Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Intermodelbau 2021 verslag met veel foto's.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Intermodelbau 2021 verslag met veel foto's.
 @citaat @citaat
Volgens mij komt er uit een decoder gelijkstroom voor de verlichting Barry, of heb ik het mis?
Dan zouden de led's op de film niet mogen knipperen.



@citaat
Ik dacht dat er uit een decoder gelijkstroom kwam Rob, maar ik kan ernaast zitten?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Intermodelbau 2021 verslag met veel foto's.
 @citaat
Ledjes worden vaak aangestuurd met een PWM signaal (Nederlands: Puls Breedte Modulatie) dat is geen wisselspanning maar een gelijkspanning tussen [0 - Voedings spanning] met een bepaalde frequentie (ook niet wisselspanningen kunnen een frequentie hebben).

Decoders maken hier gebruik van.

Bij een PWM signaal is de frequentie stabiel maar kan de tijd, voor b.v. het aan- en uitschakelen van een led binnen deze frequentie bepaald worden. (Misschien is dit al te veel detail?). Via CV's kun je die tijd beinvloeden.

Het is een methode om zonder de voedingsspanning te variëren toch een Led te kunnen dimmen.

Als je het aan en uit schakelen snel genoeg doet zul je dit ervaren al continue aan. Je ogen zijn niet snel genoeg om de wisselingen waar te nemen.
Een camera is echter wel snel genoeg om deze variaties op te nemen en daarom zie je vaak een flikkerend beeld.

Mvg,
Peter
Re: De baan van een geluidsman - Intermodelbau 2021 verslag met veel foto's.
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 23 november 2021, 06:04:37Ik dacht dat er uit een decoder gelijkstroom kwam Rob, maar ik kan ernaast zitten?
Er zijn zoveel verschillende decoders, ik weet niet precies wat ze allemaal doen. Bovendien wist ik niet of Barry misschien een analoge baan heeft. Precies om die redenen was ik mijn antwoord dan ook begonnen met "Als ze wisselspanning krijgen". Waar die vandaan komt, uit een decoder of direct van een analoge baan, liet ik in het midden. Een digitale baan is al heel wat anders, ook met 3-rail. Ik heb geen oscilloscoop om te kijken hoe dat er uit ziet, maar op een video'tje knippert de interieurverlichting van mijn rijtuigen niet.


Ik vind de winterlandschapsbaan in de Intermodellbau 2021 video prachtig. Het knipperen van de verlichting is vrijwel allemaal scenery: huisjes, auto's, perrons en seinen. Het valt nogal op omdat er zo veel verlichting is. In werkelijkheid is dat ongetwijfeld mooi om te zien, maar bij de video leidt het knippereffect behoorlijk af. Rijtuigen met knipperende verlichting heb ik niet gezien, bij de locs zag ik alleen op een HGK knipperende frontseinen. Na ruim 2 minuten komt hij voor het eerst even in beeld, na 4 minuten wordt hij de hoofdrolspeler. Bij de vele andere locs met brandende frontseinen knippert er niets. Misschien is die ene dus wel een voorbeeld van wat Peter beschrijft. Bij mijn locs is de verlichting alleen in- of uit te schakelen, meer niet. Uit de beschrijving concludeer ik dat die decoders PMW gebruiken om de lichtsterkte te veranderen, dat gaat een stap verder. Ik wist niet dat dat bestond, maar het is wel jammer dat de decoderfabrikant niet aan het knippereffect heeft gedacht. Al is het maar PMW met een hogere frequentie, dan zou het knipperen ook op een video niet meer zichtbaar zijn. Of gewoon ouderwets de spanning verlagen als de verlichting minder fel moet branden, is dat nou zo moeilijk voor een decoder?

We dwalen weer lekker af. Misschien is het weer eens tijd voor een video'tje van jouw baan? Met wat verlichte rijtuigen, als dat mag?
Re: De baan van een geluidsman - Intermodelbau 2021 verslag met veel foto's.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Intermodelbau 2021 verslag met veel foto's.
Hallo allemaal,

Peter, Rob en Ben bedankt voor jullie input  :thumbup: :thumbup:

Duidelijk is dat de leds dus nagenoeg  altijd knipperen maar onze ogen het niet kunnen waarnemen.
Sommige oplossing geven een beter resultaat waardoor zelfs een camera het niet waarneemt.

