Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
Hallo allemaal,

Vandaag lag er een enveloppe in de brievenbus met de 3 bestelde mp3 players.

Het eerste deel is dus binnen, nu is het wachten op de bestelde sd kaarten die erin geplaatst moeten worden.
Zover ik weet zijn deze nog steeds niet in Nederland aangekomen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
Hallo allemaal,

Net eens gekeken bij Tante A waar mijn sd kaartjes blijven, als het goed is zijn ze in Nederland aangekomen en dan zouden ze aankomende week toch wel in de brievenbus moeten liggen.

Vandaag was een mooie dag geweest om te gaan testen, de temperatuur op zolder was goed te doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
 @citaat Ik had ze ook besteld en inmiddels al een week binnen. Soms wil de douane het wel eens wat langer vast houden of nog erger de boel terug sturen.

Ik had 2 maanden geleden een doosje onbeschilderde Preiser figuren besteld in Canada, na veel heen weer gemaild kreeg ik mijn geld terug.
Krijg ik van de week bericht dat ze het bestelde weer terug hebben ontvangen.
Als het nu iets bijzonders was geweest dan ok, maar een doosje onbeschilderde Preiser figuren is toch niet echt iets wat in Nederland de volksgezondheid schade kan berokkenen.

Denk dat we momenteel te maken hebben met te ijverige douane ambtenaren.  :)
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
 @citaat

Hoi Tom en alle anderen.

Je kunt er je klok niet op gelijk zetten.
Ik hoop dat de douane het snel doorstuurt zodat ik wat testen kan gaan doen.

Ik zag dat er op de print van de player een kanaal als luidspreker aansluiting op zit.

Ik hoop wel dat de mini-jack aansluiting stereo is?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
 @citaat

Hoi Ben en alle anderen,

Ik snap de vraag stelling Ben  :) natuurlijk zou ik graag treinen zien rijden en het moment waarop dat gaat gebeuren komt steeds dichterbij.

Omdat het een redelijke baan is komt er nogal wat bedrading en degelijke aan te pas en dat doe ik met de nodige ( extra ) aandacht.
Dat het niet snel gaat neem ik voor lief, ik heb een drukke baan waarbij ik iedere dag zo rond 6 uur van huis ga en ik nooit weet wanneer ik thuis kom, om een voorbeeld te geven maandag was het na 19:00 uur, dinsdag na 21:30 en vandaag lekker op tijd thuis 18:00 uur.

Je zult begrijpen dat het bouwen bij mij vooral in het weekend plaatsvind en alleen als ik er zin in heb.

Nu ben ik lid van een kleine gezellige modelspoorclub en daar wordt wel gereden en kan ik mijn hart hier ophalen.

Ook help ik nog 2 mensen met het bouwen van hun baan, kortom ik kom tijd te kort  :D


Het getut met de mp3 spelers en audio installatie hoort voor mij bij de hobby, zo kan ik dingen lekker afwisselen.
Ik hoop dat de kaartjes van de week in de bus vallen zodat ik hiermee aan de slag kan ( hoef ik niet op de warme zolder te doen ).

Dat jij het rijden al mist begrijp ik, ik ben nog steeds in shock dat jou mooie baan nu in de kliko ligt  :-(


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
 @citaat

Zit niet in Koploper of ander programma, zit in de capaciteit van het DCC systeem.

Groet, Anne W
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
hoi,

Citaat van: Anne W op donderdag 10 juni 2021, 09:59:16
Zit niet in Koploper of ander programma, zit in de capaciteit van het DCC systeem.

Er zijn meer factoren die meespelen hoeveel treintjes je tegelijk kan aansturen. Naast de centrale en de gebruikte protocollen. Je loopt mogelijk een keer tegen de limieten aan van de gebruikte protocollen. DCC, Motorola en MFX / M4. Mogelijk is daar ook weer verschillen in als die protocollen wel of niet gelijktijdig in gebruik zijn. Is ook de rest van de configuratie een factor. Bijvoorbeeld de computer is zo'n factor. Uit ervaring weet ik dat bijvoorbeeld een EEE-pc het niet zo fijn vindt als je een baan hebt met 7 tegelijk rijden treintjes in combinatie met een IB. Overgestapt op een zwaardere laptop en de boel draaide als een zonnetje. Het is een interessant iets. Peter heeft met zo'n grote met de computer gestuurde baan de kans dat hij tegen bepaalde limieten aan gaat lopen. Dat kan een leuk uitzoekwerk zijn.

