Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
 @citaat klagen moet je ook niet op het www doen maar bij de leverancier en dan komt het best in orde.
Ooit eens te horen gekregen dat een leverancier zich dan moeilijk kan verdedigen maar dat geheel terzijde.

Belangrijke data moet je ook niet op zo'n sd kaartje bewaren daar hebben ze tegenwoordig wat anders voor uitgevonden.  ;)

Als Peter bij Ali een klacht had ingediend over het sd kaartje had hij of zijn geld of een nieuwe terug gekregen, dat is mijn ervaring en daar kunnen andere leveranciers nog weleens een voorbeeld aan nemen.
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Tom,

Ikzelf ben ook anti-Ali, jij bent er blij mee dat mag 🙂🙂
Sommige zweren bij bol. Anderen bij Amazon ieder zijn ding...

Een reden waarom ik anti Ali ben is de arbeidsvoorwaarden en hoe er geproduceerd wordt in China.. politieke discussie laat ik er verder maar buiten 🤔
Ik hoop van harte dat Europeese fabrikanten bepaalde eisen stellen, als iets in China wordt gemaakt..
Hoop doet leven zeg maar..
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
 @citaat2 aan het hoofd van veel van die Chinese productiesites staan Westerlingen, die dan notabene ook nog eens hun voeten vegen aan de Chinese arbeidsvoorwaarden;



Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
 @citaat
Ook zij krijgen een opdracht van de regering, iets van communisten.
Daarom zeg ik de politieke discussie laat ik er maar buiten want dan zijn we nog niet klaar, ik ben in ieder geval blij dat ik hier woon, en ook zoveel mogelijk lokaal kan kopen...

Elektrische componenten wordt lastiger  :)
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Even geheel terzijde ik heb meer als 40 jaar in de detailhandel gewerkt en kan je zeggen dat bijna alles van broodrooster tot opslagmedia uit China kwam, gemaakt volgens de eisen van de Europese fabriek. ik denk dat als je de spullen in je huis nakijkt je zal schrikken hoeveel er uit China komt.
Groet Paul
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Klopt.

Maar er is een keuze, echter moet je jezelf er dan in verdiepen, er het geld voor over hebben, enz.enz..
Maar in de basis inderdaad komen heel veel elektrische componenten uit China...
Maar ook uit zuid Korea,en Taiwan,
Philips maakt een bepaald model scheerapparaat weer in Europa,
Marklin maakt een groot deel ook in Europa,
Led-lampen worden ook geproduceerd in Polen ja goed enz...
https://iede.news/internationaal/asml-mag-high-tech-apparatuur-niet-leveren-aan-china-en-huawei/

Ach als je maar happy bent , maakt mij verder niks uit, als ik strakjes dan maar ook een pensioen mag hebben omdat
1 de wereld nog bestaat
2 er hier nog geld verdiend word

De gepensioneerde weten toch dat wij werkenden de aow voor hun bij elkaar verdienen...
Als wij geen werk meer hebben, is de pot vrij snel leeg, ik hoop dat dit ook weer geen discussie wordt, want dat is neem ik aan wel bekend...

Strakjes gaat het nog over het kwartje van.....
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Het gaat niet over het kwartje van maar over het kaartje van.
Nu maar weer verder met de bouw van Peter zijn baan.
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Ha die Peter.
Bijzonder leuk om nu (uiteindelijk) geluid op je baan bij te kunnen voegen! :thumbup:
Binnenkort wil ik ook mijn kermis en circus weer op gaan stellen en hopelijk komen daar ook vele geluiden bij.
(treinenruimte komt binnenkort helemaal vrij want mijn jongste dochter heeft eindelijk een eigen paardenplekje gevonden! O:-D)

Veel plezier en succes met alle verdere opbouw! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Hallo allemaal,

@ Ronald,
Het is precies zoals jij zegt, dingen uitsluiten.
In dit geval was het de laatste optie, een kapotte kaart ( heb ik nog nooit gehad ) maar eens moet de eerste keer zijn  :)