@ Rob,
Een videotje zal nog even op zich laten wachten, ben wel weer aan het bouwen geslagen, en zal dat binnenkort laten zien.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman - Intermodelbau 2021 verslag met veel foto's.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Intermodelbau 2021 verslag met veel foto's.
Bedankt voor alle antwoorden ook op mijn vraag.
Ik bedoelde inderdaad in het winterfilmpje de rode hgk loc, maar dacht het ook bij de interieur verlichting van de railbus te zien (kort in beeld) en nog een loc..

Het wat het is, voor filmen wat lastig maar wie weet komt daar ook nog een oplossing voor..

Terug naar Peter zijn baan maar weer  :) :)

Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Van mijn oude baan had ik ook een aantal filmpjes gemaakt Barry, en kan me niet herinneren dat ik toen last had van knipperende leds.

Ik had wel een vaste spanning voor de verlichting op de baan, maar volgens mij knipperde mijn verlichting van het rijdend materiaal ook niet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Met een goede gelijkstroom-voeding heb je geen last van flikkeren.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Hallo allemaal,

Van mijn oude baan even gezocht naar een filmpje waarop diverse verlichting te zien is en natuurlijk het rijdende materiaal.
Op opname is nog in het oude 4-3 formaat maar dat mag de pret niet drukken.
Ik vond het erg leuk om deze oude beelden van mijn eerste baantje weer te zien, ik heb best een hoop lol met deze baan gehad die eigenlijk alleen een testbaan voor koploper zou worden.

Veel kijkplezier.




Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Peter,

Leuk filmpje! Ik krijg spontaan zin om ook mijn oude baan nog eens te bekijken :).

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Ik vond het ook leuk Wico om mijn oude baan weer te zien, ooit begonnen als koploper testbaan maar toen dat eenmaal goed draaide kwam er een beetje scenery bij  8o

Het begon volgens mij met een berg over de rechterbocht heen, dit bouwen vond ik erg leuk en deed dat samen met Saskia.
Uiteindelijk heeft deze baan zo'n 40% aan scenery gehad.

Op een gegeven moment kon ik naar de zolder verhuizen en dan moet je iets gaan afbreken wat je met zoveel liefde hebt opgebouwd, weet nog wel dat ik dit een behoorlijke drempel vond.

Maar we hadden de ruimte nodig om spullen van de zolder op te slaan voordat we deze konden verbouwen.

Nu geniet ik op zolder van de hobby en zit soms met een muziekje aan heerlijk weg te dromen en plannen te bedenken.


Ik zou zeker je eigen oude baan weer eens bekijken, je gaat er zeker van genieten.



@citaat
Ik heb wel eens gehoord dat de eerste stoomlocomotieven geen lampen maar kaarsen als frontlicht gebruikte Ben, en dan hoort het te knipperen  :P

Gelukkig heb ik geen Mickey Mouse camera, wij zijn voor de Peppie en kokkie versie gegaan dat was een stap hoger in kwaliteit  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Mooi filmpje Peter. Dat was voor mij ook genieten hoor en inspiratie opdoen
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
 @citaat @citaat Filmpjes kan je eenvoudig terug zien op youtube onder degeluidsman1.
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Weet je dit zeker Tom.
Ik kwam gisteren een film tegen die mij iets te groot leek.
Was een knappe baan trouwens.

Vrgr,
Wilko
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
 @citaat gewoon abonnement nemen op KLIKKIE DOEN
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Leuk je oude baan te zien. Ik snap desondanks wel waarom je opnieuw bent begonnen. De huidige opzet is veel ruimer, waardoor het treinverkeer beter tot zijn recht komt.
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - filmpje uit de oude doos.
Hallo allemaal,


Citaat van: wimpietje op vrijdag 26 november 2021, 09:56:11
Mooi filmpje Peter. Dat was voor mij ook genieten hoor en inspiratie opdoen
Leuk om te lezen dat jij er ook plezier aan beleeft hebt Wim, ik ben blij dat dit soort dingen op het web gewoon te zien zijn en blijven dan kan ik later de kleine man laten zien waar het allemaal mee begonnen is  :)



Citaat van: iTom op vrijdag 26 november 2021, 10:15:43
@citaat @citaat Filmpjes kan je eenvoudig terug zien op youtube onder degeluidsman1.
Niet alleen daar te vinden Tom, maar ook in het tweede bericht van mijn draadje, daar staat het overzicht van mijn oude baan, ook weer met de onderwerpen waar je op kunt klikken.



