Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 7 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
 @citaat Een veel gebruikte truuk / oplossing is om voor de eigenlijke tunnel iets van een los viaduct of een kleine tunnel te plaatsen die er net iets vanaf staat. Daarmee dek je het "gat" af. Dat zie je bij 1. De treinen rijden tussen de bomen en struiken door.

Groet Ronald.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Het zijn mooie / leuke voorbeelden Ronald, zoals ik al schreef heb ik de link opgeslagen en als het zover is gaan we kijken wat ons op dat moment leuk lijkt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Hallo allemaal,

Gisteren met de voltallige Duurstede Group® naar de beurs in Houten geweest, Aad en ik hadden het al snel in de gaten Sander die al een paar keer niet mee geweest was rende bijna naar binnen en het geld brande in zijn zak.

Gelijk in hal 1 was het raak en kocht Sander zijn eerste aanwinst en er zouden er nog een paar volgen bleek later, ach hij moest de schade inhalen  :D

Ik had zelf dit keer geen lijstje maar wist dat ik voor mijn Raillion stam nog wat extra wagons zocht.
Nu lagen de beurs ervoor diversen van deze wagons maar nu was het goed zoeken.
Bij twee verschillende leveranciers vond ik er uiteindekijk 2.



Nadat ik thuis was viel me iets op, ik wist dat het Railion logo met en zonder blauw vierkantje was maar niet dat bij de ene die links en de andere rechts van het logo zat.
Zou ik een uniek model hebben gekocht? even op Google gekeken en zag ik dat dit dus vaak voorkomt.

Nu ben ik benieuwd waarom er verschillen in de blauwe vierkantjes is ( kwa positie ) heeft dit iets met bv een bepaalde afdeling te maken?
Ik hoop dat jullie hier iets over kunnen vertellen.

Verder lopend over de beurs zag Aad weer een Stef wagon liggen, gewoon los in een krat zonder doosje en geen merk op de wagon te vinden.
Dit was een 4 asser die ook nog eens een stuk langer was, voor 3 euro ( incl tasje ) macht hij mee en ik dacht daar kan ik geen buil aan vallen  :)
Ook bleek dat er onder deze wagon AC assen zaten, toch weer een meevaller.



Ik heb met deze aankopen twee stammen wat langer gemaakt  :)

Op de beurs weer een aantal bekenden tegen gekomen en even een praatje gemaakt, altijd leuk.
Even na 2 uur zijn we weer vertrokken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten, Peter. Van die Railion-schuifhuifwagens kun je er nooit teveel hebben.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 29 augustus 2021, 13:51:27
Railion Benelux: blokje bij de R en gekanteld.
Railion Nederland: blokje bij de N en recht.

Hihi net of Nederland niet bij de Benelux hoort. Maar snap wat je bedoelt.
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Hallo allemaal,

Citaat van: ACTS.zuid op zondag 29 augustus 2021, 13:51:27
Railion Benelux: blokje bij de R en gekanteld.
Railion Nederland: blokje bij de N en recht.
Weer wat geleerd Ben  :thumbup: :thumbup:

Ik dacht eerst dat het een productie fout was, gelukkig niet en zijn ze te combineren.


Citaat van: ACTS.zuid op zondag 29 augustus 2021, 14:08:58
Als je er nog meer Railion zoekt, bij De Koploper staan nog setjes Piko, 4 verschillende wagennummers: KLIK en KLIK.
Op de beurs was ik de Piko setjes ook tegengekomen, ik heb nog een zo'n wagon nodig om de stam op de juiste lengte te krijgen dus ik hou het even bij Roco  :)



Citaat van: RMW op zondag 29 augustus 2021, 17:28:02
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten, Peter. Van die Railion-schuifhuifwagens kun je er nooit teveel hebben.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Ze zijn wel erg leuk Maikel, maar met nog een extra wagon van dit type ben ik er wel  :)



Citaat van: NL-modelspoor op zondag 29 augustus 2021, 18:38:46
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 29 augustus 2021, 13:51:27
Railion Benelux: blokje bij de R en gekanteld.
Railion Nederland: blokje bij de N en recht.

Hihi net of Nederland niet bij de Benelux hoort. Maar snap wat je bedoelt.
We snappen wat je bedoeld Johan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Mooi die Railion schuifwandwagens, die heb ik tot heden slechts 1
Groetjes Egidius
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Hallo allemaal,

Net terug van twee dagen Brussel voor mijn werk, helaas niet in de gelegenheid geweest om de locale modelbouw winkel s te bezoeken.


