Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat
Dat is wel een stevig bedrag Sander, het is wel een mooie loc maar dit gaat nergens meer over.
Ik heb hem al diverse keren op de beurs zien liggen maar eigenlijk nooit naar de prijs gekeken omdat ik hem al in bezit had.
Zoals het er nu uitziet ga ik zaterdag even naar de beurs en als ik hem zie liggen zal ik eens kijken wat voor prijskaartje eraan hangt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat
Hoi Sander en alle anderen,

Dit keer heb ik geen Taurus in deze uitvoering zien liggen op de beurs, er waren ook beduidend minder handelaren en na anderhalf uur stonden we weer buiten.

Wat scenery voor de vitrine gevonden en een set wagons, dat komt later wel want na mijn beurs bezoek lig ik in de lappenmand  :(


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Ik ging er vanuit dat mijn bestelde relais bij Tante Ali tussen wal en schip gevallen waren, ze waren al sinds de 12e ingeklaard bij de douane en daarna bleef het stil.

Net thuisgekomen even de brievenbus leeg gehaald en ik zag daar zo'n lichtbruine enveloppe tussen de post zitten, meestal is dit voor Saskia maar mijn naam stond erop  :)

Eindelijk waren mijn relais binnen, ze hebben er ruim een maand over gedaan en als ik dan lees dat bij sommige de spullen al na een week binnen hebben kneep ik hem wel een beetje.

Ik heb de 3V en 12V versie ieder 5 stuks laten komen, op dit moment heb ik een 3V versie nodig om mijn rail poetser tegelijkertijd te laten werken met mijn stofzuiger.
Hopelijk wordt het de komende tijd wat minder warm op zolder, zodat ik dit in orde kan maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 1.
Hallo allemaal,

Zoals ik in mijn vorige bericht al schreef zijn de relais binnen gekomen, de 3V versie is bedoeld om dienst te gaan doen in mijn LUX stofzuiger.

Deze wagon schakelt netjes in als hij in beweging komt en stopt na een paar seconden als hij stil staat.
Na de tip van Jan ga ik de 3V die naar de motor gaat aftakken en aansluiten op het relais, dit relais gaat via een 2 polige koppeling naar de andere LUX wagon ( rail poetser ) die niet vanzelf schakelt als hij in beweging komt maar altijd actief is en dat wil je natuurlijk niet.

De stroomvoerende koppeling zit op zijn plaats, de twee zwarte draden worden straks via het relais als schakel contact gebruikt.







Het relais wordt met dubbelzijdige tape vast gezet en de draden bij elkaar gehouden door een kort stukje draad.




Deze wagon is klaar, de andere wagon komt van de week aan de beurt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 1.
Dag Peter, mooi klusje ben jij aan het uitvoeren zodat die LUX-wagens gaan werken wanneer het echt nodig is.

groetjes Luc
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 1.
 @citaat
Ja dat is de bedoeling Luc, de tweede wagon staat voor vandaag op de planning maar eerst een tweede audio DSP toevoegen aan mijn geluidsysteem.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 1.
Lekker bezig.
Ik heb mijn stofzuigerwagen in Rocrail in tractie gekoppeld met de trekkende locomotief waardoor de stofzuiger alleen werkt als de set gaat rijden.
Zo zie je maar weer dat er vaak meerdere oplossingen mogelijk zijn.
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 1.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 1.
 @citaat
Hoi Albert en alle anderen,

Dat was de bedoeling bij mijn railpoets wagon, echter de ingebouwde oude decoder deed niet precies wat ik wilde.
De stofzuiger wagon heeft zelf een start stop systeem, die kijkt of de wielen draaien. Als deze draaien werkt de stofzuigen en die schakelt nu ook een relais in waarmee de railpoets wagon aan en uit gezet wordt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Even het gas er vanaf.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Even het gas er vanaf.
Hallo allemaal,

Ik weet niet hoe het bij jullie op de treinenkamer is, maar hier is het niet uit te houden, daardoor liggen al dagen alle activiteiten stil.
Als ik uit mijn werk kom is de fut er wel even uit en ga ik lekker in de tuin zitten ( en af en toe ff liggen  :) ).

