Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

PeBe en 6 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48058 ( foto's van het origineel ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48058 ( foto's van het origineel ).
 @citaat
Hoi Dirk-Jan en alle anderen,
Het publiek had meer oog voor al het stoom geweld wat er te zien was, toch staat er iemand op de derde foto een foto te maken van deze mooie wagon.

Als je je bedenkt wat de wagon betreft dan hoor ik het wel  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Roco plan V, massa afname verbeterd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Roco plan V, massa afname verbeterd.
Hallo allemaal,

Soms heb je van die treinen die moeite hebben met hun stroomafname, mijn Roco Fleischmann plan V is er zo een.
In iedere bak zit een eigen Esu V3 decoder en de bakken worden onderling doormiddel een 2 polige koppeling van stroom voorzien.

Onder een bak zit zowel de sleper als massa veer, met name deze massa veer schijnt niet al te best te werken.

Ik heb in de tweede bak een extra massa veer gelijmd en het draadje rechtstreeks aan de stroom voederende koppeling gesoldeerd.




Voor de zekerheid de bakken even gekoppeld en gemeten of er daadwerkelijk een verbinding was ( en die was er  :) ).

De trein gaat zo weer op de baan, ik hoop dat het stilstaan tot het verleden behoord.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Lijkt me een goede kans op succes te maken, deze modificatie.
Ik heb zelf een T3 tenderlocje van een aanpassing voorzien: een draadje aan de massa en een stroomvoerende koppeling, een massaveer aan een wagon gemaakt en verbonden met een eveneens stroomvoerende koppeling.
Het gaat nu een stuk beter. Nog niet super goed, maar veel beter!

Ik ben benieuwd naar je testresultaten!

Groet,

Peter
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Ik gebruik de standaard massa veer van Fleischmann, onder elke bak ééntje en op het draaistel waar geen motor in zit zitten ook contacten aan de zijkant op de wielen die massa maken. Trein staat nooit stil als het niet moet.
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
 :) Hoi Peter, je ingreep zal vast wel gelukt zijn en zoniet, dan moet je nog effe verder prutsen. :P
Ik heb dit  B) mooie Fleischmann treinstel ook, en rijdt analoog op de bovenleiding, dat werkt altijd eigenlijk wel.
:roll: Maar jou ingreep aan de massaveer ga ik onthouden, misschien krijgt de mijne ook een keer storingen.

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 29 juli 2022, 15:53:30
:roll: Maar jou ingreep aan de massaveer ga ik onthouden, misschien krijgt de mijne ook een keer storingen.

Wielen hoef je niet opnieuw uit te vinden en het gebruik van wielslepers ook niet.

Voor wie wat minder vaak bij de buren rond kijkt:
Motor Lima Koploper loopt onregelmatig en stroomafname verbeteren;
er liepen allerlei draadjes over het verbeteren van de stroomafname bij 2-rail treinen.

Bij 2-rail neem je stroom noodzakelijkerwijze af met wielslepers.
Die wielslepers kun je op allerlei manieren bevestigen (onder de as, zoals De Geluidman deed,
op het wiel-loopvlak en tegen de wielflens).

Op het forum bij de buren is besproken welke methode wanneer gevolgd moet of kan worden
(afhankelijk van wielisolatie), welke methode het handigst is en welke methode de minste wrijving geeft.

Dat resulteert in allerlei foto's. En die foto's mag je natuurlijk alleen op dat forum bekijken ...

Een van de manieren is afgeleid van ESU, ESU 50707 wielslepers.

Bij de buren wordt met enige regelmaat de methode Karst Drenth genoemd: twee strips,
gesoldeerd aan strokenprint, dat verschroefd (of verlijmd) wordt onder het wielstel. 
Een strip verbindt twee wielen (met contact aan de binnenzijde van het wiel);
daartoe worden er puntjes gehamerd in de strips, voor optimaal en toch licht contact.

Zo heeft ieder forum zo z'n eigen uitvinders ....

Een foto die tot de verbeelding spreekt vind je ook hier (5e foto);
die manier lijkt sprekend op de methode Karst, maar dan zónder strokenprint.
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Hallo allemaal,


Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 29 juli 2022, 12:44:17
Lijkt me een goede kans op succes te maken, deze modificatie.
Ik heb zelf een T3 tenderlocje van een aanpassing voorzien: een draadje aan de massa en een stroomvoerende koppeling, een massaveer aan een wagon gemaakt en verbonden met een eveneens stroomvoerende koppeling.
Het gaat nu een stuk beter. Nog niet super goed, maar veel beter!

