Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 8 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
  @citaat @citaat Humor?
Vind Peter 't wel prettig dat we z'n topic zo vervuilen?!
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Het gaat om de orde-grootte. 136,7 gram is wel iets anders dan 1034 kg. Oftewel: 0,1 kg vergelijken met 1000 kg = 1 ton.
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Allereerst iedereen weer bedankt voor jullie reacties, het is toch heerlijk om dit allemaal te lezen  :thumbup: :thumbup:
En nogmaals ik vind totaal niet erg / vervelend of storend dat dit in mijn topic gebeurd, een beetje leven in de brouwerij  :)


Ik heb op mijn oude baan al eens 6 Roco wagons op dezelfde manier beladen en dat ging prima, geen last van ontsporing ondanks dat het gewicht bovenin zat.

Ik ga er ook vanuit dat fabrikanten ook niet volledig beladen i.v.m. Het gewicht er zal dan ( ga ik vanuit ) iets onder zitten wat nagenoeg niets weegt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Peter, mooi werk heb je daar afgeleverd. Plezier ermee...

Luc
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Wat het beladen op schaal aangaat ten opzichte van het schaal gewicht, is het alleen zinnig (in mijn ogen dan,) om één wagen te beladen met de ca 150 gram materiaal. Hierdoor ontstaat een natuurgetrouw beeld van de hoeveelheid geladen bulkgoed / vulgraad van de wagen. Bij het definitief beladen van wagens is alleen het niveau in de wagen en de vorm van het stortgoed interesant. De rest wat onder de oppervlakte zit, kan het beste zo licht mogelijk zijn. Wat ook goed kan werken is een plaatje kunststof wat dmv een föhn in in een mal in model kan worden gemaakt. Daar overheen bv kalksteen of bv coces strooien.

Mvg. Marcel
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Hi Peter,
De kalkvulling ziet er goed uit, maar ik vind de vulling van de schuurspons op de foto ook niet verkeerd.
Wanneer je die bovenkant in de juiste kleur zou brengen, heb je mogelijk ook al een mooi beeld van een lading.

gr. Gertjan
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Bedankt weer voor jullie reacties  :thumbup: :thumbup:

De zak die Ben op de foto laat zien komt mij bekend voor, misschien is dit wel het materiaal wat ik hiervoor gebruikt is?
Als dat 150 gr. Is dan zal de toename in de wagon verwaarloosbaar zijn, wij hebben allerlei bakjes met diverse steentjes verpakt maar hebben jaren terug toen we dit deden geen informatie over het product bijgevoegd dit gaan we in de toekomst anders doen  :)

Ik ben nog vergeten te melden dat de lading op twee manieren in de wagon gelijmd wordt, ik had al aangegeven dat de ondergrond ( spons ) ingesmeerd was met houtlijm, dit lijmt alleen de onderste laag, daarna heb ik verdunde houtlijm met 3 druppeltjes afwasmiddel vanaf de bovenkant op het materiaal gedruppeld, hierdoor sijpelt de verdunde houtlijm door de gehele lading zo dat alles vast ligt.

Na droging zijn de wagons op hun kop gehouden om eventueel losliggende lading uit de wagon te halen, dit wil je namelijk niet tussen je tandwielen van je loc hebben ( schijnt niet goed te zijn )  :)



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Hoi Peter,

Zoveel mensen zoveel wensen, als het resultaat jou maar gelukkig maakt.
Wagons zullen altijd verschillend geladen zijn, immers dat wordt ook nog steeds niet overal machinaal gedaan worden.

Maar ertswagens die Märklin ook vult, van dit zelfde type zijn dan wel veel te zwaar vergeleken met het voorbeeld.
En de landing in het echt komt dan maar tot de helft, want een lading ijzererts weeg zwaarder dan een landing kolen of grind.

Maar leuk om te lezen dat je je toch een beetje waagt aan scenery, maar dan in je wagons :D ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Hi Peter,

Zelf vind ik het net een beetje echter als ze niet "vol" zijn een kleine moeite en je ziet de lading nog steeds.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
De wagens zijn mooi beladen. Ik hoef niet op een brug te gaan staan om de lading te zien.  :)
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Hallo allemaal,


Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 18 augustus 2020, 10:53:17
Hoi Peter,

Zoveel mensen zoveel wensen, als het resultaat jou maar gelukkig maakt.
Wagons zullen altijd verschillend geladen zijn, immers dat wordt ook nog steeds niet overal machinaal gedaan worden.