Citaat van: Anne W op zondag 29 augustus 2021, 23:11:30
zie https://nl.wikipedia.org/wiki/DB_Cargo

Groet, Anne W
Dank voor de aanvulling Anne  :thumbup: :thumbup:



Citaat van: Egidius op dinsdag 31 augustus 2021, 10:37:31
Mooi die Railion schuifwandwagens, die heb ik tot heden slechts 1
Groetjes Egidius
Ja dat is het gevaar, het is net als schapen als er een over de dam is  >:-D
Ik vermoed dat er in no time een hoop bij gaan komen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Wel mooi om te zien. Mijn kamer wordt te klein voor m'n baan, dus gaan we los door de muur. Zou ik hier nie moeten proberen, mag al blij zijn dat ik hier de ganse garage krijg om onze baan te gaan bouwen. Gaat niet goed komen als ik zou zeggen: 'vrouw, de garage is te klein, ik ga door de muur en neem er de gang bij 😜
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
 @citaat Als jouw vrouw vraagt om de gang erbij te nemen omdat de keuken te klein wordt zou je ook niet blij zijn >:-D
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Hallo allemaal,

Citaat van: DaStig op dinsdag 31 augustus 2021, 22:15:27
Wel mooi om te zien. Mijn kamer wordt te klein voor m'n baan, dus gaan we los door de muur. Zou ik hier nie moeten proberen, mag al blij zijn dat ik hier de ganse garage krijg om onze baan te gaan bouwen. Gaat niet goed komen als ik zou zeggen: 'vrouw, de garage is te klein, ik ga door de muur en neem er de gang bij 😜
Ik zou het gewoon doen, als de ganse garage te klein wordt moet je toch wat  :D
En door die gang lopen jullie zo weinig  :P



Citaat van: basjuh1981 op woensdag 01 september 2021, 15:46:10
@citaat Als jouw vrouw vraagt om de gang erbij te nemen omdat de keuken te klein wordt zou je ook niet blij zijn >:-D
Het is een beetje nemen en geven Bas, jij als getrouwde man mag nu toch wel met de vuist op tafel slaan  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
 @citaat Ja dat mag wel, maar ik acht de kans groot dat ik dan het boze oog krijg  :D :D
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
 @citaat

Niet zo bang zijn Bas, ik heb jou vrouw gezien en die geeft jou alle ruimte die er maar is  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
En het is ook overal hetzelfde. De mannen hebben thuis het laatste woord. "Ja vrouw" 😂😂😂
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Jij hebt daar wat meer ervaring in. Maar het klopt wel :D :D
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 03 september 2021, 13:38:53
Niet zo bang zijn Bas, ik heb jou vrouw gezien en die geeft jou alle ruimte die er maar is  :)
Ik heb deze week een nieuwe droger voor haar gekocht. Dus dat zit wel goed O:-D >:-D
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
Wat ben ik blij dat ik geen rekening hoef te houden met een vrouw :-)
Re: De baan van een geluidsman - nieuwe aanwinsten binnen gereden en Railion vraag.
 @citaat Het heeft zo z'n voordelen en nadelen :D :D
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat @citaat

Het is maar wat je gewend bent Jos, ik zou me geen raad weten als ze er niet zou zijn.


@citaat

Alleen maar voordelen toch Bas, het enige nadeel vind ik de wasmachine en droger op zolder die ik niet mag verplaatsen maar de voor de rest  :thumbup:


Ik wilde net naar zolder gaan om weer verder te bouwen, maar we krijgen visite hoor ik net  8o


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Peter,

De Topic-titel beloofd veel, "scenery materiaal binnengekomen en meer....
Benieuwd wat het allemaal gaat zijn, ga je al aan de scenery beginnen?

Grts Freddy
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Hallo allemaal,

Net als bij Wico is hier afgelopen week een doosje met modelspoor materiaal afgeleverd  :)

De eerste scenery materialen zijn een feit, voor een betonnen viaduct was ik op zoek naar een ijzeren hekwerk.
Hiervoor heb ik 3 doosjes van Faller 180403 besteld.



Op de doos staat eigenlijk niet het hekwerk zoals het in de doos zat, het hekwerk heeft afgeronde hoeken en aan de onderkant staat hij op paaltje.



