Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 10 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Welk esu geluidsbestand kan ik gebruiken.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welk esu geluidsbestand kan ik gebruiken.
U vraagt wij draaien, mits de accu vol is  :)

Wij toeschouwers hebben tijd hoor Peter  :)
Re: De baan van een geluidsman - Welk esu geluidsbestand kan ik gebruiken.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 23 oktober 2020, 16:12:07Duurstede energie maatschappij
Dat is dus de DEM. Mijn vader heeft vroeger (tot 1986, want toen werd hij 70 jaar) bij zo'n bedrijf gewerkt: DEM = Driessen Exclusieve Maatwerkmeubelen. Het betreft een meubelfabriek in Culemborg.
Re: De baan van een geluidsman - Welk esu geluidsbestand kan ik gebruiken.
 @citaat

Ver verdwaald van Culemborg naar Emmen.

Ik heb stage gelopen bij van Zuilecom en Coja in Culemborg ook Meubelfabrieken.
Re: De baan van een geluidsman - Welk esu geluidsbestand kan ik gebruiken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welk esu geluidsbestand kan ik gebruiken.
Hallo allemaal,

De Dem heeft het voor elkaar gekregen de accu weer te laden en deze is net afgeleverd op de film locatie.

Ieder moment gaat take 1 van start en met een beetje mazzel staat het er in een keer op.

Er staat geen montage gepland en de film gaat puur het net op.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senatar The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senatar The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
Hij stond er in een take op, de Marklin Senatar met Esu loksound V5 decoder.
Aan het einde blijft de motor op een te hoog toerental lopen, daar moet ik nog even naar kijken, van de week ging het wel goed maar misschien heeft hij last van planken koorts  :?

De trein kan zeer langzaam rijden zoals te zien is, ik ben erg blij met deze ombouw en het smaakt naar meer  :D

En dan nu:

Marklin Senator The Movie





Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senatar The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
 B) Mooi fillempie van een erg mooi treinstel. :thumbup: :)
Kleine correctie, je hebt de naam een beetje verkeerd voor ogen, het is Senator.

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senatar The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
 @citaat
Voor (O) en na (A) , dus klopt wel  :P :D

Peter, wat is het voordeel voor jou na de ombouw?
Gaat toch wel om een behoorlijk bedrag als je al je locs gaat ombouwen?

Citaat;
Aam het eind blijft het geluid van de motor op hoog toerental lopen


Lijkt wel of het niet het motorgeluid is maar een ventilator geluid dat "aangaat"

Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senatar The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
Hoi Peter,

Mooi hoor dit ongecensureerde filmpje van je Senator. Hij loopt echt soepel zo te zien en het geluid weet te overtuigen.  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senator The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senator The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
Hallo allemaal,


Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 23 oktober 2020, 19:58:02
B) Mooi fillempie van een erg mooi treinstel. :thumbup: :)
Kleine correctie, je hebt de naam een beetje verkeerd voor ogen, het is Senator.

Dirk-Jan
Hoi Dirk-Jan,
Het is zeker een mooi treinstel, ik begreep dat hij maar kort gereden heeft ( iets van 2 jaar ).
Bedankt voor je oplettendheid, ik heb de naam gelijk aangepast  :thumbup:



Citaat van: Barry1972 op vrijdag 23 oktober 2020, 20:16:19
@citaat

Peter, wat is het voordeel voor jou na de ombouw?
Gaat toch wel om een behoorlijk bedrag als je al je locs gaat ombouwen?

Citaat;
Aam het eind blijft het geluid van de motor op hoog toerental lopen


Lijkt wel of het niet het motorgeluid is maar een ventilator geluid dat "aangaat"


Hoi Barry,
Ik wil bij de instellingen kunnen komen, ik heb een ECoS en loc programmer van Esu, daarom bouw ik de boel om.
Waarschijnlijk gaat het met een CS 2 en 3 makkelijker maar die heb ik dus niet  :)

Ik ga straks als mijn meisje wakker is nog even kijken wat het geluid is / was het leek er even op dat hij op hol geslagen was.
Als ik dat nu doe wordt het niet gewaardeerd  :D



Citaat van: Wimdouwe op vrijdag 23 oktober 2020, 20:26:23
Hoi Peter,

Mooi hoor dit ongecensureerde filmpje van je Senator. Hij loopt echt soepel zo te zien en het geluid weet te overtuigen.  :thumbup:
Hoi Wim,
Het rijgedrag is TOP, de motor is fluisterstil en hij kruipt erg mooi.
Ik vind het leuk om met de instellingen te stoeien zodat je dit rijgedrag krijgt.