Groet Ronald.
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
 @citaat

Mijn bron heet Wim Ros.daarna gechecked bij wijlen Marco van der Toorn, antwoord: klopt, een van de zaken waarmee je kunt spelen zijn de herhalingsinstructies voor lokdecoders, maar dat vereist samenwerking tussen de programmeurs van de programma's en de programmeurs van de centrales en dat is een grote uitdaging.

Groet, Anne W
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - MP3 players binnen gekomen.
Hallo allemaal,

Even een algemene reactie of de vragen / opmerkingen van Ben, Anne en Ronald.

Ik had een tijd geleden gelezen dat je niet een onbeperkt aantal treinen tegelijk kan laten rijden, de data die verstuurd wordt heeft zo zijn beperkingen.

Ik heb in het verleden veel problemen met MFX gehad en ook vrienden van mij met een redelijk grote baan hadden hier last van.
Daarom heb ik het MFX protocol uitgeschakeld en stuur mijn treinen alleen aan met Motorola en DCC, hierdoor belast ik de data stroom al een stuk minder.

Het liefste zou ik alleen DCC gebruiken maar gelukkig rijden Marklin treinen ook op Motorola vandaar dat ik deze protocollen aan heb staan.

Buiten de treinen om worden de wissel opdrachten en straks mijn draaischijf via DCC aangestuurd.

Hoeveel treinen er straks tegelijkertijd aangestuurd kunnen worden moet ik in de praktijk gaan uitproberen.
Maar als het er rond de 15 zijn lijkt mij dat prima.

Veel treinbewegingen zullen in het schaduwstation plaatsvinden op het maaiveld verwacht ik zo'n 6 treinen tegelijkertijd te hebben rijden.
4 treinen in de spiralen? dan kunnen er 5 opschuiven in het schaduwstation.

Bovenstaande lijkt mij voldoende maar de praktijk zal het moeten uitwijzen.

Mijn configuratie bestaat uit:

Esu ECoS ( interne booster wordt niet gebruikt )
Esu boosters ( 5 stuks )
Rosoft S88 via loconet
Rosoft WDD wisseldecoder ( DCC en losse voeding )
Grote pc met meerdere monitoren.

De bekabeling is DIK voor elkaar al zeg ik het zelf  :D

En tot slot wordt de baan aangestuurd door koploper.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Ik vind hoe minder treinen er tegelijk in het zicht rijden hoe mooier, in werkelijk is het ook geen optocht.

De meeste bewegingen zijn bij mij in het de schaduwstations, op de bovenbaan met het station 3 bewegingen max denk ik. Plus nog wat rangeer activiteiten bij de container terminal.

Alles DCC, zodat er maar één soort signaal (protocol) op de baan staat.
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat
Zo denk ik er ook over, het is inderdaad geen optocht en niet alle "blokken" hoeven bezet te zijn.
Alleen moet ik niet alleen DCC maar ook MM erbij gebruiken.
Heb nog locs met alleen Marklin MM decoder maar dat is m.i. verder geen probleem.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Als ik de ruimte had, om realistisch 15 treinen te laten rijden zou ikzelf spoor 0 of 1 rijden  :)
Schaduw stations, ik heb ze gehad wel niet zo groot als bij Peter , maar ik vind het een hoop lawaai terwijl er niets te zien is...
Regelmatig stof of een wissel die net niet helemaal goed staat, en dan "troubles" want zie er maar eens bij te komen..
Bij mijn nieuwe baan ga ik dit strakjes helemaal anders aanpakken    ;)
Maar dat zijn Hersenspinsels die nog niet uitgewerkt zijn 😀

Het gaat in ieder geval geen baan meer uit het/een boekje worden , er mag veel te zien zijn maar gedoseerd en zeker niet meer met een veel te hoge snelheid of ongezien kabaal 🚂
Of het lukt , tja dat is het leukste ☺️ De uitdaging 👍🏻
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Barry1972 op zaterdag 12 juni 2021, 00:43:01Bij mijn nieuwe baan ga ik dit strakjes helemaal anders aanpakken    ;)
Maar dat zijn Hersenspinsels die nog niet uitgewerkt zijn 😀
Mogen wij meegenieten via jouw eigen draadje?
Re: De baan van een geluidsman -
Even een reactie op Barry zijn bericht.