Citaat van: Trainspotter op vrijdag 26 november 2021, 11:20:05
Weet je dit zeker Tom.
Ik kwam gisteren een film tegen die mij iets te groot leek.
Was een knappe baan trouwens.

Vrgr,
Wilko
Ik heb filmpjes onder de naam degeluidsman1 maar ook degeluidsman ( dus zonder 1 ) Wilko.
Mijn huidige baan was een stukje groter en die zal jij wel gezien hebben.

In het eerste bericht van dit draadje staat het overzicht van mijn huidige baan en in het tweede bericht het overzicht van de oude baan.



Citaat van: iTom op vrijdag 26 november 2021, 11:22:57
@citaat gewoon abonnement nemen op KLIKKIE DOEN
Dat mag altijd en omdat het Black Friday weekend is nog eens gratis ook  ;)



Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 26 november 2021, 17:15:58
Leuk je oude baan te zien. Ik snap desondanks wel waarom je opnieuw bent begonnen. De huidige opzet is veel ruimer, waardoor het treinverkeer beter tot zijn recht komt.
Ik ben eigenlijk van het kleinste kamertje ( nee niet de wc  :D ) naar de grootste ruimte gegaan Fred, in de huidige baan ligt een paar honderd meter rails.
Het is nu mogelijk om met langere treinen te rijden en door de schaduwstations veel meer afwisseling.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - vandaag naar Stomm geweest.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - vandaag naar Stomm geweest.
Hallo allemaal,

Vandaag samen met Saskia en Stef naar de open dag van Stomm geweest, een paar minuten na 10 uur stonden we voor de deur en nadat we de trap opgelopen waren werken we na het checken van onze QR code welkom geheten door een vriendelijke gastvrouw  :thumbup: :thumbup:

Stef was door het dolle heen en wist niet waar hij kijken moest, in het begin tilde ik hem op maar deze kleine man weegt ondertussen zo'n 16 kilo en dat houd opa maar even vol  :D

Gelukkig hadden ze hier aan gedacht en stonden er kleine trapjes waar hij op kon staan  :thumbup: :thumbup:

Natuurlijk kom je hier bekenden tegen, Harald, Hans, Kokkie, Willem, Cees en Peter waren daar aanwezig om het iedereen naar de zin te maken.

Ook aan eten en drinken was gedacht, na een uurtje rondgelopen te hebben zijn we weer vertrokken met een hele blije Stef, tja hij heeft iets met treinen ( van wie zou die dat nauw hebben  :D ).

Leuk dat deze open dagen er zijn, we hebben een leuke ochtend gehad.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - vandaag naar Stomm geweest.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - vandaag naar Stomm geweest.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 27 november 2021, 17:03:04

..een hele blije Stef, tja hij heeft iets met treinen ( van wie zou die dat nauw hebben  :D ).

Mvg,

Peter Degeluidsman
\

Nou, dat weten we wel, het zal er met de paplepel zijn ingebracht en daar is verder niks mis mee.
Onze kleinzoon met inmiddels schoenmaat 47 komt nog regelmatig bij zijn Opa even boven kijken.
Wellicht zetten ze later ook nog eens een baantje op met de treintjes uit de erfenis.  :)
Re: De baan van een geluidsman - vandaag naar Stomm geweest.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - vandaag naar Stomm geweest.
 @citaat

Ik kan niet ontkennen dat ik hem een beetje beïnvloed Tom  >:-D maar als een kind het niet leuk vind dan merk je dat snel genoeg.

Of hij later met mijn treinen aan de haal gaat?  Hij heeft in ieder geval al zijn eigen loc ( Stef ...... Cargo )met een grote sleep Stef wagons  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - vandaag naar Stomm geweest.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 27 november 2021, 21:09:23
maar als een kind het niet leuk vind dan merk je dat snel genoeg.
LOL, ik kocht mijn eerste startsetje omdat ik dacht dat mijn eerste kleinzoon dat leuk zou vinden. Maar hij vond er niets aan. Hij wilde de treinen vastpakken in plaats van laten rijden  :D
Maar ja, omdat ik de spullen toch had ben ik er maar mee verder gegaan. De rest is geschiedenis.
Ik heb inmiddels 5 kleinkinderen en de jongste is ook een jongen. Die heeft hier zijn eigen treinbaan op zolder liggen (vindt hij  :D) en hij vindt het prachtig.
Re: De baan van een geluidsman - vandaag naar Stomm geweest.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - vandaag naar Stomm geweest.
 @citaat
Hoi Albert en alle anderen,