Het geluid wat er nu inzit is van een VT11.5 terwijl de Senator een VT10.5 is,  na het beluisteren van beiden geluiden bleek er nauwelijks verschil in te zitten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Welk esu geluidsbestand kan ik gebruiken.
Citaat van: Jajekra op vrijdag 23 oktober 2020, 19:16:07a) Ver verdwaald van Culemborg naar Emmen.

b) Ik heb stage gelopen bij van Zuilecom en Coja in Culemborg ook Meubelfabrieken.
a) Een vrouw getrouwd die in Nijmegen een huis had. Twee jaar later naar Emmen gegaan omdat ik in Veenoord (na 100 sollicitaties) werk vond.

b) Mijn vader is in 1955 bij Coja begonnen: Cor Romein, Jan te Slaa en Jan de Jong. Hij heeft bij diverse meubelfabrieken in Culemborg gewerkt, want hij hield van verandering. Er waren indertijd wel 60 van dergelijke fabrieken. Soms fabriekjes met 3 bazen en 3 knechten.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senator The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
Zeker een mooi treinstel, Peter  :thumbup:

En de geluiden zijn ook niet mis, net als het rijgedrag.
Met die korte wagens ideaal ook voor krappe bochten  :P

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senator The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
Hoi Peter.
Een paar weken weinig gelezen dus ook gemist dat jij door het Corona virus geveld was! 8o
Gelukkig gaat het ondertussen weer beter en ben je zelfs al weer aan het werk.
Mijn vrouw heeft dit eind feb. begin maart opgelopen en heeft 3 weken met behoorlijk koorts op bed gelegen en daarna nog maanden vermoeid gebleven.
Nu is ze alweer 2 maanden vrijwel de "oude", dus neem op tijd je rust en laat je niet opjagen.

De Senator is een pracht treinstel, deze hebben wij toen die net uit was in Köln staan te bewonderen! :favorite:
Jammer dat het geluid jou iets tegengevallen is maar het geluid van de VT 11.5 vind ik persoonlijk bijzonder fraai.
Ik had er een flink aantal verschillende van en ook van verschillende merken maar het geluid was zeker niet altijd hetzelfde.
Vooral de Roco was duidelijk anders dan die van Märklin.

Sterkte in de "moeizame" periode en hopelijk een voorspoedig herstel.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senator The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
Peter,

Film goed, snelheid goed, geluid goed. Wat wil een mens nog meer :D. En gelukkig gaat het met de gezondheid ook de goede kant op :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senator The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senator The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
Hallo allemaal,


Citaat van: mphoi op zaterdag 24 oktober 2020, 12:18:27
Citaat van: Jajekra op vrijdag 23 oktober 2020, 19:16:07a) Ver verdwaald van Culemborg naar Emmen.

b) Ik heb stage gelopen bij van Zuilecom en Coja in Culemborg ook Meubelfabrieken.
a) Een vrouw getrouwd die in Nijmegen een huis had. Twee jaar later naar Emmen gegaan omdat ik in Veenoord (na 100 sollicitaties) werk vond.

b) Mijn vader is in 1955 bij Coja begonnen: Cor Romein, Jan te Slaa en Jan de Jong. Hij heeft bij diverse meubelfabrieken in Culemborg gewerkt, want hij hield van verandering. Er waren indertijd wel 60 van dergelijke fabrieken. Soms fabriekjes met 3 bazen en 3 knechten.
Hoi Martin,
Volgens mij zitten er in de buurt van Culemborg nog steeds de nodige meubelfabrieken, in de plaats Beusichem net naast Culemborg zie ik er diverse als ik er doorheen rij.



Citaat van: Tony op zaterdag 24 oktober 2020, 13:59:46
Zeker een mooi treinstel, Peter  :thumbup:

En de geluiden zijn ook niet mis, net als het rijgedrag.
Met die korte wagens ideaal ook voor krappe bochten  :P

Grtz Tony
Hoi Tony,
Het is zeker een mooi treinstel, hij is 7 delig en zoals jij aangeeft met korte wagens, de gehele trein is niet langer dan 112cm. en past hierdoor op de kleinste opstelsporen van mijn baan  :)



Citaat van: AlbertJan op zaterdag 24 oktober 2020, 16:46:40
Hoi Peter.
Een paar weken weinig gelezen dus ook gemist dat jij door het Corona virus geveld was! 8o
Gelukkig gaat het ondertussen weer beter en ben je zelfs al weer aan het werk.
Mijn vrouw heeft dit eind feb. begin maart opgelopen en heeft 3 weken met behoorlijk koorts op bed gelegen en daarna nog maanden vermoeid gebleven.
Nu is ze alweer 2 maanden vrijwel de "oude", dus neem op tijd je rust en laat je niet opjagen.