@ Tom,
Waar de kaartjes allemaal geproduceerd worden geen idee maar ik denk wel het niet alleen uit China komt.
En op het www heb je ook juiste berichten en niet alleen onzin  ;)


@ John,
Deze kaart was er duidelijk niet klaar voor en normaal gesproken koop ik voor bv de telefoon of fototoestel kaarten van een gerenommeerd merk.
Voor een mp3 speler leek mij elke kaart goed, maar uit ervaring weet ik nu dat die niet altijd werken :)


@ Barry,
Ik koop zelden iets bij Ali, deze mp3 player is echt zo'n ding waar je bij hun terecht komt.
Ook de kaartjes kwamen daar vandaan, ik heb nu bij B.com besteld en daar zit ik tot op de dag van vandaag nog op te wachten.


@ Michel,
hier hou ik me maar even buiten.


@ Paul,
Je ontkomt er bijna niet aan, zelf mijn Marklin Thalys kwam er vandaan.


@ AlbertJan,
Leuk dat je weer een eigen treinenruimte krijgt en je je weer kunt storten op de hobby, ga je hier een eigen topic over maken  :help:
Geluiden maken het geheel wel af en als het te gek wordt op de stop knop drukken om weer heerlijk tot rust te komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - het heeft weken geduurd maar ze zijn er.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - het heeft weken geduurd maar ze zijn er.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 02 juli 2021, 17:56:20
Hallo allemaal,

Het wonder is dan toch geschiet, na weken wachten zijn vandaag dan eindelijk de sd kaartjes binnen gekomen.
Nu kan ik eindelijk gaan testen met de eerder geleverde MP3 players.

Gelukkig zonder extra kosten, zal de laatste keer wel zijn  :(

Dit weekend ga ik er lekker mee aan de slag  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ik vraag me nu af, waren alle kaartjes dan defect want zo te lezen had je er meer besteld.
Lijkt me toch sterk dat ze allemaal niet goed waren.
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
 @citaat

Dat is een goede vraag Tom, ik had 3 kaartjes besteld en de andere twee zitten nog maagdelijk in de verpakking.
Ik zal ze even opzoeken en testen.
Ik was er vanuit gegaan dat ze het dan allemaal niet zouden doen, wordt vervolgt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Peter,

Fijn om te lezen dat het nu eindelijk dan toch gelukt is met de geheugenkaart.
Kan je straks mooie geluiden laten horen op of onder de treintafel.

Grts Freddy
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Dat gaat goed klinken, ik ben benieuwd :thumbup: :thumbup:
Groetjes Egidius
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Hallo allemaal,

Gisteravond nog even een test gedaan met de twee andere door Ali geleverde kaartjes, een deed het goed de andere had wat meer moeite na naar nog een keer formateren en de boel er opnieuw opzetten deed hij het ook.

De kwaliteit laat te wensen over, ik hoop dat vandaag de postbode het kaartje van B.com in de brievenbus komt zodat ik hiermee aan de slag kan.



Citaat van: Kelderspoorder op woensdag 11 augustus 2021, 19:26:05
Peter,

Fijn om te lezen dat het nu eindelijk dan toch gelukt is met de geheugenkaart.
Kan je straks mooie geluiden laten horen op of onder de treintafel.

Grts Freddy
Hoi Freddy,
Ik ben ook blij dat er nu bekend is wat de oorzaak is, ik denk dat vele meelezers hier toch hun voordeel mee hebben gedaan want de players zijn voor onze hobby een leuke en betaalbare aanvulling ( als je er maar een goed kaartje bij koopt  :) ).



Citaat van: Egidius op woensdag 11 augustus 2021, 23:53:56
Dat gaat goed klinken, ik ben benieuwd :thumbup: :thumbup:
Groetjes Egidius
Hoi Edgidius,
De geluidsinstallatie werkt ondertussen al en het volume is vanaf mijn bedieningspaneel te bedienen, ook worden de versterkers en audio DSP via dit zelfde paneel in en uitgeschakeld.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 12 augustus 2021, 08:13:08
Hallo allemaal,

Gisteravond nog even een test gedaan met de twee andere door Ali geleverde kaartjes, een deed het goed de andere had wat meer moeite na naar nog een keer formateren en de boel er opnieuw opzetten deed hij het ook.

