Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van een geluidsman- diverse versies perronranden ( foto's ).

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 6 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
 @citaat

Je kunt de boekbinderslijm ook gewoon verdunnen met kraanwater.
En je kunt de lijm ook prima gebruiken om strooisel te lijmen en zelfs ook Preisertjes met een heel klein druppie onder de voetjes.
Ik heb zo ongeveer alles op mijn vorige baan er mee vastgeplakt, behalve dan natuurlijk de huisjes.
Kortom, de boekbinderslijm is universeel toepasbaar, dat kilootje komt vanzelf op.

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
de goedkope variant van Modpodge is de Tacky Glue van de Action.
verdunnen: 1 deel lijm en 2,5 deel water met paar druppels afwasmiddel. (dikte als karnemelk)

prima spul en er komt niet zoals bij houtlijm al snel een vel op.
ik gebruik het voor het ballasten met pipet en om vezels in te schieten met de elektrostaat.
verder nog om in een spuitfles om diverse zaken te fixeren

Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Hallo allemaal,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen is het mij gisteren niet gelukt om te beginnen met het vullen van de wagons  8o
Wij hebben een behoorlijke lekkage in de uitbouw van ons huis, het regende ook binnen zeg maar, dit had natuurlijk al mijn aandacht nodig.
We hebben een idee waar de oorzaak ligt en dat gaan we vandaag proberen op te lossen dat heeft de hoogste prioriteit.

Alle spullen zijn in huis voor de wagons en staan klaar, dus als de tijd het toelaat..................................



Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 19 augustus 2022, 14:39:39
@citaat

Je kunt de boekbinderslijm ook gewoon verdunnen met kraanwater.
En je kunt de lijm ook prima gebruiken om strooisel te lijmen en zelfs ook Preisertjes met een heel klein druppie onder de voetjes.
Ik heb zo ongeveer alles op mijn vorige baan er mee vastgeplakt, behalve dan natuurlijk de huisjes.
Kortom, de boekbinderslijm is universeel toepasbaar, dat kilootje komt vanzelf op.

Dirk-Jan
Hoi Dirk-Jan,
Deze lijm is dus een alleskunner, het gedemineraliseerd water is in huis ( kruitvat € 00,59 ) dus dat je ik nu inzetten.
Voor het lijmen van preisertjes heb ik een potje van Noch in huis, dan blijven ze ook lekker op hun plek zitten maar als het moet zijn ze zo weer los te maken.
Over die kilo maak ik me geen zorgen, de baan begint technisch op orde te komen en zo langzamerhand willen we gaan starten met de eerste scenery.



Citaat van: RocnetHans op vrijdag 19 augustus 2022, 16:14:22
de goedkope variant van Modpodge is de Tacky Glue van de Action.
verdunnen: 1 deel lijm en 2,5 deel water met paar druppels afwasmiddel. (dikte als karnemelk)

prima spul en er komt niet zoals bij houtlijm al snel een vel op.
ik gebruik het voor het ballasten met pipet en om vezels in te schieten met de elektrostaat.
verder nog om in een spuitfles om diverse zaken te fixeren
Hoi Hans,
Bedankt voor de tip, voor de prijs hoef je het niet te laten.
De Action heeft best handige spullen voor de modelbouwer, Saskia komt er nog wel eens en ik ga haar vragen een potje mee te nemen dan kan ik dit ook uitproberen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Dat is een vervelende lekkage Peter.
Gelukkig wordt het de komende dagen weer mooi weer.
Wel goed smeren als je op het dak bezig bent want het zonnetje brand nog wel erg goed.

Die hobbylijm van de Action gebruik ik ook voor het begrassen.
Prima spul ook, na een uurtje zitten de 2mm vezels goed vast en kan ik er voorzichtig met de stofzuiger voorzien van stuk geknipte hipover de losse vezels opzuigen.