Maar ertswagens die Märklin ook vult, van dit zelfde type zijn dan wel veel te zwaar vergeleken met het voorbeeld.
En de landing in het echt komt dan maar tot de helft, want een lading ijzererts weeg zwaarder dan een landing kolen of grind.

Maar leuk om te lezen dat je je toch een beetje waagt aan scenery, maar dan in je wagons :D ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Hoi Hans,
Ik ben tevreden met de belading zoals het nu is, en t.z.t. Zal ik echt wel iets met scenery gaan doen  :)
Omdat ik iets voor de baan wilde doen en de temperatuur op zolder wat aan de hoge kant was heb ik dit mooi tussendoor kunnen doen, je mot toch wat he  :)



Citaat van: Haradigi op dinsdag 18 augustus 2020, 11:01:35
Hi Peter,

Zelf vind ik het net een beetje echter als ze niet "vol" zijn een kleine moeite en je ziet de lading nog steeds.

groet
Harald
Hoi Harald,
Ik hou het wel in gedachten voor een eventueel vervolg, ik heb wellicht nog wagons die van lading voorzien dienen te worden, deze wagons zijn naar mijn zin en blijven dus zo  :)



Citaat van: Schienenbus2012 op dinsdag 18 augustus 2020, 11:20:46
De wagens zijn mooi beladen. Ik hoef niet op een brug te gaan staan om de lading te zien.  :)
Hoi Kees,
Dank je wel, je kunt nu als je naast de baan staat de lading goed zien zitten en dat zie ik weer zitten  8o  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Hoi Peter,

Mooi dat jij zelf tevreden bent, en vond het resultaat ook best goed.
Tja de temperatuur speelt ons allemaal parten, maar ach ik doe ook wat aan de lok 3047 met verf.....althans ik plaatste er foto's van op Facebook.

Hier op het forum moet de foto eerst de wringer in om in de bijlagen te passen, en ik kan een host nog niet hebben vanwege wat vervelende omstandigheden.
Anders had ik ze wel ergens op het forum geplaatst, maar ook op FB krijg je best veel reacties als je iets plaatst.

Veel succes en vooral veel plezier in de hobby!

M.v.g.

Hans V200.0
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Ik gebruik Facebook niet Hans, ja er is een uitzondering en dat is de koploper groep hiervoor heb ik een Facebook account aangemaakt.

Facebook is niet mijn ding.

Foto's hier op het forum plaatsen doe ik via een eigen website dat kost me wel een paar euro per halfjaar maar dat heb ik er graag voor over.
Als je de middelen hiervoor niet hebt zou de link van Ben jou wellicht op weg kunnen helpen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - NS kalkwagons vullen met lading ( veel foto's ).
Hoi Peter,

Ja ik heb de link van Ben gezien :thumbup:

@Ben,

Bedankt kerel ik ga ermee aan de slag!
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Het ging maar niet uit mijn gedachten, op het filmpje waren onbeladen wagons te zien.



En toen ik ze wilde gaan vullen bleken ze toch gevuld te zijn  8o





Het laden gaat natuurlijk niet vanzelf maar ik kon mij ook niet herinneren dat ik ze beladen had  8o 8o
Ik ben door mijn eigen topic gaan zoeken ( ja ik had wel een index maar daar stond het niet bij ) dus na vele pagina's lezen ( wat best leuk is om de oude baan weer te zien ) kwam ik dit tegen op ( 27 juni 2012 ) is ook ff terug  :D



Hallo allemaal,

Afgelopen weekend ben ik bezig geweest om mijn kolen wagons te vullen met kolen.

Ik heb een set van 12 ( onderlossers ) wagons die vanaf de fabriek leeg geleverd worden.

Het gaat om Nederlandse wagons van dit type.





Deze wagons hebben erg veel ruimte die ik niet geheel wil vullen ivm het gewicht.