De kwaliteit laat te wensen over, ik hoop dat vandaag de postbode het kaartje van B.com in de brievenbus komt zodat ik hiermee aan de slag kan.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Vreemd hoor, vraag me ook af waarom je ze eerst moest formateren.
Ik doe dat nooit, doe alleen een virus controle en dan één twéé hupsakee geluid er op en afspelen.
Heb pas weer 10 kaartjes binnen, ja de kleindochters raken nog weleens wat kwijt en dan weten ze dat ze bij Opa terecht kunnen.
4 kaartjes zijn nu in gebruik voor geluiden. De rest is voor de video- en fotocam en voorraad, alle werken gewoon prima.

Wat ik ook niet begrijp is waarom je er 1 besteld bij Bol terwijl je er nog 2 op voorraad had liggen.
Ik zou zeker bij Ali het probleem aan kaarten want die bieden dan best een passende oplossing.
Ik had pas 1 player met schade, pootjes waren door transport verbogen en afgebroken, gelijk gemeld en een nieuwe is onderweg.

Wil die 3 kaartjes van jou wel overnemen en dan kijken of het probleem bij mij hetzelfde is.
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
 @citaat

Hoi Tom,

Ik heb het ook geprobeerd om de kaart niet te formatteren omdat ik dat bij jou gelezen had.
Daarna merkte  / zag ik dat hij dan zelf het kaartje formatteert.

De twee andere kaartjes zouden dacht ik hetzelfde probleem wel hebben en daarna niet meer aan gedacht.

Het kaartje van Bol is er nog steeds niet  8o

De kapotte kaart heb ik al in de kliko liggen die andere twee doen het nu wel en gaan in de players, samen met het bol kaartje heb ik ze allemaal gevuld.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
 @citaat Jammer dat het kaartje al in de kliko ligt.
Vind het ook vreemd dat die andere vanzelf formateren, heb ik nog nooit mee gemaakt met mijn kaartjes.
Zal waarschijnlijk wel ergens door komen.

Nu dit kaartenhuis verhaal maar afsluiten en over tor de orde van de dag.
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
 @citaat
Ik ben een opgeruimd type Tom  :D
Iets wat niet in orde is of in de weg ligt gaat hier de deur uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe kaartje is binnen, en wat denk je.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe kaartje is binnen, en wat denk je.
Hallo allemaal,

Het wonder is geschied, het kaartje is binnen.

Nu was ik benieuwd waar hij geproduceerd is ( wat denken jullie ).





De adapter komt uit China en het kaartje uit Taiwan, en beiden van een en hetzelfde merk  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe kaartje is binnen, en wat denk je.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe kaartje is binnen, en wat denk je.
En aangezien Taiwan, in ieder geval volgens de Chinezen, ook China is, is dat helemaal niet vreemd.
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe kaartje is binnen, en wat denk je.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe kaartje is binnen, en wat denk je.
 @citaat
Het viel me gewoon op dat het niet uit een en dezelfde fabriek kwam.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Hallo allemaal,

Ik ben weer bezig geweest met de baan, bij de linker spiraal gaan twee sporen richting de wasmachine en droger en dat betekend dat er een gat in de muur gemaakt moet worden.





En hier moeten de twee sporen weer naar buiten komen.





Het is nogal lastig om in deze hoek iets uit te zetten en daarom maar even de laser erbij gepakt om een idee te krijgen.









Dit moet het zo'n beetje worden.







Tijd voor extra ventilatie  :)





Balkje in de wand gemaakt waar de rails overheen liggen.









Aan de andere kant is een sloopbedrijf bezig geweest  :D







Aan de ACTS de eer om de eerste oversteek te maken.