En zo heb je dan ineens een scala van lijmsoorten in huis waarmee we aan de slag kunnen en niet mis grijpen.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
 @citaat
Hoi Tom en alle anderen,

Ik kon net weer van het dak af, we hebben een noodvoorziening gemaakt en denken de boel tijdelijk even dicht te hebben.

Vanmorgen ben ik begonnen met een wagon als test, hier heb ik diverse foto's van gemaakt en dat zal ik vanmiddag online zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Hopelijk vind je snel een goede dakdekker, die het zaakje spoedig definitief kan repareren, Peter.

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Lekkages zijn altijd vervelend, zeker als wat anders wat veel leuker is gepland had. Ben benieuwd naar de foto's.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Hallo allemaal,

Tussen alle niet voorziene werkzaamheden door vanmorgen begonnen met de eerste wagon.

In de keuken had ik huishoudfolie gevonden, dit gaat er voor zorgen dat de verdunde lijm niet door de wagon heen loopt zoals hij Wico gebeurd was.
Harald gaf deze tip die ik gelijk in de praktijk ga uittesten.




De voorbereide stukken schuim kunnen nu in de wagon geplaatst worden.




Het geadviseerde gedemineraliseerd water door Tom, is ook ingekocht.
Op de fles staat dat je het niet mag drinken  ;)
Sorry Dirk-Jan dit dure water ga ik eerst op maken  :)




Omdat de trein ballast gaat vervoeren heb ik van Busch schotter H0 7069 ( speciaal voor Marklin C rails ) en schotter H0 7124 gekocht.
Ik zit eraan te denken om een klein beetje van de H0 7124 door de Ho 7069 te mengen om iets variatie aan te brengen.
Nu ben ik benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn, gewoon een soort gebruiken of een mix van beiden soorten.




Met boekbinderslijm, het gedemineraliseerd water en een paar druppeltjes afwasmiddel ( tip van Hans ) heb ik een verdunde lijm gemaakt.
Met een kwastje zet ik eerst het schuim in de lijm.




Omdat we geen ervaring hebben met het strooien ( we willen graag de belading via een loopband namaken ) hebben we eerst een klein beetje on-gemixte C rail ballast in de wagon gedaan.
Door de wagon te schudden ontstond er een dunne maar geheel gevulde bodem.




Hierna met een pipet de ballast gedruppeld, dit laten we nu eerst volledig drogen.




Ondertussen is dit droog ( en dan ziet het er beter uit ) en dan nu onze uitdaging, op welke manier maak je hier een bult op?
Ik ga er vanuit dat in het midden van de wagon de nieuwe ballast gestrooid wordt maar zijn er handigheidjes om dit te doen.



Tot zover deze update, ik kijk uit naar jullie tips / reacties.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Theelepel?
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
 @citaat
Hoi Tom,

Ik had het niet goed verwoord   :D ja ik heb eerder wagons gevuld maar dat ziet er niet zo mooi / realistisch uit, dus ervaring wil ik het niet noemen  :)

Ik bedoelde eigenlijk hoe maak je zo'n realistische bult, die techniek zou ik graag willen weten

Citaat van: Sanderz28 op zaterdag 20 augustus 2022, 18:12:53
Theelepel?
Dank je wel Sander, die hebben we in huis  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
hoi,

Citaat van: Degeluidsman op zondag 21 augustus 2022, 07:06:58
Ik had het niet goed verwoord   :D ja ik heb eerder wagons gevuld maar dat ziet er niet zo mooi / realistisch uit, dus ervaring wil ik het niet noemen  :) Ik bedoelde eigenlijk hoe maak je zo'n realistische bult, die techniek zou ik graag willen weten

Door te kijken naar het voorbeeld. Wat vond je niet realistisch aan de vorige beladingen van je? Als je dat weet dan weet je ook wat je moet of wil aanpassen. En het is ook een kwestie van doen. Daarnaast durven weggooien. Als het niet goed is: In de kliko. Weg ermee. En weer opnieuw beginnen.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Na het zien van het eerste resultaat, lag mij de opmerking op de lippen: het is wel heel netjes en strak in de wagons terechtgekomen. Meestal liggen er twee of drie 'bulten' in een wagon met bulklading doordat de grijper daar de laatste scheppen heeft neergelaten of de uitstortopening van een opslagbunker zich daar bevond.