Omdat ik voor mijn werk veel apparatuur in dozen aangeleverd krijg zit er altijd wel wat bruibaars tussen om zo,n wagon op te vullen.
Dit is wit schuim wat ik op maat snij en in de wagon plaats, ik snij iets ruimer zodat de zijkanten straks doormiddel van houtlijm er voor zorgen dat de kolen er niet tussen door vallen.





Het schuim in de wagon plaatsen.





Ik bereid alle wagons ineens voor zodat ik ze in een keer onderhanden kan nemen.





Even een bakje uit de keuken geleend  :D zodat bij het strooien van de kolen niet de hele kamer vol ligt en de gevallen kolen kunnen straks weer hergebruikt worden.





Nu is het tijd om het schuim vast te lijmen, hiervoor gebruik ik houtlijm.
Ook de naden smeer ik goed in tegen het zakken van de kolen.
Dit laat ik een paar minuten drogen voordat de kolen gestrooid gaan worden.





Zo dit ziet er gelijk heel anders uit  :)





Omdat de kolen alleen op de ondergrond vast in de lijm liggen is het zaak dat de rest ook goed vast gelijmd wordt.
Hiervoor gebruik ik verdunde houtlijm met een druppeltje afwas-middel.
Hier kun je goed zien waar de lijm allemaal tussen loopt, omdat de lijm kleurloos opdroogd zie je er straks niets meer van.





Hier staan ze allemaal te drogen, met de verdunde houtlijm kost het een dag voordat alles goed uitgehard is.





Nog even een close up hoe het geworden is.





De kolen komen via Jaap en Jarno vriend en zien er zeer goed uit.





Het raadsel voor mij is opgelost en ik kan weer rustig slapen  :D


Mvg,

Peter / Degeluidsman.
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
En ik hoef niet te zoeken hoe het gedaan is.
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
De tijd gaat snel hè  :) :)

Zelfde probleem hier, dat je gewoon vergeten bent wat je al had qua materiaal en Dat je dan weer hetzelfde besteld  :o)
Zeker als er nog wat spullen in de opslagdozen liggen omdat je baan nog niet klaar is voor alle scenery  :) :)

Ik heb dus ondertussen 7x lading voor de daf artitec terwijl ik er maar 3 heb  B) B)
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 21 augustus 2020, 08:40:44

Het raadsel voor mij is opgelost en ik kan weer rustig slapen  :D


Me too!  :D
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Citaat van: flyerman op vrijdag 21 augustus 2020, 10:48:36
En ik hoef niet te zoeken hoe het gedaan is.
Als je ermee aan de slag gaat Martin willen we ook graag jou resultaat zien.



Citaat van: Barry1972 op vrijdag 21 augustus 2020, 17:24:23
De tijd gaat snel hè  :) :)

Zelfde probleem hier, dat je gewoon vergeten bent wat je al had qua materiaal en Dat je dan weer hetzelfde besteld  :o)
Zeker als er nog wat spullen in de opslagdozen liggen omdat je baan nog niet klaar is voor alle scenery  :) :)

Ik heb dus ondertussen 7x lading voor de daf artitec terwijl ik er maar 3 heb  B) B)
Dat is mij ook wel eens overkomen Barry, in jou geval zou ik zeggen koop er nog 4 dafjes bij  :)



Citaat van: Trainhenk op vrijdag 21 augustus 2020, 20:27:17
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 21 augustus 2020, 08:40:44

Het raadsel voor mij is opgelost en ik kan weer rustig slapen  :D


Me too!  :D
Daar ben ik blij om Henk, ik moet er toch niet aan denken dat jij wakker ligt van mijn baan  >:-D >:-D



Ik wil de draad op zolder weer gaan oppakken, als het goed is vandaag lagere temperaturen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Duidelijke vul-verslagen, Peter  :thumbup:

Het is te hopen, dat er nergens een los-installatie op je baan komt. Dat wordt lastig......  :D
Nog even en je kunt weer verder aan je baan.

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
CiteerAls je ermee aan de slag gaat Martin willen we ook graag jou resultaat zien.