Beiden kanten gaan natuurlijk nog afgewerkt worden, boven de wasmachines komt een afsluitbare bak zodat onze poezenbeesten er niet bij kunnen.

Tot zover deze ( treinen ) update, ik hoop dat het in de smaak valt  ;)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 14 augustus 2021, 16:44:21
twee sporen richting de wasmachine en droger
Dus binnenkort heb jij je eigen wasstraat O:-D

Lekker bezig :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.

Een echte doorbraak in de baanbouw, Peter  :thumbup:
Iets zegt me, dat je een stopcontact moet verplaatsen  O:-D
Gaat vast goed komen !

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe kaartje is binnen, en wat denk je.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe kaartje is binnen, en wat denk je.
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 12 augustus 2021, 17:07:02
Hallo allemaal,

Het wonder is geschied, het kaartje is binnen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Kaartje is 32G en daar zit dan denk ik het probleem.

Bron en advies leverancier van de player is 16G de max.

1. Working voltage: 5 V DC
2. Trigger Pins: 9
3. Trigger Muziek: 9 nummers door Direct. 31 nummers door MCU.
4. ondersteuning Speaker parameter: 0-2 W 4-8ohm (NIET inbegrepen!)
5. ondersteuning TF/sd-kaart parameter: 16G (max) ((NIET inbegrepen!))
6. ondersteund Sample Rate: 8, 11.025, 12,16, 22.05, 24,32, 44.1, 48 KHz
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Een hele doorbraak Peter. Vakkundig met de laser uitgezet en de zaag erin. Zie dat je ook een stuk van de dakbalk eruit hebt gezaagd. Dan hoop ik dat de twee vertikale balken aan de andere kant van het gat die dakbalk ook stevig ondersteunen. Anders kon je wel eens problemen krijgen met je dak. Alleen die gipsplaat houdt geen krachten.
De eer van die ACTS is maar zeer twijfelachtig moet ik opmerken. Iets te veel eer en hij ligt achter de wasmachine. Of die daar dan schoon van wordt is ook een twijfelgeval.
Als elektrotechnicus valt mij dan meteen die verdeeldoos met vier aangesloten stekkers naast de wasmachine op. Wat zit daar allemaal op aangelsoten? De wasmachine, de droger en nog twee dingen? Ter informatie voor de veiligheid van je vrouw en verdere gezinsleden. Een wasmachine en ook een droger zijn nogal grootverbruikers en moeten daarom ieder op een aparte groep aangesloten worden (NEN1010). En dan ook nog achter een aardlekschakelaar. Verdere verbruikers mogen daar niet op mee geschakeld worden. Dat zijn de veiligheidsvoorschriften. Natuurlijk werkt het zo ook maar dan moet iedereen in huis er goed van doordrongen zijn dat er nooit twee apparaten gelijktijdig in werking mogen zijn. Brandgevaar!
Het is maar een waarschuwing voor jullie veiligheid, wat je er mee doet moet je zelf weten.
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
hoi,

Lekker bezig Peter  :thumbup:

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 14 augustus 2021, 17:55:10
Zie dat je ook een stuk van de dakbalk eruit hebt gezaagd. Dan hoop ik dat de twee vertikale balken aan de andere kant van het gat die dakbalk ook stevig ondersteunen. Anders kon je wel eens problemen krijgen met je dak. Alleen die gipsplaat houdt geen krachten.

Dat is niet meer dan een balk om de plaatgipsen tussenmuur op zijn plek te houden. Geen dragende constructie zo te zien. Die balk zit daaronder waar de WCD opgeschroefd is.

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 14 augustus 2021, 17:55:10
Een wasmachine en ook een droger zijn nogal grootverbruikers en moeten daarom ieder op een aparte groep aangesloten worden (NEN1010). En dan ook nog achter een aardlekschakelaar.