Om strooigoed en gewicht te besparen doe je er slim aan de heuveltjes eerst te fabrieken. Ik zou wat dun hardschuim (de bekende ondervloer voor laminaat) in onregelmatige ovalen uitknippen. Drie grote, niet breder dan het basisblokje dat je al gemaakt hebt, dan drie kleinere en nog weer drie kleinere. Misschien wil je nog een vierde laagje. Daar kun je mee variëren.
De in omvang kleinere ovaaltjes, plak je op de grotere en zo krijg je een mini heuveltje, dat je op de al aanwezige basis kunt plakken. Zie het als een kaart/plattegrond met hoogtelijnen.

De heuveltjes kledder je lekker vol met lijm en dan strooien! Waar je de 'terrassen' nog iets te duidelijk ziet, breng je nog wat strooimateriaal aan tot je tevreden bent. Maak het vooral niet te strak en regelmatig, maar ga lekker knoeien, prutsen, fröbelen..

Succes,

Peter



Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Maak van papier een puntzakje, knip een klein stukje af van de onderkant (punt) en doe het strooimateriaal in het puntzakje (onderaan puntje even dichtknijpen)
Dan boven de lading even kort puntje open drukken en wat lading storten, denk dat je dat beter aan Saskia over kan laten.  ;) :)
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Hallo allemaal,


Citaat van: ronaldk op zondag 21 augustus 2022, 10:44:24
hoi,

Citaat van: Degeluidsman op zondag 21 augustus 2022, 07:06:58
Ik had het niet goed verwoord   :D ja ik heb eerder wagons gevuld maar dat ziet er niet zo mooi / realistisch uit, dus ervaring wil ik het niet noemen  :) Ik bedoelde eigenlijk hoe maak je zo'n realistische bult, die techniek zou ik graag willen weten

Door te kijken naar het voorbeeld. Wat vond je niet realistisch aan de vorige beladingen van je? Als je dat weet dan weet je ook wat je moet of wil aanpassen. En het is ook een kwestie van doen. Daarnaast durven weggooien. Als het niet goed is: In de kliko. Weg ermee. En weer opnieuw beginnen.
Hoi Ronald,
Ik vond met name de kalkwagons te rommelig en sommige waren te hoog beladen.



Citaat van: BlikkenTinus op zondag 21 augustus 2022, 10:53:30
Na het zien van het eerste resultaat, lag mij de opmerking op de lippen: het is wel heel netjes en strak in de wagons terechtgekomen. Meestal liggen er twee of drie 'bulten' in een wagon met bulklading doordat de grijper daar de laatste scheppen heeft neergelaten of de uitstortopening van een opslagbunker zich daar bevond.

Om strooigoed en gewicht te besparen doe je er slim aan de heuveltjes eerst te fabrieken. Ik zou wat dun hardschuim (de bekende ondervloer voor laminaat) in onregelmatige ovalen uitknippen. Drie grote, niet breder dan het basisblokje dat je al gemaakt hebt, dan drie kleinere en nog weer drie kleinere. Misschien wil je nog een vierde laagje. Daar kun je mee variëren.
De in omvang kleinere ovaaltjes, plak je op de grotere en zo krijg je een mini heuveltje, dat je op de al aanwezige basis kunt plakken. Zie het als een kaart/plattegrond met hoogtelijnen.

De heuveltjes kledder je lekker vol met lijm en dan strooien! Waar je de 'terrassen' nog iets te duidelijk ziet, breng je nog wat strooimateriaal aan tot je tevreden bent. Maak het vooral niet te strak en regelmatig, maar ga lekker knoeien, prutsen, fröbelen..