Jammer dat je eerste kleinkind er niets aan vond, maar gelukkig is de hobby voor jou hierbij begonnen  :)

Grappig dat je jongste kleinkind zich jou baan als zijn eigen baan ziet, dus jij hebt er een prima hulp bij.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft keuren.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft keuren.
Hallo allemaal,

Sinds kort heeft mijn ECoS keuren, zo valt de netwerkverbinding regelmatig weg en weet hij soms zijn ip adres niet meer.
Het lijkt erop dat de RJ45 ( netwerkaansluiting) brak is, of hij zit los op de print?

Maar dat hij zijn ip adres vergeet vind ik wel raar, voor de rest werkt hij prima.
Ik ga hem opsturen naar Esu om hem te laten repareren, dus zal ik hem wel een week of 2 a 3 kwijt zijn schat ik zo in  :-( :-(

Hij is nu 10 jaar oud, dus eigenlijk mag ik niet klagen  :)
Nu heb ik nog van alles en nog wat te doen op zolder maar hoop dat hij voor de kerst terug is dan heb ik een paar dagen vrij en wil ik met koploper verder stoeien.

Die werkzaamheden liggen wel even op zijn gat, een stevige griep gooit roet in het eten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft keuren.
Hallo Peter,

Beterschap met de griep, het is toch wel griep? En ik hoop inderdaad dat de Ecos werkend voor de kerst binnen is. De pakketdiensten hebben het deze dagen extra druk. Zit al een week te wachten op een pakketje wat vorige week vrijdag al aangemeld en gesorteerd is.

MvG,
Peter
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft keuren.
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft keuren.
Beterschap en succes met de Ecos.
Bij mij was een decoder binnen de garantie defect gegaan deze opgestuurd netjes een mail dat het langer gaat duren i.v.m. chips tekort.
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft keuren.
hoi,

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 03 december 2021, 06:54:40
Sinds kort heeft mijn ECoS keuren, zo valt de netwerkverbinding regelmatig weg en weet hij soms zijn ip adres niet meer.
Het lijkt erop dat de RJ45 ( netwerkaansluiting) brak is, of hij zit los op de print?

Maar dat hij zijn ip adres vergeet vind ik wel raar, voor de rest werkt hij prima.

Dat is inderdaad vreemd. Dat zou meer op een software probleem wijzen dan een hardware probleem. Zeker als je een vast IP-adres er in gezet hebt is het raar. Hopen dat het meevalt. Succes ermee!

Groet Ronald.
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
Hopen dat t mee zal vallen. Beterschap.
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
Hallo allemaal,


Citaat van: PeBe op vrijdag 03 december 2021, 07:28:14
Hallo Peter,

Beterschap met de griep, het is toch wel griep? En ik hoop inderdaad dat de Ecos werkend voor de kerst binnen is. De pakketdiensten hebben het deze dagen extra druk. Zit al een week te wachten op een pakketje wat vorige week vrijdag al aangemeld en gesorteerd is.

MvG,
Peter
Ja het is griep Peter, bedankt voor de beterschaps wensen  :thumbup:
Mijn vrouw heeft gisteren de ECoS verstuurd en als het goed is zal hij begin volgende week daar aankomen, nu weet ik niet hoe druk de mannen van Esu het hebben maar we wachten rustig af.

Balen dat jij al zolang op een pakketje zit te wachten, je kunt er soms geen pijl op trekken.



Citaat van: KoosLeiderdorp op vrijdag 03 december 2021, 08:25:15
Beterschap en succes met de Ecos.
Bij mij was een decoder binnen de garantie defect gegaan deze opgestuurd netjes een mail dat het langer gaat duren i.v.m. chips tekort.
Dank je wel voor de beterschaps wensen Koos  :thumbup:
Tja daar zeg je wat chips te kort, dat is wel een groot probleem op dit moment, we gaan het zien.



Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 03 december 2021, 10:12:13
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 03 december 2021, 06:54:40

Ik ga hem opsturen naar Esu om hem te laten repareren, dus zal ik hem wel een week of 2 a 3 kwijt zijn schat ik zo in  :-( :-(


Hopen dat het mee valt.