Helaas zal dat ff duren nog, eerst andere prioriteiten.
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Hallo Peter,

Dus zo ziet een sleep met kolen er in het "echt" uit! Mooi hoor. :thumbup:

Ik moet daar zelf ook nog eens aan beginnen. Dat wil eigenlijk pas doen als ik ook een beetje door heb hoe ik wagons een beetje mooi kan vervuilen. Ach, ik heb nog zoveel wensen, maar ooit komt het zover! Tot die tijd kijk ik wel bij jou hoe het er uit ziet! :D


Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Vindt het wel weer geinig om te lezen dat je zelf iets hebt gedaan en dat vervolgens bent vergeten. En zo krijg je een volledige nieuwe techniek.
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Hallo allemaal,


Citaat van: Tony op zaterdag 22 augustus 2020, 09:34:26
Duidelijke vul-verslagen, Peter  :thumbup:

Het is te hopen, dat er nergens een los-installatie op je baan komt. Dat wordt lastig......  :D
Nog even en je kunt weer verder aan je baan.

Grtz Tony
Het stond niet in de planning Tony om een los installatie op de baan te maken, ik heb het tijdens beurzen wel eens gezien en ik moet zeggen dat zag er best leuk uit.



Citaat van: flyerman op zaterdag 22 augustus 2020, 10:59:12
CiteerAls je ermee aan de slag gaat Martin willen we ook graag jou resultaat zien.

Helaas zal dat ff duren nog, eerst andere prioriteiten.
Het loopt niet weg Martin, alles op zijn tijd het is maar een hobby  :)



Citaat van: narwal op zaterdag 22 augustus 2020, 15:06:55
Hallo Peter,

Dus zo ziet een sleep met kolen er in het "echt" uit! Mooi hoor. :thumbup:

Ik moet daar zelf ook nog eens aan beginnen. Dat wil eigenlijk pas doen als ik ook een beetje door heb hoe ik wagons een beetje mooi kan vervuilen. Ach, ik heb nog zoveel wensen, maar ooit komt het zover! Tot die tijd kijk ik wel bij jou hoe het er uit ziet! :D
Dank je wel voor de lovende woorden Marcel, het vullen is een, maar vervuilen.......................
Zover ben ik ook nog lang niet, eerst de baan rijvaardig maken.



Citaat van: Hitmaan op zaterdag 22 augustus 2020, 16:33:57
Vindt het wel weer geinig om te lezen dat je zelf iets hebt gedaan en dat vervolgens bent vergeten. En zo krijg je een volledige nieuwe techniek.
Ik was het echt vergeten Tony, ik moet wel zeggen dat ik tijdens het lezen over mijn oude baan wel meer dingen zag zo in de trant van oja dat heb ik ook nog gedaan  :D

Laten we het maar op de warme houden van de laatste tijd  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 22 augustus 2020, 07:37:43
Ik wil de draad op zolder weer gaan oppakken, als het goed is vandaag lagere temperaturen  :)

Hopelijk is het vandaag dan lekker afgekoeld zodat je weer snel verder kan met de draden  ;) O:-D
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
 @citaat

Hoi John,

Het gaat hier hard naar beneden, ik heb net weer de ramen op zolder open gezet om het aangenaam te maken.
Als het goed is hebben we de warmste tijd gehad en gaan we weer terug naar normale waarden.

Ik denk dat ik vandaag wel op zolder te vinden ben  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Raadsel kolenlading opgelost ( veel foto's ).
Citaat van: Degeluidsman op zondag 23 augustus 2020, 06:53:21
Ik denk dat ik vandaag wel op zolder te vinden ben
Goed zoeken; dan vind je jezelf wel (op zolder).
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Hallo allemaal,

De laatste keer dat ik aan het bouwen was waren de wissel decoders aan de beurt, nu dit allemaal aangesloten zit schuif ik weer een stukje op naar rechts voor de montage van een S88.
Natuurlijk zit deze weer op een scharnierend plaatje hout.






Eerst gootjes aanbrengen.




De groene bedrading aangelegd richting de S88.






Netwerk bekabeling en massa gelegd en aangesloten.




En na het testen konden de deksels erop  :)




De aangesloten wisselstraat ligt er nu zo bij.