Ik had graag een airco op zolder gehad, maar de raad van bestuur is het er niet mee eens en heeft mijn aanvraag afgewezen  :(


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Even het gas er vanaf.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Even het gas er vanaf.
Haha, Als CEO van die onderneming zou ik de Raad van Bestuur naar huis sturen.  :P
Re: De baan van een geluidsman - Even het gas er vanaf.
 @citaat
:-) :D

:roll: Nou, weinig kans dat de Geluidsman de Geluidsvrouw wegstuurt.
Hier in Nederland hebben vrouwen nog steeds het laatste woord. >:-D
Als de Geluidsman zoiets zegt tegen de Geluidsvrouw staat ie tien tellen later met een doosie treintjes buiten om verder onder de brug te gaan leven. :mrgreen:

Dirk-Jan

Re: De baan van een geluidsman - Even het gas er vanaf.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Even het gas er vanaf.
Tja Peter, de zolder is met dit warme weer al snel een hotspot  en dat leidt tot sterk verminderde productiviteit :?
Jammer, dat de raad van bestuur dit niet meeneemt in haar oordeel.
Een gemiste kans, want ook de lager gelegen etages van het pand profiteren van de aangenamere werktemperatuur.
Misschien is er via de aandeelhouders en met wat steekpenningen nog wat te regelen  ;)

Trouwens, even zonder treintjes kan ook een heilzame werking hebben !

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Even het gas er vanaf.
Leuk filmpje Peter.👍 Echter, naar mijn mening reden de 2400 locs niet in tractie zoals de 2200en dat wel konden.
Re: De baan van een geluidsman - Even het gas er vanaf.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Even het gas er vanaf.
Hallo allemaal,


Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 13 juli 2022, 17:59:26
Haha, Als CEO van die onderneming zou ik de Raad van Bestuur naar huis sturen.  :P
Daar schiet ik niets mee op Henk, de Raad van Bestuur woont hier thuis  :D



Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 13 juli 2022, 19:37:13
@citaat
:-) :D

:roll: Nou, weinig kans dat de Geluidsman de Geluidsvrouw wegstuurt.
Hier in Nederland hebben vrouwen nog steeds het laatste woord. >:-D
Als de Geluidsman zoiets zegt tegen de Geluidsvrouw staat ie tien tellen later met een doosie treintjes buiten om verder onder de brug te gaan leven. :mrgreen:

Dirk-Jan
Je slaat de spijker op zijn kop Dirk-Jan  :)
Ik sta in no time buiten maar zonder treinen denk ik, ik hou me maar koest  ;)


Citaat van: Tony op donderdag 14 juli 2022, 09:02:33
Tja Peter, de zolder is met dit warme weer al snel een hotspot  en dat leidt tot sterk verminderde productiviteit :?
Jammer, dat de raad van bestuur dit niet meeneemt in haar oordeel.
Een gemiste kans, want ook de lager gelegen etages van het pand profiteren van de aangenamere werktemperatuur.
Misschien is er via de aandeelhouders en met wat steekpenningen nog wat te regelen  ;)

Trouwens, even zonder treintjes kan ook een heilzame werking hebben !

Grtz Tony
Ik krijg geen airco Tony, arko heb ik trouwens wel dus net alle ramen open gezet om de boel een beetje te koelen.

Even zonder treinen hou ik maar een paar dagen vol, het begint alweer te kriebelen  :)


Citaat van: Maarten Marklin op donderdag 14 juli 2022, 09:47:48
Leuk filmpje Peter.👍 Echter, naar mijn mening reden de 2400 locs niet in tractie zoals de 2200en dat wel konden.
Volgens mij reden de 2400 wel in tractie Maarten, en anders ben ik een trend setter  :D
Het is wel een geweldig gezicht als ze voorbij komen denderen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Hallo allemaal,

Vandaag was de temperatuur op zolder goed te doen en ben ik verder gegaan met het aanpassen van de railstaaf-poets wagon van Lux.