Lawaai in de schaduwstations valt mee, praktisch niets eigenlijk, de treinen rijden daar langzaam.

Foute wissels heb ik geen last van omdat ik wisselmotoren gebruik en de schakelaar voor polarisatie van het puntstuk gebruik om er een bezetmelder aan te hangen, verkeerde wisselstand en de trein stopt voor het inrijden. In Koploper wel wat programmeer werk, maar werkt als een tirelier.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,


Citaat van: flyerman op vrijdag 11 juni 2021, 09:45:10
Ik vind hoe minder treinen er tegelijk in het zicht rijden hoe mooier, in werkelijk is het ook geen optocht.

De meeste bewegingen zijn bij mij in het de schaduwstations, op de bovenbaan met het station 3 bewegingen max denk ik. Plus nog wat rangeer activiteiten bij de container terminal.

Alles DCC, zodat er maar één soort signaal (protocol) op de baan staat.
Op mijn baan zullen vooral de goederen treinen doorrijden en staat het personen vervoer een tijdje aan het perron.
De hoeveelheid treinen die het maaiveld op mogen rijden is makkelijk in te stellen in koploper dus het is een kwestie van de juiste balans vinden.



Citaat van: Haradigi op vrijdag 11 juni 2021, 10:05:57
@citaat
Zo denk ik er ook over, het is inderdaad geen optocht en niet alle "blokken" hoeven bezet te zijn.
Alleen moet ik niet alleen DCC maar ook MM erbij gebruiken.
Heb nog locs met alleen Marklin MM decoder maar dat is m.i. verder geen probleem.

groet
Harald
Voor mijn gevoel is bij iedere baan maatwerk vereist, het aantal treinen en beschikbare rails moet in balans zijn, in het schaduwstation zijn de meeste blokken bezet en schuift er steeds een trein door naar voren.



Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 11 juni 2021, 11:02:02
Hoeveel treinen tegelijk rijden hangt natuurlijk van de type baan af. Zijn het alleen voorbij razende treinen, zitten er meervoudige tracties bij en/of dubbele treinstellen, zijn er functiedecoders in stuurstanden of rijtuigen in het spel en zijn er ook kleine lokjes die langzaam op een neer pendelen. Het communiceert allemaal tegelijk en je verbaast hoe snel je aan de limit kunt zitten.

Gr, Ben.
Er zijn treinen die getrokken worden door 4 locomotieven en ze hebben ieder een eigen adres, voor koploper is het een trein maar in werkelijkheid zijn het er dus meer.

Ook heb ik functiedecoders in gebruik dus de data die verstuurd wordt is best groot.

Er is maar een manier om er achter te komen en dat is testen  :)



Citaat van: Barry1972 op zaterdag 12 juni 2021, 00:43:01
Als ik de ruimte had, om realistisch 15 treinen te laten rijden zou ikzelf spoor 0 of 1 rijden  :)
Schaduw stations, ik heb ze gehad wel niet zo groot als bij Peter , maar ik vind het een hoop lawaai terwijl er niets te zien is...
Regelmatig stof of een wissel die net niet helemaal goed staat, en dan "troubles" want zie er maar eens bij te komen..
Bij mijn nieuwe baan ga ik dit strakjes helemaal anders aanpakken    ;)
Maar dat zijn Hersenspinsels die nog niet uitgewerkt zijn 😀

Het gaat in ieder geval geen baan meer uit het/een boekje worden , er mag veel te zien zijn maar gedoseerd en zeker niet meer met een veel te hoge snelheid of ongezien kabaal 🚂
Of het lukt , tja dat is het leukste ☺️ De uitdaging 👍🏻
Dat herken ik niet, ik heb een tijd gereden met een koppeling tussen beiden spiralen en het geluid was goed te doen, er ligt wel isolatie onder de rails dat scheelt ook een hoop.

Wissels worden alleen bij het binnen rijden bedient, de rest wordt open gereden.



Citaat van: mphoi op zaterdag 12 juni 2021, 09:47:04
Citaat van: Barry1972 op zaterdag 12 juni 2021, 00:43:01Bij mijn nieuwe baan ga ik dit strakjes helemaal anders aanpakken    ;)
Maar dat zijn Hersenspinsels die nog niet uitgewerkt zijn 😀
Mogen wij meegenieten via jouw eigen draadje?
Vast wel  :D



Citaat van: flyerman op zaterdag 12 juni 2021, 11:07:00
Even een reactie op Barry zijn bericht.