Ik ben benieuwd naar je testresultaten!

Groet,

Peter
Hoi Peter,
Het is soms even stoeien voordat de trein lekker rijd, misschien is bij jou de sleper nu de zwakke schakel.
Ik heb treinstellen op de baan staan waarbij de sleper wissel doorverbonden is waardoor ik altijd de stroom van 2 slepers en dat werkt super.
Gisteren de nodige uren gereden en toen is hij niet stil gevallen, het lijkt dus de oplossing te zijn.



Citaat van: flyerman op vrijdag 29 juli 2022, 13:34:30
Ik gebruik de standaard massa veer van Fleischmann, onder elke bak ééntje en op het draaistel waar geen motor in zit zitten ook contacten aan de zijkant op de wielen die massa maken. Trein staat nooit stil als het niet moet.
Hoi Martin,
Ik denk dat het merk / type niet zo van belang is, als hij de massa maar goed doorverbind, als de trein weer op het maaiveld staat ga ik nog even kijken naar de contacten aan de zijkant en meten of die met elkaar in verbinding staan.
Bedankt voor de tip  :thumbup:



Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 29 juli 2022, 15:53:30
:) Hoi Peter, je ingreep zal vast wel gelukt zijn en zoniet, dan moet je nog effe verder prutsen. :P
Ik heb dit  B) mooie Fleischmann treinstel ook, en rijdt analoog op de bovenleiding, dat werkt altijd eigenlijk wel.
:roll: Maar jou ingreep aan de massaveer ga ik onthouden, misschien krijgt de mijne ook een keer storingen.

Dirk-Jan
Hoi Dirk-Jan,
De ingreep heeft zijn vruchten afgeworpen, tot nu toe rijd hij heerlijk mee in de dienstregeling van Duurstede en is nog geen enkele keer stilgevallen.
Ik ben dus ff uitgeprutst  :D



Citaat van: Jan22 op vrijdag 29 juli 2022, 17:07:15
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 29 juli 2022, 15:53:30
:roll: Maar jou ingreep aan de massaveer ga ik onthouden, misschien krijgt de mijne ook een keer storingen.

Wielen hoef je niet opnieuw uit te vinden en het gebruik van wielslepers ook niet.

Voor wie wat minder vaak bij de buren rond kijkt:
Motor Lima Koploper loopt onregelmatig en stroomafname verbeteren;
er liepen allerlei draadjes over het verbeteren van de stroomafname bij 2-rail treinen.

Bij 2-rail neem je stroom noodzakelijkerwijze af met wielslepers.
Die wielslepers kun je op allerlei manieren bevestigen (onder de as, zoals De Geluidman deed,
op het wiel-loopvlak en tegen de wielflens).

Op het forum bij de buren is besproken welke methode wanneer gevolgd moet of kan worden
(afhankelijk van wielisolatie), welke methode het handigst is en welke methode de minste wrijving geeft.

Dat resulteert in allerlei foto's. En die foto's mag je natuurlijk alleen op dat forum bekijken ...

Een van de manieren is afgeleid van ESU, ESU 50707 wielslepers.

Bij de buren wordt met enige regelmaat de methode Karst Drenth genoemd: twee strips,
gesoldeerd aan strokenprint, dat verschroefd (of verlijmd) wordt onder het wielstel. 
Een strip verbindt twee wielen (met contact aan de binnenzijde van het wiel);
daartoe worden er puntjes gehamerd in de strips, voor optimaal en toch licht contact.

Zo heeft ieder forum zo z'n eigen uitvinders ....

Een foto die tot de verbeelding spreekt vind je ook hier (5e foto);
die manier lijkt sprekend op de methode Karst, maar dan zónder strokenprint.

Hoi Jan,
Even naar de door jou aangedragen voorbeelden gekeken, zo zie je maar weer dat er meer mogelijkheden zijn om de stroomafname te verbeteren.

Een uitvinder ik  :D
Nee hoor zo bijzonder is dit niet, bij veel rijtuigen tref je soortgelijke manieren aan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Hoi peter,
Ik heb bij mijn fleischmann destijds contactslepers van Digikeijs op de wielen gezet. Sindsdien loopt hij prima.
Groetjes Eeg
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
 @citaat
Hoi Eeg,

Dat is ook een mooie oplossing  :thumbup:
Links of rechtsom is het dus wel op te lossen en hebben meerdere treinstellen van dit type een massa probleem.