Hoe ik de betonnen rand ga maken is nog een groot ? omdat het viaduct rond loopt zit ik te denken aan XPS en dan rond snijden, geen idee of dat gaat werken maar ik moet toch ergens beginnen  :)



Verder zaten er in de doos een decoder, powerpack van Esu ( what else ) nog iets wat ik nu nog niet kan laten zien want voor mijn vrienden heb ik deze ook gekocht en die lezen hier mee.

Ook van Roco een leuke Nederlandse wagon gekocht die net uit is.





Art. nummer is 76311
De wagon is door de leverancier voorzien van AC assen zodat hij gedetecteerd wordt en beter rijd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Hoi Peter,

Lekker he dit soort dozen met allellei lekkers voor op de baan :thumbup:. Je houdt ons natuurlijk in spanning met de belofte dat er nog meer komt (maar vrienden gaan voor) :P.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Citaat van: Degeluidsman op zondag 05 september 2021, 11:13:02
Hallo allemaal,

De eerste scenery materialen zijn een feit, voor een betonnen viaduct was ik op zoek naar een ijzeren hekwerk.
Hiervoor heb ik 3 doosjes van Faller 180403 besteld.

Op de doos staat eigenlijk niet het hekwerk zoals het in de doos zat, het hekwerk heeft afgeronde hoeken en aan de onderkant staat hij op paaltje.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Klopt echt wel hoor, die afgeronde hoeken zijn er af geknipt en de paaltjes zijn bedoelt om ze in de gaatjes te steken waar het moet komen te staan. Ik heb deze ook en precies hetzelfde.
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
 :roll: Toch een beetje gek, op de verpakking is het een ander hek.
Eigenlijk niet gewend van Faller, nou ja, misschien kan je het toch gebruiken. :)
B) De wagon is een mooie, ook als je wat ouder bent kan je de tekst nog goed lezen. :D

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
 @citaat Op de achterkant van de doos zie je wat er in zit, de voorkant is gewoon een plaatje van een of andere brug.
Staat ook duidelijk op de site van Faller.

Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
De foto moet het verkopen, het model kan altijd wel iets afwijken.

Ook hier weer een bewijs dat de foto waar dat hek op die brug staat toch anders is..........

Nu betreft het hier een detail, over het algemeen zijn de meeste afbeeldingen zijn toch behandeld voor de foto's.

Meestal uit zich dit in de kleurstelling of patinering, in dat laatste geval moet je ook afwachten of het bevalt.



Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Hallo Peter,

Het plaatje op de voorkant van het doosje lijkt inderdaad anders. Toch had je niet verbaasd hoeven zijn want op de foto waardoor jij mij vroeg welk hek dat was, is duidelijk te zien hoe het er "in het echt" uitziet.  >:-D

Ik heb als rand een balsahout latje gebruikt en daar gaatjes ingeboord. Als deze een bocht moet maken dan gaat dat natuurlijk niet.

Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Of deze bestellen als je geen gaatjes wil prikken.
Persoonlijk vind ik die waar je dan gaatjes voor de pootjes moet prikken/boren vele malen mooier.



Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Hallo allemaal,


Citaat van: Wico op zondag 05 september 2021, 11:21:14
Hoi Peter,

Lekker he dit soort dozen met allellei lekkers voor op de baan :thumbup:. Je houdt ons natuurlijk in spanning met de belofte dat er nog meer komt (maar vrienden gaan voor) :P.

Groeten,
Wico
Hoi Wico,
Ondanks dat ik weet wat er in de doos moet zitten blijft het leuk om het uit te pakken.
Als beiden vrienden het in huis hebben zal ik het hier ook laten zien, wordt vervolgd  :)



Citaat van: iTom op zondag 05 september 2021, 11:29:16
Citaat van: Degeluidsman op zondag 05 september 2021, 11:13:02
Hallo allemaal,

De eerste scenery materialen zijn een feit, voor een betonnen viaduct was ik op zoek naar een ijzeren hekwerk.
Hiervoor heb ik 3 doosjes van Faller 180403 besteld.

Op de doos staat eigenlijk niet het hekwerk zoals het in de doos zat, het hekwerk heeft afgeronde hoeken en aan de onderkant staat hij op paaltje.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Klopt echt wel hoor, die afgeronde hoeken zijn er af geknipt en de paaltjes zijn bedoelt om ze in de gaatjes te steken waar het moet komen te staan. Ik heb deze ook en precies hetzelfde.
Hoi Tom,
Je zou toch op de voorkant de afgeronde hoeken verwachten, dat je deze er vanaf kunt knippen lijkt mij vanzelfsprekend.
Door de paaltjes niet volledig in de gaatjes te laten zakken krijg je volgens mij het leukste hekwerk.



