Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 8 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Het weekend begint goed, politie voor de deur.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het weekend begint goed, politie voor de deur.
80+ dat reed ik met 2 vingers in mijn neus toen ik 18 was  :)

Weg met duitse degelijkheid, op naar Japanse snelheid 😂😂😂

Zundapp/kreidler ▶️ Honda/Yamaha

De laatste 2 merken verkopen ook nog steeds motoren, de eerste 2 zijn helaaas!, ingehaald door de tijd ..
Re: De baan van een geluidsman - Het weekend begint goed, politie voor de deur.
In 2000 reed ik op mijn Honda in Vaals tegen een auto die mij geen voorrang gaf. De autobestuurder was ene meneer Kreidler.....
Re: De baan van een geluidsman - Het weekend begint goed, politie voor de deur.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het weekend begint goed, politie voor de deur.
In 2015 reed ik op mijn Yamaha Fazer net de bebouwde kom uit, toen een muts vrouwtje die waarschijnlijk nooit een brommer heeft bereden 🤔 mij even helemaal ondersteboven reed vanaf links ....

Ik heb haar naam maar niet gevraagd,
Ambulance broeders waren ook allebei motor rijders en hebben mij echt goed verzorgd, politie agent ter plaatse heeft gevraagd of de vrouw later excuses wilde aanbieden bij mij thuis en een bosje bloemen.,,

Was ze eerst niet van zin. Weken later na aandringen van diezelfde politie agent kwam ze toch maar even langs,
Kwam aanrijden ging keren op mijn oprit en reed gelijk tegen onze auto aan op de oprit ... bumper kaduuk ..

En bedankt voor de bloemen 💐
Re: De baan van een geluidsman - Het weekend begint goed, politie voor de deur.
 @citaat
En daarna nog een keer bloemen?  :P
Re: De baan van een geluidsman - Het weekend begint goed, politie voor de deur.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het weekend begint goed, politie voor de deur.
Hahahaha,
Nee, mevrouw kwam heel warrig over dus, afgelopen met een telefoontje , om toch maar eens te kijken of mevrouw nog wel deel kan en mag nemen aan het verkeer..

Re: De baan van een geluidsman - Het weekend begint goed, politie voor de deur.
Toch fijn zo'n agent die nog even aandringt :?
Re: De baan van een geluidsman - Het weekend begint goed, politie voor de deur.
Citaat van: Barry1972 op dinsdag 10 november 2020, 20:09:09
Hahahaha,
Nee, mevrouw kwam heel warrig over dus, afgelopen met een telefoontje , om toch maar eens te kijken of mevrouw nog wel deel kan en mag nemen aan het verkeer..

Wel eens een exemplaar ontmoet die niet warrig overkwam? ;)
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Na een zeer drukke en vermoeiende week ( en na een goede nachtrust ) heb ik weer zin en tijd om aan de baan te bouwen.

Eerst even ontbijten en een bakkie koffie, en dan richting de zolder  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Vandaag heerlijk aan de baan kunnen werken, nu de boel de boel laten want er staat zo visite voor de deur.

Morgen hoop ik weer verder te kunnen bouwen want het smaakt naar meer  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 14 november 2020, 15:12:15
want er staat zo visite voor de deur.
:o) Toch niet meer dan twee naar ik mag aannemen? Mag niet, stuur ze weg, ken jij verder bouwen. >:-D

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Het is er maar een  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Beste Peter,
Ik ben bezig met een aantal dingen uit te zoeken hoe ik mijn toekomstige baan gaan inrichten. Ik heb een groot deel van je draad gelezen...en ik moet zeggen op gebied van bedrading en aansluiten van de rails heb ik nog niemand gevonden die het zo professioneel aanlegt dan jij. Ik ga dan een aantal van je ideetjes overnemen als je daar geen bezwaar mee hebt. Ik heb me al suf bedacht hoe kan dat beter... maar ik vind geen antwoord...knap
Ik had een vraagje ivm de draden. De hoofdlijn leg je met luidsprekerdraad 1,5mm en de draadjes naar de rails met 0,35mm. Is dit ook luidsprekerdraad? Welke bedrading gebruik je verder? de gevlochten draden voor de wissels zijn die ook 0,35mm? Verder voor terugmeldingen, verlichting, e.a. steeds 0,35mm?  Alvast bedankt voor jou input en ik lees met belangstelling verder hoe jou baan evolueert.
Met vriendelijke groeten
Patrick
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 14 november 2020, 16:02:38
@citaat

Het is er maar een  :D
Zaterdag aangekomen en hoor wie klopt daar ...?  :D

Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 14 november 2020, 15:12:15
Vandaag heerlijk aan de baan kunnen werken, nu de boel de boel laten want er staat zo visite voor de deur.

Morgen hoop ik weer verder te kunnen bouwen want het smaakt naar meer  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman

En ook foto's of een filmpie maken, zodat we kunnen meegenieten van wat er allemaal gebouwd wordt daar in Duurstede.

Grts Freddy
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

@citaat @citaat @citaat
Patrick ik zal het een en ander even opzoeken en daar krijg je straks antwoorden op.


@citaat @citaat
Had gekund Eric-Paul, maar een vrouwelijke Sint heb ik nog niet gezien / ontmoet  :D


@citaat
Ik maak natuurlijk wat foto's Freddy, zo eerst voor de buis gaan zitten om naar Max te kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Welke kabels worden er gebruikt op deze baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welke kabels worden er gebruikt op deze baan.
Hallo allemaal,

Voor mijn baan maak ik gebruik van de volgende kabels.

Tasker C102.1.50 dit is platte luidsprekerkabel dikte 2 x 1,5mm² / deze wordt gebruikt als ringleiding.

Tasker C101.035 dit is platte luidsprekerkabel dikte 2 x 0.35mm² / deze wordt gebruikt tussen de ringleiding en de rails.

Tasker C131 dit is unipolaire kabel dikte 1 x 0.35mm² ( ik gebruik groen ) / deze wordt gebruikt als terugmeld-draad naar S88.

Brawa soepele draad in diverse kleuren 0.14mm² /  deze wordt gebruikt voor bv wissels, lantaarns ( kleine verbruikers )
Bij wissels vlecht ik 3 draden tot een geheel.

Diverse netwerkbekabeling / o.a. tussen de S88 printen.

Verder gebruik ik Obo doosjes ( A8 ) waarin ik met wago klemmen ( uit de 222 serie ) de draden aan elkaar monteer.
Wago klemmen zijn in diverse aansluitingen ( 2 t/m 8 ) verkrijgbaar.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Welke kabels worden er gebruikt op deze baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welke kabels worden er gebruikt op deze baan.
Hallo allemaal,

In bovenstaand bericht een opsomming van de dor mij gebruikte kabels, mocht je dit ooit over een tijdje willen raadplegen kijk dan in mijn Index op de eerste pagina, of klik op index aan de onderkant van dit bericht.

Door een los bericht te plaatsen heb ik de mogelijkheid om de kabel / montage lijst aan te passen zodat hij actueel blijft.

Vragen / opmerkingen, ik hoor het graag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Welke kabels worden er gebruikt op deze baan.
Bedankt Peter voor de opsomming van je "draadjes". Is duidelijk.
Is er een reden waarom je een dikkere draad, 0,35mm, gebruikt voor de terugmelders dan bvb de 0,14mm voor de wissels?
Mvg
Patrick
Re: De baan van een geluidsman - Welke kabels worden er gebruikt op deze baan.
 @citaat Normaal gesproken kan het met 0,14mm2 als je gebruik maakt van massadetectie. Zelf heb ik alles onder mijn baan van 0,50mm2 voor naar de rails. Bij ieder voedingspunt twee draden. Daarnaast een "ringleiding" van 1,50mm2 voor zowel het digitale signaal als voeding voor de lampjes. De lampjes en signaaldraden (naar de decoders) zijn 0,14mm2. De voeding naar de servodecoders zijn waar mogelijk 0,50mm2. Altijd de juiste kleuren gebruiken. Bij mij is dat zwart en rood voor het digitale signaal. Blauw en geel/groen voor de hulpspanning. Kijk eens bij handelfirma's als vekto voor relatief goedkoop draad.

Groet Ronald.
Re: De baan van een geluidsman - Welke kabels worden er gebruikt op deze baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welke kabels worden er gebruikt op deze baan.
Hallo allemaal,

Citaat van: PatcheTrain op zondag 15 november 2020, 17:33:38
Bedankt Peter voor de opsomming van je "draadjes". Is duidelijk.
Is er een reden waarom je een dikkere draad, 0,35mm, gebruikt voor de terugmelders dan bvb de 0,14mm voor de wissels?
Mvg
Patrick

Hoi Patrick,
Ik wilde iets steviger draad hebben omdat bij een sluiting er een redelijke stroom kan lopen.
Bij wissels is er een zeer koste puls en dat gaat prima met 0.14mm, wel rekening houden dat de bekabeling niet te lang is en de wisseldecoder dus in de buurt zit.



Citaat van: PatcheTrain op zaterdag 14 november 2020, 23:45:51
Beste Peter,
Ik ben bezig met een aantal dingen uit te zoeken hoe ik mijn toekomstige baan gaan inrichten. Ik heb een groot deel van je draad gelezen...en ik moet zeggen op gebied van bedrading en aansluiten van de rails heb ik nog niemand gevonden die het zo professioneel aanlegt dan jij. Ik ga dan een aantal van je ideetjes overnemen als je daar geen bezwaar mee hebt. Ik heb me al suf bedacht hoe kan dat beter... maar ik vind geen antwoord...knap
Ik had een vraagje ivm de draden. De hoofdlijn leg je met luidsprekerdraad 1,5mm en de draadjes naar de rails met 0,35mm. Is dit ook luidsprekerdraad? Welke bedrading gebruik je verder? de gevlochten draden voor de wissels zijn die ook 0,35mm? Verder voor terugmeldingen, verlichting, e.a. steeds 0,35mm?  Alvast bedankt voor jou input en ik lees met belangstelling verder hoe jou baan evolueert.
Met vriendelijke groeten
Patrick

Bedankt voor deze mooie woorden, leuk om te lezen dat je ideeën wilt overnemen en natuurlijk mag dat.
Ik haal bij anderen ook informatie weg, dat is het leuke van zo'n forum het is een grote verzamelplaats met informatie.



Citaat van: ronaldk op zondag 15 november 2020, 19:38:13
@citaat Normaal gesproken kan het met 0,14mm2 als je gebruik maakt van massadetectie. Zelf heb ik alles onder mijn baan van 0,50mm2 voor naar de rails. Bij ieder voedingspunt twee draden. Daarnaast een "ringleiding" van 1,50mm2 voor zowel het digitale signaal als voeding voor de lampjes. De lampjes en signaaldraden (naar de decoders) zijn 0,14mm2. De voeding naar de servodecoders zijn waar mogelijk 0,50mm2. Altijd de juiste kleuren gebruiken. Bij mij is dat zwart en rood voor het digitale signaal. Blauw en geel/groen voor de hulpspanning. Kijk eens bij handelfirma's als vekto voor relatief goedkoop draad.

Groet Ronald.
Hoi Ronald,
Onze werkwijze verschild niet zo veel  :)
Ik hou ook diverse documenten bij, waarin ik bv aangeef welke transformators welke spanning afgeeft en waar ik ze voor ingezet heb, enz. Een soort naslagwerk dus  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Welke kabels worden er gebruikt op deze baan.
Tasker luidsprekerkabel, dat komt mij bekend voor  :D , en ook de Wago klemmen en de OBO doosjes zijn bij mij te vinden. (en ik heb nog steeds Extron schroevendraaiers  :P )
Re: De baan van een geluidsman - Welke kabels worden er gebruikt op deze baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welke kabels worden er gebruikt op deze baan.
 @citaat

Hoi Wim en alle anderen,

Het is best leuk dat een aantal ideeën welke ik toegepast heb bij anderen banen ook weer gebruikt worden.

Ik weet nog wel dat ik begon met de groene onder-platen, hierop kwamen een hoop voor en nadelen ter sprake, maar als je nu kijkt zie je op diversen banen dezelfde platen  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Peter, waar kan ik de topic met de groene onder-platen vinden?
Bedankt op voorhand.
Mvg
Patrick
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hoi Patrick en alle anderen,

Sorry voor mijn late reactie, gisteren even een dagje op pad geweest.

In de index op de eerste pagina staan meerdere verwijzingen naar de groene platen, maar ik heb er even een pasklaar voor je klaar staan.

Als je hier op klikt, kom je gelijk op een van de vele voorbeelden.

Baanspanning,terugmelders en wisselbekabeling.


Ik vind het prachtig spul en zeer handig om je kabels in te verwerken.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

De laatste tijd weer druk met van alles en nog wat maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt.

Ik ben vooral bezig met het ombouwen van decoders, niet echt spannend om te laten zien  :)
Vandaag komt de postbode weer een pakketje afgeven met decoders  :D en wat materiaal voor een maatje.

Met een beetje mazzel komt er van de week nog een pakketje deze kant op met een leuke uitbreiding van het rollend materiaal.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Wat ik wel interessant vind is waarom er allemaal nieuwe decoders in moeten.
Wat was/is er precies niet goed aan?

Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Hoi Barry en alle anderen,

Ik wil bij mijn decoders kunnen komen om ze aan te passen naar mijn zin, de Marklin decoders kan ik zelf amper benaderen.

Met mijn Esu ECoS en programmer is het voor mij redelijk makkelijk om mijn Esu decoders aan te passen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Ik kan via mijn cs2 de decoders benaderen en dan best veel wijzigen,

Geluidssterkte, maximale snelheid, en nog heel veel meer.
Alleen het ingebouwde geluid dan weer niet  :)

Waar ik eigenlijk op doel, is dat als je zoveel marklin decoders hebt, het misschien goedkoper is om een marklin centrale te kopen dan alle decoders vervangen?

Maar goed ieder zijn ding , i'm happy maar ben ook misschien wel snel tevreden 😊
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Hoi Barry en alle anderen,

Ik denk dat ik ondertussen meer Esu dan Marklin decoders heb, wat jij kan aanpassen met je CS 2 lukt mij ook met mijn MS1.

Maar ik wil meer, en daar kom ik niet bij  :)

Mijn hele opzet hier is gebaseerd op Esu, zowel de centrale ( ECoS ) als boosters, loc programmer en loconet.

Ik heb ooit overwogen om een CS2 te kopen maar er was een ding wat mij tegen hield, de CS2 werkt niet met koploper en ik had al de nodige ervaring met dit programma.

Tot op de dag van vandaag ben ik blij met de gemaakte keuze, dat ik een nog een aantal treinen van decoders moet voorzien neem ik voor lief.

Zojuist weer een Esu V5 decoder voorzien van geluid, dit keer is de ICE3 aan de beurt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Zoals ik al schreef heb ik vandaag een Esu loksound V5 voorzien van het geluid voor de ICE3, ik heb hem er net ingezet en alle gegevens ( adres en dergelijke ) erin gezet.

Was eigenlijk een soort plug en play  :)

De ICE set ( 37781 ) is uitgerust met led binnen verlichting, nu heb ik ook nog een uitbreidingsset van 3 rijtuigen die heeft ook binnen verlichting maar dan met lampjes.
Nu lijkt het mij mooi om deze rijtuigen ook uit te voeren met leds, kan ik in deze wagons de lampjes los solderen en er bv een led strip in plakken en aansluiten op de aansluitingen waar de lampjes zaten?

Is er iemand die hier al eens mee bezig geweest is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat @citaat
Bedankt voor je antwoord   :thumbup:
En heel begrijpelijk nu vanwaar je keuze  :)
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Goedemorgen allemaal,
:-*
Gisteren heb ik een rijtuig waar nog lampjes in zaten opengemaakt, op de print die boven het interieur hangt zit een plastic koker die verlichting  verdeeld.
Als je deze er vanaf klikt kom je twee kleine lampjes tegen ( ik dacht dat het er meer zouden zijn ).

Dit zijn steek lampjes en haal je zo van de print.

De plastic koker is niet vlak van binnen en kan er ( denk ik ) na het plaatsen van een led-strip er niet meer op, waarschijnlijk is het ook helemaal niet meer nodig omdat de leds verspreid zitten en er een egale verdeling is.

Ik heb een rol warm-wit liggen en hoop dat de kleur en licht sterkte overeen komen met de andere 5 rijtuigen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Bedankt voor de link Ben  :thumbup: :thumbup:

Helaas heb ik geen losse leds liggen, maar het idee is prima.
Vanmorgen vroeg de eerste ledstrip op maat gemaakt en daar ik ik het in eerste instantie mee proberen.
Mocht dat niets worden heb ik altijd de oplossing van Jakop nog.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Peter,

Kijk hier eens KLIK
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat @citaat

Dank je wel Fred, ik heb er even snel doorheen gebladerd en zag dat er hier ook over ledstrips gesproken werd  :)


@citaat

Goeie tip Ben, ja ik heb ook 12v strips en heb nu in de aanvoerende spanning een serie weerstand van 1K gezet.
Nu even de deur uit en straks weer verder bouwen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
En weer verder met de rijtuigen, ik kreeg nog een tip om een gelijkrichter per rijtuig toe te passen, de binnen verlichting wordt gelijk geschakeld met de front en sluitverlichting en als de rijrichting van de trein veranderd veranderd de polariteit dus mee.

Deze bouw ik er gelijk in, want anders brand het licht alleen maar als er vooruit gereden wordt  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 28 november 2020, 14:23:53
En weer verder met de rijtuigen, ik kreeg nog een tip om een gelijkrichter per rijtuig toe te passen, de binnen verlichting wordt gelijk geschakeld met de front en sluitverlichting en als de rijrichting van de trein veranderd veranderd de polariteit dus mee.

Dat is een spannend verhaal. Leg dat eens uit hoe de polariteit veranderd als de decoder van rijrichting verandert.
Volgens mij een broodje aap verhaal  :o) :o)

Groetjes.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat Nee hoor  B)
Verlichting bij M zit in bepaalde treinstellen, zoals in de ICE, via polariteit wissel, de front/sluitseinen zitten dan antiparallel (net als bij bipolaire leds).
Tussen de decoder en verlichting zit een schakeling die ervoor zorgt dat die polariteit wisselt (soort H-brug). En voor de binnenverlichting met gloeilampen maakt dat niet uit, maar nu er leds in komen moet er een gelijkrichter tussen.

Dus leg maar wat anders op dat broodje ;)
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hi Peter,

Plaats er direct dan ook een elco bij (met weerst en diode) en evt. een DC=DC converter om het mooi in te stellen.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,


Citaat van: Sprinter op zaterdag 28 november 2020, 16:01:25
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 28 november 2020, 14:23:53
En weer verder met de rijtuigen, ik kreeg nog een tip om een gelijkrichter per rijtuig toe te passen, de binnen verlichting wordt gelijk geschakeld met de front en sluitverlichting en als de rijrichting van de trein veranderd veranderd de polariteit dus mee.

Dat is een spannend verhaal. Leg dat eens uit hoe de polariteit veranderd als de decoder van rijrichting verandert.
Volgens mij een broodje aap verhaal  :o) :o)

Groetjes.

Hoi Wim,
John legt het goed uit, ik had er ook niet bij stil gestaan en dacht dat de binnen verlichting apart geschakeld werd door de decoder.
Maar dat is niet het geval, door het toevoegen van een gelijkrichter blijven de leds nu branden als er geschakeld wordt tussen voor en achteruit rijden.



Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 28 november 2020, 16:11:48
@citaat Nee hoor  B)
Verlichting bij M zit in bepaalde treinstellen, zoals in de ICE, via polariteit wissel, de front/sluitseinen zitten dan antiparallel (net als bij bipolaire leds).
Tussen de decoder en verlichting zit een schakeling die ervoor zorgt dat die polariteit wisselt (soort H-brug). En voor de binnenverlichting met gloeilampen maakt dat niet uit, maar nu er leds in komen moet er een gelijkrichter tussen.

Dus leg maar wat anders op dat broodje ;)
Dank je wel voor de duidelijke uitleg John.



Citaat van: Haradigi op zaterdag 28 november 2020, 16:35:40
Hi Peter,

Plaats er direct dan ook een elco bij (met weerst en diode) en evt. een DC=DC converter om het mooi in te stellen.

groet
Harald
Te laat Harald, ik heb het al ingebouwd  :)
Ik was al blij dat ik wat weerstanden en gelijkrichters had liggen, het treinstel heeft geen sleper wisseling meer en massa wordt op meerdere plaatsen afgenomen dus knipperende verlichting zal niet vaak voorkomen denk ik.

Door de donkere ramen is het licht gelijk op een mooie sterkte en hoeft er niet gedimd te worden.



Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 28 november 2020, 17:46:15
@citaat Nee joh, nergens voor nodig...... ;)
Hoe wist jij dat Ben  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Hallo Peter.

Is hier ook een schema van?
Of een link er naar toe


Mvg Bert
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
 @citaat
Hoi Bert,

Een schema niet maar wel een aantal foto's die ik hier zo zal plaatsen, eerst even eten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Hallo allemaal,

Zoals te lezen was heb ik 3 rijtuigen van mijn ICE3 stam aangepast, in deze rijtuigen zaten nog lampjes en dat is niet meer van deze tijd  :D

Ik heb helaas maar een paar foto's gemaakt.

Na het openen en het draaien van de print zie je een plastic koker, als je deze los haalt zie je twee steeklampjes zitten.
Op de onderstaande foto zie je de print waar de koker en lampjes al vanaf zijn, vlakbij de twee krokodillen klemmen zie je de plek zitten waar de lampjes zaten.





De gelijkrichter wordt voorzien van 4 draden, let niet op de kleuren want dit had ik in huis  :)
Twee bruine draden aan de ingaande kant, de rode draad is de + en de witte de -.
Voor de netheid voorzien van krimpkousjes.





De ingang van de gelijkrichter wordt aangesloten op de orange en violet draad op de print.





Tot slot wordt de ledstrip met dubbelzijdige tape op de printplaat gekleefd, hierna kan het rijtuig weer gesloten worden en is de ombouw een feit.





Na het sluiten natuurlijk getest ( helaas geen foto's van gemaakt ) en de verlichting komt kwa kleur en sterkte overeen met de andere rijtuigen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Hi Peter,

Ziet er goed uit je kan de volgende keer de gelijkrichter ook direct aan de Led strip vast solderen.
Scheelt draden die weggewerkt moeten worden.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Hoi Peter,

lekker bezig weer. :thumbup:

Ik ben het wel met Harald eens, wordt het wel compacter en netter van.
Je zou zelf met 4 losse diodes een gelijkrichterbrug kunnen maken, dan heb je wat langere pootjes die je rechtstreeks kan solderen.

Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om het resultaat, en dat zal vast top zijn.

Groeten Sander
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Peter, je had je rijtuig ook direct kunnen voorzien van reizigers  ;)


mvg,
Michel
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Hoi Peter.
Wat ik even niet snap:
Hoe kan je in de ICE-3 bassisset leds hebben, en in de uitbreidingsset lampen?
Dat is normaal gelijk.
Dus: of je heb niet de bijpassende uitbreidingsset, of je hebt de bassisset al eerder omgebouwd.

Hou wel in de gaten dat er heen veel verschillen zijn.
Je herkent de afwijking het snelste als de treinnummers afwijken.
Dus geen 403 en 406 door elkaar, maar ook het volgnummer voor het controlecijfer moet gelijk zijn.

Mvg.
Marcel
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Hallo allemaal,


Citaat van: Haradigi op zondag 29 november 2020, 20:47:12
Hi Peter,

Ziet er goed uit je kan de volgende keer de gelijkrichter ook direct aan de Led strip vast solderen.
Scheelt draden die weggewerkt moeten worden.

groet
Harald
Hoi Harald,

Bij mijn eerste rijtuig had ik de gelijkrichter rechtstreeks op de ledstrip gesoldeerd, de breedte van de aansluitingen kwam goed overeen maar merkte dat het gewicht te veel trok aan de dubbelzijdige tape.
Hierop heb ik besloten om er 4 draadjes aan te solderen, het wegwerken is geen probleem het gedeelte waar hij nu ligt is volledig uit het zicht.



Citaat van: Seinwezen op zondag 29 november 2020, 21:23:28
Hoi Peter,

lekker bezig weer. :thumbup:

Ik ben het wel met Harald eens, wordt het wel compacter en netter van.
Je zou zelf met 4 losse diodes een gelijkrichterbrug kunnen maken, dan heb je wat langere pootjes die je rechtstreeks kan solderen.

Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om het resultaat, en dat zal vast top zijn.

Groeten Sander
Hoi Sander,
Zie bovenstaande reactie, het eindresultaat is naar mijn idee prima gelukt  :)



Citaat van: ramdani op maandag 30 november 2020, 16:20:26
Peter, je had je rijtuig ook direct kunnen voorzien van reizigers  ;)


mvg,
Michel
Hoi Michel,
Dat had gekund  :D. Maar ik moet dan in totaal 8 rijtuigen doen en daar had ik nog even geen zin in.
Het gaat wel gebeuren hoor en staat op mijn todo lijstje.



Citaat van: loc1200 op maandag 30 november 2020, 16:50:02
Hoi Peter.
Wat ik even niet snap:
Hoe kan je in de ICE-3 bassisset leds hebben, en in de uitbreidingsset lampen?
Dat is normaal gelijk.
Dus: of je heb niet de bijpassende uitbreidingsset, of je hebt de bassisset al eerder omgebouwd.

Hou wel in de gaten dat er heen veel verschillen zijn.
Je herkent de afwijking het snelste als de treinnummers afwijken.
Dus geen 403 en 406 door elkaar, maar ook het volgnummer voor het controlecijfer moet gelijk zijn.

Mvg.
Marcel
Hoi Marcel,
Ik zal eens kijken welke nummer beiden sets hebben, de vijfdelige set heeft volgens mij vanaf de fabriek al leds aan boord gehad.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 27 november 2020, 11:04:56
Ik denk dat ik ondertussen meer Esu dan Marklin decoders heb, wat jij kan aanpassen met je CS 2 lukt mij ook met mijn MS1.

Maar ik wil meer, en daar kom ik niet bij  :)
Das niet waar Peter. Wat je met een CS2 of CS3 kan, kan jij absoluut niet met de MS1. De MS2 komt al veel meer in de buurt, maar die kan ook nog niet alles wat ik met mijn CS3 kan. Ik kan met mijn CS3 wat jij met je Ecos bij de ESU decoders kan: Mappen, husselen, uitgangen veranderen, protocollen uit of aanzetten. Ik wil dat ook met ESU en Zimo kunnen, dus heb ik daarvan de programmer gekocht. Had jij ook kunnen doen voor de PC, was absoluut goedkoper geweest. Anderzijds is alles vanuit je Ecos doen makkelijker. Alhoewel ik persoonlijk de voorkeur geef aan een van de programmers als ik uitgebreid moet bijwerken... Alleen die verdraaide Zimo functiedecoders uit de stuurstanden van de Railjet krijg ik niet op de MXULFA uitgelezen.
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - ICE3 rijtuigen aangepast met led verlichting.
Ik zal er nog eens naar kijken. Meen dat ik dat al eens gedaan had. De CS3 leest ze wel probleemloos uit en kan wel van alles schrijven. Meen dat #144 ab werk ook gewoon op 0 staat.