Tot nu toe is hij niet stil gevallen, de extra massa contacten in het draaistel moet ik nog na meten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Fijn dat je het probleem hebt kunnen oplossen, Peter  :thumbup:
Zouden ze eigenlijk af fabriek al hebben moeten doen  :D

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Citaat van: flyerman op vrijdag 29 juli 2022, 13:34:30
Ik gebruik de standaard massa veer van Fleischmann, onder elke bak ééntje en op het draaistel waar geen motor in zit zitten ook contacten aan de zijkant op de wielen die massa maken. Trein staat nooit stil als het niet moet.

Ja, zo ook al lang geleden gedaan. Het stel heeft stroomafname op één bak. Maar de stroomafnemers passen ook zonder meer op de andere bak. Die stroomafnemers kon/kan je los bestellen.
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Ik heb een aantal treinen waar de stroomafname ronduit slecht is Tony, bv de NS 1144 van Marklin, die heeft ook grote problemen.
Nu heb ik deze recentelijk in de vitrine gezet, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling   :(



@citaat
Klopt Henk, alles zat onder een bak maar dat is nu opgelost  :)

Op bv mijn Marklin dubbeldekkers ( witte versie met rode streep ) zit onder ieder rijtuig maar liefst 2 massa veren af fabriek, de stam is 5 delig dus tel maar uit je winst.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - de postbode wist mijn huis weer te vinden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - de postbode wist mijn huis weer te vinden.
Hallo allemaal,

Vandaag ging de bel en stond de postbode voor de deur met allerlei leuke spullen, voor mijn treinen vrienden een aantal wagons en ik heb zelf o.a. mijn voorraad Roco antislip-bandjes aangevuld.

Ook inkopen gedaan voor de toekomstige scenery, van Busch 4 leuke fietsen met bloembakken erop en 12 pallets die hoogstwaarschijnlijk bij de DHL loods geplaatst gaan worden.
Ik dacht dat de pompwagen ook bij dit pakket zat, dat was dus niet het geval dus daar moet ik nog naar op zoek.

Recent een loc van een nieuwe decoder voorzien, omdat ik graag een decoder op de plank wil hebben liggen ook de Esu 59620 LokPilot V5 DCC mee laten komen.



Het zijn dus allemaal voorraad spullen dit keer  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - de postbode wist mijn huis weer te vinden.
Peter,

Ik weet uit ervaring dat die pallets het leuk gaan doen bij de DHL loods :).

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - de postbode wist mijn huis weer te vinden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - de postbode wist mijn huis weer te vinden.
 @citaat

Hoi Wico,

Deze foto komt mij bekend voor, ik denk dat dit voor mij de trigger was om deze loods ook aan te schaffen  :)
Deze staat gebouwd in de kast, ik dacht dat we zelfs preisers van DHL hadden gekocht.
De pallets gaan zeker een toekomst bij DHL krijgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de belading van deze wagons.













Ik weet dat het ballast wagons zijn maar kan geen voorbeelden vinden op het internet, wie weet hoe deze belading in het echt eruit ziet.
Hoe hoog werden ze volgestort , en hebben ze een egale lading of zijn het 2 of 3 hopen.

Het mooiste zou een of meerdere foto's zijn van het grote voorbeeld.

Ik hoor het graag van jullie.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Daar ben ik weer, net opnieuw gezocht en het voorbeeld gevonden  :)

Bron: Railpro online


Van de week deze wagons maar eens van een lading gaan voorzien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Eerst wat schuim en dan de lading erop vast lijmen, maar dat wist je vast al 😊

Heel mooie wagons trouwens, en i.p.v de pallet lifter kun je ook een heftruck neerzetten ook mooi 🤩
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Leuke wagonnetjes Peter en met lading ziet het er nog beter uit. Maar aan die laatste voorbeeldfoto te zien is drie karretjes ook wel erg mager. Dat mogen best drie sets zijn.
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
 @citaat
Zijn setjes uit uit 2019. Dus mijn reactie zou zijn zie er maar een te vinden, maar blijkbaar nog ruimschoots verkrijgbaar zelfs bij de dealers (bron Google)

Ik vind ze wel mooi maar blijkbaar waren ze niet zo populair?
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
 @citaat @citaat @citaat
Hoi Barry,
Ik heb diverse diktes schuim liggen, even kijken welke ik hiervoor in ga zetten.
Ondertussen heb ik via pb een aantal foto's gehad waarin het volume van de belading ( hoogte ) verschillend is, ook met egale belading en 2 of drie hoopjes ballast eigenlijk kan dus alles  :)

Om de pallets te verplaatsen ga ik kijken wat er zoal te koop is, dat kan een palletwagen of heftruck zijn, als je tips hebt dan hoor ik het graag.