Altijd mooi dat er gegooid wordt met Normen. Het is de vraag welke NEN1010 op dit huis van toepassing is. Onder andere de bouwdatum van het gebouw is daar debet aan. Als (voormalig) electroman moet je dat weten. De normen zijn de laatste jaren nog wel eens aangepast. Onder andere de aanwezigheid van verschillende groepen voor verschillende verbruikers zijn een dingetje van de laatste jaren.

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 14 augustus 2021, 17:55:10
Verdere verbruikers mogen daar niet op mee geschakeld worden. Dat zijn de veiligheidsvoorschriften.

Het vreemde is dat dan veiligheidsvoorschriften als de NEN-normen niet vrij te downloaden / op te vragen zijn / in te kijken zijn. Je moet dus betalen om er kennis van te nemen. Daar zijn al wat rechtszaken over geweest omdat in de wetten van de overheid verwezen wordt naar de NEN-normen.

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 14 augustus 2021, 17:55:10
Natuurlijk werkt het zo ook maar dan moet iedereen in huis er goed van doordrongen zijn dat er nooit twee apparaten gelijktijdig in werking mogen zijn. Brandgevaar!
Het is maar een waarschuwing voor jullie veiligheid, wat je er mee doet moet je zelf weten.

Bij veel mensen zit het thuis zo. Bij mijn oude woningbouw-appartementje was het ook zo. Alleen zat er een schakelaar tussen waarmee je of de droger of de wasmachine aan kon zetten. Bij ons huidige huis is het niet anders.

Groet Ronald.
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Al sluit je 6 wasmachines op één groep aan. Bij overbelasting schakelt de installatie-automaat of smeltpatroon vanzelf uit. En dat is ver voordat er een dusdanige oververhitting plaats vindt dat er brandgevaar ontstaat.
Ik raad het overigens niet aan, laat dat duidelijk zijn; is ook niet handig voor de bedrijfszekerheid en kan -afhankelijk van diverse factoren- in strijd zijn met de NEN-1010.

Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Daarbij wasautomaat en droger Niet achter aardlekschakelaar.
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Peter,

Mooie doorbraak, maar wat is/wordt de toegevoegde waarde dat de treinen richting wasmachine/droger gaan? Blijft nu letterlijk in de midden hangen ;).

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Citaat van: paulvanelst op zaterdag 14 augustus 2021, 19:58:05
Daarbij wasautomaat en droger Niet achter aardlekschakelaar.
Dat was zo'n 40 jaar geleden; inmiddels zijn deze apparaten dusdanig verbeterd en is de lekstroom dusdanig laag dat ze ook gewoon achter een aardlekschakelaar mogen moeten.
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 14 augustus 2021, 19:28:08
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 14 augustus 2021, 16:44:21

Aan de ACTS de eer om de eerste oversteek te maken.


Prima keuze.....
Dat antwoord had ik al verwacht :D
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
hoi,

Citaat van: Hanzi op zaterdag 14 augustus 2021, 21:30:31
Dat was zo'n 40 jaar geleden; inmiddels zijn deze apparaten dusdanig verbeterd en is de lekstroom dusdanig laag dat ze ook gewoon achter een aardlekschakelaar mogen moeten.

Voordat iedereen begint te gooien met "moeten" en normen. Lees eerst eens deze PDF door: Bouwbesluit 2012 Verbouw, transformatie en NEN 1010

Groet Ronald.
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Ik weet niet naar welke NEN-1010 het bouwbesluit 2012 uit je linkje verwijst, maar die is in de afgelopen 9 jaar inmiddels een paar keer herschreven en ja ik ken de inhoud.
Maar we dwalen weer eens lekker af; electrotechnische normen en voorschriften nodigen daar kennelijk tot uit ;). Voordat er ellenlange discussies ontstaan die niet in dit draadje thuis horen stop ik er mee.
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Zeg Peter weet jij wel......... nee laat maar!  :D :D :D Lekker door gaan !! blijf het volgen !!
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eindelijk de oplossing is gevonden de player werkt.
Citaat van: iTom op zondag 08 augustus 2021, 13:25:20
Voor je laarzen op de kop bestaan rekjes.  :) :)

Ik draag deze laarzen al 40 jaar, nooit geweten datje ze ook aan de wilgen muur kunt hangen.
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Mooie doorbraak Peter! Ben benieuwd wat je er verder nog gaat brouwen.

Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Letterlijk een mooie doorbraak Peter 👏🏻
Jij bent werkelijk van alle markten thuis zeg
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Peter, een doorbraak die vooruitzichten op een nog grotere toekomst geeft...

Luc
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Hi Peter,

Bij deze doorbraak weer een mijlpaal bereikt .... op naar de volgende ruimte.
Zelf zou ik wel "altijd" voor veiligheid kiezen en je "tafeldoos" aanpassen.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Is het na de doorbraak en alle bouwkundige en elektrotechnische commotie onze geluidsman teveel geworden?
Het enige waar ik vreselijk nieuwsgierig naar ben, is wat het plan is. Vanwaar deze doorbraak?
Een opwelling zal het niet zijn geweest, so: what's the plan?

Even geheel terzijde: ik heb ooit eens gehoord over buren die hun zolders hadden doorgebroken op deze manier en zo van de een naar de andere modelbaan treinen konden laten rijden. Maar dat is hier niet het geval, vermoed ik zo. Als kind leek me dat overigens wel een geweldig idee. Had mijn buurjongen maar treinen gehad!

Groet,

Peter
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Heerlijk dat internet. Peter zaagt een pieterpeuterig stukje van zijn dakbalk af en er wordt al geopperd dat het dak het zou kunnen begeven.

In een goede constructieberekening zit een veiligheidsmarge van rond de 35%. Zo'n klein stukje eruit boeit dus helemaal niet. Dat wordt pas spannend als twee ijsberen de tango gaan dansen op zijn dak terwijl er een pak sneeuw van een meter ligt.

Het heeft wel even geduurd voordat je de oversteek gemaakt heb Peter. Toen ik jaren geleden bij je op bezoek was had je het er al over. Mooi dat het moment nu aangebroken is! Veel bouwplezier gewenst.
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Hallo allemaal,

Nogal een drukke dag gehad vandaag en daardoor amper online, maar daar ben ik weer  :)

Omdat er zoveel reacties zijn lukt het niet om via citaten te reageren en reageer ik even in het algemeen ( vinden jullie vast goed ( en ik hoop dat ik niemand oversla )).

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen ik heb niet in de dakconstructie gezaagd, ik heb jaren geleden samen met mijn schoonvader een gips wand geplaatst en die zit tegen het dak aan.

De stroomaansluiting is voor de wasmachine en droger, ook komt hier de voeding van mijn Ecos en boosters vandaan, de rest van de baan wordt weer uit een andere groep gevoed.

Tja die stopcontacten zouden wellicht vervangen kunnen worden door een beter blok, het geheel is gezekerd op 16A en hier zit geen aardlekschakelaar tussen.

Misschien moet ik er maar eens een kabel bij trekken en 2 groepen aanleggen, een voor de wasmachine en de andere voor de droger en de boosters, goed plan?

De treinen die door deze wand gaan komen boven de wasmachine en droger uit, hier zit een dubbele keerlus, zie het baanplan.
Baanplan.

Als je goed kijkt zie je dat er nog een sparing door een andere muur gemaakt moet worden en de treinen straks over het trapgat rijden.

Dan het kaartje, of dat deze een probleem heeft weet ik niet, ben er nog niet mee bezig geweest.
Mocht hij te groot zijn dan regel ik wel weer wat anders wilde nu weer met de treinen verder zoals veel lezers  :)

Ja het gaat allemaal niet zo snel bij mij op dit moment, het opa zijn kost ook tijd maar daar beleef ik veel plezier aan, en binnenkort mogen we weer een kleinkind verwelkomen en ook daar gaat opa leuke dingen doen  :)


