdag 13 december 2022, 21:43:24Alleen spoor 2 verleggen is ook nog een optie.
Zo was het oorspronkelijk ook bedacht zag ik.Een dubbelspoor in de voorgrond.
Dan schuift t eiland perron een spoor door naar achteren.
Kun je in de rustige goederen uren eventueel ook aan die kant van het perron stoppen.  >:-D

Mvg Robin

Hoi Robin,
Ik heb net even het originele baanplan erbij gezocht, dat is redelijk op de schop gegaan, ik plaats zo even een screenshot hiervan.

In het baanplan waar jij op doelt liggen 8 sporen naast elkaar, in het huidige baanplan zijn het er 7 geworden ( het voorste spoor is komen te vervallen ).

Eigenlijk zou spoor 2 in de huidige situatie zo'n 5,5 cm. richting spoor 1 moeten opschuiven om het eilandperron te kunnen verplaatsen.



Citaat van: Spoors op woensdag 14 december 2022, 08:12:38Kun je een beroep doen op Peter van Oosterom die je baantje heeft bedacht?
Hoi Ben,
Ik heb vandaag al even contact gehad met Peter en hem de foto's die net gemaakt heb en zo hier plaats  gestuurd.



Citaat van: ronaldk op woensdag 14 december 2022, 08:22:52Gewoon wat stroken karton/papier snijden en dan even uitleggen. Dan zie je heel snel of het wat is. Of je nog wat aanpassingen mag doen. Je kan het zelfs luxe doen door de rails gewoon 1:1 te printen en die uit knippen.
Hoi Ronald,
Aan de linkerkant zou ik de bocht krapper kunnen maken om die 5,5 cm meer richting spoor 1 te gaan, de uitdaging zit meer aan de rechterkant waar ik op een Engels kruiswissel moet aansluiten.
Ik zou na het kruiswissel een bocht en daarna een tegen bocht kunnen plaatsen maar dan creëer je een S bocht wat natuurlijk niet wenselijk is.
Er licht nog het een en ander aan rail en dat wil ik er morgen eens overheen leggen.

Er is nog een optie en dat is het 8e spoor weer toevoegen, ook hier geld weer dat dit aan de linkerkant wel in te passen is maar aan de rechterkant is het lastig om aan te sluiten.

Misschien is een bochtwissel daar iets?



Citaat van: Spoors op woensdag 14 december 2022, 08:27:48@citaat Ja, zo doe ik dat.......


Die manier is mij bekend Ben  :thumbup:



En dan de foto's die ik net gemaakt heb, we beginnen aan de linkerkant van het station, bij het gele stukje kunststof ontstaat  spoor 1 en 2.




Klein stukje verder naar rechts.



De volgende foto is helaas niet scherp maar wel bruikbaar.




Weer verder naar rechts.








Dan heb ik nog een foto gemaakt van het baanplan toen nog met 8 sporen ( helaas niet scherp te krijgen ).





Gevoelsmatig denk ik dat het toevoegen van het 8e spoor voor de hand licht, alleen van zou ik wel aan moeten sluiten op het huidige 1e spoor zodat er nog meerdere rijmogelijkheden zijn.

Ik ben benieuw wat de mogelijkheden zijn en hoop dat jullie creativiteit mij op het juiste spoor zet.


Mvg,

Peter Degeluidsman