Tot zover deze update.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Netjes hoor, al die gebundelde groene draadjes.
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Inderdaad netjes gelegd. Ik ben blijkbaar niet de enige die 'waslijnen' verschrikkelijk vind. 😀

Vraagje: waarom leg je niet meer kabelgoot neer ipv met tie wraps? Met een kabelgootje kun je makkelijk een draadje erbij leggen, of verleggen zonder alles los te moeten knippen.

Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Ziet er netjes verzorgd uit  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Je hebt deze koelere dag weer goed besteed.
Netjes gewerkt zoals altijd.
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Hallo allemaal,

Rob, Maarten, Ben, Dirk en Tom bedankt voor de reacties  :thumbup: :thumbup:

@ Maarten, de ruimte bij de rj45 connectors is beperkt en op deze manier kruist het elkaar precies.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Hi Peter,

Ziet er weer netjes uit.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Hoi Peter,
Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe die wisselstraat straks in het grotere geheel past.

Groeten,
Albert.
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Hoi Peter,

ga jij eens even heel snel die Böschungskeilen in de 071's steken. Voor een perfectionist als jij kan dit toch echt niet hoor! >:-D >:-D

Groet,
Laurent
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Wat een werk om automatisch kunnen te rijden, Peter !
Niks voor mij  :?
Maar knap, dat je dat zo ( keurig en geordend ) voor elkaar krijgt  ;) :thumbup:

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Citaat van: Laurent op maandag 24 augustus 2020, 00:33:56
.....die Böschungskeilen in de 071's steken.

:help: :help: :help:
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Peter,

Blij om weer eens wat foto's van de voortgang te zien! Zoals altijd weer keurig aangepakt en afgewerkt :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Citaat van: Kaleb op maandag 24 augustus 2020, 08:58:26
Citaat van: Laurent op maandag 24 augustus 2020, 00:33:56
.....die Böschungskeilen in de 071's steken.

:help: :help: :help:

Ik denk dat er tussenstukjes bij de slanke wissel worden bedoeld??

Maar zat daar niet een reden achter dat ze er niet zitten als ik het mij goed herinner?
Volgens mij zijn ze op maat geslepen om de rails dichter bij elkaar te leggen, vandaar dat ze ontbreken.

Correct me of i'm wrong Peter  :) :)
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Deze dingen dus:
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Heren bedankt. Weer wat wijzer geworden.
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties :thumbup: :thumbup:

Die plastic opvul stukjes komen er nog in, ik moet alleen zoeken waar ik ze gelaten heb  :?

In de aangepaste wissels is het allemaal op maat gezaagd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Da's mooi want daardoor moet je een aantal van die opvulstukjes in reserve hebben. Ik kwam er laatst eentje te kort. Hij ontbrak bij een nieuwe wissel maar is inmiddels nageleverd. Met wat reserves zou dat niet nodig geweest zijn, maar ik ben er nog niet aan toe om de zaag in een wissel te zetten.
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Ik heb er ooit eens gewoon een stel los gekocht. De betere handelaar heeft dat gewoon op voorraad (net als stelhendeltjes van je wissels). Ik laat ze namelijk meestal gewoon in de 071's zitten. Tegenwoordig met tig slanke wissels en nog wat kruisingen en engelsmannen, gebruik ik zelden alle wissels in een opbouw en heb ik dus ook geen last van tekorten, maar toen ik er een hand vol van had, was dat handig. 071's is ook zo'n artikel dat je eigenlijk nooit genoeg hebt.

In de loop der tijd zijn er ook wel eens 1 of 2 stukjes bij mij gesneuveld trouwens.
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Citaat van: Laurent op dinsdag 25 augustus 2020, 22:41:16(net als stelhendeltjes van je wissels).
En daar heb ik juist één te kort van. Het gaat alleen om het platte plaatje van een K-rail-wisselsteller.
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Hallo allemaal,

Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 25 augustus 2020, 19:45:49
Da's mooi want daardoor moet je een aantal van die opvulstukjes in reserve hebben. Ik kwam er laatst eentje te kort. Hij ontbrak bij een nieuwe wissel maar is inmiddels nageleverd. Met wat reserves zou dat niet nodig geweest zijn, maar ik ben er nog niet aan toe om de zaag in een wissel te zetten.
Hoi Rob,
Bij mij zaten ze ook niet bij alle wissels, ik heb toen een zakje van 10 stuks besteld en die heb ik goed opgeborgen   :D

De zaag in een wissel zetten doet even zeer ( vooral bij het wissel zelf  :D ) maar soms heb je geen andere keus om iets passends te maken.