@citaat @citaat
Hoi Henk,
De gehele stam bestaat uit vier van deze setjes dus 12 wagons, pas precies in een blok  :)


@citaat
Ik denk dat deze setjes wel populair waren Barry, ik had twee sets en op de beurs in Houten de andere twee sets gevonden.
Zo af en toe zie ik ze nog wel eens liggen, ook van andere vervoerders.
Mooi dat je via Google nog wel te vinden zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Kibri H0 Decoratieset Heftruck en pallets 38147

Preiser 17712 Gauge H0 Pallet truck, 3 euro-pallets. Ready-made model

Noch 13706 Pallet Trucks Set H0

Faller Pompwagens (2x) 1:87/H0 #180915


De keuze is reuze Peter 👍🏻😊


Heftrucks zijn er nog veel meer van artitec tot wiking  en alles ertussen qua merken 👍🏻👍🏻

Zelf vind ik de Artitec 1:87 H0
Artikelnummer 387.292. Heel fraai, maar er zijn ook zat modernere varianten.

Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Dank je wel voor deze uitgebreide info Barry  :thumbup: :thumbup:

Ik ga zo naar zolder en via mijn pc met meerdere schermen ze bekijken en op het andere scherm kan ik ze dan tegelijkertijd bestellen.
Ik laat nog wel even weten wat het geworden is.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Ik zou nog even laten weten wat ik besteld heb.

De heftruck van Artitec 387.496 kant en klaar model.
2 Pompwagens en een soort mini heftruck en een aantal pallets van Kibri 38147
2 pompwagens van Faller 180915.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Die wagens heb ik een keer zien staan bij de Westhavens bij Sloterdijk, dan worden ze met grind beladen met een graafmachine, waar ze normaal die korte blauwe railpro onderlossers ook mee beladen. Zal eens kijken of ik er een foto van heb.
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Hallo allemaal,

Gisteravond in de tuin al diverse diktes schuim op maat gezaagd om onder de lading te plaatsen.
Omdat ik nieuwsgierig ben naar de foto van Frank wacht ik nog even met het plaatsen van het schuim in de wagons.


Van de week was mijn kleinzoon Stef jarig, die is alweer 3 jaar geworden en wat doe je dan als treinen opa, juist je geeft hem een Marklin startsetje  :)
Hij is er helemaal weg van  :D

Vanmiddag gaan we ook nog samen naar de Maasoever spoorweg, dat gaat hij vast geweldig vinden.
Ik dank dat ik gelijk maar een 10 strippenkaart koop want hij wil er vast vaker dan een keer een ritje maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Hoi Peter,
ik heb helaas geen foto gemaakt van deze wagens. In mijn grootspoor topic staan wel gele wagens, maar daar is de belading niet goed te zien.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67541.msg1466806#msg1466806

Vriendelijke groet
Frank
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
 @citaat

Dank je wel voor de info Frank, ik kijk er straks naar nu eerst met de kleine man op pad naar de Maasoever spoorweg  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Citaat van: frank-103 op dinsdag 16 augustus 2022, 10:30:02
Hoi Peter,
ik heb helaas geen foto gemaakt van deze wagens. In mijn grootspoor topic staan wel gele wagens, maar daar is de belading niet goed te zien.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67541.msg1466806#msg1466806

Vriendelijke groet
Frank

Hoi Frank,

Bedankt voor je zoektocht  :thumbup: :thumbup: dit zijn helaas andere wagons maar ik denk dat ik er wel uitkom.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Hey Peter,

Effe googelen op FAS 126.
Wat bewegende beelden ==> Klik
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - vraagje.
Hallo allemaal,

Gisteren samen met Saskia naar Duitsland geweest, hierdoor was ik nog niet in de gelegenheid om te kijken.