Succes,

Peter
Hoi Peter,
Bedankt voor je duidelijke uitleg  :thumbup:
Ik had zoals je gezien had eerst een dun laagje ballast gestort hierop wil ik een een bult maken in de lengte.
Als ik naar voorbeelden kijk die ik wil nabootsen zijn ze gevuld met via een uitstortopening en reed de wagons tijdens het laden hier onder door.

Vanmorgen heb ik bij een wagon een bult gestort, die lag niet helemaal naar mijn zin, ik heb toen met een kleine kwast de bult vormgegeven.
Dat was niet verkeerd, alleen heb ik toen een fout gemaakt denk ik.
Ik had de ondergrond weer in de lijm moeten zetten en dat ben ik vergeten  8o
De bult heb ik met de pipet van lijm voorzien maar dan ontstaan er kraters in de ballast, ik zal zo een aantal foto's uploaden.

Door die kraters vind ik het er niet mooi / realistisch uitzien, die kan ik misschien nog opvullen.

Ondertussen zijn alle wagons voorzien van een dunne ballast-laag, bij de volgende wagon zou ik dus er iets schuim bovenop kunnen maken.



Citaat van: iTom op zondag 21 augustus 2022, 12:01:11
Maak van papier een puntzakje, knip een klein stukje af van de onderkant (punt) en doe het strooimateriaal in het puntzakje (onderaan puntje even dichtknijpen)
Dan boven de lading even kort puntje open drukken en wat lading storten, denk dat je dat beter aan Saskia over kan laten.  ;) :)
Hoi Tom,
Een papieren trechter eigenlijk  :)
Saskia is zeker beter bedreven in dat soort zaken, maar ik kan natuurlijk niet alles aan haar overlaten dan wordt ik nooit een echte scenery man  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 21 augustus 2022, 12:53:45
De bult heb ik met de pipet van lijm voorzien maar dan ontstaan er kraters in de ballast, ik zal zo een aantal foto's uploaden. Door die kraters vind ik het er niet mooi / realistisch uitzien, die kan ik misschien nog opvullen.

Opvullen kan. Dan wordt het allemaal wat hoger. Maar als het nog nat is kan je het gewoon met pincetten en/of roerhoutjes gewoon modelleren. Dat is geen probleem. Je kan ook eerst wat lijm aanbrengen (met pipet of kwast) en dan ballast erop. Het blijft toch wel plakken.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
 @citaat
Ik ga dat opvullen straks proberen Ronald, en als het niets wordt gaat het in de kliko  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
 @citaat Opvullen zou ik niet wachten tot het droog is. Ik vul met ballasten meteen bij. De lijm trekt dan toch wel in het ballast. Dat zal hier dan gebeuren.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
 @citaat
Die wagons is al droog Ronald, maar bij een volgende wagons ga ik dat zeker toepassen.
Ik dacht om nu bij deze droge lading nog te gaan vullen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 21 augustus 2022, 12:53:45

Saskia is zeker beter bedreven in dat soort zaken, maar ik kan natuurlijk niet alles aan haar overlaten dan wordt ik nooit een echte scenery man  >:-D

Mvg,

Peter Degeluidsman

Beetje geduld kan geen kwaad om te proberen een sceneryman te worden en in de kliko is wel het laatste wat je moet doen.
Proberen om een lading na te bootsen aan de werkelijkheid is ook een beetje aan het toeval overlaten.
Ook accepteren dat het misschien niet is wat je had gewild en dat doen ze in de echte wereld ook niet hoor.
Zal echt niet zo zijn dat in het eggie een wagonlading wordt afgekeurd omdat het niet leuk is gestort of geladen.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Citaat van: iTom op zondag 21 augustus 2022, 13:15:34
Citaat van: Degeluidsman op zondag 21 augustus 2022, 12:53:45

Zal echt niet zo zijn dat in het eggie een wagonlading wordt afgekeurd omdat het niet leuk is gestort of geladen.

Daar heb je een .  :)
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Zoals beloofd, de foto's die ik vanmorgen gemaakt heb.


Hier de basis, hier ligt een dunne egale ballast laag in.