Repareren wordt nauwelijks nog gedaan tenzij het een kleinigheidje is. Het is al snel hoofdprint vervangen en dat kost €199 volgens de site van Esu..... Alternatief kan dit zijn: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87000.0

Ter vergelijk: mijn DCC centrale kost slechts €157 incl. voeding, nieuw uit de winkel met garantie.

Gr, Ben.
Ik had de advertentie hier gezien Ben, mijn centrale is al onderweg en mijn ervaringen met Esu zijn goed, wordt vaak niet al te moeilijk gedaan over reparaties.

Ik ben al jaren erg blij met het gebruiksgemak van de ECoS, voor het rijden met koploper heb je het niet nodig maar om sommige decoders aan te passen een handig ding.
Ook Hangen er via twee ECoS-link's nog 5 boosters en een loconet adapter aan.
Ook heb ik nog een hoop treinen die op Motorola rijden, al wordt het wel steeds meer DCC.



Citaat van: ronaldk op vrijdag 03 december 2021, 14:39:43
hoi,

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 03 december 2021, 06:54:40
Sinds kort heeft mijn ECoS keuren, zo valt de netwerkverbinding regelmatig weg en weet hij soms zijn ip adres niet meer.
Het lijkt erop dat de RJ45 ( netwerkaansluiting) brak is, of hij zit los op de print?

Maar dat hij zijn ip adres vergeet vind ik wel raar, voor de rest werkt hij prima.

Dat is inderdaad vreemd. Dat zou meer op een software probleem wijzen dan een hardware probleem. Zeker als je een vast IP-adres er in gezet hebt is het raar. Hopen dat het meevalt. Succes ermee!

Groet Ronald.
Er zit zo i zo een slechte verbinding tussen de ECoS en de netwerkaansluiting, de Kabel is een tijd geleden al vervangen maar dat mocht niet baten, ik vermoed dat het chasisdeel geen goed contact meer maakt of hij zit los op de print.
Als ik de kabel beweeg geeft de ECoS in het display aan dat het netwerk weg is.

Hij heeft een vast ip adres, maar soms staan er alleen maar nullen in beeld, na het opnieuw opstarten staat het juiste ip adres er weer in.



Citaat van: iTom op vrijdag 03 december 2021, 14:59:01
Hopen dat t mee zal vallen. Beterschap.
Dat hoop ik ook Tom, bedankt voor de beterschaps wensen  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
Hoi Peter,

Goed om te lezen dat het de griep is en geen corona.
Ondanks dat dat dus wel meevalt beterschap gewenst.

Overigens hebben ze bij de supermarkt wel voldoende chips en nog wel in verschillende smaken maar daar heeft jouw Ecos niets aan.
Duimen dat deze reparatie voor je mee gaat vallen.

Henk
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
 @citaat

Hoi Henk,
Ik ben ook blij dat het geen corona is, dat heb ik al een keer gehad en was geen pretje.
Bedankt voor je beterschap's wensen  :thumbup:

Ik heb Saskia gevraagd om meer chips in huis te halen voor de toekomst  :D
Mijn ECoS is onderweg naar Esu en zal ergens volgende week daar binnen zijn, dan ligt het er nog aan hoe druk de mannen bij Esu zijn en wanneer ze er aan kunnen beginnen.

De ECoS heb ik al 10 jaar in gebruik en dit is de eerste keer dat er iets mee aan de hand is, menig wasmachine gaat eerder stuk of je tv bijvoorbeeld.

Ik hoop ook dat de reparatie mee zal vallen, maar dit soort dingen horen er nu eenmaal bij, je auto gaat ieder jaar naar de garage en dat vinden wij heel normaal  :)

Dus eens in de 10 jaar er wat aan laten doen....................


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 04 december 2021, 11:53:12
Ik ben ook blij dat het geen corona is, dat heb ik al een keer gehad en was geen pretje.
De kans dat je het überhaupt nog krijgt is dan vrij klein. Natuurlijk opgebouwde immuniteit is beter dan via kunstmatige weg. Zelfs levenslang immuniteit :thumbup:

Sterkte in ieder geval met het griepje ;)
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
Veel beterschap gewenst.

Grts Freddy
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
Hallo allemaal,


Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 04 december 2021, 12:58:05
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 04 december 2021, 11:53:12
Ik ben ook blij dat het geen corona is, dat heb ik al een keer gehad en was geen pretje.
De kans dat je het überhaupt nog krijgt is dan vrij klein. Natuurlijk opgebouwde immuniteit is beter dan via kunstmatige weg. Zelfs levenslang immuniteit :thumbup:

Sterkte in ieder geval met het griepje ;)
Dank je wel Bas  :thumbup:
Helaas ken ik mensen die volledig gevaccineerd waren al corona gehad hadden en het toch nog een keer kregen  :(
Nu maar hopen dat we snel van deze ellende af zijn.