De Senator is een pracht treinstel, deze hebben wij toen die net uit was in Köln staan te bewonderen! :favorite:
Jammer dat het geluid jou iets tegengevallen is maar het geluid van de VT 11.5 vind ik persoonlijk bijzonder fraai.
Ik had er een flink aantal verschillende van en ook van verschillende merken maar het geluid was zeker niet altijd hetzelfde.
Vooral de Roco was duidelijk anders dan die van Märklin.

Sterkte in de "moeizame" periode en hopelijk een voorspoedig herstel.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi AlbertJan,
Ik had je reacties al een beetje gemist de afgelopen tijd, tja Corona heeft er hier ook flink ingehakt, sinds deze week weer aan het werk en ik merk dat aan het einde van de werkdag de energie zo goed als verdwenen is  :(

Ik probeer me zeker niet op te laten jagen, maar helaas moet tegenwoordig alles snel en het liefste vandaag besteld en gisteren af.

Leuk dat jij de Senator in het echt gezien hebt, ik ken hem alleen in model.
Er waren er twee modellen, een met en een zonder rode bies.
Het geluid valt mij niet tegen hoor, ik heb alleen het geluid van de VT11.5 moeten toepassen omdat die van de VT10.5 niet beschikbaar is.

Op aanraden van Ben heb ik het geluid uit de Marklin decoder vergeleken met de geluiden van de VT11.5 en ik merkte weinig tot geen verschil.
Toch zullen er wel verschillen zijn, anders had Esu op zijn site wel aangegeven dat het geluid voor zowel de VT11.5 en VT10.5 zou zijn.

Ja de geluiden verschillen nog wel eens per fabrikant, ik heb de laatste tijd een aantal Roco loc's gekocht en die maken er wel werk van  :)



Citaat van: Wico op zaterdag 24 oktober 2020, 16:58:20
Peter,

Film goed, snelheid goed, geluid goed. Wat wil een mens nog meer :D. En gelukkig gaat het met de gezondheid ook de goede kant op :thumbup:.

Groeten,
Wico
Hoi Wico,
Gelukkig gaat het allemaal de goede kant op, het ombouwen en afstellen met de nieuwe decoders is leuk om te doen ( kan ik bij blijven zitten  :D ).
Deze trein rijd wel extreem mooi, ik weet niet wat voor motor erin zit maar die hoor je niet draaien  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senator The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
Bedankt voor het filmpje, zo leren we die Senator toch veel beter kennen dan door er aleen maar over te lezen. Het geluid vind ik prima, maar ik moet wel bekennen dat ik daar eigenlijk niet zoveel verstand van heb. Maar ja, er is dan ook maar één geluidsman.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senator The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
Jouw Senator klinkt erg fraai en heeft zo te zien inderdaad erg goede rijeigenschappen :thumbup:.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senator The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Senator The movie ( art. 39101 ) VT 10.5
 @citaat @citaat
Graag gedaan Rob, het geluid is zeker naar mijn zin.

Er is wel iets aparts te melden, als hij op het spoor staat en de spanning wordt ingeschakeld dan gaat gedurende een seconden of 3 de hoorn af  8o

Als ik dan op de ECoS kijk wordt deze functie niet aangestuurd het is dus iets wat de decoder zelf regeld.
Als dat eenmaal gebeurd is komt het niet meer terug als ik de spanning even uitschakel.

Het komt alleen voor als hij een lange tijd geen spanning gehad heeft, wat het kan zijn?

Dus als er iemand tips heeft hoor ik het graag.



@citaat
Hij rijd en klinkt geweldig Maikel,  op het bovenstaande dingetje na, hopelijk weet iemand een oplossing.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Hallo allemaal,

Ik beschreef het al in bovenstaand bericht, als ik de baanspanning inschakel dan hoor ik uit de Senator trein een hoorn.

Dit geluid houd zo'n 3 seconden aan, daarna is het uit en komt het niet meer terug, ook als ik de centrale even een minute uitzet en daarna weer aan.

De trein moet langere tijd spanningsloos geweest zijn.

De ECoS geeft in zijn display aan dat het geluid niet geactiveerd wordt.