De stofzuiger wagon zorgt voor het in en uit schakelen, als deze in beweging komt gaat in de voorste wagon de stofzuiger aan en in de tweede wagon worden de spoorstaven gepoetst.
Als het geheel stil staat worden beiden weer na een aantal seconden uitgeschakeld.

Via een 2 polige stroomvoerende koppeling staan ze met elkaar in verbinding.





Met dit duo hoop ik de boel op het spoor goed schoon te houden, dus veel rijden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
best is ze om te keren en dus eerst slijpen en dan stofzuigen.Zo rijden er hier 3 sets rond en alles blijft netjes.Moet wel binnenkort een wagonnetje met puko reiniger sleepcontact ervoor hangen want zijn de puko's die meest last geven.
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Dat ziet er goed uit Peter en zoals gezegd veel rijden is de beste manier om alles zuiver te houden EN alzeker met deze poetswagons 👌👌👌
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Ik rij zonder al die poetsmiddelen, poetsers of stofzuigers. Geen probleem hier met vieze stukken.

Als er al iets stil staat is het een probleem in de loc, meestal de sleper.
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Hallo Peter,

Mooie oplossing, mijn rails word ook nooit schoon gemaakt, hoogstens een beetje ATF.

Leuk filmpje.

Groeten Einte
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Hallo allemaal,


Citaat van: bellejt op vrijdag 15 juli 2022, 15:43:20
best is ze om te keren en dus eerst slijpen en dan stofzuigen.Zo rijden er hier 3 sets rond en alles blijft netjes.Moet wel binnenkort een wagonnetje met puko reiniger sleepcontact ervoor hangen want zijn de puko's die meest last geven.
Hoi Johnny,
Bedankt voor de tip, ik heb ze gelijk omgedraaid   :thumbup:
Jij hebt 3 sets rondrijden, is de baan zo groot of kun je bij sommige sporen niet komen vanuit een ander gedeelte?
De puko reiniger heb ik niet, wie weet ooit eerst dit maar eens proberen  :)



Citaat van: wimpietje op vrijdag 15 juli 2022, 15:52:53
Dat ziet er goed uit Peter en zoals gezegd veel rijden is de beste manier om alles zuiver te houden EN alzeker met deze poetswagons 👌👌👌
Hoi Wim,
Door de hogere temperaturen wordt er minder gereden en is dit een mooi hulpmiddel om de boel een beetje schoon te houden  :)



Citaat van: flyerman op vrijdag 15 juli 2022, 17:53:11
Ik rij zonder al die poetsmiddelen, poetsers of stofzuigers. Geen probleem hier met vieze stukken.

Als er al iets stil staat is het een probleem in de loc, meestal de sleper.
Hoi Martin,
Fijn dat jij probleemloos kunt rijden, ik had de stofzuiger wagon al een tijdje meerijden en als je dan ziet hoeveel stof er in het bakje zit kan het zeker geen kwaad.
Jij schrijft dat het bij jou meestal de sleper is die roet in het eten gooit, welke stappen neem jij dan om dit op te lossen?



Citaat van: Einte op vrijdag 15 juli 2022, 18:45:53
Hallo Peter,

Mooie oplossing, mijn rails word ook nooit schoon gemaakt, hoogstens een beetje ATF.

Leuk filmpje.

Groeten Einte
Hoi Einte,
Als treinen stil vallen is dat nagenoeg altijd als er langzaam gereden wordt, vooral in het schaduwstation komt dit vaker voor dan het maaiveld.
ATF heb ik ook wel eens gebruikt, toch lees je daar ook negatieve berichten over.
Nu is de ene trein de andere niet, ik ben in kaart aan het brengen welke treinen het meeste stil staan en die gaan nader onderzocht wordt op hun stroomafname.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Wanneer er een trein stilstaat ga ik eerst kijken of het de enige trein is die daar stilstaat of meerdere. Indien het meerdere treinen die stoppen op dezelfde plek dan ligt het aan de plek, Das logisch.