@citaat @citaat
Hoi Ronald,
Bij jou foto's zie je dat ze geladen zijn met iets van een graafmachine, hierdoor ontstaan dus hopen ballast.
De andere manier van laden is via een lopende band, dat laatste ga ik proberen na te maken.


@citaat
Hoi Ad,
Deze wagons zijn dus ook beladen met zand, in het filmpje is goed te zien hoe deze wagons in de praktijk gelost worden, dit is dus echt handwerk ( de bediening natuurlijk  :) ) vroeg me al af hoe dit werkte maar dat kan niet anders zijn dan luchtdruk.
Nu vroeg ik me wel af waar die lucht vandaan kwam, als de trein geremd staat is de luchtdruk er vanaf volgens mij?
Dan is het een extra slang tussen de wagons of er zit iets van een tank per wagon waar de lucht in opgeslagen is?

Wie het weet mag het zeggen  :)


Iedereen bedankt voor de voorbeelden  :thumbup: :thumbup:
Vanmiddag een begin maken met het laden van de wagons.

Eerst het dak van de uitbouw op want we hebben lekkage   :( eens kijken of ik dit zelf kan vinden anders moet ik de loodgieter inschakelen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Hallo allemaal,

Ik heb een stam van 12 Fas 680 wagons van Marklin, deze worden zonder belading geleverd en daar wilde ik verandering in brengen  :)

De wagons worden vooral gebruikt om ballast in te vervoeren maar ook zand heb ik voorbij zien komen.
Ik ga ze vullen met ballast.

Het gaat om deze wagons.




Ik heb oud verpakkingsmateriaal verzameld, als installateur van audiovisuele middelen kom ik bijna dagelijks opvul-schuim tegen in diverse diktes.
In de plaats van weggooien wordt dit dus hergebruikt.

Het schuim wordt op maat gezaagd met een lintzaag.




Eerst zaag ik lange stroken op de juiste breedte.




Even passen.




Nu de breedte goed is zaag ik een aantal stroken in diverse diktes ( op het moment van zagen wist ik namelijk nog niet op welke hoogte ik de ballast wilde laten beginnen ).






Hierna heb ik alle stroken op de juiste lengte gezaagd, hier een voorbeeld hoe het er dan uit komt te zien.




Al het bovenstaande heb ik een paar dagen geleden al voorbereid, vandaag ben ik er weer verder mee gegaan.
ik heb dus 3 verschillende hoogtes, 3 wagons naast elkaar met de verschillende stukken schuim.




En even los op de foto.








Ik heb uiteindelijk gekozen voor de voor de derde  @citaat foto.
Omdat de witte kleur te verbergen heb ik ze in de bruine verf gezet.






De verf staat nu te drogen, Saskia is hier in het centrum aan het kijken naar boekbinderslijm, dat schijnt zo lees ik hier en daar fijner te werken dan verdunde houtlijm.
Nu maar hopen dat ze het hier verkopen  :)

Tot zover deze update, ik hoop vandaag of morgen de ballast in de wagons te hebben zitten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Wow dat zoet er goed uit zeg :thumbup: :thumbup:
Groeten Eeg
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Mooie wagens en de vulling past ook mooi...
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
 @citaat @citaat Schuim zagen met de lintzaag, kan toch ook prima gesneden worden.

Ik zou voor de lijm ModPodge Mat gebruiken, werkt prima, en als het droog is zie je er niets meer van.
Kan je ook verdunnen met water of met gedemineraliseerd water.
Ik bewaar het water wat uit de condensdroger komt, gaat ook prima en heeft geen kalk.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
 @citaat
Hoi Tom,
Met de lintzaag ging het super strak, natuurlijk kan het gesneden worden maar dan heb je voor mijn gevoel eerder de kans dat je iets verloopt?

Na jou berichtje gelijk Saskia gebeld of ze al iets gekocht had, en dat had ze.
Ik vertelde over modpodge en toen zei ze dat de verkoper in deze winkel ook aan modelbouw / treinen doet en dit gebruikte hij al jaren.

Volgens Saskia is dit ook van het merk motpotge, maar ze kon mij niet vertellen of het mat was, ik moet dus even afwachten waarmee ze straks thuis komt.