Wat zou dit nu kunnen zijn?
Op zich maakt het niet veel uit zou je zeggen, maar ik ben vaak vroeg op zolder en dan slaapt Saskia nog, die zit niet te wachten op een extra wekker  :)

Voor zover ik weet, is het niet een instelling in de decoder althans ik ben het niet tegen gekomen, het betreft de nieuwe Loksound V5 serie.

Alle ideeën om dit op te lossen zijn welkom.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Ik heb het zelfde probleem ervaren met een M*CS en een MSD/3 decoder, het uitzetten van analoge herkenning was toen de oplossing.
Verder zijn er CV's die bepaalde functies koppelen en/of aanzetten in de decoder tijdens analoog gebruik. Wellicht ook hier eens naar kijken.

Geen Ecos en/of Loksound maar hopelijk is dit een richting die je kan helpen.
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Hi Peter,

Zelf heb ik dit nog nooit geconstateerd maar probeer eens een andere LocSound....
Evt. de decoder updaten (en je programmer) misschien .... je weet maar nooit.
Maar wat Ben zegt zou ik zeker ook proberen zodat je weer iets kan uitsluiten.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Hallo Peter,

Het vrolijke welkom's geluid is door Marklin en andere decoderbakkers afgekeken van Microsoft https://www.youtube.com/watch?v=tajDxBaPBBM.

Geintje natuurlijk.  :D

Het effect is 'bekend'. Ik heb het idee dat het een samenspel is van drie gewenste taken* van de decoder.
- In analoge mode is geluid een actieve functie.
- Automatische herkenning van het protocol/aansturing.
- Enkele lange sample

Bij het aanzetten van de baan, en spanning op de decoder, beseft de decoder dat er iets van hem wordt verwacht. Op dat ogenblik is nog niet bekend of het analoog of digitaal is, en of het een van de ondersteunde protocollen is. Om dus niet 'te laat 'te zijn, begint de decoder alvast maar geluid te maken, en ligt het eerste sound slot voor de hand om afgespeeld te worden. Als daar dus een integraal geluid in zit dat enkele seconden duurt, kan decoder niet snel genoeg corrigeren, op het moment dat het beseft, dat hij wakker is geworden in een digitale wereld.

Een ander effect heb ik gezien waarbij de baan uit werd gezet, met de decoder die geluid maakt. Als de baan daarna weer wordt aangezet, maar in de spanningsloze stand (standby), en de geluidsfunctie van de lok uitgezet wordt voordat er op [GO] wordt gedrukt zal de decoder ook beginnen in de oude stand. Daarna beseffen dat de status is veranderd bij de ontvangst van de eerst ondersteunde datapakket voor de lok, en verstommen.

Het eerste effect is te ondervangen door het analoge gebruik uit te zetten, als de decoder dat kan. (Alternatief: eerst deur naar de treinkamer dicht, voordat de baan aangezet wordt  ;) )
Het tweede effect is te ondervangen voor het afsluiten alle geluidsdecoders de opdracht te geven om te stoppen met lawaai te maken.

Jan-Peter
*) Had hier eerst functies staan, maar dat zou mogelijk tot verwarring kunnen leiden met de functies als F0, F1> F32.
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Misschien kun je het probleem ook voorleggen op het Nederlandstalige forum van ESU.
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Hi Peter,

Zit vanochtend achter de laptop om een ESU decoder te programmeren en zat over je probleem na te denken.
Misschien als je die hoorn, via mapping, eens op een andere plek neerzet (functie) of met een ander geluid verwisseld.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Ik heb hier exact hetzelfde probleem met een BR38 mfx+ die ook de hoorn schalt zodra de stroom erop komt. Het is ook geen typisch ESU probleempje want ik rijd met CS3+.
Alle overige protocols staan uitgeschakeld, dus dat is het ook niet echt.

Het heeft niet mijn prioriteit, maar ik volg dit wel uiteraard.....
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Ook ik heb het met een Märklin Koploper met MFX decoder en Mobile Station 1.
Bij het inschakelen van de stroom begint het ding te praten met een Franse boodschap. (i.p.v. de Nederlandse oproep die er klinkt bij het aansturen van het geluid)
Lok staat op dat moment niet in mijn scherm gekozen, dus daar ligt het ook niet aan.

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Ik heb het alleen met Märklin sound decoder. Staat op DCC ingesteld en dat is ook het enige protocol wat op de baan staat.
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Dat "welkomstoetertje" herken ik ook.
Ik heb 33 treinen op de baan staan. Als ik de spanning erop zet dan komt er altijd wel ergens een toeter.
Welke?  geen idee! Overigens kan het alleen uit een Märklinlok/decoder komen.
Ik heb geen ESU geluidsdecoders.
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
CiteerDus als er iemand tips heeft hoor ik het graag.