Dat bovengenoemde heb ik niet, dus ligt het aan de loc. Aangezien de meeste locs op meerdere punten massa afnemen zal het aan de sleper liggen. Ik zet de loc dan op dat punt en ga dan kijken wat er fout zit. Als ik er bij kan dan even de sleper iets naar beneden drukken of met een draadje van de puko's naar de sleper.

Gaat ie dan weer rijden dan weet je, het is de sleper. Dan de sleper bekijken of die versleten is of moet worden bijgesteld.

Mocht er al een trein stilstaan, dan gebeurd dat alleen met langzaam rijden over een wissel en alleen bij optrekken na een stop, dan rijden ze nog langzaam en als je goed naar de wissels kijkt dan zie je op een stukje dat de puko's wat omlaag gaan, daar kan dan de sleper net geen contact maken. Zeker met de Roco 1200 serie, die hebben een korte sleper.

Krijg ik het niet opgelost met de sleper en er is ruimte in de loc, dan komt er een grote condensator in, 2200uF, om net dat kleine stukje te overbruggen.

Werkt prima.
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Mooie oplossing Peter.

Ikzelf ga de combi op een eigen opstelspoor zetten (via koploper uiteraard) en maak het (achterste) opstelspoor stroomloos.
Dus loc krijgt gewoon stroom maar wagons zijn stroomloos. Leek mij de simpelste oplossing.
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
 @citaat @citaat
Hallo Martin,

Bedankt voor je duidelijke uitleg  :thumbup: :thumbup:
In mijn schaduwstation is het erg lastig om bij de sleper van een stilgevallen loc te komen, maar ik begrijp je punt.
Ik heb ook wel eens gelezen dat men een dun draadje soldeert tussen de sleper zelf en de twee verende delen waar de sleper aan vast zit dit schijnt ook niet altijd het beste contact resultaat te geven.

Op welke manier zet jij die condensator ( aansluiting ) in de loc?



@citaat
Hallo Henk,
Dat kan natuurlijk ook als je baan daarvoor zo ingedeeld is, in mijn geval komt deze combinatie ook in het schaduwstation en als hij daar moet wachten is het niet wenselijk dat hij blijft stofzuigen en de railstaven blijft poetsen op een plek.
Jou trein zal toch ook op andere plaatsen komen neem ik aan?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Zoals aangegeven in de ESU handleiding.
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Peter,

heb een vrij grote baan (+200 m rails) en dus doen die goed hun werk.De puko sleper had ik maar die ging uit de rails op mijn k sporen.Terug verkocht en ga zelf een wagonnetje maken met slepertje en zeer fijn schuurpapier eronder.
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
 @citaat Persoonlijk zie ik daar het nut niet van in Johnny, de sleper houdt de puko's toch al schoon?
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
 @citaat
Ik ga de Esu handleiding er zo eens bij pakken Martin, ik dacht dat Esu alleen gebruik maakte van een relatief dure powerpack.


@citaat @citaat
Jammer dat jou puko reiniger uit de rails liep Johnny, een sleper met fijn schuurpapier zou ik zelf niet zo snel doen maar ik ben wel benieuwd naar jou bevindingen hiermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman


Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van Martin zijn tip om een condensator aan te sluiten op een Esu decoder ben ik in de handleiding gaan kijken.
Nu kwam ik bij 6.12 het volgende tegen:

6.12. Aansluiting van steun condensatoren
Op oudere modelbanen is de stroomafname van locomotieven niet altijd optimaal ,
en kan tijdens het langzaam rijden over wissels tot schokken of stilstand van de loc
leiden . Dit kan verhinderd worden door de inbouw van buffer condensatoren , vanaf
100uF /25V kunnen deze effectief zijn . Deze kunnen aan de LokPilot 5 of de
LokPilot 5 micro aangesloten worden .