Wij hebben een ander type droger waar geen water uit komt helaas.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Gedemineraliseerd water is ook te koop hoor.  :)

Snijden langs een stalen rij verloopt niet zeker als je een scherp mesje gebruikt.  ;)
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
 :) Netjes gewerkt Peter, mooi strak. :thumbup:
En ik snap die lintzaag wel, je hebt zo'n ding en dan moet je die gebruiken ook. :D :thumbup:

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 18 augustus 2022, 13:00:17
kijken naar boekbinderslijm, dat schijnt zo lees ik hier en daar fijner te werken dan verdunde houtlijm.
Boekbinderslijm blijft enigszins soepel, denk maar aan de gelijmde rug van een kladblokje of de gelijmde rug van een boek of magazine.
Houtlijm wordt hard, dat breekt als je het buigt.
Het lijkt mij dat je de schuimstrips prima kunt verlijmen met houtlijm, het hoeft naderhand niet buigzaam te zijn.

Dat motpotge ken ik verder niet, volgens KLIKKIE kan je er meerdere dingen mee doen, maar of dat nou echt lekker werkt met het aanbrengen van de ballast vraag ik me af. :roll:
Nou ja, je kloot er maar mee aan en wij zien het eindresultaat wel. :D :o)

Dirk-Jan (die veel gewerkt heeft met boekbinderslijm in zijn drukkerij verleden)
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
 @citaat @citaat
Ik begreep wel dat jij snijd via een stalen rij Tom.
Maar dan moet je steeds meten, bij deze zaag is het een keer instellen en gaan met die banaan  :D
En de machine stond er toch.

Dat water wordt hier bij de supermarkt verkocht daar ga ik morgen even naar toe.



@citaat
Gemakt dient de mens Dirk-Jan  :D
Saskia heeft iets gekocht ( lijm )  en is nog niet thuis dus even afwachten waarmee ze op de proppen komt.
Ik heb met houtlijm en verdunde houtlijm gewerkt, boekbinderslijm nog niet maar je leest er erg vaak over hier op het forum dus het zal ook wel handig / goed spul zijn  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Hi Peter,

Ik had er stretch-folie tussen gedaan tegen het "kliederen" met de lijm.
Zie: hier

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Peter,

Even mijn beginnersfout me je delen om ellende te voorkomen. Na het plaatsen van een basislaag schuim (net als jij nu gedaan hebt) heb ik de ballast los in de wagons gestrooid en daarna met verdunde houtlijm de ballast "vol" laten lopen. Na drogen wilden de assen van de wagon niet meer draaien, omdat de verdunde houtlijm door de basislaag heen was gezakt en op het onderstel was gelekt. Domme actie dus 8o.

Daarmee weer wat geleerd: eerst malletje maken, daarin de basislaag schuim plaatsen en vervolgens ballast strooien/storten. Het geheel laten drogen en dan pas het geheel in de wagons plaatsen.

Veel succes ermee.

Wico   
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 18 augustus 2022, 17:19:27
@citaat @citaat
Ik begreep wel dat jij snijd via een stalen rij Tom.
Maar dan moet je steeds meten, bij deze zaag is het een keer instellen en gaan met die banaan  :D

Peter Degeluidsman

Nee hoor niks steeds meten, gewoon het schuim tegen een lat aan leggen en de rij langs 2 spijkers o.i.d. en snijen maar.
Zou bang zijn dat de lintzaag in het schuim gaat happen of het schuim gaat smelten.


Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Hallo allemaal,

Citaat van: Haradigi op donderdag 18 augustus 2022, 17:28:16
Hi Peter,

Ik had er stretch-folie tussen gedaan tegen het "kliederen" met de lijm.
Zie: hier

groet
Harald
Hoi Harald,
Stretch-folie ken ik wel, alleen dat heb ik niet zo 1 2 3 liggen, maar ik snap je bedoeling  :thumbup: :thumbup:
Wellicht kan een boterham zakje ook gebruikt worden.



Citaat van: Wico op donderdag 18 augustus 2022, 17:47:41
Peter,

Even mijn beginnersfout me je delen om ellende te voorkomen. Na het plaatsen van een basislaag schuim (net als jij nu gedaan hebt) heb ik de ballast los in de wagons gestrooid en daarna met verdunde houtlijm de ballast "vol" laten lopen. Na drogen wilden de assen van de wagon niet meer draaien, omdat de verdunde houtlijm door de basislaag heen was gezakt en op het onderstel was gelekt. Domme actie dus 8o.

Daarmee weer wat geleerd: eerst malletje maken, daarin de basislaag schuim plaatsen en vervolgens ballast strooien/storten. Het geheel laten drogen en dan pas het geheel in de wagons plaatsen.