Lawaai in de schaduwstations valt mee, praktisch niets eigenlijk, de treinen rijden daar langzaam.

Foute wissels heb ik geen last van omdat ik wisselmotoren gebruik en de schakelaar voor polarisatie van het puntstuk gebruik om er een bezetmelder aan te hangen, verkeerde wisselstand en de trein stopt voor het inrijden. In Koploper wel wat programmeer werk, maar werkt als een tirelier.
Ik gebruik voor mijn wissels de standaard Marklin aandrijvingen, maar pas deze gelijk aan als ze uit de verpakking komen, op mijn oude baan heb ik ooit een slecht werkende gehad en daarna ( afkloppen ) nog nooit problemen gehad.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: mphoi op zaterdag 12 juni 2021, 09:47:04
Citaat van: Barry1972 op zaterdag 12 juni 2021, 00:43:01Bij mijn nieuwe baan ga ik dit strakjes helemaal anders aanpakken    ;)
Maar dat zijn Hersenspinsels die nog niet uitgewerkt zijn 😀
Mogen wij meegenieten via jouw eigen draadje?
Heb je daar toestemming voor nodig dan? 😅😊

Heb gewoon zelf geen goede ervaringen met een schaduw station en digitaal rijden. (Mijn eigen ervaring ik kraak wat Peter doet niet af, maar zo mooi doe ik het zelf niet na ! )
Stroomafname/ contact is daar soms gewoon wat minder en het is moeilijk om de rails schoon te houden.
Een slechte wissel is niet meer bereikbaar om te vervangen.
Ontsporing door een wissel die net niet overslaat en dat de wagons dan net allemaal op een opgestelde trein ernaast kletteren en die ook nog even meeneemt enz..

Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik te weinig ruimte tussen de verschillende verdiepingen heb gemaakt in het verleden, dus ik ben gewoon niet zo goed hierin, des te meer respect voor wat Peter neerzet  :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Hoi Barry en alle anderen,

Als ik het goed lees rij jij analoog?
Zelf heb ik de overstap naar digitaal gemaakt toen het virus weer de kop op stak  :)

Schone rails en een goede stroomvoorziening is erg belangrijk, en natuurlijk heb ik ook een aantal plekken waar je minder goed bij kunt komen.

De onderlinge hoogte tussen de verdiepingen is niet mega groot, maar ik heb ook te maken met 2 schuine daken waardoor het oppervlak van het maaiveld in het geding kwam.

Peter Oosterom heeft voor mij het baanontwerp gemaakt en zo konden we precies zien hoe het in de ruimte zou passen ( en ja de ruimte is altijd te klein  :) )

Om zo bedrijfszeker te rijden heb ik alle uitgaande wissels niet voorzien van aandrijvingen, deze worden open gereden en de veertjes zijn uit de wissels gehaald zodat je het tikken van de wisseltong niet hoort.

Bedankt voor je complimenten, ik begreep wel dat je mijn baan niet afkraakt maar dat het gewoon voor jou niet de oplossing is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Het probleem van wissels die open gereden worden is dat wanneer het ergens fout gaat, bv trein rijdt te ver door, en je moet de trein terugduwen dat dat niet gaat.
Re: De baan van een geluidsman -
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Wel als je, zoals Peter, de veertjes eruit haalt. Het wissel blijft dan liggen in de laatst bereden stand.
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman -
@citaat vaak wel en meestal gaat t goed, maar soms ook in een ongedefinieerde middenstand...
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hoi Martin, Laurent en alle anderen.

Het lijkt mij toch dat de wisseltong bij het open rijden helemaal tegen de zijkant van de spoorstaaf gedrukt wordt anders passen de wielen er toch niet tussendoor.

@ Martin, kun jij onderbouwen waardoor dit niet zou gebeuren en hij in een ongedefinieerde middenstand kot te staan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Goedemorgen Peter,

Geen Martin, maar misschien wel een antwoord. De wielen op de asjes staan niet altijd zo strak afgesteld tussen de spoorstaven, daar zit dus wat ruimte verschil tussen.
Dus de wisseltong hoeft daardoor dus niet perse altijd in de perfecte open stand te worden gedrukt.
Of door wat vuil tussen de wisseltong en railstaaf kan deze soms ook niet helemaal perfect open blijven staan.

Het gaat goed tijdens het open rijden, de terugweg kan dan net een probleem geven.
Kan.. niet gezegd dat het gebeurd.