Citaat van: Dirk-Jan op zondag 05 september 2021, 11:59:27
:roll: Toch een beetje gek, op de verpakking is het een ander hek.
Eigenlijk niet gewend van Faller, nou ja, misschien kan je het toch gebruiken. :)
B) De wagon is een mooie, ook als je wat ouder bent kan je de tekst nog goed lezen. :D

Dirk-Jan
Hoi Dirk-Jan,
Ik ben het met je eens dat het een beetje gek is dat de front foto afwijkt van het origineel.
Het hekwerk kan ik zeker gebruiken, sterker nog het origineel vind ik juist mooier dan het getoonde op de foto.

De wagon is een plaatje en ook nog eens leuk geprijsd  :)



Citaat van: iTom op zondag 05 september 2021, 12:21:56
@citaat Op de achterkant van de doos zie je wat er in zit, de voorkant is gewoon een plaatje van een of andere brug.
Staat ook duidelijk op de site van Faller.

Het blijft raar ( das mijn mening  :) ) dat de front foto niet laat zien wat er in de verpakking zit.



Citaat van: Hans V200.0 op zondag 05 september 2021, 12:57:42
De foto moet het verkopen, het model kan altijd wel iets afwijken.

Ook hier weer een bewijs dat de foto waar dat hek op die brug staat toch anders is..........

Nu betreft het hier een detail, over het algemeen zijn de meeste afbeeldingen zijn toch behandeld voor de foto's.

Meestal uit zich dit in de kleurstelling of patinering, in dat laatste geval moet je ook afwachten of het bevalt.


Hoi Hans,
Op basis van de foto had ik dit hekwerk nooit gekocht, ik zag het hekwerk in het topic van Narwal / Marcel en was gelijk verkocht.



Citaat van: narwal op zondag 05 september 2021, 13:31:02
Hallo Peter,

Het plaatje op de voorkant van het doosje lijkt inderdaad anders. Toch had je niet verbaasd hoeven zijn want op de foto waardoor jij mij vroeg welk hek dat was, is duidelijk te zien hoe het er "in het echt" uitziet.  >:-D

Ik heb als rand een balsahout latje gebruikt en daar gaatjes ingeboord. Als deze een bocht moet maken dan gaat dat natuurlijk niet.

Hoi Marcel,
Op basis van jou reactie / nummer heb ik het artikel online besteld, en ik verwacht dan een foto met het gekochte materiaal.
Gelukkig heb ik op jou mooie baan kunnen zien hoe het hekwerk eruit komt te zien.

Ik wil gaan experimenteren met XPS om hier een betonnen rand van te maken, daar zullen sleuven in gemaakt moeten worden die het effect geven van losse blokken beton.
Hierna proberen het een beton kleur te geven en tot slot gaatjes boren om het hekwerk te plaatsen.



Citaat van: iTom op zondag 05 september 2021, 13:35:29
Of deze bestellen als je geen gaatjes wil prikken.
Persoonlijk vind ik die waar je dan gaatjes voor de pootjes moet prikken/boren vele malen mooier.

Ik vind deze versie ( die ik nu heb ) ook mooier dan jou laatste foto Tom.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eerste scenery materiaal binnen gekomen en meer....
Hallo allemaal,

Vandaag weer een zeer klein doosje ontvangen, dit keer uit Duitsland.
Ik was al een tijd op zoek naar 4 Brawa AC assen, maar om daar aan te komen was niet echt makkelijk.

Bij een Nederlandse website stonden ze, maar toen ik ze wilde bestellen waren ze van de website af, navraag gedaan en toen bleek dat deze leverancier ze per 50 stuks in moest kopen en er was blijkbaar weinig vraag naar.

Op een Duitse site kwam ik ze ook tegen dus 4 stuks in het winkelwagentje gedaan en toen kreeg ik de melding dat ze niet op voorraad waren maar dat ik ze wel kon reserveren.
Gelijk gereserveerd en na een paar weken kreeg ik bericht dat ze binnen waren en ik ze nu kon ik ze bestellen op hun website.

Natuurlijk de bestelling gedaan en vandaag kwamen ze binnen, net de wagon van de juiste assen voorzien zodat dit weer van mijn todo lijstje af kon.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Vandaag staat in het teken van de hobby, ik ga weer lekker bouwen op zolder ( tussendoor even naar de F1 kijken  :) ).