Dit is een beetje wat ik in gedachten had.






Na het druppelen met een pipet komt het er zo uit te zien  :O




Ondertussen zijn alle wagons beladen met een dunne laag ballast.




Na het uitharden ziet het er zo ( niet ) uit dit bedoelde ik met kraters en klonten.





Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Eerst even de boel nat spuiten (water met een druppie afwas) dan trekt de druppel uit het pipet er beter in en krijg je ook geen kraters als je druppel niet van grote hoogte er in laat vallen.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
 @citaat
Ik neem aan dat dit ook gedemineraliseerd water dient te zijn Tom.

Het druppelen doe ik van maximaal 5mm. Boven de ballast.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 21 augustus 2022, 14:00:57
@citaat
Ik neem aan dat dit ook gedemineraliseerd water dient te zijn Tom.

Het druppelen doe ik van maximaal 5mm. Boven de ballast.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Inderdaad, beter om dat te gebruiken, is ook veel zachter water, knijp er maar eens in.  :)
Over het druppelen kunnen we natuurlijk van gedachte wisselen  :O maar misschien vloeit het druppelen beter uit als de balast vochtig is.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
 @citaat
Net samen met Saskia een test gedaan en je hebt gelijk Tom, we hebben er in geknepen en wat een verschil  ;)
We hebben net gelijk 400 liter besteld voor ons waterbed  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Ik was door het huis op zoek naar opvul materiaal om de bult te maken, toen kwam ik dit tegen.



Dit zou wellicht bruikbaar zijn voor de ondergrond in de wagons, dan worden de wagons wel anders beladen ( meerdere hopen i.p.v. een lange hoop ) maar die voorbeelden zijn er ook genoeg.
Net even snel met de schaar ( grof  ) in de weer geweest en dan krijg je dit.




Het is even voor het idee, ik ga er een nachtje overslapen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Op de foto toont het idee hartstikke goed...
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Peter, kijk nog eens goed naar de foto die je vrijdag 12 augustus hebt gepost in reactie #23966. Die foto van RailPro bedoel ik. Op die manier kan je achterhalen hoe dat steenslag in de wagens is gestort. Over de lengte van zo'n wagen zie ik in het midden een bult in plaats van drie hopen achter elkaar. Er van uitgaande dat je de werkelijkheid van het storten wilt uitbeelden, zal dat geen drie hopen zijn. Want dat zou betekenen dat er boven een wagen drie stortkokers hangen om het steenslag in de wagen te krijgen.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Nou om heel eerlijk te zijn niet dus. Het lijkt er nog niet eens op.

Je was goed bezig met je stroken schuim. Nog een paar meer erop plakken en dan schuin naar boven afsnijden zodat je een langwerpige pyramide krijgt. Dan ballast er op lijmen zoals je al gedaan hebt op de vlakke stukken.
Op die manier krijg je iets wat op de foto's lijkt.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Bij Sloterdijk worden de wagons met een graafmachine (met een happer) beladen.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Mooie vorderingen, Peter. Er zijn. Veel wegen die naar Rome leiden. En er zijn veel bruikbare tips voorbijgekomen.
Iedereen heeft zo zijn methoden. En het mooie is: er zit geen een foute bij. Alles is bruikbaar en je kunt kiezen wat het beste bij je past en bij het project wat je onderhanden hebt.
Dit komt gewoon goed!

Groet,

Peter
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Dag peter,

Kun je aangeven bij welke winkel je vrouw de boekbinderslijm heeft gekocht?

Henk
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Hallo allemaal,

Na de eerste werkdag, even een snelle reactie de rest komt later ( viel niet mee zo'n eerste dag  8o )

@citaat
Boekbinderslijm kun je bij o.a. Bol.com kopen, wij hebben het hij een hobby schop in Doorn gekocht.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
 @citaat Kijk eens verder voor Boekbinderslijm dan bij Bol.com.
Gratis verzenden zit al in de aanschafprijs bij Bol.com.