M.vr.gr.,

Niels
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: De baan van een geluidsman -
hallo Peter

ik heb ook een van een paar wissels de veertjes er uit gehaald
meestal gaat het goed, maar soms halverwege loop het toch mis

oorzaak weet ik niet maardan ontspoort hij in ene terwijl het daarvoor vele keren goeding met dezelfde trein

kan niet zeggen waardoor het komt

Gr Ed
Re: De baan van een geluidsman -
Wat ik bedoel Peter is dat wanneer er een trein, voor wat voor reden dan ook, teruggezet moet worden wanneer deze over een opengereden wissel is gereden, dat dit niet gaat lukken omdat de tong mogelijk verkeerd staat. Waardoor het lastig wordt, zeker bij weinig ruimte, om alles weer goed te zetten.

Ik zelf heb 4 schaduwstations met elk 6 sporen, dus 4 x 5 uitrij wissels. Op elke wissel zit een aandrijving. Kost inderdaad extra, maar op een grote baan is dat eigenlijk te verwaarlozen gezien de totale kosten. (Mijn idee).
Zeker omdat ik mijn wisseldecoders zelf bouw. Kosten praktisch niets.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,


Citaat van: Nielzie op dinsdag 15 juni 2021, 07:25:07
Goedemorgen Peter,

Geen Martin, maar misschien wel een antwoord. De wielen op de asjes staan niet altijd zo strak afgesteld tussen de spoorstaven, daar zit dus wat ruimte verschil tussen.
Dus de wisseltong hoeft daardoor dus niet perse altijd in de perfecte open stand te worden gedrukt.
Of door wat vuil tussen de wisseltong en railstaaf kan deze soms ook niet helemaal perfect open blijven staan.

Het gaat goed tijdens het open rijden, de terugweg kan dan net een probleem geven.
Kan.. niet gezegd dat het gebeurd.

M.vr.gr.,

Niels
Hoi Niels,

Zo had ik het nog niet bekeken  :)
Mijn schaduwstations zijn al klaar en de wissels liggen er aangepast in, ik heb al test gereden met alleen de schaduwstations ( verbindings rails tussen de spiralen ) en toen gelukkig geen problemen gehad.

Nu heb ik mijn blokken gemaakt met altijd 2 railzen  als stop melder dus doorrijden zal niet zo snel gebeuren.



Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 15 juni 2021, 07:43:52
Het zal vaak goed gaan en een enkele keer niet, bij een ontsporing bijvoorbeeld.
Hoi Ben,

Ik kan al niet meer terug, dat gedeelte is klaar.



Citaat van: eddyflame op dinsdag 15 juni 2021, 07:46:20
hallo Peter

ik heb ook een van een paar wissels de veertjes er uit gehaald
meestal gaat het goed, maar soms halverwege loop het toch mis

oorzaak weet ik niet maardan ontspoort hij in ene terwijl het daarvoor vele keren goeding met dezelfde trein

kan niet zeggen waardoor het komt

Gr Ed
Hoi Ed,

Je zou toch verwachten dat de trein niet ontspoort door de losliggende wisseltong, dat zou in mijn theorie alleen kunnen gebeuren als de trein achteruit rijd.
We gaan het zien.



Citaat van: flyerman op dinsdag 15 juni 2021, 09:17:36
Wat ik bedoel Peter is dat wanneer er een trein, voor wat voor reden dan ook, teruggezet moet worden wanneer deze over een opengereden wissel is gereden, dat dit niet gaat lukken omdat de tong mogelijk verkeerd staat. Waardoor het lastig wordt, zeker bij weinig ruimte, om alles weer goed te zetten.

Ik zelf heb 4 schaduwstations met elk 6 sporen, dus 4 x 5 uitrij wissels. Op elke wissel zit een aandrijving. Kost inderdaad extra, maar op een grote baan is dat eigenlijk te verwaarlozen gezien de totale kosten. (Mijn idee).
Zeker omdat ik mijn wisseldecoders zelf bouw. Kosten praktisch niets.
Hoi Martin,

Ik heb het niet uit kostenbesparing gedaan, het ging mij meer om de vaak besproken betrouwbaarheid van de Marklin aandrijvingen.
En ze zitten ook nog eens op lastige plekken als ze vervangen moeten worden, als in de praktijk blijkt dat het problemen oplevert ga ik ze alsnog voorzien van aandrijvingen maar hoop dat het zover niet komt  :)



Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 15 juni 2021, 11:12:16
Betrouwbaar terug rijden op een open gereden wissel kan alleen als er een veertje o.i.d. is wat de tongen in de juiste stand houdt. Mijn el cheapo wisseltjes hebben zo'n veertje wat om klapt en dat werkt perfect.



Gr, Ben.
Dat is een mooi wisseltje Ben, als ik opnieuw moest beginnen dan wist ik het wel.

De reden dat ik met Marklin rijd komt door het feit dat ik als kleine jongen van mijn ouders een Marklin trein kreeg en daar boorduur je dan op verder.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Peter,
Ik heb bij de 7 uitgaande wissels (C-rails) van mijn schaduwstation het complete mechanisme verwijderd. De treinen rijden het wissel in de juiste stand en daar blijft hij liggen tot een volgende trein hem in een andere stand rijdt. Er is daar nog nooit een trein ontspoort.
Enige nadeel is, zoals hier al vermeld, dat het lastig is over het wissel terug te rijden omdat het wissel dan makkelijk kan verschuiven. Bij mij komt dat incidenteel voor als er een trein te ver doorschiet. En dat komt dan meestal weer door vervuilde rails of sleper.

Ik volg je vorderingen op de voet.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Hoi Albert en alle anderen,

Dat klinkt zeer positief allemaal, dat achteruit rijden zou hier niet voor mogen komen ( als het goed is  :) )

Het enige wat ik me kan voorstellen dat vertrekkende treinen hun wagons verliezen in de spiraal waardoor ze door de zwaartekracht met een rotgang weer naar beneden rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Peter,
ik bedoelde ook met terug/achteruitrijden
vooruit heeft nog geen problemen opgeleverd

gr Ed
Re: De baan van een geluidsman -
hoi,

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 17 juni 2021, 05:59:30
Het enige wat ik me kan voorstellen dat vertrekkende treinen hun wagons verliezen in de spiraal waardoor ze door de zwaartekracht met een rotgang weer naar beneden rijden.

Je moet toch wat te doen hebben.  :D  :D Wil je het dan helemaal "veilig" maken zet je er een uithaalspoor in waar ze standaard naar toe geleid worden. Goed, dat is wel wat overdreven  >:-D  >:-D

Groet Ronald.
Re: De baan van een geluidsman -
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Vergeet de grindbak dan niet.
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat  >:-D  >:-D :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,


Citaat van: eddyflame op donderdag 17 juni 2021, 08:40:05
Peter,
ik bedoelde ook met terug/achteruitrijden
vooruit heeft nog geen problemen opgeleverd

gr Ed
Dat was mij helemaal duidelijk Ed, met het proefrijden lang geleden heb ik geen problemen ondervonden.



Citaat van: ronaldk op donderdag 17 juni 2021, 11:53:48
hoi,

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 17 juni 2021, 05:59:30
Het enige wat ik me kan voorstellen dat vertrekkende treinen hun wagons verliezen in de spiraal waardoor ze door de zwaartekracht met een rotgang weer naar beneden rijden.

Je moet toch wat te doen hebben.  :D  :D Wil je het dan helemaal "veilig" maken zet je er een uithaalspoor in waar ze standaard naar toe geleid worden. Goed, dat is wel wat overdreven  >:-D  >:-D

Groet Ronald.
Ik heb zat te doen Ronald  >:-D
Als er wat losschiet zal het een hoop kabaal en misschien schade opleveren daarom heb ik hier een aantal doosjes Fleismann profi koppelingen staan.

Mocht er iets spontaan ontkoppelen wordt de gehele stam voorzien van andere koppelingen, ik weet dat met de fFleismann koppelingen dit niet of nauwelijks gebeurd en een wagon uit een stam is een stuk makkelijker dan met de beugelkoppelingen.
Ik zou al mijn wagons wel willen uitvoeren met Fleismann koppelingen maar dan loopt het zo in de papieren.

Voor uithaalspoor heb ik helaas geen plaats  :D :D


Citaat van: Laurent op donderdag 17 juni 2021, 11:54:08
Vergeet de grindbak dan niet.
>:-D >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
die Fleischmann koppelingen gebruik ik ook zoveel mogelijk, ook de stroomvoerende versie van Viessmann; bij Märklin materiaal willen ze soms weleens moeilijk koppelen;


mvg,
Michel
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hier nog een fan van de Fleischmann profi-koppelingen  ;)
Re: De baan van een geluidsman -
Hier nog één :)
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hier nog een fan :D
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat
@citaat @citaat
@citaat @citaat @citaat
@citaat @citaat @citaat @citaat

Ik ben dus niet de enige die enthousiast is over deze koppelingen, toch kan ik ze niet altijd inzetten, soms is de afstand iets te kort.
Ook heb ik gemerkt dat de nem schacht soms de krappe kant is ( dit zou toch een een vaste maat moeten zijn? )

Ik doe er dan een druppeltje olie op en dan floept hij zo naar binnen.

Voor stroomvoerede koppelingen gebruik ik 2 polige van Viessmann, als de stam niet te lang is gaat dit zonder problemen, bij een lange stam wil door de grotere ( trek ) weerstand het contact nog wel eens verbroken worden.

In Miwula gebruiken ze de 4 polige variant en die is een stuk degelijker.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 19 juni 2021, 15:00:24In Miwula gebruiken ze de 4 polige variant en die is een stuk degelijker.
Dan heb ik indertijd de juiste keuze gemaakt, denk ik.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Ik denk het ook Martin  :(

Dat MiWuLa ze gebruikt is wel een gokje van mij, ik heb ze goed bekeken en kwam op de 4 polige Viesmann versie uit.
Ik heb staan twijfelen om het te vragen maar mijn Duits is onder de maat dat het er niet van gekomen is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat2 met Google Translate kan je alle talen schrijven  :D


mvg,
Michel
Re: De baan van een geluidsman -
Zelf gebruik ik de 4-polige Viesmann-versie voor het doorgeven van de rijspanning vanaf het restauratierijtuig met sleper.
De overgang naar het bagagerijtuig gebruik ik voor het doorgeven van de signalen, vanaf de decoder op een led-strip, naar de binnenverlichting en de sluitverlichting.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat @citaat

Dat was het nu juist Michel, ik kan geen Google translate gebruiken in een live gesprek  >:-D


@citaat

Met zo'n 4 polige versie kun je wel een hoop realiseren Martin, ik zal ze eens op mijn lijstje zetten voor de aankomende beurs.
Zaterdag ga ik ook nog even naar een kleine lokale beurs, je weet nooit wat je er allemaal tegen komt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op maandag 21 juni 2021, 17:39:30
Dat was het nu juist Michel, ik kan geen Google translate gebruiken in een live gesprek  >:-D
Tuurlijk wel. Inspreken op je telefoon en GT zegt het in een mooie vrouwelijke stem in de taal die je gekozen hebt ;)
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Dat is mooie toekomstmuziek Bas, er zal een tijd komen dat wij gewoon in het Nederlands iets zeggen en degene die tegenover je staat en die hoort ons dan in zijn moerstaal en andersom.

Hoe dat er precies uit gaan zien en op welke manier???
Wie het weet mag het zeggen / uitvinden  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat Dat is geen toekomstmuziek Peter. Dat kan nu al :D
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Inderdaad. Met een beetje moeite kan Google het op je smartphone. Maar er is ook een speciaal apparaatje ontwikkeld dat alles wat jij zegt onmiddelijk vertaald in iedere gewenste andere taal, één tegelijk hoor. De kwaliteit van het ding heb ik nog niet kunnen onderzoeken. maar men zegt dat het werkt.
Re: De baan van een geluidsman -
Vooral spreekwoorden en gezegden worden leuk vertaald. >:-D
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat
@citaat @citaat
@citaat @citaat @citaat

Dat zijn toch wel mooie ontwikkelingen heren, taal is nooit mijn sterkste kant geweest en met zo'n apparaatje wordt het een stuk handiger om met elkaar te communiceren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: nobody op donderdag 24 juni 2021, 18:22:55
Vooral spreekwoorden en gezegden worden leuk vertaald. >:-D
Dan krijg je van dit soort dingen:
https://www.youtube.com/watch?v=1LvzPXOfCK0&ab_channel=cambridgesyd

:D :D
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Eindelijk is het zover, de maatregelen worden versoepeld en de eerste beurs sinds lange tijd staat vandaag in de agenda.
Samen met de mannen van The Duurstede Group trekken we er weer eens lekker op uit.

De beurs zal niet zo groot zijn, maar dat mag de pret niet drukken, je weet nooit wat er op je pad komt.


Mvg,

Peter Degeluidsman