Maar genoeg over corona, laten we weer lekker over de treinen kletsen, veeeeeeeeeeeeel leuker  :)



Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 04 december 2021, 17:51:36
Veel beterschap gewenst.

Grts Freddy
Dank je wel Freddy  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - mijn ECoS heeft kuren.
Inderdaad treinen praat is veul leukerder  8o
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Hallo allemaal,

Nu ik even geen gebruik kan maken van mijn ECoS en koploper heb ik mijn OC32 weer eens opgezocht.

Ik heb er nog een op een testplankje zitten, hierop zit een servo, die via een SP4 is aangesloten en een aantal leds.
Het is al jaren geleden dat ik hier iets mee gedaan had, dus de handleiding opgezocht.

Een hoop droge tekst maar belangrijk om door te nemen, ondertussen heb ik het OC32 configuratie programma weer op mijn pc staan en de driver om via de USB dongel te communiceren via RS485.

Ik kan op dit moment de OC benaderen en de versie uitlezen, daar stop het ook even.
Volgens mij is het niet mogelijk om het programma wat erin zit terug te lezen, dit zou je op je pc moeten saven en ik ben bang dat ik dat niet meer heb na al die jaren.

Eigenlijk zou ik hem geheel willen wissen/resetten, maar hoe daar ben ik nog niet uit.
Ik heb al een paar uurtjes zitten stoeien en dat is erg leuk, toch zou een opfris cursus geen kwaad kunnen maar die worden volgens mij op dit moment niet gegeven?

Voor vandaag hou ik het voor gezien, maar we geven de moed niet op.
Ik moet alleen letterlijk het licht weer even zien.

Op YouTube al gezocht naar voorbeelden  hoe het een en ander ingesteld moet worden maar dat kwam ik niet tegen, kwam nog wel een eigen filmpje tegen waarop 4 leds als een looplicht ingesteld staan.

Als jullie tips hebben waar ik mijn licht kan opsteken dan hoor ik het graag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Dank je wel Ben  :thumbup:

Ik ga er morgen weer naar kijken en laat weten wat het resultaat is.

Nu lekker met de iPad op schoot in afwachting van Max verstappen, hoop dat zijn auto weer opgelapt is na de klap van gisteren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - slecht bedrukte Roco loc komt niet meer terug.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - slecht bedrukte Roco loc komt niet meer terug.
 @citaat alleen nog wat lakschade  :)
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Dan valt het mee gelukkig  :)

Nu aftellen tot het begint.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
In een weggeschreven .dat-bestand staan (vaak) meer gegevens dan in de OC32 worden opgeslagen. Daarom lees ik altijd eerst het .dat-bestand in. Daarna controleer ik of ik de juiste OC32 heb gekozen. Dat doe ik door de naam uit de OC32 in te lezen. Die naam moet uiteraard overeenkomen met de reeds getoonde naam vanuit het .dat-bestand.

Zelf maak gebruik van een door mij geschreven Excel-bestand. Daarmee kan ik zo'n 20 regels tegelijk op het scherm krijgen. Daardoor zie ik de onderlinge verbanden tussen de afzonderlijke instructies. Ook zie ik dan of de juiste uitgangen aangestuurd worden. Dit is vooral bij lichtseinen (met veel lampjes / LED's en seinbeelden) van belang.

Het Excel-bestand is gratis. Stuur mij een PB met jouw e-mailadres.
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
 @citaat
Hoi Martin,

Bedankt voor je aanbod  :thumbup: :thumbup:
Hoewel het mij nu nog niet allemaal duidelijk is wil ik graag jou Excel bestand ontvangen, ik stuur je vanavond even de gegevens als ik uit mijn werk kom.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 05 december 2021, 17:29:38
Dank je wel Ben  :thumbup:

Ik ga er morgen weer naar kijken en laat weten wat het resultaat is.

Nu lekker met de iPad op schoot in afwachting van Max verstappen, hoop dat zijn auto weer opgelapt is na de klap van gisteren.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Vandaag wordt het niets Ben, vandaag weer begonnen met werken en ik zit gesloopt op de bank.
Hoop morgen meer energie te hebben.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Je kunt de tunnel ingang rechts eventueel ook oplossen/ maskeren met een tunnel galerij. Dat breekt en beetje en veroorzaakt niet snel een groot gapend gat.
mvgrts Eeg
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
 @citaat

Ik had van Ben al een link gehad met voorbeelden, maar als jij ook voorbeelden kan laten zien graag.



Zo op zolder aangekomen en ik ga testen met de OC32, eens kijken of ik er licht uit kan krijgen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
 :thumbup: Mooie omgeving en mooie fotos allemaal.

Groetjes Alex.
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
 @citaat

Dank je wel Alex  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Hallo allemaal,

Gisteravond weer bezig geweest met de OC32, ik ben eens gaan zoeken op een oude harde-schijf en vond zowaar een opgeslagen file.
Deze heb ik ingeladen en toen zag ik het  :idea:

Ik kon het las licht weer laten werken en ook het loop licht deed het weer, starten kon ik het wel maar stoppen niet?

Een seintje wat op de test-laat stond deed helemaal niets, nu is de mast geknikt en ik vermoed dat een of beiden draden gebroken zijn.

Tot slot lukte het mij ook de aanwezige servo te laten draaien.

Ik weet nu dat de communicatie in orde is, en ga verder met spelen om deze controller weer onder de knie te krijgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 07 december 2021, 19:49:12... ik ga testen met de OC32, eens kijken of ik er licht uit kan krijgen  :)
Gewoon ergens kortsluiting maken. Dan krijg je er vaak gratis rook bij. >:-D
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Hi Peter,

Die OC32 is geen makkelijke maar als je eenmaal doorhebt hoe hij werkt is het best een mooi ding met vele mogelijkheden.
Dit project ligt bij mij opgeruimd maar eerdaags ga ik er ook weer mee aan de slag.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - OC32 weer onder het stof vandaan gehaald.
Hallo allemaal,


Citaat van: mphoi op donderdag 09 december 2021, 00:48:09
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 07 december 2021, 19:49:12... ik ga testen met de OC32, eens kijken of ik er licht uit kan krijgen  :)
Gewoon ergens kortsluiting maken. Dan krijg je er vaak gratis rook bij. >:-D
Dat doe ik maar even niet Martin, voor rook zijn goedkopere alternatieven  >:-D



Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 09 december 2021, 07:50:32
@citaat @citaat Begrijp je mijn eerdere bijdrage over "read all"?
Hoi Ben,
Ja ik begreep jou eerdere bijdrage, ik ben alleen bang dat ik daarvoor al het een en ander gewist had door al diverse knoppen ingedrukt te hebben.



Citaat van: Haradigi op donderdag 09 december 2021, 11:55:33
Hi Peter,

Die OC32 is geen makkelijke maar als je eenmaal doorhebt hoe hij werkt is het best een mooi ding met vele mogelijkheden.
Dit project ligt bij mij opgeruimd maar eerdaags ga ik er ook weer mee aan de slag.

groet
Harald
Hoi Harald,
Als ik op beurzen zie wat hij allemaal aanstuurd en hoe mooi en realistisch hij dit doet kunnen we wel spreken van een alleskunner.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Slecht bedrukte Roco loc komt niet meer terug.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slecht bedrukte Roco loc komt niet meer terug.
Hallo allemaal,

Van de week kreeg ik een mailtje van de leverancier dat mijn slecht gespoten loc niet meer terug komt.
Roco heeft de loc aan hun gecrediteerd en omdat de loc niet meer leverbaar is komt er dus geen vervanging.

Wel raar, ik vroeg een kapwissel maar volgens de leverancier waren alle modellen slecht bedrukt en ging alles terug en was een kapwissel dus niet aan de orde.
Toen ik een week later in de winkel was zag ik een aantal 2rail versies in de vitrine staan en die waren wel goed gespoten.

Ik heb sterk het gevoel dat mijn loc als enige naar Roco gestuurd is.

Mijn gevoel dat ik de loc niet meer terug zou zien kwam dus uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Slecht bedrukte Roco loc komt niet meer terug.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slecht bedrukte Roco loc komt niet meer terug.
Dat is een naar bericht.
Zitten die andere Roco 2-rail modellen in de winkel in dezelfde prijscategorie,
m.a.w. heb je kans op coulance van die winkelier?
Uiteindelijk is ombouw meestal relatief peanuts ...