En bij 6.12.1:

6.12.1. LokSound H0 , LokSound micro decoder
Een Elektrolyt condensator kan gebruikt worden , en zal aangesloten worden
volgens afbeelding 17 .
Het laden van de Elco gebeurt via een weerstand (100 Ohm) , dit om te verhinderen
dat bij het inschakelen van de centrale de bijkomende laadstroom niet tot een
overbelasting kan leiden . De diode zal er voor zorgen dat bij noodzaak de volledige
Elco capaciteit ter beschikking zal zijn .

Bij 6.12 hebben ze het over een buffer condensator en bij 6.12.1 over een Elektrolyt condensator  8o
Ik ben geen elektronica man en vraag mij of of dit dezelfde condensators zijn?


Ik heb deze condensators op de plank liggen.





Kan ik de bovenstaande condensators hiervoor gebruiken?
Weerstanden en diodes liggen ook op de plank

De informatie komt uit de Esu handleiding.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
kan je gewoon gebruiken.
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Sowieso minimaal 2200uF, minder heeft weinig zin.

Die condensator kan je prima gebruiken, de spanning op de aansluiting is rond de 15V, dus een 25V Elco is goed.
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Peter, Inderdaad verwarrend. Eerst duiden ze de condensator aan met de functie en dan later met het bouwtype. Nu heeft de functie (buffer in dit geval) niets te maken met het bouwtype (electrolyt). Dus waarom die twee benamingen door elkaar worden gehaald is een mysterie. Voor de rest hebben de twee voorgaande sprekers reeds alles gezegd. Inbouwen maar.
Re: De baan van een geluidsman - Even het gas er vanaf.
Citaat van: Maarten Marklin op donderdag 14 juli 2022, 09:47:48Echter, naar mijn mening reden de 2400 locs niet in tractie zoals de 2200en dat wel konden.
Zie boek: Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2400 van Martin van Oostrum. Op blz. 69/70 staat een proefrit (22 april 1954) met de 2401+2402 beschreven: Meetwagen + 32 (gevulde) oliewagons van Nieuw-Amsterdam naar Almelo. Treingewicht 1.919 ton.
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
 @citaat  Maar een proefrit is nog niet de dagelijkse exploitatie. En dat doet er voor mij meer toe.
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Ik heb ook o'n lux setje, werkt voortreffelijk!
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 16 juli 2022, 15:34:22
Jou trein zal toch ook op andere plaatsen komen neem ik aan?

Ik probeer zoveel mogelijk een stopverbod in te voeren. De trein laat ik ook op een lage snelheid rijden zodat ervoor meer ruimte is voor een stopverbod. Het blijft soms behelpen idd.
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - LUX stofzuiger aangepast deel 2, het werkt filmpje.
Hallo allemaal,

Met gevaar voor eigen leven eens op de zolder gaan kijken en alle ramen open gezet om de boel te laten koelen  :D
Ook de pc ff opgestart, lekker muziekje ( de nieuwe Alan Parsons ) erbij en wat te drinken natuurlijk.


Citaat van: bellejt op zondag 17 juli 2022, 16:52:21
kan je gewoon gebruiken.
Hoi Johnny,
Dat is fijn om te lezen, hier heb ik een bakje vol van liggen  :)



Citaat van: flyerman op zondag 17 juli 2022, 16:55:12
Sowieso minimaal 2200uF, minder heeft weinig zin.

Die condensator kan je prima gebruiken, de spanning op de aansluiting is rond de 15V, dus een 25V Elco is goed.
Hoi Martin,
Ik ga binnenkort mijn blokkendoos onderhanden nemen, hij staat al apart.
Hier zit alleen een LP4 in, ik ga nog even kijken of deze buffer condensator hier ook op aangesloten kan worden.