Ook ben ik samen met de collega's van het Events team bezig voor de Nederlandse modelspoordagen waar wij een stand hebben.

Dus eindelijk een lekker dagje waarbij de hobby ruim baan krijgt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Gisteren lekker aan de gang geweest op de zolder, het weer is ook vandaag niet zo best en we hebben niets op de planning staan dus zo weer lekker naar boven op verder te bouwen.

Natuurlijk vanmiddag naar Max kijken die vanaf pole-position mag vertrekken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zondag 12 september 2021, 08:17:42

Natuurlijk vanmiddag naar Max kijken die vanaf pole-position mag vertrekken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Staat nu in de grindbak  :)
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat @citaat

Dan ben jij vast niet thuis Ben  :)


@citaat

Ja hij staat in de grindbak, maar wel op de eerste etage Tom  8o


We krijgen nu even visite en daarna laat ik mijn vorderingen zien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 04 september 2021, 10:56:24
Ik wilde net naar zolder gaan om weer verder te bouwen, maar we krijgen visite hoor ik net  8o

Das een tegenvaller dan Peter. :-) :-)
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Viel wel mee hoor Fred  :)

Ik ga nu de update samenstellen, wordt vervolgd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Hallo allemaal,

Nu het gat in de wand bij de wasmachine erin zit ga ik beginnen aan de andere kant van de zolder.
Als je straks links het station uit rijd zijn er twee mogelijkheden.

1 de trein rijd de spiraal in richting het schaduwstation.
2 de trein rijd over de spoordijk richting het nog te maken tweede gat om uiteindelijk bij de wasmachine te komen.

Het traject voor optie 2 is nu aan de beurt.


Eerst de rails uitleggen om te kijken hoe het allemaal uitkomt.




Het wordt een dubbelsporig traject wat uiteindelijk over de linker spiraal loopt, het loopt hier niet dood maar ik moet gewoon even een gat in de wand maken  :D ( dat doen we later eerst passen en meten ).




Spoortje erbij.




Nu de sporen naar mijn zin zijn kan het leuke werk beginnen, het zagen van de ondergrond, met een aangepaste wagon teken ik het hout af.






Het eerste stukje is gezaagd en met karton maak ik een mal voor het vervolg.








Ook dit gedeelte uitgezaagd, en wordt het passen en meten.

In de volgende update het vervolg hiervan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Peter,

Lekker in de weer geweest dit weekend :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Hoi Peter,

Leuk en bekend werk allemaal  :thumbup:
Maar gaandeweg het foto's kijken, vroeg ik me steeds meer af, of je nog makkelijk bij het raam kan en of dat ook voor de bediening van het rolluik zo is.....
Zal vast over nagedacht zijn, maar ik ben wel nieuwsgierig  :P

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Hee Peter, Lekker aan het fröbelknutselfrutselen. Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten, dat gezegde ken jij vast wel dan. Geinig stukje gereedschap heb je geknutseld. Zit het potlood uitgericht op de as van het wagentje? Anders krijg je in de bochten afwijkingen, tenzij je dat wilt natuurlijk. Is dat eigenlijk niet doodzonde van zo een Märklin verzamelaars item?  >:-D

En dan heb je het maar over zagen, zagen wielewielewagen en ik zie alleen golfkarton liggen. Ga je dat echt zagen?  :D
Geintje hé.
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Hallo allemaal,


Citaat van: Wico op zondag 12 september 2021, 22:16:15
Peter,

Lekker in de weer geweest dit weekend :thumbup:.

Groeten,
Wico
Hoi Wico,
Ja eindelijk weer een beetje tijd en zin gevonden om weer verder te gaan met de baan.
In en rondom het huis zijn er ook nog dingen te doen dus de tijd moet verdeeld worden  :)



Citaat van: Tony op maandag 13 september 2021, 13:32:57
Hoi Peter,

Leuk en bekend werk allemaal  :thumbup:
Maar gaandeweg het foto's kijken, vroeg ik me steeds meer af, of je nog makkelijk bij het raam kan en of dat ook voor de bediening van het rolluik zo is.....
Zal vast over nagedacht zijn, maar ik ben wel nieuwsgierig  :P

Grtz Tony
Hoi Tony,
Het raam kan ik met een door mijn maatje gemaakte stang bedienen, hetzelfde geld voor het rolluik wat op dit moment nog handbediend is.