:D :D: later opstaan   ;)
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
De lok geeft gewoon het sein:
Hallo, ik ben er ook !  :D
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Bij mij een BR80 (MHI model) die spontaan ontkoppelgeluiden laat horen als de spanning op de baan komt... terwijl standaard het geluid uit staat. Heb ik me nog niet in verdiept, ik zal hem eens uitlezen en kijken wat er allemaal aan staat wat misschien beter uit kan staan  8o
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Zou het kunnen dat er tijdens het opstarten van de centrale even geen stabiele spanning aanwezig is?
Kan mij voorstellen dat de Decoders best gevoelig zijn voor zeer kleine spannings/frequentie verschillen?

Misschien proberen om eerst de trafo's onder spanning te zetten, en dan pas de centrale te starten?
Eventueel ook de computer apart Opstarten als deze op dezelfde groep zit?

Ik sluit zelf de cs2 af door eerst de stop knop in te drukken, vervolgens netjes via het menu beëindigen.
Dan gaat de stekker van de trafo er uit en vervolgens de schakelaar van het verlengsnoer op uit.

Inschakelen van de cs2 gebeurt door eerst de schakelaar op aan te zetten op het verlengsnoer Waar nog enkele apparatuur op zit, dan de stekker van de Trafo erin, en dan start pas de cs2 op, deze start dan volgens mij op in de stop modus. Dus zonder baanspanning..
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Hallo allemaal,

Ik probeer vandaag na het werk te reageren op jullie reacties, gisteren was ik totaal gesloopt en lag om 8 uur al op bed.

Wel snel de reacties doorgelezen en ik ben niet de enige met dit probleem / uitdaging zo te lezen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
 @citaat @citaat. Ik heb een ecos, deze wordt eerst opgestart en wanneer dat klaar is, dan schakel ik de baan spanning in.

Dus alles is stabiel voordat de spanning er gaat.

Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Mijn Raptor stuurt een LDT DB2 booster aan, de railuitgangen van die booster zitten o.a. op de digitale ingangen van een 10 A Edits booster, die booster wordt gevoed met een gelijkspanning die afgevlakt is met een paar hele grote elco's.

Als ik de stekker voor alle apparaten uit de wandcontactdoos haal dan hoor ik altijd een paar sound loks geluid maken, o.a. van de beide railbussen slaat de motor aan, dit duurt tot de b.g. grote elco's leeg zijn.

Aangezien de Raptor geen digitaal signaal levert, is de spanning die op de baan komt een gelijkspanning.

Mijn gedachte is dan ook dat als je je centrale met ingebouwde booster opstart er even een gelijkspanning op de baan komt tot het moment dat de centrale een digitaal signaal levert aan de ingebouwde booster.

Oplossing: na de ingebouwde booster een schakelaar zetten waarmee je spanning op de baan zet op het moment dat je centrale helemaal opgeschakeld is.

Groet, Anne W
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Hallo allemaal,

Eerst even reageren voordat het lampje uitgaat.

Allereerst iedereen bedankt voor jullie inbreng / informatie.

Ik zal eerst uitleggen hoe ik de baan opstart, ik heb een hoofdschakelaar en als ik die aanzet gaat de ECoS en de boosters aan.
Ik laat alles eerst op zijn gemak opstarten, de ECoS is zo ingesteld dat hij de baanspanning zelf niet inschakelt, dat gebeurt pas als ik op de GO knop druk.

Dan gaat de hoorn af, ik zal in de decoder kijken of analoog uitstaat ( normaal wel bij mij ) en ook bij de functies.
Op dit moment heb ik nog diverse protocollen op de baan staan.
Het is in de toekomst de bedoeling om MFX in de ban te doen en alleen nog op DCC en Motorola te rijden.

De decoder is voorzien van de laatste firmware, dit doet de programmer vanzelf als ik de file erin schiet.
Het rare is dat mijn VT11.5 waar ik een dag later zo'n zelfde decoder inzette dit niet heeft.


Sorry dat ik niet iedereen apart beantwoord maar daar heb ik helaas de energie even niet voor.

Ik denk zo een duidelijk beeld geschetst te hebben hoe ik te werk gegaan ben.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Dan heb je nog steeds 2 protocollen, dcc en Motorola toch?  kun je niet voor 1 protocol gaan?
Marklin adviseert volgens mij ook om enkel (M)FX te gebruiken indien mogelijk?

Maar voor nu beterschap, pak je rust , de baan en ook het forum lopen niet weg  :)
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Beste Peter,

Het is voor mij de vraag of er geen spanning op de baan komt als je de hoofdschakelaar aan zet, het zou mij niet verbazen als er wel spanning rechtstreeks van de boostervoedingen op de boosteruitgangen komt tot het moment dat de ecos een datasignaal levert aan de boosters, ook voor "digitale baanspanning uit" moet een datasignaal geleverd worden denk ik.

Wellicht kun je een testje doen, sluit even een Faller lampje aan op één van de boosteruitgangen en start het systeem op terwijl het helemaal donker is.

Groet, Anne W
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Zo komen we samen misschien wel tot een goede oplossing, gewoon een lampje ergens op je baan op de rail aangesloten hebben.
Bijvoorbeeld op een stootblok / lantaarnpaal/ of zo iets.

En dan misschien beter een ouderwets gloeilampje in plaats van een led? dat kan dan even als buffer/stabilisator dienen..

Ik roep ook maar wat, ik heb absoluut de wijsheid niet in pacht, maar zou mooi zijn als Peter en anderen door aandragen van ideeën 💡 hiermee verder kunnen 😊
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
 @citaat
Ik heb het dan voor het gemak en ijdelheid dan maar over het barry lampje , dat is een lampje dat is aangesloten rechtstreeks op de rails 😂


Anne w heeft het over aansluiten op de booster

Hieronder een voorbeeld, maar dan met een led lampje
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 27 oktober 2020, 13:03:47
Bij het inschakelen van de stroom begint het ding te praten met een Franse boodschap. (i.p.v. de Nederlandse oproep die er klinkt bij het aansturen van het geluid)
De wonderen zijn ...

Al jaren geen Märklin nieuw gekocht, ik heb wat gemist  :D
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Allo, Allo?
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 28 oktober 2020, 17:48:24
Hallo allemaal,

Eerst even reageren voordat het lampje uitgaat.

Allereerst iedereen bedankt voor jullie inbreng / informatie.

Ik zal eerst uitleggen hoe ik de baan opstart, ik heb een hoofdschakelaar en als ik die aanzet gaat de ECoS en de boosters aan.
Ik laat alles eerst op zijn gemak opstarten, de ECoS is zo ingesteld dat hij de baanspanning zelf niet inschakelt, dat gebeurt pas als ik op de GO knop druk.

Dan gaat de hoorn af, ik zal in de decoder kijken of analoog uitstaat ( normaal wel bij mij ) en ook bij de functies.
Op dit moment heb ik nog diverse protocollen op de baan staan.
Het is in de toekomst de bedoeling om MFX in de ban te doen en alleen nog op DCC en Motorola te rijden.

De decoder is voorzien van de laatste firmware, dit doet de programmer vanzelf als ik de file erin schiet.
Het rare is dat mijn VT11.5 waar ik een dag later zo'n zelfde decoder inzette dit niet heeft.


Sorry dat ik niet iedereen apart beantwoord maar daar heb ik helaas de energie even niet voor.

Ik denk zo een duidelijk beeld geschetst te hebben hoe ik te werk gegaan ben.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ik ga nu eens even terug in de geschiedenis. Misschien, heel misschien is er een bepaald verband.

Bij de edits booster beschrijving staat het volgende dat als de spanning van de baan is, er een kleine restspanning op de baan staat door de kortsluitdetectie. Ik weet niet hoe dat met boosters is van de reguliere merken. Ik zou mij voor kunnen stellen dat een dergelijke kleine spanningen decoder, die gevoeliger zijn dan vroeger, denkt analoog te zijn. Alleen dat de spanning te laag is om iets te doen. Op het moment dat de booster ingeschakeld wordt, zou de decoder in een analoge mode kunnen zijn en nu voorzien van voldoende spanning even de toeter laat horen. De decoder  herkent dan digitaal en luistert weer naar de baas.

Maar dit is brainstormen. Misschien is het volkomen onzin. Overigens dat van de restspanning van edits boosters is geen onzin.   ;)
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Rij uitsluitend MFX(+) met momenteel 62 locomotieven op de baan. Centrale is CS3 Plus + Märklin 60175 boosters die wordt aangestuurd door iTrain. Heb nog nooit last gehad van bovenvermelde problemen. Zo te horen heb ik veel geluk gehad of zou het toch iets kunnen te maken met de Märklin boosters.
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
 @citaat
Ik heb het probleem ook nog nooit gehad, en rijd echt met van alllerlei merken door elkaar op mijn cs2

Maar daar gaat het niet om, de vraag is om mee te denken aan een oplossing  :P

Nog aanvullend fotootje van het stootblok
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Mijn BR38 is weer stil na het opstarten.....

Wat ik precies heb gedaan weet ik eigenlijk niet eens, maar ik heb met de loc gereden. Licht uitgezet. en daarna de centrale op stop gezet. Na go voor rijspanning geen hoorn meer....

Ik hoop dat het hier ook helpt............!!!
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Hallo allemaal,

Vandaag weer wat tijd voor de zolder  :) maar eerst reageren op jullie reacties.


Citaat van: Barry1972 op woensdag 28 oktober 2020, 18:35:23
Dan heb je nog steeds 2 protocollen, dcc en Motorola toch?  kun je niet voor 1 protocol gaan?
Marklin adviseert volgens mij ook om enkel (M)FX te gebruiken indien mogelijk?

Maar voor nu beterschap, pak je rust , de baan en ook het forum lopen niet weg  :)
Hoi Barry,
Klopt dat ik op twee protocollen wil gaan rijden, het advies van Marklin sla ik in de wind ik wil zelf bepalen wat ik met een trein / decoder wil doen en Marklin timmert dat allemaal dicht.



Citaat van: Anne W op woensdag 28 oktober 2020, 22:52:41
Beste Peter,

Het is voor mij de vraag of er geen spanning op de baan komt als je de hoofdschakelaar aan zet, het zou mij niet verbazen als er wel spanning rechtstreeks van de boostervoedingen op de boosteruitgangen komt tot het moment dat de ecos een datasignaal levert aan de boosters, ook voor "digitale baanspanning uit" moet een datasignaal geleverd worden denk ik.

Wellicht kun je een testje doen, sluit even een Faller lampje aan op één van de boosteruitgangen en start het systeem op terwijl het helemaal donker is.

Groet, Anne W
Hoi Anne,
Er komt geen spanning op de baan zodra ik de hoofdschakelaar aanzet, dit gebeurd pas nadat ik op de GO knop gedrukt heb.
Dat is ook het moment dat de hoorn van zich laat horen.



Citaat van: Barry1972 op donderdag 29 oktober 2020, 20:02:07
Zo komen we samen misschien wel tot een goede oplossing, gewoon een lampje ergens op je baan op de rail aangesloten hebben.
Bijvoorbeeld op een stootblok / lantaarnpaal/ of zo iets.

En dan misschien beter een ouderwets gloeilampje in plaats van een led? dat kan dan even als buffer/stabilisator dienen..

Ik roep ook maar wat, ik heb absoluut de wijsheid niet in pacht, maar zou mooi zijn als Peter en anderen door aandragen van ideeën 💡 hiermee verder kunnen 😊
Ik schreef het net hierboven al Barry, het gebeurd pas als ik de GO knop indruk.



Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 29 oktober 2020, 20:07:20
@citaat Als het Faller lampje van Anne W al gaat branden weten we nog niets. Het geluid van de hoorn klink namelijk pas als Peter op GO drukt. Dus......  :D
Dat klopt als een Bus Ben.



Citaat van: Barry1972 op donderdag 29 oktober 2020, 20:17:39
@citaat
Ik heb het dan voor het gemak en ijdelheid dan maar over het barry lampje , dat is een lampje dat is aangesloten rechtstreeks op de rails 😂


Anne w heeft het over aansluiten op de booster

Hieronder een voorbeeld, maar dan met een led lampje
Mooi lampje Barry, ik begreep wel wat je bedoelde hoor  :thumbup:



Citaat van: Jan22 op donderdag 29 oktober 2020, 20:52:12
Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 27 oktober 2020, 13:03:47
Bij het inschakelen van de stroom begint het ding te praten met een Franse boodschap. (i.p.v. de Nederlandse oproep die er klinkt bij het aansturen van het geluid)
De wonderen zijn ...

Al jaren geen Märklin nieuw gekocht, ik heb wat gemist  :D
Of je iets gemist heb weet ik niet Jan, de laatste tijd koop ik alleen nog maar Roco loc's.



Citaat van: ArieV op donderdag 29 oktober 2020, 22:15:27
Allo, Allo?
Mooie serie Arie  :D



Citaat van: Olav op donderdag 29 oktober 2020, 22:53:10
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 28 oktober 2020, 17:48:24
Hallo allemaal,

Eerst even reageren voordat het lampje uitgaat.

Allereerst iedereen bedankt voor jullie inbreng / informatie.

Ik zal eerst uitleggen hoe ik de baan opstart, ik heb een hoofdschakelaar en als ik die aanzet gaat de ECoS en de boosters aan.
Ik laat alles eerst op zijn gemak opstarten, de ECoS is zo ingesteld dat hij de baanspanning zelf niet inschakelt, dat gebeurt pas als ik op de GO knop druk.

Dan gaat de hoorn af, ik zal in de decoder kijken of analoog uitstaat ( normaal wel bij mij ) en ook bij de functies.
Op dit moment heb ik nog diverse protocollen op de baan staan.
Het is in de toekomst de bedoeling om MFX in de ban te doen en alleen nog op DCC en Motorola te rijden.

De decoder is voorzien van de laatste firmware, dit doet de programmer vanzelf als ik de file erin schiet.
Het rare is dat mijn VT11.5 waar ik een dag later zo'n zelfde decoder inzette dit niet heeft.


Sorry dat ik niet iedereen apart beantwoord maar daar heb ik helaas de energie even niet voor.

Ik denk zo een duidelijk beeld geschetst te hebben hoe ik te werk gegaan ben.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ik ga nu eens even terug in de geschiedenis. Misschien, heel misschien is er een bepaald verband.

Bij de edits booster beschrijving staat het volgende dat als de spanning van de baan is, er een kleine restspanning op de baan staat door de kortsluitdetectie. Ik weet niet hoe dat met boosters is van de reguliere merken. Ik zou mij voor kunnen stellen dat een dergelijke kleine spanningen decoder, die gevoeliger zijn dan vroeger, denkt analoog te zijn. Alleen dat de spanning te laag is om iets te doen. Op het moment dat de booster ingeschakeld wordt, zou de decoder in een analoge mode kunnen zijn en nu voorzien van voldoende spanning even de toeter laat horen. De decoder  herkent dan digitaal en luistert weer naar de baas.

Maar dit is brainstormen. Misschien is het volkomen onzin. Overigens dat van de restspanning van edits boosters is geen onzin.   ;)
Meedenken is altijd goed Olav, ik gebruik Esu boosters en het gebeurd bij het inschakelen van de baanspanning.
Als ik de boel afsluit hoor ik niets.



Citaat van: Gasconade op vrijdag 30 oktober 2020, 11:27:32
Rij uitsluitend MFX(+) met momenteel 62 locomotieven op de baan. Centrale is CS3 Plus + Märklin 60175 boosters die wordt aangestuurd door iTrain. Heb nog nooit last gehad van bovenvermelde problemen. Zo te horen heb ik veel geluk gehad of zou het toch iets kunnen te maken met de Märklin boosters.
De configuratie die jij gebruikt is volledig van Marklin, ik daarin tegen gebruik de spullen van Esu en ook de trein die de hoorn laat klinken is van Esu.

MFX gaat er bij mij uit, ik heb mindere ervaringen met dit protocol.



Citaat van: Adjebelle op vrijdag 30 oktober 2020, 15:41:18
Mijn BR38 is weer stil na het opstarten.....

Wat ik precies heb gedaan weet ik eigenlijk niet eens, maar ik heb met de loc gereden. Licht uitgezet. en daarna de centrale op stop gezet. Na go voor rijspanning geen hoorn meer....

Ik hoop dat het hier ook helpt............!!!
Het zou dus kunnen dat wanneer je het licht aan laat staat en je de boel weer opstart dat de hoorn het weer doet, zou je dit eens kunnen testen.

Zelf zet ik het licht nooit uit, zou dit het verschil kunnen maken Ad?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Ik zal nog wel wat testen doen om te kijken of ik het euvel kan reproduceren.
Zelf denk ik dat het te maken heeft met de combinatie iTrain/CS3+ die ik heb.
Ik vermoed dat de loc in iTrain niet helemaal afgesloten was en dat door de licht uit-schakeling deze geheel afgemeld werd bij iTrain. Maar zoals gezegd...ik ga er nog wel een keer dieper naar kijken want ik zou best willen weten wat het precies is.
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
 @citaat

Ik ben benieuwd Ad, zelf ben ik ook aan het experimenteren en denk het euvel gevonden te hebben maar dat weet ik pas zeker als er een lange tijd geen spanning op de baan heeft gestaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Hallo allemaal,

Ik heb ik de decoder een aanpassing gemaakt en denk / hoop dat dit de oplossing kan zijn voor het geluid dat spontaan afgaat zodra de baanspanning ingeschakeld wordt.

Nog even wachten totdat Degeluidsvrouw wakker is  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Welkoms hoorn bij opstarten / baanspanning.
Hey Peter,

Ik denk toch wel dat het tijd is voor op te staan. >:-D

Grts Freddy