Citaat van: Laurent op dinsdag 25 augustus 2020, 22:41:16
Ik heb er ooit eens gewoon een stel los gekocht. De betere handelaar heeft dat gewoon op voorraad (net als stelhendeltjes van je wissels). Ik laat ze namelijk meestal gewoon in de 071's zitten. Tegenwoordig met tig slanke wissels en nog wat kruisingen en engelsmannen, gebruik ik zelden alle wissels in een opbouw en heb ik dus ook geen last van tekorten, maar toen ik er een hand vol van had, was dat handig. 071's is ook zo'n artikel dat je eigenlijk nooit genoeg hebt.

In de loop der tijd zijn er ook wel eens 1 of 2 stukjes bij mij gesneuveld trouwens.
Hoi Laurent,
Wissel stelhendeltjes en de plaatjes die op de plaats van de hendeltjes horen heb ik allemaal bewaard en in een apart bakje gedaan en goed opgeborgen  :D

Gesneuveld is hier gelukkig nog niets.



Citaat van: mphoi op woensdag 26 augustus 2020, 14:10:56
Citaat van: Laurent op dinsdag 25 augustus 2020, 22:41:16(net als stelhendeltjes van je wissels).
En daar heb ik juist één te kort van. Het gaat alleen om het platte plaatje van een K-rail-wisselsteller.
Hoi Martin,
Van C rails heb ik zat liggen, maar ik denk dat jij daar niets mee kunt omdat je K rail gebruik?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 26 augustus 2020, 20:43:43
De zaag in een wissel zetten doet even zeer ( vooral bij het wissel zelf  :D ) maar soms heb je geen andere keus om iets passends te maken.
Dan moet je dat wat vaker doen. Gevoel went vanzelf. Ik heb inmiddels 9x in een kruising de zaag gezet, meermaals in rechte rails en ga zo maar door. En je weet hoe weinig ik ervan over houd. :P

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 26 augustus 2020, 20:43:43
Citaat van: Laurent op dinsdag 25 augustus 2020, 22:41:16
Ik heb er ooit eens gewoon een stel los gekocht. De betere handelaar heeft dat gewoon op voorraad (net als stelhendeltjes van je wissels). Ik laat ze namelijk meestal gewoon in de 071's zitten. Tegenwoordig met tig slanke wissels en nog wat kruisingen en engelsmannen, gebruik ik zelden alle wissels in een opbouw en heb ik dus ook geen last van tekorten, maar toen ik er een hand vol van had, was dat handig. 071's is ook zo'n artikel dat je eigenlijk nooit genoeg hebt.

In de loop der tijd zijn er ook wel eens 1 of 2 stukjes bij mij gesneuveld trouwens.
Hoi Laurent,
Wissel stelhendeltjes en de plaatjes die op de plaats van de hendeltjes horen heb ik allemaal bewaard en in een apart bakje gedaan en goed opgeborgen  :D

Gesneuveld is hier gelukkig nog niets.
Jij bouwt ook niet zo vaak op en af als ik gok ik zomaar. Zo'n driehoekje vindt dat toch niet altijd geslaagd. Ik bewaar ook alles, maar ook met dat opbouwen in vreemde oorden ben ik er wel eens eentje verloren, helaas. Das nou eenmaal het risico.
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 26 augustus 2020, 20:43:43Van C rails heb ik zat liggen, maar ik denk dat jij daar niets mee kunt omdat je K rail gebruik?
Die zijn inderdaad heel anders.
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Ik ben weer aan het bouwen geslagen.
 @citaat @citaat

Het klopt dat ik het niet vaak uit elkaar haal Laurent, als het goed is zelfs helemaal niet  :)
Maar dat het kan afbreken tijdens demontage begrijp ik maar al te goed, er staat best wel, er ontstaat best wel wat mechanische druk op dit gedeelte.


@citaat

Dat is jammer, anders had ik jou kunnen helpen Martin.


Mvg,

Peter Degeluidsman