Maar er staat een nieuwe elektrisch rolscherm in bestelling  :)



Citaat van: Lobomotion69 op maandag 13 september 2021, 15:27:19
Hee Peter, Lekker aan het fröbelknutselfrutselen. Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten, dat gezegde ken jij vast wel dan. Geinig stukje gereedschap heb je geknutseld. Zit het potlood uitgericht op de as van het wagentje? Anders krijg je in de bochten afwijkingen, tenzij je dat wilt natuurlijk. Is dat eigenlijk niet doodzonde van zo een Märklin verzamelaars item?  >:-D

En dan heb je het maar over zagen, zagen wielewielewagen en ik zie alleen golfkarton liggen. Ga je dat echt zagen?  :D
Geintje hé.
Hoi Henk,
Dit wagonnetje heb ik jaren terug eens in elkaar geknutseld, en natuurlijk afgekeken.
De afwijking is mij op de oude baan nooit opgevallen, dus ga ik er vanuit dat het wel los loopt  :D

Tja het Marklin verzamelaars item is alleen maar meer waard geworden, hij is nu uniek  :)

Het klopt dat met passen en meten veel tijd wordt versleten, ik loop regelmatig de trap op en af om nog iets na te meten.
Het golfkarton wordt als mal gebruikt, maar dat vermoede jij vast wel  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
De ,, techniek" van het wagentje gebruik ik ook, werkt echt goed hoor 🤗
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Ook hier reed zo'n aangepast wagonnetje tot volle tevredenheid rond :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Bij mij was zo'n wagonnetje in 2010 met een paar simpele blokjes hout al naar tevredenheid de baan aan het aftekenen.



Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Hallo allemaal,

Wim, Wico en Tom,
Mijn wagonnetje heb ik jaren terug afgekeken hier op het forum, misschien wel bij een van jullie  :)

Ik vind het een simpel te maken maar erg handig hulpmiddel, ik heb er al vele meters mee afgetekend.
Eerst gebruikte ik een houten blokje om een vaste afstand vanaf de rails af te tekenen maar dat werkte niet zo handig en netjes als deze wagon.

Dit wagonnetje lag nog ergens te verstoffen en is na deze update weer vaak uit de kast gekomen.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk.
Hallo allemaal,

Vandaag ga ik weer verder met het houtwerk voor de spoordijk, het karton was al afgetekend en het weer werkt mee om in de tuin de zaagmachine aan te zetten.

Omdat ik de buren hier nog niet mee wil lastig vallen moet dat nog even wachten  :)

Voor de aankomende beurs in Rijswijk moet er ook nog wat huiswerk gemaakt worden en na een bakkie koffie en het ontbijt ga ik dit eerst doen.


Gisteravond kreeg ik een mailtje dat er een loc voor mij klaar ligt  :) gelijk gevraagd deze af te sturen en deze zal aankomende week Duurstede bereiken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk, deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk, deel 2.
Hallo allemaal,

Jullie hadden nog een update van mij tegoed  :)

Afgelopen weekend de zaag weer aan het werk gezet, de kartonnen mal overgezet op het hout en zagen maar.



Aan de muurzijde komt het geheel op draadeinden te liggen.



Even de rails weggehaald en weer passen en meten.





In de hoek nog een passtukje gemaakt.



De twee delen worden aan elkaar gezet met houten lamellen.









De rails past er goed op en loopt tot aan de muur.



Met verzonken bouten de draadeinden gekoppeld aan het hout.



Dit gedeelte is tot zover klaar, er komt nog isolatie materiaal onder en dan kan de rails er weer op.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk, deel 2.
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk, deel 2.
Soow dat vordert flink! Mooi om te zien! :thumbup:
Grts Egidius
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk, deel 2.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk, deel 2.
Mooi werk Peter. Zou bijna denken dat je volleerd timmerman bent. Dat maakt ook geluid. Die lamellen om de delen te verbinden maak je die ook zelf (3mm dik?) en wordt dat dan verlijmd?
Het zal wel perspectief zijn maar toch even vragen. Dat draadeind in de linker hoek lijkt wel heel erg dicht op de rails te staan. Wat is de afstand? (vrije ruimte profiel).
Op de laatste foto zie ik dat je die WCD hebt weggehaald en de draden netjes hebt afgedopt. Ga je de toevoerleiding ook weghalen of verleg je de WCD naar onder de baan?
Re: De baan van een geluidsman - Voorbereiding van de spoordijk, deel 2.
Mooi zuiver werk Peter; mooi gedaan met de verzonken bouten 👌