Citaat van: mphoi op maandag 18 juli 2022, 14:31:08
Citaat van: Maarten Marklin op donderdag 14 juli 2022, 09:47:48Echter, naar mijn mening reden de 2400 locs niet in tractie zoals de 2200en dat wel konden.
Zie boek: Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2400 van Martin van Oostrum. Op blz. 69/70 staat een proefrit (22 april 1954) met de 2401+2402 beschreven: Meetwagen + 32 (gevulde) oliewagons van Nieuw-Amsterdam naar Almelo. Treingewicht 1.919 ton.
Hoi Martin,
Het is dat Maarten schreef dat de 2400 in het echt niet in tractie hadden, ( hij bedoelde vast de dienstregeling ) dat was nieuw voor mij, mijn gevoel zei dat dit wel het geval was maar ik zat er dus naast.
Nu vind ik het niet zo erg dat dit niet klopt met wat er op mijn baan rond rijd, als de 4 loc's voorbij komen zit ik met volle teugen te genieten al weet ik nu wel dat dit nooit zo gereden heeft  :)



Citaat van: FransW op maandag 18 juli 2022, 16:38:49
@citaat  Maar een proefrit is nog niet de dagelijkse exploitatie. En dat doet er voor mij meer toe.
Hoi Frans,
Zelf maakt het mij niet zo uit ( heb ze nu toch  :) ) maar ik snap wel dat jou doel is de realiteit zo goed mogelijk te benaderen.



Citaat van: marc-lin op maandag 18 juli 2022, 21:06:35
Ik heb ook o'n lux setje, werkt voortreffelijk!
Hoi Marc,
Er zijn een hoop mensen die deze setjes rond hebben zo te lezen, ik moet nog wel even naar de slepers kijken want af en toe lopen die vast tegen een puko.
Dat staat op de planning als de temperatuur op zolder weer aangenaam is.



Citaat van: Kaleb op dinsdag 19 juli 2022, 10:28:45
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 16 juli 2022, 15:34:22
Jou trein zal toch ook op andere plaatsen komen neem ik aan?

Ik probeer zoveel mogelijk een stopverbod in te voeren. De trein laat ik ook op een lage snelheid rijden zodat ervoor meer ruimte is voor een stopverbod. Het blijft soms behelpen idd.
Hoi Henk,
Voor alles is wel een oplossing te bedenken, iedere baan is weer anders en dat vraagt een andere aanpak.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Hallo allemaal,

Door de steeds grotere vraag naar modelspoor artikelen heeft de Fa. Marklin besloten om een extra wagon op het spoor te zetten.
Deze is vandaag al gespot in Duurstede.

Deze 5e wagon zal hopelijk niet de laatste zijn, om de stam compleet te maken zoek ik nog een  zo'n wagon, heb je iets liggen of weet je er een te koop dan hoor ik het graag.

Dit filmpje is als test met de iPad gefilmd, de kwaliteit lijkt mij in orde?





Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Dag Peter,

Mooie aanwinst weer!
Als ik er een tegenkom zal ik het je melden.

27 augustus a.s. is de volgende beurs in Houten.
Grote kans dat je er daar een zult vinden.

Henk
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
prima kwaliteit Peter  :thumbup:
alleen is dat eerste bankje een beetje scheef ;) ;


mvg,
Michel
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Hallo Peter,

Zo heb je tenminste echt iets aan een vitrinekast! :thumbup: Ziet er goed uit.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
 @citaat @citaat @citaat
Dank je wel Henk en fijn dat je mee wilt zoeken, in Houten ben ik ze de laatste jaren niet meer tegen gekomen wie weet kijk jij beter dan ik  :)
Ik hoor het graag van je.



@citaat @citaat
Dat is nu weer het nadeel van een betere camera Michel, dan zie je dat iemand het bankje mishandeld heeft   :D



@citaat
Het is wel een leuke locatie geworden om nieuw materiaal te showen Marcel, en de iPad zet het er tot nu toe het mooiste op.
Alleen vanuit de losse hand filmen is met zo;n groot ding lastig om stil te houden.
Ik zal eens kijken of ik een houder kan maken op de iPad een een stattief te monteren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Met dit filmpje lijkt het net alsof je baan klaar is, Peter  :P
Hoef je je niet meer te haasten  :D

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Peter,

Ik ben niet zo'n fan van fictieve locs en wagons, maar deze exemplaren van Märklin vind ik wel bijzonder goed geslaagd. Ik weet dat er meer mensen op zoek zijn naar deze wagons :).

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Deze wagon heeft wel in het echt bestaan. Zelf gezien in Goppingen Hbf😄.
Echter was er maar één en geen sleep helaas. Daarom heb ik er ook maar 1

Groeten Sander
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
@citaat

Aha, nu snap ik waarom ik hem mooi vind ;). Maar zonder dollen: bedankt voor de info. Ik ga gelijk eens zoeken op het grote web.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Hallo allemaal,


Citaat van: Tony op zaterdag 23 juli 2022, 09:21:40
Met dit filmpje lijkt het net alsof je baan klaar is, Peter  :P
Hoef je je niet meer te haasten  :D

Grtz Tony
Hoi Tony,
Ik haast me de hele week al voor mijn werkgever, dus op mijn baan bepaal ik zelf het tempo  :D
Nu met het warme weer ligt het nagenoeg op zijn gat, toch zit ik met een ventilator op zolder ( je mot toch wat he ).
Of de baan ooit af komt? ze zeggen altijd een baan is nooit af dus dat zal wel zo zijn  ;)



Citaat van: Wico op zaterdag 23 juli 2022, 09:25:43
Peter,

Ik ben niet zo'n fan van fictieve locs en wagons, maar deze exemplaren van Märklin vind ik wel bijzonder goed geslaagd. Ik weet dat er meer mensen op zoek zijn naar deze wagons :).

Groeten,
Wico
Hoi Wico,
Er zijn mensen die alles verzamelen als er Marklin op staat maar dat heb ik gelukkig niet  :)
Deze wagon heb ik in het echt aanschouwd in Guppingen, ik moet daar nog ergens foto's van hebben.



Citaat van: Seinwezen op zaterdag 23 juli 2022, 14:11:13
Deze wagon heeft wel in het echt bestaan. Zelf gezien in Goppingen Hbf😄.
Echter was er maar één en geen sleep helaas. Daarom heb ik er ook maar 1

Groeten Sander
Hoi Sander,
Klopt helemaal, ik was erbij  :D
Wordt het niet eens tijd dat jij afscheid neemt van die ene wagon  :P


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Peter,

Een forum vriend stuurde me deze link. Hij is in het echt ook mooi :P.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
 @citaat
Ja hoe kunnen ze het maken Wico, echt een toppertje  >:-D

Ik zal ook eens in mijn eigen foto bestanden zoeken, moet er zeker een of meerdere foto's van hebben, we hebben de wagon gezien tijdens een van de vele uitstapjes naar Goppingen en daar zijn vele foto's gemaakt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express ( foto's van het origineel ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express ( foto's van het origineel ).
Hallo allemaal,

Vanavond gezocht naar de originele foto's van de wagon die we tijdens een van de vele reisjes naar Guppingen hebben gemaakt.
Het blijkt dat we deze wagon al in 2011 gezien hebben op de Hbf.

Ik heb er drie gevonden.







.


We zijn met een hele club mensen van o.a. HIP en AlbertJan die kant op gegaan, leuk om al die foto's weer terug te zien maar het gaat in dit geval om de originele wagon die als voorbeeld diende van de Marklin 48058.

Jammer dat dit jaar de IMA niet gehouden wordt in Guppingen, na het zien van de foto's heb ik super veel zin om die kant weer eens op te gaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express ( foto's van het origineel ).
 B) Mooie foto's, vooral de laatste waar de wagon helemaal op staat. :thumbup:
Het publiek vind het niet zo'n mooie exemplaar lijkt wel, er kijkt nauwelijks iemand naar, zullen wel van die twee rail types zijn. >:-D
En ik heb er ook eentje, en die verkoop ik niet. :P :D

Dirk-Jan