Veel succes ermee.

Wico   
Dat moet zuur geweest zijn Wico, dat overkomt je maar een keer.
Ik vind jou manier om een malletje te maken of Harald zijn voorstel beiden een goede optie.
Morgenochtend ga ik ermee beginnen, vanavond even met de voeten op de bank  :)



Citaat van: iTom op donderdag 18 augustus 2022, 17:50:20
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 18 augustus 2022, 17:19:27
@citaat @citaat
Ik begreep wel dat jij snijd via een stalen rij Tom.
Maar dan moet je steeds meten, bij deze zaag is het een keer instellen en gaan met die banaan  :D

Peter Degeluidsman

Nee hoor niks steeds meten, gewoon het schuim tegen een lat aan leggen en de rij langs 2 spijkers o.i.d. en snijen maar.
Zou bang zijn dat de lintzaag in het schuim gaat happen of het schuim gaat smelten.
Voor een lintzaag hoef je niet bang te zijn Tom, als je maar op je vingers past, maar dat geld ook voor een mes  :D
Happen en / of smelten gebeurd niet, het is dat ik de boel opgeruimd heb anders had ik er een filmpje van laten maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
 @citaat Nee hoor, hoef je geen filmpje van te maken.
Ik weet wat een lintzaag is en kan, MTS opleiding woninginrichting gedaan.
Dan maak je ook gebruik van el. houtbewerking machines en weet je wat de gevaren kunnen zijn.

Folie zal Saskia wel ergens hebben liggen, gewoon vershoudfolie is prima en een boterhamzakje gaat ook prima als je maar de kruimels er eerst uit haalt  :)

Mijn remedie is, gebruik machines waarvoor ze bedoelt zijn en voorkom problemen en ongelukken want al doe jij het heel voorzichtig een ander denkt het ook te kunnen. We hebben nu eenmaal een voorbeeld functie.  >:-D
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
 @citaat

Hoi Tom en alle anderen,

Ik ben het met je eens dat je gereedschap moet gebruiken waarvoor het bedoeld is, dus niet de achterkant van je schroefmachine als hamer gebruiken bv  >:-D

Wij hebben een voorbeeld functie  :P gelukkig heeft niet iedereen een lintzaag in huis.
Maar zonder gekheid, natuurlijk moet je opletten wat je aan het doen bent, ik ben me hier erg van bewust.

De lijm die Saskia heeft meegenomen is toch boekbinderslijm en gelijk een grote pot van 1 kilo.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
 @citaat Misschien een goeie tip voor de volgende keer.
Zaag een mal van bijv. 9mm mdf dan heb je gelijk de juiste maten voor lengte en breedte.
Afsnijden met een scherpe scalpel is dan een fluitje van een € 0,01
Wil je toch zachte producten zagen gebruik dan een lintmes wat agressief is getand zonder zetting die zijn daar voor bedoelt.

De boekbinderslijm is ook prima hoor en met een kilo kan je kleinzoon later ook zijn wagons voorzien van kolen en ballast want verdunt heb je maar heel weinig nodig.
Welke mengverhouding ga je gebruiken en gebruik je dan een injectiespuit of een pipet.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
 @citaat
Hoi Tom,
Ik kom net van het dak af, we moeten ongeveer 15M2 grind schoonmaken, en dat is een mega klus.
Nu komt de zon erop te staan dus dat wordt me te heet.

Welke mengverhouding ik ga gebruiken, geen idee eerlijk gezegd, wat is gebruikelijk?
Ik heb pipets liggen en die gebruik ik altijd voor het lijmen van ballast.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Hee, Peter Koelewijn, kom van dat dak af.  :)

Verhouding weet ik ook niet, ik verdun het zo dat het daarna makkelijk uit  een injectienaald (gebruik grote naalden die ze ook bij varkens gebruiken) of een pipet is te druppelen.
Het moet niet te dik dan zijn, iets dikker dan karnemelk (wat ik niet lust) en met een druppie wasmiddel en verdunnen met het gedemineraliseerde water.
Je kan het ook verdunnen met ruitensproeiervloeistof maar ja, dat moet je dan ook wel weer in huis hebben.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48456 Fas 680 van belading voorzien deel 1.
 @citaat
Ik ga het gewoon op het gevoel doen, gedemineraliseerd water ligt in de boodschappen kar en is zo hier.


Mvg,

Peter Degeluidsman