Overigens kan je met die lijm van de Action ook prima ballast vast lijmen.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Heb misschien wel een beter foto gevonden van de lading in die FAS wagons.

Bron Marklinfan Club Italia www.marklinfan.net/carri_fas_126.htm

Heb je gelijk een idee hoe de wagons geweatherd kunnen worden want dan is het pas echt natuurlijk.  :)

Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Hoi,

Kijk ook eens in dit draadje: Wagenlading voor H0. Dan zijn er nog meer tips en voorbeelden te vinden.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Hallo allemaal,

Iedereen weer bedankt voor de bijdragen, afgelopen maandag weer aan het werk gegaan na een welverdiende vakantie en dat viel ff tegen.
Gelijk 2 dagen in Antwerpen gezeten en lange dagen gemaakt, ook vandaag weer druk geweest en ik zit lekker met de voeten vooruit op de bank.

Ik hoop dat de temperatuur weer gaat zakken want dit is geen knutsel weer voor mij, als het goed is wordt het een wat koeler weekend.

Het ligt dus even stil, maar staat klaar in de huiskamer dus ik kan zo aanvallen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 24 augustus 2022, 19:14:32
Ik hoop dat de temperatuur weer gaat zakken want dit is geen knutsel weer voor mij, als het goed is wordt het een wat koeler weekend.
En dit weekend heb je sowieso weinig knutseltijd, want je moet Formule 1 kijken ;)
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
 @citaat
Moeten is een groot woord Bas, maar ik ben blij dat er dit weekend weer gereden wordt.
De vrije trainingen kijk ik meestal niet, de kwalificatie en de race hebben mijn voorkeur  :)

Maar goed laten we het weer over treinen hebben, ik heb gisteren toevallig materiaal gevonden in een bouw container  8o
Een afwerk lat waar ik wel iets mee kan, materiaal weegt niets en hij gaat nog door de zaag heen om de juiste bult te simuleren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Je kan toch ook het schuim wat je gebruikt zodanig snijden dat de bult er al in zit? Dan de ballast erop en klaar.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
 @citaat
Hoi Martin,

Dat had ook een optie geweest, maar zoals je ziet is de onderkant al klaar en moet er alleen nog een langwerpige bult bovenop.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Ik zou zeggen, hou het simpel want het is geen hoge schoolmodelbouwkunst.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
 @citaat
Altijd  ;)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Hallo allemaal,

Vandaag voor de verandering eens niet naar de beurs  8o maar lekker aan het knutselen met de belading van mijn wagons.
Het een en ander staat nu in de lijm dus wordt het wachten totdat het droog is.
Wat doe je dan in de tussentijd, lekker de treinen laten rijden dat was alweer een lange tijd geleden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
En dan vergast je ons niet op een filmpje? Wij willen die treinen ook wel zien rijden. Ook al is het door een dor en doods landschap.  :D
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Nee geen filmpje dit keer Henk, het kan niet iedere keer feest zijn  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Hallo allemaal,

Vanmorgen de eerste lading uit de folie gehaald en ik ben er tevreden over, gelijk de andere wagons op dezelfde manier gedaan en die staan nu te drogen.

Het viel mij op dat er nog een hoop vocht in het schuim zat, dat werd natuurlijk tegen gehouden door de folie, de lading staat nu los zodat het laatste vocht kan verdampen.

Over een uur of 4 haal ik alle anderen ook uit het folie en hoop dat ze vanavond droog zijn zodat ze weer op de baan kunnen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Klinkt goed Peter!
Ben benieuwd hoe de lading er uiteindelijk uitziet. Lading maken voor mijn wagonnetjes is nog iets wat op mijn lijstje staat :)
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 2.
 @citaat
Hoi Donald,

Het is leuk om te doen, gewoon mee beginnen.

Hier zijn alle ladingen uit de wagons gehaald en het folie losgetrokken van het schuim.
De bovenkant is droog, nu de zijkanten nog  :)

Maar goed, de komende tijd is het tijd voor Max, ik zit er al klaar voor  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman