Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 7 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Dat zijn geen halve maatregelen, ik zie al het benauwde gezicht van de vrouw des huizes tijdens de sloop.
Succes er mee en gelijk de rommel op (laten) ruimen  :)

Oorsprong Cartoon Joep Bertrams
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Succes Peter

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 09 oktober 2021, 09:42:56
Het waren harde en lange onderhandelingen maar de beslissing is genomen, er komt definitief een gat in de muur om de treinen rond te kunnen laten rijden   :)

De vergunning is verstrekt en vandaag al wordt er al door aannemersbedrijf ( ik zie er geen gat meer in ) een begin gemaakt met de werkzaamheden.

Omdat de werkzaamheden boven het trapgat plaatsvinden wordt het klussen op grote hoogte, maar ook de vrouw des huizes heeft er last van.
Door de stellage in het trapgat is het lastig om bij haar geliefde wasmachine en droger te komen  :D

Kortom er gaat weer geklust worden dit weekend.
De week Camp David afhuren heeft zijn vruchten afgeworpen :D :D
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Succes Peter ,
We blijven het topic volgen ;)

Gr Matje
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Nou ja zeg, toe maar, een aannemer. Jij moet wel bulken. Als dat net zo een gipswandje is als het andere gat dan jas je er toch gewoon een 130mm kroonboor doorheen. Dan heb je een gat wat groot genoeg is voor twee sporen naast elkander. En anders even met een reciprozaag nabehandelen. Dan kun je zo de plank met rail en al er doorheen steken.

Nou ja, de aannemer is al begonnen en met wat geluk al klaar ook, Succes dan maar.
Ohh a propos, trouwens, welke kerk was dat nou?  B)
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Hallo allemaal,

Citaat van: AlbertG op zaterdag 09 oktober 2021, 09:46:08
Succes. Ik hoop dat je een goed bestek en een werktekening hebt gemaakt zodat je geen discussie krijgt over de uitvoering.  :P
Na een kort werkoverleg is er begonnen met de werkzaamheden Albert, omdat er ook nog andere klussen te doek waren ( schuren kozijn van de tuin ) is de klus nog niet klaar en wordt er zelfs op zondag doorgewerkt  :)



Citaat van: iTom op zaterdag 09 oktober 2021, 10:46:05
Dat zijn geen halve maatregelen, ik zie al het benauwde gezicht van de vrouw des huizes tijdens de sloop.
Succes er mee en gelijk de rommel op (laten) ruimen  :)

Oorsprong Cartoon Joep Bertrams
Als je het doet moet je proberen het in een keer goed te doen Tom  ;)
De vrouw des huizes zegt wijselijk niets  :D
De rommel wordt gelijk afgevoerd naar de stort  :P



Citaat van: Haradigi op zaterdag 09 oktober 2021, 10:51:28
Succes Peter

groet
Harald
Gaat goedkomen Harald  :thumbup:



Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 09 oktober 2021, 11:07:32
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 09 oktober 2021, 09:42:56
Het waren harde en lange onderhandelingen maar de beslissing is genomen, er komt definitief een gat in de muur om de treinen rond te kunnen laten rijden   :)

De vergunning is verstrekt en vandaag al wordt er al door aannemersbedrijf ( ik zie er geen gat meer in ) een begin gemaakt met de werkzaamheden.

Omdat de werkzaamheden boven het trapgat plaatsvinden wordt het klussen op grote hoogte, maar ook de vrouw des huizes heeft er last van.
Door de stellage in het trapgat is het lastig om bij haar geliefde wasmachine en droger te komen  :D

Kortom er gaat weer geklust worden dit weekend.
De week Camp David afhuren heeft zijn vruchten afgeworpen :D :D
Dat werkt hiet toch iets anders Bas, ik heb haar een nieuwe wasmachine belooft  :D



Citaat van: Wheels op zaterdag 09 oktober 2021, 13:05:08
Succes Peter ,
We blijven het topic volgen ;)

Gr Matje
Altijd leuk als mensen je geknutsel volgen Matje  :thumbup:
Straks weer verder in het trapgat, maar ik moet in het beton boren en dat wil ik onze buren nog niet aandoen om deze tijd.



Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 09 oktober 2021, 14:25:44
Nou ja zeg, toe maar, een aannemer. Jij moet wel bulken. Als dat net zo een gipswandje is als het andere gat dan jas je er toch gewoon een 130mm kroonboor doorheen. Dan heb je een gat wat groot genoeg is voor twee sporen naast elkander. En anders even met een reciprozaag nabehandelen. Dan kun je zo de plank met rail en al er doorheen steken.

Nou ja, de aannemer is al begonnen en met wat geluk al klaar ook, Succes dan maar.
Ohh a propos, trouwens, welke kerk was dat nou?  B)
Zowel een 130mm kroonboor en reprozaag heb ik niet in mijn bezit Henk, dus het wordt op dezelfde manier als het eerste gat gedaan.
Het wordt trouwens geen rond gat.
Het was de spreekwoordelijke kerk  ;)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Zwitserse beauty vertrekt uit Duurstede.
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 30 september 2021, 20:06:37
Hallo allemaal,

De loc is onderweg naar de leverancier, ik hoop dat er snel duidelijkheid komt over het verstel / vervanging van Roco.


Citaat van: AlexH op woensdag 29 september 2021, 19:43:12
Roco is lekker bezig.... heb vorige week de OBB 1142 van Roco binnen gekregen en daar zijn de zijramen niet goed bedrukt (zilver). Zag op Stummi dat het bij iemand met de zelfde loc net zo was. En dan recent al de slecht bedrukte wagons van Roco in samenwerking met een andere fabrikant (ik herinner met hobbytrade maar weet het even niet 100% zeker meer), ook de randen van de ramen niet goed bedrukt. Heb via mn leverancier gevraagt of het mogelijk is om correct bedrukte ramen voor de loc als onderdeel te leveren (ook aangegeven dat de kwaliteitsproblemen bij Roco de laatste tijd meer regel dan uitzondering lijken te worden want heb met elke lok wel wat tegenwoordig zoals waggelende Vectrons, niet goed gemonteerde wiel contactveren, Taurus met kapotte 'drehgestell blenden' , Vectron met piepende motor, bij een 'nieuwe' niet demonteerbare Roco motor wel te verstaan.) en ik kreeg terug dat mn mail is doorgestuurd naar de vertegenwoordiger in NL. Heb ook rechtstreeks bij Roco m'n beklag gedaan maar daar nog geen reactie op ontvangen..surprise surprise.
Hoi Alex,
Jammer om te lezen dat er met jou loc ook niet in orde was, het lijkt wel of de machine waarmee gewerkt wordt niet goed functioneert of afgesteld wordt.

Over het algemeen heb ik weinig te klagen over de Roco producten.
Sterker nog ik heb zitten genieten van de mooie geluiden, daarin lopen ze echt ver voorruit.



Citaat van: Laurent op donderdag 30 september 2021, 09:06:18
Persoonlijk zou ik niet zo gelukkig worden van een reparatieverzoek. Bij de 1100 in TEE kleuren van mijn vader ook gedaan. Die is bijna een jaar weggeweest voordat ie met een nieuwe kap terug was. En de geschichte van mijn Railjetstam kennen we denk ik ook?
Hoi Laurent,
Ik mag er toch vanuit gaan dat dit geen jaar duurt, ik hoop dat Roco en de leverancier mij op de hoogte houden.
Als het echt een hele serie betreft zullen ze de schouders er onder moeten zetten en gas moeten geven.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Zoals je misschien hebt gezien in het show je nieuwste aanwinsten bericht heb ik in de zelfde week een Roco OBB 2143 dieselok binnen gekregen. Deze keer van MSL ipv MTE want die konden hem niet leveren. En het is niet te geloven, maar ook daar de ramen niet goed bedrukt (en hij rijd ook nog eens waardeloos dus die is al retour MSL).

Ik denk dat niet de machine maar de kwaliteitscontrole het probleem is. Ik heb m'n beklag rechtstreeks bij Roco gedaan en daar kwam bepaald geen bevredigend antwoord op. Mijn conclusie is dat het ze niet boeit. Ik had bij MSL nog 3 Roco locs in pre-order en heb ze geannuleerd (kan bij MTE niet anders had ik dat ook gedaan). Ben er helemaal klaar mee op deze manier en geen Roco meer voor mij. Heb uit pure frustratie maar de Piko BR 83.10 in de meest uitgebreide Expert Plus versie besteld. :lol: :lol:

Hopelijk heb je snel een correct Re4/4 exemplaar (gerepareerd of een goede). :)
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Hallo Peter,

Je hebt groot gelijk. Soms moet je dingen gewoon even uitbesteden. Dan gaat het vaak sneller dan alles zelf doen. (als modelbouwer ben je voor de grotere klussen vaak te nauwkeurig en daardoor duren die nog al eens een tijdje....)

Als dat dan klaar is kun je de tijdelijk onbenutte bouwenergie in jouw eigen project, de baan, stoppen. O:-D

Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Ik had al begrepen dat er met jou Roco loc iets aan de hand was Alex, het lijkt wel of de machine waarmee dingen bedrukt worden niet in orde is.
Dat hoort natuurlijk niet en zou opgevallen moeten zijn ( zou je denken ), nu denk ik dat ongeacht het merk je waar we onze treinen kopen dit soort dingen blijven voorkomen.

Als er open dagen zijn zie je iedere loc bekeken worden met een loep, kan me niet voorstellen dat dit het gehele jaar gebeurd.

Toch hoop ik op een goede afloop en ben mijn vertrouwen in Roco niet verloren, ik vind ze goed rijden en de geluiden zijn super.
Als ik het voor het zeggen had dan zaten er ook Esu decoders in die zijn makkelijker voor mij omdat ik een programmer van dit merk in huis heb.



@citaat
Zo is het Marcel, ondertussen staat het kozijn in de verf zodat hij / zei de winter weer prima doorkomt.
Nu eerst even F1 kijken en vanmiddag weer verder klussen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 10 oktober 2021, 08:57:07
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 09 oktober 2021, 11:07:32
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 09 oktober 2021, 09:42:56
Het waren harde en lange onderhandelingen maar de beslissing is genomen, er komt definitief een gat in de muur om de treinen rond te kunnen laten rijden   :)

De vergunning is verstrekt en vandaag al wordt er al door aannemersbedrijf ( ik zie er geen gat meer in ) een begin gemaakt met de werkzaamheden.

Omdat de werkzaamheden boven het trapgat plaatsvinden wordt het klussen op grote hoogte, maar ook de vrouw des huizes heeft er last van.
Door de stellage in het trapgat is het lastig om bij haar geliefde wasmachine en droger te komen  :D

Kortom er gaat weer geklust worden dit weekend.
De week Camp David afhuren heeft zijn vruchten afgeworpen :D :D
Dat werkt hiet toch iets anders Bas, ik heb haar een nieuwe wasmachine belooft  :D
Gelukkig heeft mijn vrouw die al, en inmiddels een nieuwe wasdroger. Dus ik zit voorlopig goed O:-D O:-D
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
 @citaat
Jij hebt ook altijd geluk Bas, maar als je net getrouwd bent gaan die dingen makkelijker  :D


Ik hoop vandaag op tijd uit mijn werk te zijn zodat ik de foto's van de werkzaamheden online kan zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Klinkt spannend, ik blijf het graag volgen :thumbup: :-)
grtjes Eeg
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Citaat van: Degeluidsman op maandag 11 oktober 2021, 05:34:50
Ik hoop vandaag op tijd uit mijn werk te zijn zodat ik de foto's van de werkzaamheden online kan zetten.
:o) Ook ik hoop dat je vandaag op tijd thuis ben, wil ook het resultaat wel zien. :D
Effe kijke of het een beetje een mooi gaatje is geworden. 8)

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - de sloop kogel is door de kerk.
 @citaat
Ik hoop dat je het een mooi gaatje vind Dirk-Jan  :P zoals het er nu uitziet ben ik op tijd thuis

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( in de muur ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( in de muur ).
Hallo allemaal,

Om rond te kunnen rijden op mijn zolder was er al een gat gemaakt bij het linker spiraal, daar vandaan kunnen de treinen naar de wasmachine en droger rijden.

Na een nog te bouwen keerlus / rotonde kunnen de treinen straks keren of doorrijden over het trapgat, daar komen ze weer een muurtje tegen.
Dus na stevige onderhandelingen zijn afgelopen weekend de handen uit de mauwen gestoken en is er een tweede doorgang gemaakt.

In het trapgat is een trap omhoog gezet om er bij te kunnen komen, om de muur niet te beschadigen zit hier een handdoek tussen de muur en de trap.
Het gat is er al in gemaakt ( mooi gat he Dirk-Jan  :D ).



Hier zie je de sporen al liggen die uit de treinenkamer komen ( linkerzijde dakkapel ).
Een houten balkje zorgt ervoor dat er geen treinen de diepte in kunnen rijden.



De oplettende kijker heeft al gezien dat er sparingen uit het houten afwerk latje zijn gehaald.
Met een laser wordt de juiste hoogte bepaald, de eerste steun zit op zijn plaats.
Deze steunen zijn door een maatje van mij gemaakt uit RVS en worden op de betonnen wand vastgezet.







Ondertussen zitten er drie strips op zijn plek.



Hier moet toch wel een treintje overheen kunnen rijden  :D



Het werken in het trapgat is lastig, je komt er slecht bij en kost ff wat extra tijd.
Zoals op de foto goed te zien is zitten de steunen netjes recht gemonteerd.
Aankomend weekend wordt er weer verder aan gewerkt.

Vragen / opmerkingen, laat maar weten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( in de muur ).
Citaat van: Degeluidsman op maandag 11 oktober 2021, 19:45:43
Het gat is er al in gemaakt ( mooi gat he Dirk-Jan  :D ).
8) Nou, tis inderdaad een mooi gat, keurige uitvoering, tis een precisiegat, dat is 3 :thumbup: :thumbup: :thumbup: waard. O:-D :D
Ik neem aan dat de geluidsvrouw ook tevreden is, wel zo prettig voor de sfeer. >:-D

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( in de muur ).
Ik neem aan dat je hebt nagedacht over een zeer goede val beveiliging.

Vrijwel alle locs en wagons kunnen gaan vliegen, maar over de landing valt wat van te zeggen.
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Wat gaaf Peter, geen muur die de uitbreiding van je baan tegen kan houden binnen de erfgrenzen dan  :D

Ben benieuwd naar de volgende update.
Gezien de vorderingen zal dat binnenkort wel zijn.

Keep up the good work! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Lekker origineel zo'n trein door je trapgat ;); ik ben nog met de buurman in onderhandeling, want als ik door de muur ga... :D.
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Je bent inderdaad niet de eerste Peter, in Waldijk stijgen en dalen de treinen boven het trapgat  :D

Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Mooie rvs beugels Peter, maar had er gelijk ff stevige uithouders voor je bovenleiding aan laten lassen ;).

Ik voel trouwens een nieuw topic aankomen:
"Hoe rijdt jouw trein door het trapgat?"
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Een gat om je lippen bij af te likken  :D

Vrgr,
Wilko
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Gaat lekker zo, Peter  :thumbup:
En het grote voordeel is, dat je het geluidsvrouwtje beter hoort, wanneer ze roept dat het eten klaar staat  :P

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Dirk-Jan op maandag 11 oktober 2021, 20:00:50
Citaat van: Degeluidsman op maandag 11 oktober 2021, 19:45:43
Het gat is er al in gemaakt ( mooi gat he Dirk-Jan  :D ).
8) Nou, tis inderdaad een mooi gat, keurige uitvoering, tis een precisiegat, dat is 3 :thumbup: :thumbup: :thumbup: waard. O:-D :D
Ik neem aan dat de geluidsvrouw ook tevreden is, wel zo prettig voor de sfeer. >:-D

Dirk-Jan
De geluidsvrouw vind het helemaal niets Dirk-Jan, ze heeft me al naar de bouwmarkt gestuurd om tochtstrips te halen  :P
Maar ik ben er blij mee, de treinen moeten toch lekker rond kunnen rijden.



Citaat van: Hitmaan op maandag 11 oktober 2021, 20:02:41
Ik neem aan dat je hebt nagedacht over een zeer goede val beveiliging.

Vrijwel alle locs en wagons kunnen gaan vliegen, maar over de landing valt wat van te zeggen.
Ik heb daar mijn gedachten al overlaten gaan Tony, ik denk dat geen enkele loc of wagon een val van zo'n 3 meter overleeft.
In een volgende update zal je zien wat mijn oplossing is.



Citaat van: Gebronx op maandag 11 oktober 2021, 20:10:56
Wat gaaf Peter, geen muur die de uitbreiding van je baan tegen kan houden binnen de erfgrenzen dan  :D

Ben benieuwd naar de volgende update.
Gezien de vorderingen zal dat binnenkort wel zijn.

Keep up the good work! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ja erg gaaf Patrick om de treinen straks in de muur te zien verdwijnen en dan is er een kans dat je hem voorlopig niet terug ziet want als hij door het andere gat rijd kan hij gelijk het schaduwstation in rijden zonder op het maaiveld te komen.

De volgende update hoop ik in het weekend weer te maken  :)



Citaat van: Hanzi op maandag 11 oktober 2021, 21:43:08
Lekker origineel zo'n trein door je trapgat ;); ik ben nog met de buurman in onderhandeling, want als ik door de muur ga... :D.
:( Dacht ik iets unieks te hebben Hans, bewijs jij het tegendeel  :)
Ik zie dat hier geen valbeveiliging is, is dat tot nu toe goed gegaan of heeft er een wel eens vliegles gehad  :help:

Mijn buurman heeft helaas niets met treinen, 5 deuren verderop weer wel maar dan zouden treinen door de dakgoot moeten rijden, ook wel een leuk idee  :D



Citaat van: Jakop op maandag 11 oktober 2021, 22:02:57
Je bent inderdaad niet de eerste Peter, in Waldijk stijgen en dalen de treinen boven het trapgat  :D
Chips weer niet de eerste, niet origineel dus, of wel wacht de volgende update even af ik hoop dan een primeur te hebben Jakop.



Citaat van: Hanzi op maandag 11 oktober 2021, 22:21:56
Mooie rvs beugels Peter, maar had er gelijk ff stevige uithouders voor je bovenleiding aan laten lassen ;).

Ik voel trouwens een nieuw topic aankomen:
"Hoe rijdt jouw trein door het trapgat?"
Dat had gekund Hans, maar het wordt toch iets anders kan ik alvast verklappen.
De treinen gaan van links naar rechts rijden en andersom  :D



Citaat van: Trainspotter op maandag 11 oktober 2021, 23:04:27
Een gat om je lippen bij af te likken  :D

Vrgr,
Wilko
Tja wat moet ik daar nu op zeggen Wilko  :D
Ik denk dat je gelijk hebt  :P



Citaat van: Tony op maandag 11 oktober 2021, 23:21:17
Gaat lekker zo, Peter  :thumbup:
En het grote voordeel is, dat je het geluidsvrouwtje beter hoort, wanneer ze roept dat het eten klaar staat  :P

Grtz Tony
Het geluidsvrouwtje vind het allemaal maar niets Tony, waarom moeten de treinen door de muur je hebt toch ruimte genoeg, daar denk ik natuurlijk anders over.
Ruimte heb je vaak te kort en het liefste zou ik de wasmachine en droger in de schuur zetten want met die ruimte weet ik nog wel raad.

De kans dat ik die ruimte er ooit bij krijg acht ik niet zo groot, maar ik blijf er over dromen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Tuurlijk wel valbeveiliging, Peter! Dit is een doorlopende afdekplaat en staat onder een hoek van circa 45 graden (parallel aan het dak). Hierdoor valt hij van boven af niet op. Op een foto op maaiveldniveau is hij wel duidelijk te zien.
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Zie je er nog ee ngat in Peter?  8o
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
 @citaat @citaat
Hoi Hans,

Door de foto in de juiste hoek te maken zette jij me op het verkeerde spoor  :)
Maar een valbeveiliging is wel een must op deze hoogte, anders blijft er weinig trein over als hij naar beneden duikt.

Het bouwen zal wel een dingetje geweest zijn, maar het ziet er leuk uit als je zo boven komt  :thumbup: :thumbup:



@citaat
Hoi Henk,

Tja voor mijn gevoel is een gat meestal rond en daar is in dit geval geen sprake van  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Peter, je moet maar zo denken een gat in je muur is  beter dan een gat in je hand.
Goed bezig en ben wel benieuwd hoe de uitvalbescherming gaat worden en hoe je het gaat oplossen als er langs die muur een trein stil valt.
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
 @citaat

Hoi Tom en alle anderen,

De afstand van het trap/hekwerk tot aan de muur is met gestrekte arm wel te overbruggen, ik denk niet dat dat treinen stilvallen de meeste zijn van het huismerk  :)

Aankomend weekend zal ik laten zien wat ik bedacht heb tegen vallende treinen.

Ik heb nu twee gaten in twee muren zitten ( in iedere muur dus een  :P ) en volgens Saskia heb ik ook wel eens last van een gat in mijn hand, maar ik zeg dan dat we er nu van moeten genieten  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Peter,

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 14 oktober 2021, 19:42:29
en volgens Saskia heb ik ook wel eens last van een gat in mijn hand, maar ik zeg dan dat we er nu van moeten genieten  :D

Valt wel mee toch?  :-) :-) :-)
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
 @citaat
Hoi Henk en alle anderen,

Ik ben nu eenmaal snel verlieft op rollend materiaal en vind het ook leuk om iets te kopen.
Eind van de maand naar Eurospoor en daar blijft vast iets aan mijn vingers plakken ( heb ik meestal last van )  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Als je er maar een gat in ziet. ;)
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
 @citaat

Dat gat zie ik er wel in Wim  :)

Vandaag gaat de trap weer in het trapgat geplaatst worden voor de volgende werkzaamheden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Ha die Peter.
Er is een gezegde "praatjes vullen gen gaatjes" maar bij worden de gaatjes sneller gevuld dan gemaakt! :-*

Veel plezier en succes met deze prachtige en welkome uitbreiding.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
 @citaat
Hoi AlbertJan en alle anderen,

Het is even passen en meten, maar de valbeveiliging 3.0 begint erop te lijken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Hallo Peter,

Uiteraard wachten wij geduldig af op de foto's met de vorderingen.

Grt Peter
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We gaan met het ( 2e ) gaatje ( door de 2e muur ).
 @citaat
Hoi Peter en alle anderen,

Heelveel foto's zijn het niet dit keer maar eigelijk hebben jullie aan een foto genoeg  :)
Ik ga het zo online zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
 @citaat Had je dat toch gelijk kunnen doen.
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
 @citaat

Haastige spoed is zelden goed  :P


Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Hallo allemaal,

Ik denk dat sommige van jullie dachten dat de RVS steunen zwaar overdreven waren om een paar treinen overheen te laten rijden, en dat is ook zo  :D

Samen met de mannen van de club hebben we een tekening gemaakt van een bijzondere vitrine, hierin worden niet alleen treinen geshowd maar er komt ook een gedeelte waar de treinen doorheen gaan rijden.

Dit heb ik zelf nog nooit eerder gezien, maar ik zal vast niet uniek zijn  :)

De vitrine wordt voorzien van 6 lagen waar de treinen kunnen staan en een laag waar twee sporen doorheen gaan lopen.

We hebben gelijk de verlichting meegenomen in het ontwerp, op de 6 lagen waar de treinen mogen staan zit een warmwitte ledstrip.
In het gedeelte waar de treinen straks rijden zit een RGBW ledstrip die via een losse dimmer mee gaat lopen met de verlichting in de treinen kamer.
Ook komt er in dit gedeelte een perron van mijn oude baan.

Eerst maar eens een foto  :)




Zoals jullie zien schuift de vitrine over de RVS steunen heen en deze zijn uit het zicht wand onder het maaiveld zit een gedeelte waar elektronica en bekabeling in gaat komen ( rechts net boven de trap is een service luik open geklapt.

De vitrine is zo ontworpen dat de twee leidingen achter de vitrine niet in het zicht komen.
Om hem op zijn plaats te houden wordt doormiddel van een aantal schroeven de vitrine aan de RVS strips geschroefd, ook komt er nog een kleine correctie zodat hij ook bovenaan strak tegen de muur zit.




Het gat in de muur is precies op maat gezaagd zodat de treinen door de muur zo het maaiveld op rijden.




Al met al denk ik een leuke valbeveiliging gemaakt hebben en misschien wel uniek ???

Het was een hoop en lastig werk zo in het trapgat maar ik ben er super blij mee.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Origineel en mooi. Ik zie alleen nog geen valbeveiliging...
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Een vitrine als valbeveiliging, je moet er maar opkomen  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
 @citaat @citaat
Het glas zit er nog niet in?
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Interessante constructie.  :thumbup: Misschien een rare vraag: Kan je makkelijk bij die vitrine? Zo boven het trapgat is het mogelijk niet handig "even" een treintje pakken en weer terugzetten. Of wel?
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Er komen nog 6 gaten bij om de treinen in en uit te laten rijden.
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Citaat van: ronaldk op zaterdag 16 oktober 2021, 19:59:13
Interessante constructie.  :thumbup: Misschien een rare vraag: Kan je makkelijk bij die vitrine? Zo boven het trapgat is het mogelijk niet handig "even" een treintje pakken en weer terugzetten. Of wel?

Ronald slaat de spijker op z'n kop! Dat was ook meteen mijn grote vraag  :D

Heel origineel en zo te zien erg netjes uitgevoerd.  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Een prachtig mooie oplossing zeker, netjes uitgevoerd ook. Heb het al eens gezegd, aan jou is een goede meubelmaker verloren gegaan. De vitrine zou ik van boven met twee hoekijzertjes aan de muur bevestigen. Dan kan het spul niet meer kieperen.

Alleen hoe je daar glas in wilt zetten is op de foto niet te zien. Tevens heb ik ook zo mijn bedenkingen met de bereikbaarheid, wanneer er alleen showstukken in komen te staan zal dat geen probleem zijn. Je moet ze niet te pas en te onpas eruit willen halen. En waar wil je dan een perron neer zetten? Daar zie ik eerlijk geen plaats voor.
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Hallo allemaal,

Citaat van: Hanzi op zaterdag 16 oktober 2021, 19:22:18
Origineel en mooi. Ik zie alleen nog geen valbeveiliging...
Hoi Hans,
Het klopt dat je het nog niet ziet, maar er komt plexiglas in.


Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 16 oktober 2021, 19:22:23
Een vitrine als valbeveiliging, je moet er maar opkomen  :thumbup:
Hoi Wim,
Dit is weer zo'n idee wat ik al een tijdje in mijn hoofd had zitten, vooral de combinatie van een show gedeelte en een stukje baan sprak mij erg aan.
Aan die kant van de kamer zou je anders helemaal geen treinen zien rijden.


Citaat van: ronaldk op zaterdag 16 oktober 2021, 19:59:13
Interessante constructie.  :thumbup: Misschien een rare vraag: Kan je makkelijk bij die vitrine? Zo boven het trapgat is het mogelijk niet handig "even" een treintje pakken en weer terugzetten. Of wel?
Hoi Ronald,
Die vraag is niet raar, ja ik kan er redelijk makkelijk bij.
Het trapgat is voorzien van een hekwerk en als ik daar sta en mijn arm uitstrek dan ben ik al bij de vitrine, met een kleine buiging kan ik er makkelijk bij.


Citaat van: Hanzi op zaterdag 16 oktober 2021, 21:59:55
Er komen nog 6 gaten bij om de treinen in en uit te laten rijden.
Dat gaat niet gebeuren Hans, het is mooi zo  :)


Citaat van: Jakop op zaterdag 16 oktober 2021, 22:33:24
Citaat van: ronaldk op zaterdag 16 oktober 2021, 19:59:13
Interessante constructie.  :thumbup: Misschien een rare vraag: Kan je makkelijk bij die vitrine? Zo boven het trapgat is het mogelijk niet handig "even" een treintje pakken en weer terugzetten. Of wel?

Ronald slaat de spijker op z'n kop! Dat was ook meteen mijn grote vraag  :D

Heel origineel en zo te zien erg netjes uitgevoerd.  :thumbup:
Hoi Jacob,
Het antwoord is ja, ik kan er makkelijk bij  :)


Citaat van: Lobomotion69 op zondag 17 oktober 2021, 05:33:44
Een prachtig mooie oplossing zeker, netjes uitgevoerd ook. Heb het al eens gezegd, aan jou is een goede meubelmaker verloren gegaan. De vitrine zou ik van boven met twee hoekijzertjes aan de muur bevestigen. Dan kan het spul niet meer kieperen.

Alleen hoe je daar glas in wilt zetten is op de foto niet te zien. Tevens heb ik ook zo mijn bedenkingen met de bereikbaarheid, wanneer er alleen showstukken in komen te staan zal dat geen probleem zijn. Je moet ze niet te pas en te onpas eruit willen halen. En waar wil je dan een perron neer zetten? Daar zie ik eerlijk geen plaats voor.
Hoi Henk,
Als ik nu opnieuw een beroep zou mogen kiezen dan werd het zeker iets met hout, een prachtig product om mee te werken.
Hoekijzertjes wil ik niet gebruiken dat zit in het zicht en dat vind ik geen gezicht  >:-D
De RVS steunen zijn erg star en die worden aan de voorzijde iets uit-gevuld het lijkt op de foto meer dan het is.

Voor het plexiglas zijn sleuven gefreesd, in totaal komen er 6 stuks in.

Dat perron gaat zeker passen, hier is in het ontwerp rekening mee gehouden, als het goed is komt er zelfs bovenleiding in.

Nu wek jij het idee dat de vitrine door mij gebouwd is, dat is niet het geval. Het ontwerp heb ik samen met mijn treinen maatjes gemaakt en daarna een vitrine bouwer de opdracht gegeven.
Ik heb helaas niet het juiste gereedschap om dit zo te bouwen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Erg mooi en slim opgelost, Peter  :thumbup:
Twee vliegen in één klap  ;)

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - SHOWTIME
Citaat van: Degeluidsman op zondag 17 oktober 2021, 08:43:55

Citaat van: ronaldk op zaterdag 16 oktober 2021, 19:59:13
Interessante constructie.  :thumbup: Misschien een rare vraag: Kan je makkelijk bij die vitrine? Zo boven het trapgat is het mogelijk niet handig "even" een treintje pakken en weer terugzetten. Of wel?
Hoi Ronald,
Die vraag is niet raar, ja ik kan er redelijk makkelijk bij.
Het trapgat is voorzien van een hekwerk en als ik daar sta en mijn arm uitstrek dan ben ik al bij de vitrine, met een kleine buiging kan ik er makkelijk bij.

Mvg,

Peter Degeluidsman

We weten dat onze armen een bereikbaarheid hebben van pakweg 60 tot 70cm en ik denk dat het trapgat wel iets breder zal zijn en dan wordt je ook nog belemmerd door dat hekwerk.
Veel ongelukken gebeuren in huis op plekken waarvan men (vaak eigenwijs) denkt ergens wel bij te kunnen.

Bron Ergonomie site