Bas, Tony, Tom, Henk, Ronald, Hans, Ben, Paul, Wico, Robert, Jan, Laurent, Wim, Luc, Harald, Peter en Patrick bedankt voor jullie reactie   :thumbup: :thumbup:

Ik hoop dat ik iedereen een goed antwoord heb gegeven op de vragen / opmerkingen, zo niet plaats je vraag nog even en dan zal ik hier nog op terug komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Bij mij zitten de niet-lichtgroepen sinds 1979 achter een aardlekschakelaar met een IΔn van 0,5 A. Het gaat daarbij om afzonderlijke groepen voor de wasmachine, wasdroger, vaatwasser en kookplaat.
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Ik had natuurlijk beter kunnen kijken naar het baanplan, dan had ik geen vragen hoeven stellen over de redenen voor de doorbraak.
Maar het ging nog wel over treintjes.

Het lijkt wel of er hier meer expertise in huis is over de aanleg van elektra in huis. Arme Peter de geluidsman! Het werkt al 30 jaar prima zo.  Kwestie van discipline. Droger en wasmachine niet tegelijk aanzetten en doe je het wel, dan moet je mopperend twee trappen af naar je meterkast. Zekering terugzetten.
Het is allemaal goed bedoelde raad, maar er zijn ook geweldige klusfora op het internet waar zelfbenoemde profi's dilettanten wegwijs of vooral heel zenuwachtig maken. Ik was afgelopen weken nog even Italië; hoe daar soms de elektra aan de buitenkant van panden zit?! Nou, de spaghetti ligt niet er dus alleen op je bord. Hangt gewoon aan de muur. En het werkt. Maar dat allemaal helemaal off topic.

Ik ben benieuwd naar hoe de sporen langs de huishoudelijke apparaten gevoerd gaan worden. Pas op voor extra stof en water, Peter. Maar dat zul je vast in de gaten hebben!

Groet,

Peter
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Peter,

De opmerking van de dakbalk had ik ook kunnen maken maar er waren mensen mij al voor, misschien een soort metalen beugel in de vorm van het tunnelportaal?
Uiteraard zien we niet wat er nog onder de afwerking van de binnenkant zit, misschien gaat er wel een hoekje van 4x4 uit een balk van 30x12......
Ben heel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van je baan.
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Je bent weer lekker bezig Peter :) :thumbup: !!!


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Bij mij zitten de wasdroger en wasmachine op 1 groep van 16ampere en ze staan regelmatig tegelijk aan zonder problemen.

Zelf als aan mijn auto aan de laadpaal staat gaat het nog goed. Maar die past zijn vermogen automatisch aan aan de rest van het gebruik in huis. Maar anders trekt die 11KW.

Het maximale vermogen van de wasmachine is natuurlijk berekend op een was van 90 graden maar dat doet bijna niemand. Als je gewoon op 30 graden wast valt het opgenomen vermogen lager uit uiteraard.

Ik denk wel dat Peter en goed aan doet om een aparte groep aan te leggen voor zijn treinen. Alleen al het inschakelen van al die boosters enzo geeft al een behoorlijke piek

Groeten Sander
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
Om ook maar even te reageren.
Tip is zeker om even een extra groep aan te maken. Zeker voor je treinen. Echter is er nog een tip wat ik je kan geven. Dit helpt ook wel om wat problemen te voorkomen.

Speciale Blok

Zo vergis jij je nooit.

maar ja, wat hierboven ook al is vermeld. Het is je eigen huis. En regels zijn mooi, maar niet elk huis kan je geschikt maken aan de huidige tijd.
Re: De baan van een geluidsman - Weer aan het bouwen geslagen, we gaan door de muur.
 @citaat @citaat

Ben, helemaal gelijk. Wij maken na iedere droogbeurt de wasdroger schoon, uit een gemiddelde molton komt bijna een heel schaap.

@citaat

Tony, deze gebruik ik ook in het keukenkastje tussen vaatwasser en boiler, wanneer vaatwasser draait is de boiler uit. Zo kan ik die safe op dezelfde 16A groep hebben.